Administrasjon og HR
Kurs i HR og personalkurs
Du har valgt: Akershus
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettstudier 2 semester 44 900 kr
Utdanningen gir deg både ferdigheter til å utføre lønnsrelaterte oppgaver og kunnskap innen personaladministrasjon og personalutvikling. [+]
Trives du med en arbeidsdag full av varierte arbeidsoppgaver? Utdanningen gir deg både ferdigheter til å utføre lønnsrelaterte oppgaver og kunnskap innen personaladministrasjon og personalutvikling. Dette lærer du Utdanningen Lønnsmedarbeider gir deg kunnskap og ferdigheter til å beregne lønn, personaladministrasjon og -utvikling, samt håndtering av konflikter. I tillegg lærer du å bruke Visma Mamut og Norges ledende lønns- og personalsystem. Du vil også få tilgang til å ta sertifisering i Huldt & Lillevik sine systemer. Ferdighetene du tilegner deg i disse programmene kan enkelt overføres til andre lønnssystemer. Noen av temaene du skal gjennom er Lønn Lønn, trekk og rapporter  Sticos Informasjonssystem  Visma Mamut lønnssystem  H&L lønnssystem Personalfag og organisasjonsteori Organisasjonsteori  Ledelse og motivasjon  Medarbeidersamtalen  Rekruttering og ansettelse  Lover og regler [-]
Les mer
Bedriftsintern 29 998 kr
Brante Group holder interne jobbsøkerkurs LinkedIn, CV, Søknad og Intervju. Coaching: https://brantegroup.com/outplacement/ [+]
Brante Group holder interne jobbsøkerkurs ved nedbemanning av grupper.   Hvert team tar ca en dag, avhengig av gruppestørrelse. Kursene kan holdes på flere språk og temaene for workshop serien er: LinkedIn profil som skaper interesse CV som bringer deg videre i prosessen Søknad som skaffer deg intervju Intervjutrening, hvordan gjør godt inntrykk i intervjuer Annet – vi lager også kurs innenfor andre tema – f.eks. pensjon, NAV, økonomirådgivning eller annet som er relevant for aktuelle gruppe.   LinkedIn profil som skaper interesse (1 dag) Vårt LinkedIn kurs er en interaktiv workshop hvor deltagerne jobber med egen LinkedIn profil.  Vi viser deltagerne hvordan de kan utnytte ulike funksjonene i LinkedIn til å hevde seg i konkurransen i det uannonserte stillingsmarkedet: Hvordan gjøre en LinkedIn profil mest mulig søkbar for rekrutterer Dos and “don’ts” med hensyn til profil og bilder Skape muligheter gjennom nettverket Hvordan finne de gode jobbmuligheten først Bruk av sosiale medier for jobbsøking Om LinkedIN: LinkedIn er den største arenaen for å finne kandidater til stillinger som aldri legges ut. Plattformen er tilrettelagt for globalt søk etter kandidater. Kurset oppdateres kontinuerlig som følge av endringer i LinkedIn CV som bringer deg videre i prosessen (1 dag) Dette kurset er en praktisk workshop hvor deltagerne får hjelp til å utforme CVer og lærer hvordan de kan gjøre CV-ene sterkere og enda mer relevante. Hva er – og hvordan få fram kandidatenes unike kompetanse på en måte som gjør deltagerne stolte CV-tips - hvordan du kan forsterke CV med enkle grep Hvordan skrive en «skannbar» CV til rekruttere som bare har 10 sek. på hver CV CV databaser som fremmer eller hemmer kandidatur Workshop – vi skriver CV Søknad som skaffer deg intervju  (1 dag) Er CV-en god, vil de også lese søknaden. Hvordan sørge for at man er en de må snakke med? Hva en søknad må og ikke bør innehold Hvordan posisjonere seg dvs. Egen personlighet, erfaring og kompetanse med troverdighet? Eksempler – Hvordan skal en god søknad se ut Hvordan tilpasse stil, form og tone i søknad Workshop – vi skriver søknader Intervjutrening, hvordan gjør godt inntrykk i intervjuer (1 dag)   Dette kurset er designet for å gjøre folk tryggere og bedre