Administrasjon og HR
Kurs i HR og personalkurs
Du har valgt: Akershus
Nullstill
Filter
Ferdig

-

48 treff ( i Akershus ) i Kurs i HR og personalkurs
 

Nettkurs 6 timer 990 kr
Her kan du bestille Avonova konferansen i opptak. [+]
Her kan du bestille Avonova konferansen i opptak.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 1 time 490 kr
13 Oct
08 Dec
I kurset «Ansattes medvirkningsplikt ved sykefravær» gir vi deg innblikk i lovverket knyttet til sykefravær, reglene rundt egenmelding og sykemelding. I tillegg vil si g... [+]
I kurset «Ansattes medvirkningsplikt ved sykefravær» gir vi deg innblikk i lovverket knyttet til sykefravær, reglene rundt egenmelding og sykemelding.  I tillegg vil si gå gjennom hva som faktisk er dine plikter ved ett sykefravær. Hva kan arbeidsgiver forvente av deg og hva kan du forvente av arbeidsgiver?   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 6 timer 1 990 kr
Årets HMS-konferanse har tema "Fra rutine til magi: Et verdiskapende arbeidsmiljø". Utforsk hvordan bærekraft kan gi magi til arbeidsmiljøet. Hvordan det å jobbe helhetli... [+]
Årets HMS-konferanse har tema "Fra rutine til magi: Et verdiskapende arbeidsmiljø". Utforsk hvordan bærekraft kan gi magi til arbeidsmiljøet. Hvordan det å jobbe helhetlig med arbeidsmiljø kan skape verdi i hele organisasjonen.  Hvilke signaler er gitt for IA-avtalen fra 2025? Hva betyr bærekraft i arbeidsmiljøperspektiv? Hvorfor er vernetjenesten magien i arbeidsmiljøet?  Og sist, men ikke minst, hva er bedriftshelsetjenestens rolle i å oppnå ambisjonene for arbeidsmiljøet? [-]
Les mer
Webinar 3 timer 1 990 kr
Kurset vil øke bevissthet og forståelse rundt temaene livsstilsendring, fysisk aktivitet, kosthold og søvn/stressmestring. Kurset vil kunne bidra til friskere, mer motive... [+]
Kurset vil øke bevissthet og forståelse rundt temaene livsstilsendring, fysisk aktivitet, kosthold og søvn/stressmestring. Kurset vil kunne bidra til friskere, mer motiverte, produktive og fornøyde ansatte, samt et lavere sykefravær.   [-]
Les mer
Webinar 3 timer 2 490 kr
21 Oct
Dette kurset handler om hvordan vi blir påvirket av våre egne og andre menneskers følelser på jobb. [+]
Å være den beste versjonen av seg selv kan være utfordrende når vi møter krevende kunder, publikum, elever, klienter eller pasienter. Dette kurset handler om hvordan vi blir påvirket av våre egne og andre menneskers følelser på jobb. Det er for mange veldig meningsfylt å jobbe med mennesker, og når vi gjør dette hver dag kan det også være slitsomt for oss. Det å forholde seg til andres menneskers sterke følelser kan være en belastning som igjen kan føre til stress, omsorgstrøtthet og sykefravær. For å fremstå mest mulig profesjonell på jobb kontrollerer vi våre egne følelser i vanskelige situasjoner. Et eksempel er hvis en pasient på sykehuset blir sint på deg som sykepleier og så må du opptre vennlig tilbake. Dette kan skape en ubalanse mellom hvordan du har det inni deg og hva du viser på utsiden. Forskning viser at slike opplevelser kan gjøre oss syke. Arbeidsmiljøet kan slik både være helsefremmende og risikofylt. Det er viktig å vite hvordan følelsesmessige krav kan påvirke oss, slik at gleden ved å jobbe med mennesker bevares samtidig som du tar vare på deg selv og dine kollegaer. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Varsling på arbeidsplassen: Hvem kan varsle, og hva betyr det for arbeidsgiver? [+]
