Administrasjon og HR
Kurs i HR og personalkurs
Du har valgt: Akershus
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettkurs 1 050 kr
21 Apr
12 May
10 Jun
Personvernregler i praksis ved opphør av arbeidsforhold [+]
Alle nåværende arbeidstakere såvel som tidligere ansatte har rettigheter som får betydning i forhold til i hvilken grad, hvordan og hvor lenge en arbeidsgiver kan behandle personlig informasjon. På dette times nettkurset setter vi fokus på regler og problemstillinger som oppstår når arbeidstaker skal slutte.  Personvernerklæring  Informasjon i personalmappen og andre steder Oppbevaringsplikt - hvilke opplysninger er arbeidsgiver pålagt å oppbevare etter utløpet av oppsigelsestiden og hvor lenge skal slike opplysninger oppbevares.  Kan vi oppbevare personopplysninger av historisk interesse? Sletting - hvilke opplysninger skal arbeidsgiver slette Innsyn i epost og filer etter arbeidsforholdet opphør Praktisk informasjon Dette er et nettbasert kurs. En beskrivelse av hvordan oppkobling skjer vil bli sendt i forkant av kurset. Webinaret forutsettes vist på egen PC på din arbeidsplass. Vi anbefaler deg å sitte avskjermet i eget rom, eller sammen med andre som tar samme kurset. Du må logge deg på webinaret lokalt (ikke via terminalserver/Citrix) og ha på lyd. [-]
Les mer
Nettkurs 4 400 kr
24 Apr
13 May
Personalforum vår 2020 - vårens oppdatering innenfor personalområdet [+]
Har du personalansvar eller jobber innen HR? Er du tillitsvalgt, leder eller mellomleder? Jobber du med revisjon, regnskap eller lønn? Da er det viktig at du har kjennskap til rammene for arbeidsgivers styringsrett, har en oversikt over arbeidstakers rettigheter og nye regler innenfor personalområdet.  Har du personalansvar eller jobber innen HR? Er du tillitsvalgt, leder eller mellomleder? Jobber du med revisjon, regnskap eller lønn? Da er det viktig at du har kjennskap til rammene for arbeidsgivers styringsrett, har en oversikt over arbeidstakers rettigheter og nye regler innenfor personalområdet. På Personalforum møter du våre mest engasjerte og erfarne jurister som brenner for å dele sin kunnskap innenfor fagområdet. Spennende tema denne våren  Kan arbeidstaker fritt reise utenlands med sykepenger etter praksisendring hos NAV?  Kan arbeidsgiver forskjellsbehandle ansatte, når er det diskriminering? Kravet til reelt stillingsomfang for fast ansettelse. Hva skal stå i arbeidsavtalen? Hva er fleksibel arbeidstid - hvordan påvirker dette retten til overtidsbetaling? Hvilke rettigheter har nyansatte arbeidstakere til sykepenger? Agenda: Nyheter Sykepenger under utenlandsopphold EU/EØS Varsling Nye regler fra 1. januar 2020 IA-avtalen - Tilskudd til ekspertbistand Hvem kan få ekspertbistand? Hvilke utgifter blir dekket? Bruk av opplysninger fra a-ordningen for obligatorisk tjenestepensjon i privat sektor Fast og midlertidig ansettelse  Når kan arbeidstaker ansettes midlertidig? Hva skjer dersom arbeidstaker er ulovlig midlertidig ansatt?  Krav til fast ansettelse? Reelt stillingsomfang Hva skal arbeidsavtalen inneholde? Minimumsvilkår i aml. § 14-6 Ferie Hvem fastsetter og bestemmer tiden for ferie? Når kan arbeidstakere motsette seg å avvikle ferie? Fastsettelse av ferie i særlige situasjoner Foreldrepermisjon Sykdom Militæret Oppsigelse Arbeidstid/overtid Alminnelig arbeidstid Når er det overtid? Hva har arbeidstaker krav på i overtidskompensasjon? Er det forskjell på overtid i hverdagen og i helger? Hva er fleksibel arbeidstid? Har arbeidstaker fortsatt rett til overtidsbetaling? Gjennomsnittsberegning av arbeidstid Diskriminering - når kan det forskjellsbehandles? Forbud mot diskriminering  Hvilke diskrimineringsgrunnlag har vi i norsk rett? Lønn/lønnsøkning -  permisjoner/sykdom Generelle og individuelle lønnstillegg Lønnsendring - justering av sykepenge-/foreldrepengegrunnlaget? Avtale