Pedagogikk
Spesialpedagogikk
Oslo
Du har valgt: Sentrum
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Sentrum Og 3 andre steder 6 timer 1 695 kr
19 Feb
12 Mar
26 Mar
Atferdsproblematikk er en kilde til stadige utfordringer i barnehagen/SFO/småskoletrinnet. [+]
Atferdsproblematikk er en kilde til stadige utfordringer i barnehagen/SFO/småskoletrinnet. Tema for dette kurset er atferdsvansker hos barn og unge, med vekt på de voksnes rolle i relasjonen. Kursholder gir en praktisk tilnærming til arbeid med utfordrende atferd av ulik alvorlighetsgrad, og beskriver konkrete verktøy til bruk i hverdagen. Kurset inneholder mange eksempler som det er lett å kjenne seg igjen i. Kursinnholdet bygger på metoder som allerede er i bruk i Barne- og ungdomspsykiatri, Bufetat, PP-tjeneste, barnevern og helsestasjon. Dette er kunnskap og erfaringer som med fordel kan bringes videre ut til større deler av praksisfeltet! Kursinnhold • Atferdsvansker hos barn og unge         - begrepsavklaring, diagnoser og normalatferd• Hvordan forstår vi atferdsvansker?• Litt om systemteori og evidensbaserte metoder• Kartlegging av atferd• Analyse av atferdsproblemer        - systemanalyse som basis for alle tiltak• Fra analyse til tiltak        - fokus på hva bevisste voksne kan gjøre noe med   Kursholder Hanne Holland er Cand.paed.spec. med embetseksamen i spesialpedagogikk fra Universitetet i Oslo, med vekt på emosjonelle og sosiale vansker. Hanne er også utdannet barnehagelærer og har videreutdanning i kognitiv terapi. Hun har bred erfaring fra arbeid med barn og unge på ulike arenaer; som barnehage, spesialskole, PP-tjeneste, fra Bufetat, som MST-terapeut og fra oppdrag for kommunalt barnevern. Hanne har gjennom flere år holdt kurs for ulike personalgrupper i flere kommuner, hun har forelest ved Universitetet i Sørøst-Norge og undervist ved Folkeuniversitetet Sør-Øst. Hanne Holland har skrevet boken Varig atferdsendring hos barn krever varig atferdsendring hos voksne. [-]
Les mer
Sentrum 12 timer 5 400 kr
22 Jan
Kurset gir innføring i tradisjonell og digital administrering av WISC-V. I kursets tolkningsdel blir ulike sider ved tolkning forklart. [+]
Kurset gir innføring i tradisjonell og digital administrering av WISC-V. I kursets tolkningsdel blir ulike sider ved tolkning forklart. Tolkningsteori, som er retningsgivende for hva testresultatet kan fortelle oss, blir presentert. Ulike teorier om intelligens og kognitive funksjoner blir gjennomgått. Blant annet blir CHC-teori, som kan beskrives som et begrepsapparat om kognitive evner, beskrevet og forklart. Til slutt går vi gjennom rapportskriving, og testdeltakerne får utdelt testprofiler med rapporter skrevet av kursholder.   Våren 2017 ble WISC-V lansert i Norge. Det er flere endringer, deriblant tre nye deltester og ny faktorstruktur. I tillegg til de fire indeksene man kunne beregne i WISC-IV, er visuospatial indeks ny i WISC-V. Man kan også beregne flere sekundære indekser. En annen nyvinning er at man gjennom Pearsons internettbaserte plattform Q-interactive kan administrere testen digitalt. Den norske versjonen av WISC-V er resultatet av et skandinavisk samarbeidsprosjekt.   Kursholder er Helge Galta, Cand.polit. med hovedfag i psykologi. Helge Galta driver Galta testkompetanse, har arbeidet i PP-tjenesten siden 2004 og underviser i testpsykologi ved flere norske universiteter. Høsten 2014 ga Helge Galta ut boken Tolkning av WISC-IV. Teori og praksis på Universitetsforlaget.   Kurset er godkjent som vedlikeholdsaktivitet for psykologspesialister av Norsk psykologforening.   