Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

Horten 3 dager 20 900 kr
15 Sep
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
Nordkapp 40 timer 21 800 kr
27 Oct
01 Dec
Nordkapp maritime fagskole tilbyr kurs for mannskaper som skal tjenestegjøre om bord i hurtigbåt. [+]
Form: Klasserom/Simulator Varighet: 5 DAGER For navigatør, maskinist og øvrige mannskap Kurset tilfredsstiller internasjonale krav og krav fra Sjøfartsdirektoratet i kvalifikasjonsforskriften av 9. mai 2003 nr. 68, jfr. § 9-3 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs.   Kurset tilfredsstiller de krav det er satt til brobesetningen på hurtiggående fartøy (forskrift av 090503 nr.4§9-3 ( 2 )   Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. BRM: Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre sikkert vakthold og praktisere god ledelse på bro. ERM: Kandidatene skal ha kompetanse som gjør dem skikket til å vurdere og opprettholde skipets sjødyktighet. Opplæringen gjennomføres som forelesninger og praktiske øvelser i simulator for å belyse aspekter innen stresshåndtering, kommunikasjon, situasjonsoppfatning og beslutningsprosesser.   [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 25 900 kr
18 Nov
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Nettkurs 2 990 kr
I henhold til Arbeidsmiljølovens § 6-5 og 7-4 skal arbeidsgiver sørge for at verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU) får den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre ... [+]
I henhold til Arbeidsmiljølovens § 6-5 og 7-4 skal arbeidsgiver sørge for at verneombud og arbeidsmiljøutvalg (AMU) får den opplæring som er nødvendig for å kunne utføre vervet på forsvarlig måte. Verneombudskurset dekker alle elementer arbeidstilsynet krever at arbeidsgiver/leder setter seg inn i. Kurset er også tilfredsstillende som opplæring for representanter for AMU. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 1 dag 10 800 kr
Vi kan tilby sikkerhetsopplæringskurs ute hos kunden eller lokalt, og kombinert med e-læring. [+]
Kurset består av 35 undervisningstimer + 1 time avsluttende prøveTeoretisk og praktisk gjennomføring av disse emnene:Personlig redningsteknikkerForebyggende brannvern og brannslukkingGrunnleggende førstehjelpPersonlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljøKurset er basert på emneplan fra Sjøfartsdirektoratet.   Kurset kombineres med nettstudie og en dag med praktisk gjennomføring.  [-]
Les mer
Horten 100 timer 31 900 kr
03 Nov
RS Sjøredningsskolen tilbyr opplæring som leder frem til både ROC og GOC radiosertifikat for betjening av GMDSS radioutstyr i fartsområde A1-A4. [+]
MålgruppePersoner som trenger radiosertifikatene Restricted Operators Certificate (ROC) eller General Operators Certificate (GOC) for å operere GMDSS radioutstyr i henhold til krav i STCW-konvensjonen. VarighetOpplæringen gjennomføres på henholdsvis minimum 39 timer for ROC og minimum 100 timer for GOC. En undervisningstime er 45 minutter. KursstedKurset gjennomføres ved RS Sjøredningsskolens radiolab på RS Noatun i Horten. Kursfasilitetene består av en kombinasjon av PC-baserte radiosimulatorer og fullskala «live» radiostasjoner. RepetisjonsfrekvensKompetansen må fornyes hvert 5. år i henhold til STCW-konvensjonen, og dette kan enten gjøres i form av deltagelse på egne repetisjonskurs, eller ved å opparbeide minimum 12 måneder fartstid ombord på fartøy med aktuelt radioutstyr. Krav til forkunnskaperDeltager må minimum være fylt 18 år, og må kunne beherske nødvendig nødkommunikasjon på engelsk.Det forutsettes også at deltager har satt seg inn i obligatorisk pensum som sendes ut i forkant av kurset. Innhold Lover og regelverk Ekspedisjonsforskrifter Rutiner knytting til sending og mottak av nød, haster, trygging og rutinemeldinger Betjening av radiostasjoner med VHF, MF, HF inkl DSC Antenner og kraftforsyning Satelittkommunikasjon Bærbart nødradioutstyr Øvelser i søk og redning (SAR) AnnetDet gjennomføres avsluttende teoretisk samt praktisk/muntlig eksamen med sensor fra Telenor Radioinspeksjonen. Når begge deler er bestått utstedes sertifikat fra Telenor. [-]
