Administrasjon og HR
Kurs i HR og personalkurs
Du har valgt: Akershus
Nullstill
Filter
Ferdig

-

2 dager
Ethvert velfungerende Team er avhengig av en felles forståelse av mål, ansvar og oppgaver. Kjenn deg selv, og kjenn ditt Team. [+]
KURSET er formet som en "workshop" hvor det er høy grad av interaksjon. I forkant sender vi ut en enkel, anonym "survey" for å "ta temperaturen" på Teamet. De får uttrykke hvordan de opplever Teamets kvaliteter innenfor noen hovedområder:   Trekker alle sin del av "lasset"? Er kollegene flinke til å tilby sin hjelp? Har vi en ledelse som er synlig og lett å samarbeide med? Har du det gøy på jobb? Er det noen som blir "sure" når jeg påpeker ting som kan forbedres? KURSET tar for seg følgende hovedelementer Definisjonen(e) av “TEAM” Hvordan den enkelte påvirker totalen Hvordan vi reagerer på endring og tilpasning til team Kvaliteten på valgene vi tar er basert på relasjoner Ser vi oss selv slik andre ser oss? Effektive, samhandlende team - og litt kommunikasjon MÅLET for dagen er å få innspill fra deltakerne (der og da) på hva de selv mener de kan bidra med for å bli ...enda bedre sammen... [-]
Les mer
6 timer
Fra 1. august 2017 innskjerpes opplæringslova kapittel 9a, og med dette stilles det enda større krav til skolens håndtering og oppfølging av mobbing. [+]
Fra 1. august 2017 innskjerpes opplæringslova kapittel 9a, og med dette stilles det enda større krav til skolens håndtering og oppfølging av mobbing. Samtidig viser tall fra elevundersøkelsen 2016 at 6,3 % av elevene blir mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere. Over 40 % av disse svarer at ingen voksne vet om mobbingen.   Vi inviterer til et dagskurs hvor vi tar for oss følgende temaer:   - Nulltoleranse mot mobbing i praksis - Hele skolens ansvar og elevenes deltakelse - Aktivitetsplikt og dokumentasjonsplikt - Hvordan avdekke digital mobbing? - Fylkesmannen som klageinstans - Det kontinuerlige og systematiske arbeidet mot mobbing   Personalomsorg har utviklet nytt planverk for håndtering av mobbing, i henhold til innskjerpingene i opplæringslova kapittel 9a. Dette blir utdelt til kursdeltakerne. Det blir lagt opp til oppgaver og erfaringsutveksling underveis.   Trygve Ebbesvik er kursholder. Han er daglig og faglig leder i Personalomsorg AS, som har utviklet kriseplaner for norske skoler i mange år. Trygve har lang og bred erfaring i håndtering av kriser og psykososiale utfordringer, både i skole og næringsliv. Han er anerkjent for sine konkrete og handlingsrettede kurs, har skrevet Kriseperm for grunnskolen, og er fagansvarlig for Kriseportalen.no. [-]
Les mer
7 timer
Kurset gir deg en innføring i rekrutteringsprosessen så du blir tryggere på egne ansettelser. [+]
I mange bedrifter bruker man byrå til rekruttering/headhunting på leder og nøkkelstillinger. Som oftest gjøres rekruttering lenger ut i organisasjonen av mellomledere. For at disse prosessene skal være bere bevisst og kvalitetssikret kjører jeg 1-2 dagers kurs innen dette fagområdet. Hvis vi kun har 1 dag vil kurset ta for seg hovedfasene i rekrutteringsprosessen.  