i intervju-situasjonen. Vi legger opp til en interaktiv trening for å gi deltagerne så godt utbytte som mulig. Det betyr at det blir korte forelesninger, spennende gruppearbeid, jobbing på egen PC og masse diskusjon i små og store grupper. Forberedelser til intervju – hva må du ha gjort før du kommer Hvordan gjøre et godt førsteinntrykk Kommunikasjon, kroppsspråk, tone og ord Presentasjon av seg selv og CV Øvelser og rollespill Vi får tilbakemelding om at dette er en veldig nyttig og spennende sesjoner hvor deltagerne øker sin egen selvtillit. Ta kontakt med oss i dag for mer informasjon: -Ta gjerne kontakt med oss. Vi deler gjerne av vår kompetanse og tar med glede en uforpliktende samtale – enten det er på telefon, e-post eller over en god kopp kaffe. The Brante Groupc/o House Of Business Solli Plass (3. etasje)Henrik Ibsens gt. 900255 Oslo+47 2233 6300contact@brantegroup.com Monica Brante (Partner & DL)a+47 93 280 290mb@brantegroup.com [-]
Les mer
Nettkurs 2 semester 29 700 kr
Utdanningen kvalifiserer deg til å ivareta sentrale oppgaver som personalutvikling, administrasjon og lønnsberegning. Dette gir deg en rekke yrkesmuligheter, uavhengig ..... [+]
Utdanningen kvalifiserer deg til å ivareta sentrale oppgaver som personalutvikling, administrasjon og lønnsberegning. Dette gir deg en rekke yrkesmuligheter, uavhengig av bransje og sektor. Utdanningen er NOKUT-godkjent som fagskoleutdanning og gir deg 30 fagskolepoeng.   Du oppnår Nivå: Fagskoleutdanning Antall Fagskolepoeng 30 Program Lønns- og personalskolen - 10D - 7 Krav til deg Krav til forkunnskaper/praksis Fullført videregående skole, fagbrev eller erfaring i forbindelse med jobb, kurs, frivillig arbeid og verv innen ulike organisasjoner. Send enten vitnemål fra videregående skole, fagbrev eller fyll ut skjema for realkompetanse. Krav til utstyr Det kreves at du har tilgang til: en vanlig PC med Windows operativsystem og Internet Explorer programmene Microsoft Word og Excel OBS - Excel fullversjon brukes i tilknytning til Huldt & Lillevik lønnssystem  Opptakskrav Annet kompetansegrunnlag   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger 4 Eksamen Eksamen Det avholdes to eksamener: Personal modul 1, er en individuell 4 timers hjemmeeksamen som dekker fagene: Personaladministrasjon Yrkes- og arbeidslovgivning Konflikter på jobben. Personal modul 2, er en skriftlig, individuell 1 døgns hjemmeeksamen som forutsetter tilgang til pc, Huldt & Lillevik lønn, Huldt & Lillevik Juridisk Atlas, Word, Excel og Internett. Eksamen dekker fagene: Personal Naturalytelser og utgiftsgodtgjørelser Lønn All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 29 700,- Pris eksamen 1 eksamen á kr 1 750,- 1 eksamen á kr 1 950,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Lånekasse Godkjent for lån / stipend i lånekassen. Finansiering Du kan velge mellom kortbetaling, faktura på totalbeløpet, avdragsordning eller annen betaler. Dette velger du i bestillingen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
6 timer 15 500 kr
Lær å håndtere konflikter i en virksomhet. Bedriftsinternt kurs. [+]
