Pedagogikk
Oslo
Du har valgt: Sentrum
Nullstill
Filter
Ferdig

-

42 treff ( i Sentrum ) i Pedagogikk
 

Virtuelt eller personlig 3 timer 1 390 kr
Mange barn strever med tilegnelse av språk i tidlig alder, og utviklingsmessige språkvansker rammer 5–7 % av alle barn. [+]
Tidlige tegn på varige språkvansker kan være at barnet er stille allerede som baby og har lite babling. Det kan også vise liten interesse for sosialt samspill, og bare bruke ettordsytringer frem til 1 ½ års alder. Mange strever med å forstå språk, som f.eks. felles beskjeder, og noen har også uttalevansker. Barn som strever med språket leker gjerne med yngre barn, og flere får lese- og skrivevansker i skolealder. Siden denne typen språkvansker er medfødte, vil de ofte vedvare over i skolealder, og statistisk kan en finne 1–2 elever med utviklingsmessige vansker i hver klasse. Men hvordan kan vi oppdage og hjelpe barn med språkvansker så tidlig som mulig?   Kursinnhold Hvordan identifisere en forsinket språkutvikling?  Hva kan være tegn på vedvarende språkvansker? Hvem skal vi kontakte for hjelp til tilrettelegging i hverdagen – og når skal vi melde fra? Hvordan kan vi samarbeide med foreldre og foresatte? Enkle grep/verktøy for tilrettelegging i hverdagen – i tillegg til spesialpedagogiske tiltak   Kursholder Unni Espenakk er utdannet logoped med embetseksamen i spesialpedagogikk og studier i anvendt lingvistikk. Hun har jobbet i mange år i Statped, hovedsaklig med språkvansker hos barn og unge. Unni har lang erfaring som kursholder, og har ledet flere store prosjekter i kommuner og fylker, samt vært sentral i å arrangere internasjonale konferanser om språk og lesing. I tillegg er hun medforfatter av TRAS og Språkveilederen. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 3 timer 1 390 kr
LK20 krever elevmedvirkning og utforskende læringsarbeid. [+]
Hvordan kan vi  gjøre elevene til medskapende og aktive deltakere i egen læring, og samtidig bli inspirert til å se nye muligheter i egen undervisning? Hvordan planlegger vi for undervisning som involverere elevene i større grad? I dette kurset ser vi på mange konkrete og lett overførbare metoder, som både involverer og utfordrer. Samtidig drøftes lærerperspektivet og utfordringene med differensiering, lærerens behov for å improvisere, og elevmedvirkning som en av flere undervisningsmetoder i skolen.  Kurset passer for lærere og pedagogisk ledelse som ønsker å bli inspirert til å involvere elevene mer i læringsarbeidet.   Kursholder Håvard Tryti er til daglig lektor i kunstfag ved Edvard Munch videregående skole i Oslo, og har sittet i læreplangruppen for Kunst design og arkitektur (KDA) programfag i Fagforyelsen. Som lærer på 14. året, er han fortsatt en utviklingsorientert lærer som brenner for levende teori og medskapende elever. I tillegg til undervisning, arbeider han strategisk og operativt med Edvard Munch vgs’ kommunikasjon i SoMe. Han er i startgropen som foredragsholder, og formidler fersk praksis! Håvard har sin utdannelse fra SHKS og Statens Kunstakademi i Oslo, nå KHiO, og PPU fra Oslo MET.  [-]
Les mer
Nettstudie 4 semester
Barnehagene våre består av et stort mangfold av barn og deres familier. Det å ha en ressursorientert tilnærming i arbeidet med mangfold er både sentralt og viktig. Ønsker... [+]
Få oppdatert kunnskap om språk og flerspråklighet og flerkulturell kompetanse. Det du lærer er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med flerkulturell bakgrunn. Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen og SFO. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng, og oppnådd fagskolegrad.  Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Språklig og kulturelt mangfold i barnehage og SFO [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 timer 1 190
Vet du hvordan språket vårt er bygd opp, og hvordan barn tilegner seg språk? [+]