Fasene i kurset: Bli kjent med oppdrag, definere behovet, utforme kravspesifikasjon, utforme annonse, publisere annonse, scanne søkere, 1. gangs intervju, 2. gangs intervju, med case/presentasjon, test, referansesjekk, closing. Jeg har min bakgrunn fra reiseliv og handel. Gjennom 18 år har jeg vært med å bygge opp Skandinavias ledende hotellkjede Nordic Choice Hotels fra 5-170 hotell. Min erfaring er fra både salg, drift og HR både på hoteller og hovedkontor. Jeg har gått gradene fra salgssjef på lokalt hotell, til hotelldirektør. Videre til hovedkontoret som salgsdirektør for region øst, Norge og senere for Norden. Mine oppgaver som salgsdirektør var som fagansvarlig å drifte opptil 80 selgere i Norge, Sverige og Danmark på en effektiv og motiverende måte samt coache hotelldirektøren som var selgerens nærmeste leder i det daglige. Rekruttering, opplæring, strategi, operative salgsplaner, operativ salgsledelse, utvikling og oppfølging av bruk av salgsystemer, rapporteringssystemer og lignende var primæroppgavene. Videre har jeg jobbet flere år i HR med rekruttering, klimaanalyse, fadderprogram, trainee program og ikke minst oppbyggingen av kompetanseplattformen til selskapet Choice Academy som var en totalleverandør innen kompetanseutvikling. Jeg har vært Kommersiell Direktør i Alpinco som eier og driver destinasjonene Hafjell og Kvitfjell. Her har jeg hatt ansvaret for utvikling innen salg, marked og booking. Apinco er bla.a eid av Petter Stordalen som også eier Nordic Choice Hotels. Jeg har også gjennom 5 år eid og drevet 2 klesbutikker der kundegruppen var kvinner 30+. Mitt tilbud til kundene var klær, sko, vesker, smykker. Jeg har vært konsulent i eget selskap siden 2010 og jobber med kunder innen fagområdene salg, service, ledelse og HR. Jeg leverer tjenester som kurs, trening, rekruttering og forretningsutvikling. Jeg leies inn til korte og lengre oppdrag. Noen av mine kunder og referanser finner du her. Jeg har et management for hire oppdrag for Stiftelsen Risør Trebåtfestival der jeg er leid inn som festivalleder siden 2015. Arbeidet kombineres med andre oppdrag. Jeg er sertifisert coach fra Senter for Prestasjonscoaching, sertifisert bruker av Thomas International, samt sertifisert executive service coach i den internasjonale reiselivsorganisasjonen HSMAI. Jeg har hatt en rekke styreverv og satt i ulike faggrupper og kompetanseutvalg opp igjennom årene.   [-]
Les mer
Sluttpakke er en økonomisk kompensasjon for å frivillig fratre sin stilling i selskapet. Mange bedrifter tilbyr en sluttpakke for å gi den ansatte noe utover ren oppsigel... [+]
Innholdet i sluttpakkene varierer. Det er to former for trygghet som de fleste arbeidstakere ser etter: Økonomisk trygghet og hjelp til å komme seg raskt over i en ny stilling (aktiv sluttpakke). Hvis det klart fremgår at arbeidstakeren er overtallig uansett, slipper arbeidstakeren å miste dagpenger ved en sluttpakke.   En sluttpakke kan eksempelvis innholde:   - 3 til 6 måneders etterlønn i tillegg til oppsigelsestiden.   - Arbeidsfritak i oppsigelsestiden Hvis ikke annet avtales vil det ikke bli utbetalt feriepenger når en ikke utfører lønnet arbeis.   - Karriererådgiving De aller fleste har behov for å ha noen å snakke med etter at de av forskjellige grunner har sluttet. Her bygger vi selvtillig og profesjonaliserer jobbsøket.   - Økonomisk rådgiving Få en gjennomgang av hvilke økonomiske konsekvenser sluttpakken. Ikke glem at den også kan påvirke pensjonen.   - Beholde mobil, pc og forsikringer ut oppsigelsestiden Mange bedrifter lar de ansatte for kjøpe mobil og pc for en billig penge. Men vær forberedt på at de ønsker å rense den for firmainformasjon.   Det er selvfølgelig mange andre ting en sluttpakke kan innholde. Hver enkelt må vurdere sluttpakkens innhold nøye.   En vel planlagt og gjennomført nedbemanning sammen med en godt sammensatt sluttpakke, blir til en startpakke.   [-]
Les mer
8 timer
Medarbeidersamtalen: Slik motiverer du dine ansatte til stadig forbedring [+]