Kurset går over to dager og gir kursdeltakeren innføring i:     Administrering Manuell og digital og administrering blir gjennomgått. Riktig administrering er avgjørende for gyldige testresultater. Støtteark, som gjør manuell administrering enklere, blir sendt pr. e-post i forkant av kurset. Digital administrering (Q-interactive) blir gjennomgått på storskjerm.    Tolkning og rapportskriving En kompetent testbruker har kunnskap om psykometri, metode, statistikk, tolkningsteori, intelligensteori og den enkelte test han eller hun anvender. I dette kurset gjennomgås det viktigste for å administrere og tolke WISC-V på en etisk forsvarlig måte.   Ved å forstå metode og statistikk vurderer man IQ- og indeksskårene riktig. Det er gjennom denne kunnskapen man finner ut hva testresultatet indikerer og hva som skal med i rapporten. Tolkningsteori forteller oss hvor robuste ulike testskårer er. Gjennom ulike studier har man sett at fullskala IQ-skår og indeksskårene er robuste, og at de derfor bør ha en sentral plass i tolkning av testresultater. På den andre siden har studier vist at enkeltstående deltestskårer ikke er robuste. Enkeltstående deltestskårer bør derfor ikke vies mye oppmerksomhet ved tolkning.   I dag har intelligensteori en sentral plass i tolkning av testresultater. CHC-teori forteller oss hva som måles i ulike evnetester. Nevrologisk forståelse av intelligens hjelper oss til å forstå hvorfor det er individuelle forskjeller i prestasjoner på skole og i jobb. Teorier om arbeidshukommelse og prosesseringshastighet bidrar til å forstå hvorfor klasseromssituasjonen og andre kognitivt krevende oppgaver, kan være vanskelige for mange barn. Vi vet også at ulike miljøbetingelser er av avgjørende betydning for kognitiv utvikling.   Forskjellige diagnosegrupper kjennetegnes av ulike kognitive vansker. Fullskala IQ-skår under 70 er et kriterium ved diagnostisering av psykisk utviklingshemning. I andre utredninger er ikke sammenhengen mellom testskår og diagnose like åpenbar. På gruppenivå ser man likevel at bestemte kliniske populasjoner tenderer til å vise kognitive vansker. Personer med ADHD tenderer til å ha nedsatt fullskala IQ-skår og nedsatt skår på mål av arbeidshukommelse og prosesseringshastighet. Personer med autismespekterforstyrrelser tenderer også til å få nedsatt skår på indekser som måler arbeidshukommelse og prosesseringshastighet. Det forskes mye på kognitiv fungering i ulike diagnosegrupper, og det er mange interessante diskusjoner både når det gjelder testresultater og nevrologisk forståelse av kognitiv funksjon. Det fremholdes blant annet at de kognitive vanskene til personer med ADHD skyldes saktere og mer varierende informasjonsprosessering. Nevrologisk forklares dette med at personer med ADHD har vansker med å endre hjernens aktivering fra hviletilstand til en aktiv kognitiv tilstand.       Rapportskriving er en viktig del av evnetesting. Gjennom rapporten skal man med ett lett og forståelig språk forklare barnets testresultater. Man tolker testresultatet, og i rapporten skriver man hvordan et slikt resultat kan bidra til å forstå barnets kognitive prestasjoner utenfor testrommet. I testrapporter skriver man også ofte om tiltak. Å forstå hvorfor et barn strever er avgjørende for å legge best til rette for videre læring og utvikling.        [-]
Les mer
Sentrum Og 2 andre steder 6 timer 1 890 kr
12 Feb
04 Mar
Atferdsproblematikk er en kilde til stadige utfordringer i skolen. [+]
