Akershus
Du har valgt: Asker
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Bedriftsintern
Vårt kurs i Grunnopplæring - Maskiner og redskap handler om tema som: Arbeidsmiljø, ansvar og konsekvenser. [+]
  Kurset kommer innom de nye forskriftene, ansvar, risikoanalyse, bruksanvisning, miljøvern, faresymboler, hygiene, verneutstyr, sikkerhetsdatablad, vedlikehold, kontroll og andre viktige sikkerhetsinstrukser. Kurset vil sørge for en grunnleggende opplæring i lover og forskrifter, slik at du ikke behøver å gå så grundig gjennom dette teamet i alle våre kurs i dokumentert opplæring for maskiner og redskap. [-]
Les mer
Nettkurs 10 timer 1 995 kr
Videobasert grunnleggende kurs i oljehydraulikk der målet er å gi kunnskap som reduserer antall problemer og forlenger levetiden på hydrauliske komponenter. [+]
Det er et stort gap mellom mengde hydraulikk i industrien og undervisning i faget på norske skoler. Meningen med dette kurset er å gi en grunnleggende forståelse av komponenter, system og energi. Målet er at deltakeren forstår hva som skal til for å ha maskiner uten problemer og med komponenter som varer lenge. På nettsiden kan du se eksempelvideoer. www.oljehydraulikk.no [-]
Les mer
Asker 6 timer 3 950 kr
03 Mar
Kurset «Effektiv møtebooking» handler om hvordan selgere effektivt booker møter i dagens digitale verden. Kurset er praktisk orientert med eksempler og sjekklister. [+]
Kurset «Effektiv møtebooking» handler om hvordan selgere effektivt booker møter i dagens digitale verden. Vår digitale samtid påvirker i høy grad hvordan en selger genererer nye leads og kunder. Med den overflod av informasjon kunden i dag eksponeres for;  fra epost, internett og sosiale medier, blir faktisk salgsapparatets evne til effektiv møtebooking enda viktigere enn før. Dette er et praktisk kurs med eksempler, verktøy og sjekklister som vil inspirere og motivere selgerne til å forbedre sin effektivitet innen møtebooking. I mylderet av tilgjengelig informasjon vi alle er eksponert for, er faktisk effektiv møtebooking viktigere enn noensinne. Digitale verktøy og sosiale media kan være gode hjelpemidler til å skape interesse hos nye kunder, men koblet sammen med relevante ferdigheter innen effektiv møtebooking, blir effekten mangedoblet.  Her får du tips til hvordan du, i løpet av sekunder, får den potensielle kunden til å se hvilken verdi dine produkter og tjenester skaper for hans virksomhet. I løpet av kurset vil deltakerne utarbeide utkast til møtebookings-manuskripter og få muligheten til å øve på dem med de andre på kurset. Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon, verktøy og sjekklister for hvordan man jobber effektivt med å booke møter med nye kunder i vår digitale samtid. Kurset bidrar til at selgere og salgssjefer overvinne «ubehaget» de fleste føler med møtebooking. Kursinnhold: Effektiv Møtebooking Kjennetegn ved effektiv møtebooking i 2019. Forberedelser er nøkkelen til suksess. Hvordan gjøre kunden «varm» før første kontakt? Hvordan lage og videreutvikle gode manuskript? Krav til tenkemåte og metal modell under samtalen. Et nei er ikke et nei. Hva om kundene ikke er interessert? Hvordan holde den potensielle kunden varm før første møte? [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
26 Nov
03 Mar
Kurset «Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas – Del 1» gir en innføring i hvordan man kan bruke enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovas... [+]
Kurset «Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas – Del 1» gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, forbedringer og nyskaping i virksomheten.  Kurset er basert på Alex Osterwalder sin metode, og modell «Buisness Model Canvas» og gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellen kan brukes. Vi ser også på hvordan modellen kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet. Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas som verktøy for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag, og hvordan dette bør se ut i fremtiden.   Kursinnhold: Strategi- og innovasjonsverktøyet Canvas – Del 1 (Forretningsmodell) Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften De enkelte elementene og relasjonen mellom dem: Hvem er dine kunder? Hva er ditt verdiløftet til kundene? Gjennom hvilke kanaler når du kundene? Hvilke relasjoner skal du ha til kundene? Hvordan skal du ta betalt? Med hvilke ressurser skal du levere verdiløftet ditt? Hva må du gjøre for å levere? Hvilke partnere hjelper deg å bygge eller levere? Hva er kostnadsstrukturen din?   Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Viktigheten av å teste og validere forretningsmodellen Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellen  [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert Skedsmo 8 dager 25 000 kr