Ledelse handler om kommunikasjon. Kommunikasjon mellom leder og medarbeider er avgjørende for bedriftens totale prestasjon. Hvordan strukturere en medarbeidersamtale slik at den faktisk virker? Hvordan kan man gjennomføre en medarbeidersamtale ukentlig uten å forstyrre daglig arbeid? Kurset retter seg mot ledere som ønsker å få det beste ut av sine medarbeidere, hver dag. Gjennom praktiske øvelser gir kurset verktøy og teknikker som effektiviserer kommunikasjon og informasjonsflyt på tvers av nivåer i organisasjonen og setter ledere i stand til å:   Motivere sine medarbeidere Holde seg informert om tingenes tilstand Oppdage både utfordringer og seiere tidlig   [-]
Les mer
Med karriereutvikling menes både det å bevege seg oppover og/eller sidelengs i organisasjonen. Gjennom en gapanalyse av eksisterende kompetanse og fremtidige behov, skred... [+]
En bevisst utvikling av sine medarbeidere er ikke bare en måte å utvikle og beholde de ansatte, men også en god måte for å tiltrekke seg nye medarbeidere. Mangel på karriereutvikling er en av de viktigste årsakene til at nøkkelpersoner skifter arbeidsplass.   Medvind kan hjelpe bedriften med å utvikle interne karriere-rådgivingsprogram. Vi bistår også enkeltpersoner med karriererådgivning. [-]
Les mer
Medvind kan bistå når arbeidstakere er sykemeldte [+]
Vi deltar ved behov på møter hos NAV trygd og arbeid og evt. hos lege / behandler. Vi utarbeider individuelle løp for hver enkelt arbeidstaker. Medvind deltar også i attføringsutvalg i flere bedrifter. Flere av de ansatte i Medvind har erfaring fra NAV arbeid og sosial.   Veiledning til oppfølging av sykemeldte:     * Arbeidsgivere bør utarbeide en oppfølgingsplan når en ansatt har vært helt eller delvis borte fra arbeidet i seks uker.    * Planen skal sendes NAV innen 12 ukers sykefravær.    * Oppfølgingsplanene skal danne grunnlag for arbeidsgivers møte med ansatte ved 12 ukers fravær og møte med NAV ved 6 måneders fravær.   Minimumskrav til planen:     * Vurdering av arbeidstakers arbeidsoppgaver og evner    * Aktuelle tiltak i arbeidsgivers regi    * Aktuelle tiltak med bistand    * Plan for videre oppfølging NAV har virkemidler og tiltak som kan støtte opp under tilretteleggingsarbeidet som gjøres på arbeidsplassen.   [-]
Les mer
Karriererådgiving tar utgangspunkt i hver enkeltes optimale arbeidssituasjon. I samråd med kandidaten legger vi en plan for veien videre. Vi har programmer av forskjellig... [+]
Karriererådgiving har fokus på: Hva vil du jobbe med?Sett fokus på egen utvikling og veien videre! Hva er du god på?Bli bevisst din kompetanse, ferdigheter og resultater, Hva er viktigst for deg?Livets ulike faser får oss til å prioritere forskjellig, bli bevisst dine behov Skriv en god CV og send den med en like god søknadVi gir deg tips og råd for hvordan du når frem med ditt budskap Du kjenner flere en du tror!Kartlegg nettverket ditt og finn en god måte å bruke det på. Forbered deg til intervjuet!Vi øver på intervjuet til du føler deg trygg. Bruk av testverktøy. Gjennomgang av referanserHvem er referansene dine og hvordan kan de forberedes? Evaluering av jobbtilbudEr dette riktig jobb for deg nå og hvilken skal du velge?   [-]
Les mer
Dagens bedrifter og organisasjoner er i stadig endring. De må kunne forholde seg til raske endringer i markedet og endrede rammebetingelser i samfunnet [+]
