IT-kurs
Du har valgt: Systemutvikling
Nullstill
Filter
Ferdig

-

88 treff i Systemutvikling
 

Nettstudie 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Nettstrukturer: LAN, VLAN, VPN, trådløst nett, virtuelle nett Nettutstyr: Svitsj, ruter, brannmur, basestasjon. Nettfunksjoner: Ruting, filtrering, tunnelering, port forw... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Kunnskaper om grunnleggende datakommunikasjon, tilsvarende faget "Datakommunikasjon". Innleveringer: 8 av 12 øvinger må være godkjent for å få gå opp til eksamen. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell, 3 timer.  Ansvarlig: Olav Skundberg Eksamensdato: 16.12.13         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan redegjøre for struktur og virkemåte for ulike typer lokale nettverk og nettverkskomponenter- kan redegjøre for kryptering og andre sikkerhetsmekanismer i kablet og trådløst nettverk- kan redegjøre for oversetting mellom interne og offentlige IP-adresser- kan redegjøre for nettverksadministrasjon og fjernpålogging på nettverksenheter FERDIGHETER:Kandidaten:- kan analysere pakketrafikk- kan konfigurere nettverk med virtuelle datamaskiner- kan administrere virtuelt nettverk og sette opp interne lukkede nettverk.- kan filtrere nettverkstrafikk i brannmur basert port, adresser og eksisterende forbindelser GENERELL KOMPETANSEKandidaten:- er bevisst på helhetlig samspill mellom de ulike teknologiene Innhold:Nettstrukturer: LAN, VLAN, VPN, trådløst nett, virtuelle nett Nettutstyr: Svitsj, ruter, brannmur, basestasjon. Nettfunksjoner: Ruting, filtrering, tunnelering, port forwarding, NAT, DHCP, IPv6. Nettadministrasjon: Fjernpålogging og trafikkanalyse.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Nettverksteknologi 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Oslo 3 dager 20 900 kr
12 Nov
12 Nov
Progressive Web Apps and JavaScript [+]
Progressive Web Apps and JavaScript [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Installasjon av webserver med scriptspråk og database. PHP, tilstandsbevaring (sesjonshåndtering), JavaScript, Ajax, web på mobile enheter, avansert innhold (lyd, video, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende kunnskaper i HTML, CSS og programmering. Dette tilsvarer Webutvikling 1 og et vilkårlig programmeringsemne. Innleveringer: For å kunne gå opp til eksamen må 5 av 8 obligatoriske øvingsoppgaver være godkjent. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Karakteren settes på grunnlag av større øving/case (60 %) og flervalgseksamen på nett (40 %). Netteksamen varer 1 t. Begge deler må være bestått. klageadgang i emnet gjelder hver enkelt vurderingsdel. Ansvarlig: Tore Mallaug Eksamensdato: 11.12.13 / 14.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- forstår hvordan et nettsted er delt i funksjonalitet som utføres på tjeneren og funksjonalitet som utføres i nettleseren- kjenner til aktuelle teknologier som kan anvendes for å konstruere et nettsted FERDIGHETER:Kandidaten:- kan utvikle utvikle nettsteder med logikk på både klient- og tjenerside- kan å utvikle et komplett nettsted basert på en kombinasjon av tredjepartskomponenter og egen kode/design- har grunnleggende kunnskap i PHP og JavaScript- kan teknikker for å utveksle data med andre parter på Internett GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan identifisere potensielle sikkerhetsmessige svakheter i en webløsning og iverksette gode sikkerhetstiltak Innhold:Installasjon av webserver med scriptspråk og database. PHP, tilstandsbevaring (sesjonshåndtering), JavaScript, Ajax, web på mobile enheter, avansert innhold (lyd, video, 3D, m.m.), bruk av tredjeparts datakilder (web services m.m.), sikkerhet i webapplikasjoner, komponentbasert webutvikling.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Webutvikling 2 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til HTML5, grunnleggende syntaks og struktur, nye semantiske elementer, dynamiske websider med JavaScript og CSS3, nye skjemaelementer (forms), HTML5 canvas ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende kunnskaper i HTML, CSS tilsvarende emnet IINI1002 Webutvikling 1. Kunnskaper om grunnleggende programmering og helst litt Javascript er en fordel. Innleveringer: Større eller mindre øvinger tilsvarende 8 øvinger, hvor 6 må være godkjent før endelig karakter settes. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Prosjektoppgave som vurderes til bestått/ikke bestått. Karakteren i faget settes på grunnlag av en individuell 4-timers nettbasert hjemmeeksamen. Klageadgang i dette faget gjelder hver enkelt vurderingsdel. Ansvarlig: Atle Nes Eksamensdato: 09.12.13 / 12.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende samlede læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- forstår problemstillinger knyttet til bruk av ikke-standardisert teknologi- har kjennskap til nyttige rammeverk for HTML5 og fallback-løsninger- har kjennskap til problemstillinger knyttet til bruk av ulike medieformater FERDIGHETER:Kandidaten:- kan ta i bruk nye semantiske elementer fra HTML5- kan ta i bruk ny funksjonalitet fra CSS3 og JavaScript på nettstedet- kan ta i bruk nye skjemaelementer og -attributter fra HTML5- kan tegne på et canvas-element med JavaScript- kan legge til multimedia ved hjelp av video- og audio-elementet- kan lage nettsider som tilpasser seg mobile enheter og utnytter egenskaper hos disse- kan bruke lokal lagring til å lagre og hente fram data- kan bruke XMLHttpRequest2 til kommunikasjon med webtjeneren- kan lage en større HTML5-basert webløsning GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- får et overblikk over ny webteknologi som er i ferd med å bli standardisert Innhold:Introduksjon til HTML5, grunnleggende syntaks og struktur, nye semantiske elementer, dynamiske websider med JavaScript og CSS3, nye skjemaelementer (forms), HTML5 canvas til grafikk og tegning, HTML5 video og audio, mobile enheter og device access, lokal lagring av applikasjoner og data, dataoverføring med Web SocketsLes mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag HTML5 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Oslo 3 dager 20 900 kr
05 Nov
05 Nov
Web Development QuickStart [+]
Web Development QuickStart [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
NET-arkitekturen. Utviklingsmiljøet. Grunnleggende C#-syntaks. Objektorientert programmering med arv og polymorfi. GUI. Datafiler. Programmering mot databaser. ADO.NET, L... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende objektorientert programmering i for eksempel Java eller C++ Innleveringer: Øvinger: 8 av 11 må være godkjent.  Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig eksamen, 4 timer. Case-beskrivelser etc. legges ut i ItsLearning 24 timer før. (NB! Eksamensform kan bli endret under forutsetning av at ny teknologi gjør det mulig å arrangere eksamen elektronisk.) Ansvarlig: Grethe Sandstrak Eksamensdato: 05.12.13 / 08.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan gjøre rede for sentrale begreper innen objektorientering- kan konstruere et objektorientert C#. NET-program ut fra en gitt problemstilling- kan finne fram, sette seg inn i og anvende dokumentasjon om .NET Framework library- kjenner til ulike GUI-komponenter og hvordan de brukes i C#-programmer FERDIGHETER:Kandidaten kan:- sette opp programmiljø for å utvikle og kjøre C#. NET applikasjoner på egen pc- kan anvende klasser fra .NET Framework library- lage C#.NET program* med fordeling av oppgaver mellom objekter og der arv og polymorfi benyttes* med grafiske brukergrensesnitt* som kommuniserer med en database via SQL* med LINQ, delegater, templates GENERELL KOMPETANSEKandidaten kan:- kommunisere om objektorientert programmering og databaser med relevant begrepsapparat Innhold:NET-arkitekturen. Utviklingsmiljøet. Grunnleggende C#-syntaks. Objektorientert programmering med arv og polymorfi. GUI. Datafiler. Programmering mot databaser. ADO.NET, LINQ, Templates, Collections.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag C#.NET 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Oslo 5 dager 26 900 kr
01 Dec
01 Dec
C++ Programming - 5 days hands-on [+]
C++ Programming - 5 days hands-on [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
.NET-rammeverket og arkitekturen. Common Language Runtime (CLR). Common Type System (CTS). Klassebiblioteket. Common Language Specification (CLS). Assemblies. Programmeri... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Erfaring med programmering i et objektorientert språk. Innleveringer: Det blir gitt 10 øvinger. 8 må være godkjente for å gå opp til eksamen. Personlig veileder: ja Vurderingsform: individuell skriftlig eksamen, 3 timer. Ansvarlig: Tore Berg Hansen Eksamensdato: 17.12.13 / 20.