Les mer
Horten 3 dager 21 900 kr
17 Nov
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring i ledelse, kommunikasjon og samhandling for dekksoffiserer i henhold til STCW A-II/1 og A-III/... [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring i ledelse, kommunikasjon og samhandling for dekksoffiserer i henhold til STCW A-II/1 og A-III/1.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 20 timer fordelt på 3 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Det er ikke krav til oppdatering av BRM-opplæring.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Ingen særskilte krav til forkunnskaper.   INNHOLD: Fordeling, tildeling og prioritering av ressurser Planlegging og koordinering Tids- og ressursbegrensninger - behov for hvile Håndtering av krisesituasjoner og metoder for stressmestring Effektiv kommunikasjon om bord, med andre fartøy/installasjoner og med land Briefing; involvering og informasjon Dele informasjon og observasjoner Kulturforståelse Toveiskommunikasjon, aktiv lytting og tilbakemelding Læring gjennom oppsummering/debrief og erfaringsoverføring Oppgavestyring og bruk av driftsprosedyrer Rollefordeling Teamutvikling og teamledelse Verdier, holdninger og normer Ledelsesteknikker og konflikthåndtering Beslutningstaking i ulike situasjoner Innhenting og opprettholdelse av felles situasjonsforståelse og situasjonsbevissthet Sikkerhets- og risikovurdering [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Vikna
29 Sep
14 Oct
For deg som trenger å ta opp en eksamen for å kunne søke ut Dekksoffiser klasse 6 (D6). [+]
Her kan du melde deg på de eksamene du mangler for å kunne søke ut Dekksoffiser klasse 6 (D6). Dette gjelder kun for de som har gjennomført et D6 kurs,men som ikke har fått bestått på alle eksamene. Opplegget er som følger: 1. Kurset starter med obligatorisk oppstart her på Sikkerhetssenterets lokaler (1 dag), der man vil få generell info, vite hva man skal jobbe med og hva som er forventet av kursdeltakerne. utdeling av læremateriell og utstyr. Ta med headsett for pc. Her får du og vite hvilken dag/deg du skal møte til eksamen. 2. Så er det 5 uker med egenstudier der man på egen hånd gjennomgår pedagogisk opplagte e-lærings-moduler og arbeidsoppgaver 3.Etter 5 uker med egenstudier så er det 5 dager med intensiv undervisning, eksamener og simulatorkjøring. Opplyser om at er beregnet lange dager i denne uken. Her deltar du på de dagene for det/de fagene du tar opp. NB: Har man ikke gjennomført modulene i e-læringen som instruert, så vil man ikke kunne møte opp på eksamensuken.      Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før oppstartsdatoen i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte.   Når du melder deg på her forplikter du deg til å: Sende oss vitnemål/kursbevis fra forrige kurs så snart som mulig Møte på oppstartsdagen til D6 kurset Jobbe jevnlig med faget ditt på nettkurset Møte 0830 på eksamensdagen og delta på undervisningen før eksamen   [-]
Les mer
Praksis + nettkurs
Prosedyre EcoShip Kurs FNS [+]
Prosedyre EcoShip Kurs FNS [-]
Les mer
Et praktisk båtkurs som tilbys fortløpende etter forespørsel, og som kan tilrettelegges etter deltakernes erfaringsnivå [+]
Dette kurset er et praktisk båtkurs som tilbys fortløpende etter forespørsel. Kurset kan tilrettelegges etter deltakernes erfaringsnivå og behov. I utgangspunktet går kurset over to kvelder og tar for seg blant annet følgende:   - Manøvrering til og fra kai- Ankring - Sjømannskap, fortøyning og knuter - Motorlære - Mann-Over-Bord (MOB) - Praktisk navigasjon i fritidsbåt- Nattnavigasjon - Navigasjoninstrumenter (med innføring i GPS, kartplotter, ekkolodd, Radar etc.) - Sikkerhet ombord og utstyr Det er en fordel om deltakerne på forhånd har gjennomført Båtførerprøven. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Vikna 16 500 kr
