Administrasjon og HR
Kurs i HR og personalkurs
Du har valgt: Akershus
Nullstill
Filter
Ferdig

-

48 treff ( i Akershus ) i Kurs i HR og personalkurs
 

På forespørsel
Karriereveiledning og rådgiving i forbindelse ved nedbemanning. [+]
Hva er viktig for de som forlater virksomheten   -Økonomisk trygghet i jobbbsøkeperioden - Bevare selvrespekten og troen på verdien av egen kompetanse og erfaring - Bevisstgjøre egen jobbsøkeprosess og presentasjon - Sikre en grundig analyse av nye muligheter - Sikre rask overgang til ny riktig jobb   Hva kan Medvind tilby - Individuell rådgivning for profesjonalisering av jobbsøket - Avslutte forholdet til virksomheten og sikre gode referanser - Avklare sluttårsak - Etablere en egen markedsplan med fokus mot egen utvikling og ny karriere- Kompetansekartlegging - Bevisstgjøring og tydeliggjøring av personlige egenskaper - Personprofilanalyse- Etablere en målrettet CV og Søknad - Egenpresentasjon og intervjutrening - Presentasjon og bruk av nettverkskontakter   - Bruk av rekrutteringsbyråer, headhuntere og jobbdatabaser - Vurdering av reelle jobbtilbud og ansettelsesavtaler - Vurdering av oppstart av egen virksomhet - Plan for ” de første 100 dagene” i ny jobb   Slik fungerer programmet og rådgivningen - Hver person får en egen rådgiver som følger opp frem mot ny riktig jobb - Tilgang til kontor og PC/internett- Ukentlige temamøter i grupper og workshops - Grundig vurdering av kompetanse, egenskaper og ferdigheter - Analyse av potensielle virksomheter for forberedelse av CV/søknad og intervju- Bruk av anerkjente personprofilanalyser (OPQ og SPGR)Trygghet for ny riktig jobb   KarrieresenterVed større nedbemanninger kan vi etablere et karrieresenter hos bedriften hvor de ansatte kan få karriereveiledning, hjelp til å skrive cv, søknad, intervjutrening samt å få låne en pc.   OutplacementVed outplacment har den som har blitt nedbemannet anledning til å få en kontorplass hos oss. Vi tar i mot grupper og enkeltpersoner for karriereveiledning på vårt hyggelige kontor i Josefinesgate. Inkludert i prisen er blant annet tilgang til pc, internetttilgang, skriver og kopimaskin.    Økonomisk rådgivingHvordan vil en sluttpakke påvirke min økonomi eller pensjon?En rådgivingstime med en av våre økonomiske rådgivere vil gi deg svaret.   SamtaleterapeutNedbemanning kan frigjøre mange følelser og er en viktig prosess påveien til et nytt ståsted. Vi jobber med erfarne terapeuter som kanbistå den enkelte eller bedriften ved behov og kan sette opp timer påkort tid. [-]
Les mer
7 timer 3 400 kr
Dagskurs i forebygging og håndtering av konflikter på arbeidsplassen [+]
Opplever du fastlåste situasjoner og vedvarende gnisninger blant dine medarbeidere? En av fem arbeidstagere har sykmeldt seg som følge av dårlig arbeidsmiljø og ledelse. Konflikter på arbeidsplassen er en kilde til økt sykefravær, turnover, og produktivitetslekkasjer. Mange ledere skygger unna når det gjelder som mest. Selv om det er de ansatte som bærer ansvaret for å håndtere sine egne konflikter, så har lederen et overordnet ansvar for arbeidsmiljøet. Sunne organisasjoner holder kurs 8. mai i hvordan du kan håndtere krevende relasjoner og sviktende kommunikasjon på arbeidsplassen. Du lærer blant annet om dette: Når bør du gripe inn? Når bør man holde seg unna og la de involverte ordne opp selv? Hva handler konflikten egentlig om? Er det noens adferd eller organisatoriske ting som er kilde til konflikten? Når kan det være nyttig å involvere en nøytral tredjepart? Hvem bør man i så fall involvere (ledelse/verneombud/HR/tillitsvalgt/andre)? Hvilke behov har vi på arbeidsplassen, og hvordan møtes vi motstridende behov? Hvilke vanlige fallgruver er det verdt å unngå? Hvordan hindre at konflikten eskalerer, uten å være unnvikende?                        