om full lønn Kompensasjon av reiseutgifter Full lønn under sykdom/foreldrepermisjon Ferie Prosentsats Ekstraferie til enkelte i bedriften? Bruk av egenmelding Utvidet rett til egenmelding Inndragelse av egenmeldingsretten  Når har arbeidstaker rett på sykepenger fra arbeidsgiver? Hvordan informere ansatte? Nyansatte Personalhåndbok  Arbeidsavtale  Grunnvilkår når har arbeidstaker rett til sykepenger? Arbeidsgiverperioden Er det alltid arbeidsgiverperiode  Vilkår for arbeidsgivers plikt til å utbetale sykepenger i arbeidsgiverperioden  Forskuttering Maksperiode med sykepenger - har arbeidstaker vært syk før ansettelse? Med forbehold om endringer. Delta Online Delta på kurs i Oslo eller via online sendinger fra din arbeidsplass. Onlinekurset varer en dag fra kl 09:00-16:00, og er et opptak fra 18. mars 2020. Du mottar lenke med tilgang i forkant og en SMS med passord senest 10 minutter før sendingen starter. Når du deltar online har du mulighet til å sende inn spørsmål, og du mottar i tillegg opptak av kurset for repetisjon og oppslag. Du vil ha tilgang til opptaket i seks måneder. En tilgang til online kurs kan kun brukes av én person. Er dere flere i bedriften som ønsker å følge samme sending, må dette bestilles per ansatt.  Dersom dere er flere enn en deltager bruk rabattkode OnlineF19 og få 40 % rabatt for deltager 2-5. For flere enn 5 deltagere, be om pris ved å sende forespørsel til kurs@visma.com.   [-]
Les mer
7 timer
Kurset gir deg en innføring i rekrutteringsprosessen så du blir tryggere på egne ansettelser. [+]
I mange bedrifter bruker man byrå til rekruttering/headhunting på leder og nøkkelstillinger. Som oftest gjøres rekruttering lenger ut i organisasjonen av mellomledere. For at disse prosessene skal være bere bevisst og kvalitetssikret kjører jeg 1-2 dagers kurs innen dette fagområdet. Hvis vi kun har 1 dag vil kurset ta for seg hovedfasene i rekrutteringsprosessen.  Fasene i kurset: Bli kjent med oppdrag, definere behovet, utforme kravspesifikasjon, utforme annonse, publisere annonse, scanne søkere, 1. gangs intervju, 2. gangs intervju, med case/presentasjon, test, referansesjekk, closing. Jeg har min bakgrunn fra reiseliv og handel. Gjennom 18 år har jeg vært med å bygge opp Skandinavias ledende hotellkjede Nordic Choice Hotels fra 5-170 hotell. Min erfaring er fra både salg, drift og HR både på hoteller og hovedkontor. Jeg har gått gradene fra salgssjef på lokalt hotell, til hotelldirektør. Videre til hovedkontoret som salgsdirektør for region øst, Norge og senere for Norden. Mine oppgaver som salgsdirektør var som fagansvarlig å drifte opptil 80 selgere i Norge, Sverige og Danmark på en effektiv og motiverende måte samt coache hotelldirektøren som var selgerens nærmeste leder i det daglige. Rekruttering, opplæring, strategi, operative salgsplaner, operativ salgsledelse, utvikling og oppfølging av bruk av salgsystemer, rapporteringssystemer og lignende var primæroppgavene. Videre har jeg jobbet flere år i HR med rekruttering, klimaanalyse, fadderprogram, trainee program og ikke minst oppbyggingen av kompetanseplattformen til selskapet Choice Academy som var en totalleverandør innen kompetanseutvikling. Jeg har vært Kommersiell Direktør i Alpinco som eier og driver destinasjonene Hafjell og Kvitfjell. Her har jeg hatt ansvaret for utvikling innen salg, marked og booking. Apinco er bla.a eid av Petter Stordalen som også eier Nordic Choice Hotels. Jeg har også gjennom 5 år eid og drevet 2 klesbutikker der kundegruppen var kvinner 30+. Mitt tilbud til kundene var klær, sko, vesker, smykker. Jeg har vært konsulent i eget selskap siden 2010 og jobber med kunder innen fagområdene salg, service, ledelse og HR. Jeg leverer tjenester som kurs, trening, rekruttering og forretningsutvikling. Jeg leies inn til korte og lengre oppdrag. Noen av mine kunder og referanser finner du her. Jeg har et management for hire oppdrag for Stiftelsen Risør Trebåtfestival der jeg er leid inn som festivalleder siden 2015. Arbeidet kombineres med andre oppdrag. Jeg er sertifisert coach fra Senter for Prestasjonscoaching, sertifisert bruker av Thomas International, samt sertifisert executive service coach i den internasjonale reiselivsorganisasjonen HSMAI. Jeg har hatt en rekke styreverv og satt i ulike faggrupper og kompetanseutvalg opp igjennom årene.   [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