Kursholder i dette kurset er Organsiasjonspsykolog Tommy Antonsen som har lang erfaring i å løse konflikter på arbeidsplasser og sørge for en juridisk riktig prosess for alle parter for å sikre mot juridiske etterspill. En konflikt på en arbeidsplass kan skape forvirring om hva lederen bør gjøre og ikke bør gjøre. Konflikter i seg selv har store negative virkninger på de ansatte og virksomhetens effektivitet og psykososiale arbeidsmiljø.   "Dette var et effektivt og godt kurs i konflikthåndtering. Kursholder gav mersmak - det ble gode innspill til hvordan man som arbeidsgiver kan gjøre de riktige tingene for å forebygge og løse eventuelle konflikter. Dette for å sikre både arbeidstager/de ansatte og arbeidsgiver." - Direktør Nina Bogerud Caspari, Scandic Elgstua Hotels, Elverum. Ansattes manglende fokus på arbeidet og oppgavene, sykemeldinger, eller til og med sabotasje er eksempler på hva en konflikt typisk kan føre til. Det råder dessuten ulike oppfatninger om hva som er lurt å gjøre, og hva som er riktig fremgangsmåte når en konflikt oppstår eller har vart en stund. Dette kan være forvirrende og skape stor usikkerhet om hva som er veien videre. Kursets målsetning er å gi en god oversikt over hva virksomheten gjør i en konflikt, og hva de må overveie for å forebygge og håndtere konflikter for å skape et godt arbeidsmiljø og samtidig etterfølge juridiske krav. I kurset så drøfter vi  derfor blant annet:  Praktisk fremgangsmåte ved en konflikt Hva er psykologien i en konflikt Juridiske føringer i konflikthåndteringsarbeidet Hvilken fremgangsmåter en bør velge Etablering av gode interne rutiner Programinnhold: Hvilke gode grunner har vi til å håndtere konflikter Oversikt over type konflikter og god håndtering av disse Praktiske oppgaver Psykologisk forståelse og kunnskap  Kommunikasjonsferdigheter Risikoanalyse og dokumentasjon Interne rutiner Juridiske fallgruver  Etter endt kurs vil du kunne følgende: Forstå hva en konflikt er Ha et klart bilde av hva som må og bør gjøres med en konflikt Hvordan virksomheten kan forebygge konflikter Innholdet i kurset er basert på kombinasjonen av teori, arbeidsmiljøloven, fremgangsmåter anbefalt av arbeidstilsynet, psykologer og advokater innen arbeidsrett.  Pris for bedriftsinternt kurs: fra kr 15 500,- for inntil 20 deltakere inkludert kursmateriell. Transport kommer i tillegg. Prisen er fritatt mva (HMS kurs). [-]
Les mer
Nettstudier 1 semester 14 000 kr
Denne utdanningen gir deg en praktisk kompetanse innen relasjonsledelse, konflikthåndtering, organisasjonsutvikling og prosjektarbeid. Det kvalifiserer deg til operative.... [+]
Denne utdanningen gir deg en praktisk kompetanse innen relasjonsledelse, konflikthåndtering, organisasjonsutvikling og prosjektarbeid. Det kvalifiserer deg til operative lederstillinger på mellomledernivå.   Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Praktisk personalledelse - 316 - 15 Krav til deg Krav til forkunnskaper/praksis Fullført videregående skole eller relevant erfaring i forbindelse med jobb, kurs, frivillig arbeid eller verv innen ulike organisasjoner. Det anbefales at du har yrkeserfaring som arbeids- eller mellomleder.   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger 3 Eksamen Eksamen Studiet har 2 eksamener og 1 prosjektoppgave som skal leveres Eksamen 1: 4 timers skriftlig eksamen som prøver dine kunnskaper i fagene Personalledelse og Konflikter på jobben. Eksamen 2: 4 timers skriftlig eksamen i faget Organisasjonsutvikling og relasjonsledelse. All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 14 000,- Pris eksamen 2 eksamener á kr 1 950,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
2 dager 12 500 kr
Dette er et kurs som har til hensikt å gi kursdeltakeren grundig innføring i de emnene som det stilles krav til for å bli sertifisert rekrutterer av DNV GL. Raad Gruppen ... [+]