Tema for dette kurset er atferdsvansker hos barn og unge, med vekt på de voksnes rolle i relasjonen. Kursholder gir en praktisk tilnærming til arbeid med utfordrende atferd av ulik alvorlighetsgrad, og beskriver konkrete verktøy til bruk i hverdagen. Kurset inneholder mange eksempler som det er lett å kjenne seg igjen i. Kursinnholdet bygger på metoder som allerede er i bruk i barne- og ungdomspsykiatri, Bufetat, PP-tjeneste, barnevern og helsestasjon.    Kursinnhold Forklare begreper og teoretisk bakgrunn Atferdsvansker hos barn og unge - begrepsavklaring, diagnoser og normalatferd Hvordan forstår vi atferdsvansker? Litt om systemteori og evidensbaserte metoder Kartlegging av atferd Analyse av atferdsproblemer - systemanalyse som basis for alle tiltak Fra analyse til tiltak - Fokus på hva bevisste voksne kan bidra med Kontekstmodellen: et verktøy for problemløsning Bevisste voksne - relasjon mellom voksne og barn Hvordan kartlegge "Varme og Kontroll" Positivt fokus - så enkelt i teorien og så vanskelig i praksis Bevisst bruk av positive tilbakemeldinger   Kursholder Hanne Holland er Cand.paed.spec. med embetseksamen i spesialpedagogikk fra Universitetet i Oslo, med vekt på emosjonelle og sosiale vansker. Hanne er også utdannet barnehagelærer og har videreutdanning i kognitiv terapi. Hun har bred erfaring fra arbeid med barn og unge på ulike arenaer; som barnehage, spesialskole, PP-tjeneste, fra Bufetat, som MST-terapeut og fra oppdrag for kommunalt barnevern. Hanne har gjennom flere år holdt kurs for ulike personalgrupper i flere kommuner, hun har forelest ved Universitetet i Sørøst-Norge og undervist ved Folkeuniversitetet Sør-Øst. Hanne Holland har skrevet boken Varig atferdsendring hos barn krever varig atferdsendring hos voksne. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
22 Nov
24 Apr
Hvordan kan vi best møte elever med bekymringsfullt skolefravær, både på individ- og systemnivå? [+]
I dette kurset ser vi på hvordan du kan gi skolen din et løft når det gjelder elever med denne type fravær. Kursholder jobber i dag som sosialpedagogisk leder på en 1-10 skole, som har gitt seg selv betegnelsen nærværsskole. Hun vil ta for seg hvilke enkle, men effektive grep man som skole kan ta, for å forebygge og redusere fravær.  Kurset omfatter både det systemiske og det praktiske arbeidet med skolefravær, og det systemiske perspektivet vil ligge som en grunnbjelke gjennom hele kursdagen. Kursholder vil først gi en teoretisk innføring i temaet fravær for å legge et grunnlag for en dypere forståelse av fenomenet. Bekymringsfullt og alvorlig skolefravær vil defineres, og du vil få et innblikk i fenomenets omfang. I denne delen vil temaer som tidlige tegn, årsaksforklaringer, opprettholdende faktorer og konsekvenser av alvorlig og vedvarende skolefravær berøres.  Videre vil kursholder ta for seg den praktiske siden ved skolefravær. Hun vil ta utgangspunkt i fortellinger og positive erfaringer fra ungdomslosarbeidet og skissere mulige endringer og justeringer i skolens rutiner. Skole-hjem-samarbeid vil bli berørt, så vel som samarbeid mellom skole og øvrig hjelpeapparat. For deg som jobber direkte med eleven vil du få innsikt i fremgangsmåter og tiltak som har gitt gode resultater i fastlåste situasjoner, og som tydeliggjør betydningen av elevens tilstedeværelse. Du vil få innføring i bruk av konkrete verktøy og gitt tilgang til en tiltaksbank og andre nyttige redskaper for blant annet avdekking av årsaker til fravær. Kursholder Silje Hrafa Tjersland er barnevernspedagog med lang erfaring fra arbeid med barn og ungdom. Hun har i tillegg til arbeidserfaring fra spesialisthelsetjeneste, psykiatri og rusfelt, mange års erfaring fra arbeid i skolen. Silje arbeidet i perioden 2014-2017 som prosjektkoordinator i prosjekt Ungdomslos i Frogn kommune – et prosjekt som har til formål å hindre alvorlig skolefravær. Siden høsten 2017 har Silje vært ansatt som sosialpedagogisk rådgiver ved Vollebekk skole i Oslo. [-]
Les mer
Bodø Oslo 8 timer 2 900 kr
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer? Et praktisk orientert kurs med professor Ross Greene, forfatter av... [+]
