Pedagogikk
Fagdidaktikk
Oslo
Du har valgt: Sentrum
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Sentrum 6 timer 1 890 kr
16 Apr
07 May
Programmering blir en del av matematikk og naturfag høsten 2020. Er du forberedt? [+]
Dette kurset gir deg en myk innføring i hva programmering er, og vi tar utgangspunkt i hva de nye læreplanene sier om dette. Videre ser vi på, og prøver ut, ulike eksempler på hvordan man kan undervise i programmering og hvordan programmering kan brukes i undervisningen. I løpet at kurset blir du introdusert for python som kan benyttes på både PC og nettbrett, i tillegg til blokkbasert koding med micro:bit. Vi begynner med den grunnleggende programmeringsopplæringen og ser videre på hvordan man kan tilpasse oppgaver til ulike nivåer. En micro:bit er en liten datamaskin som er utviklet for skoleelever. Micro:biten er veldig enkel i bruk og man kan programmere alt fra spill og animasjoner til små servomotorer som beveger seg. Micro:biten inneholder ulike sensorer slik som temperatursensor og akselerometer og vi kan dermed bruke den til å undersøke naturfaglige fenomener. Den har også programmerbare utganger som kan kobles til andre elektriske komponenter slik som motorer, lysdioder eller andre sensorer.  Programmering er mer enn å lage dataspill! I matematikk kommer programmering inn som verktøy for å bygge opp elevenes algoritmiske tenkning. Algoritmisk tenkning er blant annet å dele opp store problem i mange små steg som da enkelt kan løses – en algoritmisk tenker er som kokken som lager sine egne oppskrifter på nye retter. I grenselandet mellom matematikk, naturfag og kunst og håndverk kan elevene lage gjenstander som kan bidra til å øke dybdelæringen og se sammenhenger mellom ulike fagområder. Dette kan for eksempel gjøres ved at elever bygger en enkel solfanger, måler temperaturstigning og lager en enkel matematisk modell. I løpet av kursdagen skal du... bli mer trygg på hva programmering er og hvordan du kan undervise i dette ha en oversikt over hva elevene dine (og du) skal kunne få noen konkrete eksempler på undervisningsaktiviteter som du kan bruke    med elevene dine få prøve ut micro:bits NB: Alle må ta med egen PC/MAC til kurset. Det er ikke obligatorisk å ha med egen micro:bit til kurset. Micro:bits lånes ut på kursdagen. Kursholder Ellen Egeland Flø har permisjon fra jobben som lektor i realfag ved Mailand VGS der hun også har vært ansvarlig for anskaffelse, drift og utvikling av skolens skaperverksted. Hun er for tiden prosjektleder for forskningsprosjektet ProSkap-SL i samarbeid med bl.a. UiO, OsloMet og NIFU. Hun er en future classroom lab (FCL) ambassadør på UDIRs invitasjon, ble tildelt Gullepleprisen 2018 for sitt arbeid med skaperverksted i skolesammenheng og er en hyppig brukt foredragsholder når det gjelder tilpasset opplæring og digitalisering. I 2019 ble hun tildelt Videnskapsakademiets lærerpris for uvanlig god faglig og pedagogisk innsats. Hun er forfatter av det tverrfaglige læreverket Kobling for programmering fra 5.trinn, til og med VGS, som utgis på GAN Aschehoug til fagfornyelsen 2020. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
02 Mar
Engasjement, utforskning og problemløsning i matematikk - verktøy for å beherske utforsking og problemløsning i praksis. [+]
