Alle kategorier
Du har valgt: Psykologi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Kombinert klasserom og nettbasert 2015 år
Universitetet i Stavanger (UiS) i samarbeid med Psykiatrisk divisjon ved Stavanger Universitetssykehus, tilbyr nå en ny utdanning innen psykisk helse. Dette er en erfarin... [+]
I løpet av det siste tiåret har det skjedd betydelige endringer i behandling og forståelse av mennesker med psykiske lidelser. Med begrepet «relasjonell behandling» har den humanistiske psykiatrien fått et gjennombrudd nettopp på et relasjonelt nivå. Forskning innenfor emnet har resultert i metode og teori som har stor verdi i arbeidet med pasienter som hemmes av sviktende evne til kommunikasjon og kontakt med andre mennesker. Gjennom mange års klinisk erfaring med disse metodene, har relasjonell behandling blitt en viktig del av det psykiske fagfeltet. Den erfaringsbaserte kunnskapen som tilegnes gjennom klinisk praksis har lett for å forbli «taus kunnskap» hos den enkelte terapeut. Å bringe den erfaringsbaserte kunnskapen fram i en tilgjengelig form er et hovedfokus i denne erfaringsbaserte mastergraden. Hvem passer utdanningen for? Fagpersoner med bachelor eller tilsvarende innen helse-/sosialfag og som arbeider miljøterapeutisk eller individualterapeutisk med personer med psykiske lidelser  i 1. eller 2. linjetjenesten. Miljøterapeutisk fordypning: Passer for miljøterapeuter med minimum 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning. I tillegg kreves minimum tre år praksis i klinisk arbeid med pasienter med alvorlig psykisk lidelse. Individualterapeutisk fordypning: Passer for personer med minimum 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning. Studiet retter seg først og fremst mot personer som i minimum tre år har jobbet individualterapeutisk. Studiet er også åpent for kommunalt ansatte som har behov for denne type utdanning i sitt arbeidsforhold.Emnenes oppbygging Master i relasjonsbehandling er bygd opp som et studie over tre år (6 semestre) med følgende emner, der 20 timer prosessveiledning pr semester, er integrert i emnene: Psykodynamisk tenking og forståelse (15 studiepoeng - felles for begge fordypninger): Emnet gir en innføring i utviklingstrekk, grunnleggende begreper og teorier innen psykodynamisk tenkning. Det blir lagt særlig vekt på menneskesyn, verdisyn og holdninger ut fra psykodynamisk forståelse. Pasient- og terapeuterfaringer er sentralt. Hvordan forstå og bruke relasjonen miljøterapeutisk? (30 studiepoeng over to semestre - miljøterapeutisk fordypning): Emnet gir en fordypning i ulike relasjonelle aspekt knyttet opp mot miljøterapeutisk arbeid. Viktige fokusområder er indre psykologiske og ytre sosiale prosesser i relasjonelt arbeid. Relasjonelle faktorer, forståelse og tilnærming som fremmer bedringsprosesser vektlegges. Hvordan forstå og bruke relasjonen Individualterapeutisk? Overføring og motoverføring. (20 studiepoeng - individualterapeutisk fordypning): Emnet gjennomgår faser i et behandlingsforløp hvor bevaring av en god arbeidsallianse er det bærende prinsipp. Pasientens subjektive opplevelse av sine plager er utgangspunktet for intervensjonene. Diagnostisk utredning og forståelse. Individual-terapeutiske verktøy (10 studiepoeng - individualterapeutisk fordypning): Emnet gir en gjennomgang av diagnosesystemet ICD-10. Det nye diagnosesystemet DSM-5 vil bli belyst. Diagnostiske utredningsverktøy og bruken av disse vil bli undervist i og trent på. Positive og negative erfaringer med å ha fått en diagnose vil bli belyst gjennom erfaringsinnspill og teoretisk undervisning. I gruppeveiledning vil fokus være utredning og diagnostisering av egne pasienter. Samspillets og samhandlingens betydning for bedringsprosesser (15 studiepoeng - felles for begge fordypninger): Emnets fokus vil være på virksomme relasjoner, styrking av pasientens relasjonskompetanse, helhetlig omsorg og individuelle ressurser/styrke. Samhandling på ulike nivå er et gjennomgripende tema. Pasientens/brukerens erfaringer er et sentralt utgangspunkt. Masteroppgave: Emnet består av metodeseminarer og en skriftlig oppgave tilsvarende 30 studiepoeng. Se semesterplan her. Organisering av undervisning Studiet er modulbasert og tilrettelagt for deg som er i fullt arbeid. Antall samlinger vil variere fra emne til emne, men vil i hovedsak ha tre samlinger à to dager per semester + veiledning. Undervisningen er obligatorisk. Studiet vil bruke It's learning som kommunikasjonsplattform. Mer informasjon vil bli lagt ut her.  