IT-kurs
IT strategi
Du har valgt: Oslo
Nullstill
Filter
Ferdig

-

74 treff ( i Oslo ) i IT strategi
 

Oslo 3 dager 17 950 kr
17 Oct
Formålet med Service Design kurset er å gi kunnskap om ITIL begreper og terminologi. Kurset ser på de aktiviteter som kreves for å designe tjenester. Det forklarer de... [+]
Kursinnhold OversiktKurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset.Kurset dekker livstids perspektivet innen Service Design og omfatter styring og kontroll av virksomheten og teknikker innenfor Service Design fasen i livssyklusen. Kurset dekker ikke detaljnivå innenfor design prosessene (dette er dekket av ITIL Intermediate Capability kursene). ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited.MålFormålet med Service Design kurset er å gi kunnskap om ITIL begreper og terminologi. Kurset ser på de aktiviteter som kreves for å designe tjenester. Det forklarer de fem sentrale elementer av Service Design og hvordan dette kan forbedre kvaliteten på IT Service Managementinnenfor en organisasjon. Kurset tar også sikte på at elevene skal forstå begreper, prosesser, funksjoner og aktiviteter involvert i Service Design. Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Service Design eksamen.Hvem bør delta?Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av å designe tjenester. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat. Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år.Faglige kvalifikasjonerKurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer.Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 3 credits mot ITIL® Expert kvalifisering.Kursstruktur3-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 4) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt oppdelt f. eks 2+1 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker og dette kurset er sentrert rundt boken Service Design. Bøkene kan kjøpes hos itSMF Norge. Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig.Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker:• De viktigste prinsipper og mål innen Service Design• Organisatoriske forhold innenfor Service Design• De fem aspektene innen Service Design – design av tjenesteløsning, systemer, teknologiarkitektur, prosesser og overvåkningssystemer• Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer.• Betraktninger rundt teknologi knyttet til Service Design• Aktiviteter som gjennomføres innenfor Service Design• Vurdering av kritiske suksessfaktorer og risikostyring i Service DesignKurset dekker også ledelsesmessig og tilsynsmetodikk innenfor:• Service Catalogue Management, Service Level Management, Capacity Management, Availability Management, Information Security Management, Supplier Management, IT Service Continuity Management [-]
Les mer
3 dager 15 000 kr
The course covers all aspects of Service Design and is based upon the ITIL V3 core book of the same name. [+]
Overview    This 3 day course offers training towards a free-standing Service Design qualification, but is also one of the Lifecycle modules leading to the ITIL Expert qualification. The course covers all aspects of Service Design and is based upon the ITIL V3 core book of the same name.   Key topics   • Introduction to Service Design • Service Operation Processes • Organizing Service Design • Implementation Considerations • This is a closed book complex graded multiple-choice examination with 8 questions to be answered in 90 minutes. Students must get 70% correct in order to pass. • Service Design Principles • Technology Related Activities • Technology Considerations • Formal Examination [-]
Les mer
3 dager 16 000 kr
Kursinnhold OversiktKurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Founda... [+]
Kursinnhold OversiktKurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Det dekker livssyklus aspektene av Continual Service Improvement, og dekker styring og kontroll av virksomheten og teknikker innenfor CSI området. ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited.MålFormålet med CSI kurset er å gi kunnskap om ITIL begreper og terminologi. Kurset ser på aktiviteter som kan gjennomføres for å forbedre kvaliteten på IT Service Managementinnenfor en organisasjon og gjør det mulig for kandidatene å forstå begreper, prosesser, funksjoner og aktiviteter involvert i CSI. Det tar også sikte på å gi en detaljert styrings- og forretningsmessig forståelse av CSI-livssyklusfasen og hvordan denne kan iverksettes for å forbedre kvaliteten på IT tjenestene innen en organisasjon. Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Continual Service Improvement eksamen.Hvem bør delta?Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av kontinuerlig tjenesteutvikling og forbedring. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat. Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år.Faglige kvalifikasjonerKurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer.Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 3 credits mot ITIL® Expert kvalifisering.Kursstruktur3-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 4) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt oppdelt f. eks 2+1 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker og dette kurset er sentrert rundt boken Continual Service Improvement. Bøkene kan kjøpes hos  itSMF Norge. Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig.Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker:• De viktigste prinsipper og mål innen CSI• Den overordnede CSI-prosessen• Metoder og teknikker for CSI som baselining, assessment, Balanced Scorecardog Deming syklus (PDCA)• Organisatoriske utfordringer relatert til CSI• Teknologi betraktninger knyttet til CSI• Aktivitetene som vanligvis utføres innen CSI• Vurdering av kritiske suksessfaktorer og risikostyring i CSI [-]
Les mer
4 dager 21 000 kr
Målsetning Formålet med Service Offerings & Agreements kurset er å få k... [+]
Målsetning Formålet med Service Offerings & Agreements kurset er å få kunnskap om ITIL terminologi, prosess struktur, roller, funksjoner og aktiviteter. Dette vil tilføre rollen en fokusert evne og kompetanse for å støtte en tilnærming til livssyklus-perspektivet som beskrevet i ITIL. Kurset gir deltakerne en praktisk veiledning om utforming og implementering av integrerte ende-til-ende prosesser som er basert på beste praksis fra flere foretak.Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Service Offerings & Agreements eksamen. Kursinnhold OversiktKurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Dette gjør det mulig for bedriften å innføre Service Portfolio Management, Service Catalogue Management, Service Level Management, Demand Management, Supplier Management, Financial Management og Business Relationship Management som en integrert del av sin tjenesteleveranse modell.MålFormålet med Service Offerings & Agreements kurset er å få kunnskap om ITIL terminologi, prosess struktur, roller, funksjoner og aktiviteter. Dette vil tilføre rollen en fokusert evne og kompetanse for å støtte en tilnærming til livssyklus-perspektivet som beskrevet i ITIL. Kurset gir deltakerne en praktisk veiledning om utforming og implementering av integrerte ende-til-ende prosesser som er basert på beste praksis fra flere foretak.Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Service Offerings & Agreements eksamen.Hvem bør delta?Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av Service Offerings & Agreements prosesser og hvordan de kan brukes til å forbedre kvaliteten på IT tjenestetilbudet innen en organisasjon. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat. Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år.Faglige kvalifikasjonerKurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer.Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 4 credits mot ITIL® Expert kvalifisering.Kursstruktur4-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 5) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt f. eks 3+2 dager).Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker. Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge.Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig.Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker:• Service Portfolio Management som sikrer at tjenester blir riktig faset inn og ut av porteføljen basert på foretningsmessige vilkår.• Service Catalogue Management som er opptatt av produksjon og dokumentasjon av tjenestekatalog.• Service Level Management som setter opp en Service Level Agreement (SLA) og sikrer at alle SLAs har en underliggende støttestruktur på plass.• Demand Management som identifiserer forbruksmønstret i virksomheten.• Supplier Management som sørger for alle partnere og leverandører styres i riktig retning og inkluderer kontraktsstyring.• Financial Management som inkluderer og sikrer forståelse av tjenestens verdi samt styring av alle økonomiske forhold.• Business Relationship Management som har ansvar for å håndtere kunder samt å sikre at tjenestekatalogen og porteføljen inneholder riktige tjenester.• Operasjonelle aktiviteter og prosesser som dekkes i andre livssyklusfaser eller prosesser.• Organisering av operasjonelle funksjoner som utføres innenfor tjenesteavtalene.• Roller og ansvar innenfor fagområdet.• Vurderinger rundt implementering og teknologi.• Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer.• CSI som en konsekvens av effektive tjenestavtaler. [-]
Les mer
Oslo Og 7 andre steder 3 dager 14 000 kr
31 Jul
14 Aug
21 Aug
Dette kurset er ment å gi deltakerne en oversikt over de sentrale definisjonene som ITIL bruker og en oversikt over hvilke prosesser og funksjoner som ITIL definerer. [+]