Kurset gir en grundig innføring i emner knyttet til DNV GLs standard for rekrutteringspersonell. Formålet med sertifiseringen er at et upartisk sertifiseringsorgan skal kunne bekrefte at en person har relevante forkunnskaper og dokumentert kompetanse iht.DNV GLs standard for sertifisering av rekrutteringspersonell. Videre at denne kompetansen opprettholdes i sertifikatperioden. Intensjonen med ordningen er at man på en forutsigbar måte sikrer et minimumsnivå for utøvelsen av faget. DNV GL sertifikatet er et kvalitetsstempel i markedet som dokumenterer relevante kunnskaper og sikrer at du som har den minimumskompetansen som kreves for å drive med rekruttering. Blant annet vil standardiseringen kunne bidra til: * Generell kompetanseheving i bransjen.* Sikre intervjuobjektet en etisk og profesjonell behandling* Kvalitetssikring av kompetanse ved ansettelse av rekrutteringspersonell* Forenkling ved valg av ekstern rekrutteringsleverandør* Objektiv dokumentasjon av kompetanse for rekrutteringspersonellet* Økt treffsikkerhet og økonomisk gevinst for rekrutterende virksomhet Mer informasjon om sertifiseringsordningen finner du på DNV GLs nettsider. (Se https://www.dnvgl.no/services/rekrutteringspersonell-52250) Kostnader tilknyttet sertifiseringen kommer i tillegg til kursavgiften. KURSLEDEREAlle våre kursledere har lang og bred operativ erfaring fra ledende stillinger i næringslivet. Dette kurset ledes av en erfaren bedriftsrådgiver som arbeider med rekruttering og utvelgelse til daglig. NB! Innholdet i dette kurset kan du også finne i nettstudiet "Rekruttering & Utvelgelse i Praksis" som vi har utviklet i samarbeid med NKI Nettstudier. Dette er et kurs som har opppstart hver dag hele året når det passer best for deg. Du finner mer informasjon om om det her: http://www.nettstudium.no Du finner mer informasjon om våre rekrutteringskurs her: http://www.raad.no/hva-vi-gjor/rekrutteringskurs/ [-]
Les mer
Nettstudier 10 300 kr
Dette nettstudiet tar for seg hele rekrutteringsprosessen fra A-Å, og er utviklet i et samarbeid mellom Raad Gruppen AS og NKI Nettstudier. [+]
Å ansette rett person, på rett sted til rett tid, er kanskje den vanskeligste oppgaven en leder for en virksomhet har. Dette nettstudiet er utviklet i et samarbeid mellom Raad Gruppen AS,  NKI Nettstudier og DNV GL. Kurset er oppdatert i henhold til DNV-GL's nye standard pr. 2019. Kurset ´Rekruttering og utvelgelse i praksis´ omfatter hele ansettelsesprosessen fra A-Å, og inneholder maler og hjelpemidler som du kan bruke med en gang i arbeidet ditt. Dette nettstudiet er utviklet i et samarbeid mellom Raad Gruppen AS og NKI Nettstudier. NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Studienhet1: Forberedelse til ansettelsesprosessenFokus på etikk, lover og regler, samt utarbeidelse av detaljert stillingsanalyse og definisjon av kompetansekravene for stillingen Studienhet2: RekrutteringsmetodikkFokus på metoder basert på kompetansekravene for å tak i de riktige kandidatene via annonsering, bruk av sosiale medier, databaser og direkte markedssøk. Studieenhet3: UtvelgelsesprosessenFokus på metoder for å velge ut den riktige kandidatene, med bl.a. strukturert kompetansebasert intervjuteknikk og bruk av arbeidspsykologiske testverktøy. Les mer om kursinnholdet her:http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/rekruttering-og-utvelgelse-i-praksis2#innhold [-]
Les mer
3 timer 9 500 kr
Dette kurset baserer seg på kombinasjonen av psykologisk teori, klinisk erfaring og organisasjonspsykologisk kunnskap. Fokus er å skape økt trygghet i de ansatte der t... [+]