Undervisningssted Undervisningen vil foregå ved Stavanger Universitetssykehus og Universitetet i Stavanger.Praksis i studiet Det forutsettes også at studentene er i relevant klinisk praksis under hele utdanningen, enten individualterapeutisk eller miljøterapeutisk ut fra studieretning som velges. Forelesningstidspunkt Forelesningene foregår på dagtid. Ca 9-16.Eksamen Det arrangeres en avsluttende eksamen med bokstavkarakterer etter hvert emne. Eksamenstype vil variere fra emne til emne. Det vil i tillegg være en bruk av obligatoriske oppgaver og prosjektoppgaver som studentene kan arbeide med hjemme.Pris Pris vil variere fra emne til emne. Prisen per studiepoeng er kr 1.800,-.  Semesteravgift og innkjøp av pensumlitteratur kommer i tilllegg.Søknadsfrist Søknadsfrist er 2. august 2015. Kontaktpersoner: Faglig ansvarlig Inge Joa, førsteamanuensis E-mail: inge.joa@sus.no Administrativt kontakt og opptak Karsten Tillerli, UiS EVU Dir. tel. 51833046, mobilnr. 40478378 E-mail: karsten.tillerli@uis.noMed forbehold om endringer. [-]
Les mer
6 timer
Mange barn lever med kriser i hverdagen. Vi tilbyr et kurs som gir deg som arbeider med barn og unge større trygghet i møte med disse hverdagskrisene. [+]
Mange barn og unge lever med kriser i hverdagen, over kortere eller lengre tid. Eksempler er omsorgssvikt, vold i hjemmet, seksuelle overgrep, samlivsbrudd, utestengelse og mobbing. Kriser som sjelden fører til overskrifter i aviser, eller oppmerksomhet fra krisepsykologer og kriseteam. Skoler og barnehager blir ofte anklaget for å ikke oppdage eller gripe fatt i problemene. Barns og unges hverdagskriser kan ha store konsekvenser for livskvalitet, læring, utvikling og helse. Når barn og unge ikke blir sett og forstått, hindrer det gode relasjoner. Det er viktig for disse barna at skolen eller barnehagen er med på å forebygge skadevirkninger gjennom å avdekke deres krisesituasjon, beskytte dem, og bidra til at de og familien får hjelp. De ansatte i skole og barnehage er også her viktige i barnas liv.Vi tar for oss følgende temaer: • Konsekvenser av barns og unges hverdagskriser • Hvordan bidra til forebygging?• Hvordan oppdage barn og unge som opplever hverdagskriser? Tegn hos barn og foresatte, og i relasjonen mellom dem• Hvordan håndtere situasjonen?  • Aktuelle hjelpetiltak for barn og foresatte• Kompetanseheving i skole/barnehage Kurset er svært praktisk rettet. Det veksles mellom foredrag, bruk av case og erfaringsutveksling. Personalomsorg AS har spesialisert seg på kriseberedskap og krisehåndtering i barnehage og skole. Våre krisepermer og Kriseportalen.no har flere tusen kunder. Trygve Ebbesvik er kursholder. Han er daglig og faglig leder i Personalomsorg, har bred bakgrunn som krisehåndterer, og har lang erfaring med arbeid og kurs for barnehager og skoler.  [-]
Les mer
3 år
HumaNovas utdanning til diplomert samtaleterapeut passer for deg som vil jobbe med mennesker som samtaleterapeut. Du bidrar til menneskelig bevisstgjøring for en bedre h.... [+]