Endringskompetanse er derfor i ferd med å bli et viktig konkurransefortrinn, enten det gjelder innføring av teknologi, nye målkrav, ny strategi eller behov for bedre samarbeid. Endrings- og omstillingsprosesser stiller store krav både til bedrift; organisasjon og arbeidstaker.   For den enkelte kan en omstilling være skremmende, men samtidig gi mulighet for nye utfordringer og bruk av ”gjemte” ressurser og kunnskap. For å få til en vellykket omstillingsprosess for den enkelte medarbeider er det viktig at bedriften skaper eierskap til endringsposessene. Av bedriften vil en slik prosess kreve fokus på retning, kommunikasjon og oversikt over ansattes faktiske kompetanse slik at de menneskelige ressursene blir utnyttet best mulig.   Vi har god erfaring og kompetanse i å veilede omstilling av enkeltpersoner, team og bedriften som helhet. Vi skreddersyr programmer for bedriften, organisasjonen eller teamet for å redusere usikkerheten og for å få optimal energi ut av omstillingen.   [-]
Les mer
På forespørsel
Karriereveiledning og rådgiving i forbindelse ved nedbemanning. [+]
Hva er viktig for de som forlater virksomheten   -Økonomisk trygghet i jobbbsøkeperioden - Bevare selvrespekten og troen på verdien av egen kompetanse og erfaring - Bevisstgjøre egen jobbsøkeprosess og presentasjon - Sikre en grundig analyse av nye muligheter - Sikre rask overgang til ny riktig jobb   Hva kan Medvind tilby - Individuell rådgivning for profesjonalisering av jobbsøket - Avslutte forholdet til virksomheten og sikre gode referanser - Avklare sluttårsak - Etablere en egen markedsplan med fokus mot egen utvikling og ny karriere- Kompetansekartlegging - Bevisstgjøring og tydeliggjøring av personlige egenskaper - Personprofilanalyse- Etablere en målrettet CV og Søknad - Egenpresentasjon og intervjutrening - Presentasjon og bruk av nettverkskontakter   - Bruk av rekrutteringsbyråer, headhuntere og jobbdatabaser - Vurdering av reelle jobbtilbud og ansettelsesavtaler - Vurdering av oppstart av egen virksomhet - Plan for ” de første 100 dagene” i ny jobb   Slik fungerer programmet og rådgivningen - Hver person får en egen rådgiver som følger opp frem mot ny riktig jobb - Tilgang til kontor og PC/internett- Ukentlige temamøter i grupper og workshops - Grundig vurdering av kompetanse, egenskaper og ferdigheter - Analyse av potensielle virksomheter for forberedelse av CV/søknad og intervju- Bruk av anerkjente personprofilanalyser (OPQ og SPGR)Trygghet for ny riktig jobb   KarrieresenterVed større nedbemanninger kan vi etablere et karrieresenter hos bedriften hvor de ansatte kan få karriereveiledning, hjelp til å skrive cv, søknad, intervjutrening samt å få låne en pc.   OutplacementVed outplacment har den som har blitt nedbemannet anledning til å få en kontorplass hos oss. Vi tar i mot grupper og enkeltpersoner for karriereveiledning på vårt hyggelige kontor i Josefinesgate. Inkludert i prisen er blant annet tilgang til pc, internetttilgang, skriver og kopimaskin.    Økonomisk rådgivingHvordan vil en sluttpakke påvirke min økonomi eller pensjon?En rådgivingstime med en av våre økonomiske rådgivere vil gi deg svaret.   SamtaleterapeutNedbemanning kan frigjøre mange følelser og er en viktig prosess påveien til et nytt ståsted. Vi jobber med erfarne terapeuter som kanbistå den enkelte eller bedriften ved behov og kan sette opp timer påkort tid. [-]
Les mer
Lær deg enkle teknikker for å komme i bedre kontakt med dine medarbeidere og lær deg gode spørsmål og lær deg å lytte både til det som blir sagt og ikke sagt. [+]
