Økonomikurs
Du har valgt: Oslo
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettundervisning 30 timer 6 900 kr
25 Aug
26 Aug
Grunnleggende regnskapskurs som vil gjøre deltakeren i stand til å utføre bokføring av mange bilagstyper og grunnleggende årsoppgjørsposter. [+]
Kurset gjenomgår følgende temaer: Grunnleggende regnskapsteori Balanse og resultat og sammenhengen mellom disse Innføring i Visma eAccounting Bokføring av bilag Håndtering av inn- og utgående fakturaer Reskontro Periodiseringer Merverdiavgift Bokføring av lønnsbilag Avskrivinger Rapporter Fakturering og bokføring av disse Gjennomføring: Dette kurset gjennomføres i digitalt klasserom. Dette innebærer at du kan sitte hjemme eller på kontoret og følge undervisningen, med verktøyet Zoom. Du får tilsendt en link og klikker på denne for å logge deg inn i klasserommet. Det betyr at alle deltakerne kobler seg til samtidig, og det vil være anledning til å stille spørsmål underveis. Du vil også få tilgang til en e-læringsportal med tekster, videoklipp og oppgaver som også tar for seg temaene som er gjennomgått i kurset. Undervisning i digitalt klasserom på dagtid gjennomføres slik: 2 dager pr. uke (man/tirs) kl 12-15 5 uker totalt 30 timer undervisning Undervisning i digitalt klasserom på kveldstid gjennomføres slik: 1 dag pr. uke (ons) kl 17-20 10 uker totalt 30 timer undervisning I tillegg kommer gjennomføringen av kurset i e-læringsportalen. [-]
Les mer
Sentrum 2 dager 5 500 kr
09 Sep
Senter for eiendomsfag i samarbeid med PwC inviterer til dagskurs om Merverdiavgift for næringseiendom. [+]
Kursansvarlig er Trond Ingebrigtsen, partner og adm. direktør i Advokatfirmaet PricewaterhouseCoopers. Trond er nasjonal ekspert på merverdiavgift for eiendom. Videre er han blant senterets aller beste foredragsholdere, og han har blitt kåret til årets beste foredragsholder gjentatte ganger. Programinnhold: Frivillig registrering for utleie av eiendom Hvordan oppnå optimalt MVA-fradrag for kostnader til oppføring og drift av eiendom, herunder bruk av fordelingsnøkler Free seating og MVA Co-working og MVA Hvordan håndtere MVA korrekt ved sameie og interessefellesskap Uttaksmoms – når skal man beregne uttaksmoms og med hvilket beregningsgrunnlag Infrastruktur og MVA Muligheter og fallgruver ved fusjon/fisjon og salg av fast eiendom Fradragsrett for transaksjonskostnader Nyheter Deltakeravgift er kr 5.500, fritatt for merverdiavgift som undervisning. Bindende påmelding. [-]
Les mer
2 dager 8 900 kr
Få en oppdatert gjennomgang av de sentrale reglene for anskaffelser i forsyningssektoren, illustrert med eksempler fra praksis fra EU-domstolen, EFTA-domstolen og norske ... [+]
Mange som jobber i norsk næringsliv og kommunal sektor må nå forholde seg til Forsyningsforskriften i stedet for reglementet for offentlige anskaffelser. Dette kurset går over to dager og gir praktiske råd og tips til hvordan oppdragsgivere og leverandører bør forholde seg til det nye anskaffelsesregelverket for forsyningssektoren og gir deg et praktisk innblikk i konsekvensene av endringene. På kurset lærer du om: Dag 1 gjennomgås planlegging av en konkurranse og utformingen av et konkurransegrunnlag, inkludert Hvilke regler som gjelder, unntaksbestemmelser mv Planlegging av offentlige anskaffelser Valg mellom ulike anskaffelsesprosedyrer Valg av kvalifikasjonskrav, spesifikasjoner og tildelingskriterier Kunngjøring Dag 2 gjennomgås gjennomføringen av konkurransen fra søknader og tilbud er mottatt og frem til kontrakt er inngått. Blant de temaene som gjennomgås er Bedømmelse av leverandørenes kvalifikasjoner Vurdering av forbehold og avvik Adgangen til å innhente supplerende informasjon Tilbudsevaluering og valg av det beste tilbudet Begrunnelsesplikt Avlysning av konkurransen Erstatning Kontraktsoppfølging og endringer av kontrakten Kursholdere er advokat