På dette kurset blir du bedre kjent med de ulike områdene i språket, og vil gjennom denne kunnskapen bli mer bevisst hvordan du kan jobbe med språkstimulering på ulike måter. Språklig bevissthet bidrar også til å kunne avdekke ulike former for språkvansker.Språket læres i barnehagen gjennom hele dagen – hvordan kan vi jobbe med språk i alle hverdagssituasjoner?Kursinnhold Utvikling av språkets ulike områder Kunnskap om språk – hvordan stimulerer vi de ulike delene av språket? Språkvansker – hvordan oppdager vi dette, og hva kan vi gjøre? Språkstimulering gjennom hele barnehagedagen Hvilke ulike samtale sjangere har vi – og hvorfor er det bra å ha fokus på hverdagssamtaler? Kursholder Linn Evy Iversen jobber som lærer i den videregående skolen og for AOF Fagskole. Hun er utdannet innen pedagogikk, og har en bachelor i sosial antropologi. Hun har også studert norsk som andrespråk, og har videreutdanning i flerspråklighet og andrespråkspedagogikk, samt PPU. Linn Evy begynte å jobbe i barnehage i 1993, og har erfaring som pedagogisk leder, rådgiver, prosjektleder for språkløftet og gratis kjernetid, og som språkpedagog. Linn Evy er meget interessert og engasjert i det flerkulturelle området. Hennes fokus er at alle barn blir møtt med anerkjennelse og likeverdighet, for å skape trivsel, kunnskap, forståelse og et godt grunnlag for læring. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 3 timer 1 390
Nye læreplaner i matematikk har gitt ny eksamensordning. [+]
 Den innebærer store omveltninger på eksamen, nye oppgavetyper og nye utfordringer. Men hva innebærer endringene for eleven? Hva venter av nye oppgavetyper og formuleringer på eksamen? Hvilke signaler har Udir gitt? Hvilke nye løsningsstrategier må elevene beherske? Hva kreves av digital kompetanse og programmeringsferdigheter? Læreplanen legger vekt på utforsking, problemløsing, modellering, anvendelse, argumentasjon, representasjon og kommunikasjon, abstraksjon og generalisering. Det skal utforskes og oppdages sammenhenger. Det blir lagt spesiell vekt på kjerneelementene og beskrivelsen av grunnleggende ferdigheter. Nytt er også programmering og algoritmisk tenkning.Elevene – og ikke minst matematikklærere – i den videregående skolen har vært vant til en eksamensordning hvor eksamen har vært delt i to, en del uten og en del med hjelpemidler. Med ny læreplan ble eksamen endret. Først ble eksamen heldigital og oppgavene delt inn i tre hovedgrupper. En del en skulle inneholde flervalgsoppgaver og interaktive oppgaver uten annen begrunnelse enn selve svaret, en del to skulle legge vekt på kommunikasjon, resonnementer, beregninger og vurderinger, og sist, men ikke minst, en del tre skulle ikke inneholde konkrete spørsmål i det hele tatt. På denne tredje delen skulle det være opp til elevene selv å vurdere hva de ville undersøke, og elevene skulle selv formulere sine egne problemstillinger ut fra en gitt kontekst.  Men etter kritikk ble eksamen endret tilbake til gammel ordning. Eller ble den egentlig det? Nå skal eksamen inneholde en time uten hjelpemidler og fire timer med hjelpemidler. Og som vi skal se, så dukker de nye oppgavetypene fortsatt opp. Kurset er en praktisk gjennomgang av hva den nye eksamensformen innebærer, både for elevene og for oss som lærere. Vi ser på nye oppgavetyper og diskuterer utfordringene de bringer med seg.   Kursinnhold Hvilke digitale ferdigheter kreves av elevene med ny eksamensordning. Hvilke signaler har Udirs eksempeloppgaver og vårens eksamensoppgaver gitt om eksamen. Hvilke nye oppgavetyper møter elevene, og hvordan forberede elevene på disse oppgavene.   Kursholder Eivind Skjervum er lektor med tilleggsutdanning med fagene matematikk, medievitenskap, statsvitenskap, informatikk og religionshistorie. Eivind har de siste 17 årene undervist som lektor ved Oslo Private Gymnasium i matematikk og medie- og informasjonskunnskap. Han har tidligere jobbet mange år som journalist innen krim, nyheter og sport i Dagbladet og Oppland Arbeiderblad. Eivind jobber nå også for Aschehoug forlag hvor han produserer innhold som tentamener, prøver og eksamensløsninger for nettstedene Lokus og Aunivers i matematikk. I tillegg til å undervise utdanner han seg til lærerspesialist i matematikk, spiller sjakk og er glad i kajakk og fotball. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 190 kr
Barnehagen skal være en lærende virksomhet. [+]
