Alle kategorier
Du har valgt: Psykologi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Sentrum 6 timer 1 690 kr
28 Oct
Denne fagdagen handler om å arbeide systematisk med å styrke barns livsmestring og psykiske helse. [+]
Livsmestring og psykisk helse Barn har behov for omsorg, gode relasjoner og trygg tilknytning. Barn med trygg tilknytning vil søke trøst og nærhet når de har behov for det, og støtte til mestring og utforsking når de har behov for det.Barn trenger bekreftelse på at de voksne er genuint glad i dem uansett, samtidig som de setter grenser. Barn har behov for å trygghet slik at de kan være seg selv, med sin personlighet og sine følelser. Hva er god omsorg? Hva er god tilknytning? Hvordan kan vi bidra til at barna får en god selvfølelse? Hvorfor er det viktig at barn opplever mestring? Hvordan setter vi grenser for barna på en god måte?   Trygge barn Hvordan kan vi oppdage barn som utsettes for overgrep? Og hvordan håndterer vi magefølelsen som sier oss at noe er skjedd?Barn som lever med sviktende omsorg trenger noen som ser, som tåler å se, og som har mot til å gjøre noe. De voksne i barnehage, skole og SFO/AKS er svært betydningsfulle for barn som trenger det, og de trenger kunnskap om hvordan håndtere og forebygge omsorgssvikt og overgrep. Hva er omsorgssvikt, og hvilke barn er i risiko? Hvordan snakker vi med utsatte og sårbare barn? Hvordan «leser» vi samspillet mellom barn og foreldre? Hvordan tar vi opp vanskelige temaer med foreldre? Hvordan involverer vi barna, lærer dem å snakke om følelser og vonde hemmeligheter? Hvordan jobber barneverntjenesten og hvordan kan vi samarbeide med dem? Kursolder Ellen C. Mentzoni Nilsen er utdannet barnevernspedagog og har mastergrad i sosialt arbeid med fordypning i barnevern. I tillegg er hun utdannet foreldreterapeut. Hun har lang erfaring fra arbeid i barneverntjenesten, fra forebyggende og tverrfaglig arbeid ved familiesenter, fra arbeid i barnehage, og undervisning på universitet. Nå jobber hun som foreldreveileder og kursholder. Ellen brenner for at alle voksne kan gjøre en forskjell for barn der de er. Hun er opptatt av å styrke foreldre og andre voksne, og tidlig intervensjon og god dialog med barn og voksne. Hun er en erfaren kurs- og foredragsholder om temaene omsorgssvikt, samtaler med barn, foreldresamarbeid og barnevernets arbeid. [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 990 kr
26 Oct
I alle skoler, på alle trinn, finnes det sårbare elever. Mange unge oppgir å ikke være gode nok og kravet til å prestere er høyt. [+]
Flere oppgir å slite med psykiske problemer knyttet til vanskelig liv og oppvekst. Hvordan kan du som lærer forstå mer og snakke om psykisk helse med elever? Dette kurset tar sikte på å styrke deg i møtet med utsatte elever som sliter med depresjon, angst og mobbing og på den måten forhindre utenforskap og isolasjon. Kurset gir deg også kunnskap om sårbarhetsfaktorer, økt emosjonell kompetanse og råd til hvordan du kan styrke og engasjere eleven i målet om å få det bedre med seg selv. I løpet av kursdagen vil du få en innføring i hvordan du kan ha gode og støttende samtaler, ta utgangspunkt i caser og gjennom dette gi deg økt kompetanse og styrke deg i ditt arbeid med å skape et mer åpent og inkluderende mangfoldsmiljø i skolen. Kursholder Anders Røyneberg er psykiatrisk sykepleier og sexologisk rådgiver. Han jobber som terapeut ved Institutt for klinisk sexologi og terapi. Anders skriver også i spalten Si;D i Aftenposten og underviser ved OsloMet.  [-]
Les mer
850 kr
Et introduksjonskurs om traumer, relasjonelt stress og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydni... [+]
