Alle kategorier
Du har valgt: Psykologi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

3 dager 13 529 kr
Kurset gir informasjon generell bruk av ECDIS(Electronic Chart Display and Information System). [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) Kurset gir informasjon generell bruk av ECDIS(Electronic Chart Display and Information System). Det er ment for offiserer med ansvar for brovakt (OOW) på skip som er utstyrt med ECDIS. Krav til forkunskap: Det er ingen krav til forkunnskap. Læremål: Forstå målene med ECDIS og hvordan ECDIS fungerer, samt de begrensninger som ECDIS har. STCW kapittel A-II/1, A-II/2, A-II/3. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 24 timer på 3 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
3 dager 5 000 kr
Schizofrenidagene 2017 - Roots and shoots. Past events and present minds. [+]
Vi formes alle i komplekse samspill mellom samfunn, biologi, og våre unike livserfaring, og for noen av oss får vår erfaring form av en psykisk lidelse. Schizofrenidagene 2017 vil trekke en rød tråd fra hendelser og erfaringer tidlig i livet til senere psykiske lidelser, med fokus på utviklingslinjer over tid, utfordringer og muligheten for vekst.  Hvem utvikler psykiske lidelser? Hvilke risikofaktorer spiller inn? Hva beskytter? Hvordan kan vi forebygge, komme tidlig til og endre utviklingsspor? Og hva skal til for å skape bedring og utvikling når lidelsen er et faktum? Vi inviterer til nordisk konferanse i psykisk helse, med fag, kultur og felleskap. Blir du med? Hovedforelesere: Joseph LeDoux Bruce Perry Edna Foa Les Greenberg Jay Belsky Irvin Yalom via videolenke Carla Sharp Atle Dyregrov Dag Nordanger Finn Skårderud Per Isdal   Schizofrenidagene - Nordens største faste, tverrfaglige psykiatrikonferanse Siden 1989 har Schizofrenidagene vært et treffpunkt for fagfolk fra hele landet, med foredrag fra nasjonale og internasjonale klinikere og forskere. Schizofrenidagene i Stavanger er blitt en konferansearena som er unik i nasjonal og internasjonal sammenheng, og er Nordens største, faste tverrfaglige psykiatrikonferanse - et treffpunkt for nettverksbygging, faglig påfyll og gode kulturopplevelser. [-]
Les mer
850 kr
Et introduksjonskurs om traumer, relasjonelt stress og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydni... [+]
I dette kurset får en grunnleggende forståelse av hva traumer og relasjonelt stress er, og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydningen stress og traumer har for utviklingen av barnets hjerne, og barnets evne til selvregulering, emosjonsregulering, selvutfoldelse, lek og utforskning. Vi ser også på betydningen av voksnes, både foreldre, familie og ansatte i skole og barnehage, har for barnets utvikling av selvregulering, og hvordan voksne kan samarbeide for å skape et trygt, utviklingsstøttende relasjonelt miljø for barnet. Kurset er aktuelt for foreldre, deg som jobber med barn, og også deg som ønsker å forstå mer av deg selv og egne reaksjoner på relasjonelt stress og traumer. Opplever dere noe av dette, hos barn eller voksne?-Reaksjoner som varer lenge, kommer ofte, og blir veldig sterke.-Nesten kontinuerlig frustrert, lei seg eller sint.-Kommer lett i konflikt med andre, eller er passiv i lek.-Skal veldig lite til for å trigge sterke og langvarige reaksjoner.-Eller er lite motivert, følsom, eller overdrevent dempet. Om man opplever noe eller mye av dette så vil det som regel være slitsomt, krevende og frustrerende for både barnet selv, foreldre, søsken og andre som er i nærheten. Og det vil bidra til usikkerhet hos de voksne i forhold til hvordan man skal håndtere situasjonen. I dette kurset lærer du både å forstå denne typen reaksjonsmønstre, og for en konkret introduksjon til hva du kan gjøre i praksis i hverdagen med barnet, får å få hverdagen til å fungere bedre, og støtte barnets utvikling.    Du kan lese mer om dette kurset her, https://foreldrekompetanse.no/traumer-relasjonelt-stress-og-barns-utvikling/ [-]