10 Jun
Tid for endring? Nye forretningsmodeller eller endring i marked eller struktur krever omstilling og restrukturering. Er du klar? Dette er modul 2 av 2 om omstilling og re... [+]
Omstilling og restrukturering (Modul 2 av 2)tar utgangspunkt i at virksomheter opplever sviktende omsetning, kundeflukt, kostnadsøkning eller andre forhold som fører til en hverdag der styret må ta nye grep, eksempelvis; ny ledelse / ledelsesform, justere organisasjonen og tilrettelegge for ny målrettet satsning. Kurset bygger på våre konsulenters erfaringer med omstillingsprosesser i ulike roller som ledere og som konsulenter. Med bakgrunn i ønske om å skape et praktisk rettet kurs, tar vi for oss en del konkrete utfordringer bedrifters ledelse står overfor. Du kan ta modul 1 og 2 sammen eller velge kun en av disse 2 kursdagene som selvstendig kursdag ved behov. Våre forelesere arbeider også i det daglige med konsulentoppdrag og som bidragsytere for ledere/styrer og virksomheter med deres konkrete omstruktureringsbehov. Kursinnhold: Omstilling og restruktureringInnledning: (Modul 1)- bedriftens livssyklus- hvor befinner din bedrift seg nå?- behov for ny kurs og ny ledelse/ledelsesform- demoraliserte ledere og redde ansatte- utfordringer i omstillings- og restrukturering Del 1:  (Modul 1)- seks av ti endringsprosjekter mislykkes- gjør det rette grepene- sentralisering og desentralisering- informasjon, dialog- fagforeningen og tillitsvalgtes rolle- administrasjonen og styrets rolle Del 2:  (Modul 1)- oppsigelser ved endring- oppsigelsesprosessene i praksis- samarbeid med rekrutteringsselskaper - andre prosesser for om- og nedbemanning Del 3:  (Modul 2)- anstrengt likviditet- utilfredse kunder- stive bankfolk- sinte investorer, aksjonærer, styrer- konkurrenter som sirkler omkring Del 4:  (Modul 2)- organisasjonsutvikling- helhetstanker for endrede tider- utviklingstiltak for organisasjoner i endring- selskapets omdømme i vanskelige tider Oppgaver og Cases inngår i begge moduler.     [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
09 Jun
Tid for endring? Nye forretningsmodeller eller endring i marked eller struktur krever omstilling og restrukturering. Er du klar? Dette er modul 1 av 2 om omstilling og re... [+]
Omstilling og restrukturering (Modul 1 av 2)tar utgangspunkt i at virksomheter opplever sviktende omsetning, kundeflukt, kostnadsøkning eller andre forhold som fører til en hverdag der styret må ta nye grep, eksempelvis; ny ledelse / ledelsesform, justere organisasjonen og tilrettelegge for ny målrettet satsning. Kurset bygger på våre konsulenters erfaringer med omstillingsprosesser i ulike roller som ledere og som konsulenter. Med bakgrunn i ønske om å skape et praktisk rettet kurs, tar vi for oss en del konkrete utfordringer bedrifters ledelse står overfor. Du kan ta modul 1 og 2 sammen eller velge kun en av disse 2 kursdagene som selvstendig kursdag ved behov. Våre forelesere arbeider også i det daglige med konsulentoppdrag og som bidragsytere for ledere/styrer og virksomheter med deres konkrete omstruktureringsbehov. Kursinnhold: Omstilling og restruktureringInnledning: (Modul 1)- bedriftens livssyklus- hvor befinner din bedrift seg nå?