Pedagogikk
Du har valgt: Rogaland
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Stavanger 6 timer 1 890 kr
16 Mar
En helhetlig leseopplæring hvor leseglede og tidlig innsats er satt i system gir elevene et solid grunnlag for videre læring. [+]
Helhetlig leseopplæring setter fokus på viktige spørsmål som: Hvordan kan undervisningen organiseres slik at elevene blir sett, hørt og fulgt opp i lese- og skriveutvikling? Hvorfor er det viktig at lese- og læringskulturen på skolen preges av leseglede? Og hvordan kan man sette tidlig innsats i system i den ordinære opplæringen?Metodevalg, materiell, organiseringsformer og ressursfordeling kan forsterke kvaliteten på opplæringen – og kursholder viser deg hvordan dette kan gjøres i praksis, uavhengig av læreverk. Spangereid skole i Lindesnes kommune har i en årrekke arbeidet med en helhetlig leseopplæring, og resultatene er oppsiktsvekkende gode. Skolen har redusert andelen spesialundervisning til tilnærmet lik null. Kursinnhold Hvorfor er leseglede og tidlig innsats viktig i begynneropplæringen? Hva sier teori og forskning? Metodevalg, materiell, organiseringsformer og ressursfordeling Gjennomgang av fokusområdene: lyd- og bokstavinnlæring, veiledet lesing, språkleker, høytlesing, tekstproduksjon, skolebibliotek og egenlesing. Tidlig innsats satt i system - hva betyr det i praksis? KursholderLine Hansen Hjellup er lærer og lærerspesialist i begynneropplæring. Line er også skolebibliotekar på Spangereid skole og pedagogisk veileder i språk, lesing og skriving på Kompetansesenter Sør. Hun har gitt ut boka Helhetlig leseopplæring – leseglede og tidlig innsats (Pedlex 2014) og Skolebiblioteket – læring og leseglede i grunnskolen (Cappelen Damm 2018). Hun er en ettertraktet foredragsholder i skolebibliotek-Norge. I region Sør har hun hatt årlige kursrekker for lærere som skal ha lese- og skriveopplæring på 1. trinn. [-]
Les mer
Stavanger Sentrum Og 2 andre steder 6 timer 1 890 kr
06 Feb
06 Mar
16 Apr
Livsmestring og robusthet – hvordan styrke barn og ungdoms tåleevne intellektuelt, fysisk og emosjonelt? [+]
Hvordan kan vi som arbeider i skolen bidra til å styrke og utvikle robuste barn, som tåler hverdagens opp- og nedturer? Det kreves en robusthet for å finne fotfeste i hverdagens stress og mange utfordringer. Ikke minst gjelder dette for de mange barna og ungdommene som bærer med seg en sårbarhet. Det å trives og fungere i hverdagen har stor betydning både for læringsutbytte og for samspill med andre barn/unge og de voksne. Vi som har vår arbeidsdag sammen med barn og ungdom, trenger handlingskompetanse for å kunne gi dem den støtten de trenger for å mestre alle de små og store hverdagslige utfordringene livet byr på. Dette gjelder på et emosjonelt så vel som på et sosialt og intellektuelt plan. Hvordan kan vi hjelpe barn til å utvikle den tåleevnen som skal til for å stå trygt i lek og læring? Hvordan kan samarbeidet mellom hjem og skole bygge opp under dette Det vil bli gitt små arbeidsoppgaver og rom for samtale underveis i kurset.Kursinnholdet tilpasses til de ulike aldersgruppene, små, mellomstore og store barn. Kursholder Sjur Langeland jobber som fagleder for forebyggende tjenester i Nannestad. Langeland er utdannet innen familieterapi og religionspsykologi, samt i LØFT, ART og innen veiledning. I tillegg til jobben i Nannestad kommune driver han egen praksis og holder kurs i kommunikasjon, relasjonsarbeid, konflikthåndtering, egenutvikling m.m. [-]
Les mer
Storhaug Trondheim Og 2 andre steder 6 timer 1 890 kr
20 Nov
05 Mar
12 Mar
Hvordan strukturere for effektivt samarbeid i undervisningen, slik at elever lærer gjennom samarbeid – og på samme tid lærer å samarbeide? [+]