Samtaleterapeut Tre - eller fire års yrkesutdanning Oppstart 14. september 2019   HumaNova er Nordens ledende psykosynteseskole med over 20 års erfaring. Vi er en frittstående utdanningsorganisasjon innen personlig og organisatorisk vekst. Våre yrkesutdanninger går på deltid. Hos oss kan du bli sertifiserte coach, diplomert samtaleterapeut, par & relasjonsterapeut eller organisasjonskonsulent.Vi tilbyr også kortere kurs og nettkurs i MI, Empatisk kommunikasjon med mer.  Som diplomert samtaleterapeut veileder du individer og grupper til å oppdage og uttrykke sitt unike potentiale og forstå mer av seg selv og andre. Som diplomert samtaleterapeut kan du jobbe med enkeltindivider, par, grupper og organisasjoner.   Utdanningens hensikt og mål Utdanningen har til hensikt å gi deg den kunnskap og de ferdigheter som kreves for å jobbe psykoterapeutisk (med fokus på integrativ psykoterapi, kognitiv terapi og transpersonlig psykosyntese) som samtaleterapeut. Utdanningen gir deg omfattende og dyptgående teoretisk og praktisk kompetanse som muliggjør et utviklende arbeid samt en ektefølt og proffesjonell holdning i ditt klientarbeid. I løpet av utdanningstiden ligger mye av fokuset på din egen utvikling, og målet er å bli en kompetent, trygg og innsiktsfull samtaleterapeut. God selvinnsikt er en forutsetning for å kunne bli en god samtaleterapeut. Derfor fortsetter ditt selvutviklende arbeid som du startet på i grunnutdanningen vår også i disse to årene. Utdanningens innhold År 1 i denne utdanningen er vår grunnutdanning "Bli den du er". Utdanningsinnholdet kan du lese om på respektive side. Nedenfor finner du innholdet i år 2 og 3. UtviklingspsykologiVi lærer oss mer om utviklingspsykologi ut fra et livslangt perspektiv. Tilknytningsteori, relasjoner, Sterns teorier, Erikssons psykososiale perspektiv. Intervju & SamtalemetodikkKlientarbeid i praksis – terapeutisk allianse, metodikk og praktisk trening i det terapeutiske møtet. Gruppe & prosessteoriFortsatt fordypet arbeid med egen personlig utvikling gjennom bl a gruppeterapi. Psykoterapeutisk integrativ teori & metodikkVi lærer oss om psykodynamisk terapi, gestaltterapi, skjematerapi, ACT, kreative terapiformer, relasjonell terapi og vi fordyper vår kunnskap i affektteori. Psykosyntese teori & metodikkVi fordyper oss i terapeutisk arbeid med psykosyntesens modeller og teorier. Kognitiv teori & metodikkVi lærer oss basiskunnskap i kognitiv terapi og kognitiv adferdsteori Psykopatologi/DiagnostikkVi fordyper vår kunnskap i psykopatologi, angst, depresjon, dystymi og borderline og lærer mer om psykiatrisk syn på ulike psykologiske forstyrrelser. Transpersonlig psykologi teori & metodikkVi lærer oss mere om transpersonlig psykologi og har transpersonlige  terapiøvelser. AdferdsanalyseVi lærer grunnleggende adferdsanalyse. Kroppsbevissthet & SeksualitetVi lærer mer om den menneskelige seksualiteten og dens ulike former, samt om hvordan seksuelle nevroser kan oppstå og hvordan de behandles. Vi fordyper arbeidet med kropp- og sansefornemmelser og vi lærer hvordan dans og bevegelse kan være en hjelp i det terapeutiske arbeidet. Kreative metoderVi lærer å bruke kreative metoder i klientarbeidet – Bilder/fri tegning, symboler, guidede vandringer og meditasjon. Forskning & vitenskapsteoriVi lærer grunnleggende vitenskapsteori, journalføring og har oppgaveveiledning. Veiledning på psykoterapeutisk arbeidAll obligatorisk veiledning inngår i kursavgiften. Utdanningens omfang Den timelagte undervisningstiden for andre året består av ca 33 utdanningsdager, og i tredje året er det ca 30 undervisningsdager. Utover dette skal de mindre studiegruppene treffes minst ti ganger i løpet av år tre og minst åtte ganger i løpet av år fire. Individuell samtaleterapi (inngår ikke i kursavgiften), egne treningsklienter samt individuelt hjemmearbeid med ulike øvelser og skriftlige oppgaver kommer i tillegg. Opptakskrav Du må ha fullført grunnåret “Bli den du er”, samt blitt vurdert som egnet til å fortsette. Ta kontakt for mer informasjon.  [-]
Les mer
1 dag
Lær deg å håndtere stress i hverdagen gjennom å gjenkjenne hva som gir deg stress og hvordan du kan møte hverdagen uten at det gir deg vedvarende stress. [+]