Sjur Ringstad og advokat Lars Baklund fra Advokatfirmaet Nicolaisen & Co ANS, samt advokatfullmektig Are Haugen Einum. Begge kursholderne er erfarne anskaffelsesadvokater som er mye brukt som foredragsholdere. Dette kurset passer for: Leverandører som jevnlig eller sporadisk deltar i offentlige anbudskonkurranser Oppdragsgivere som foretar innkjøp Innkjøpsrådgivere og juridiske rådgivere Kurset egner seg for deg som allerede har kjennskap til regelverket, men passer også for deg som ønsker en god introduksjon til det. I kursprisen er det inkludert pauseservering og lunsj begge dager, samt kursbevis. Kursmateriell blir utdelt ved start første kursdag. Trenger du overnatting er du velkommen til å booke dette selv. Kursprisen inkluderer ikke reise eller opphold. [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 6 dager 23 000 kr
Kurset i atferdsøkonomi anvender ny innsikt til å belyse viktige problemstillinger innen finans og HR. Hvordan tar vi økonomiske beslutninger? Hva motiverer oss? Disse... [+]
Innhold Kurset består av tre deler. I første del gis en innføring i sentrale atferdsøkonomiske begrep og emner. Deltakerne vil bli introdusert for økonomiske eksperimenter som viser på hvilken måte vi avviker fra rasjonell adferd og snever økonomisk egeninteresse. Andre del viser anvendelser innen HR. Problemstillinger knyttet til ledelse, insentiver, motivasjon og prestasjonsevaluering vil bli belyst ved hjelp av nyere adferdsøkonomisk forskning. Tredje del viser anvendelser innen finans. Deltakerne får innsikt i hvordan psykologiske mekanismer påvirker investeringer, risiko og adferd i finansmarkedene. Læringsutbytte Etter fullført kurs i atferdsøkonomi skal deltakerne: • Ha et bedre grunnlag for å ta økonomiske beslutninger. • Forstå samspillet mellom økonomiske incentiver og andre motivasjonsfaktorer. • Forstå hvordan samspillet mellom psykologiske og økonomiske faktorer kan forklare atferd på arbeidsplassen og i markedene. [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 6 dager 23 000 kr
Kurset skal gi deltakerne kunnskaper om utvikling og gjennomføring av kontrakts- og leverandørstrategier. [+]
Innhold Kurset legger vekt på hvordan profesjonelle organisasasjoner i private og offentlig sektor skaper og tilegner seg verdi gjennom bruk av eksterne ressurser i et samarbeid med leverandører. Det passer godt sammen med Strategisk markedsføring, og gir disse en grundig innføring i muligheter og utfordringer i en B-2-B kontekst. Læringsutbytte Kunnskap Etter fullført kurs skal deltakerne ha kunnskap om: - Alternative ressurs- og produksjonsmodeller (marked eller intern organisering) - Ulike kontraktstyper (klassisk, neoklassisk, relasjonell) - Kontrakts prosesser fra forespørsel til kontrakt - Kontrakts relasjoner - Relasjonen som strategisk ressurs Arbeidsformer Samlingsbaserte forelesninger med tre samlinger à to dager. Mellom samlingene må deltakerne arbeide selvstendig og i grupper med oppgaver og cases, gjerne i tilknytning til egen organisasjon. Det legges opp til at studentene er aktive og bidrar med egne erfaringer og/eller problemstillinger.  Hva man står igjen med etter endt kurs er i stor grad bestemt av egen innsats. Vurdering/eksamen For å avlegge eksamen må to skriftlige innleveringer med presentasjon, i grupper, være bestått. Eksamen: Hjemmeeksamen med varighet 7 dager og gis karakter A - F, hvor "F" er stryk. Dato oppgis senere. Det er anledning til å ta enkeltemner uten å gjennomføre hele mastergraden. [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 6 dager 23 000 kr
The purpose of this module is to facilitate at challenging learning environment which will support the development of a critical understanding of organizational change le... [+]