- behov for ny kurs og ny ledelse/ledelsesform- demoraliserte ledere og redde ansatte- utfordringer i omstillings- og restrukturering Del 1:  (Modul 1)- seks av ti endringsprosjekter mislykkes- gjør det rette grepene- sentralisering og desentralisering- informasjon, dialog- fagforeningen og tillitsvalgtes rolle- administrasjonen og styrets rolle Del 2:  (Modul 1)- oppsigelser ved endring- oppsigelsesprosessene i praksis- samarbeid med rekrutteringsselskaper - andre prosesser for om- og nedbemanning Del 3:  (Modul 2)- anstrengt likviditet- utilfredse kunder- stive bankfolk- sinte investorer, aksjonærer, styrer- konkurrenter som sirkler omkring Del 4:  (Modul 2)- organisasjonsutvikling- helhetstanker for endrede tider- utviklingstiltak for organisasjoner i endring- selskapets omdømme i vanskelige tider Oppgaver og Cases inngår i begge moduler.     [-]
Les mer
Oslo 6 timer 5 950 kr
16 Sep
04 Nov
Lederens evne til å gripe fatt i problemer som oppstår, er avgjørende for arbeidsmiljøet og virksomhetens utvikling. Gjennom gode samtaler kan du bidra til å skape en sun... [+]
Kurset «De vanskelige personalsamtalene» tar utgangspunkt i at lederens evne til å gripe fatt i problemer som oppstår, er avgjørende for arbeidsmiljøet og virksomhetens utvikling. Da er det viktig å kunne håndtere de vanskelige samtalene på en god måte, samtaler som ofte kan oppleves som vanskelige for den ene, men ikke nødvendigvis den andre parten. Behovet for slike samtaler kan imidlertid komme overraskende og brått på, og da er det viktig at du som leder har god nok kunnskap og kompetanse. På kurset lærer du hvordan en effektivt kan gjennomføre krevende samtaler, uavhengig av type, årsak og sammenheng ellers.  Formålet med kurset er at deltakere skal: - bli bedre til å unngå utsettelser av vanskelige samtaler. - bli bedre til å gjennomføre vanskelige samtaler. - forstå hvem min medarbeider «virkelig er».  - lære hvordan en selv agerer når «autopiloten» slår inn. En vanskelig samtale kan omhandle alt fra irritasjonsmomenter og dårlig utført arbeid, til større endringer med betydelige konsekvenser for medarbeideren. Det kan være vanskelig å forutsi hvilke reaksjoner som kan komme underveis i en samtale, å vite hvem din medarbeider «egentlig er»  og hva som er dine egne reaksjonsmønstre. Samtaler som kan skape reaksjoner hos mottaker og sette følelsene i sving hos begge parter bør forberedes godt så langt det er mulig. Lær hvordan «Autopiloten» hos begge slår raskt inn når ubehaget føles på kroppen, og hvordan en kan unngå at situasjonen tilspisser seg unødig ved at reaksjoner medfører motreaksjoner.  Kursinnhold: De vanskelige personalsamtalene • Hvordan identifiser den vanskelige samtalen? • Hvordan ta initiativ til den vanskelige samtalen? • Hvordan se og forstå dine medarbeidere? • Konstruktiv kommunikasjon • Tydeliggjøring av forventninger • Hvilke reaksjoner kan du forvente • Hva er «autopilot»-agering • Hvordan øve på flere typer vanskelige samtaler? [-]
Les mer
7 timer 3 400 kr
Dagskurs i forebygging og håndtering av konflikter på arbeidsplassen [+]
Opplever du fastlåste situasjoner og vedvarende gnisninger blant dine medarbeidere? En av fem arbeidstagere har sykmeldt seg som følge av dårlig arbeidsmiljø og ledelse. Konflikter på arbeidsplassen er en kilde til økt sykefravær, turnover, og produktivitetslekkasjer. Mange ledere skygger unna når det gjelder som mest. Selv om det er de ansatte som bærer ansvaret for å håndtere sine egne konflikter, så har lederen et overordnet ansvar for arbeidsmiljøet. Sunne organisasjoner holder kurs 8. mai i hvordan du kan håndtere krevende relasjoner og sviktende kommunikasjon på arbeidsplassen. Du lærer blant annet om dette: Når bør du gripe inn? Når bør man holde seg unna og la de involverte ordne opp selv? Hva handler konflikten egentlig om? Er det noens adferd eller organisatoriske ting som er kilde til konflikten? Når kan det være nyttig å involvere en nøytral tredjepart? Hvem bør man i så fall involvere (ledelse/verneombud/HR/tillitsvalgt/andre)? Hvilke behov har vi på arbeidsplassen, og hvordan møtes vi motstridende behov? Hvilke vanlige fallgruver er det verdt å unngå? Hvordan hindre at konflikten eskalerer, uten å være unnvikende?                        