Stress er den viktigste årsaken til sykefravær og koster samfunnet flere milliarder skattekroner årlig. Det finnes ikke noe enkelt svar i og med at følelsen av stress er individuell og vi alle håndterer stress på forskjellig måte. Det er likevel noen grep du kan ha nytte av for bedre å ta kontroll på ditt liv, verktøy for bedre å klare å forholde deg til alt som skjer både i arbeidslivet og i privatlivet. Det dreier seg om å endre vaner, om å sette grenser for deg selv, om å prioritere det som er viktigst og om å tenke smartere. Hvor grunnleggeden og dyptgående endring du kan oppnå, er avhengig av mange faktorer som blant annet hvor villig du er til å endre vaner og rutiner. Jo mer oppfølging dess større er sannsynligheten for en grunnleggende endring og en mindre stressende tilværelse. Dette vil du lære: - å kjenne hvilke situasjoner som utløser stress hos deg - hvordan du ved å endre hvordan du snakker til deg selv og andre også endrer følelsen av stress - enkle knep for å løse opp i stressete situasjoner - enkle øvelser som løser opp i stress [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Fagskoleutdanningen har som overordnet mål å styrke kompetansen hos helse- og sosialpersonell innen forebygging, behandling og rehabilitering av mennesker med rus- og avh... [+]
Mål for utdanningen-          Studentene skal gjennom utdanningen tilegne seg breddekompetanse innen psykisk helsearbeid; om ulike psykiske problem og lidelser, om forebygging, behandling og rehabilitering, samt de viktigste tilnærmings- og behandlingsformer og metoder.  -          Studentene skal ha fått solide kunnskaper om brukermedvirkning. Her er individuell tilnærming, selvbestemmelse og relasjonskompetanse er nøkkelord.   -          Studentene skal ha fått økt kunnskap om aktuelt lovverk, blitt bevisst viktigheten av tverrfaglig samarbeid innen og mellom forvaltningsnivåene, og de skal ha utviklet samhandlingskompetanse.  -         Studentene skal ha ervervet en etisk reflektert grunnholdning i arbeidet med mennesker med rus- og avhengighetsproblemer. De skal være mer bevisst om sine egne kunnskaper og ferdigheter, og derved skal de også kunne erkjenne egne grenser både faglig og personlig. De skal ha økt trygghet i å ta initiativ til, organisere og iverksette tiltak sammen med brukere, pårørende, teamet, frivillige lag og organisasjoner m.m.   Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal utgjøre 25 % av samlet studietid, altså 10 uker, som legges mot slutten av studiet.Praksisperioden gjennomføres samlet med 35 timer pr. uke.   [-]
Les mer
Vikna 3 dager
04 Nov
Kurset gir informasjon generell bruk av ECDIS(Electronic Chart Display and Information System). [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) Kurset gir informasjon generell bruk av ECDIS(Electronic Chart Display and Information System). Det er ment for offiserer med ansvar for brovakt (OOW) på skip som er utstyrt med ECDIS. Krav til forkunskap: Det er ingen krav til forkunnskap. Læremål: Forstå målene med ECDIS og hvordan ECDIS fungerer, samt de begrensninger som ECDIS har. STCW kapittel A-II/1, A-II/2, A-II/3. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 24 timer på 3 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
2 år
På forespørsel
Sosial- og helsedirektoratet har utarbeida fagskuleplanar for helse- og sosialfag med ulike fordjupingsområde [+]
Fagskulen i Førde tilbyr NOKUT-godkjent 2-årig deltidsstudium i helsefag innan fordjupingsområdet psykisk helsearbeid. Utdanninga består av 4 teorimodular og ein praksisdel på 10 veker.   Kurskode FHH015FH Utdanninga omfattar forebyggande arbeid, behandling og rehabilitering i forhold til alle aldersgrupper og alle grader av psykiske problem og lidingar. Sjølv om denne videreutdanninga i utgangspunktet skal gi studentane ein breiddekompetanse, er det viktig at dei får ein viss djupnekompetanse på det spesifikke knytt til psykisk helsearbeid.Dette er av hensyn til å oppnå tilstrekkeleg tryggleik som yrkesutøvarar i møtet med mennesker med psykiske lidingar.   