Rammeplanen beskriver barnehagen som en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Personalet skal jobbe mot felles mål og barnehagens verdigrunnlag skal være synlig i felles praksis i hverdagen.  Men hvordan får vi til dette?  Kursinnhold Hva kjennetegner en lærende organisasjon?   Hvordan vurdere egen virksomhet og jobbe systematisk for å utvikle organisasjonen?  Hvilke utfordringer har lederen i fremtidens barnehage i arbeidet med å gjøre barnehagen til en ekte lærende organisasjon?   Hvordan kan vi vite at vår organisasjon er lærende?   (Kurset kan legges opp som foredrag eller i kombinasjon med workshop, der man reflekterer sammen over aktuelle utfordringer og problemstillinger - gjelder ved bestilling av kurset.)  Kursholder Anne Holsæter Nordbye er barnehagelærer med videreutdanning i endringsledelse og personalledelse, og styrerutdanning fra BI. Hun har 20 års erfaring fra arbeid i og med barnehage, fra assistent til pedagogisk leder, styrer og seksjonsleder. Barnehagene Anne sist var leder for deltok i et forskningsprosjekt i regi av Utdanningsforbundet, om vurdering av barns trivsel og utvikling i barnehagen. Anne er nå områdeleder i team for avdeling oppvekst i Nordre Follo kommune.Anne har en varm og praksisnær formidlingsevne, og holder kurs om flere tema innenfor det barnehagefaglige; lek, de yngste barna, barn i risiko, voksenrollen, grenser, vurdering, verdigrunnlaget, og barnehagen som lærende organisasjon.Annes kurs er stappfulle av praksisfortellinger, humor og alvor, og det er alltid rom for aktiv dialog og refleksjon! [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:             Når du selv ønsker. Omfang:         3 innleveringer Pris:               kr.4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                        kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Problematferd med omfang av problemet og hvordan slik atferd kan forstås • Kompetanseutviklende og problemløsende arbeid • Hvordan stimulere sosial læring til det beste for den enkelte?   Tema • Problematferd • Utvikling av atferdsproblemer • Perspektiver på endring • Undervisningsstrategier • Psykodynamisk tilnærming • Psykopedagogisk tilnærming • Involveringspedagogikk • Atferdsmodifikasjon • Strukturering av læringsmiljøet • Forebygging • Hvordan oppstår problematferd? • Atferdskorrigering • Aggressive og utagerende barn • Sosial kompetanse hos barn og unge • Læringspsykologi og sosial kompetanse • Mestringskompetanse • Hva påvirker kompetanseutviklingen? • Sosial læring  • Læring av sosial kompetanse • Tiltak for å fremme sosial kompetanse       Litteratur Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Terje Ogden m fl. ISBN 9788205391765 Gyldendal Norsk Forlag 2009   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs 50 timer 4 990 kr
Kurset barnehageassistent vil tilegne deg formell kompetanse for å jobbe som medarbeider i barnehage. [+]
Har du lyst til å jobbe som barnehageassistent? Kurset er utarbeidet med utgangspunkt i kompetansemålene til videregående opplæring. Det vil gi deg formell kompetanse innenfor de viktigste kjerneområdene i barnehagen. I kurset har du kontakt med din egen instruktør, og du vil få quiz, innsendingsoppgaver med oppfølging og muligheter for å delta i jevnlige digitale klasserom. Kurset kan du ta når du vil, og det kan også gjennomføres på telefon, Ipad eller pc.  Innhold Barnehagens styringsdokumenter Omsorg-lek-læring-danning Barns språkutvikling Livsmestring Foreldresamarbeid Utfordringer og konfliktløsning Kurset består av 6 moduler. Gjennom tekst, bilder, figurer og videoer skal vi ta deg gjennom fagstoffet på en pedagogisk måte. Underveis kan du teste dine kunnskaper gjennom quiz’er og innsendingsoppgaver. På slutten av hver modul finner du caser du skal svare på og sende inn til oss. Du vil få tilbakemeldinger og veiledning fra instruktør på e-post etter at besvarelsene er mottatt. Du har tilgang på kurset i ett år.  Etter fullført og bestått kurs vil du motta et kompetansebevis i posten. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 10 uker 4 500 kr
Tilknytning i barnehage er betegnelsen på tilknytningsperspektivet med særlig fokus på trygghetssirkelen, emosjonell omsorg og grensesetting. [+]
Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for: emosjonell omsorg, emosjonsregulering og samhandling som anvendes i arbeidet for å fremme tillit, sosial og følelsesmessig utvikling for barn i barnehage om trygghetssirkelen som anvendes i tilknytningsfremmende arbeid med barn i barnehage for å fremme tillit og trygghet om relasjon, samarbeid, holdninger, temperament og konfliktløsning i arbeidet med grensesetting for barn i barnehage   Målgruppe: assistenter og barne- og ungdomsarbeidere i barnehage   Kursets innhold: Emosjonell omsorg Emosjonsregulering Samhandling Trygghetssirkelen Tilknytningsfremmende arbeid Relasjon Samarbeid Holdninger og temperament Konfliktløsning Grensesetting   Litteratur: Se barnet innenfra ISBN 9788244621878 Ida Brandtzæg, Stig Torsteinson og Guro Øiestad, Kommuneforlaget 2013   Kursbevis: Kursbevis blir delt ut til de som har minst 75 % tilstedeværelse på kurset.   Betaling: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer.  Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Kursavgiften kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr pr. avdrag.   Påmelding:                elektronisk til: www.kompetansesenter-bedriftshjelp.com                             [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 190
15–20 % av norske barn er i risiko for å utvikle psykososiale vansker, og disse barna har behov for at vi har fokus på tidlig innsats i barnehagen. [+]
I dette kurset rettes søkelyset på hvordan personalet i barnehagen kan støtte sårbare barns sosioemosjonelle utvikling i hverdagen. Barnehagen er en unik arena for tidlig hjelp til barn som strever. De voksne i barnehagen har stor betydning og kan bidra til å endre barns utvikling i positiv retning.  Kursinnhold Hva kjennetegner sårbare barn – og hva kan være årsaken? Hvordan oppdager vi barn som strever med sine egne følelser og deltakelse i det sosiale samspillet med andre barn? Å legge til rette for tidlig innsats i barnehagen  Hvordan kan vi på best mulig måte støtte barns følelser og relasjoner? Trinnvis tilnærming i arbeidet med sårbare barn Kursholder May Britt Drugli er utdannet cand.paed. og jobber nå som professor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge ved NTNU. Hun har lang erfaring fra kommunalt utviklingsarbeid og er involvert i flere forskningsprosjekter knyttet til barnehage. Faglige interesseområder er de yngste barna i barnehagen, relasjonen mellom barn og voksne, barns psykiske helse og atferdsvansker. May Britt har skrevet flere fagbøker, blant annet Liten i barnehagen og Liten begynner i barnehagen, og hun er medforfatter på boken Tilvenning og foreldresamarbeid. May Britt er en anerkjent og etterspurt foredragsholder. Hun fremstår direkte og troverdig og hennes ekte engasjement treffer alle som jobber med barn, også foreldre! [-]
Les mer
2 dager 6 500 kr
Kurset er rettet mot den som skal bli instruktør på sertifisert sikkerhetsopplæring på løfteredskaper og alle krantyper. Kurset er grunnlag for opptak til instruktørkurs... [+]
#Pedagogikk #Kvalitetssikring av undervisning/lærerollen. #Selvoppfatning og identitet #Kommunikasjon-transksjonsanalyse #  +++++ #Evaluering [-]
Les mer
Nettstudie 4 semester
Kunnskap innen Arbeid med de yngste barna i barnehagen er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer der småbarna er. [+]
Studiets målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, organisere og gjennomføre pedagogisk arbeid med de yngste barna (0-3 år) i barnehagen, og som kan samarbeide med barn, personale og foreldre til beste for barnet. Videre vektlegger studiet at studenten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier.  Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Arbeid med de yngste barna (0-3 år) i barnehagen   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 1 290 kr
Hva er seksuelle overgrep – og hvilke konsekvenser har det? Hvordan forebygge og avdekke overgrep? Hvordan kan vi gjenkjenne tegn – og hvordan skal vi handle? Hva er vår ... [+]