Les mer
6 dager 600 kr
På mine kurs lærer du å mestre stress og å utvikle dine indre ressurser bl.a. gjennom meditasjon [+]
Kurs i stressmestring inkl. Transcendental Meditasjon   Et  basiskurs består av  6 leksjoner a 1 1/2 time. Den første leksjonen, hvor det gis informasjon om meditasjon og andre stressreduksjonsmetoder, er gratis og uforpliktende.    Kursleder Ingegerd Espås har siden 1975 undervist i stressmestring, herunder Transcendental Meditasjon.   Du kan velge mellom tre kursalternativer:   1) Privatundervisning - tilpasset ditt tidsskjema 2) Undervisning i gruppe 3) Bedriftsavtaler   Ønsker du å utvide kurset, kan du få du veiledning i hvordan du kan løse  ulike utfordringer som møtes i samhandling med andre mennesker, enten det er i hjemmet eller på arbeidsplassen, alt etter hvilken rolle du selv og andre har.   Du kan få lære noen enkle pusteøvelser og få noen enkle praktiske råd for å forbedre helsen.   Kursene holdes kontinuerlig.    [-]
Les mer
6 timer 1 495 kr
Hvordan gjøre stress til noe positiv. [+]
Hva er stress? Individuelle mestringsstrategier Verktøy og oppgaver til refleksjon Stresshåndtering i arbeidslivet Krav og kontroll Kommunikasjon Tankemønster Dette kurset er for deg som ønsker å ta tak i hverdagen og stress på jobb. Her får du verktøy og refleksjoner til å hjelpe deg selv. [-]
Les mer
3 timer 990 kr
En del barn og ungdom strever med å opprette og opprettholde vennskap og relasjoner til jevnaldrende. [+]
Ofte sier vi voksne ting som dette: "Gå å bli venner med noen andre" eller "Kan ikke du gå å leke med noen andre?". Men hva hvis barnet/ungdommen ikke vet hvordan de skal gjøre dette? Hvordan kan vi faktisk hjelpe elevene å få flere gode venner? I dette kurset viser kursholder hvordan du som lærer kan trene med elevene i klasserommet. Resultatet er elever med økt selvtillit, økt tilstedeværelse og muligheten til å utvikle flere gode vennskap. Etter kurset sitter du igjen med Innsikt i hvordan du kan trene elevene i å skape gode relasjoner Rollespill som elever kan bruke i klasserommet, der de bl. a kan utforske emosjoner Teknikker som elever kan trene på for å øke empati og gjensidig tillit Teknikker for å hjelpe elever å få flere venner Kursholder  Brendan Martin har jobbet 10 år som montessorilærer og fem år som teamleder i en IT-bedrift. Siden 2011 har han drevet firmaet Å, sammen med Geir Isene. Å bistår bedrifter bl. a med å bygge og realisere strategier, strukturere organisasjonen og bygge sterke team. De jobber også coaching og veiledning av enkeltpersoner: ledere, artister og idrettsutøvere. Brendan er opptatt av å være direkte og ærlig i sin kommunikasjon. [-]
Les mer
6 timer 1 890 kr
Å håndtere følelser, tanker og atferd er ferskvare. [+]