Psykolog Tommy Antonsen holder dette kurset og har mange års erfaring med klinisk arbeid og organisasjonspsykologi.  "Kurset i Kommunikasjon og Grensesetting ga innsikt i at vi både påvirker og påvirkes av hverandre. Utover at dette ble tatt opp i kursets første del, fikk vi erfare hva som kreves for å skape bevissthet rundt dette. Videre har vi tilegnet oss et effektivt verktøy vi behøver for å ta tak i en sak før den går for langt." - Styreleder Karin B. Holter, Utdanningsforbundet i Grue Passer kurset oss? Kurset passer arbeidsmiljøer hvor det stilles krav til faglighet, eller fra brukere og kunder. Det kan være seg i konkurranseutsatte virksomheter, i helpdesken, på support, eller med mottakere med krav til tjenester.  I kurset så: - Deles erfaringer fra arbeidet på "godt og vondt"- Defineres det generelle selvbildet i arbeidet - Bevisstgjøres grenseskillet mellom privat person og rollen som ansatt - Klargjøres emosjonenes rolle i vanskelige situasjoner - Gjennomgås kommunikasjonsformer med høyt og lavt konfliktnivå - Drøftes hvordan de ansatte sammen kan legge til rette for klarere grenser mellom arbeid og fritid/familie. Tematikk Vanskelige situasjoner kan oppstå, f.eks. med en kollega, på telefon med kunder, i direkte kontakt med pasient på sykehus eller kanskje med kunden i salgsavdelingen. Hvor mennesket settes på prøver kan trivselen på jobben reduseres, og i verste fall kan dette ha negative helseeffekter på den enkelte. Målsetningen i dette kurset er å skape bevissthet rundt egne grenser i forhold til rollen som ansatt. Kurset har en klar forebyggende psykososial effekt, og vil være en del av det lovpålagte HMS arbeide virksomheter gjør for ansattes trivsel og velvære på arbeidsplassen.  Utbytte Etter endt kurs så skal deltakerne være bedre rustet til å møte vanskelige jobb situasjoner og føle seg tryggere på den jobben de gjør. Påmelding og pris Pris for bedriftsinternt kurs: fra kr 9 500,- for inntil 20 deltakere. Transport kommer i tillegg. Prisen er fritatt mva. For spørsmål eller informasjon om kurset: ring 466 52 522 eller send oss en epost (post@norskpsykologassistanse.no). [-]
Les mer
9 timer 9 500 kr
Kurset gir innsikt i og forståelse for sentrale trekk i den norske ledelsesmodellen , og hvordan vi kan spille hverandre gode i et forpliktende samspill på jobben. [+]
Briga AS tilbyr kursinstruktører med bred kompetanse og erfaring i kursledelse og opplæring. Vi har mange års erfaring med arbeid innenfor de fagområdene vi tilbyr kurs i, og får gode tilbakemeldinger fra våre kursdeltakere. Hva vil kurset gi deg? På dette kurset får du bedre forståelse for sentrale trekk i den norske ledelsesmodellen – og hvordan vi alle – ledere og medarbeidere – kan spille hverandre gode i et forpliktende samspill på jobben.   «Jeg ble kjent med alle forskjeller mellom den norske arbeidslivsmodellen og den amerikanske som jeg er vant til. Dette har vært veldig nyttig kunnskap for meg som ny i Norge» Kursdeltaker                        «Jeg har lært mye om norske verdier på arbeidsplassen og om dette med tillit og relasjoner mellom alle ansatte, hvor viktig det er.» Kursdeltaker                                                                                    Målsetting Målsettingen med kurset er å øke samspill og samarbeid på arbeidsplassen, styrke trivsel og bidra til å skape en mer effektiv arbeidsplass med enda mer engasjerte medarbeidere.   Sentralt innhold Hvordan sikre det gode samspillet og samarbeidet på arbeidsplassen? Hvordan bli en bedre kollega, en bedre leder og en bedre fagperson på jobben?   Vi gjennomfører kurs på både dagtid og kveldstid Antall deltakere: 10-15 Minimum for gjennomføring av kurs: 10 påmeldte [-]
Les mer
5 timer 7 500 kr
Opplegget vil passe for alle typer ledere som ønsker å få en ensartet og trygg praksis i håndtering av personalkonflikter. Les mer:https://www.de... [+]