Nett (32 t) og klasserom (4 d) kurs med sertifisering for å lære å lede vellykkede forbedringsprosjekt ved bruk av Lean Six Sigma. [+]
Lean Six Sigma Green Belt kurs med sertifisering (nett og klasserom) Dette kurset er en kombinasjon av nett (32 timer) og klasserom undervisning (4 dager), hvor du lærer deg å lede vellykkede forbedringsprosjekt og utvikler dine ferdigheter innen problemløsning.  Kurset gir sertifisering gjennom GoLeanSixSigma og kursbevis fra Lean Tech. Lean Tech er partner med GoLeanSixSigma. Nettkursene deres har oppnådd høyeste score av kursdeltagerne. Deltagere beskriver kursene som morsomme, tilgjengelige, rimelige, praktiske, enkle å forstå og effektive.  >150.000 deltagere fra 220 land har deltatt hittil. Undervisningen er på engelsk. I tillegg til 32 timer nettundervisning er det 4 dager klasseromundervisning fordelt over en periode på 2 måneder. Temaene i kurset gjennomgås med instruktør, og deltagerne får praktisert Lean Six Sigma gjennom spill og oppgaver. Undervisningen er på norsk.   Dette kurset er for deg som vil: Velge riktig prosjekt Definere og forstå problemet som skal løses Forstå nåsituasjon gjennom måling og kartlegging Analysere prosessen og bestemme rotårsaker Forbedre prosessen ved å implementere og verifisere de(n) beste løsningen(e). Oppnå varige resultat gjennom god kontroll på ny prosess Ønsker fleksibel læring hvor nettkurs og klasseromundervisning med praktiske oppgaver og veiledning fra instruktør kombineres (tilsvarende kurs tilbys også som ren nettundervisning og ren klasseromundervisning)   Du lærer følgende: Introduksjon Hva Lean Six Sigma er Kvalitetskostnader (Cost of poor quality - COPQ) Redusere variasjon 8 former for sløsing Ulike Lean Six Sigma roller (Hvitt, Gult, Grønt & Sort belte, Master & Champion) Innføring i PDCA & DMAIC problemløsningsmetoder Velge prosjekt (retningslinjer, utfordringer, kontroll spørsmål, veiledning) Definere problem Prosjekt charter & Tankekart (strukturere veien til mål) Voice of the customer - VOC (interne & eksterne kunder, forstå kundebehov og oversette til spesifikasjoner) Prosesskartlegging (du lærer hvilken prosesskartlegging som egner seg best til ulike formål) Process Walk Overordnet prosesskart SIPOC (Supplier - Process input - Process - Output - Customer) Verdistrømsanalyse VSA Swimlane map Spagetti diagram Kommunikasjon (plan, A3, interessentanalyse, møteeffektivitet) Utfordringer Måle nåsituasjon Velge relevante målinger  Type data (diskret og kontinuerlig) Definere målinger (Operational definion) Gruppering av data (Stratification Factors) Datainnsamling (Sjekkliste, frekvens, utvalg, bias) Målesystemanalyse - MSA (reproduserbarhet, repeterbarhet, presisjon, nøyaktighet) Forstå nåsituasjonen - baseline (Beregne prosessytelse)  Utfordringer Analysere for å bestemme rotårsaker Prosess analyser (bestemme kundeverdi og identifisere forbedringsområder: omarbeid, redundans, flaskehals, inspeksjon, beslutning, overlevering, gjennomgang, rapportering, forsinkelse, transport, feil, forberedelser)  Grafiske analyser Histogram og enkel statistikk Kake- og stolpediagram Pareto Run chart Box plot Scatter plot Finne mulige rotårsaker (Brainstorming, gruppering, 5 hvorfor & Fiskebein diagram) Utarbeide hypoteser Hypotesetesting (observasjon, data innhenting, grafisk analyser & korrelasjon - avgjøre om snitt og variasjon er signifikant forskjellig for datasett er ikke en del av scope)  Utfordringer Implementere løsninger  Få frem løsninger: Bestemme team Brainstorme løsninger (Analogy, Anti-Solution, Brain-writing, Channeling)  Lean forbedringsprinsipper Optimalisere flyt (en stykk flyt versus batching) Redusere omleggingstid (SMED) Arbeidscelle og lean lay-out Balansere arbeidsbelastning Fleksibel arbeidsstokk og parallell prosessering Kanban & Just-in-time Standardisering 5S Fremtidig prosesskart Filtrere løsninger (Prioriteringsmatriser) Vurdere risiko (Failure Modes and Effects Analysis - FMEA, feilhindring / Poka-yoke, visuell ledelse) Velge løsninger (Quick win, Kaizen (Rapid Improvement Event), pilot test, stegvis implementering, fullskala utrulling) Utfordringer Control - skape varige resultat Overvåkingsplan (velge målinger til Control charts - SPC) Responsplan (reagere ut fra type variasjon - normal vs spesiell, inkludere oppfølging i A3) Tallfeste effekter Dokumentering (Project Storyboard, prosedyrer, prosesskart, visuell ledelse, overføring til prosesseier) Kontinuerlig forbedring (overføre kompetanse til andre områder, erfarte læringspunkter, ytterlig forbedringspotensiale) Utfordringer  For å praktisere Lean Six Sigma benyttes et legospill i klasseromundervisningen. Spillet er utviklet av John Bicheno hos Lean Enterprise Research Centre ved Cardiff Business School, og senere videreutviklet av Joakim Hillberg hos Revere i Sverige. Spillet benyttes i flere land av foretak, universitet og konsulenter for å gi praktisk erfaring og forståelse av Lean Six Sigma prinsipper.     Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.   Nettundervisning GoLeanSixSigma leverer nettundervisningen som er utviklet av svært vellykkede Lean Six Sigma konsulenter, trenere og coacher med bred internasjonal erfaring. GoLeanSixSigma har hjulpet Amazon, Charles Schwab, BP, Starwood Hotels & Resorts - og andre ledende organisasjoner med å spare hundrevis av millioner av dollar med Lean Six Sigma. GoLeanSixSigmas læringsmetoder fokuserer på praktisk anvendelse, ikke bare "å vite om konseptene og verktøyene" - slik at kursdeltagerne kan begynne å bruke Lean Six Sigma med en gang. Kursene er brukervennlige og morsomme, noe som gjør læringen mer effektiv.    Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Sertifisering For å oppnå Green Belt sertifisering må du bestå eksamen som består av 130 spørmål. Innholdet er delt i 6 deler (Introduksjon, Define, Measure, Analyze, Improve & Control), og du må svare riktig på 80 % av spørsmålene innenfor hver del. Du har 4 timer på deg til å gjennomføre eksamen, og har ubegrenset antall forsøk. Nettundervisning og eksamen er på engelsk, mens klasseromundervisningen er på norsk.     Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 6-15 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Etter påmeldingsfristen vil deltagerne kalles inn til Skype møte på 2 t hvor kursfremdrift & forventninger avklares og spørsmål besvares. Skypemøtet avholdes første mandag etter påmeldingsfristen fra kl.9-11. Det er 4 dager med klasseromundervisning fordelt over en periode på 2 måneder. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av kursdagene er inkludert. Alle deltagerne mottar kursbevis fra Lean Tech og sertifiseringsbevis fra GoLeanSixSigma ved bestått eksamen. Du får følgende templater og veiledninger for å hjelpe deg videre i din utvikling: The Ultimate Lean Six Sigma Template Toolkit - templater til en verdi av 49 $ Go-Getters Guide to DMAIC (verdi 14 $) Super Simple Lean Six Sigma Ordliste (verdi 12 $) eBook: The Problem-Solver's Toolkit (verdi 9 $).  Du har tilgang til nettundervisningen i et år.    Kurset gir 32 studiepoeng (PDUs) hos Project Management Institutes (PMI), sertifiering for prosjektledere, og 3,2 studiepoeng (CEUs) etter den internasjonale sertifiseringsstandarden IACET. [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
03 Dec
03 Mar
Kurset gir deltakere innsikt i hvordan tilrettelegge for en innovativ bedriftskultur og hvordan praktisk gjennomføre forretningsorienterte prosesser ved hjelp av metodikk... [+]
Kursetgir deltakere innsikt i hvordan tilrettelegge for en innovativ bedriftskultur og hvordan praktisk gjennomføre forretningsorienterte prosesser ved hjelp av metodikker som fremmer innovasjon.  Design Thinking er et nyttig verktøy for å kunne ivareta kundens behov i fremtidens verdiskaping og samfunnsutvikling.  Deltakere vil få oversikt over flere anerkjente metodikker og verktøy, hvor idé realiseres gjennom strategi og taktisk planer. Det er ikke virksomheter som innoverer, det er det mennesker som gjør. Formålet med kurset er at deltakere opparbeider seg et innovativt perspektiv for å fremme forretning- og tjenesteutvikling. Du vil;- evne å legge til rette for innovasjon i egen organisasjon - kunne ivareta kundeperspektivet i innovative prosesser- lære å generere, visualisere og presentere idéer - bli kjent med flere anerkjente verdiskapende metodikker- kunne bruke verktøy som kan hjelpe deg til gode prosesser- få inspirasjon til å lykkes med innovasjon Nye trender og ny teknologi endrer måten vi utfører vårt arbeid og driver forretning på. For å skape og tilby fremtidsrettede kundebaserte tjenester og produkter, kreves en kultur- og strategi for innovasjon. Kjennskap til drivere og hindringer for en innovativ bedriftskultur, er essensielt i utvikling- og gjennomføring av innovasjonsstrategien.  Å etterspørre og verdsette nye idéer som testes og investeres i, fremfor kun å foreta besparelser, er fundamentet for fremtidig suksess. De som klarer å tilpasse seg dagens endringstakt lykkes best. Innovasjon må trenes opp som alle andre ferdigheter. Verktøy og metoder hjelper deg godt på veien. Kursinnhold: Innovasjon; metodikker og strategi •  Hva er innovasjon, bevisstgjøring av ulike innovasjonsbegreper •  Hvordan styringsmodeller kan fremme eller hemme innovasjonsevnen til en virksomhet•  Hvordan etablere og gjennomføre en bærekraftig strategi for innovasjon•  Hvordan sikre at et reelt bruker/kundebehov løses•  Innsikt i bruk av Design Thinking•  Bli kjent med ulike modeller for verdiskaping•  Innsikt i bruk av Business Model Canvas •  Fra idé til strategi og handling•  Hvordan involvere og engasjere kolleger/medarbeidere i innovasjonsarbeid [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