Denne praktiske og erfaringsmessige siden ved livsmestring utvikles i møte med trygge voksne, som kan se og undre seg over hva som ligger bak elevers reaksjoner og atferd. Det forutsetter lærere som kjenner seg selv, som er i stand til å regulere egne følelser og reaksjoner i pressede situasjoner i hverdagen. Denne siden ved fagpersoners relasjonskompetanse kan trenes og styrkes gjennom hele livet. Oppmerksomt nærvær er en hensiktsmessig tilnærming. Overganger og mellomrom er muligheter i en travel skolehverdag. Tilnærmingen som presenteres gir verktøy også til bruk i klasserommet. Kurset er praktisk rettet og følgende vil bli berørt Relasjonskompetanse. Sosial, emosjonell og interkulturell kompetanse Kunnskap om sinnets oppbygning, mental trening og oppmerksomt nærvær. Referanser til hjerneforskning  Trening av grunnkompetanse; evnen til å være i kontakt med seg selv og med andre Følelsenes betydning. Verktøy for å håndtere stress, utfordringer og motgang Trening av empati og medfølelse – både med seg selv og med andre Hvordan skape/bruke overgangene og mellomrommene på en aktiv og hensiktsmessig måte Kursholder Anne Sælebakke er utdannet lærer, fysioterapeut og psykoterapeut, og har solid erfaring med helsefremmende arbeid i skolen. Hun har i mange år arbeidet med oppmerksomt nærvær innenfor utdanningsfeltet, og var en av lederne for skoleprosjektene Stressmestring i skolen og Call to Care. For tiden underviser hun på etterutdanningen Livsmestring, relasjonskompetanse og oppmerksomt nærvær ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse, RBUP. Hun har skrevet bøkene Livsmestring i skolen. Et relasjonelt perspektiv (2018) og Barn i balanse. Nærvær og empati i barnehagen (2015). Se også www.anneselebakke.no. [-]
Les mer
3 timer 990 kr
Prestasjonsjag på skolen. Kroppspress. Status. Fasade. Sosiale medier. [+]
Behovet for selvrealisering skaper stress hos mange tenåringer. Det er så mange arenaer de skal prestere på, både i skole og fritid. Mange unge bruker altfor mye tid på å grue seg til prøver eller gruble på om de har sagt noe dumt. De er lite tilstede «her og nå». Hva skjer i kroppen og tankene når stress blir en reaksjon og tar overhånd? Kursholder deler i dette kurset sin kunnskap om ulike former for stress. Hun gir deg gode strategier og stressmestringsverktøy du kan bruke i ditt arbeid med ungdommer som opplever at livet stresser dem.    Kursholder Belinda Ekornås er psykologspesialist med fordypning innen barn og unges psykiske helse. Hun har skrevet en doktorgrad om selvfølelse og venneforhold hos barn med atferdsvansker og emosjonelle vansker. Belinda har jobbet mange år i BUP og PPT og i inneliggende avdeling for barn med psykiske vansker, spesielt med veiledning til lærere som hadde elever med utageringsproblemer, tvang og/eller angst. Hun har også jobbet med stressmestring og støtte til mestring for familier. [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 990 kr
26 Oct
I alle skoler, på alle trinn, finnes det sårbare elever. Mange unge oppgir å ikke være gode nok og kravet til å prestere er høyt. [+]
Flere oppgir å slite med psykiske problemer knyttet til vanskelig liv og oppvekst. Hvordan kan du som lærer forstå mer og snakke om psykisk helse med elever? Dette kurset tar sikte på å styrke deg i møtet med utsatte elever som sliter med depresjon, angst og mobbing og på den måten forhindre utenforskap og isolasjon. Kurset gir deg også kunnskap om sårbarhetsfaktorer, økt emosjonell kompetanse og råd til hvordan du kan styrke og engasjere eleven i målet om å få det bedre med seg selv. I løpet av kursdagen vil du få en innføring i hvordan du kan ha gode og støttende samtaler, ta utgangspunkt i caser og gjennom dette gi deg økt kompetanse og styrke deg i ditt arbeid med å skape et mer åpent og inkluderende mangfoldsmiljø i skolen. Kursholder Anders Røyneberg er psykiatrisk sykepleier og sexologisk rådgiver. Han jobber som terapeut ved Institutt for klinisk sexologi og terapi. Anders skriver også i spalten Si;D i Aftenposten og underviser ved OsloMet.  [-]