 ITIL® er et rammeverk for beste praksis innen IT-serviceledelse, basert på erfaringer fra offentlige og private virksomheter over hele verden. ITIL har eksistert siden 1980 tallet og gjennomgått flere forandringer underveis. ITIL versjon 3 ble lansert i 2007 og i denne versjonen er det mer fokus på strategi og forretningsverdi, innføring av livssyklusperspektivet og at IT-tjenester skal støtte opp under virksomhetens øvrige strategier og mål.Dette kurset er ment å gi deltakerne en oversikt over de sentrale definisjonene som ITIL bruker og en oversikt over hvilke prosesser og funksjoner som ITIL definerer. Kurset vil gi deltakerne en forståelse av hvordan økt fokus på bedriftens mål og samspillet innen IT-avdelingen vil kunne gi en betydelig merverdi for bedriften. ITIL har fokus på fem hovedområder, og hvert av dem dekker et av aspektene i livssyklustankegangen: Service Strategy: En solid strategi er nødvendig for å kunne levere IT-tjenester av høy kvalitet. Denne delen av ITIL introduserer livssyklustankegangen, og sørger for samspill med bedriftens øvrige strategier. Service Design: Definisjon og utviklig av tjenestene i henhold til strategien, slik at tjenestene leveres med den kvalitet som kunden forventer, samtidig som man holder seg innenfor de rammebetingelser som er satt for tidsforbruk og kostnader. Service Transition: Å sørge for at strategien og planene settes ut i drift på en vellykket måte. Innovasjon i form av nye og endrede tjenester skal implementeres med minimalt avbrudd i driften, samtidig som endringene skal balanseres i forhold til kostnad, tid og sikkerhet. Service Operation: ivaretar dag-til-dag leveranser av IT-tjenestene og sikrer at avtalt tjenestenivå til brukere og kunder blir levert på en effektiv måte Continual Service Improvement: Selv med en vellykket drift på plass vil det være et behov for kontinuerlig forbedring. [-]
Les mer
Oslo Og 2 andre steder 4 dager 21 000 kr
30 Oct
06 Nov
Kursets målsetning er å gi dyptgående kunnskaper om prosessene, funksjonene, rollene og aktivitetene relatert til Release, Control & Validation innen Service Lifecycle... [+]
Dette er et av 4 kurs innen Service Capability - en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringen som bygger videre mot ITIL Expert. Kurset retter seg mot deg som er involvert i eller har ansvaret for en eller flere av prosessene i ITIL. Kurset omfatter også Service Lifecycle, men kursets målsetning er å gi dyptgående kunnskaper om prosessene, funksjonene, rollene og aktivitetene relatert til Release, Control & Validation innen Service Lifecycle i ITIL. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Deltagerne får en ITIL Release, Control & Validation kursbok som inneholder alt presentasjonsmateriale, kursnotater, case studie og prøveeksamener. Kurset går over 4 dager fra kl 09.00-16.30. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår.   Kurset dekker følgende emner: Change Management Service Asset and Configuration Management Service Release and Deployment Management Service Validation and Testing Knowledge Management Service Evaluation Request Fulfillment Roles Technology   [-]
Les mer
Oslo 4 dager 24 850 kr
15 Aug
Kurset gir en samlet oversikt rundt ITIL® livssykluser og Service Management. Kurset er obligatorisk for de som ønsker å oppnå sertifiseringen ITIL® Expert. [+]
Kursinnhold Denne modulen er rettet mot personer som er interessert i å oppnå ITIL® Expert nivå. Modulen er påkrevet og viktig for dette formålet. ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited. Etter fullført utdannelse og bestått eksamen skal kandidatene ha tilegnet seg kompetanse på følgende områder:  Sentrale konsepter innenfor tjenestelivssyklusen  Kommunikasjon og  stakeholder-ledelse  Integrasjon av Service Management-prosesser over hele tjenestelivssyklusen  Administrasjon av tjenester over hele tjenestelivssyklusen  Ledelse (governance) og organisering  Måling  Implementering og forbedring av evne til tjenesteledelse KursdokumentasjonOmfattende kursdokumentasjon medfølger kurset. [-]
Les mer
Oslo 4 dager 23 150 kr
26 Sep
Målsetning Formålet med CSI kurset er å gi kunnskap om ITIL begreper og terminologi. Kurset ser på aktiviteter som kan gjennomføres for å forbedre kvaliteten på IT... [+]
Kursinnhold Kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation-kurset. Dette gjør det mulig for bedriften å innføre Event Management, Incident Management, Request Fulfilment, Problem Management og Access Management prosesser samt funksjonene Service desk, Technical Management, IT Operations Management og Application Management.  ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited. Den modulbaserte oppbygningen av Intermediate-nivået setter kandidatene i stand til å spesialisere seg innenfor ITIL. Operational Support and Analysis-modulen vil bidra til å gi deg de tekniske kunnskaper og ferdigheter som trengs for detaljert utførelse og implementering av konkrete ITIL-prosesser. Som for de andre Intermediate-modulene er det ingen obligatoriske krav, men to til fire års yrkeserfaring fra IT Service Management er i høyeste grad ønskelig Operational Support and Analysis-kurset passer for kandidater innen følgende IT-yrker eller roller: Configuration Manager, IT Operations Manager, Incident Manager, Problem Manager, Availability Manager, Applications Support, Network Support, Network Control and Operation, Database Administrator. Vi har tatt med denne listen kun fordi den kan gi en viss orientering. Den enkeltes valg vil avhenge av kandidatens individuelle karrieremål. KursdokumentasjonOmfattende kursdokumentasjon medfølger kurset. [-]