Konflikthåndtering må ikke baseres på talent og/eller flaks, men derimot på godt lederskap der kunnskap om riktig saksbehandling og valg av metode i slike saker avgjør utfallet. Problemet er ofte at ledere eller organisasjonen ikke har utarbeidet de retningslinjer eller har de prosedyrer som er nødvendig for riktig saksbehandling. Gjentatte ganger «løses» konflikter på feil måte og konflikten eskalerer og fører til store menneskelige belastninger i stedet for å finne sin løsning.  I tillegg utsettes både den enkelte leder og organisasjonen som helhet seg for å bli å anklaget for mangelfull saksgang og påfølgende rettslige etterspill.  Målgruppe Opplegget vil passe for alle typer ledere som ønsker å få en ensartet og trygg praksis i håndtering av personalkonflikter. Mellomledere samt leder bør delta på samme samling dersom det er mulig.  Målsetting for kurset Opplegget tar utgangspunkt i den enkelte arbeidsplass sine ønsker og behov, men har som mål at retningslinjer, prosedyrer og fremgangsmåter som er etablert er gjort kjent og forstått til fulle, slik at leder opplever trygghet i sin rolle «når ledelsen utfordres» ved konflikter. Dersom retningslinjer og prosedyrer ikke er utformet på arbeidsplassen kan vi tilby prosedyre-workshop slik at disse kommer på plass.  [-]
Les mer
5 timer 7 500 kr
Opplegget vil passe for alle typer ledere som ønsker å få en ensartet og trygg praksis i håndtering av personalkonflikter. Avdelingsledere og enhetsledere bør delta ... [+]
Arbeidsmiljøloven slår fast at arbeidsmiljøet også skal være helsefremmende. Lovens formål er å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfull arbeidssituasjon. Luxembourg-deklarasjonen fra 1997 sier at helsefremmende arbeidsplasser arbeider for å forbedre det fysiske og organisatoriske arbeidsmiljøet, fremme aktiv deltagelse og styrke de ansattes faglige og personlige utvikling.  En helsefremmende arbeidsplass fokuserer på organiseringen av arbeidet, friskfaktorer, langtidsfrisk, jobbengasjement, trivsel og arbeidsglede m.m. I praksis handler dette ofte om at ledere og ansatte sammen finner fram til hva som er helsefremmende for dem. [-]
Les mer
3 dager 6 450 kr
Grunnkurs i arbeidsmiljø (40 timer) tilfredsstiller Arbeidsmiljølovens krav om 40-timers HMS-opplæring for verneombud [+]
Grunnkurs i arbeidsmiljø (40 timer) tilfredsstiller Arbeidsmiljølovens krav om 40-timers HMS-opplæring for verneombud og er obligatorisk for verneombud og medlemmer av virk somhetens AMU-utvalg. Viktig kunnskap: Er du leder, tillitsvalgt eller på annen måte involvert i HMS – arbeid, vil dette kurset gi deg større faglig innsikt i hvordan virksomheten best lykkes med systematisk HMS – arbeid. Fokus på HMS kan gi flere positive effekter for virksomheten som redusert sykefravær, høyere produktivitet og økt trivsel.Praktisk undervisning: Undervisningen veksler mellom teori og praktiske eksempler fra virkeligheten. Det er også god anledning til å diskutere aktuelle og relevante hendelser fra din virksomhet. Kurset er lagt opp til 3 dager felles undervisning og oppgaveløsning i tillegg til hjemmeoppgave. Du får nyttige råd og tips om samspillet mellom arbeidsgiver, arbeidstaker og de tillitsvalgte og etter gjennomført kurs og bestått hjemmeoppgave vil du få tilsendt kursbevis. • Alt du trenger å vite om Arbeidsmiljøloven, HMS – forskriften og Vernetjenesten • Organiseringen av HMS-arbeidet – roller, ansvarsfordeling og saksgang • Få bedre grep på risikovurdering, internkontroll og kartlegging av arbeidsmiljøet • Fysiske miljøfaktorer • Psykososiale arbeidsmiljø• Ulykker og ulykkesforebyggende arbeid• Lær å lage en handlingsplan for HMS – arbeidet i din egen virksomhet • Praktiske verktøy for å redusere sykefraværet og øke helsenærværet i virksomheten Målgruppe for kurset Verneombud, medlemmer av AMU-utvalg, tillitsvalgte, ledere, personalansvarlige, involverte i kvalitetsarbeid og internkontroll. [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