03 Nov
Kurset er rettet mot personell som skal være en del av livbåtmannskapet eller mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. [+]
Redningsfarkost (Båtmann) med e-læring Kurset er rettet mot personell som skal være en del av livbåtmannskapet eller mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. Læremål: Etter kurset skal deltakerne kunne før livbåt. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene), STCW A-VI/2-1 Varighet: 3 dager + e-læringsmodul. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
1 dag 7 900 kr
Fornyelse og utvidelse av farledsbevis i simulator. [+]
Hei, Sikkerhetssenteret Rørvik er godkjent av kystverket for å kunne tilby fornyelse/utvidelse av farledsbevis i simulator. Seiling vil foregå ved Sikkerhetssenteret sitt simulatorsenter i Rørvik.    Du har f.eks muligheten til å gjennomføre fornying av flere områder på en dag og eventuelt kunne gjennomføre seilinger du mangler for å søke ut et farledsbevis for et ønsket område. Prisen som er satt er for en seilas tur-retur i et område.  Se nedenfor for info om regelverk. NB: Viktig at du logger deg inn på SafeSeaNet og får en oversikt over hva du mangler/ønsker før du eventuelt tar kontakt med oss på kontaktskjema, post@ssras.no eller på 743 92 222. Her er info om regelverk.  1. Farledsbevis klasse 2 og 3 gjelder i fem år etter utstedelsen. Farledsbeviset kan fornyes etter søknad dersom søkeren kan dokumentere at vedkommende i løpet av gyldighetsperioden har vedlikeholdt sin farvannskunnskap i det området det søkes fornyelse for. Kystverket kan tillate at farvannskunnskapen vedlikeholdes ved bruk av simulator. Fornyelsen gjelder for fem år. Kravet på simulator er minimum 1 seilas i en av de godkjente farledsbevis klasse 1 farledene i tilhørende losoldermannskap. NB: På klasse 2 og 3 kan du reaktivere FB etter at beviset er utgått, da det ikke er noen tids-frist for det. 2. Farledsbevis klasse 1 gjelder i to år etter utstedelsen for hver enkelt led. Farledsbeviset kan fornyes etter søknad dersom søkeren kan dokumentere at vedkommende i løpet av gyldighetsperioden har gjennomført minimum to seilaser i farleden. Kystverket tillater at seilasene for for-nyelse i en klasse 1 led gjennomføres i simulator. Farledsbevis klasse 1 som ikke blir fornyet innen utløpsdatoen, blir «fryst» og kan reaktiveres på simulator inntil tre år etter det utløp, ved å oppfylle kravet om to seilaser i aktuell klasse 1 led. NB: Dersom FB klasse 1 led ikke har blitt fornyet i løpet av 3 år etter utløpsdato, må det av-legges ny farledsbevisprøve etter å ha dokumentert nye seilaser i den aktuelle leden. Søknad/utvidelse av farledsbevis (FB) 1. Ved søknad om FB klasse 1, 2 og 3 basert på antall seilaser i et område skal minst 50% være gjennomført om bord i fartøy, resterende kan gjennomføres i simulator. 2. Ved søknad om FB klasse 1 basert på effektiv fartstid, skal minimum en seilas t/r i leden det sø-kes for være gjennomført om bord i fartøy, dvs. at det kan gjennomføres inntil 2 seilaser t/r i simulator. Her er lenker til losplikt forskriften der kravene er spesifisert. Trykk på dem hvis du ønsker mer info. Farledsbevis klasse 1               Farledsbevis klasse 2               Farledsbevis klasse 3 Vi tilbyr også kadettfarledsbevis så ta kontakt på kontaktskjema, post@ssras.no eller på telefon 743 92 222 for mer info.   [-]
Les mer
Horten 5 dager 13 900 kr
08 Sep
01 Dec
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til kompetanse i medisinsk behandling for alle som kan bli overlatt ansvar for skipets legemidler og medisinsk utstyr, i henhol... [+]