Varsling på arbeidsplassen     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Dette kurset er nyttig for deg som er leder i en virksomhet, enten mellomleder med personalansvar, eller som sitter i styret og/eller ledelsen med ansvar for rutiner og oppfølging av varslinger.    Kurset gir en grundig innføring i varslingsregelverket. Vi går gjennom hva som faktisk utgjør et varsel – og hva som faller utenfor – og hvilke rettigheter og plikter varsler har. Vi vil også gå gjennom arbeidsgivers aktivitetsplikt, herunder hvor grundige undersøkelser som kreves.   Kursinnhold: Varsling i arbeidsmiljølovens forstand  Varslervern Aktivitetsplikt for arbeidsgiver  Interne retningslinjer Oppfølging av innkommet varsel Oppfølging av omvarslede Kort om EUs varslingsdirektiv   [-]
Les mer
Webinar + nettkurs 40 timer 7 990 kr
27 Aug
29 Sep
10 Dec
Dette kurset tilfredsstiller krav i arbeidsmiljøloven om obligatorisk/lovpålagt opplæring for bedrifter i SHA-bransjen (bygg og anlegg). [+]
Dette kurset tilfredsstiller krav i arbeidsmiljøloven om obligatorisk/lovpålagt opplæring for bedrifter i SHA-bransjen (bygg og anlegg). Kurset gir også en grundig introduksjon til SHA-begrepet og byggherreforskriften, og tar også for seg internkontroll, SHA-plan og systematisk HMS arbeid. Mer om kurset For mange hersker det forvirring rundt begrepene HMS og SHA som er et nyere begrep som kommer fra byggherreforskriften  fra 1995 og er et noe snevrere begrep enn HMS. SHA må sees i relasjon til spesifikke arbeidsprosjekter eller midlertidige og skiftende bygge - eller anleggsarbeid, når det gjelder sikkerhet, helse og arbeidsmiljø. Ettersom begge regelverkene må følges, vil det i bygg- og anleggsbransjen derfor stilles krav til både HMS og SHA-arbeid, men de kan koordineres, slik at internkontrollen inkluderer SHA-planer.  Alle med HMS- og lederansvar bør ha kjennskap til forskriften, i likhet med verneombud og andre med roller innen HMS.  Som aktør i bransjen er det viktig å forstå forskjellen mellom HMS og SHA, og hvordan disse skal følges hver for seg og sammen. Hvem Kurset tilfredsstiller kravet i arbeidsmiljøloven om opplæring for ledere, verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalget og andre med oppgaver, roller og ansvar innenfor helse, miljø og sikkerhet i bygg- og anleggsvirksomheter. Hva Kurset tar sikte på å lære deltakere å Identifisere og forebygge utfordringene på arbeidsplassen som er risikopreget og kan forårsake ulykker, og arbeidsforhold som truer helsen til de ansatte. I tillegg gis en grundig introduksjon til SHA-begrepet og byggherreforskriften. Når Hvis HMS-ansvarlige skal gjøre en god jobb må de få tilgang til god påkrevet relevant opplæring slik at kunnskap og evner og erfaring ivaretar helse, miljø sikkerhet og velferd.  Helse- og sikkerhetsvurderinger må gjøres når det innføres ny teknologi og arbeidsredskaper/maskiner og det er godt å vite hvordan man skal gjennomføre vernerunde forskriftsmessig, og hva man gjør når ulykker inntreffer. Sentrale temaer • Arbeidsmiljøloven og de seks arbeidsmiljøforskriftene • Internkontrollforskriften • Byggherreforskriften • Roller i HMS-arbeidet • Systematisk HMS-arbeid • SHA-plan • Ergonomi og fysisk arbeidsmiljø • Sykefraværsoppfølging • Rus og avhengighetsproblematikk • Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø GJENNOMFØRING Gruppeundervisning Selve kurset gjennomføres i gruppe over 2 dager. Gruppen er i seg selv en stor ressurs mye samlet erfaring. Vi legger opp til diskusjoner og gruppearbeid hvor erfaringslæring, gruppedeltagelse, praktiske gruppeoppgaver og refleksjoner legges til rette av kursholder. Denne delen er obligatorisk for alle. E-læring Obligatorisk for de som skal ha 40 timers opplæring tillegg / oppslagsverk / fordypning for andre. Kursbevis deles ut til alle deltakere. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 5 000 kr