Cooperative Learning som metode har vært gjenstand for omfattende forskning som viser til positive resultater for elevers faglige og sosiale læring. Det er et økende fokus på utvikling av elevenes samarbeidsferdigheter for å forberede dem på fremtidig arbeids- og samfunnsliv. Samarbeidslæring som metode i undervisningen kan være et godt redskap for å utvikle elevenes samarbeidsferdigheter i trygge omgivelser. Det å få elever til å arbeide godt sammen i grupper der alle bidrar, kan være krevende å få til i klasserommet. Cooperative Learning er en lærerstrukturert undervisningsmetode, der elever lærer gjennom samarbeid og på samme tid lærer å samarbeide. Ved å bruke samarbeidslæring i undervisningen skaper læreren elevaktiv undervisning, der elevene blir ressurser i hverandres læringsarbeid, slik at alle i gruppen lærer mest mulig. Dette kurset vil være med på å hjelpe deg som lærer til å tilrettelegge for elevenes læring, både faglig og sosialt, når de arbeider sammen i små grupper. Du vil få førstehåndskjennskap til metoden ved utprøving og innføring i samarbeidsstrukturer som kan tas i bruk i egen undervisning umiddelbart etter kurset. Kursinnhold Hva er Cooperative Learning? Samarbeidslæringens fem prinsipp: Positiv gjensidig avhengighet, individuell ansvarlighet, sosialt samspill, sosiale ferdigheter og prosessvurdering. Fordeler ved å bruke Cooperative Learning med fokus på overordnet del av læreplan og fagfornyelsen. Hvordan starte opp med samarbeidslæring i undervisningen? Kursholder Beathe Liebech-Lien utdannet allmennlærer med master i spesialpedagogikk. Beathe har lang erfaring som lærer på ungdomskolen, der hun har arbeidet som faglærer, kontaktlærer og spesialpedagog. Hun har erfaring med samarbeidslæring i egen undervisningspraksis og som facilitator for skoleutviklingsprosjekt i egen organisasjon. Dette ledet henne til å initiere et forsknings- og utviklingsprosjekt i ungdomsskolen rundt implementering av samarbeidslæring i 2016, som hun nå arbeider med som en del av sin doktorgrad. [-]
Les mer
Kristiansand 10 uker 4 500 kr
Kurs for assistenter i barnehage, skole og skolefritidsordning, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldr.... [+]
Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak. Kursdeltakerne skal få kunnskap om problematferd og hvordan slik atferd kan forstås. Kursets innhold: Atferdsproblemer blant barn og unge Kartlegging og risikovurdering Barnehagen og barns tidlige utvikling Den inkluderende skolen og skoleomfattende tiltak Klasseromsperspektivet – klasseledelse Elevperspektivet – internaliserte problemer Elevperspektivet – alvorlige atferdsproblemer Sosialkompetanse hos barn og unge Sosial læring hos barn og unge Litteratur: Sosialkompetanse og problematferd blant barn og unge, ISBN: 9788205480858 Gyldendal akademiske forlag, 2015, Terje Ogden Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema  [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.   • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til     pedagogiske mestringsmuligheter.   Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:              3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert                                 avdrag). Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til pedagogiske mestringsmuligheter.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Hvordan ansatte i barnehage og skole kan bli bedre til å hjelpe barn og ungdom etter kriser og traumer. • Hvordan gjøre hendelsene forståelige og håndterbare slik at hverdagen i barnehagen og skolen blir mest      mulig meningsfull. • Hvordan man aktivt kan ta del i barnets opplevelse av krisen slik at den blir noe barnet kan lære av.   Tema • Barn og ungdom – kriser og traumer • Hva er krisehjelp? • Traumeteorier • De skjulte krisene • Kriser og læring • Krisepedagogikk i barnehage og skole • Krisepedagogisk modell • Pedagogikk og terapi • Krisers innvirkning på læring • Terapeutisk kommunikasjon • Krisepedagogiske metoder • Spenningsreduserende tiltak • Krisepregnende nyheter • Når katastrofen angår oss alle • Sorghåndtering – kunnskapsformidling • Kriseberedskap   Litteratur Krisepedagogikk Magne Raundalen/Jon-Håkon Schultz ISBN 9788215009131 Universitetsforlaget 2006     Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:             Når du selv ønsker. Omfang:         3 innleveringer Pris:               kr.4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                        kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Problematferd med omfang av problemet og hvordan slik atferd kan forstås • Kompetanseutviklende og problemløsende arbeid • Hvordan stimulere sosial læring til det beste for den enkelte?   