Les mer
9 timer 3 500 kr
Kurs i stressmestring og håndtering av vanskelige følelser. [+]
Vi tilbyr Verktøy og øvelser som vil hjelpe deg til å takle hverdagslige psykologiske utfordringer Oppdatert psykologfaglig kunnskap om årsakene til stress, nedstemthet og frustrasjon, så vel som hva som skal til for å forebygge og behandle dette Engasjerende og pedagogisk kursledelse Sentrale prinsipper fra filosofi så vel som klinisk psykologi   Kursleder Psykolog Ole Magnus Vik Ole er utdannet ved Universitetet i Bergen, og jobber til daglig som privatpraktiserende psykolog og kurs- og foredragsholder. Han tar i tillegg en videreutdanning i filosofi ved Universitetet i Oslo. Ole har betydelig erfaring fra arbeid med livskriser (samlivsbrudd, tap av arbeid, sorgreaksjoner), eksistensielle problemer, psykosomatiske plager, spiseforstyrrelser, angst, depresjon og utbrenthet.   [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 690 kr
28 Oct
Denne fagdagen handler om å arbeide systematisk med å styrke barns livsmestring og psykiske helse. [+]
Livsmestring og psykisk helse Barn har behov for omsorg, gode relasjoner og trygg tilknytning. Barn med trygg tilknytning vil søke trøst og nærhet når de har behov for det, og støtte til mestring og utforsking når de har behov for det.Barn trenger bekreftelse på at de voksne er genuint glad i dem uansett, samtidig som de setter grenser. Barn har behov for å trygghet slik at de kan være seg selv, med sin personlighet og sine følelser. Hva er god omsorg? Hva er god tilknytning? Hvordan kan vi bidra til at barna får en god selvfølelse? Hvorfor er det viktig at barn opplever mestring? Hvordan setter vi grenser for barna på en god måte?   Trygge barn Hvordan kan vi oppdage barn som utsettes for overgrep? Og hvordan håndterer vi magefølelsen som sier oss at noe er skjedd?Barn som lever med sviktende omsorg trenger noen som ser, som tåler å se, og som har mot til å gjøre noe. De voksne i barnehage, skole og SFO/AKS er svært betydningsfulle for barn som trenger det, og de trenger kunnskap om hvordan håndtere og forebygge omsorgssvikt og overgrep. Hva er omsorgssvikt, og hvilke barn er i risiko? Hvordan snakker vi med utsatte og sårbare barn? Hvordan «leser» vi samspillet mellom barn og foreldre? Hvordan tar vi opp vanskelige temaer med foreldre? Hvordan involverer vi barna, lærer dem å snakke om følelser og vonde hemmeligheter? Hvordan jobber barneverntjenesten og hvordan kan vi samarbeide med dem? Kursolder Ellen C. Mentzoni Nilsen er utdannet barnevernspedagog og har mastergrad i sosialt arbeid med fordypning i barnevern. I tillegg er hun utdannet foreldreterapeut. Hun har lang erfaring fra arbeid i barneverntjenesten, fra forebyggende og tverrfaglig arbeid ved familiesenter, fra arbeid i barnehage, og undervisning på universitet. Nå jobber hun som foreldreveileder og kursholder. Ellen brenner for at alle voksne kan gjøre en forskjell for barn der de er. Hun er opptatt av å styrke foreldre og andre voksne, og tidlig intervensjon og god dialog med barn og voksne. Hun er en erfaren kurs- og foredragsholder om temaene omsorgssvikt, samtaler med barn, foreldresamarbeid og barnevernets arbeid. [-]
Les mer
5 timer