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer?   Bli med på kurs med Ross Greene om Problemløsning Gjennom Samarbeid! Ross Greene gir oss praktiske og konkrete svar på hvordan vi kan jobbe og skape samarbeid også der ting har vært fastlåst, vanskelig, og kanskje også “eksplosivt”. Ross Greenes metode Problemløsning Gjennom Samarbeid, PGS, er praktisk, konkret, og brukt i familier, i barnehage, skole, barnevern, fengsler, og andre institusjoner.   Barn som blir ekstremt sinte, frustrerte, noen ganger voldsomme, og som har for vane å eksplodere ofte og for tilsynelatende ingenting, kan være meget utfordrende og slitsomme å omgås. Foreldre, førskolelærere, lærere og andre som opplever dette daglig vet alt om dette. Ofte har de prøvd alt, men lite hjelper. Hva gjør en da? Dette gir Ross Greene gode og praktiske svar på. Informasjon om datoer og kurssteder finner du på våre nettsider:   https://famlab.no/problemlosing-gjennom-samarbeid/   Uttalelser fra tidligere deltagere. “Meget matnyttig kurs! Du blir presentert for praktiske løsninger på utfordrende problemer”. “Det var en stor hjelp for oss som foreldre å lese “Eksplosive barn” og endelig bli møtt med forståelse og empati for de såkalte “umulige” barna”. “Jeg svært godt fornøyd med kurset. Helt strålende. Dette er det så altfor få som bruker og forstår da de fremdeles tror at økt porsjon av straff og belønning skal føre dem til målet når det ikke har ført fram tidligere. Endelig”. “Dette har jeg ventet på. Jeg er evig takknemmelig til Ross Greene. Vi har brukt det med vår sønn i 1 år med meget god effekt. Videre er det et verktøy jeg bruker nærmest daglig i arbeide med foreldre med utfordrende barn”. “Jeg hadde fra før av arbeidet litt med Ross Green’s problemløsninger og metoder og med veldig gode resultater der andre metoder overhodet ikke hjalp”. “Jeg anbefaler alle som jobber med utfordrende/eksplosive barn dette seminaret og gleder meg til å la de jeg møter dra nytte av det jeg har lært! ” “Ross Greene har gitt meg en optimisme og tro på at forandring er mulig”   [-]
Les mer
8 timer 1 900 kr
Dette kurset lærer deg å kommunisere med barn på en måte som bidrar til færre konflikter, og lavere intensitet når uenigheter oppstår, som de fleste foreldre opple... [+]
De fleste foreldre har opplevd frustrasjonen når kamp og krangling tar over hverdagen, på bekostning av de nære, gode stundene man egentlig ønsker. Dette gjelder enten man har barn i den typiske “Trassalderen”, som vi nå heller kaller “selvstendighetsalder”, eller man har eldre barn og ungdom. Dette er faktisk helt normalt og noe mange opplever. To kjennetegn på relasjoner med barn er 1, at det lett kan bli mange konflikter, og 2, at temperaturen i konfliktene kan bli høy, og også veldig høy. Dette kurset lærer deg å kommunisere med barn på en måte som bidrar til færre konflikter, og lavere intensitet når uenigheter oppstår, som de fleste foreldre opplever at skjer ofte, gjerne flere ganger om dagen. Målet er at du og barnet skal føle trygghet, mestringsfølelse og en økt opplevelse av samarbeid. Og at du bedre kan støtte barnets utvikling av emosjonell og sosial kompetanse. Kurset er også nyttige for å bedre samarbeidet mellom foreldre. I kurset lærer du også alternativer til bruk av belønningsskjemaer, timeout, ros ol. Kurset og metoden som presenteres i kurset er basert på vitenskaplig dokumenterte prinsipper relatert motivasjon, læring, relasjoner, sosial, emosjonell og moralsk utvikling, og er også såkalt traumesensitiv.   Les mer her:  https://foreldrekompetanse.no/trassalder_kurs_for_foreldre_barnehager/   Kursdatoer: Mandag 30. oktober kl. 17 – 22. og mandag 13. november  kl. 17.30 – 20.30. Kurset går over to kvelder.  Lørdag og søndag 4 og 5. november 2017. Kl. 09 – 16. begge dager. Lørdag 3. mars 2018 kl. 09.00 – 17.00. En hel dag.  [-]