Introduction The module sets out to identify and critically explore a range of current issues and challenges relevant to organizational change. Furthermore, it will introduce students to a variety of theories, concepts and models which may all be of use in specific contexts. Learning outcomes Knowledge Based on a foundation of academic theories, concepts and models, case studies and practitioner experience we aim to hone a mental capacity and a critical capability to explore and master a range of change enabling approaches which may all be appropriate in a given situation. The module will include: - A clear link to leadership and followership; - Contemporary change leadership and management issues and concepts (e.g. ethics, trust and participation); - Change enabling organizational structures, cultures and processes; - Barriers and resistance to change/Change readiness; - Organizational power and politics TimetableThe course is held over 3 gatherings of 2 days each. Dates to be annouced later. Lecturing hours, 08:30 - 16:00 hrs. each day. Assessment Form of assessment Weight Duration Support Grades - 2500 word assignment (academic essay) Weight: 90%    Grades: A - F - 500 word critical reflection*                            Weight:  10%   Grades: Pass/Fail * Each individual student is to reflects on their own experience of the module as well as approach to organizational change. To be written in first person and drawing upon relevant literature. Required task(s) which must be passed: We recommend the students to attend a minimum of 75% of taught classes (Lectures/tutorials/seminars). We will also recommend the students to come prepared (having read identified readings – journal articles etc.) and that the students must contribute to presentations, seminars, group work etc. Teaching language Please note that if only Norwegian speaking students, the course will be held in Norwegian.. [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 6 dager 20 kr
Kurset skal gi grunnlag for å forstå institusjonelle og administrative aspekter ved regulering av helse, miljø og sikkerhet (HMS) i samfunn og virksomhet [+]
Kurset tilbyr kunnskap som omfatter og plasserer det nye arbeidslivet i en utvidet ramme for bærekraftig produksjon. Målgrupper er både de som direkte skal arbeide med forvaltning, ledelse og styring av HMS-forbedring, og de som periodevis har oppgaver direkte knyttet til HMS-arbeidet i virksomheter.Kurset retter seg derfor både mot universitets- og høgskolesektoren, så vel som mot næringsliv og arbeidslivets interesseorganisasjoner. Kurset vil være aktuelt for personer med ulik faglig bakgrunn; teknologi, helse, personalledelse, økonomi, organisasjon og ledelse, osv [-]
Les mer
Oslo 5 timer 7 990 kr
29 Sep
19 Nov
Kurset « Kjøp og salg av virksomheter - M&A i praksis» gir deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vi... [+]
Kurset «Kjøp og salg av virksomheter - M&A i praksis» gir deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen fra forberedelse til gjennomføring og integrasjon / realisasjon. Deltagerne vil bli kjent med hva som er sentrale suksessfaktorer, hvordan maksimere verdi og hvordan finne rett kjøper når man skal selge en virksomhet. Tilsvarende hvorfor og hvordan kjøp av virksomheter ofte benyttes som et strategisk virkemiddel til å ekspandere, vokse, reposisjonere og digitalisere. Deltakerne blir inngående kjent med hele M&A prosessen fra A til Å, i hvordan prosessen bør struktureres og styres, og i med hva som er de sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess, både finansielt, juridisk, operasjonelt, kulturelt og kommersielt. De får også innføring i nødvendig terminologi, metoder og verktøy, samt får jobbe med spennende case i gruppe. I tillegg ser en på hvordan M&A kan finansieres, hvordan en kan unngå bomkjøp og hvordan kultur kan være en utfordring i forbindelse med integrasjonsprosesser. Kurset «M&A» har som formål å gi deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen fra forberedelse til gjennomføring og integrasjon / realisasjon. Deltagerne blir godt kjent med hva som er de sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess og i hvordan en M&A-prosess bør struktureres og styres for å skape og realisere verdi. Videre skal deltagerne bli kjent med metoder og begreper for verdivurdering, M&A-strategi, finansiering, synergivurdering, forhandling, risikohåndtering, due diligence, «deal»-strukturer, kontrakter og avtaleverk, samt forstå hvilken betydning av kultur, styrt gjennomføring og kommunikasjon har på vellykket gjennomføring og integrasjon. Kursinnhold:Kjøp og salg av virksomheter - M&A i praksis • M&A Prosessen – faser, milepæler, aktiviteter, terminologi • Styring og organisering av M&A • M&A Strategi • Suksessfaktorer • Verdi, pris og synergiberegninger • «Deal-strukturer» • Finansiering • Identifisering og håndtering av risiko • Verdivurdering • Forhandling • Due diligence • Ansvarsforhold • Kontrakt og avtaleverk • Integrasjon • Gruppeoppgave/Case [-]
Les mer
1 dag 5 750 kr
Innledningsvis om eierskifteprosessens innhold, og så særlig om hvordan vurdere bedriftens verdi der denne ses som et helhetlig økonomisk bilde av virksomheten i et dynam... [+]
Kurset "Verdivurdering, oppkjøp og salg av bedrifter" fokuserer på form og innhold i eierskifteprosesser både ved oppkjøp og salg av bedrifter, verdivurdering av bedriften, hva eierskifte innebærer, og konsekvenser av eierskifte:   Temaer: Verdivurdering, estimert bedriftsverdi, faktisk bedriftsverdi, finansielle emner, due diligence, bedriftskultur, restrukturering, litt om prosesser ved oppkjøp og salg av bedrifter   Hvem er kurset aktuelt for: Særlig aktuelt for eiere, styreledere, styremedlemmer og ledere som enten er involvert i, eller kommer til å bli involvert i, oppkjøp og salg av bedrifter, fusjon, fisjon, generasjonsskifte. Og ellers eiere, styreledere, styremedlemmer og ledere som ønsker å vite noe om bedriftens verdi.   PROGRAM: Kl 10.00 - 10.15: Velkommen. Presentasjon Innledning til dagens temaer:verdivurdering og faktisk pris,finansielle emner,hvordan eierskifte-prosesser forløper, due diligence,bedriftskultur Kl 10.15 - 11.00: Oppkjøp og salg av bedrifter Eierskifte-prosesser, herunder om forskjellige former for eierskifte med særlig fokus på salg av bedrifter, herunder også om generasjonsskifter. Prosessen ved salg og kjøp av bedrifter Aktuelle kjøpere og deres vurderinger Vurderinger og prioriteringer hos selgere av bedriftVurderinger og prioriteringer hos kjøpere av bedrift Innhold i eierskifteprosesser, viktige faser og tidspunkter Planlegging og tilrettelegging, herunder først om begrunnelser Avklaringer bl.a. i møter og f.eks. mailkommunikasjon Passer virksomhetene sammen, bedriftskultur, verdier, drift, organisering, markedsområder, mål og strategier, vekststrategi gjennom oppkjøp Prisavklaring, beslutning om pris og oppgjørsform Signering av avtale om kjøp/salg - Overtakelsestidspunkt, Fasen mellom signering og overtakelsestidspunkt Due diligence Etter overtakelsestidspunktet   Kl 11.00 - 11.15: Kaffepause   Kl 11.15 – 12.00: Verdivurdering, finansielle begreper og emner Grunnleggende bedriftsøkonomiske utgangspunkter og begreper, herunder om •      Inntjening, driftsresultat, kontantstrøm, •      Nåverdi, Internrente, diskonteringsrente,  •      Balanse, eiendeler, goodwill, arbeidskapital, kapitalstruktur Hvordan sette seg raskt inn i en bedrifts økonomiske situasjon, ved å se på resultater og balanse, herunder om egenkapital-størrelser og likviditet/cash flow.   