Styret i Hvite Ørn Norge ønsker alle medlemmer velkommen til årsmøte søndag 14. mai. [+]
Kjære medlem Styret i Hvite Ørn Norge ønsker alle medlemmer velkommen til årsmøte.    Sted: Zoom Tid: 14. mai 16.30 - 20.00 Agenda for årsmøtet 1. Innkalling og saksliste til godkjennelse. 2. Konstituering (valg av møteleder, referent, tellekorps og 2 til å undertegne protokoll). 3. Årsmelding 2019. 4. Regnskap 2019. 5. Valg av styret og valgkomite.   6. Presentasjon av veilederen «Medisinfri Recovery fra psykose» 7. Budsjett for 2020. 8. Planer for 2020.   20.00 Slutt Årsmøtet er organisasjonens øverste bestemmende organ. Medlemmene har derfor rett til å sende inn forslag og få dette behandlet på møtet. Forslag skal være innsendt innen 5. april 2020. Det kan kun fremsettes benkeforslag på møtet om saker i sakslisten. Sakspapirene vil bli lagt ut på vår hjemmeside https://www.hviteorn.no/ fortløpende etter hvert som de blir ferdige.   Vi gleder oss og håper å se deg PS! Vi kan ikke fjerne betalingsvalg fra standardskjema slev om deltakelse på årsmøtet er gratis. Velg faktura og du blir uansett ikke belastet.  Velkommen! Hilsen styret. [-]
Les mer
Nettkurs 5 uker 650 kr
Sjansen for å lykkes er mye større når man går inn for en planlagt og nøye forberedt røykstopp. [+]
HVORFOR SLUTTE Å RØYKE? HAR JEG VIRKELIG NOE Å VINNE PÅ Å BLI EN IKKE-RØYKER? Svaret på det er selvsagt ja- du har svært mye å vinne på å slutte å røyke.Helsegevinsten er meget vel dokumentert- risikoen for å bli rammet av alvorlig sykdom reduseres kort tid etter at du har tatt din siste sigarett.   Du slipper å være avhengig av et stoff- du tar tilbake kontrollen over deg selv.Andre gevinster er: maten smaker bedre, du lukter bedre, du får penere tenner, hud og hår og du får bedre kondisjon.   Du kan spare penger! Faktisk er det mulig for en som røyker 20 sigaretter om dagen å spare til en meget luksuriøs sydentur i året! Ellers er det sikkert mye annet du kan bruke ca. kr. 20.000 pr. år til, enn å la dem gå opp i røyk!   HVORFOR SKAL DU GÅ PÅ KURS FOR Å SLUTTE Å RØYKE? - Sjansen for å lykkes er mye større når man går inn for en planlagt og nøye forberedt røykstopp. Når du i tillegg går inn i et forpliktende kursopplegg, dobler sjansen for å lykkes!!   HVA SIER KURSDELTAKERE OM KURSET? Her er noen uttalelser som er sakset fra tilbakemeldinger fra kursdeltakere:   "Det er snart 6 uker siden jeg sluttet å røyke. Det går fortsatt bra, som det har gjort hele tiden. Jeg er overrasket, imponert og stolt!Det å slutte å røyke var ikke planlagt fra min side. Tidligere har jeg lett etter motivasjon.For mitt vedkommende har det vist seg at det ikke har vært nødvendig å være topp motivert i forkant av kurset."   "Jeg sluttet kl. 22 den 17/11 som jeg hadde kontraktfestet meg til. Tro det eller ei?! Jeg har ingen problemer i det hele tatt!Jeg takker hjertelig for hjelp og oppfølging."   "Jeg er glad om dagen, at jeg endelig har klart å slutte å røyke."   "Her går det veldig bra! Nyter ikke-røykertilværelsen. Takk for fint kurs og god oppfølging!"   "Jeg synes kurset, og det har jeg fortalt til mange, har vært helt glimrende! Jeg har oppfattet dette kurset som et meget seriøst og godt opplegg. Jeg har anbefalt kurset til mange andre. Spesielt har jeg blitt meget bevisstgjort, og det var tydeligvis løsningen for meg. Det at kurset har vært nettbasert har også vært en fordel tror jeg."   