03 Mar
Kompetanse og villighet til å forstå alle sider ved en konflikt er vesentlig for å kunne løse denne på en mest hensiktsmessig måte, da uløste konflikter tærer på arbeidsm... [+]
Kompetanse og villighet til å forstå alle sider ved en konflikt er vesentlig for å kunne løse denne på en mest hensiktsmessig måte, da uløste konflikter tærer på arbeidsmiljøet og vil kunne påvirke bedriftskulturen negativt. Lær hvordan du som en ansvarlig leder kan sikre en sunn bedriftskultur gjennom å ta troverdige og gode grep som hindrer at ukulturer skapes og at konflikter eskalerer og brer seg i organisasjonen. Gjennom å forebygge konflikter vil arbeidsinnsatsen utnyttes til verdiskaping i stedet for at medarbeidere tappes for positiv energi, som igjen kan medføre helsemessige plager, sykefravær og samtidig være en trussel for virksomhetens økonomi. Kurset «Konflikthåndtering i praksis» gir deg nøkkelen til å løse disse utfordringene på en kompetent og trygg måte. Det kan være vanskelig både å forutsi konflikter og enkelt forstå hva som er opphavet og årsaken til en pågående konflikt; hva blir uttalt høyt, hva mener hver enkelt av de involverte og hva hviskes det om blant de som står utenfor konflikten? For å kunne løse konflikter, må «autopilot-ageringen» av og alle må få anledning til å belyse konflikten fra sitt eget ståsted. For å tilrettelegge for dette må en vurdere hvilken rolle leder og personalansvarlig skal ha for å skape den nødvendige tryggheten, slik at konflikthåndteringsporsessen blir opplevd så åpen, effektiv og god som mulig. På kurset vil du lære hvordan du kan være best mulig kan være forberedt til å etablere en konstruktiv kommunikasjon, selve nøkkelen til både å hindre eskalering av en konflikt og til å løse denne.  Formålet med kurset er at deltakere skal: - evne å identifisere konflikter - kunne bedrive forebyggende konfliktarbeid - forstå «autopilotagering» og de involverte sine reaksjoner - bli bedre til å løse konflikter Kursinnhold: Konflikthåndtering •  Hva er en konflikt? •  Hvilke type konflikter er typiske i arbeidslivet? •  Hvordan se og forstå de involverte i en konflikt? •  Hvilke forsvarsmekanismer kan du forvente? •  Hva er «autopilot-agering? •  Praktisering av konstruktiv kommunikasjon •  Ansvar og roller i forhold til konflikter på arbeidsplassen •  Rettsforholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i forhold til konflikter •  Hva kan aksepteres? •  Hvordan øve på flere typer vanskelige samtaler?   [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
03 Mar
Kurset “Digital strategi i styrerommet” gir en innføring i digitalisering og hvordan digitalisering påvirker og kan utnyttes til å skape økt vekst og innovasjon. Deltager... [+]
Kurset “Digital strategi i styrerommet” gir en innføring i digitalisering og hvordan digitalisering påvirker og kan utnyttes til å skape økt vekst og innovasjon. Deltagerne får en innføring i et rammeverk for utvikling av en fokusert digital strategi tilpasset virksomheten. I tillegg vil deltagerne vil bli kjent med nødvendige begreper, anerkjente metoder og strategiske verktøy, og få delta i spennende gruppearbeid. I tillegg ser vi på hvordan arbeid med digitalisering kan organiseres og hva som er de viktigste virkemidlene for å lykkes.  «Digital strategi i styrerommet» tar utgangspunktet i internasjonal forskning knyttet til digitalisering, og gir en grundig innføring i de sentrale elementene i en digital strategi som styre og ledelse i virksomhetene bør konsentrere seg om. Kurset avmystifiserer begrepet digitalisering med forenklet terminologi, og gir deltagerne det nødvendige grunnlaget for å kunne delta aktivt i å utvikle fokuserte digitale strategier. I en verden hvor digitaliseringen driver endringstakten stadig raskere, blir retning og et tydelig fremtidsbilde viktigere enn rene langsiktige mål. Samtidig må man ha et felles begrepsapparat, forstå driverne og ofte benytte utradisjonelle virkemidler og nye forretningsmodeller for å lykkes.  Kurset har som formål å gi deltagerne et forenklet rammeverk for å kunne diskutere og sette premisser ved utvikling av en fokusert digital strategi.  Videre vil deltagerne få avmystifisert begrepet digitalisering, få en forståelse av hva digitalisering i realiteten betyr for virksomheten og få konkretisert hva man kan gjøre for å utnytte de mulighetene som digitaliseringen gir. Kursinnhold: Digital strategi i styrerommet Hvordan kan styret sette premisser gjennom en fokusert digital strategi? Hva er digitalisering egentlig, hva er driverne og hvor fort går det? Hvilke muligheter og trusler gir digitalisering? Hva kreves for å lykkes? Digitalisering vs IT Digital innovasjon Digital forretningsutvikling Digital transformasjon Digitale forretningsmodeller Strategiprosesser Digital strategi Fremtidssenario Virkemidler Strategiske partnerskap Organisering og kompetanse Gruppeoppgave / CASE [-]