Hvordan vurdere bedriftens verdi Beregnet bedriftsverdi Faktisk kjøps-/salgsverdi dvs. pris på bedriftens aksjer Viktige finansielle forhold ved kjøp/salg/fusjon Gjennomgang eksempler - Kl 12.00 – 13.00: Lunch   Kl 13.00 – 14.00: Mer om finansielle begreper og emner. Eksempler Finansielle emner relevant ved beregning av bedriftsverdi og ved kjøp/salg bedrifter: Investeringsanalyser; Nåverdi, Internrente, Payback Kapitalkostnad, avkastningskrav, diskonteringsrente Kriterier investor legger vekt på Eksempler verdivurdering ut fra forskjellige innvinklinger Betydelig fokus på balansen   Kl 14.00 – 14.15: Kaffepause   Kl 14.15 – 15.00: Konsekvenser av eierskifte. Bedriftskultur. Fremtid Eksempler fortsettes. Eierskifte og mulige konsekvenser for styret og ledelsen, konsekvenser vedr. bedriftsstyring og bedriftskultur, og konsekvenser for bedriftens fremtid   Kl. 15.00: Avslutning.   Gjennomføring: Kurset gjennomføres ved siviløkonom/MBA Arild I. Søland   [-]
Les mer
Oslo 6 timer 5 950 kr
04 Nov
Kurset «Hvordan gjøre eksport- og produksjonssuksess i AsiaPacific» gir en god innføring i nødvendige forberedelser og kunnskap som vil gjøre det enklere å ha suksess i A... [+]
Kurset «Hvordan gjøre eksport- og produksjonssuksess i AsiaPacific» gir en god innføring i nødvendige forberedelser og kunnskap som vil gjøre det enklere å ha suksess i Asia Pacific. Deltakerne blir kjent med analyseverktøy, kulturell kontekst, nettverksbygging, samt ulike forretningsmodeller som kan brukes i forbindelse med virksomhetens strategiarbeid for sikre vekst og lønnsomhet i eksport- og produksjonsarbeidet. Det blir gitt konkrete eksempler på hvordan en som liten aktør kan definere sin markedsposisjon og forstå sine svakheter og styrker når man opererer langt fra hjemmemarkedet. Mulighetsrommet som åpner seg gjennom intelligent samspill med lokale myndigheter, lokale interesseorganisasjoner og andre konkurrenter, gir interessante muligheter for suksess i store spennende eksportmarkeder. I ulike firmaer har kursholder hatt mer enn mer enn 20 års suksessfull erfaring med eksport til AsiaPacific, og her kan du bli med på en reise til landene i regionen, hvor foreleser gir deg verdifull kunnskap om hvordan du kan unngå vanlige feil og lettere kan etablere en god strategi for eksport til, eller produksjon i, regionen. Kursdeltakerne vil få godt innblikk i hvordan de kan begynne å bygge sine egne nettverk for å finne frem til gode lokale samarbeidspartnere. Vi går igjennom flere ulike og lærerike caser som tar utgangspunkt i nordiske bedrifter som har klart å etablere egne merkevarer, produksjon og distribusjon. Her er det mye å hente – det kan bli dyrt å måtte erfare alt selv! Kurset «Hvordan gjøre eksport- og produksjonssuksess i AsiaPacific» har som formål å gi deltakerne oppdatert og relevant kunnskap om hva som må til for å sikre en bærekraftig og lønnsom eksport til, og produksjon i, Asia Pacific . Videre skal deltakerne bli godt kjent med praktiske strategianalyser og verktøy, samt få nok kulturell forståelse slik at en lettere kan identifisere de viktigste kriteriene for å etablere en eksportkanal. Kursholder har mer enn 20 års suksessfull erfaring fra eksport til AsiaPacific fra ulike firmaer. Kursinnhold: Hvordan gjøre eksport- og produksjonssuksess i AsiaPacific Hvorfor eksport til eller produksjon i Asia Pacific? Asia Pacific – særegenheter per land du bør kjenne til. De ulike forretningsmodellene som bør vurderes. Ambassader og eksportråd, hvordan blir de viktige medspillere i din strategi? Grønn bærekraft – fungerer det også i AsiaPacific? Unngå å bli en døgnflue, eksempler på når nesten alt var i orden, men bare nesten. Tålmodighet – det er som mørkest rett før soloppgang! Hvordan finne riktige lokale partnere innenfor produksjon og distribusjon? Hvordan ansette riktige folk? Kapitalkrav- har vi muskler nok til å starte reisen? Når du tror du forstår alt. Erfaringer fra en med 20 års erfaring fra AsiaPacific. Ulike kundeforventinger sammenlignet med hjemmemarkedet. Hvordan fungerer konkurransen i markeder langt fra hjemmemarkedet. Eksportmarkedsplanen, fra lærebok til praktiske planer. Eksportfinansiering, hvordan går du frem for å få hjelp . [-]