Konflikt mellom to vs konflikt mellom grupper. Ulik dynamikk, ulike løsninger? Hvordan skape gode retningslinjer for håndtering av konflikter på arbeidsplassen? Kurset gir en grundig innføring i hvordan ledere og ledergrupper konstruktivt kan håndtere konflikter på et tidlig tidspunkt, med og mellom medarbeidere. Du får konkrete verktøy for å skape en sunn samhandlingskultur og et godt beredskapssystem for eventuelle konflikter. Kursform: Kurset har én kursdag. Fyldig kurshefte følger med, der det også inngår nyttige tester og refleksjonsoppgaver. Kurset er et samarbeid mellom Sunne organisasjoner og HMS Norge. Når: 8. Mai 2019. Kursavgift: 3.400. For mer info: jorgen@sunneorg.no [-]
Les mer
1 dag
Hvordan kan du håndtere konflikter i nedbemanning på en god måte? I nedbemanning vil gode kolleger, og leder og medarbeider oppleve motstridende interesser. [+]
Målsetningen er at du og din bedrift skal ha best mulige forutsetninger for å komme godt gjennom nedbemanningen, og at det skal være gode forhold for drift før, under og etter prosessen. På dette kurset lærer du mer om arbeidsrettslige krav til nedbemanning saksbehandlingen kommunikasjon i nedbemanning å forstå og å forebygge konflikter strategiske forhandlinger Medarbeidere som opplever at prosessen rundt nedbemanningen har vært god, vil som oftest klare å leve godt med resultatet, selv om det ikke ble et ønsket resultat. Vi vil hjelpe deg med å få til dette!   Les mer om kursleverandøren på hjemmesiden www.juristpartner.no [-]
Les mer
4 timer
Det er svært viktig å kjenne det juridiske rammeverket for oppsigelser og stillingsvern. Dersom dere må nedbemanne eller omstille er dette kurset du bør gå på. [+]
Unngå saksbehandlingsfeil ved oppsigelser Kurset tar for seg det juridiske rammeverket rundt oppsigelser og endring av stilling. Hva skal til, hvordan går dere frem i prosessen, hvem skal ha informasjon, og når? Det er lett å trå feil, og det kan bli svært kostbart. I tillegg er det jo helt unødvendig, når det bare er å følge regleverket.   Kurset gir deg en oversikt over: saklighetsvurderingen begrunnelse i arbeidsgivers vs arbeidstakers forhold fremgangsmåte/saksbehandling utvelgelse medbestemmelse og drøftelse tillitsvalgtes rolle forhandlinger   Målsetningen er at bedriften skal kunne sitte igjen med gode forutsetninger for videre drift, og å unngå unødvendige konflikter. Man kommer veldig langt med å gjøre ting på riktig måte, og det vil vi bidra til med dette kurset. [-]
Les mer
1 dag 4 900 kr
Er du en mester i konflikthåndtering? På arbeidsplassen er det helt vanlig at det oppstår konflikt mellom kolleger, og de koster bedriftene mye ressurser. Lær å hån... [+]
Bruker du for mye av tiden din til å håndtere konflikter mellom kolleger, eller konflikter mellom leder og ansatte? Undersøkelser viser at ledere bruker 20% av tiden sin på konflikter, og samtidig at konflikthåndtering på jobben er noe ledere har for lite kompetanse på. Konflikter på jobben er en naturlig del av arbeidslivet, og kan til og med være en ressurs for bedriften din. Det viktige er at du kan håndtere konflikter på en god måte. Da kan du få en bedrift hvor de ansatte trives, produserer bedre, og ønsker å jobbe. Hvem vil vel ikke ha det?   