Les mer
Smart Kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn, unge og voksne som utviser ulik grad av utfordrende adferd. [+]
Kurset FORUT (Forebygging og mestring av utfordrende adferd) er et kurs som er lagt opp som en kombinasjon av teori og praksis.  Kursinnhold:  - Etikk, aggresjonsforståelse og lovverk - Relasjonskompetanse og ressursfokus - Refleksjons- og håndteringsverktøy - Holdninger og dempende kommunikasjon - Beskyttelses- og friggjøringsteknikker  1. Modul 1: FORUT-kurs med varighet en kursdag: - Dette er et tilbud mest egnet for barnehager, skoler og andre, hvor man bruker omtrent to til tre timer av kursdagen til å trene på beskyttelses- og frigjørings-teknikker i tillegg til den teoretiske delen av kurset. 2. Modul 2: FORUT-kurs med varighet to kursdager: - Dette er et tilbud som passer best for institusjoner og arbeidsplasser, hvor man oftere opplever utofrdrende adferd og utagering og må ta i bruk beskyttelses- og frigjøringsteknikker i større grad.  3. Modul 3: FORUT-kurs med varighet tre kursdager: - Dette er et tilbud hvor man tar for seg inngående teori og praksis i forhold til mestring av utfordrende adferd. I tillegg vil instruktørene demonstrere og deltakerne trene på beskyttelses- og frigjøringsteknikker, i langt større grad enn ved de andre modulene. Vi tilbyr også veiledning og oppfølging av personal med utgangspunkt i valgte moduler.    Hvis dere er en avdeling, en skole/barnehage, en institusjon eller annen instans, som ønsker å bestille FORUT-kurset, legger vi gjerne tilrette for å tilpasse kurset, slik at vektlegging av innhold kan tilrettelegges etter deres behov. Slik kan dere dermed implementere det dere lærer på kurset, på en best mulig måte på deres respektive arbeidsplasser.   Ta gjerne kontakt med oss hvis dere har behov for ytterligere informasjon vedrørende FORUT eller andre kurstilbud i regi av Smart Kompetanse!   [-]
Les mer
Halsa 10 uker 4 500 kr
11 Jan
Kurset passer for assistenter i barnehage, skole og sfo, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldre. [+]
Start: mandag 11.02.2019 slutt: 06.05.2019 Påmeldingsfrist: 31.01.2019 Varighet/tid: 10 mandagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Mosjøen, Sarpsborg Start: tirsdag 12.02.2019 slutt: 30.04.2019 Påmeldingsfrist: 31.01.2019 Varighet/tid: 10 tirsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Kristiansund, Larvik, Ski, Stavanger, Stjørdal, Tromsø Start: onsdag 13.02.2019 slutt: 08.05.2019 Påmeldingsfrist: 31.01.2019 Varighet/tid: 10 onsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Bergen, Flekkefjord, Kvinnherad, Namsos Start: onsdag 07.11.2018 slutt: 23.01.2019 Påmeldingsfrist: 24.10.2018 Varighet/tid: 10 onsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Egersund Kursavgift:       kr. 4.500,- (kan deles i avdrag)  Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn og unge samt en faglig innsikt i spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage, skole og skolefritidsordning. Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemminger. Kursets innhold: Hva er spesialpedagogikk? - Lese- og skrivevansker - Atferdsvansker - Lærevansker -Psykisk utviklingshemming - Språk- og talevansker - Synsvansker - Hørselsvansker - Bevegelsesvansker og hodeskader - ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemminger - Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak. Lærebok: Innføring i spesialpedagogikk ISBN 9788205500648, Ogden/Rygvold. Gyldendal akademiske forlag 5. utg. 2017. Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema  [-]
Les mer
6 timer
Praktisk spesialpedagogikk for assistenter, miljøarbeidere og lærere som jobber med barn og unge med utviklingshemming. [+]