Les mer
Oslo 16 400 kr
21 Sep
Kvalifisere regnskapsmedarbeideren for selvstendig å kunne gjøre riktige og gode vurderinger i daglig regnskapsføring og periodeavslutning [+]
Kurset består av en faglig del med fokus på lovhenvisninger, -forklaringer og konkrete og praktiske føringsprinsipper og -standarder. Vi bruker praktiske eksempler og oppgaver, for å bedre læringsutbytte og gjøre det mer spennende. Du vil bli kjent med regnskapet og materialet fra en fungerende bedrift, og et nettbasert oppslagsverk for regnskap. I den andre praktiske delen av kurset vil vi bruke et regnskapsprogram, for å løse den daglige praktiske regnskapsføringen, inklusive periode-/årsavslutning.Kurset varer i 5 dager fra kl. 09:00-15:00. Kurset forutsetter at du kan grunnleggende regnskapsteori, og eventuelt har deltatt på kurset “Grunnkurs i regnskapsføring”, eller tilsvarende. Regnskapsteori og begreper Ulike typer regnskap Forretningssystemer og forretningsdrift Elektronisk dokument-/bilagsbehandling Praktisk regnskapsføring Daglig praktisk regnskapsføring Periode-/årsavslutning Benytte et nettbasert regnskapsprogram Bruke en nettbasert informasjonstjeneste for regnskap  Regnskapsloven/bokføringsloven Regnskapsplikt/bokføringsplikt Grunnleggende regnskapsprinsipper Grunnleggende bokføringsprinsipper God regnskapsskikk/bokføringsskikk Praktiske regnskaps-/føringsstandarder – norsk standard  Type regnskap Intern/ekstern Praktisk innhold Forretningssystemer(programvare) og forretningsdrift Praktiske sammenhenger Tilrettelegging(oppsett) for praktisk regnskapsføring Muligheter i elektronisk bilagsbehandling(fakturaflyt) Daglig regnskapsføring, inkl. lovhenvisning og prinsipper/standarder Gjøre bruk av regnskapsprogram Spesielle emner: Mva: Føringsregler/omsetningsoppgaven Kostnader: Føringsregler for fradragsrett Periodeavslutning  Vurderinger – lovhenvisninger og prinsipper Dokumentasjon Avstemming Rapportering Årsavslutning/årsregnskap    Vurderinger - lovhenvisninger og prinsipper Dokumentasjon - alle balanseposter Avstemming Rapportering Årsrapport, eksempel Oppstart av nytt regnskapsår Dette er et rent fagkurs og uavhengig av hvilke regnskapsprogram du eventelt benytter til daglig. PC vil være tilgjengelig på kurset, og vil benyttes til oppgaver. Kursprisen inkluderer kursdokumentasjon, lunsj og bevertning. Etter gjennomført kurs mottar du kursbevis og bli bedt om å gi din evaluering av kurset. [-]
Les mer
2 dager 10 200
13 Oct
16 Feb
Anvendelse av det nye regelverket i praksis [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening.   Anvendelse av det nye regelverket i praksis.     På kurset gjennomgås de sentrale problemstillingene ved gjennomføring av offentlige anskaffelser, så som Hvilke regler som kommer til anvendelse Kvalifikasjonsprosessen – hvem får lov til å delta Tilbudenes utforming og spørsmålet om avvisning Den klassiske anbudskonkurransen Forhandlet prosedyre Tilbudskonkurranser Rammeavtaler og minikonkurranser Tildelingsprosedyren – hvem skal få oppdraget Lov og forskrifter om offentlige anskaffelser er etter hvert utviklet til et meget omfattende regelverk. Kunnskap om dette regelverket er en absolutt betingelse for alle de som på en eller annen måte er involvert i offentlige anskaffelser, enten dette er på oppdrags- eller leverandørsiden.På kurset behandles alle de sentrale problemstillingene innen offentlige anskaffelser. Det vil bli lagt særlig vekt på at kursdeltakerne skal få en forståelse av hvordan reglene virker i praksis. Den nyeste praksis fra Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) vil bli gjennomgått for å vise hvorledes reglene anvendes på faktiske problemstillinger man støter på ved håndteringen av regelverket. På denne måten er kurset ment å gi et solid grunnlag for å ta gode og riktige valg under anskaffelsesprosessen.Begge foredragsholderne deltar aktivt under samtlige foredrag, en undervisningsform vi har fått meget gode tilbakemeldinger på. Hver enkelt tema vil først bli forklart av foredragsholderne. Deretter vil rettspraksis og praktiske eksempler bli gjennomgått  for å belyse hvordan reglene virker i det praktiske liv. Dette har vist seg å være en engasjerende undervisningsform som egger til debatt og synspunkter fra kursdeltakerne.  