Konflikt mellom to vs konflikt mellom grupper. Ulik dynamikk, ulike løsninger? Hvordan skape gode retningslinjer for håndtering av konflikter på arbeidsplassen? Kurset gir en grundig innføring i hvordan ledere og ledergrupper konstruktivt kan håndtere konflikter på et tidlig tidspunkt, med og mellom medarbeidere. Du får konkrete verktøy for å skape en sunn samhandlingskultur og et godt beredskapssystem for eventuelle konflikter. Kursform: Kurset har én kursdag. Fyldig kurshefte følger med, der det også inngår nyttige tester og refleksjonsoppgaver. Kurset er et samarbeid mellom Sunne organisasjoner og HMS Norge. Når: 8. Mai 2019. Kursavgift: 3.400. For mer info: jorgen@sunneorg.no [-]
Les mer
4 timer
Det er svært viktig å kjenne det juridiske rammeverket for oppsigelser og stillingsvern. Dersom dere må nedbemanne eller omstille er dette kurset du bør gå på. [+]
Unngå saksbehandlingsfeil ved oppsigelser Kurset tar for seg det juridiske rammeverket rundt oppsigelser og endring av stilling. Hva skal til, hvordan går dere frem i prosessen, hvem skal ha informasjon, og når? Det er lett å trå feil, og det kan bli svært kostbart. I tillegg er det jo helt unødvendig, når det bare er å følge regleverket.   Kurset gir deg en oversikt over: saklighetsvurderingen begrunnelse i arbeidsgivers vs arbeidstakers forhold fremgangsmåte/saksbehandling utvelgelse medbestemmelse og drøftelse tillitsvalgtes rolle forhandlinger   Målsetningen er at bedriften skal kunne sitte igjen med gode forutsetninger for videre drift, og å unngå unødvendige konflikter. Man kommer veldig langt med å gjøre ting på riktig måte, og det vil vi bidra til med dette kurset. [-]
Les mer
1 dag
Hvordan kan du håndtere konflikter i nedbemanning på en god måte? I nedbemanning vil gode kolleger, og leder og medarbeider oppleve motstridende interesser. [+]
Målsetningen er at du og din bedrift skal ha best mulige forutsetninger for å komme godt gjennom nedbemanningen, og at det skal være gode forhold for drift før, under og etter prosessen. På dette kurset lærer du mer om arbeidsrettslige krav til nedbemanning saksbehandlingen kommunikasjon i nedbemanning å forstå og å forebygge konflikter strategiske forhandlinger Medarbeidere som opplever at prosessen rundt nedbemanningen har vært god, vil som oftest klare å leve godt med resultatet, selv om det ikke ble et ønsket resultat. Vi vil hjelpe deg med å få til dette!   Les mer om kursleverandøren på hjemmesiden www.juristpartner.no [-]
Les mer
1 dag 4 900 kr
Er du en mester i konflikthåndtering? På arbeidsplassen er det helt vanlig at det oppstår konflikt mellom kolleger, og de koster bedriftene mye ressurser. Lær å hån... [+]
Bruker du for mye av tiden din til å håndtere konflikter mellom kolleger, eller konflikter mellom leder og ansatte? Undersøkelser viser at ledere bruker 20% av tiden sin på konflikter, og samtidig at konflikthåndtering på jobben er noe ledere har for lite kompetanse på. Konflikter på jobben er en naturlig del av arbeidslivet, og kan til og med være en ressurs for bedriften din. Det viktige er at du kan håndtere konflikter på en god måte. Da kan du få en bedrift hvor de ansatte trives, produserer bedre, og ønsker å jobbe. Hvem vil vel ikke ha det?   