14 Jan
03 Mar
Konflikt kan defineres som en kollisjon mellom interesser, verdier, handlinger eller retninger, der konflikt da refererer seg til at det faktisk foreligger en slik kollis... [+]
Konflikthåndtering i praksis er et nyttig kurs for ledere, mellomledere, personer med personalansvar, styremedlemmer, samt fagorganiserte med lederverv og ledergrupper. Konflikt kan defineres som en kollisjon mellom interesser, verdier, handlinger eller retninger, der konflikt da refererer seg til at det faktisk foreligger en slik kollisjon. Konflikthåndtering dreier seg da om å håndtere slike kollisjonssituasjoner på en profesjonell måte. Formålet med kurset er å bidra til at deltakerne får betydelig mer forståelse for alle sider ved konflikter på arbeidsplassen, herunder å identifisere holdninger og kultur som kan utløse konflikter, sette seg inn i disse og arbeide med de, for å finne hensiktsmessige løsninger. Kursinnhold; Konflikthåndtering i praksis - Hva er en konflikt og hva ligger i begrepet "konflikt"?- Spenninger, sammenstøt og kollisjoner mellom mennesker- Ulike typer / former for konflikter- Verdi-, lojalitets-, samvittighets-, interesse-, vurderings-, rolle og maktkonflikt- Nærmere om indre personlige konflikter- Nærmere om konflikter mellom enkeltmennesker eller grupper av mennesker - Rettsforholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker og i forhold til konflikter- Ansvar og roller i forhold til konflikter på arbeidsplassen. - Hva er en holding? - Holdninger og menneskesyn, etikk og moral i konfliktsammenhenger- Verdigrunnlaget i arbeidslivet og forholdet til godt arbeidsmiljø og HMS- Følelser; sinne, sorg, utrygghet, frykt, skyld, skam, stess og glede!- Forsvarsmekanismer og hvordan de utarter seg!- Fortrengning, projeksjon, overkompensasjon, rasjonalisering, benekting, regresjon.Case: Holdninger og følelser og hvordan de håndteres - Om kommunikasjon og de ulike kommunikasjonsformer- Hva er god kommunikasjon og hvorfor er det så ofte en komplisert prosess?- De gode samtalene og den gode dialogen - Konflikter i grupper og organisasjonsmessig sammenheng- Konfliktskapende personer og situasjoner - Regler og retningslinjer som kan forebygge konflikter- Internkontrollrutiner og spilleregler - Medarbeidersamtalen i konfliktforebyggende sammenheng- Systematisk arbeid med konflikthåndtering i organisasjoner- Kartlegging, vurdering, mål, tiltak, oppfølging, frister, evalueringCase: Retningslinjer med konfliktdempende effekt i organisasjoner - Ulike metoder for konflikthåndtering og teknikker for bruk i konfliktsammenheng- Forhandlinger, mekling, veiledning, konfrontasjoner - Praktiske eksempler og modeller å bygge videre på i konflikthåndteringssituasjoner [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
04 Feb
Bedrifter med et sunt miljø preges av en ledelse som griper fatt i problemene før konflikter griper om seg. Kursets innhold er konsentrert om ovennevnte utfordringer og u... [+]