I LK20, læreplan i matematikk, innleder ordet «utforske» hele 12 av 32 kompetansemålbeskrivelser for ungdomstrinnet. Dette indikerer at arbeidet med kjerneelementet utforsking og problemløsning er sentralt for å gi elevene en helhetlig matematisk kompetanse. Elevenes må få anledning til å praktisere systematisk bruk av ulike strategier og framgangsmåter i jakten på en eller flere mulige løsninger. Dette er utvilsomt en «krevende sport» for både lærer og elev, men etter denne kursdagen vil i hvert fall læreren ha en rikere utstyrt verktøykasse for å mestre dette kunststykket i klasserommet. Kursinnhold Hvordan engasjere og motivere elevene til å tenke selv? Verktøy for å beherske utforsking og problemløsing i klasserommet Systematisk bruk av sentrale problemløsningsstrategier Oppgaver med lav inngangstreskel og stor takhøyde Problemløsningsoppgaver på eksamen for 10. trinn Hvordan legge til rette for dybdelæring i matematikk? Samarbeidslæring ved bruk av enkle vertikale whiteboards limt rett på veggen Lærerens rolle for å beherske utforsking og problembasert læring  Utprøving og refleksjon rundt praktiske aktiviteter  [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
31 Mar
Hvordan styrke elevenes forståelse i matematikk? [+]
Læreplanen i matematikk (LK20) vektlegger at elevene skal jobbe mer med metoder og tenkemåter slik at de får større forståelse for faget. Det poengteres at elevene skal bli gode problemløsere og oppdage sammenhenger, og at vi som lærere derfor må legge til rette for at elevene skal utforske matematikken og kommunisere om den. Dette kurset i matematikk for lærere på 1. – 4. trinn viser med konkrete eksempler og praktiske tilnærminger hvordan vi som lærere kan angripe denne krevende oppgaven Kursinnhold Kritiske faktorer for begrepslæring og tallforståelse Utprøving av ulike regnestrategier Utforskende oppgaver i praksis Systematisk bruk av sentrale problemløsingsstrategier Oppgaver med lav inngangstreskel og stor takhøyde Læring gjennom lek, spill og musikk Matematikk i tre akter Lærerens rolle for å beherske utforsking og problembasert læring  Utprøving og refleksjon rundt praktiske aktiviteter  [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
05 May
Å kjempe mot intuisjon og skape forståelse. [+]
Er det dobbelt så stor sjanse for å få en 5-er når du kaster to i stedet for én terning? Tar nå-utgaven av deg selv mer funderte avgjørelser innen sannsynlighet enn deg selv som 10-åring? Både barn og voksne har en tendens til å se verden på deterministisk vis, der alt som skjer er årsaksbestemt. Sannsynlighet beskriver mindre forutsigbare hendelser som er umulig å forklare deterministisk, og som ofte er i konflikt med intuisjonen vår. Mye på grunn av denne iboende intuitive opplevelsen av hva som er sannsynlig, så kan undervisning i sannsynlighet oppleves som utfordrende. Vi lar oss farge av ting som har skjedd tidligere, av tilgjengelig informasjon og av det vi har lært. Lærere kan ikke ha som mål å «utrydde» den intuisjon elevene tar med seg til skolen (eller sin egen, for den saks skyld), men de må være den bevisst. Utgangspunktet for dette kurset er forskning på hvordan barn og voksne forholder seg til sannsynlighet, og hvordan lærere kan tilrettelegge for elevers møte med kjerneideer innen sannsynlighet. Vi støtter oss til forskning som understreker viktigheten av å ta tak i de ideene elevene har knyttet til sjanse når de kommer til skolen. Det betyr, at uavhengig av hva til enhver tid gjeldende læreplaner måtte si, så bør vi som lærere snakke med elever om sjanse og sannsynlighet fra tidlig alder. Det tar tid å etablere en god forståelse for hvordan tenke matematisk om sjanse. Ny læreplan har gitt plass til sannsynlighet som del av matematikkfaget på to trinn – 5. og 9. trinn. I dette kurset skal vi ikke bare fokusere på det første møtet med sannsynlighet på 5. trinn – vi