I dette kurset får en grunnleggende forståelse av hva traumer og relasjonelt stress er, og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydningen stress og traumer har for utviklingen av barnets hjerne, og barnets evne til selvregulering, emosjonsregulering, selvutfoldelse, lek og utforskning. Vi ser også på betydningen av voksnes, både foreldre, familie og ansatte i skole og barnehage, har for barnets utvikling av selvregulering, og hvordan voksne kan samarbeide for å skape et trygt, utviklingsstøttende relasjonelt miljø for barnet. Kurset er aktuelt for foreldre, deg som jobber med barn, og også deg som ønsker å forstå mer av deg selv og egne reaksjoner på relasjonelt stress og traumer. Opplever dere noe av dette, hos barn eller voksne?-Reaksjoner som varer lenge, kommer ofte, og blir veldig sterke.-Nesten kontinuerlig frustrert, lei seg eller sint.-Kommer lett i konflikt med andre, eller er passiv i lek.-Skal veldig lite til for å trigge sterke og langvarige reaksjoner.-Eller er lite motivert, følsom, eller overdrevent dempet. Om man opplever noe eller mye av dette så vil det som regel være slitsomt, krevende og frustrerende for både barnet selv, foreldre, søsken og andre som er i nærheten. Og det vil bidra til usikkerhet hos de voksne i forhold til hvordan man skal håndtere situasjonen. I dette kurset lærer du både å forstå denne typen reaksjonsmønstre, og for en konkret introduksjon til hva du kan gjøre i praksis i hverdagen med barnet, får å få hverdagen til å fungere bedre, og støtte barnets utvikling.    Du kan lese mer om dette kurset her, https://foreldrekompetanse.no/traumer-relasjonelt-stress-og-barns-utvikling/ [-]
Les mer
Nettkurs
Kurset gjennomføres som et ekstraordinært tiltak i myndighetenes tiltaksplan knyttet til covid-19. Vi har 15 plasser og vil foreta fortløpende opptak fram til disse plass... [+]
Psykisk helse hos barn og unge - nettbaserte fleksibelt kunnskapskurs uten eksamen. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av psykisk helse hos barn og unge. Kursdeltakerne skal få kunnskap om hvordan psykiske lidelser hos barn og unge kan forstås. Kurset er fleksibelt ved at deltaker selv bestemmer når en vil starte med kurset, når man vil jobbe med kurset og hvor lang tid en vil bruke innen oppgitt periode. Vi har individuell veiledning og oppfølging av deltakerne og det gjøres etter deltakers behov. Målgruppen er: - barne- og ungdomsarbeider som ønsker å lære mer om de tema som inngår i kurset - ufaglærte og assistenter som jobber med barn og unge i alderen 0 - 18 år - foreldre til barn og unge i alderen 0 - 18 år som har utfordringer relatert til situasjonen med   koronatiltakene - de som er arbeidsledig eller permittert og som ønsker å vurdere om de kan tenke seg nytt   yrke med barn og unge. Tema som inngår i kurset: • Alle har en psykisk helse • Barn og unges psykiske helse med de voksnes blikk gjennom tidene • Psykiske lidelser blant barn og unge • Atferdsutfordringer blant barn og unge - en sunn reaksjon? • Når samspillet og forventninger skaper et atferdsproblem • Minoritetsbarn med spesielle behov  • Foreldresamarbeid/integrering • Se meg!  • Hvordan skape plass for alle barn og unge i fellesskapet? • Inkludering • Ingen er bare det du ser • Barneperspektiv • Når mor eller far er syk • Mobbing som grunnlag for dårlig psykisk helse • Forebygging og tiltak • Vold i nære relasjoner • “Du må tro det før du ser det” • Psykososialt arbeid med barn og unge • Hvordan snakke så barn, unge og foreldre lytter, og hvordan lytte til barn, ungdom og foreldre så de snakker? • Den gode samtalen og den vanskelige samtalen • Sosial kompetanse og psykisk helse i koronatider. Kurset gjennomføres som et ekstraordinært tiltak i myndighetenes tiltaksplan knyttet til covid-19. Vi har 15 plasser og vil foreta fortløpende opptak fram til disse plassene er fylt opp. Kurset er fullt.Vi har søkt om midler til flere gratis kurs og får svar innen utgangen av uke 26. Deltaker får tildelt kursbevis etter å ha fullført og bestått kurset. Undervisningsform:      nettkurs Kursavgift:                  kr. 0,- Kursstart:                   fra og med 10.06.2020 Kursslutt:                   innen 01.09.2020 Tidspunkt:                  Når en selv vil [-]