For å få til dette er det nyttig å forstå konflikter, og hvordan de kan virke konstruktivt hos dere. Kursholder har grundig kjennskap til arbeidsrett, ledelse og konfliktmekling, og temaet for kurset blir plassert både i et arbeidsrettslig-, et mellommenneskelig- og et ledelsesperspektiv. Problemstillingene du får presentert vil bli knyttet til krav til psykososialt arbeidsmiljø i regelverket, og typiske problemstillinger i arbeidslivet. Hva lærer du? I kurset har vi lagt hovedvekt på å gi deg kunnskap om hvordan du kan arbeide for å oppnå et godt arbeidsmiljø og gode arbeidsrelasjoner, og hvordan du i din bedrift kan få til: Godt samarbeid og innovasjon Forebygging av konflikter God konflikthåndtering Temaer som du vil bli tatt gjennom: Kommunikasjon i team Hvorfor det er lurt å forstå noe om konflikter Konflikthåndtering på arbeidsplassen, med konkrete tips Psykososialt arbeidsmiljø, risiko- og nærværsfaktorer   Er det flere hos dere som trenger kurs i konflikthåndtering? Få med deg mellomledere, verneombud og tillitsvalgte. Kurset kan med fordel gjøres bedriftsinternt, og vi kan spre det over flere dager for dere, alt etter hva som passer din bedrift. Bestiller du for grupper gis det også spesialpris. Trykk på den grønne knappen for "send meg gratis info" nedenfor dersom du ønsker et bedriftsinternt opplegg eller gruppebestilling. [-]
Les mer
Hvordan får du til en god og effektiv endringsprosess i omstilling og nedbemanning? Her er kurset for deg som må foreta endringer i organisasjonen. [+]
Målsetningen med kurset:   å trygge bedriftens vurderinger, hjelpe til med god og riktig kommunikasjon, bidra til legitime prosesser, få færrest mulig tvister rundt eventuelle oppsigelser og best mulig forutsetninger for videre drift.   Omstilling- og endringskompetanse er avgjørende for bedrifters konkurranseevne.   Kurset i omstilling/endring gir en bred fremstilling av hvordan man kan oppnå en best mulig omstillings- eller nedbemanningsprosess. Vi tar for oss sentrale elementer som kommunikasjon internt og eksternt, endringsledelse, juss/arbeidsrett, konflikthåndtering, og motivasjon.   Kurset vil bidra slik at bedriften, den enkelte ansatte, og de som eventuelt må gå - får et best mulig utgangspunkt for å jobbe for gode resultater både før, under og etter nedbemanningen.   Temaer som gjennomgås:   Forberedelser prosessen Juridiske krav til en nedbemanning Konflikthåndtering Verneombudets og tillitsvalgtes rolle Effektiv endringskommunikasjon Endringsledelse – god når det gjelder Endringskynisme – hva gjør endringer med den enkelte Etter nedbemanningen - motivasjon   Læringsutbytte:   Kurset skal gi et overblikk over de mange sidene ved omstillinger – både i forhold til å forstå omstillingens innhold og prosess. [-]
Les mer
3 dager 2 990 kr
Deltakerne på et kurs i Sosial persepsjonstrening blir bevisste på menneskers ulike perspektiver, som kan være viktige for tolking av sosiale situasjoner i hverdagen. [+]
SOSIAL PERSEPSJONSTRENING (SPT) Utvikling av sosial kompetanse er i stor grad avhengig av hvordan vi tolker menneskene rundt oss. I dette programmet blir deltakerne bevisste på ulike perspektiver  som kan være viktige for tolking av en sosial situasjon. Disse omfatter blant annet tolking av følelser, forståelse av kulturelle forskjeller, kunnskap om uskrevne lover og regler i ulike situasjoner, empati og hvordan tanker og følelser om en gitt situasjon påvirker handlinger. Sosial kompetanse er knyttet til hvordan man kan ta i bruk ulike i ulike situasjoner. Den komplekse prosessen der man tolker informasjon og velger sine handlinger er derfor avgjørende. Uhensiktsmessige tolkninger kan hindre oss i å gjøre uhensiktsmessige valg. SPT er en kursrekke som setter deltakerne bedre i stand til å vurdere hvilke regler, intensjoner og muligheter som ligger i ulike hverdagslige situasjoner. Treningen egner seg godt som en forlengelse av AART eller som et selvstendig kurs. Tema som gjennomgås: Introduksjon til SPT Tolkning av følelser Åpne og skjulte regler i ulike situasjoner Kulturelle likheter og forskjeller Bakgrunnsvariabler/bakgrunnshendelser Forholdet mellom tanker, følelser, signaler og handling Tolkning av andres intensjon Tankefeller Timing (rett tid og sted) Forståelse av konsekvenser Kursholder: Knut K Gundersen Knut Kornelius Gundersen er Dosent Emeritus ved Vid Vitenskapelige Høgskole. Knut har utgitt 28 publikasjoner innen feltet sosial kompetanse, miljø- og nettverksarbeid. Knut er førsteforfatter for både SPT og AART bøkene og har i tillegg bidratt til en rekke vitenskapelige artikler innen temaområdet, blant annet I 3 effektstudier om (A)ART.  [-]