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten kan forklare:- hva .NET-rammeverket er, dets hensikt og hva det inneholder- begrepene Common Language Runtime, Common Type System og managed code- begrepene Solution, Project og Assembly- hva en webtjeneste er- hvordan datakilder kan aksesseres ved hjelp av ADO.NET- hvordan webapplikasjoner kan lages ved hjelp av ASP.NET FERDIGHETER:Kandidaten:- kan skrive korte programmer i C#, Visual Basic .NET og C++/managed C++ som viser bruk av de sentrale konsepter som klassebiblioteket, ADO.NET og ASP.NET GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- er klar over at .NET rammeverket har styrker og svakheter og at det finnes alternative teknologier Innhold:.NET-rammeverket og arkitekturen. Common Language Runtime (CLR). Common Type System (CTS). Klassebiblioteket. Common Language Specification (CLS). Assemblies. Programmeringsspråkene C#, C++, Visual Basic.NET. Managed code. Web services. ADO.NET. ASP.NET.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Applikasjonsutvikling på .NET-plattformen 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Oslo 3 dager 20 900 kr
17 Dec
17 Dec
Introduction to C# and .NET [+]
Introduction to C# and .NET [-]
Les mer
Oslo Trondheim 5 dager 25 900 kr
20 Oct
20 Oct
17 Nov
Modern Web Development: HTML, CSS, asynchronous JavaScript and PWA [+]
Modern Web Development: HTML, CSS, asynchronous JavaScript and PWA [-]
Les mer
Oslo 3 dager 20 900 kr
12 Nov
12 Nov
JavaScript Web Development [+]
JavaScript Web Development [-]
Les mer
Oslo 4 dager 22 500 kr
10 Nov
10 Nov
DP-100: Designing and Implementing a Data Science Solution on Azure [+]
https://www.glasspaper.no/kurs/dp-100/ [-]
Les mer
2 dager 18 500 kr
Kurset vil gi deg et bredere perspektiv og gi deg et større spekter av ferdigheter innen systemutvikling. Det vil gjøre deg mer oppmerksom på arkitektur i utviklingsprose... [+]
Sound familiar? I’m not sure what software architecture is about, and how it’s any different from design. My manager has told me that I’m the software architect on our new project, but I’m not sure what that actually means. I want to get involved in designing software but I’m not sure what I should learn. I’ve been given some requirements and asked to design some software, but I’m not sure where to start. I’ve been asked to write a software architecture document but I’m not sure what to include in it. I’m not sure who to talk to in my organisation about how best to integrate what we’re building. I understand what software architecture is all about, but I’m not sure how to tackle it on my project. My project seems like a chaotic mess; everybody is doing their own thing and there’s no shared vision. Help! Is this the course for you?Designing software given a vague set of requirements and a blank sheet of paper is a good skill to have, although not many people get to do this on a daily basis. However, with agile methods encouraging collective ownership of the code, it’s really important that everybody on the team understands the big picture. In order to do this, you need to understand why you’ve arrived at the design that you have.In a nutshell, everybody on the team needs to be a software architect.This is a two-day training course about pragmatic software architecture, designed by software architects that code. It will show you what “just enough” up front design is, how it can be applied to your software projects and how to communicate the big picture through a collection of simple, effective sketches. Aimed at software developers, it fills the gap between software development and high-level architecture that probably seems a little “enterprisey” for most developers.  Our Approach to TrainingThe course is interactive, with a combination of presentation, group discussion and group working. Throughout the course you’ll solidify everything you learn by defining the architecture for a small software system through a series of exercises focused around a software design exercise and case study. Is there a practical element?Yes, you’ll be broken up into groups and asked to design a small software system from nothing but a set of requirements and a whiteboard. This includes: Defining the architecture for the case study solution. Deciding on the technologies that would be used to implement it. Drawing up different views of the architecture to illustrate the software components and their interactions. Assessing and justifying that the architecture will satisfy the functional and non-functional requirements. Comparing and reviewing what each of the groups has come up with; discussing the choice of technologies, diagram notation and process used to define the architecture.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 dager 17 200 kr