skal slå et slag for viktigheten av å starte lenge før – med små drypp. Hensikten med dette kurset er å belyse, problematisere og drøfte viktige faglige og didaktiske momenter, prinsipper og mål i forbindelse med utvikling av grunnskoleelevers forståelse innen sannsynlighet. I dette kurset skal vi jobbe med problemstillinger knyttet til usikkerhet, tilfeldighet og primære og sekundære intuisjoner, der vi introduserer et begrepsapparat som hjelper lærere til å sette ord på elevers forståelse av sannsynlighet og hva som bør fokuseres i undervisningen de matematikkfaglige sidene ved sannsynlighet slik det kan forstås og jobbes med i grunnskolen hvordan vi som lærere kan hjelpe barn å utvikle en ny type kunnskap for å kunne resonnere om sannsynlighet hvordan vi ved å sjonglere mellom både subjektive, empiriske og teoretiske tilnærminger kan jobbe fram et fokus som har som mål at elevene oppnår en dypere forståelse for sannsynlighet å tallfeste sannsynlighet for at en hendelse skal inntreffe de systematiske tenkemåtene som brukes for å resonnere om opptellingsproblemer som inngår i den teoretiske tilnærmingen til sannsynlighet Kursholder Annette Hessen Bjerke er førsteamanuensis i matematikk ved OsloMet – Storbyuniversitetet hvor hun underviser på grunnskolelærerutdanningen og forsker innen matematikkdidaktikk. Hun har sammen med Elisabeta Eriksen skrevet boka «Hva er sjansen for det?» utgitt av Universitetsforlaget i 2019, og er medforfatter på læreverket «Matemagisk» utgitt av Aschehoug. Hun er spesielt interessert i hvordan lærerstudenter utvikler mestringsforventninger i matematikk, og i spenningsfeltet mellom teori og praksis i grunnskolelærerutdanningen. Bjerke har doktorgrad i utdanningsvitenskap med matematikk som fag fra OsloMet – Storbyuniversitetet.  [-]
Les mer
Sentrum 4 timer 1 290 kr
24 Mar
Har du snust litt på Cooperative Learnig, men ønsker å lære mer? Har du kommet litt i gang - men ikke helt forstått forskjellen på gruppearbeid og Cooperative Learning? [+]
Cooperative Learning er både en metodikk og en pedagogisk tilnærming som leder til inkludering, elevaktivitet, engasjement, læring og sosial utvikling.  I en klasse ønsker vi selvfølgelig at alle skal bli kjent med alle, og at alle skal kunne samarbeide med alle. Hvordan kan vi få elever med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger til å arbeide sammen som en effektiv gruppe? Hvordan kan vi sikre at alle blir sett, hørt - og at alle bidrar? Teambuilding legger grunnlaget for effektivt samarbeid. Teambulding, som vi kan oversette med lagbygging eller gruppebygging, er en prosess hvor ulike elever blir kjent med hverandre og lærer å stole på hverandre. Målet er at elevene respekterer hverandre og dermed makter å dra nytte av hverandres bidrag. Teambuilding skal styrke gruppene, altså teamene, og deres samarbeidsferdigheter. Når elevene blir godt kjent med dem de er på gruppe med, vil gruppemedlemmene støtte hverandre og respektere hverandre. De vil sette pris på forskjellene som er innad i en gruppe, og de vil utvikle hverandres styrker.  