Hvordan håndtere utagerende adferd i et arbeidsmiljøperspektiv? [+]
Det er mange yrkesgrupper som utsettes for utagerende atferd i løpet av arbeidshverdagen fra bruker, klienter, pårørende eller miljøet rundt. Det betyr ikke at vi skal akseptere vold og/eller trusler om vold men ha kunnskap og ferdigheter til å håndtere disse situasjonene slik at man blir tryggere på seg selv og sine omgivelser. Hva har jeg lov til å gjøre og hva ikke? Hva sier Arbeidsmiljøloven og forskrifter om dette? Hva sier opplæringsloven/helse og omsorgstjenesteloven? Hva når brukers/pasient/klients/kundens og ansattes rettigheter oppleves å være i konflikt med hverandre? Hvem og hvordan settes grensen for hvor langt den ansatte skal strekke seg? Er det opp til den enkelte ansatte i den enkelte situasjonen ut ifra egne vurderinger? Har din virksomhet behov for et mer tilpasset opplegg kommer vi gjerne til dere. Ta i så fall kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for informasjon og tilbud. [-]
Les mer
Webinar 3 timer 2 490 kr
09 Sep
28 Oct
Sykefraværsforebygging og oppfølging av sykmeldte oppleves for mange som en utfordrende og tidkrevende del av det å være leder. Hva kan du som leder gjøre for å forebygge... [+]
Hva kan du som leder gjøre for å forebygge sykefraværet på arbeidsplassen? Hvordan kan du som leder best følge opp sykmeldte ansatte? Hvordan kan du som leder best spille på lag med de andre rollene i sykefraværsarbeidet? Sykefraværsforebygging og oppfølging av sykmeldte oppleves for mange som en utfordrende og tidkrevende del av det å være leder. Sykefravær er en naturlig del av arbeidslivet og vil oppstå på alle arbeidsplasser og kan føre til både redusert produktivitet og økte kostnader. Noe av sykefraværet er påregnelig, men mye av sykefraværet kan reduseres og her spiller du som leder en viktig rolle. Gjennom dette kurset vil du få økt kompetanse og flere verktøy som vil kunne hjelpe deg som leder til å forstå, forbygge og håndtere sykefraværet på arbeidsplassen på en god måte. I kurset vil du lære mer om hvilke tiltak som kan settes i gang for å forebygge sykefravær på arbeidsplassen, hva du som leder kan gjøre for å følge opp sykmeldte ansatte på en best mulig måte og hvordan du kan samarbeide best mulig med de andre rollene i sykefraværsarbeidet. Målet er å skape trygge ledere med god kompetanse i forebygging og oppfølging av sykefravær som igjen kan bidra til å styrke de andre rollene på arbeidsplassen slik at man sammen kan jobbe mot målet om redusert sykefravær. Gjennom praktiske eksempler, erfaringsutveksling og begrepsavklaring vil vi belyse hva man som leder kan gjøre og hvordan man kan unngå ulike feller når man jobber med sykefravær.   SENTRALE TEMAER Begrepsavklaring og statistikk Hvilke faktorer påvirker sykefraværet Leders rolle i sykefraværsforebygging Tilrettelegging og oppfølging av sykmeldte Den sykmeldtes rolle og medvirkningsplikt De ulike aktivitetene i sykefraværsoppfølgingen De ulike partens rolle i sykefraværsarbeidet   FOR HVEM? Ledere med personalansvar. [-]
Les mer
Webinar 6 timer 4 990 kr
03 Dec
Konflikter er en naturlig del av livet på arbeidsplassen. Det er ikke konflikten i seg selv, men måten vi møter den på som kan bli avgjørende for utfallet for den enkelte... [+]