For å få til dette er det nyttig å forstå konflikter, og hvordan de kan virke konstruktivt hos dere. Kursholder har grundig kjennskap til arbeidsrett, ledelse og konfliktmekling, og temaet for kurset blir plassert både i et arbeidsrettslig-, et mellommenneskelig- og et ledelsesperspektiv. Problemstillingene du får presentert vil bli knyttet til krav til psykososialt arbeidsmiljø i regelverket, og typiske problemstillinger i arbeidslivet. Hva lærer du? I kurset har vi lagt hovedvekt på å gi deg kunnskap om hvordan du kan arbeide for å oppnå et godt arbeidsmiljø og gode arbeidsrelasjoner, og hvordan du i din bedrift kan få til: Godt samarbeid og innovasjon Forebygging av konflikter God konflikthåndtering Temaer som du vil bli tatt gjennom: Kommunikasjon i team Hvorfor det er lurt å forstå noe om konflikter Konflikthåndtering på arbeidsplassen, med konkrete tips Psykososialt arbeidsmiljø, risiko- og nærværsfaktorer   Er det flere hos dere som trenger kurs i konflikthåndtering? Få med deg mellomledere, verneombud og tillitsvalgte. Kurset kan med fordel gjøres bedriftsinternt, og vi kan spre det over flere dager for dere, alt etter hva som passer din bedrift. Bestiller du for grupper gis det også spesialpris. Trykk på den grønne knappen for "send meg gratis info" nedenfor dersom du ønsker et bedriftsinternt opplegg eller gruppebestilling. [-]
Les mer
Hvordan får du til en god og effektiv endringsprosess i omstilling og nedbemanning? Her er kurset for deg som må foreta endringer i organisasjonen. [+]
Målsetningen med kurset:   å trygge bedriftens vurderinger, hjelpe til med god og riktig kommunikasjon, bidra til legitime prosesser, få færrest mulig tvister rundt eventuelle oppsigelser og best mulig forutsetninger for videre drift.   Omstilling- og endringskompetanse er avgjørende for bedrifters konkurranseevne.   Kurset i omstilling/endring gir en bred fremstilling av hvordan man kan oppnå en best mulig omstillings- eller nedbemanningsprosess. Vi tar for oss sentrale elementer som kommunikasjon internt og eksternt, endringsledelse, juss/arbeidsrett, konflikthåndtering, og motivasjon.   Kurset vil bidra slik at bedriften, den enkelte ansatte, og de som eventuelt må gå - får et best mulig utgangspunkt for å jobbe for gode resultater både før, under og etter nedbemanningen.   Temaer som gjennomgås:   Forberedelser prosessen Juridiske krav til en nedbemanning Konflikthåndtering Verneombudets og tillitsvalgtes rolle Effektiv endringskommunikasjon Endringsledelse – god når det gjelder Endringskynisme – hva gjør endringer med den enkelte Etter nedbemanningen - motivasjon   Læringsutbytte:   Kurset skal gi et overblikk over de mange sidene ved omstillinger – både i forhold til å forstå omstillingens innhold og prosess. [-]
Les mer
1 dag 2 750 kr
Et kurs for å gi deg økt forståelse for konflikter i arbeidslivet, og hvordan håndtere disse. [+]
Noen av områdene som vil bli belyst: -       Ulike syn på konflikt -       Årsaker og utvikling av konflikt -       Roller og ansvar -       Håndtering -       Sakshåndtering -       Eksempler og oppgaver. [-]
Les mer
2 timer
Vi sitter oss syke på jobben! Regelmessig fysisk aktivtet veier ikke opp for helserisikoen ved å sitte stille store deler av dagen. Forskning og fakta. [+]
Vi sitter oss syke! Mens Verdens Helseorganisasjon anbefaler 10 000 skritt om dagen sitter nordmenn i snitt 9 timer hver dag. En kontoransatt 10-14 timer! Dessverre, regelmessig fysisk aktivitet veier ikke opp for helserisikoen ved å sitte stille store deler av dagen.Hvordan kan vi løse dette når arbeidsoppgavene stort sett er ved kontorpulten? Tema på frokostmøtet: "Sittestopp" «Sitting is the new smooking» Hva skjer med kroppen og «toppen» når vi sitter for mye? Tiltak for å redusere stillesitting Testing av Bwell Walking/kontormølla Vi serverer frokost, fakta og praktiske øvelser på dette frokostmøte. VELKOMMEN! [-]
Les mer
Nettkurs 30 minutter 149 kr
Energipauser er små, korte, pauser man kan ta i løpet av arbeidshverdagen. Et lite innslag av selvpleie – eller kanskje selv-optimalisering? [+]