Målet for utdanninga er å gi studentane ein tverrfagleg breiddekompetanse innafor psykisk helsearbeid der det tverrfaglege, heilskapstenkinga og brukarperspektivet er spesielt vektlagde prinsipp. Utdanninga har som mål å gi studentane grunnleggjande fagkunnskap som er relevant for psykisk helsearbeid i kommunal verksemd og ulike former for psykiatriske institusjonar. Studentane skal vere i stand til å forstå sin eigen praksis og nytte kunnskapsbaserte metodar og tiltak.   Delmåla i kvar modul er styrande for utforminga av det faglege innhaldet og arbeidsformene. I psykisk helsearbeid er mange ulike fagpersonar involvert i førebyggjande, behandlande og rehabiliterande arbeid. For å oppnå eit godt resultat i arbeidet rundt den enkelte brukaren, er det viktig at alle arbeider mot eit felles mål. Det er derfor viktig at alle fagpersonar er klar over kor viktig tverrfagleg arbeid er, også den personalgruppa som fagskuleutdanninga er aktuell for: hjelpepleiarar, omsorgsarbeidarar, aktivitørar og andre, som ofte er den personalgruppa som brukar mest tid saman med brukarane.   [-]
Les mer
3 dager
På forespørsel
Tegn og Symptom på misbruk av narkotika eller andre rusmidler [+]
Kurset ”Tegn og symptom på misbruk av narkotika eller andre rusmidler” har sin opprinnelse fra USA på slutten av 1970-tallet. Amerikansk politi utviklet et spesielt evalueringsprogram som baserte seg på en del kliniske funn kombinert med erfaring fra tjenestemenn som arbeidet med narkotikamisbrukere.   I Norge ble arbeidsteknikk som kunne bekrefte eller avkrefte mistanke om ruspåvirkning utarbeidet på slutten av 90-tallet. Det er gitt systematisk opplæring i teknikken fra 1999. Opplæringen består av et tre-dagers teorikurs og veiledet utprøving av teknikken i praksis. Fram til 2004 er læremateriellet kontinuerlig oppdatert og undervisningen understøttes av 2 bøker.   Kurset ”Tegn & symptom på misbruk av narkotika eller andre rusmidler” er en kompetansegivende opplæring som er pensum i grunnutdanningen ved Politihøgskolen. Fagansvaret for opplæringen ligger hos Politihøgskolen og opplæring skal skje i samarbeid med høgskolen etter gjeldende fagplan. Undervisning i Tegn & Symptom kan skje for eksterne etater etter avtale med fagansvarlig ved Politihøgskolen. Kurset vil tilpasses rekvirents behov og ønsker.   Kurset går over tre dager.     Innehold, tredagers kurset:Mål: Målet er at deltagerne etter endt undervisning skal kunne identifisere ruspåvirkning. De skal kunne: - kjenne de juridiske rammene- kjenne samfunnsmessige synspunkter på narkotika- gjengi de 7 stoffgruppene- beskrive tegn og symptomer for hver gruppe- gjøre rede for de vanligste stoffene i hver gruppe og- beskrive stoffenes egenskaper - beskrive mulige inntaksmåter - beskrive bruksmåter/klargjøringsmåter - beskrive brukerutstyr for hver stoffgruppe - beskrive effekter - forklare og forstå rusens varighet og sporbarhet i kroppen - forklare og forstå faren for overdose- anvende kunnskapen om ruspåvirkning, i praksis.   Følgende temaer blir belyst under kurset: Narkotika og samfunn• Narkotikasituasjonen før og nå• Norsk narkotikapolitikk• Legaliseringsbevegelsen   Lov og regelverk• Aktuelle lovbestemmelser• Riksadvokatens betenkning av 7. september 1999 Ref.: Ra 98-377 TGM/GMK 632.9    Mennesker og rus• Generelt om fysiologi og rusmidler• Hva påvirker menneskets beslutningsprosess – hva kan du gjøre med dette• Stoffinndeling med praktisk bruk av narkotika• Inntaksmåter• Kombinasjonseffektene     VurderingVed begynnelsen av opplæringen blir det gjennomført en kort prøve for å klargjøre hva det forventes at deltakerne skal kunne ved kursets slutt. Kurset avsluttes med en egentest (eksamen). For å få bestått kurs må deltagerne ha minst 40 korrekte svar av 50 mulige.Det gis karakter bestått/ikke bestått.  Pensum/litteratur• Ole Vidar Øiseth, Terje Kjeldsen og Arne Sundvoll; ”Tegn og symptomer på misbruk av narkotika eller andre rusmidler”. Vett og Viten A/S 1999 (88 sider) • Ole Vidar Øiseth, Terje Kjeldsen, Arne Sundvoll og Anette Gultvedt; ”Illustrert informasjonsmateriale om Narkotika, Alkohol og Doping”. Norsk Narkotikapolitiforening i samarbeid med Aker, 2000. (91 sider) Obligatorisk utstyr• Pennelykt• Pupillometer   [-]