Om du er blant dem som opplever at du ikke alltid når fram til dem du skal snakke med eller at du ønsker en enda bedre relasjon til dine medarbeidere, ligger nøkkelen til et godt forhold i kommunikasjonen. Så er også kommunikasjon uendelig mye mer enn ord og ordvalg, selv om det også er viktig.   På dette kurset vil du lære noen enkle teknikker for å få folk til å slappe bedre av sammen med deg, hvordan du lettere kan nå fram og føle at dere er på bølgelengde. Vi vil også jobbe med språk så du blir bedre til å stille de gode spørsmålene. Du vil få trening i å lytte etter det som blir sagt mellom linjene så du kan fylle inn og stille enda mer presise spørsmål. Dette vil du lære: - hvordan du kan møte dine medarbeidere/medmennesker slik at de lett får tillit til deg - trening i å lytte til og observere den du snakker med - gode spørsmål som kan avsløre og løse opp i begrensende tankemønstre - kunnskap om personlighetstyper slik at du kan møte hver enkelt på best mulig måte. Det vil være undervisning gjennom litt teori  og mest øvelser – det er gjennom å erfare du virkelig lærer og får et godt grunnlag du kan jobbe videre med. Et kurs vil gi deg et godt grunnlag, og om du virkelig ønsker å bli dyktig, er individuell oppfølging smart. Det vil si at vi treffes med jevne mellomrom for å snakke om hva som fungerer og hvor du trenger å jobbe mer. Ved å gjennomgå om de samtalene du har, vil vi finne ut hva som skal til for å bli en enda bedre samtalepartner for dine medarbeidere og hvordan du kan hente ut enda mer av deres potensial. [-]
Les mer
1 semester
Å gi tid til de ansatte for å ta vare på seg selv er en investering i dine kollegaer eller ansattes totale helse og velvære. [+]
Forskning og erfaring viser at en arbeids pause er svært preventivt og at bedrifter som tilbyr dette for sine ansatte får mindre sykefravær, økt trivsel og livskvalitet. På Studio Nille tilbyr vi kurs dagtid som spesielt tar for seg stress og spenninger i rygg, nakke og skuldre, hvor du får en umiddelbar effekt i form av avspenning og glede, en viktig forebyggende effekt i forhold til både fysiske og mentale plager. Vi bruker den kunnskap og erfaring vi har til å gi dere noe unikt, enten dere ønsker å bruke vårt tilbud til bedriftens sykemeldte, forebygge sykefravær eller som tiltak for økt trivsel. 15% rabatt på ordinære kurs Har dere flere ansatte som er interessert i våre kurs? Vi tilbyr bedriftsrabatt på våre ordinære kurs, uansett om det er den ansatte eller bedriften som betaler.   Timeplan vårsemester 2018:   Flying Yoga Her kombineres styrketrening og yoga i en spesiell slynge som er festet i taket for en sterk og smidig kropp. Funksjonelle øvelser som bidrar til økt styrke i armer, skuldre og kjernemuskulatur, gode øvelser som avlaster ryggen og en skjønn avspenning til slutt. Når: Mandager kl 10.45-12.00 og tirsdager kl 11.00-12.15 Pedagog: Ann-Hege Yoga på stol Ulike øvelser sittende på en stol eller med stolen som støtte, perfekt for deg som trenger en pause i løpet av arbeidsdagen. Vi tøyer, strekker og stryker kroppen, jobber med pusten og har dyp avspenning til slutt. Når: Onsdager kl 11.15-12.15 Pedagog: Ann-Hege     Zumba Gold Perfekt for alle aktive som liker dans og rytmer. Dette er en skånsom og modifisert Zumba time som har fokus på koordinasjon, bevegelse og balanse. Gjør godt for kropp, sjel og humør!   Når: Torsdager kl 10.35-11.45 Pedagog: Cathrine   Workshop Vi skreddersyr opplevelser for deres bedrift. Det kan være en del av et seminar, en workshop eller et kurs med øvelser som er tilrettelagt for de ansatte.   Pris ordinære kurs inkl. 15% rabatt 15 uker kr 1500     Kontakt Gi bedriften og dine ansatte det lille ekstra. Send oss en mail med navn og kontaktinformasjon til de interesserte, så tar vi kontakt og anbefaler klasser og tidspunkt. E-post: ann-hege@studionille.no   [-]
Les mer
Bedriftsintern
Vi bistår de involverte parter i å finne gode løsninger ved nedbemanning eller omstilling [+]