Hva gjør du når konflikter oppstår? Hvordan møter du utfordrende situasjoner? Kjenner du og dine ansatte til spillereglene for arbeidslivet? Konflikter er en naturlig del av livet på arbeidsplassen. Det er ikke konflikten i seg selv, men måten vi møter den på som kan bli avgjørende for utfallet for den enkelte og for arbeidsmiljøet. Gjennom dette kurset vil du få kompetansen og verktøyene du trenger for å forstå, forebygge og håndtere konflikter på arbeidsplassen på en ryddig og korrekt måte. I dette kurset vil du lære om hvilke spilleregler som gjelder for arbeidslivet, og hvilke krav og plikter du som leder, arbeidstaker, verneombud og tillitsvalg må forholde deg til. Målet er å skape trygge ledere og kompetente ressurspersoner (HR, HMS-aktører) som sammen sikrer en felles forståelse av tematikken og har en god og profesjonell personalhåndtering i konflikter. Kurset viser gjennom case, praktiske eksempler og begrep belyse hvor grensene går, hva må vi tåle, hva vi ikke skal måtte tåle, hva kan vi ikke kan gjøre eller si når vi er på jobb. Kurset vil være en variasjon av foredrag, case og praktiske eksempler.   SENTRALE TEMAER Begrepsavklaring og felles forståelse: Konflikter og trakassering i arbeidslivet Arbeidslivets spilleregler HMS aktører: Rolleavklaring og rolleforståelse Uheldig vs. Påregnelig belastning Konsekvenser for den enkelte, arbeidsmiljø og samfunn Konflikthåndtering med arbeidsmiljøloven som rettesnor Konflikter som plattform for læring og utvikling i organisasjonen   FOR HVEM? Arbeidsgivere og ledere, vernetjeneste og tillitsvalgte, HR- og HMS-personell og medarbeidere.   KURSETS GJENNOMFØRING Kurset gjennomføres som fysisk kurs på utvalgt hoteller mellom kl. 09-15 med opptil 25 kursdeltakere Kurset gjennomføres som Webinar mellom kl. 09-15 med opptil 25 kursdeltakere. For best mulig effekt av kurset kreves aktivt engasjement fra alle kursdeltagerne, i gruppe- og plenumsdiskusjoner, praktiske øvelser og utarbeidelse av tiltaksplan. Etter avsluttet kurs skal deltagerne selv kunne starte sin egen prosess med konkrete stressreduserende og energigivende tiltak!   [-]
Les mer
Webinar 1 dag 4 990 kr
Kurs i medarbeidersamtalen er et verktøy for å utvikle dine ansatte og arbeidsplassen. Gjennom medarbeidersamtalen kan du som leder hjelpe medarbeiderne til å forstå hvil... [+]
Kurs i medarbeidersamtalen er et verktøy for å utvikle dine ansatte og arbeidsplassen. Gjennom medarbeidersamtalen kan du som leder hjelpe medarbeiderne til å forstå hvilke mål og forventninger som ligger til stillingene deres, og gjennom dialog kan leder og medarbeider finne gode løsninger på hvordan målene kan realiseres. Gjøres dette på en god måte, kan du heve prestasjonskulturen og lønnsomheten i din bedrift.   Mer om kurset Lær hvordan du kan bruke medarbeidersamtalen til å utvikle gode lagspillere! Gjennom en blanding av forelesning, dialog og praktiske øvelser vil du i dette kurset lære teori om medarbeidersamtalen som lederverktøy, og om kommunikasjon og samtaleteknikk: Hvordan etablere tydelige forventninger til dine medarbeidere Enkle grep som bidrar til større drivkraft, arbeidsglede og motivasjon Kommunikasjon og teorien om mennesketyper Hvordan skape respekt, trygghet og tillit Hvordan håndtere kritikk og negativ tilbakemelding Gevinsten er medarbeidere som yter sitt beste, er mer effektive og fornøyde, og bidrar til et godt arbeidsmiljø: De deler med hverandre, jobber som et lag, og arbeidsmiljøet vil preges av en god energi. For hvem? Kurset passer for alle ledere med personalansvar.   [-]
Les mer
Nettkurs 30 minutter 149 kr