Les mer
Bedriftsintern 4 dager
Vil du forebygge sykefravær? Vil du redusere og forebygge stress i bedriften din? Har flere ansatte vært hos deg og sagt at de har for mye? Her har du mulighet å få k... [+]
1dag: Kartlegging av stress av alle dine ansatte gjennom en forskningsbasert stress test og kursing innen hva stress her. Hvilke symptomer og hva en kan gjøre for å bli kvitt negative stress symptomer 2 dag: Workshop i bedrift og iverksetting av tiltaksplan for bedriften. I forkant av workshopen sendes det en digital undersøkelse til alle ansatte slik at de blir øremerket workshop for din bedrift. 3 dag: Stresshåndtering i grupper med tema der "skoen" trykker mest. ( epostkontroll, prioritering, struktur, kosthold, søvnteknikker, mental trening med mer) Individuelle timer for ansatte som er i fare for å bli sykmeldt eller er sykmeldte 4. dag: Worskhosp og iverksetting av ny tiltaksplan for bedriften Kursholder bakgrunn er:  15 års ledererfaring innenfor privat, fylkeskommunal og kommunal sektor. Utdannelsen min er i denne rekkefølgen: førskolelærer, pedagogisk arbeid på småskoletrinn 1 og 2, veileder, markedsføring, personalledelse, økonomi for ikke økonomer, logistikk, situasjonsbestemt ledelse på BI, ICC sertifisert internasjonal Coach og sertifisert stress Coach.Innovasjon, Black belt i Lean, sertifisert latteryogainstruktør, kostholdsveileder, forfatter av boken “Hvordan nyte livet fra A til Å” Nyt tilværelsen! Engasjert hilsen ifra Annie som gleder seg til å høre fra deg [-]
Les mer
Bedriftsintern 7 timer
Stresshåndtering som vil redusere stress hos deg og din bedrift hvis dere gjør anbefalte tiltak! [+]
Stress er positivt og negativt. Det positivet stresset er en nødvendig del av vårt reaksjonsmønster. Media og mennesker formidler som oftest stress som negativt. Dette har Reduser stress lyst til å gjøre noe med for deg og din bedrift Kursleder er sertifiser stress Coach fra Danmark og sertifisert stress manager fra Norge. I tillegg har firmaet i flere år vært med å redusert stress i bedrifter og for enkeltmennesker i Norge. Annie har lang erfaring med å holde kurs for opptil 300 mennesker. Kursholder har kompetanse innen ledelse, veiledning, coaching, Lean, kosthold, innovasjon og er også forfatter. Reduser stress har også onlinekurs med tema: Hvordan redusere stress på 10 uker. Kurset er utviklet over flere år, og flere hundre arbeidstakere har fått konkrete verktøy for å redusere sitt negative stress. Du vil lære: ·    Hvordan du kan håndtere ditt heftige liv på en måte som gjør at du får mer tid til det du virkelig vil ·    Hvordan stress påvirker din evne til å glemme, få hodeverk og slite med søvn med mer påvirker din kommunikasjon på dine gode kollegaer ·    Hva og hvorfor stress symptomer kommer ·    Hvordan håndtere kortsiktig og langsiktig stress ·    Oppfølgingen av sykemeldte med stress ·    Hvordan samtale om stress i bedriften ·    Hvordan være leder for mennesker med stress PROGRAM OVER DAGEN: 9-10.15 Definisjonen av stress o   Hva er stress for deg o   Stress symptomer o   Hva skjer i kroppen ved stress o   Kortsiktig og langsiktig stress o   Hvordan er du når du er stresset? o   Hvordan kan andre se når du er stresset? 10.30-12 o   Personlighet og stress o   Stress modell o   Coping o   Forskning og stress o   Kommunikasjon og stress 12.45- 16 Avstresningsteknikker o   Tanker og stress o   Struktur o   Prioritering o   Tidsstyring o   Fysisk aktivitet o   Kosthold o   Søvn o   Mental trening Samtale om stress o   Oppfølging av sykmeldte med stress o   Hvordan samtale om stress på individnivå o   Hvilke lederegenskaper hjelper mennesker med stress Målgruppe: Mennesker med stress Innholdet kan justeres etter bedriftens behov og ønsker. Kurset kan holdes i hele Norge. Ordinær pris 990,- pr person. Fra 20- 50 personer 590,- pr stk. 50- oppover. 