Denne kurskvelden inneholder forskningen og teoriene bak arbeidsmåten Cooperative Learning. Du vil få mange konkrete eksempler på teambuilding brukt i praksis. Du vil også få kunnskap om hvordan du som pedagog kan aktivere elevene, slik at de er den aktive part i klasserommet, med deg som tydelig klasseleder. Kursinnhold CL tankegangen Klassemiljøarbeid - hvordan skape en gruppe-identitet Samarbeid - en demokratisk prosess Livsmestring som en del av Cooperative Learning  Lærerens rolle Sosiale ferdigheter og CL-strukturer Tilpasset opplæring Tips om ulike typer oppgaver   Kursholder Linda Kristin Bjugn er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i grunnfag idrett og videreutdanning i lesing og skriving. Linda har nesten 30 års erfaring fra grunnskolen, der hun det meste av tiden har vært kontaktlærer i småskolen. Hun har i mange år også hatt ansvaret for lesekurs for ulike elevgrupper, og er lærerspesialist i norsk med vekt på småskolen. Linda er kurset i KAGAN Cooperative Learning og dette speiler undervisningen i alle fag. Linda er også konsulent for GAN Aschehoug. [-]
Les mer
Nettkurs 3 290 kr
Kroppsøving Vg3 inngår i påbygging til generell studiekompetanse. Kurset følger læreplanen KRO1006 og fokuserer på aktivitet, friluftsliv, trening og livsstivsstil. [+]
Kroppsøving Vg3 inngår i Påbygging til generell studiekompetanse på NooA videregående skole. [-]
Les mer
Ålesund 6 timer 1 890 kr
02 Mar
Hva er god undervisning i matematikk? [+]
De nye kjerneelementene i matematikk er: 1) Utforskning og problemløsning 2) Modellering og anvendelser3) Resonnering og argumentasjon4) Abstraksjon og generalisering 5) Matematiske kunnskapsområder  Hvordan kan vi matematikklærere gjennom bruk av rike, gode oppgaver møte de nye kjerneelementene i faget og ikke minst tilpasse undervisningen vår til et stort spekter av elever uten å måtte lage hundre ulike opplegg til hundre ulike elever? I dette kurset ser vi på samtalegrep for å ha en god og fruktbar matematisk dialog i klasserommet. Det vil bli vektlagt hvordan man kan bruke typiske feil elevene gjør på en konstruktiv og læringsfremmende måte. Kursinnhold Visualisering Konkretisering Bruk av digitale hjelpemidler Praktiske matematiske oppgaver knyttet til aktualitet Rike matematikkoppgaver Kursholder Hanan M. Abdelrahman har jobbet som lærer i 14 år, både på barneskole, ungdomsskole og i voksenopplæringen. I dag er Hanan høgskolelektor i matematikk og matematikkdidaktikk på høgskolen i Innlandet Campus Hamar og underviser MGLU 1.-7. + kurs. Hun er forfatter hos Kikora og gründer og eier av Firmaet Matematikkhjelperen. Hanan har bachelor i språk fra UiO (fransk m/ tilleggsspråk spansk og arabisk). Hun har også bachelor faglærerutdanning fra HIOA (Oslo Met). Hanan har en mastergrad i grunnskoledidaktikk med hovedfordypning i matematikkdidaktikk og tilleggsfordypning naturfagdidaktikk. Hanan har tolkeutdanning fra UiO. Hanan vant Holmboeprisen i matematikk i 2017 https://holmboeprisen.no/arkiv/2017 [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Doktorgradsstudiet i musikkpedagogikk gir et bredt grunnlag for å forstå og vurdere musikkundervisning og musikkformidling. [+]
Musikkpedagogikk og musikkterapi Både musikkpedagogikk og musikkterapi er tverrfaglige disipliner som krever et tverrfaglig program. Et slikt program tilbyr NMH, i samarbeid med andre norske og nordiske institusjoner.   I tillegg vil en viktig del av opplæringen knyttes til de kurs som arrangeres innenfor nordiske nettverk. Her er det to nettverk som begge har utdanningen av doktorstipendiater som sine hovedmål: Et nordisk nettverk for musikkterapeutisk forskning ble etablert i 1993. Det har sin hovedbase ved Aalborg Universitetet , og har gjennomført en rekke forskersymposier o.l.   Et lignende nettverk ble etablert for musikkpedagogisk forskning. Dette nettverket arrangerer årlige forskerkurs og gir ut årbøker med vitenskapelige artikler. Dokumentasjonen av arbeidet skal være en doktorgradsavhandling, og studiet avsluttes med en disputas.   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.