Les mer
6 timer 1 890 kr
Å håndtere følelser, tanker og atferd er ferskvare. [+]
Denne praktiske og erfaringsmessige siden ved livsmestring utvikles i møte med trygge voksne, som kan se og undre seg over hva som ligger bak elevers reaksjoner og atferd. Det forutsetter lærere som kjenner seg selv, som er i stand til å regulere egne følelser og reaksjoner i pressede situasjoner i hverdagen. Denne siden ved fagpersoners relasjonskompetanse kan trenes og styrkes gjennom hele livet. Oppmerksomt nærvær er en hensiktsmessig tilnærming. Overganger og mellomrom er muligheter i en travel skolehverdag. Tilnærmingen som presenteres gir verktøy også til bruk i klasserommet. Kurset er praktisk rettet og følgende vil bli berørt Relasjonskompetanse. Sosial, emosjonell og interkulturell kompetanse Kunnskap om sinnets oppbygning, mental trening og oppmerksomt nærvær. Referanser til hjerneforskning  Trening av grunnkompetanse; evnen til å være i kontakt med seg selv og med andre Følelsenes betydning. Verktøy for å håndtere stress, utfordringer og motgang Trening av empati og medfølelse – både med seg selv og med andre Hvordan skape/bruke overgangene og mellomrommene på en aktiv og hensiktsmessig måte Kursholder Anne Sælebakke er utdannet lærer, fysioterapeut og psykoterapeut, og har solid erfaring med helsefremmende arbeid i skolen. Hun har i mange år arbeidet med oppmerksomt nærvær innenfor utdanningsfeltet, og var en av lederne for skoleprosjektene Stressmestring i skolen og Call to Care. For tiden underviser hun på etterutdanningen Livsmestring, relasjonskompetanse og oppmerksomt nærvær ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse, RBUP. Hun har skrevet bøkene Livsmestring i skolen. Et relasjonelt perspektiv (2018) og Barn i balanse. Nærvær og empati i barnehagen (2015). Se også www.anneselebakke.no. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.

Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av psykisk helse hos barn og unge. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. Start:         Når du selv ønsker. Omfang:    3 innleveringer Pris:            kr.4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert                    avdrag).   Tidsplan• Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning.• Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.Innleveringer• Innlevering av 3 besvarelserMål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av psykisk helse hos barn og unge. Kursdeltakerne skal få kunnskap om hvordan psykiske lidelser hos barn og unge kan forstås.Tema• Alle har en psykisk helse  • Barn og unges psykiske helse med de voksnes blikk gjennom tidene.• Psykiske lidelser blant barn og unge. • Atferdsutfordringer blant barn og unge  - en sunn reaksjon? • Når samspillet og forventninger skaper et atferdsproblem • Minoritetsbarn med spesielle behov  • Foreldresamarbeid/integrering  • Se meg!  • Hvordan skape plass for alle barn og unge i fellesskapet? • Inkludering • Ingen er bare det du ser • Barneperspektiv • Når mor eller far er syk • Mobbing som grunnlag for dårlig psykisk helse• Forebygging og tiltak  • Vold i nære relasjoner • “Du må tro det før du ser det”  • Psykososialt arbeid med barn og unge • Hvordan snakke så barn, unge og foreldre lytter, og hvordan lytte til barn, ungdom og foreldre så de      snakker? • Den gode samtalen og den vanskelige samtalenLitteratur Psykiske lidelser blant barn og unge i Norge.  Kristin Schjeldrup MathiesenVurdering  Bestått/ikke bestått. Kursbevis Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