Les mer
Asker 3 timer 3 950 kr
03 Mar
Kurset «Effektive kundemøter» handler om hvordan selgere effektivt planlegger, gjennomfører og følger opp kundemøter. Det er et praktisk kurs med eksempler og sjekkliste... [+]
Kurset «Effektive kundemøter» handler om hvordan selgere effektivt planlegger, gjennomfører og følger opp kundemøter. Et hvert møte man har med kunden må skape verdi for denne. Hvordan salgsorganisasjonen planlegger, gjennomfører og følger opp kundemøter er et avgjørende element her. I løpet av kurset får deltagerne innsikt hva som kreves for å gjennomføre effektive, verdiskapende kundemøter. Dette er et praktisk kurs med eksempler, verktøy og sjekklister som vil inspirere og motivere selgerne til å forbedre effektiviteten på sine kundemøter. Salgsprosessen er ofte den viktigste bidragsyter til lønnsom drift og positiv utvikling i virksomheten. Fremgang fordrer at man har en effektiv og fremtidsrettet salgsprosess. Det tradisjonelle produkt- og løsningssalget er i ferd med å dø ut.  Tiltagende digitalisering, økende globalisering og innkjøpere som blir stadig mer velinformert, krever endring i hvordan man tenker salg, salgsoppfølging og styring. Skal man vinne i konkurransen må virksomheten vise at man skaper verdi for kunden, dette være seg i kundens drift, prosesser eller strategier. I kurset går vi igjennom hva denne forandringen krever av salgsorganisasjonen når de planlegger, gjennomfører og følger opp kundemøter. Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon, verktøy og sjekklister for hvordan man gjennomfører effektive verdiskapende kundemøter. Kurset bidrar til at selgere og salgssjefer øker salgseffektiviteten. Kursinnhold: Effektive Kundemøter Kjennetegn ved effektive verdiskapende kundemøter Før møtet: Forberedelser er nøkkelen til suksess 4 viktige spørsmål å stille seg I møtet Få informasjon og gi informasjon: Hvordan lytte aktivt? Hvordan forstå kundens personlighet? Hvordan still de rette spørsmålene? Hvordan være relevant? Veien videre Hvordan håndtere innvendinger? Hvordan få forpliktelse? Etter møtet og før neste møte Hvordan holde kunden varm? [-]
Les mer
Asker 6 timer 3 950 kr
03 Mar
Kurset «Effektiv avslutningteknikk - få ordren!» handler om hvordan selgere effektivt styrer kunden mot beslutning og sikrer seg ordren/kontrakten. [+]
Kurset «Effektiv avslutningsteknikk-få ordren!» handler om hvordan selgere effektivt styrer kunden mot beslutning og sikrer seg ordren/kontrakten. En effektiv salgsprosess fordrer at man raskest mulig kommer fram til ordre/kontrakt. Grunnlaget for en god avslutning legges gjennom hele salgsprosessen, mye allerede i første møte, men alt dette er bortkastet om man snubler i den siste avgjørende fasen. I løpet av kurset får deltakerne innsikt hva som kreves for å sikre at det er ens egen virksomhet som vinner ordren eller kontrakten. Dette er et praktisk kurs med eksempler, verktøy og sjekklister som vil inspirere og motivere selgerne til å forbedre sin evne til å vinne kontrakten/ordren. Tiltagende digitalisering, økende globalisering og innkjøpere som blir stadig mer velinformert, krever at man har en effektiv og fremtidsrettet salgsprosess som raskest mulig leder fram til ordre/kontrakt. Det er ikke nok å skape verdi for kunden i hvert eneste møte om det ikke resulterer i en ordre, kontrakt eller leveranse.  I kurset vil vi gå igjennom hvordan salgsapparatet må tenke avslutning gjennom hele salgsprosessen, og hvordan man skal være spesielt aktsom når det nærmer seg tid for at kunden skal bestemme seg. Da kommer det ofte opp betenkninger, usikkerhet, innvendinger og beslutningsvegring og i kurset får dere tips om hvordan disse skal håndteres riktig for at kontrakten/ordren skal gå til dere. Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon, verktøy og sjekklister for hvordan man sikrer at kunden velger deg som leverandør. Kurset bidrar til at selgere og salgssjefer øker salgseffektiviteten og konverteringsraten fra tilbud til ordre. Kursinnhold: Få ordren – effektiv avslutningsteknikk Kjennetegn ved effektiv avslutningsteknikk. Hvordan tenke avslutning gjennom hele salgsprosessen? Hvordan ta kontroll på kundens kjøpsprosess allerede fra første møte? Hvordan få innsikt i kundens kjøpsprosess, kjøperrollene? Hvordan kartlegge interesser og personlighetstyper i de forskjellige kjøperrollene? Hvordan sikre at vi er foretrukket leverandør tidlig i salgsprosessen? Hvordan tidlig oppfatte usikkerheter, innvendinger og betenkninger? Hvordan få kunden til å uttrykke sine usikkerheter, innvendinger og betenkninger? Hvordan effektivt møte kundens motforestillinger og beslutningsvegring? Hvordan be om ordren? [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