Hvis ønskelig kan Quality Norway på vegne av Advokatforeningens medlemmer, sende inn kursdokumentasjon og deltakerliste for godkjenning av kurstimer.     Forelesere: Lasse Simonsen, Universitetet i Oslo Lasse Simonsen er professor ved Det juridiske fakultet i Oslo. Han ble i sin tid stipendiat i Oslo i 1991, og tok sin doktorgrad i 1997 med avhandlingen «Prekontraktuelt ansvar», hvor blant annet de anbudsrettslige problemstillingene står sentralt. Før Lasse Simonsen begynte på universitetet var han i flere år direktør for juridisk avdeling ved Statens bygge- og eiendomsdirektorat (nå Statsbygg). I denne perioden sto han sentralt under fremforhandlingene og utarbeidelsen av en rekke norske standarder, blant annet NS 3430 og NS 3431. Før tiden i direktoratet praktiserte Lasse Simonsen noen år som advokat, og var dommerfullmektig i to år.   Arne Scott, PACTA Advokatfirma AS Arne Scott er advokat i Pacta advokatfirma AS. Han har vært partner i advokatfirma Kluge, medlem av ledergruppen i utbyggingsprosjektet for Telenors nybygg på Fornebu, leder av juridisk avdeling i Statsbygg, og advokatfullmektig i advokatfirma BA-HR. Scott var sentral ved forhandlingene av prosjekterings- og rådgivningsstandardene; NS 8401 og NS 8402, og Norsk bygge- og anleggskontrakt; NS 8405. Scott har bred og omfattende erfaring fra foredragsvirksomhet. [-]
Les mer
Kombinert praksis og nettkurs 24 timer 17 900 kr
Norges ledende fagmiljø innenfor offentlige anskaffelser, Inventura, har utarbeidet markedets desidert mest moderne, fleksible og kostnadseffektive kursprogram som er bas... [+]
Blended learning er kostnadseffektivt, tidsbesparende og gir deltakeren et svært godt læringsutbytte. All e-læring er tilgjengelig som 'jobbstøtte' og repetisjon etter ferdigstilt kurs. Innkjøpsskolen SOA BASIS blended learning består av 6 moduler inkludert tilleggskurset "Offentlige anskaffelser". Dette utgjør 6 forberedende e-læringskurs som gjennomføres som selvstudier i forkant av en avsluttende samling på 2 dager. Samlingene holdes i Oslo, Bergen og Stavanger. Sted og dato velges i bestillingsskjema. Samlingen består av: oppsummering fra e-læring, diskusjoner, oppgaver, faglige innspill, og forelesning innenfor viktige områder som forsterker læringen. E-læringskurs som er inkludert i blended learning: Forarbeid Marked Kjøp Implementering Oppfølgning Offentlige anskaffelser Slutteksamen og SOA BASIS prøveeksamen Hvert kurs består av 6-10 leksjoner.  Hver leksjon har tydelige læringsmål, video med faglig innhold, teori og en avsluttende test. Ved bestått på alle leksjoner kan man prøve seg på booster testen, og når alle kurs er ferdige får man tilgang til slutteksamen og SOA BASIS prøveeksamen. Alle kurs gir kursbevis. Les mer på https://innkjopsskolen.com/ [-]
Les mer
Asker Stavanger Og 2 andre steder 6 timer 5 950 kr
23 Sep
24 Sep
15 Oct
Kurset har sitt utløp i våre erfaringer med arbeid i og med styrer og styremedlemmer, der vi i de fleste styrerom opplever at det er personer som ikke har go... [+]