Tema • Problematferd • Utvikling av atferdsproblemer • Perspektiver på endring • Undervisningsstrategier • Psykodynamisk tilnærming • Psykopedagogisk tilnærming • Involveringspedagogikk • Atferdsmodifikasjon • Strukturering av læringsmiljøet • Forebygging • Hvordan oppstår problematferd? • Atferdskorrigering • Aggressive og utagerende barn • Sosial kompetanse hos barn og unge • Læringspsykologi og sosial kompetanse • Mestringskompetanse • Hva påvirker kompetanseutviklingen? • Sosial læring  • Læring av sosial kompetanse • Tiltak for å fremme sosial kompetanse       Litteratur Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Terje Ogden m fl. ISBN 9788205391765 Gyldendal Norsk Forlag 2009   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurskombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.     • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn samt en faglig innsikt i     spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage/skole/sfo. • Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemming og er utformet     etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak.   Nettkurs eller brevkurskombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.        Start:              Når du selv ønsker.  Varighet:           3 innleveringer  Pris:              Kr. 4.500.- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr).      Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn samt en faglig innsikt i     spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage/skole/sfo. • Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemning og er utformet     etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak.   Tema • Hva er spesialpedagogikk? • Lese- og skrivevansker • Atferdsproblemer hos barn og unge • Lærevansker • Psykisk utviklingshemning • Språk- og talevansker • Synsvansker • Hørselsvansker • Bevegelsesvansker og hodeskader • ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemninger • Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak   Litteratur Innføring i spesialpedagogikk Asmervik/Ogden/Rygvold ISBN 9788205361188 Gyldendal akademisk 2008   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs 16 000 kr
Nettkurs som består av ulike ressurser og oppgaver. [+]
Videreutdanning i spesialpedagogikk for helse- og sosialpersonell, barne- og ungdomsarbeidere, helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, helsesekretærer og aktivitører med videregående opplæring.   Nettkurs som består av ulike ressurser og oppgaver.     Start:              Når du selv ønsker. Omfang:           Innlevering av 4 teorioppgaver, 1 praksisrapport, 1 fordypningsoppgave Pris:              Kr. 16.000,- (kan deles i 8 månedlige avdrag med kr. 200,- i                                       avdragsgebyr pr. avdrag. Er ekskl. lærebøker og eksamensavgift).    Videreutdanning • Videreutdanningen er laget i tråd med egenutviklet fagplan  • Videreutdanningen ligger på nivå mellom videregående opplæring og høyere utdanning.   Tidsplan • Videreutdanningen kan tas etter egen tidsplan med innlevering av teorioppgaver,     praksisrapporter og fordypningsoppgave. • Du velger selv når du vil starte med videreutdanningen og du bestemmer selv hvor lang    tid du vil bruke.   6 innleveringer  • 4 teorioppgaver  • 1 praksisrapport • 1 fordypningsoppgave   Målgruppe  Videreutdanningen er lagt opp for de som har fullført videregående opplæring fra studieretning for helse- og sosialfag eller fullført videregående opplæring som aktivitør innen studieretning for formgivingsfag/design og håndverk.   Opptakskrav • Fullført videregående opplæring fra studieretning for helse- og sosialfag eller fullført     videregående opplæring som aktivitør innen studieretning for formgivingsfag/design og     håndverk.   Videreutdanningen omfatter • Den teoretiske opplæringen. • Retting av innleveringer og veiledning underveis.  • Vurdering av praksisrapporter og fordypningsoppgave.   Mål for videreutdanningen Kurset skal gi et grunnlag for å forebygge og løse spesialpedagogiske problemstillinger på arbeidsplassen. Praksisorienterte problemstillinger vil stå sentralt.   Videreutdanningens innhold • Grunnelementer i helse- og sosialfagarbeidet • Samfunnsfaglige emner • Administrative og organisatoriske perspektiver på tiltak for mennesker med særskilte    behov • Funksjonshemminger, lærevansker og atferdsproblemer • Pedagogiske tilnærmingsmåter med sikte på individer som trenger særskilt hjelp og støtte • Samarbeid, rådgivning og veiledning • Fordypningsoppgave     Praksis  • I videreutdanningen er det krav om 10 uker praksis (375 timer).  • Praksis 1 er hovedpraksis over 8 uker som beskrevet i eget praksisdokument som følger     nettkurset. • Praksis 2 er 2 uker med fordypning knyttet til tema studenten selv velger til    fordypningsoppgaven. • Praksisplass for videreutdanningen må studenten selv skaffe. • Praksis kan tas på egen eller annen arbeidsplass med godkjent veileder. • Praksisveileder må ha faglig bakgrunn som er relevant for denne utdanningen. • Praksis godkjennes av praksisveileder og praksisrapport godkjennes av rettelærer.   Eksamen  • Eksamen avlegges så snart samtlige moduler er bestått.  • Hjemmeeksamen over to dager med levering på nett. Alle hjelpemidler tillatt.   Er du organisert? • Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift.Presisering• Dette må ikke forveksles med fagskoleutdanning og er ikke NOKUT-godkjent.   [-]
Les mer
Nettkurs 5 uker 6 995 kr
Bli trygg på å møte barn med utfordrende atferd. Dette kurset gir deg forståelse om tema og konkrete verktøy til hverdagen. [+]
Få kompetansen du trenger for å stå stødig i møte med barn som utfordrer. Kurset gir deg: Forståelse av  hvordan hjernen har en finger med i spillet når barnet går i affekt Gode analyserverktøy for å finne de beste tiltakene for hvert enkelt barn Kunnskap om å lage gode og konkrete planer som er enkle å følge i hverdagens stress og mas Mange gode eksempler på tiltak i verktøykassen din Bedre forståelse av hvor viktig akkurat DU er for at barnet skal ha det bra Så når du har gjennomført dette onlinekurset, så har du verktøyene du trenger for å ta kontrollen i arbeidet og stå stødig i møte med barn som utfordrer. Kursoversikt- 5 moduler: Modul 1: lær det grunnleggende, barnesyn, atferd som kommunikasjon og betydningen av relasjoner. Modul 2: om grunnleggende behov som alle har, og hvordan vi reagerer når vi opplever å være maktesløse. Det beskrives også hva du kan gjøre med det. Modul 3: handler om forståelsesrammer. Denne modulen tar utgangspunkt i elementer fra traumebevisst omsorg og trygghetssirkelen for å forklare hvorfor noen barn utfordrer. Modul 4: blir mer konkret med innføring i planarbeid. Du får opplæring i å bruke analyseverktøy for å få en god oversikt over barnets situasjon. I tillegg får du en innføring i hvordan du kan lage gode mål og evaluering. Modul 5: Den siste modulen i kurset, og her skal du lære hvordan du setter planen din ut i livet. Du lærer også hva som skal til for å lykkes med planen, uten at det blir for omfattende og bare renner ut i sanden. Du som deltaker får tilsendt i posten samtalekort om traumebevisst omsorg laget av RVTS Sør som en liten takk for at du er med på laget. 14 dagers garanti- ikke fornøyd? Pengene tilbake, uansett grunn! Hvis du starter på kurset, og du av en eller annen grunn bestemmer deg for at dette ikke var for deg, så går det helt fint. Du har nemlig en 14 dagers garanti, og er du ikke fornøyd så får du pengene tilbake, uten problemer. Dette er inkludert i kursprisen: et 5-ukers kursløp fylt med det du trenger for å lykkes med barn som utfordrer Veiledning på oppgaver som kan sendes inn.  5 moduler og 16 leksjoner som du kan se om igjen så mange ganger du måtte ønske Masse spennende kunnskap, både teoretisk og praktisk Kursbevis etter endt kurs Bonus: Meld deg på nå og få tilsendt RVTS Sør sine samtalekort om traumebevisst omsorg, som gir enkle og praktiske råd for hvordan snakke med barn som har en utfordrende atferd, helt uten kostnad. [-]