Briga AS tilbyr kursinstruktører med bred kompetanse og erfaring i kursledelse og opplæring. Vi har mange års erfaring med arbeid innenfor de fagområdene vi tilbyr kurs i, og får gode tilbakemeldinger fra våre kursdeltakere.   Hva får du som leder? Bistand til å gi dine ansatte tilstrekkelig informasjon og tett nok oppfølging, slik at arbeidstaker forstår hvorfor behovet for omstiling og eventuell nedbamanning er tilstede, og hvilke kriterier som benyttes i prosessen En uhildet tredjepart som kan opptre nøytralt i prosessen   Hva får dine berørte ansatte? De ansatte får hjelp til å se hvilke muligheter som ligger foran dem i den prosessen de er inne i. Videre får de: Individuell kartlegging av ståsted og videre karrieremuligheter fra kvalifiserte veiledere med god kjennskap til arbeidsmarkedet Hjelp til å utarbeide individuelle handlingsplaner, der fokus er på nye muligheter Bruk av anerkjentee karriereveiledningsverktøy En rask overgang til annet arbeid, i tråde med realistiske ønsker og kompetansen til den enkelte Veiledning ut fra individuelle behov   Et godt omdømme for bedriften Profesjonell og målrettet bistand til de ansatte gir bedriften et godt omdømme. En bedrift som ivaretar sine ansatte på tross av en utfordrende og vanskelig situasjon, beholder sitt gode navn og rykte [-]
Les mer
Bedriftsintern 6 timer
Ledere skal jevnlig holde medarbeidersamtaler. Forskning viser at mange ikke er fornøyd med måten dette fungerer på. Dette kurset tilbyr nytenkning. [+]
Det unike med dette kurset er at ledere og medarbeidere kurser seg sammen. Det gjør at en kan ta ut læringseffekten umiddelbart. Ledere og medarbeidere får sammen lære om nyeste forskning og erfaring med medarbeidersamtalen.  Sammen får dere også reflekter over samtalen som utviklingsarena slik dere vil ha den.Vi jobber med metoder for deltakelse og involvering som gjør at dere kan holde gode gruppesamtaler der alle deltar og er aktive på lik linje. På den måten fordeles ansvaret på flere og de samlede ressursene for læring og utvikling brukes mye mer effektivt enn i den tradisjonelle medarbeidersamtalen. I løpet av de seks timene kurset varer vil dere få reflektere over egne erfaringer og ønsker knyttet til medarbeidersamtalen. Dere utvikler ferdigheter i å gjennomføre samtalen i et helt nytt format. Deretter kan dere reise hjem å videreutvikle det på den måten som passer dere best. I tillegg har dere gjort erfaring med en møtemetodikk som er anvennelig til en mengde andre møter i virksomheten. Dersom dette gir mersmak kan dere gå videre til vårt tre-dages kurs i person- og prosessfokusert møteledelse. Kurset vil være en kick - start på et involverende leder- og medarbeiderskap og innovasjon i bruk av møtetid. [-]
Les mer
1 dag
Hvordan kan du håndtere konflikter i nedbemanning på en god måte? I nedbemanning vil gode kolleger, og leder og medarbeider oppleve motstridende interesser. [+]
Målsetningen er at du og din bedrift skal ha best mulige forutsetninger for å komme godt gjennom nedbemanningen, og at det skal være gode forhold for drift før, under og etter prosessen. På dette kurset lærer du mer om arbeidsrettslige krav til nedbemanning saksbehandlingen kommunikasjon i nedbemanning å forstå og å forebygge konflikter strategiske forhandlinger Medarbeidere som opplever at prosessen rundt nedbemanningen har vært god, vil som oftest klare å leve godt med resultatet, selv om det ikke ble et ønsket resultat. Vi vil hjelpe deg med å få til dette!   Les mer om kursleverandøren på hjemmesiden www.juristpartner.no [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.