Kurset passer for deg som ønsker å komme igang med Java-programmering, forstå grunnleggende programmeringskonsepter, lage enkle programmer og forstå Java-kode skrevet av ... [+]
Dette er et 4-dagers introduksjonskurs i Java-programmering. Kurset passer for deg som ønsker å komme igang med Java-programmering, forstå grunnleggende programmeringskonsepter, lage enkle programmer og forstå Java-kode skrevet av andre. Hvis du ikke har tatt noen Java-kurs tidligere er dette stedet å begynne. Vi bruker Eclipse IDE med siste versjon av Java (Standard Edition) til kurset.   Målsetting Etter gjennomført kurs vil deltakerne kunne skrive enkle programmer i Java og kjenne til de grunnleggende komponentene og prinsippene Java bygger på.   Kursinnhold Hva er Java? Kort historikk og anvendelseområder frem til idag. Grunnleggende konsepter for objektorientert programmering: Abstraksjon, innkapsling, arv og polymorfi Variabler og datatyper Klasser, objekter og metoder Public, Private og Protected Constructors, getters and setters Pakker og biblioteker Behandling av tall og tekst Betingelser (if - else, switch) Progammeringsløkker (for, while, do ... while, forEach) Lesing fra og skriving til tekstfiler Java Collections (Set, List, Map, ArrayList, TreeMap etc.) Lesing fra og skriving til databaser med JDBC Kompilering og eksekvering av Java-programmer Hente inn avhengigheter fra internett ved hjelp av Maven Nytt i Java: Stream api med filter, map, reduce, forEach og pil-funksjoner, samt Collections Literals.   Gjennomføring Kurset gjennomføres med en kombinasjon av online læringsmidler, gjennomgang av temaer og problemstillinger og praktiske øvelser. Det er ingen avsluttende eksamen, men det er øvingsoppgaver til hvert av temaene som gjennomgås. onsdag: Undervisning: Fra kl.10:00-14:00 + oppgaver som «hjemmelekse»torsdag: Undervisning: Fra kl.10:00-14:00 + oppgaver som «hjemmelekse»fredag: Undervisning: Fra kl.10:00-14:00 + oppgaver som «hjemmelekse»mandag: Gjennomgang og oppsummering Fra kl.10:00-14:00   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 dager 23 000 kr
Python is an object oriented rapid development language deployed in many scenarios in the modern world. [+]
COURSE OVERVIEW   This Python Programming 1 course is designed to give delegates the knowledge to develop and maintain Python scripts using the current version (V3) of Python. There are many similarities between Python V2 and Python V3. The skills gained on this course will allow the delegate to develop their own skills further using Python V2 or V3 to support the development and maintenance of scripts. The Python Programming 1 course comprises sessions dealing with syntax,variables and data types,operators and expressions,conditions and loops,functions,objects,collections,modules and packages,strings,pattern matching,exception handling,binary and text files,and databases. Exercises and examples are used throughout the course to give practical hands-on experience with the techniques covered. TARGET AUDIENCE The Python Programming 1 course course is aimed at those who want to improve their Python programming skills,and for developers/engineers who want to migrate to Python from another language,particularly those with little or no object-oriented knowledge. For those wishing to learn Python and have no previous knowledge of programming,they should look to attend our foundation course Introduction to Programming - Python. COURSE OBJECTIVES This course aims to provide the delegate with the knowledge to be able to produce Python scripts and applications that exploit all core elements of the language including variables,expressions,selection and iteration,functions,objects,collections,strings,modules,pattern matching,exception handling,I/O,and classes. COURSE CONTENT DAY 1 COURSE INTRODUCTION Administration and Course Materials Course Structure and Agenda Delegate and Trainer Introductions SESSION 1: GETTING STARTED About Python Python versions Python documentation Python runtimes Installing Python The REPL shell Python editors SESSION 2: PYTHON SCRIPTS & SYNTAX Script naming Comments Docstring Statements The backslash Code blocks Whitespace Console IO (to enable the writing of simple programs) A first Python program Script execution SESSION 3: VARIABLES & DATA TYPES Literals Identifiers Assignment Numbers (bool,int,float,complex) Binary,octal,and hexadecimal numbers Floating