Les mer
850 kr
Et introduksjonskurs om traumer, relasjonelt stress og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydni... [+]
I dette kurset får en grunnleggende forståelse av hva traumer og relasjonelt stress er, og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydningen stress og traumer har for utviklingen av barnets hjerne, og barnets evne til selvregulering, emosjonsregulering, selvutfoldelse, lek og utforskning. Vi ser også på betydningen av voksnes, både foreldre, familie og ansatte i skole og barnehage, har for barnets utvikling av selvregulering, og hvordan voksne kan samarbeide for å skape et trygt, utviklingsstøttende relasjonelt miljø for barnet. Kurset er aktuelt for foreldre, deg som jobber med barn, og også deg som ønsker å forstå mer av deg selv og egne reaksjoner på relasjonelt stress og traumer. Opplever dere noe av dette, hos barn eller voksne?-Reaksjoner som varer lenge, kommer ofte, og blir veldig sterke.-Nesten kontinuerlig frustrert, lei seg eller sint.-Kommer lett i konflikt med andre, eller er passiv i lek.-Skal veldig lite til for å trigge sterke og langvarige reaksjoner.-Eller er lite motivert, følsom, eller overdrevent dempet. Om man opplever noe eller mye av dette så vil det som regel være slitsomt, krevende og frustrerende for både barnet selv, foreldre, søsken og andre som er i nærheten. Og det vil bidra til usikkerhet hos de voksne i forhold til hvordan man skal håndtere situasjonen. I dette kurset lærer du både å forstå denne typen reaksjonsmønstre, og for en konkret introduksjon til hva du kan gjøre i praksis i hverdagen med barnet, får å få hverdagen til å fungere bedre, og støtte barnets utvikling.    Du kan lese mer om dette kurset her, https://foreldrekompetanse.no/traumer-relasjonelt-stress-og-barns-utvikling/ [-]
Les mer
Sandnes 8 timer 13 990 kr
10 Mar
AART (Adapted Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk re.... [+]
Et AART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.   ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. AART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta AART-trenerkurs, blir du AART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for ART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av AART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Les mer
8 timer 1 900 kr
Dette kurset lærer deg å kommunisere med barn på en måte som bidrar til færre konflikter, og lavere intensitet når uenigheter oppstår, som de fleste foreldre opple... [+]
De fleste foreldre har opplevd frustrasjonen når kamp og krangling tar over hverdagen, på bekostning av de nære, gode stundene man egentlig ønsker. Dette gjelder enten man har barn i den typiske “Trassalderen”, som vi nå heller kaller “selvstendighetsalder”, eller man har eldre barn og ungdom. Dette er faktisk helt normalt og noe mange opplever. To kjennetegn på relasjoner med barn er 1, at det lett kan bli mange konflikter, og 2, at temperaturen i konfliktene kan bli høy, og også veldig høy. Dette kurset lærer deg å kommunisere med barn på en måte som bidrar til færre konflikter, og lavere intensitet når uenigheter oppstår, som de fleste foreldre opplever at skjer ofte, gjerne flere ganger om dagen. Målet er at du og barnet skal føle trygghet, mestringsfølelse og en økt opplevelse av samarbeid. Og at du bedre kan støtte barnets utvikling av emosjonell og sosial kompetanse. Kurset er også nyttige for å bedre samarbeidet mellom foreldre. I kurset lærer du også alternativer til bruk av belønningsskjemaer, timeout, ros ol. Kurset og metoden som presenteres i kurset er basert på vitenskaplig dokumenterte prinsipper relatert motivasjon, læring, relasjoner, sosial, emosjonell og moralsk utvikling, og er også såkalt traumesensitiv.   Les mer her:  https://foreldrekompetanse.no/trassalder_kurs_for_foreldre_barnehager/   Kursdatoer: Mandag 30. oktober kl. 17 – 22. og mandag 13. november  kl. 17.30 – 20.30. Kurset går over to kvelder.  Lørdag og søndag 4 og 5. november 2017. Kl. 09 – 16. begge dager. Lørdag 3. mars 2018 kl. 09.00 – 17.00. En hel dag.  [-]