Les mer
2 timer
Vi sitter oss syke på jobben! Regelmessig fysisk aktivtet veier ikke opp for helserisikoen ved å sitte stille store deler av dagen. Forskning og fakta. [+]
Vi sitter oss syke! Mens Verdens Helseorganisasjon anbefaler 10 000 skritt om dagen sitter nordmenn i snitt 9 timer hver dag. En kontoransatt 10-14 timer! Dessverre, regelmessig fysisk aktivitet veier ikke opp for helserisikoen ved å sitte stille store deler av dagen.Hvordan kan vi løse dette når arbeidsoppgavene stort sett er ved kontorpulten? Tema på frokostmøtet: "Sittestopp" «Sitting is the new smooking» Hva skjer med kroppen og «toppen» når vi sitter for mye? Tiltak for å redusere stillesitting Testing av Bwell Walking/kontormølla Vi serverer frokost, fakta og praktiske øvelser på dette frokostmøte. VELKOMMEN! [-]
Les mer
2 dager
Ethvert velfungerende Team er avhengig av en felles forståelse av mål, ansvar og oppgaver. Kjenn deg selv, og kjenn ditt Team. [+]
KURSET er formet som en "workshop" hvor det er høy grad av interaksjon. I forkant sender vi ut en enkel, anonym "survey" for å "ta temperaturen" på Teamet. De får uttrykke hvordan de opplever Teamets kvaliteter innenfor noen hovedområder:   Trekker alle sin del av "lasset"? Er kollegene flinke til å tilby sin hjelp? Har vi en ledelse som er synlig og lett å samarbeide med? Har du det gøy på jobb? Er det noen som blir "sure" når jeg påpeker ting som kan forbedres? KURSET tar for seg følgende hovedelementer Definisjonen(e) av “TEAM” Hvordan den enkelte påvirker totalen Hvordan vi reagerer på endring og tilpasning til team Kvaliteten på valgene vi tar er basert på relasjoner Ser vi oss selv slik andre ser oss? Effektive, samhandlende team - og litt kommunikasjon MÅLET for dagen er å få innspill fra deltakerne (der og da) på hva de selv mener de kan bidra med for å bli ...enda bedre sammen... [-]
Les mer
6 timer
Fra 1. august 2017 innskjerpes opplæringslova kapittel 9a, og med dette stilles det enda større krav til skolens håndtering og oppfølging av mobbing. [+]
Fra 1. august 2017 innskjerpes opplæringslova kapittel 9a, og med dette stilles det enda større krav til skolens håndtering og oppfølging av mobbing. Samtidig viser tall fra elevundersøkelsen 2016 at 6,3 % av elevene blir mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere. Over 40 % av disse svarer at ingen voksne vet om mobbingen.   Vi inviterer til et dagskurs hvor vi tar for oss følgende temaer:   - Nulltoleranse mot mobbing i praksis - Hele skolens ansvar og elevenes deltakelse - Aktivitetsplikt og dokumentasjonsplikt - Hvordan avdekke digital mobbing? - Fylkesmannen som klageinstans - Det kontinuerlige og systematiske arbeidet mot mobbing   Personalomsorg har utviklet nytt planverk for håndtering av mobbing, i henhold til innskjerpingene i opplæringslova kapittel 9a. Dette blir utdelt til kursdeltakerne. Det blir lagt opp til oppgaver og erfaringsutveksling underveis.   Trygve Ebbesvik er kursholder. Han er daglig og faglig leder i Personalomsorg AS, som har utviklet kriseplaner for norske skoler i mange år. Trygve har lang og bred erfaring i håndtering av kriser og psykososiale utfordringer, både i skole og næringsliv. Han er anerkjent for sine konkrete og handlingsrettede kurs, har skrevet Kriseperm for grunnskolen, og er fagansvarlig for Kriseportalen.no. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.