God kommunikasjon er en ferdighet som er grunnleggende for et godt arbeidsmiljø - både på medarbeider og ledernivå. I kurset får du innsikt i kommunikasjonsmåter som både... [+]
God kommunikasjon er en ferdighet som er grunnleggende for et godt arbeidsmiljø - både på medarbeider og ledernivå. I dette kurset får du innsikt i kommunikasjonsmåter som både forebygger og demper konflikter på arbeidsplassen. Du vil lære om prinsipper, kjøreregler og metoder for å bli bevisst din egen kommunikasjon, og få økt forståelse for det store spekteret av potensielle «feller» når det kommer til kommunikasjon.       Mer om kurset    De fleste av oss eksponeres for konflikter i hverdagen – både i privatlivet og på jobben.  Dette kurset gir deg verktøy som forebygger ugunstige konfliktsituasjoner, øker din egen konfliktforståelse og som støtter god tilbakemeldingskultur og et godt ytringsklima.      Hvem passer kurset for?  Medarbeidere og ledere i virksomheter som anser kommunikasjon som vesentlig for egen resultatoppnåelse og et godt arbeidsmiljø.     Hva sitter man igjen med etter å ha deltatt på kurset?  Kurset består av 14 korte leksjoner hvor hver leksjon tar for seg en kommunikasjonsregel. Kurset vil gjøre deg  mer oppmerksom på egen adferd og ditt handlingsrom knyttet til kommunikasjon, uenigheter og konflikter.     Eksempler på temaer:    Forskjell på god og dårlig kommunikasjon  Tydelig vs. utydelig kommunikasjon   Hvordan ta ansvar i en konfliktsituasjon   Hvordan unngå at en konflikt eskalerer    Hvordan gjennomføres kurset?    Kurset gjennomføres som digital læring, hvor kursdeltager får tilgang til en læringsportal der deltager selv styrer tid og tempo for gjennomføring. Undervisningen består ulike moduler, hvor den enkelte modul er bygget opp av flere videoleksjoner. Hver leksjon tar for seg en kommunikasjonsregel og deler nyttig informasjon og refleksjon knyttet til regelen.    Krav til forkunnskaper  Kurset har ingen krav til forkunnskaper.    [-]
Les mer
Nettkurs 30 minutter 149 kr
Vi vet at et godt arbeidsmiljø i stor grad bidrar til arbeidsglede og organisasjonstilhørighet og at det hjelper oss med å takle jobbhverdagen – men hvordan skaper vi et ... [+]
Vi vet at et godt arbeidsmiljø i stor grad bidrar til arbeidsglede og organisasjonstilhørighet og at det hjelper oss med å takle jobbhverdagen – men hvordan skaper vi et godt arbeidsmiljø på hjemmekontoret? Dette kurset vil vi gi deg en oversikt over noen av de utfordringene og risikoene du bør ta hensyn til når du jobber mye hjemmefra. [-]
Les mer
Nettkurs 45 minutter 290 kr
Dette kurset er en ment som en verktøykasse for de som jobber mye på hjemmekontor. [+]
  Dette kurset er en ment som en verktøykasse for de som jobber mye på hjemmekontor. Det brukes lite tid på teori rundt ergonomi, for hensikten her er at man raskt og enkelt kan få nødvendig informasjon for å gjøre de tilpasningene man selv ser behovet av. Dette er således et praktisk orientert kurs.    Hvem passer kurset for?  Alle som jobber på hjemmekontor.    Hva sitter man igjen med etter å ha deltatt på kurset?  Kurset består av åtte korte leksjoner, hvor hver leksjon tar for seg en sentral komponent i hva vi forstår som vårt arbeidsmiljø. Temaene er:    Introduksjon  Arbeidsbord  Stol  Tastatur  Skjerm  Belysning og luftkvalitet  Variasjon og uttøyning  Husk Pusten!    Hvordan gjennomføres kurset?  Kurset gis som digital læring, og kursdeltager vil bli gitt tilgang til en læringsportal hvor kursdeltager selv styrer tid og tempo for gjennomføring. Undervisningen består av ett kapittel, og dette kapittel er bygget opp av 8 leksjoner. Leksjonene er videobaserte, med en kort introduksjonstekst.    Krav til forkunnskaper  Kurset har ingen krav til forkunnskaper  [-]