3 timer 990 kr
En del barn og ungdom strever med å opprette og opprettholde vennskap og relasjoner til jevnaldrende. [+]
Ofte sier vi voksne ting som dette: "Gå å bli venner med noen andre" eller "Kan ikke du gå å leke med noen andre?". Men hva hvis barnet/ungdommen ikke vet hvordan de skal gjøre dette? Hvordan kan vi faktisk hjelpe elevene å få flere gode venner? I dette kurset viser kursholder hvordan du som lærer kan trene med elevene i klasserommet. Resultatet er elever med økt selvtillit, økt tilstedeværelse og muligheten til å utvikle flere gode vennskap. Etter kurset sitter du igjen med Innsikt i hvordan du kan trene elevene i å skape gode relasjoner Rollespill som elever kan bruke i klasserommet, der de bl. a kan utforske emosjoner Teknikker som elever kan trene på for å øke empati og gjensidig tillit Teknikker for å hjelpe elever å få flere venner Kursholder  Brendan Martin har jobbet 10 år som montessorilærer og fem år som teamleder i en IT-bedrift. Siden 2011 har han drevet firmaet Å, sammen med Geir Isene. Å bistår bedrifter bl. a med å bygge og realisere strategier, strukturere organisasjonen og bygge sterke team. De jobber også coaching og veiledning av enkeltpersoner: ledere, artister og idrettsutøvere. Brendan er opptatt av å være direkte og ærlig i sin kommunikasjon. [-]
Les mer
3 timer 990 kr
Prestasjonsjag på skolen. Kroppspress. Status. Fasade. Sosiale medier. [+]
Behovet for selvrealisering skaper stress hos mange tenåringer. Det er så mange arenaer de skal prestere på, både i skole og fritid. Mange unge bruker altfor mye tid på å grue seg til prøver eller gruble på om de har sagt noe dumt. De er lite tilstede «her og nå». Hva skjer i kroppen og tankene når stress blir en reaksjon og tar overhånd? Kursholder deler i dette kurset sin kunnskap om ulike former for stress. Hun gir deg gode strategier og stressmestringsverktøy du kan bruke i ditt arbeid med ungdommer som opplever at livet stresser dem.    Kursholder Belinda Ekornås er psykologspesialist med fordypning innen barn og unges psykiske helse. Hun har skrevet en doktorgrad om selvfølelse og venneforhold hos barn med atferdsvansker og emosjonelle vansker. Belinda har jobbet mange år i BUP og PPT og i inneliggende avdeling for barn med psykiske vansker, spesielt med veiledning til lærere som hadde elever med utageringsproblemer, tvang og/eller angst. Hun har også jobbet med stressmestring og støtte til mestring for familier. [-]
Les mer
5 timer
Styret i Hvite Ørn Norge ønsker alle medlemmer velkommen til årsmøte søndag 14. mai. [+]
Kjære medlem Styret i Hvite Ørn Norge ønsker alle medlemmer velkommen til årsmøte.    Sted: Zoom Tid: 14. mai 16.30 - 20.00 Agenda for årsmøtet 1. Innkalling og saksliste til godkjennelse. 2. Konstituering (valg av møteleder, referent, tellekorps og 2 til å undertegne protokoll). 3. Årsmelding 2019. 4. Regnskap 2019. 5. Valg av styret og valgkomite.   6. Presentasjon av veilederen «Medisinfri Recovery fra psykose» 7. Budsjett for 2020. 8. Planer for 2020.   20.00 Slutt Årsmøtet er organisasjonens øverste bestemmende organ. Medlemmene har derfor rett til å sende inn forslag og få dette behandlet på møtet. Forslag skal være innsendt innen 5. april 2020. Det kan kun fremsettes benkeforslag på møtet om saker i sakslisten. Sakspapirene vil bli lagt ut på vår hjemmeside https://www.hviteorn.no/ fortløpende etter hvert som de blir ferdige.   Vi gleder oss og håper å se deg PS! Vi kan ikke fjerne betalingsvalg fra standardskjema slev om deltakelse på årsmøtet er gratis. Velg faktura og du blir uansett ikke belastet.  Velkommen! Hilsen styret. [-]
Les mer
6 timer 1 495 kr
Hvordan gjøre stress til noe positiv. [+]