MÅL: Kunne gi medisinsk behandling av syke og skadde mens de er om bord. Kunne delta i samordnede opplegg for medisinsk bistand til skip. MÅLGRUPPE: Kurset er rettet mot alle sjøfolk (offiserer, mannskap og andre) som har ansvaret for medisinsk behandling om bord på skip. Kurset er spesielt rettet mot dekksoffiserer (skipsførere og overstyrmenn). VARIGHET: 5 dager - 40 timer FORKUNNSKAP: Medisinsk førstehjelp A-VI/4-1 INNHOLD: Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til kompetanse i medisinsk behandling i henhold til tabell A-VI/4-2 i STCW koden. Behandling av skadd person, herunder: hode og ryggskader sakder på øre, nese, hals og øyne ytre og indre blødning brannsår, skåldesår og forfrysninger brudd, forvridninger og muskelskader sår, leging, av sår og infelsjon i sår smertelindring teknikker for sying og bruk av klemmer håndtering av akutte mage/tarm-lidelser enklere kirurgiske behandling stel av sår og bandasjering Kjennskap til sykepleie: allmene prinsipper utførelse av sykepleie Sykdommer herunder Kroniske og akutte lidelser seksuelt overførte sykdommer tropiske infektuøse sykdommer Alkohol og stoffmisbruk Tannbehandling Gynekologi, graviditet og fødsel Medisinsk behandling av reddede personer Dødsfall til sjøs Hygiene Sykdomsforebygging, herunder: desinfisering, bekjempelse av skadedyr, bekjempelse av rotter vaksinasjoner Føre journaler og ha kopier av relevante regler og forskrifter føre sykejournaler internasjonale og nasjonale maritime medisinske regler og forskrifter Bistand utenfra, herunder medisinsk rådgivning over radio transport av syke og skadde, herunder helikoptertransport medisinsk behandling av syke sjøfolk som involverer samarbeid med helsemyndigheter i havn eller polikliniske enheter i havn MYNDIGHETSKRAV: FOR 2011-12-22 nr 1523: Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Vikna 1 dag 25 400 kr
24 Oct
12 Dec
Sertifikatprøven for de som mangler fartstid ved fornying av sertifikat [+]
Sertifikatprøven for dekksoffiserer Prøven er for navigatører som har mindre en 12 mnd. fartstid de siste 5 år. Prøven består av en teoretisk og en praktisk del. Den teoretiske delen av prøven vil bestå av spørsmål i fra Sjøfartsdirektoratets emneplan til Sertifikatprøven. For å forberede deltakerne best mulig så tilbyr vi en gratis e-læringsmodul som deltakerne gjennomgår på forhånd før prøven. Det vil bli gitt tilgang til e-læringsmodulen ca. 14 dager før Sertifikatprøven. Krav til forkunnskap: Dekksoffisersertifikat. Det må fremvises sertifikat og gyldig legitimasjon ved fremmøte kurssenter. Sjøfartsdirektoratet har også åpnet for at du kan søke ut sertifikat når det har gått mere enn 5 år siden bestått kurs: § 18.Utstedelse av kompetansesertifikater, ferdighetssertifikater, andre sertifikater og kvalifikasjonsbevis (4) Sjøfartsdirektoratet kan i særlige tilfelle behandle sertifikatsøknader selv om vitnemålet er mer enn fem år dersom søker har fullført og bestått godkjent kurs jf. § 19 fjerde ledd. Ta kontakt for mere informasjon. Merk at før utstedelse av sertifikat fra Sjøfartsdirektoratet må kandidaten ha bestått sertifikatprøve og pålagte kurs iht. STCW 2010.(inkl. BRM og eventuelt ECDIS.) Vi anbefaler deltakerne å innha både BRM og ECDIS før man tar Sertifikatprøven. Har man ikke disse kursene ta kontakt. Læremål: Etter kurset får deltakerene mulighet til å revitalisere sitt dekksoffisersertifikat. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 1 dager. Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Gravdal 9 timer 6 500 kr
03 Oct
Frekvens:5 år MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel V/2, STCW kodens avsn... [+]
Frekvens:5 år MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel V/2, STCW kodens avsnitt A-V/2 og tabeller A-V/2-1 og A-V2-2 INNHOLD:PassasjerhåndteringSikkerhetstrening for mannskap i passasjerområderKrisehåndtering og menneskelig adferdPassasjersikkerhet, sikring av last og skipsåpninger   [-]
Les mer