390,- pr person Har du ytterligere spørsmål kontakt annie@redusertress.no Reduser stress ser fram til å høre fra deg   Hva sier mennesker som har deltatt på kurs hos Reduser stress? 1.Veldig tydelig kursholder2.God fremførelse3.Setter fokus på relevante saker4.I tiden samt bruker egne erfaringer5.Mange nyttige små innspill som trengs i hverdagen6.Lærerikt7.Blir aktuelt, for mange med stress8.Kan være greit for folk som kanskje sliter med stress og søvnproblemer og ikke vet hvordan du skal takle det9.Fordi jeg tror mange kunne trengt å plassere hvilke stress de har, og hvorfor de stresser10.Mye stress i hverdagen11.Mye relevant opp mot min arbeidsdag/hverdag12.Stress er viktig og tenke over13.Få fokus på alvorligheten med stress [-]
Les mer
2 dager
På forespørsel
Kurset gir deltagerne kunnskaper innen stress/stressmestring og krisepsykologi. [+]
Målgruppe Beredskapspersonell, Personalmedarbeidere Helsepersonell.   Innhold STRESS OG STRESSMESTRING • Reaksjoner på stress og belastninger i hverdagen • Fysiske og psykiske konsekvenser for den enkelte • Konsekvenser for arbeidsmiljø og HMS • Hvordan møter vi dette i vår organisasjon • Lederens ansvar • Betydning av kollegastøtte • Hva kan den enkelte gjøre for å øke egen evne til stressmestring KRISER OG KRISEHÅNDTERING • Hva kan jeg forvente av reaksjoner hos meg selv og mine • Hvilke faktorer vil være med å påvirke den enkeltes reaksjon • Reaksjoner og atferd i en akuttfase • Etter reaksjoner Psykososial beredskapsplan • Hva bør en slik plan inneholde • Rutiner og ritualer ved dødsfall/skader på arbeidsplassen • Debrief Forhåndskunnskaper Alle deltagere bør ha deltatt minimum to ganger i en rolle i beredskapsledelsen. [-]
Les mer
Lillestrøm 2 dager
19 Oct
Discover how to create rapid, lasting and remarkably effective results in overcoming anxiety based disorders, trauma, stress, chronic pain. [+]
Havening can be used to effectively treat -  Phobias - Chronic Pain - Emotional responses resulting from experiences of natural disaster, traumatic events, assault, rape, abuse, victim of crime and also experiences of war - Removing the emotional responses to distressing memories such as broken relationships, shocking news, loss and shame - Removing anger responses- Removing fear of abandonment - Helping people release grief - Helping people remove unhelpful feelings: stress, frustration, upset etc - Post Traumatic Stress Disorder (PTSD)   - Panic attacks   Limited amount of places!  You get:- 2-day training- certified assistants- mentorship throughout the certification process which includes 30 case studies, a science test, an ethics review and reviewing 2 video taped sessions.   Havening can also be used to help visualize more positive outcomes and to reframe perceived failures. It can help people prepare for meetings, presentations and in dealing with the unknown. It can also be used to help increase confidence and to help people prime their minds for greater performance. The state produced from the delta waves created by the Havening touch provides a natural source for inspiration and hopeful thinking. Havening can be used along with other healing modalities and tends to enhance the effectiveness of other methods when used in combination with them, thereby increasing the rate of results.     This training is ideal for personal development specialists, Coaches, Psychotherapists, Hypnotherapists, NLP Practitioners, Counsellors, Social Workers, CBT therapists, Psychologists, Medical Practitioners, Complementary Health Practitioners, Teachers, Emergency Services including First Responders, EFT, TFT and EMDR Practitioners, etc.   