Hva er stress? Individuelle mestringsstrategier Verktøy og oppgaver til refleksjon Stresshåndtering i arbeidslivet Krav og kontroll Kommunikasjon Tankemønster Dette kurset er for deg som ønsker å ta tak i hverdagen og stress på jobb. Her får du verktøy og refleksjoner til å hjelpe deg selv. [-]
Les mer
7 timer 4 900 kr
Lær hvordan design kan brukes til å påvirke adferd i en mer bærekraftig retning, i tråd med din organisasjons mål og visjoner. [+]
Mennesker sier ofte en ting, men gjør noe helt annet. Adferdsendring handler om hvordan menneskers adferd påvirkes, gjennom måten produkter eller systemer er designet på. Metoder fra nudging og adferdsdesign kan påvirke mennesker til å ta mer bærekraftige valg i hverdagen eller ta bedre vare på egen helse, men også øke sannsynligheten av at produkter og systemer brukes på ønsket måte - og har den ønskede effekten på brukerne. Dette kurset gir deg enkle og praktiske metoder for nudging og påvirkning av adferd, som kan gi store effekter selv ved begrensede investeringer. Du lærer: Hva er nudging og adferdsdesign, og hva er potensialet for å bruke det i egen virksomhet? Hvordan bruke nudging til å gi brukere og kunder «et dytt» i riktig retning Hvordan gjøre det enklere for dine brukere og kunder å ta mer miljøvennlige og bærekraftige valg? Verktøy for å designe adferdsendringer Hvilke barrierer er det mellom mottager og ønsket adferdsendring – og hvordan kan du fjerne disse? Hvem passer kurset for? Nudging og adferdsdesign passer for deg som jobber med utvikling av varer eller tjenester i private bedrifter og i det offentlige. Det passer også for deg som ønsker å endre holdninger og handlingsmønster til brukere og kunder, ved for eksempel redusert utslipp og matsvinn, samt til å ta mer miljøbevisste valg. I tillegg vil bedriftsledere, konsulenter og andre med interesse for temaet ha nytte av å delta. [-]
Les mer
16 timer 5 500 kr
Administrering, Tolkning og rapportering. [+]
WPPSI-IV var den første av Wechsler-testene som ga mål på 5 indekser. RTI-modellens økende status som tilnærming til lærevansker gir oss imidlertid strengere rammer for bruken av disse. Vi gjennomgår bruksområder, tolkningsprosedyrer og rapportering. Kurset er lagt opp med forelesning, gruppeøvelser og kasusgjennomgang. [-]
Les mer
4 timer 690 kr
Godtar du alt du blir fortalt? Gjør du ting bare fordi du tror du må? Finner du deg i at folk, omstendigheter eller din egen fortid skal få avgjøre hvordan du skal tenke... [+]
Godtar du alt du blir fortalt? Gjør du ting bare fordi du tror du må? Finner du deg i at folk, omstendigheter eller din egen fortid skal få avgjøre hvordan du skal tenke og handle? ...   Om å møte utfordringene, finne «meningen» og bli en bedre og lykkeligere utgave av oss selv ... i en verden full av sterke meninger om hva man skal tenke og tro og tilsvarende forventninger om hva man bør og ikke bør.   Kurset gir deg konkrete verktøy i livsmestring: - Være til stede DER livet ditt finner sted! - Verdsette det som er bra! - Motstå bullshit! - Markere sunne grenser mellom deg selv og andre! - Vedkjenne deg dine sterke og svake sider! - Bli klar over hva du vil, ta veloverveide beslutninger og gå for det du har bestemt deg for!   Vi konsulterer bøker av såvel klassiske tenkere som komikeren John Cleese og hans psykiater!   