Kursdeltakerne får kursing temaer og som gjør dem bedre i stand til å gi barn og elever med utviklingshemming god oppfølging i skole, barnehage og avlastning/hjemme. Innføring i : Utviklingshemming Autisme Downs syndrom Generelle lærevansker   Hva er læring og hvordan lærer man? Hvordan legge til rette for mestring og utvikling hos mennesker med lærevansker? Det finnes ulike metoder og å tilrettelegge for læring, det skal vi se på. Strukturering av læringsmiljø. Hvordan kan vi hjelpe de vi jobber med til å få oversikt over livet og hverdagen sin? Kommunikasjon. Hvordan kan man sikre seg at man forstår de man jobber med og de forstår deg? Tilrettelegging for mestring og utvikling. Vi skal se på hvordan vi kan få de vi jobber med til å utnytte alle sine ressurser og litt til.   Med utgangspunkt i at tilbudet som gis til de man jobber med skal være av faglig, etisk og juridisk god kvalitet. Vi skal se på hvordan man kan sikre at den jobben man gjør oppfyller disse kriteriene.   Kurset er både praktisk og teoretisk. Fordelen med dette kurset er at du får tips om konkrete tiltak og praktiske eksempler du kan bruke i jobben din. Det er rom for å bygge på det dere allerede kan fra før.     [-]
Les mer
6 timer
Plikt til å gripe inn, men hva kan du gjøre? Forebygging av bruk av tvang og makt i skolen [+]
Gjennomgang av gjeldene lover, forskrifter og veiledere. For skolene vil det si Menneskerettighetene, Straffeloven, Opplæringsloven, Barneloven og Arbeidsmiljøloven. Hva er tvang og makt, og hva er det ikke?  Det man gjør skal være juridisk, etisk og faglig forsvarlig. Hvordan bli god på utøvelse av skjønn i det daglige arbeidet med elevene. Praktiske eksempler gjerne fra deltagernes egne erfaringer. Forebyggende tiltak for å unngå bruk av tvang og makt.  Holdninger hos personalet, kommunikasjon, struktur og sosiale ferdigheter. Deltakerne vil få reflektere og vuredere situasjoner, som oppleves utfordrende i det daglige arbeidet med elever, juridisk, etisk og faglig. Dette gjør dem tryggere i jobben.  Kursdeltakerne vil få innføring i tiltak for å forebygge bruk av tvang og makt. Dette er et stort og komplisert felt, og vil kunne kjøres som påbygningskurs med veiledning og observasjon. [-]
Les mer
Nettkurs 5 uker 6 995 kr
Bli trygg på å møte barn med utfordrende atferd. Dette kurset gir deg forståelse om tema og konkrete verktøy til hverdagen. [+]
Få kompetansen du trenger for å stå stødig i møte med barn som utfordrer. Kurset gir deg: Forståelse av  hvordan hjernen har en finger med i spillet når barnet går i affekt Gode analyserverktøy for å finne de beste tiltakene for hvert enkelt barn Kunnskap om å lage gode og konkrete planer som er enkle å følge i hverdagens stress og mas Mange gode eksempler på tiltak i verktøykassen din Bedre forståelse av hvor viktig akkurat DU er for at barnet skal ha det bra Så når du har gjennomført dette onlinekurset, så har du verktøyene du trenger for å ta kontrollen i arbeidet og stå stødig i møte med barn som utfordrer. Kursoversikt- 5 moduler: Modul 1: lær det grunnleggende, barnesyn, atferd som kommunikasjon og betydningen av relasjoner. Modul 2: om grunnleggende behov som alle har, og hvordan vi reagerer når vi opplever å være maktesløse. Det beskrives også hva du kan gjøre med det. Modul 3: handler om forståelsesrammer. Denne modulen tar utgangspunkt i elementer fra traumebevisst omsorg og trygghetssirkelen for å forklare hvorfor noen barn utfordrer. Modul 4: blir mer konkret med innføring i planarbeid. Du får opplæring i å bruke analyseverktøy for å få en god oversikt over barnets situasjon. I tillegg får du en innføring i hvordan du kan lage gode mål og evaluering. Modul 5: Den siste modulen i kurset, og her skal du lære hvordan du setter planen din ut i livet. Du lærer også hva som skal til for å lykkes med planen, uten at det blir for omfattende og bare renner ut i sanden. Du som deltaker får tilsendt i posten samtalekort om traumebevisst omsorg laget av RVTS Sør som en liten takk for at du er med på laget. 