De vanskelige personalsamtalene retter seg mot ledere, mellomledere, personalansvarlige og andre med ansvar for andre medarbeidere. Vanskelige samtaler kan være så mangt, og kan ha sammenheng med en rekke ulike situasjoner, og de behøver ikke ha annet til felles enn at de er vanskelige. I mange sammenhenger kan det være komplisert å forhåndsdefinere en vanskelig samtale, før man sitter oppe i det, da noe som oppleves vanskelig for én person, ikke behøver å være det for andre. En definisjon på en vanskelig samtale er: En samtale du gruer deg for å ta med bakgrunn i at du vet det vil komme følelsesmessige reaksjoner fra den du samtaler med - og kanskje fra deg selv. Det som er spesielt er at du sjelden vet hvilke reaksjoner som vil komme, og hvilke reaksjoner som reaksjonene selv vil føre til i neste ledd.Reaksjoner fører ofte til en kjedereaksjoner!For bedriftsledelsen vil det naturligvis være viktig at deres ledere og medarbeidere med personalansvar får trening i, og kunnskap om, ulike måter å håndtere vanskelige samtaler og situasjoner på. Kursinnhold: De vanskelige personalsamtalene - Typiske "vanskelige samtaler": - Advarselssamtaler, permittering eller oppsigelse av en eller flere medarbeidere- Nedbemanningsprosesser generelt- Dårlig utført arbeid, manglende loyal oppførsel eller handling- Endring av ansvarsområde, salg, fusjon og/eller fisjon- Rusmisbruk, hygiene, personlig fremtreden etc- Annet som gir grunnlag til å agere i hht. bedriftens policy og miljø eller gjeldene lover og regler Blant annet kan ovenstående tema, danne grunnlaget for små eller omfattende konflikter.Lederens evne og besluttsomhet til å gripe fatt i problemer av mellommenneskelig karakter er avgjørende for enhver virksomhet, for dets miljø, medarbeideres helse og endog deres sikkerhet.    [-]
Les mer
Asker Oslo 6 timer 5 950 kr
12 Feb
16 Jun
Tid for endring? Nye forretningsmodeller eller endring i marked eller struktur krever omstilling og restrukturering. Er du klar? Dette er modul 1 av 2 om omstilling og re... [+]
Omstilling og restrukturering (Modul 1 av 2)tar utgangspunkt i at virksomheter opplever sviktende omsetning, kundeflukt, kostnadsøkning eller andre forhold som fører til en hverdag der styret må ta nye grep, eksempelvis; ny ledelse / ledelsesform, justere organisasjonen og tilrettelegge for ny målrettet satsning. Kurset bygger på våre konsulenters erfaringer med omstillingsprosesser i ulike roller som ledere og som konsulenter. Med bakgrunn i ønske om å skape et praktisk rettet kurs, tar vi for oss en del konkrete utfordringer bedrifters ledelse står overfor. Du kan ta modul 1 og 2 sammen eller velge kun en av disse 2 kursdagene som selvstendig kursdag ved behov. Våre forelesere arbeider også i det daglige med konsulentoppdrag og som bidragsytere for ledere/styrer og virksomheter med deres konkrete omstruktureringsbehov. Kursinnhold: Omstilling og restruktureringInnledning: (Modul 1)- bedriftens livssyklus- hvor befinner din bedrift seg nå?- behov for ny kurs og ny ledelse/ledelsesform- demoraliserte ledere og redde ansatte- utfordringer i omstillings- og restrukturering Del 1:  (Modul 1)- seks av ti endringsprosjekter mislykkes- gjør det rette grepene- sentralisering og desentralisering- informasjon, dialog- fagforeningen og tillitsvalgtes rolle- administrasjonen og styrets rolle Del 2:  (Modul 1)- oppsigelser ved endring- oppsigelsesprosessene i praksis- samarbeid med rekrutteringsselskaper - andre prosesser for om- og nedbemanning Del 3:  (Modul 2)- anstrengt likviditet- utilfredse kunder- stive bankfolk- sinte investorer, aksjonærer, styrer- konkurrenter som sirkler omkring Del 4:  (Modul 2)- organisasjonsutvikling- helhetstanker for endrede tider- utviklingstiltak for organisasjoner i endring- selskapets omdømme i vanskelige tider Oppgaver og Cases inngår i begge moduler.     [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.