Les mer
Halsa 10 uker 4 500 kr
11 Jan
Kurset passer for assistenter i barnehage, skole og sfo, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldre. [+]
Start: mandag 11.02.2019 slutt: 06.05.2019 Påmeldingsfrist: 31.01.2019 Varighet/tid: 10 mandagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Mosjøen, Sarpsborg Start: tirsdag 12.02.2019 slutt: 30.04.2019 Påmeldingsfrist: 31.01.2019 Varighet/tid: 10 tirsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Kristiansund, Larvik, Ski, Stavanger, Stjørdal, Tromsø Start: onsdag 13.02.2019 slutt: 08.05.2019 Påmeldingsfrist: 31.01.2019 Varighet/tid: 10 onsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Bergen, Flekkefjord, Kvinnherad, Namsos Start: onsdag 07.11.2018 slutt: 23.01.2019 Påmeldingsfrist: 24.10.2018 Varighet/tid: 10 onsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Egersund Kursavgift:       kr. 4.500,- (kan deles i avdrag)  Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn og unge samt en faglig innsikt i spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage, skole og skolefritidsordning. Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemminger. Kursets innhold: Hva er spesialpedagogikk? - Lese- og skrivevansker - Atferdsvansker - Lærevansker -Psykisk utviklingshemming - Språk- og talevansker - Synsvansker - Hørselsvansker - Bevegelsesvansker og hodeskader - ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemminger - Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak. Lærebok: Innføring i spesialpedagogikk ISBN 9788205500648, Ogden/Rygvold. Gyldendal akademiske forlag 5. utg. 2017. Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema  [-]
Les mer
Smart Kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn, unge og voksne som utviser ulik grad av utfordrende adferd. [+]
Kurset FORUT (Forebygging og mestring av utfordrende adferd) er et kurs som er lagt opp som en kombinasjon av teori og praksis.  Kursinnhold:  - Etikk, aggresjonsforståelse og lovverk - Relasjonskompetanse og ressursfokus - Refleksjons- og håndteringsverktøy - Holdninger og dempende kommunikasjon - Beskyttelses- og friggjøringsteknikker  1. Modul 1: FORUT-kurs med varighet en kursdag: - Dette er et tilbud mest egnet for barnehager, skoler og andre, hvor man bruker omtrent to til tre timer av kursdagen til å trene på beskyttelses- og frigjørings-teknikker i tillegg til den teoretiske delen av kurset. 2. Modul 2: FORUT-kurs med varighet to kursdager: - Dette er et tilbud som passer best for institusjoner og arbeidsplasser, hvor man oftere opplever utofrdrende adferd og utagering og må ta i bruk beskyttelses- og frigjøringsteknikker i større grad.  3. Modul 3: FORUT-kurs med varighet tre kursdager: - Dette er et tilbud hvor man tar for seg inngående teori og praksis i forhold til mestring av utfordrende adferd. I tillegg vil instruktørene demonstrere og deltakerne trene på beskyttelses- og frigjøringsteknikker, i langt større grad enn ved de andre modulene. Vi tilbyr også veiledning og oppfølging av personal med utgangspunkt i valgte moduler.    Hvis dere er en avdeling, en skole/barnehage, en institusjon eller annen instans, som ønsker å bestille FORUT-kurset, legger vi gjerne tilrette for å tilpasse kurset, slik at vektlegging av innhold kan tilrettelegges etter deres behov. Slik kan dere dermed implementere det dere lærer på kurset, på en best mulig måte på deres respektive arbeidsplasser.   Ta gjerne kontakt med oss hvis dere har behov for ytterligere informasjon vedrørende FORUT eller andre kurstilbud i regi av Smart Kompetanse!   [-]
Les mer
Tromsø 8 dager 13 990 kr
AART (Adapted Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonne... [+]
Et AART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.       ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. ART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta AART-trenerkurs, blir du ART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for AART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av AART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.