14 dagers garanti- ikke fornøyd? Pengene tilbake, uansett grunn! Hvis du starter på kurset, og du av en eller annen grunn bestemmer deg for at dette ikke var for deg, så går det helt fint. Du har nemlig en 14 dagers garanti, og er du ikke fornøyd så får du pengene tilbake, uten problemer. Dette er inkludert i kursprisen: et 5-ukers kursløp fylt med det du trenger for å lykkes med barn som utfordrer Veiledning på oppgaver som kan sendes inn.  5 moduler og 16 leksjoner som du kan se om igjen så mange ganger du måtte ønske Masse spennende kunnskap, både teoretisk og praktisk Kursbevis etter endt kurs Bonus: Meld deg på nå og få tilsendt RVTS Sør sine samtalekort om traumebevisst omsorg, som gir enkle og praktiske råd for hvordan snakke med barn som har en utfordrende atferd, helt uten kostnad. [-]
Les mer
Nettkurs 7 900 kr
Utdanningen gir deg faglig bakgrunn til å jobbe med barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp i barnehage, skole og fritidsordning. Lær å tilrettelegge miljøet sl... [+]
Utdanningen gir deg faglig bakgrunn til å jobbe med barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp i barnehage, skole og fritidsordning. Lær å tilrettelegge miljøet slik at alle barn blir inkludert ut fra sine forutsetninger.    Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Tilpasset opplæring - Spesialpedagogikk for assistenter - 824 - 106 Krav til deg Anbefalte forkunnskaper Det stilles ingen formelle opptakskrav, men det er en fordel om du tidligere har gjennomført ett eller flere av NKIs studier: · Barnehageassistent · Skoleassistent · Pedagogisk assistent   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Eksamen Eksamen Studiet avsluttes med en 4 timers skriftlig hjemmeeksamen. All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 7 900,- Pris eksamen 1 eksamen á kr 1 950,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Forståelse, forebygging og håndtering av vold og trusler på arbeidsplassen [+]
Løvstadmetoden og brukers beste:                                                                          Målgrupper: Personale med ansvar for å gi behandling, omsorg, opplæring og hjelp også til traumatiserte brukere med relasjons-/tilknytningsskader, med utviklings/funksjonsforstyrrelser og brukere som har vært utsatt for omsorgssvikt, overgrep, vold.   Disse brukere trenger: Tydelig personale som er så trygge at de tør gå inn i, og være i, utfordrende situasjoner på en slik traumebevisst måte at det kan skape trygghet, bygge gode relasjoner, og legge grunnlag for god omsorg/ressursutvikling/læring/behandling. Fysisk inngripen uten bevissthet/kunnskap om de psykologiske prosesser som dette kan igangsette, frarådes sterkt. Herunder; bruk av spesielle grep, holdemåter og teknikker som krenker grenser, forårsaker kvelningsfornemmelse og panikkangst.  Videre vil «blottstilling» og/eller fiksering av ledd i ytterposisjoner, øke risiko for stor skade både fysisk og psykisk. Slik inngripen kan være både traumatiserende og retraumatiserende (ref. RVTS Vest bekymringsmelding til Helsetilsynet) Løvstadmetoden er utviklet som en traumebevisst og universelt utformet kroppssonemodell og kroppshåndteringsmetodikk.  Modellen identifiserer seg teoretisk med forståelsesmodeller innfor traumebevisst omsorg (TBO), tilknytningsteori og programmer for kognitiv terapi. Løvstadmetoden TMV er en funksjonell metode fundamentert i empirisk validerte tiltak.  Siktemål er tjenesteyting og omsorg med høyest mulig kvalitet og trygghet for alle. Metoden gir kursdeltakerne kompetanse og ferdigheter som gjennom kroppssonebevissthet kommuniserer alternativer til vold i møte med vold. [-]