Les mer
2 dager 9 000 kr
The course introduces the concepts of IT Service Management (ITSM) based on Version 3 of the IT Infrastructure Library (ITIL) and highlights the key differences from Vers... [+]
Overview This 2 day course introduces the concepts of IT Service Management (ITSM) based on Version 3 of the IT Infrastructure Library (ITIL). The course highlights the key differences from Version 2 and introduces the IT Service Management Lifecycle approach, which provides a set of specialized organizational capabilities for providing value to customers in the form of services. Includes 30 minutes exam ( 20 multiple choice)     Key topics   • Service Management as a Practice • Key Principles, Models and Concepts • Technology and Architecture • Service Lifecycle • Concepts, Roles and Functions • ITIL® Qualification Scheme Next steps   Modular courses covering ITSM Lifecycle stream or Capability stream leading to the ITIL Diploma. [-]
Les mer
3 dager 16 150 kr
• Lær deg hvordan du skal bygge opp en effektiv organisasjon med prosesser for å sikre kontroll på endringer. • Lær hvordan du skal integrere Service management... [+]
Service Transition   Oversikt Kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Kurset dekker livstids perspektivet innen Service Transition og omfatter styring og kontroll av virksomheten og teknikker innenfor livssyklusen. Kurset dekker ikke detaljnivå innenfor design prosessene (dette er dekket av ITIL Intermediate Capability kursene).   Mål Formålet med Service Transition kurset er å gi kunnskap om ITIL begreper og terminologi. Kurset ser på de aktiviteter som skal sikre riktig kvalitet innenfor IT Service Management og sikrer at kandidaten forstår konseptet, prosessene, funksjonene og aktivitetene som er involvert i livssyklusen. Kurset gjennomgår også roller og organisering innenfor Service Transition. Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Service Transition eksamen.   Hvem bør delta?Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av Service Transition livssyklus. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat.Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år.   Faglige kvalifikasjonerKurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer.Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 3 credits mot ITIL® Expert kvalifisering.   Kurs struktur 3-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 4) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt oppdelt f. eks 2+1 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker og dette kurset er sentrert rundt boken Service Transition. Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge.Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig.   Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker:•De viktigste prinsipper og mål innen Service Transition•Organisatoriske forhold innenfor Service Transition•Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer.•Betraktninger rundt teknologi knyttet til Service Transition•Aktiviteter som gjennomføres innenfor Service Transition•Vurdering av kritiske suksessfaktorer og risikostyring i Service Transition   Kurset dekker også ledelsesmessig og tilsynsmetodikk innenfor:•Service Asset and Configuration Management, Change Management, Release and Deployment Management, Service Validation and Testing, Evaluation og Knowledge Management [-]
Les mer
4 dager 21 150 kr
• Lær deg hvordan du skal bygge opp en kontinuitetsplan ! • Forstå hvordan en bygger opp tilgjengelighets- og kapasitetsplaner. [+]
Planning, Protection & Optimizing   Oversikt Kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Dette gjør det mulig for bedriften å innføre Capacity Management, Availability Management, IT Service Continuity Management, Information Security Management, Demand Management og Risk Management prosesser som en integrert del av sin tjenesteleveranse modell.   Mål Formålet med Planning, Protection & Optimization kurset er å få kunnskap om ITIL terminologi, prosess struktur, roller, funksjoner og aktiviteter. Dette vil tilføre rollen en fokusert evne og kompetanse for å støtte en tilnærming til livssyklus perspektivet som beskrevet i ITIL. Kurset gir deltakerne en praktisk veiledning om utforming og implementering av integrerte ende-til-ende prosesser som er basert på beste praksis fra flere foretak. Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Planning, Protection & Optimization eksamen.   Hvem bør delta? Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av Planning, Protection & Optimization prosesser og hvordan de kan brukes til å forbedre kvaliteten på IT tjenestetilbudet innen en organisasjon. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat. Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år. Faglige kvalifikasjoner Kurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer. Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 4 credits mot ITIL® Expert kvalifisering.   Kurs struktur 4-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 5) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt f. eks 3+2 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker. Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge. Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig.   Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker: Service Management som praksisPlanning, Protection & Optimization i et livssyklus perspektivCapacity Management som bidrar til å sikre at en innehar korrekt kapasitetsnivå.Availability Management som bidrar til å sikre at en kan levere korrekt tilgjengelighet.IT Service Continuity Management som bidrar til å sikre tjenestene mot uforutsette alvorlige hendelser.Information Security Management som sikrer informasjon med hensyn på integritet, konfidensialitet og tilgjengelighet.Felles aktiviteter knyttet til Planning, Protection & Optimization .Organisering av driftsorganisasjon og beskrivelse av funksjoner skal utføres innenPlanning, Protection & Optimization .Roller og ansvar innenfor Planning, Protection & Optimization .Vurderinger rundt implementering og teknologi.Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer .Kontinuerlig bruk forbedringsprogram som en konsekvens av effektive Planning, Protection & Optimization prosesser. [-]
Les mer
3 dager 16 150 kr
� Bli ekspert p� hvordan du skal bygge opp en effektiv driftsorganisasjon med effektive prosesser. � L�r deg hvordan en kan effektivisere standardle... [+]
Service Operation   Oversikt Kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Kurset dekker livstids perspektivet innen Service Operation og omfatter styring og kontroll av virksomheten og teknikker innenfor livssyklusen. Dette omfatter driftsprinsipper, aktiviteter og teknologivurderinger. Kurset tar også for seg grenseflatene mot de andre livssyklusene. Mål Formålet med Service Operation kurset er å gi kunnskap om ITIL begreper og terminologi. Kurset ser på de aktiviteter som skal sikre riktig kvalitet innenfor IT Service Management og sikrer at kandidaten forstår konseptet, prosessene, funksjonene og aktivitetene som er involvert i livssyklusen. Kurset gjennomgår også roller og organisering innenfor Service Operation. Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Service Operation eksamen. Hvem bør delta?Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av Service Operation livssyklus. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat.Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år. Faglige kvalifikasjonerKurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer.Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 3 credits mot ITIL® Expert kvalifisering. Kurs struktur 3-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 4) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt oppdelt f. eks 2+1 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker og dette kurset er sentrert rundt boken Service Operation. Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge.Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig. Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker: · De viktigste prinsipper og mål innen Service Operation · Organisatoriske forhold innen divisjoner, avdelinger og grupper · Hvordan oppnå balanse innenfor Service Operation · Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer. · Betraktninger rundt teknologi knyttet til Service Operation · Aktiviteter som gjennomføres innenforService Operation · Vurdering av kritiske suksessfaktorer og risikostyring i Service Operation · Vurdering av implementasjon · Hvordan håndtere endringer · Planlegge og implementere Service Management teknologi Kurset dekker også ledelsesmessig og tilsynsmetodikk innenfor: · Event Management, Incident Management,Request Fulfilment,Problem Management og Access Management [-]
Les mer
Oslo 3 dager 16 000 kr
20 Nov
urset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Continual Service Improvement-fasen (CSI). Kurset dekker styring og kontroll av a... [+]