Les mer
Nettkurs 30 minutter 149 kr
Energipauser er små, korte, pauser man kan ta i løpet av arbeidshverdagen. Et lite innslag av selvpleie – eller kanskje selv-optimalisering? [+]
Energipauser er små, korte, pauser man kan ta i løpet av arbeidshverdagen. Et lite innslag av selvpleie – eller kanskje selv-optimalisering? En liten pause nå kan føre til en langt mer effektiv arbeidsdag, for vi presterer best når vi spiller på lag med oss selv. Økt blodsirkulasjon. Et lite mentalt avbrekk. Muligheten til å være til stede i egen kropp ... Godt for hjernen, og godt for kroppen, for de henger sammen de to, kropp og sinn, en del av en helhet – en helhet vi tar med oss hvor enn vi går, også på arbeidsplassen. Derfor disse energipausene: En invitasjon til å huske på seg selv. Ivareta redskapet, om du vil. Verktøyet. For, som det sies: Godt verktøy er halve jobben.    Mer om kurset  Fysioterapeut og personlige trener Marie S. Fosland inviterer her kursdeltageren til å bli med på noen enkle, men effektive, øvelser. Øvelsene blir forklart og vist av Marie, de tar liten plass, og krever hverken forkunnskaper eller utstyr. Det er tenkt at man kan gjøre dette ved siden av skrivepulten, gjerne flere ganger gjennom dagen. Om man sitter i et kontorlandskap med flere, hvorfor ikke gjøre dette sammen? Om man ønsker mer private omgivelser kan man selvfølgelig ta med seg kurset på mobiltelefonen og spille det av i ro og mak.    Hvem passer kurset for?  Alle med en kropp – selv om noen av øvelsene kan være utfordrende om man har nedsatt funksjonsevne. Men pausen er nyttig, uansett funksjonsnivå.    Hva sitter man igjen med etter å ha deltatt på kurset?  Kurset er et praktisk orientert kurs. Deltageren vil etter fullførelse av dette kurset ha lært flere enkle, men nyttige, øvelser som deltageren kan bruke i hverdagen. Deltageren vil også ha fått en påminnelse om samspillet mellom kropp og sinn, og viktigheten av å ivareta begge deler.    Kurset består av fire korte leksjoner, hvor hensikten er å jobbe med sirkulasjon, styrke, og balanse. Som konsekvens av å vende fokuset inn mot kroppen vil man også oppleve avspenning og mental avkobling. De områdene som gis oppmerksomhet i kurset er:    Hofter og bein  Rygg  Skuldre og nakke  Balanse og koordinasjon    Hvordan gjennomføres kurset?  Kurset gis som digital læring, og kursdeltager vil bli gitt tilgang til en læringsportal hvor kursdeltager selv styrer tid og tempo for gjennomføring. Undervisningen består av fire leksjoner. Leksjonene er videobaserte, med en kort støttetekst.    Krav til forkunnskaper  Kurset har ingen krav til forkunnskaper.    Visste du at ...  Korte pauser på arbeidsplassen kan, blant annet, bidra til: økt fokus, bedre presisjon (færre feil), redusert stress og irritabilitet, bedre beslutninger, økt produktivitet og kreativitet, revitalisert motivasjon, og forbedret læring og hukommelse.*    * Psychology Today: How Do Work Breaks Help Your Brain? (2017)  Workplace Health and Safety: The Importance of Employee Breaks (2016)    Alternativ 2  Korte pauser på arbeidsplassen kan, blant annet, bidra til:*   økt fokus  bedre presisjon (færre feil)  redusert stress og irritabilitet  bedre beslutninger  økt produktivitet og kreativitet  revitalisert motivasjon  forbedret læring og hukommelse    * Psychology Today: How Do Work Breaks Help Your Brain? (2017)  Workplace Health and Safety: The Importance of Employee Breaks (2016)  [-]
Les mer