10 Feb
21 Sep
Modul 2 fokuserer på presentasjon og forhandling i konsulentroller. Hvordan ta kontakt, presentere tjenester, følge opp, forhandle i ulike situasjoner, «close»- og bekref... [+]
  Denne modulen (modul 2 av 4) fokuserer på presentasjon og forhandlinger. Dette er situasjoner du vil møte på hele tiden i rollen som konsulent og da er det viktig ha de grunnleggende prinsippene på plass. Kurset vil gi en innføring i hvordan du kontakter kunder og presenterer dine tjenester. Formålet med kurset er å få en grundig innføring i forhandlinger som prosess, med vesentlig vekt på å forstå de ulike utgangspunktene i en forhandlingssituasjon. På dette kurset arbeider du blant annet med ulike modeller og teknikker man møter og du vil lære hvordan du avdekker og forbereder deg for hersketeknikker og metoder. Du vil også få konkrete eksempler på ulike teknikker i ulike forhandlingssituasjoner. Vi har vinklet kursgjennomgangen spesielt mot konsultativ virksomhet. Etter kurset vil du være bedre rustet til å planlegge, gjennomføre, håndtere og styre forhandlinger av ulik karakter på en mer bevisst og målrettet måte. Kursinnholdet på denne dagen er: Kundekontakt og presentasjon av dine tjenester.Tilbudsutarbeidelser, formuleringer og formalia.Forberedelser før møter og før forhandlinger?Velger jeg en offensiv eller defensiv taktikk?Hvordan sikrer jeg forhandlingene mine før de trer i kraft?Vet jeg nok om meg selv og min samarbeidspartner før vi starter?Hva ønsker jeg å oppnå med forhandlingene?Hvilken taktikk har motparten valgt?Hvor mye må jeg gi fra meg i forhandlingene for å få det jeg ønsker?Hvor lenge antar jeg at forhandlingene vil pågå?Forstår jeg hva motparten ønsker å oppnå med forhandlingene?Har jeg den nødvendige kunnskapen for å løse konflikter kan oppstå? [-]
Les mer
Asker 7 timer 3 000 kr
06 Nov
Hvordan jobber de beste salgslederne med strategi, motivasjon og rapportering. [+]
Dette er et kurs om salgsledelse. Her presenterer jeg mine tanker og erfaringer som salgsleder gjennom mange år. I min jobb i Nordic Choice Hotels arbeidet jeg både operativt som salgsleder og som sentral utvikler av verktøyene som må til for å være en god salgsleder. Dette kan du høre mer om i dette kurset. Vi starter med din rolle som salgsleder, videre ser jeg på rekruttering, kompetanseutvikling, bruk av verktøy, dashboard som styringsverktøy, salgsplaner og resultatoppnåelse. Og på toppen av alt må det handle om å begeistre og motivere. Jeg har min bakgrunn fra reiseliv og handel. Gjennom 18 år har jeg vært med å bygge opp Skandinavias ledende hotellkjede Nordic Choice Hotels fra 5-170 hotell. Min erfaring er fra både salg, drift og HR både på hoteller og hovedkontor. Jeg har gått gradene fra salgssjef på lokalt hotell, til hotelldirektør. Videre til hovedkontoret som salgsdirektør for region øst, Norge og senere for Norden. Mine oppgaver som salgsdirektør var som fagansvarlig å drifte opptil 80 selgere i Norge, Sverige og Danmark på en effektiv og motiverende måte samt coache hotelldirektøren som var selgerens nærmeste leder i det daglige. Rekruttering, opplæring, strategi, operative salgsplaner, operativ salgsledelse, utvikling og oppfølging av bruk av salgsystemer, rapporteringssystemer og lignende var primæroppgavene. Videre har jeg jobbet flere år i HR med rekruttering, klimaanalyse, fadderprogram, trainee program og ikke minst oppbyggingen av kompetanseplattformen til selskapet Choice Academy som var en totalleverandør innen kompetanseutvikling. Jeg har vært Kommersiell Direktør i Alpinco som eier og driver destinasjonene Hafjell og Kvitfjell. Her har jeg hatt ansvaret for utvikling innen salg, marked og booking. Apinco er bla.a eid av Petter Stordalen som også eier Nordic Choice Hotels. Jeg har også gjennom 5 år eid og drevet 2 klesbutikker der kundegruppen var kvinner 30+. Mitt tilbud til kundene var klær, sko, vesker, smykker. Jeg har vært konsulent i eget selskap siden 2010 og jobber med kunder innen fagområdene salg, service, ledelse og HR. Jeg leverer tjenester som kurs, trening, rekruttering og forretningsutvikling. Jeg leies inn til korte og lengre oppdrag. Noen av mine kunder og referanser finner du her. Jeg har et management for hire oppdrag for Stiftelsen Risør Trebåtfestival der jeg er leid inn som festivalleder siden 2015. Arbeidet kombineres med andre oppdrag. Jeg er sertifisert coach fra Senter for Prestasjonscoaching, sertifisert bruker av Thomas International, samt sertifisert executive service coach i den internasjonale reiselivsorganisasjonen HSMAI. Jeg har hatt en rekke styreverv og satt i ulike faggrupper og kompetanseutvalg opp igjennom årene.   [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