Kurset har sitt utløp i våre erfaringer med arbeid i og med styrer og styremedlemmer, der vi i de fleste styrerom opplever at det er personer som ikke har god nok innsikt og forståelse til å delta i faktiske beslutninger basert på sin egen manglende regnskapsforståelse. Kursinnhold:• Regnskapsansvaret i den enkelte virksomhet• Hvorfor er det så viktig å forstå et regnskap• Innledende basiskunnskap om regnskap• Debet og Kredit forståelse• De VIKTIGE forskjellene mellom inntekter og innbetalinger samt mellom kostnader og utbetalinger• Handleplikt og tilstrekkelig egenkapital• Kontoplanen og dets oppbygging• Resultatregnskapet, hva forteller dette, hvilke informasjon gir det oss som brukere og hvilke informasjon bør det gi oss• Balanseregnskapet og fokus på verdier, gjeld og egenkapital• Fokus på balanseforståelse og balansestyring• Obs-kontoer: avsetninger, goodwill, utførte ikke fakturerte poster, avskrivninger og andre kontoer som man spesielt bør være oppmerksom på• Kunde- og leverandørens konto og viktige spørsmål til disse• Eiendelskontoene vi bør følge nøye med på• Nøkkeltall i regnskapssammenhengGruppeoppgaver:Regnskapsforståelse, plassering i regnskapet, hvor finner vi hva, og de viktige spørsmålene å stille til ulike kontoer og poster. Fasit til oppgaver sendes alle deltakere etter kurset.Bedriftsinterne kurs og Konsulentassistanse:Kursprogrammet kan leveres som bedriftsinternt kurs etter nærmere avtale om pris, sted etc. Emner i / eller deler av kursprogrammet kan videre kombineres med andre bedriftsinterne behov og bedriftsintern opplæring kan skreddersys deres ønsker. Emner dette kurset omhandler kan våre konsulenter bistå deg og / eller din virksomhet med. Kontakt oss for nærmere avtale. [-]
Les mer
Oslo Og 5 andre steder 2 dager 7 990 kr
27 Aug
10 Sep
01 Oct
Kurset er praktisk rettet og har fokus på sentrale verdivurderinger i regnskapet, resultatoppfølging og lønnsomhetsanalyser. [+]
Kurset er praktisk rettet og har fokus på sentrale verdivurderinger i regnskapet, resultatoppfølging og lønnsomhetsanalyser. Du får med deg hjem elektronisk kopi av våre praktiske maler og økonomimodeller som vi bruker i kurset, til fri benyttelse i eget selskap. Vi har begrenset antall deltakere og det er enkelt å stille spørsmål underveis.   Dette vil du lære mer om på kurset: DAG 1: Resultatoppfølging og sentrale verdivurderinger i regnskapet De fem grunnleggende regnskapsprinsippene, og deres praktiske betydning. Vurdering av varelager og andre eiendeler. Avskrivningsprinsipper og oppbygging av anleggskartotek. Periodisering av inntekter og kostnader, rapportering av prosjekter. Kvalitetssikring av regnskapet, viktige kontrollrutiner. Kalkulasjonsprinsipper og kontroll av kalkyler. Prinsipper for budsjettering og budsjettoppfølging. Illustrerende kursoppgaver med felles gjennomgang av løsningsforslag. DAG 2:  Lønnsomhetsanalyser Hvordan forstå og vurdere tallene i regnskapet? Identifisering av risiko og usikkerhet. Bruk av nøkkeltall for beregning av lønnsomhet og soliditet. Vanlige metoder for vurdering av et selskaps markedsverdi. Kurset avsluttes med praktisk oppgave hvor deltakerne utfordres til å vurdere lønnsomhet og risiko i noen utvalge selskaper:  Ønsker du å kjøpe eller selge aksjer i disse selskapene? Her er det også mulig å vurdere og få tilbakemelding på «eget selskap». Målgruppe - Forkunskaper: Det er en fordel med grunnleggende kunnskap om regnskap, i form av praktisk jobbing eller erfaring med å lese regnskapsrapporter. (Vi anbefaler her gjerne vårt Regnskap Grunnkurs som basiskurs) Små kursgrupper gjør det enkelt å stille spørsmål underveis i kurset. Eksamen / sertifisering: Du får kursbevis som beskriver alle hovedpunktene i kurset. Sertifisering regnskapsfører: 10 timer finansregnskap, 4 timer diverse. Det er også mulighet for å ta en frivillig skriftlig kompetansetest, og få eget kompetansebevis i tillegg. Fornøyde kursdeltakere: «Meget bra, lært mye. Flott med konkrete eksempler og oppgaver. Kursleder god å forklare.» Siv. » Veldig bra, og meget kompetent kursholder.  Fin gruppestørrelse.» Johan. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.