SLIK GJENNOMFØRES KURSET Dette kurset er basert på retningslinjer for avvenning som er anbefalt av Statens Tobakkskaderåd.Kurset er utprøvd gjennom flere år på uttallige kursdeltakere og responsen på opplegget er meget god. Opplegget går over 6 leksjoner og tar sikte på å lose deg igjennom en 5 ukers periode med   -nedtrapping av nikotininnholdet i blodet-bevisstgjøring og avlæring av røykevanen-motivasjon til å stoppe å røyke på en bestemt dato-oppfølging igjennom de første kritiske ukene.   Kurset er lagt opp på en pedagogisk måte. Når du følger instruksene nøye, kan du nesten ikke unngå å være motivert til å stoppe å røyke når datoen er der!   Kurset er et meget godt redskap.Det er opp til deg å bruke dette redskapet!   KURSPRIS I VÅR HALVÅRET:Kr. 650,- Start opp når det måtte passe deg.Så snart du har meldt deg på og din innbetaling av kursavgiften er registrert, får du 1.kursleksjon tilsendt til din e-postadresse. Du får også tilsendt instrukser for første uke. Du får oppgaver du skal utføre og får en bestemt ukedag du skal melde tilbake til kursleder.   Etter at du har gjort det, får du en personlig tilbakemelding fra kursleder med kommentarer og oppmuntring. Du får så tilsendt nests leksjon og instrukser for kommende uke. Slik fortsetter det fra uke til uke til kurset er gjennomført.Kurset går over 6 leksjoner. Dersom du lurer på noe, kan du også stille spørsmål underveis.   [-]
Les mer
4 timer 690 kr
Godtar du alt du blir fortalt? Gjør du ting bare fordi du tror du må? Finner du deg i at folk, omstendigheter eller din egen fortid skal få avgjøre hvordan du skal tenke... [+]
Godtar du alt du blir fortalt? Gjør du ting bare fordi du tror du må? Finner du deg i at folk, omstendigheter eller din egen fortid skal få avgjøre hvordan du skal tenke og handle? ...   Om å møte utfordringene, finne «meningen» og bli en bedre og lykkeligere utgave av oss selv ... i en verden full av sterke meninger om hva man skal tenke og tro og tilsvarende forventninger om hva man bør og ikke bør.   Kurset gir deg konkrete verktøy i livsmestring: - Være til stede DER livet ditt finner sted! - Verdsette det som er bra! - Motstå bullshit! - Markere sunne grenser mellom deg selv og andre! - Vedkjenne deg dine sterke og svake sider! - Bli klar over hva du vil, ta veloverveide beslutninger og gå for det du har bestemt deg for!   Vi konsulterer bøker av såvel klassiske tenkere som komikeren John Cleese og hans psykiater!   Kursleder dinFILOSOF Dag Åsbjørn Johansen har siden 1990 jobbet som foredrags- og kurs-holder i egen regi og ved kveldsskoler, folkeuniversiteter og ved det internasjonale studiesenteret L´Abri. Han leder også filosofiske samtalegrupper og tilbyr én til én-samtaler. Hans fagkrets omfatter filosofi, psykologi, natur- og samfunns-vitenskapelige emner m.m. utallelser fra deltagere på tidligere kurs: «Jeg lærte at mye av sånn som vi er, er konstruert. At man er som en kylling inni egget som venter på å klekkes, og at mitt sanne jeg venter på utsiden når jeg kommer ut av egget og oppdager meg selv i verden utenfor.» «Dag Åsbjørn Johansen har vist meg hvordan jeg kan sette grenser, og ikke tillate andre å kontrollere meg, og han har gitt meg utallige gode råd for hvordan vi kan forstå hva og hvem vi er og hvordan vi kan komme dit vi ønsker» «…det mest spennende var det her med farger. At vi faktisk kan forstå hvordan vi (hjertet) fungerer ut fra fargene i fargesirkelen» «Ved sin utstrakte psykologiske tilnærming makter Din Filosof å sammenfatte det beste fra alle vesentlige terapiformer og får en til å se og forstå alt på en befriende ny og oversiktlig måte. Et uvurderlig bidrag innenfor forskning på menneskesjelen, der gammel visdom ses i sammenheng med nyere forskningsresultater!»   referanser: Folkeuniversitetet Øst - tlf. 22 47 60 00  Senioruniversitetet i Buskerud (Hønefoss) - tlf. 32129880  Amaldhus aktivitetshus i Oslo - tlf. 22553506   Kursavgiften inkluderer kaffe, te, kjeks   [-]