Dette kurset kan også bestilles lokalt, med mulighet for tilpasninger av omfang og innhold.Ta kontakt med oss: bro@aof.no eller tlf. 23 06 12 56. Kurspriser ved bestilling (fysisk oppmøte eller nettkurs): 2 timer: fra kr 16 900 (inntil 50 deltakere)3 timer: fra kr 19 900 (inntil 50 deltakere)4 timer: fra kr 22 900 (inntil 50 deltakere)6 timer: fra kr 26 900 (inntil 50 deltakere) Kursinnhold Grenseoverskridende atferd og overgrep Tegn og signaler Å forstå hvorfor  Den voksnes rolle Meldeplikt og avvergingsplikt Handlingsplaner Forebyggende arbeid Kan jeg gjøre noe for å forebygge nettovergrep? Trafikklyset - et kartleggingsverktøy Kursholder Hilde Landro er utdannet barnehagelærer og sexologisk rådgiver, og har videreutdanning i seksualundervisning, seksuell helse og tiltak mot seksuelle overgrep mot barn. Hun har mange års erfaring som pedagogisk leder, og jobber nå som daglig leder i barnehage. Hun har tittel som spesialist i seksualundervisning, og holder kurs og foredrag om barn og seksualitet for alle som jobber med barn. Hilde har i samarbeid med to andre barnehagelærere gitt ut barnebok og veileder for voksne: Hele meg – om kropp og grenser i barnehagen.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 5 timer 1 890 kr
Hvordan ha fokus på å lede, være en god rollemodell for andre ansatte og barna, samt ha fokus på faglig innhold i hverdagen i barnehagen? [+]
Dette todelte kurset handler om å styrke og bevisstgjøre pedagogiske ledere i arbeidet med å utvikle den pedagogiske praksisen, gjennom systematisk sammenheng mellom planlegging og dokumentasjon. Her presenteres verktøy som pedagogiske ledere kan benytte for å strukturere det pedagogiske arbeidet i barnehagen.Kursinnhold – 19. oktober – Del 1Barnehagefaglig kompetanse: Hva betyr det i praksis? Hvordan deler vi kompetansen med våre medarbeidere? Hvordan kan vi legge til rette for systematisk veiledning? Kursinnhold – 1. november – Del 2Planlegging: Hvem planlegger vi for? Hva planlegger vi? – lek, aktivitet, dagsrytme, konflikthåndtering, påkledning..? Hvordan får vi barna med i planleggingen? Dokumentasjon: Hvordan dokumenterer vi det vi planlegger? Hvordan evaluerer vi gjennomføring av planene? Hva reflekterer vi over og hvordan gjør vi det? Hvordan får vi barna med på refleksjon og vurdering? Fokus er på pedagogiske lederes utfordringer og muligheter knyttet til ny pedagognorm, med vekt på praktisk kunnskap.Ta kurset sammen med en eller flere pedagogkollegaer – diskuter og reflekter underveis og i etterkant!Når du melder deg på til del 1, blir du automatisk påmeldt del 2.Kurset arrangeres i delingsplattformen Teams, som er en del av Microsoft 365.  Kursholder Cathrine Ask er barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og hovedfag i praktisk kunnskap. Hun har jobbet 25 år i barnehage på alle nivåer, og undervist i pedagogikk på universitet og på barne- og ungdomsarbeiderfag. Cathrine jobber nå med et forskningsprosjekt om barns medvirkning i Bodø kommune og veileder styrere i ulike prosjekter i andre kommuner. Hun har lang fartstid som kursholder og veileder. Cathrine Ask har skrevet bøkene «Hverdagslæring i barnehagen», «Rammeplanen og hverdagen i barnehagen» og «Medarbeider i barnehagen». Dette kurset kan også bestilles lokalt, med mulighet for tilpasninger av omfang og innhold.Ta kontakt med oss: bro@aof.no eller tlf. 970 43 390. Kurspriser ved bestilling (fysisk oppmøte eller nettkurs): 2 timer: fra kr 16 900 (inntil 50 deltakere)3 timer: fra kr 19 900 (inntil 50 deltakere)4 timer: fra kr 22 900 (inntil 50 deltakere)6 timer: fra kr 26 900 (inntil 50 deltakere) [-]
Les mer
10 uker 4 500 kr
24 Sep
Kurs for assistenter i barnehage, skole og skolefritidsordning, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldre... [+]
Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak. Kursdeltakerne skal få kunnskap om problematferd og hvordan slik atferd kan forstås. Kursets innhold: Atferdsproblemer blant barn og unge Kartlegging og risikovurdering Barnehagen og barns tidlige utvikling Den inkluderende skolen og skoleomfattende tiltak Klasseromsperspektivet – klasseledelse Elevperspektivet – internaliserte problemer Elevperspektivet – alvorlige atferdsproblemer Sosialkompetanse hos barn og unge Sosial læring hos barn og unge Litteratur: Sosialkompetanse og problematferd blant barn og unge, ISBN: 9788205550612 Gyldendal akademiske forlag, 2022, Terje Ogden Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema    [-]
Les mer