Energipauser er små, korte, pauser man kan ta i løpet av arbeidshverdagen. Et lite innslag av selvpleie – eller kanskje selv-optimalisering? En liten pause nå kan føre til en langt mer effektiv arbeidsdag, for vi presterer best når vi spiller på lag med oss selv. Økt blodsirkulasjon. Et lite mentalt avbrekk. Muligheten til å være til stede i egen kropp ... Godt for hjernen, og godt for kroppen, for de henger sammen de to, kropp og sinn, en del av en helhet – en helhet vi tar med oss hvor enn vi går, også på arbeidsplassen. Derfor disse energipausene: En invitasjon til å huske på seg selv. Ivareta redskapet, om du vil. Verktøyet. For, som det sies: Godt verktøy er halve jobben.    Mer om kurset  Fysioterapeut og personlige trener Marie S. Fosland inviterer her kursdeltageren til å bli med på noen enkle, men effektive, øvelser. Øvelsene blir forklart og vist av Marie, de tar liten plass, og krever hverken forkunnskaper eller utstyr. Det er tenkt at man kan gjøre dette ved siden av skrivepulten, gjerne flere ganger gjennom dagen. Om man sitter i et kontorlandskap med flere, hvorfor ikke gjøre dette sammen? Om man ønsker mer private omgivelser kan man selvfølgelig ta med seg kurset på mobiltelefonen og spille det av i ro og mak.    Hvem passer kurset for?  Alle med en kropp – selv om noen av øvelsene kan være utfordrende om man har nedsatt funksjonsevne. Men pausen er nyttig, uansett funksjonsnivå.    Hva sitter man igjen med etter å ha deltatt på kurset?  Kurset er et praktisk orientert kurs. Deltageren vil etter fullførelse av dette kurset ha lært flere enkle, men nyttige, øvelser som deltageren kan bruke i hverdagen. Deltageren vil også ha fått en påminnelse om samspillet mellom kropp og sinn, og viktigheten av å ivareta begge deler.    Kurset består av fire korte leksjoner, hvor hensikten er å jobbe med sirkulasjon, styrke, og balanse. Som konsekvens av å vende fokuset inn mot kroppen vil man også oppleve avspenning og mental avkobling. De områdene som gis oppmerksomhet i kurset er:    Hofter og bein  Rygg  Skuldre og nakke  Balanse og koordinasjon    Hvordan gjennomføres kurset?  Kurset gis som digital læring, og kursdeltager vil bli gitt tilgang til en læringsportal hvor kursdeltager selv styrer tid og tempo for gjennomføring. Undervisningen består av fire leksjoner. Leksjonene er videobaserte, med en kort støttetekst.    Krav til forkunnskaper  Kurset har ingen krav til forkunnskaper.    Visste du at ...  Korte pauser på arbeidsplassen kan, blant annet, bidra til: økt fokus, bedre presisjon (færre feil), redusert stress og irritabilitet, bedre beslutninger, økt produktivitet og kreativitet, revitalisert motivasjon, og forbedret læring og hukommelse.*    * Psychology Today: How Do Work Breaks Help Your Brain? (2017)  Workplace Health and Safety: The Importance of Employee Breaks (2016)    Alternativ 2  Korte pauser på arbeidsplassen kan, blant annet, bidra til:*   økt fokus  bedre presisjon (færre feil)  redusert stress og irritabilitet  bedre beslutninger  økt produktivitet og kreativitet  revitalisert motivasjon  forbedret læring og hukommelse    * Psychology Today: How Do Work Breaks Help Your Brain? (2017)  Workplace Health and Safety: The Importance of Employee Breaks (2016)  [-]
Les mer
Nettkurs 45 minutter 290 kr
This brief course is indented to serve as a toolbox for people working from home. [+]
This brief course is indented to serve as a toolbox for people working from home. Hence, the theory behind ergonomics is very much absent from the course, as this course has been streamlined for the practical application of ergonomics for the home office. The participant will thus be presented with tips and tricks for setting up their home office with their well-being in mind.    Who will benefit from this course?  Anyone who work from a home office.    What is the participant left with after the course?  The course is comprised of eight brief lessons, where each lesson addresses a central component of what we understand by working environment.     