Dette er et av fem kurs innen Service Lifecycle, og det retter seg mot deltagere som behøver kunnskaper om praksis og tilpasning innen ITIL® Service Lifecycle. Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Hvert kurs bygger på en av ITILs kjernebøker. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Continual Service Improvement-fasen (CSI). Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og teknikker innenfor CSI, men ikke detaljer innen de understøttende prosesser. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Kurset går over 3 dager fra kl 09.00-17.00. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår.   Deltagelse på dette kurset vil gi deg flg kompetanse: Forstå Service Management i praksis og CSI prinsipper, hensikt og mål Forstå hvordan alle CSI-prosessene samhandler med andre livssyklus prosesser Sub-prosesser, aktiviteter, metoder og funksjoner som brukes i hver av CSI-prosessene Roller og ansvar innenfor CSI, samt aktiviteter og funksjoner for å oppnå optimal drift Hvordan man måler CSI ytelsen Forstå teknologi og krav til implementering til støtte for CSI Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer forbundet med CSI   [-]
Les mer
3 dager 15 000 kr
This 3-day course offers training towards the free-standing Service Transition qualification, but is also one of the Lifecycle modules leading to the ITIL Expert qualific... [+]
Overview   This 3-day course offers training towards the free-standing Service Transition qualification, but is also one of the Lifecycle modules leading to the ITIL Expert qualification. The course covers all aspects of Service Transition and is based upon the ITIL v3 core book of the same name.   Key topics   • Introduction to Service Transition • Service Transition Processes • Organisation for Service Transition  • Critical success factors and risks • This is a closed book complex graded multiple-choice examination with 8 questions to be answered in 90 minutes. Students must get 70% correct in order to pass. • Service Transition Principles  • Service Transition common operation activities • Technology for Service Transition • Summary, Exam Preparation & Directed Studies [-]
Les mer
4 dager 21 150 kr
• Lær deg hvordan du skal bygge opp en effektiv endringsprosess! • Forstå hvordan testing tar utgangspunkt i forretningsmessige krav og brytes ned lagvis i fors... [+]
Release, Control & Validation   Oversikt Kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Dette gjør det mulig for bedriften å innføre Change Management, Release and Deployment Management, Service Validering og Testing, Service Asset and Configuration Management, Request Fulfilment, Service Evaluation og Knowledge Management som en integrert del av sin tjenesteleveranse modell. Mål Formålet med Release, Control & Validation kurset er å få kunnskap om ITIL terminologi, prosess struktur, roller, funksjoner og aktiviteter. Dette vil tilføre rollen en fokusert evne og kompetanse for å støtte en tilnærming til livssyklus perspektivet som beskrevet i ITIL. Kurset gir deltakerne en praktisk veiledning om utforming og implementering av integrert ende-til-ende prosesser som er basert på beste praksis fra flere foretak.Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Release, Control & Validation eksamen. Hvem bør delta?Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av Release, Control & Validationprosesser og hvordan de kan brukes til å forbedre kvaliteten på IT tjenestetilbudet innen en organisasjon. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat. Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år. Faglige kvalifikasjonerKurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer.Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 4 credits mot ITIL® Expert kvalifisering. Kurs struktur 4-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 5) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt f. eks 3+2 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker. Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge.Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig. DokumentasjonOmfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker: Service Management som praksis Release, Control & Validation i et livssyklus perspektiv. Change Management som sikrer at endringer gjennomføres på en god måte. Service Validation and Testing som sikrer at leveranse av nye tjenester gjennomføres på en sikker måte. Service Asset and Configuration Management som gir oversikt over alle eiendeler og verdier. Knowledge Management som sikrer at kunnskap og kompetanse bygges opp, brukes og forvaltes. Evaluation som sikrer at endringene leveres i henhold til avtalt nivå. Felles operasjonelle aktiviteter relatert til Release, Control & Validation prosesser. Organisering og beskrivelse av aktiviteter innen Service Operation som skal utføres innen Release, Control & Validation prosesser. Roller og ansvar innen Release Control & Validation. Vurderinger rundt implementering og teknologi. Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer. CSI som en konsekvens av effektive Release, Control & Validation prosesser. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;