What is Havening Techniques?? The techniques are based on evolutionary biology and offer you the opportunity to live a healthier, hopefully happier and more productive life. To watch pain instantly disappear, long standing problems resolve and disturbing memories fade into the irretrievable past is nothing short of astonishing. We call this method Havening. Havening, the verb of the word haven, means to put into a safe place. While some forms of this approach have been around for decades, many mental health professionals remain skeptical given that it involves no medication, talking or prolonged exposure  When an event or experience is perceived as traumatic it becomes encoded in the limbic system of our brain, often with life altering consequences. However, recent research from the field of neuroscience has shown us how it's finally possible to remove this encoding. The Havening Techniques™ is a method which is designed to change the brain and de-traumatize the memory. It permanently removes trauma’s negative effects from both our psyche and body. Created by Dr. Ronald Ruden, MD, PhD, The Havening Techniques® are firmly grounded in scientific research and yet are beautifully and profoundly human in their practice.    Doug O'Brien Doug O'Brien is one of America's leading Hypnotherapists, NLP & Havening Practitioners based in New York City. He was a master trainer for the Anthony Robbins' training company and, in the 1990's, helped establish the Department of Complementary Medicine at Columbia-Presbyterian Hospital with Dr. Oz. He is the author of "The User's Guide to Sleight of Mouth," an NLP book on belief change, and is an internationally recognized trainer of NLP and Ericksonian Hypnosis [-]
Les mer
4 timer
Få en introduksjon til positiv psykologi og Young Happy Minds. [+]
  Young Happy Minds gir deg verktøy for å bedre takle hverdagen, og de mange utfordringene vi møter i dagens samfunn. Vårt kursprogram fremmer glede, robusthet og mestring med utgangspunkt i positiv psykologi.   Dette introduksjonskurset er 1,5 timer. Du får en introduksjon til vitenskapen bak positiv psykologi og du får med deg noen gode teknikker og verktøy du straks kan ta i bruk i din egen hverdag.    Velkommen til Young Happy Minds!   [-]
Les mer
Nettkurs
En fagskoleutdanning i demensomsorg og alderspsykiatri, gir deg spisskompetanse i arbeid med personer som lider av en demenssykdom og eldre med en psykisk lidelse [+]
Målet er å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard. Du tilegner deg kunnskap om organisering, planlegging og iverksetting av pleie- og omsorgstiltak for å ivareta fysisk og psykisk helse hos pasienter med demens og andre alderspsykiatriske lidelser. Fagskoleutdanning i Demensomsorg og alderspsykiatri, er godkjent av NOKUT og gir 60 studiepoeng. I siste del av utdanningen gjennomføres en 10 uker (350 timer) obligatorisk praksisperiode, som avsluttes med levering av fordypningsoppgave. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med en styrt progresjon og foregår via nettstudier. Formelle opptakskrav Fullført og bestått utdanningsprogram i helse- og sosialfag for videregående opplæring og/eller autorisasjon som helsepersonell etter helsepersonelloven. Utdanningen er spesielt utviklet for helsefagarbeidere, hjelpepleiere og omsorgsarbeidere Utdanningen er også åpen for ambulansearbeidere og helsesekretærer Dokumenterte norskkunnskaper tilsvarende Norsk Vg1 studieforberedende, Norsk Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram eller bestått Norskprøve 3/B1 – nivå Det anbefales at du har minimum ett års yrkeserfaring Søker må være minimum 19 år gammel Realkompetansevurdering  Minimum 5 års dokumentert relevant arbeidserfaring, utdanning eller kurs Søkeren må fylle 23 år i opptaksåret Dokumenterte norskkunnskaper tilsvarende Norsk Vg1 studieforberedende, Norsk Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram eller bestått Norskprøve 3/B1 – nivå Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Den enkelte fylkeskommune avgjør hvor mange studieplasser som gjøres tilgjengelig. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.