Syllabus:  Introduction  Desk  Chair  Keyboard  Screen  Lightning and Climate  Variation and Stretching  Breathe!    How this course is organized  This course is provided as a digital course, where the participant will be given access to a course platform. The participant will be able to access the course at one’s convenience. The course consists of one chapter, which in turn consists of eight lessons. The lessons are given as short videos, approximately one minute in length. There is a brief introductory text in the first lesson.      Did you know …  “Work-related musculoskeletal injuries are the leading cause of absence from the workplace.*    *arbeidstilsynet.no  [-]
Les mer
Webinar + nettkurs 40 timer 7 990 kr
27 Aug
29 Sep
10 Dec
Dette kurset tilfredsstiller krav i arbeidsmiljøloven om obligatorisk/lovpålagt opplæring for bedrifter i SHA-bransjen (bygg og anlegg). [+]
Dette kurset tilfredsstiller krav i arbeidsmiljøloven om obligatorisk/lovpålagt opplæring for bedrifter i SHA-bransjen (bygg og anlegg). Kurset gir også en grundig introduksjon til SHA-begrepet og byggherreforskriften, og tar også for seg internkontroll, SHA-plan og systematisk HMS arbeid. Mer om kurset For mange hersker det forvirring rundt begrepene HMS og SHA som er et nyere begrep som kommer fra byggherreforskriften  fra 1995 og er et noe snevrere begrep enn HMS. SHA må sees i relasjon til spesifikke arbeidsprosjekter eller midlertidige og skiftende bygge - eller anleggsarbeid, når det gjelder sikkerhet, helse og arbeidsmiljø. Ettersom begge regelverkene må følges, vil det i bygg- og anleggsbransjen derfor stilles krav til både HMS og SHA-arbeid, men de kan koordineres, slik at internkontrollen inkluderer SHA-planer.  Alle med HMS- og lederansvar bør ha kjennskap til forskriften, i likhet med verneombud og andre med roller innen HMS.  Som aktør i bransjen er det viktig å forstå forskjellen mellom HMS og SHA, og hvordan disse skal følges hver for seg og sammen. Hvem Kurset tilfredsstiller kravet i arbeidsmiljøloven om opplæring for ledere, verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalget og andre med oppgaver, roller og ansvar innenfor helse, miljø og sikkerhet i bygg- og anleggsvirksomheter. Hva Kurset tar sikte på å lære deltakere å Identifisere og forebygge utfordringene på arbeidsplassen som er risikopreget og kan forårsake ulykker, og arbeidsforhold som truer helsen til de ansatte. I tillegg gis en grundig introduksjon til SHA-begrepet og byggherreforskriften. Når Hvis HMS-ansvarlige skal gjøre en god jobb må de få tilgang til god påkrevet relevant opplæring slik at kunnskap og evner og erfaring ivaretar helse, miljø sikkerhet og velferd.  Helse- og sikkerhetsvurderinger må gjøres når det innføres ny teknologi og arbeidsredskaper/maskiner og det er godt å vite hvordan man skal gjennomføre vernerunde forskriftsmessig, og hva man gjør når ulykker inntreffer. Sentrale temaer • Arbeidsmiljøloven og de seks arbeidsmiljøforskriftene • Internkontrollforskriften • Byggherreforskriften • Roller i HMS-arbeidet • Systematisk HMS-arbeid • SHA-plan • Ergonomi og fysisk arbeidsmiljø • Sykefraværsoppfølging • Rus og avhengighetsproblematikk • Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø GJENNOMFØRING Gruppeundervisning Selve kurset gjennomføres i gruppe over 2 dager. Gruppen er i seg selv en stor ressurs mye samlet erfaring. Vi legger opp til diskusjoner og gruppearbeid hvor erfaringslæring, gruppedeltagelse, praktiske gruppeoppgaver og refleksjoner legges til rette av kursholder. Denne delen er obligatorisk for alle. E-læring Obligatorisk for de som skal ha 40 timers opplæring tillegg / oppslagsverk / fordypning for andre. Kursbevis deles ut til alle deltakere. [-]
Les mer