Kursleder dinFILOSOF Dag Åsbjørn Johansen har siden 1990 jobbet som foredrags- og kurs-holder i egen regi og ved kveldsskoler, folkeuniversiteter og ved det internasjonale studiesenteret L´Abri. Han leder også filosofiske samtalegrupper og tilbyr én til én-samtaler. Hans fagkrets omfatter filosofi, psykologi, natur- og samfunns-vitenskapelige emner m.m. utallelser fra deltagere på tidligere kurs: «Jeg lærte at mye av sånn som vi er, er konstruert. At man er som en kylling inni egget som venter på å klekkes, og at mitt sanne jeg venter på utsiden når jeg kommer ut av egget og oppdager meg selv i verden utenfor.» «Dag Åsbjørn Johansen har vist meg hvordan jeg kan sette grenser, og ikke tillate andre å kontrollere meg, og han har gitt meg utallige gode råd for hvordan vi kan forstå hva og hvem vi er og hvordan vi kan komme dit vi ønsker» «…det mest spennende var det her med farger. At vi faktisk kan forstå hvordan vi (hjertet) fungerer ut fra fargene i fargesirkelen» «Ved sin utstrakte psykologiske tilnærming makter Din Filosof å sammenfatte det beste fra alle vesentlige terapiformer og får en til å se og forstå alt på en befriende ny og oversiktlig måte. Et uvurderlig bidrag innenfor forskning på menneskesjelen, der gammel visdom ses i sammenheng med nyere forskningsresultater!»   referanser: Folkeuniversitetet Øst - tlf. 22 47 60 00  Senioruniversitetet i Buskerud (Hønefoss) - tlf. 32129880  Amaldhus aktivitetshus i Oslo - tlf. 22553506   Kursavgiften inkluderer kaffe, te, kjeks   [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om:• kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære.• gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid     med barn og unge. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære. • gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid med     barn og unge.   Tema Kommunikasjon • Hva er kommunikasjon? • Å forstå andre mennesker • Kommunikasjonsformer • Kommunikasjon og utvikling • Kommunikasjon med ord • Kommunikasjon uten ord • Samtalen – å kommuniserer med hverandre • Troverdig kommunikasjon • Når kommunikasjonen blir vanskeliggjort • Makt og avmakt i kommunikasjon • Psykologifaget og ditt eget arbeid • Kommunikasjon når ting blir vanskelig   Gruppepsykologi • Hva er en gruppe? • Ulike grupper • Sosiale nettverk • Hvorfor danner vi grupper? • Hvordan foregår arbeidet i grupper? • Gruppeprosesser • Samarbeid i grupper • Ulike roller i en gruppe • Gruppestørrelse, sammensetning og plassering • Handler vi annerledes i grupper enn ellers? • Gruppepress • Mobbing – en vrangside ved grupper • Hva kjennetegner grupper som fungerer godt? • Konflikter og konflikthåndtering   Litteratur Psykologi i barne- og ungdomsarbeiderfaget Walgermo/Håkonsen ISBN 9788200424826 Gyldendal 2000   Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av sorg og sorgreaksjoner, og gjøre deltakerne i stand til å ta vare på barn i sorg. Kurset vil øke forståelsen for sorgreaksjoner på ulike alders- og utviklingstrinn. I tillegg gis det praktiske råd og retningslinjer for hvordan barn best kan ivaretas når dødsfall rammer familie eller venner.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av sorg og sorgreaksjoner, og gjøre deltakerne i stand til å ta vare på barn i sorg.   Kursbeskrivelse Kurset vil øke forståelsen for sorgreaksjoner på ulike alders- og utviklingstrinn. I Tillegg gis det praktiske råd og retningslinjer for hvordan barn best kan ivaretas når dødsfall rammer familie eller venner.     Tema • Barns forståelse av døden på ulike alderstrinn • Vanlige sorgreaksjoner hos barn • Skillet mellom traumer og sorg • Foreldres/søskens/besteforeldres/venners/andres død • Spesielle dødsfall • Hva gjør sorgen verre? • Forholdet til den døde • Barns fantasier og årsakstenkning • Kjønnsforskjeller i barns sorg • Omsorg for barn i sorg og krise • Rådgivning til foreldrene • Formidling av dødsbudskap til barn • Åpen og ærlig kommunikasjon • Dødsfall etter sykdom • Håndtering av dødsfall i barnehage og skole • Forberedelse før dødsfall  • Lærerne som ressursgruppe • Lærernes egne behov • Dødsfall i barnehagen • Krisebehandling eller sorgterapi for barn • Sorggrupper for barn   Litteratur Sorg hos barn Atle Dyregrov ISBN 9788245005677 Fagbokforlaget 2006   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.