Les mer
Forebygging, forståelse og mestring av trusler og vold i skolen [+]
Løvstadkurs i Løvstadmetoden =   · Unike metoder for omsorg av barn og unge med utfordrende atferd i skolen · Unik kroppssonemodell som innebærer respekt i praksis: Løvstadmodellen · Eneste program som fullt ut tilfredsstiller retningslinjene om grensesetting og omsorg i opplæringsloven med nye aktivitetsplikten og kommunale helse- og omsorgstjenesteloven, tilpasset nye straffeloven om nødverge/nødrett og omsorgsplikt av personer til fare for seg selv eller andre, samt opplæringsplikt i nye kap 23A til AML  ·Konkrete verktøy for håndtering av særlig vanskelige situasjoner    · Dokumentert reduksjon i tvang og makt med konkrete alternativer til tvang · Gir synergieffekt til Traumebevisst omsorg (TBO) og kognitive behandlingsprogram for alternativ til vold (kognitiv terapi og sinnemestring) · Kostnadseffektivt med oppfølging for implementering og kvalitetssikring av ferdighetstrening på kommunikasjon og kroppshåndteringsmetodikk   På stadig flere arenaer oppleves det som en økende utfordring å skulle yte opplæring, tjenester og omsorg til mennesker med adferdsvansker ved ADHD, aggresjonssyndromer, utviklings-/funksjonsforstyrrelser, autisme, psykisk utviklingshemming og psykiske lidelser    Trygghet i arbeidssituasjonen er en forutsetning for god tjenesteyting Det er både i grunnskoler, videregående skoler, skoler for sosialmedisinske institusjoner, spesialskoler, åpen omsorg og institusjoner, behov for realkompetanse i å møte aggresjon og vold med alternativ til vold Løvstadskolens program, Løvstadmetoden Terapeutisk Mestring av Vold (TMV)® har over flere tiår dokumentert gode resultater når det gjelder skadeforebygging, økt sikkerhet og redusert bruk av tvang og makt i skole og omsorgstjenester Det stilles særlige krav til kompetanse på alternativer til tvang i arbeid med tilrettelagt opplæring og spesialundervisning i skoler, åpen omsorg for funksjonshemmede/utviklingshemning og andre arenaer der utagering og selvskading kan forekomme. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurskombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.     • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn samt en faglig innsikt i     spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage/skole/sfo. • Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemming og er utformet     etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak.   Nettkurs eller brevkurskombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.        Start:              Når du selv ønsker.  Varighet:           3 innleveringer  Pris:              Kr. 4.500.- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr).      Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn samt en faglig innsikt i     spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage/skole/sfo. • Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemning og er utformet     etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak.   Tema • Hva er spesialpedagogikk? • Lese- og skrivevansker • Atferdsproblemer hos barn og unge • Lærevansker • Psykisk utviklingshemning • Språk- og talevansker • Synsvansker • Hørselsvansker • Bevegelsesvansker og hodeskader • ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemninger • Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak   Litteratur Innføring i spesialpedagogikk Asmervik/Ogden/Rygvold ISBN 9788205361188 Gyldendal akademisk 2008   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.