point accuracy Collections (str,list,tuple,set,dict) None Implicit and explicit type conversion (casting) The type function SESSION 4: OPERATORS & EXPRESSIONS Arithmetic Operators Assignment Operators Comparison Operators Logical Operators Membership Operators Bitwise Operators Identity Operators SESSION 5: CONDITIONS & LOOPS Conditional statements (if,elif,else) Nested conditional statements Short hand if/if else Python's alternative to the ternary operator Iterative statements (while,for,else) The range function Iterating over a list Break Continue Nested conditional/iterative statements COURSE CONTENTS - DAY 2 SESSION 6: FUNCTIONS Declaration Invocation Default values for parameters Named arguments args and kwargs Returning multiple values None returned Variable scope Masking and shadowing The pass keyword Recursive functions SESSION 7: OBJECTS AND CLASSES About objects Attributes and the dot notation The dir function Dunder attributes Mutability The id function Pass by reference Introduction to Classes Class Declaration and Instantiation Data attributes Methods Composition SESSION 8: LISTS About lists List syntax including slicing Getting and setting list elements Iterating over a list Checking for the presence of a value The len function List methods incl. append,insert,remove,pop,clear,copy,sort,reverse etc. The del keyword Appending to and combining lists List comprehension SESSION 9: TUPLES About tuples Tuple syntax Getting tuple elements including unpacking Iterating over a tuple Checking for the presence of a value The len function Appending to and combining tuples SESSION 10: SETS About Sets Dictionary syntax Creating,adding and removing set elements Iterating over a set Membership Testing Sorting Copying Set methods incl. union,intersection,difference,symmetric_difference etc. COURSE CONTENTS - DAY 3 SESSION 11: DICTIONARIES About dictionaries Dictionary syntax Getting and setting dictionary elements Iterating over a dictionary (keys,values,and items) Checking for the presence of a key The len function Dictionary methods incl. keys,values,items,get,pop,popitem,clear etc. The del keyword Dictionary comprehension SESSION 12: STRINGS About strings String syntax including slicing Escape characters Triple-quoted strings Concatenation Placeholders The format method Other methods e.g. endswith,find,join,lower,replace,split,startswith,strip,upper etc. A string as a list of bytes SESSION 13: MODULES & PACKAGES About modules Inbuilt modules math,random and platform the dir() and help() functions Creating and using modules the __pycache__ and the .pyc files The module search path Importing modules Namespaces Importing module objects The import wildcard Aliases Importing within a function Executable modules Reloading a module About packages Importing packaged modules Importing packaged module objects Package initialisation Subpackages Referencing objects in sibling packages The Standard Library Installing modules and packages using pip SESSION 14: PATTERN MATCHING About regular expressions Regular expression special characters Raw strings About the re module re module functions incl. match,search,findall,full match,split,sub   COURSE CONTENTS - DAY 4 SESSION 15: EXCEPTION HANDLING About exceptions and exception handling Handling exceptions (try,except,else,finally) Exception types The exception object Raising exceptions Custom exception types Built-in exceptions hierarchy SESSION 16: FILES & THE FILESYSTEM The open function Methods for seeking (seekable,seek) Methods for reading from a file (readable,read,readline,readlines) Iterating over a file Methods for writing to a file (writable,write,writelines) Introduction to context managers Text encoding schemes,codepoints,codespace ASCII and UNICODE (UTF schemes) UTF-8,binary and hexadecimal representations The ord() and chr() functions Binary files,bytes and bytearray I/O layered abstraction. About the os module os module functions incl. getcwd,listdir,mkdir,chdir,remove,rmdir etc. OSError numbers and the errno module SESSION 17: DATABASES The DB-API DP-API implementations Establishing a connection Creating a cursor Executing a query Fetching results Transactions Inserting,updating,and deleting records FOLLOW ON COURSES Python Programming 2  Data Analysis Python  Apache Web Server PHP Programming  PHP & MySQL for Web Development  PHP & MariaDB for Web Development  Perl Programming  Ruby Programming  Introduction to MySQL  Introduction to MariaDB [-]
Les mer