Les mer
3 dager
På forespørsel
Tegn og Symptom på misbruk av narkotika eller andre rusmidler [+]
Kurset ”Tegn og symptom på misbruk av narkotika eller andre rusmidler” har sin opprinnelse fra USA på slutten av 1970-tallet. Amerikansk politi utviklet et spesielt evalueringsprogram som baserte seg på en del kliniske funn kombinert med erfaring fra tjenestemenn som arbeidet med narkotikamisbrukere.   I Norge ble arbeidsteknikk som kunne bekrefte eller avkrefte mistanke om ruspåvirkning utarbeidet på slutten av 90-tallet. Det er gitt systematisk opplæring i teknikken fra 1999. Opplæringen består av et tre-dagers teorikurs og veiledet utprøving av teknikken i praksis. Fram til 2004 er læremateriellet kontinuerlig oppdatert og undervisningen understøttes av 2 bøker.   Kurset ”Tegn & symptom på misbruk av narkotika eller andre rusmidler” er en kompetansegivende opplæring som er pensum i grunnutdanningen ved Politihøgskolen. Fagansvaret for opplæringen ligger hos Politihøgskolen og opplæring skal skje i samarbeid med høgskolen etter gjeldende fagplan. Undervisning i Tegn & Symptom kan skje for eksterne etater etter avtale med fagansvarlig ved Politihøgskolen. Kurset vil tilpasses rekvirents behov og ønsker.   Kurset går over tre dager.     Innehold, tredagers kurset:Mål: Målet er at deltagerne etter endt undervisning skal kunne identifisere ruspåvirkning. De skal kunne: - kjenne de juridiske rammene- kjenne samfunnsmessige synspunkter på narkotika- gjengi de 7 stoffgruppene- beskrive tegn og symptomer for hver gruppe- gjøre rede for de vanligste stoffene i hver gruppe og- beskrive stoffenes egenskaper - beskrive mulige inntaksmåter - beskrive bruksmåter/klargjøringsmåter - beskrive brukerutstyr for hver stoffgruppe - beskrive effekter - forklare og forstå rusens varighet og sporbarhet i kroppen - forklare og forstå faren for overdose- anvende kunnskapen om ruspåvirkning, i praksis.   Følgende temaer blir belyst under kurset: Narkotika og samfunn• Narkotikasituasjonen før og nå• Norsk narkotikapolitikk• Legaliseringsbevegelsen   Lov og regelverk• Aktuelle lovbestemmelser• Riksadvokatens betenkning av 7. september 1999 Ref.: Ra 98-377 TGM/GMK 632.9    Mennesker og rus• Generelt om fysiologi og rusmidler• Hva påvirker menneskets beslutningsprosess – hva kan du gjøre med dette• Stoffinndeling med praktisk bruk av narkotika• Inntaksmåter• Kombinasjonseffektene     VurderingVed begynnelsen av opplæringen blir det gjennomført en kort prøve for å klargjøre hva det forventes at deltakerne skal kunne ved kursets slutt. Kurset avsluttes med en egentest (eksamen). For å få bestått kurs må deltagerne ha minst 40 korrekte svar av 50 mulige.Det gis karakter bestått/ikke bestått.  Pensum/litteratur• Ole Vidar Øiseth, Terje Kjeldsen og Arne Sundvoll; ”Tegn og symptomer på misbruk av narkotika eller andre rusmidler”. Vett og Viten A/S 1999 (88 sider) • Ole Vidar Øiseth, Terje Kjeldsen, Arne Sundvoll og Anette Gultvedt; ”Illustrert informasjonsmateriale om Narkotika, Alkohol og Doping”. Norsk Narkotikapolitiforening i samarbeid med Aker, 2000. (91 sider) Obligatorisk utstyr• Pennelykt• Pupillometer   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.