30 Jan
03 Mar
I henhold til Arbeidsmiljøloven og andre gjeldende forskrifter stilles det krav til HMS-opplæring for både arbeidsgiver selv og andre funksjoner i bedriften. Kurset «HMS ... [+]
I henhold til Arbeidsmiljøloven og andre gjeldende forskrifter stilles det krav til HMS-opplæring for både arbeidsgiver selv og andre funksjoner i bedriften. Kurset «HMS for ledere» gir den nødvendige innføringen i relevante HMS-lover og forskrifter, samt i å kunne etablere et godt og velfungerende internkontrollsystem for den enkelte virksomhet. Kurset «HMS for ledere» gir en innføring i de viktigste elementer som man må ha fokus på for å kunne etablere et godt og velfungerende Internkontrollsystem. Kursleder tar oss også med inn i det praktiske HMS-arbeidet, som bl. a. vil forebygge uønskede hendelser, oppnå et godt arbeidsmiljø, lavt sykefravær, høy sikkerhet, og minimale utslipp.  «HMS for ledere» tar utgangspunkt i norsk lovgivning knyttet til HMS. Kurset gir også en grundig innføring i det praktiske HMS-arbeidet som arbeidsgiver og ansatte skal prioritere. Kurset gir videre flere eksempler på godt og dårlig arbeid på HMS-området. Kurset vil bidra til å sikre arbeidstakerne større trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og gi grunnlag for at arbeidsgiver og arbeidstakerne i virksomheten selv kan ivareta og utvikle sitt arbeidsmiljø, samt å bidra til et inkluderende arbeidsliv.  Kurset «HMS for ledere» har som formål å gi deltakerne en oversikt over de mange krav som gjelder, og råd om hvordan man kan etablere et godt og velfungerende internkontrollsystem. Formålet med kurset er også og gi råd som kan påvirke virksomhetens HMS-kultur, og derved øke sjansen for å nå virksomhetens HMS-mål.  Kursinnhold:  HMS for ledere Relevante lover Internkontrollforskriften Forskrift for utførelse av arbeid Krav til dokumentasjon Relevante HMS-mål for virksomheten Kartlegging av farer og problemer Vurdering av risiko Håndtering av avvik Sikker Jobb Analyse Holdninger og adferd Hvorfor tar vi «innersvinger» Tapsårsaksmodellen Vår HMS-kultur Observasjonsteknikk Praktiske HMS-samtaler [-]
Les mer
Asker Og 2 andre steder 6 timer 5 950 kr
11 Feb
30 Apr
Kurset «Innføring i ISO 14001:2015» skal gi en innføring i terminologi og krav til å etablere og implementere et ledelsessystem for miljø. Deltakerne blir kjent med prins... [+]
Kurset «Innføring i ISO 14001:2015» skal gi en innføring i terminologi og krav til å etablere og implementere et ledelsessystem for miljø. Deltakerne blir kjent med prinsipper for miljøledelse og kravene i standarden ISO 14001:2015, samt slektskap med andre ledelsessystem-standarder. Kurset har som formål å gi deltakerne kunnskap om, og innsikt i, hva som skal til for å etablere og implementere et ledelsessystem for miljø. Deltakerne skal bli kjent med prinsipper og begrep som er vanlig å benytte i miljøledelse og arbeidet med kontinuerlig forbedring. Innføring i ISO 14001:2015 tar utgangspunkt i standardens krav og enkle kjente prinsipper for miljøledelse. Kurset vil synliggjøre hvilke muligheter som kan komme av å implementere og eventuelt sertifisere et ledelsessystem for miljø, og hvordan dette kan styrke virksomhetens økonomi og rennomme hos omgivelsene. Kurset gir en innføring i standardens kapitler og hvordan kravene i disse kan fortolkes, hvordan en planlegger og drifter et slikt system, og evaluerer prestasjoner og arbeider med forbedringer basert på systemet. Kursinnhold: Innføring i ISO 14001:2015 Termer og definisjoner Slektskap med andre ledelsessystem-standarder Organisasjonens kontekst Forstå organisasjonen og organisasjonens kontekst Bestemme omfanget av ledelsessystemet for miljø Ledelsessystemet for miljø Lederskap Planlegging Støtte Drift Evaluering av prestasjon Forbedring Suksessfaktorer [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert Skedsmo 4 dager 12 000 kr
29 Oct
Nett (16 t) og klasserom (2 d) kurs med sertifisering lærer deg å strømlinjeforme prosesser og bygge en lean kultur [+]