Sluttpakke er en økonomisk kompensasjon for å frivillig fratre sin stilling i selskapet. Mange bedrifter tilbyr en sluttpakke for å gi den ansatte noe utover ren oppsigel... [+]
Innholdet i sluttpakkene varierer. Det er to former for trygghet som de fleste arbeidstakere ser etter: Økonomisk trygghet og hjelp til å komme seg raskt over i en ny stilling (aktiv sluttpakke). Hvis det klart fremgår at arbeidstakeren er overtallig uansett, slipper arbeidstakeren å miste dagpenger ved en sluttpakke.   En sluttpakke kan eksempelvis innholde:   - 3 til 6 måneders etterlønn i tillegg til oppsigelsestiden.   - Arbeidsfritak i oppsigelsestiden Hvis ikke annet avtales vil det ikke bli utbetalt feriepenger når en ikke utfører lønnet arbeis.   - Karriererådgiving De aller fleste har behov for å ha noen å snakke med etter at de av forskjellige grunner har sluttet. Her bygger vi selvtillig og profesjonaliserer jobbsøket.   - Økonomisk rådgiving Få en gjennomgang av hvilke økonomiske konsekvenser sluttpakken. Ikke glem at den også kan påvirke pensjonen.   - Beholde mobil, pc og forsikringer ut oppsigelsestiden Mange bedrifter lar de ansatte for kjøpe mobil og pc for en billig penge. Men vær forberedt på at de ønsker å rense den for firmainformasjon.   Det er selvfølgelig mange andre ting en sluttpakke kan innholde. Hver enkelt må vurdere sluttpakkens innhold nøye.   En vel planlagt og gjennomført nedbemanning sammen med en godt sammensatt sluttpakke, blir til en startpakke.   [-]
Les mer
8 timer
Medarbeidersamtalen: Slik motiverer du dine ansatte til stadig forbedring [+]
Ledelse handler om kommunikasjon. Kommunikasjon mellom leder og medarbeider er avgjørende for bedriftens totale prestasjon. Hvordan strukturere en medarbeidersamtale slik at den faktisk virker? Hvordan kan man gjennomføre en medarbeidersamtale ukentlig uten å forstyrre daglig arbeid? Kurset retter seg mot ledere som ønsker å få det beste ut av sine medarbeidere, hver dag. Gjennom praktiske øvelser gir kurset verktøy og teknikker som effektiviserer kommunikasjon og informasjonsflyt på tvers av nivåer i organisasjonen og setter ledere i stand til å:   Motivere sine medarbeidere Holde seg informert om tingenes tilstand Oppdage både utfordringer og seiere tidlig   [-]
Les mer
Med karriereutvikling menes både det å bevege seg oppover og/eller sidelengs i organisasjonen. Gjennom en gapanalyse av eksisterende kompetanse og fremtidige behov, skred... [+]
En bevisst utvikling av sine medarbeidere er ikke bare en måte å utvikle og beholde de ansatte, men også en god måte for å tiltrekke seg nye medarbeidere. Mangel på karriereutvikling er en av de viktigste årsakene til at nøkkelpersoner skifter arbeidsplass.   Medvind kan hjelpe bedriften med å utvikle interne karriere-rådgivingsprogram. Vi bistår også enkeltpersoner med karriererådgivning. [-]
Les mer
Medvind kan bistå når arbeidstakere er sykemeldte [+]
Vi deltar ved behov på møter hos NAV trygd og arbeid og evt. hos lege / behandler. Vi utarbeider individuelle løp for hver enkelt arbeidstaker. Medvind deltar også i attføringsutvalg i flere bedrifter. Flere av de ansatte i Medvind har erfaring fra NAV arbeid og sosial.   Veiledning til oppfølging av sykemeldte:     * Arbeidsgivere bør utarbeide en oppfølgingsplan når en ansatt har vært helt eller delvis borte fra arbeidet i seks uker.    * Planen skal sendes NAV innen 12 ukers sykefravær.    * Oppfølgingsplanene skal danne grunnlag for arbeidsgivers møte med ansatte ved 12 ukers fravær og møte med NAV ved 6 måneders fravær.   Minimumskrav til planen:     * Vurdering av arbeidstakers arbeidsoppgaver og evner    * Aktuelle tiltak i arbeidsgivers regi    * Aktuelle tiltak med bistand    * Plan for videre oppfølging NAV har virkemidler og tiltak som kan støtte opp under tilretteleggingsarbeidet som gjøres på arbeidsplassen.   [-]
Les mer