Lean kurs med sertifisering (nett og klasserom) Dette kurset er en kombinasjon av nett (16 timer) og klasserom undervisning (2 dager), hvor du lærer deg å strømlinjeforme prosesser og bygge en lean kultur. Lean Tech er partner med GoLeanSixSigma. Nettkursene deres har oppnådd høyeste score av kursdeltagerne. Deltagere beskriver kursene som morsomme, tilgjengelige, rimelige, praktiske, enkle å forstå og effektive.  >150.000 deltagere fra 220 land har deltatt hittil. Undervisningen er på engelsk. I tillegg til 16 timer nettundervisning på engelsk er det 2 dager klasseromundervisning med Lean Tech instruktør. Temaene i kurset gjennomgås med instruktør, og deltagerne får praktisert Lean gjennom spill og oppgaver. Undervisningen er på norsk.   Dette kurset er for deg som vil: Forstå nåværende prosesser for å vite hvilke trinn som er verdiskapende og hvilke som ikke er det (sløsing) Forbedre prosessen for å redusere syklustid og kostnader, øke inntektene og forbedre samarbeidet Bygge en Lean kultur for å opprettholde den forbedrede prosessen og få moment på ytterligere prosessforbedringer i organisasjonen   Kursinnhold Introduksjon til Lean Hva er Lean? Historien om Lean Fokus i Lean Hva er en Lean prosess? Hvorfor bruker organisasjoner Lean? Kvalitetskostnader Prosessfokus Lean prinsipper Hva er verdiskapende? Hva er flyt? "Pull" konseptet Virkningen av "Pull" Etterstrebe perfeksjon Lean verktøy og konsepter for å etablere nåværende tilstand PDCA (Plan-Do-Check-Act) A3 8 former for sløsing Overordnet prosesskart Verdistrøm kartlegging  Swimlane Map Process Walk - "Go to Gemba" Spaghetti diagram Kundeverdi Lean måltall Prosessanalyse Verdistrømanalyse Histogram Pareto Diagram 5 Hvorfor & Fiskebein diagram Lean verktøy og konsepter for å etablere fremtidig tilstand En stykk flyt og reduksjon av Batch størrelse Raskere omlegging - Changeover Arbeidsceller Balansere arbeidsbelastning og etterspørsel Fleksibel bemanning Kanban Standardisering Visuell ledelse 5S Verdistrømskart av fremtidig prosess Quick wins Rapid Improvement Event (Kaizen Event) Piloter Stegvis implementering Feilhindring (Poka Yoke) Forfølge perfeksjon Lean verktøy og konsept for å bygge en Lean kultur Lede standardisering Lage forbedringstavle A3 veiledning Lede tavlemøter for forbedringer Lede Process Walks - Go to Gemba Møteproduktivitet Interessent analyse Kommunikasjonsplan For å praktisere Lean benyttes et legospill i klasseromundervisningen. Spillet er utviklet av John Bicheno hos Lean Enterprise Research Centre ved Cardiff Business School, og senere videreutviklet av Joakim Hillberg hos Revere i Sverige. Spillet benyttes i flere land av foretak, universitet og konsulenter for å gi praktisk erfaring og forståelse av Lean Six Sigma prinsipper.     Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.   Nettundervisning GoLeanSixSigma leverer nettundervisningen som er utviklet av svært vellykkede Lean Six Sigma konsulenter, trenere og coacher med bred internasjonal erfaring. GoLeanSixSigma har hjulpet Amazon, Charles Schwab, BP, Starwood Hotels & Resorts - og andre ledende organisasjoner med å spare hundrevis av millioner av dollar med Lean Six Sigma. GoLeanSixSigmas læringsmetoder fokuserer på praktisk anvendelse, ikke bare "å vite om konseptene og verktøyene" - slik at kursdeltagerne kan begynne å bruke Lean Six Sigma med en gang. Kursene er brukervennlige og morsomme, noe som gjør læringen mer effektiv.    Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Sertifisering For å oppnå Lean sertifisering må du bestå eksamen som består av 100 spørmål. Kursinnholdet er delt i 4 deler (Introduksjon, etablere nåværende tilstand, utvikle fremtidig tilstand, bygge en Lean kultur), og du må svare riktig på 80 % av spørsmålene innenfor hver del. Du har 3 timer på deg til å gjennomføre eksamen, og har ubegrenset antall forsøk. Nettundervisning og eksamen er på engelsk.     Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 6-15 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Etter påmeldingsfristen vil deltagerne kalles inn til Skype møte på 1 t hvor kursfremdrift & forventninger avklares og spørsmål besvares. Skypemøtet avholdes første mandag etter påmeldingsfristen fra kl.10-11. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av kursdagen er inkludert. Alle deltagerne mottar kursbevis fra Lean Tech og sertifiseringsbevis fra GoLeanSixSigma ved bestått eksamen. Du har tilgang til nettundervisningen i et år.  Kurset gir 16 studiepoeng (PDUs) hos Project Management Institutes (PMI), sertifiering for prosjektledere, og 1,6 studiepoeng (CEUs) etter den internasjonale sertifiseringsstandarden IACET. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.