Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

5 dager 13 900 kr
Kurset omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens og som ikke er dekket i Grunnleggende sikkerhets- og beredskapskurs (GSK) iht. Offshore Norge sin fagplan. [+]
Kurset omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens og som ikke er dekket i Grunnleggende sikkerhets- og beredskapskurs (GSK) iht. Offshore Norge sin fagplan. [-]
Les mer
Tromsø 5 dager 15 250 kr
20 Oct
GOC repetisjonskurs uke uke 43/2025 Oppstart mandag kl.10:00 Slutt fredag kl 14:00 [+]
  Kursinnhold Radiotelex, HF msi og nødprosedyrer, Inmarsat C m/EGC, Digital Selcall VHF/MF/HF, Navtex, Epirb`s (SART,COSPAS/SARSAT,INMARSAT), On Scene Communication (VHF), søk og redning (SAR), kraftforsyning (batterier), ekspedisjonsforskrifter, betjening av radiostasjonen, taksering.   [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 25 900 kr
02 Sep
18 Nov
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Tromsø 10 dager 30 500 kr
13 Oct
Kurset gir opplæring til sertifisering i operasjonell og prosedyremessig bruk av GMDSS skipsradioutstyr som VHF, MF, HF med DSC og satellittbaserte systemer som Inmarsat ... [+]
MYNDIGHETSKRAV:Kurset baseres på den enhver tid gjeldene emneplan utgitt av Telenor. 2.0.1 Planen omfatter de krav som stilles i STCW2010 seksjon I/1, I/4, I/5, I/6, I/8, I/10, I/12, IV/1, Seksjon A-I/6, A-I/8, A-I/11, A-I/12, A-IV/2, A-VIII/2 Part3, B-I/6, B-I/8, B-I/12 pkt. 72, seksjon B-IV/2 pkt. 37 – 47 og B-VIII/2. Videre er IMO sitt modellkurs for GOC lagt til grunn for emneplanen, samt Forskrift om kvalifikasjoner mv. for sjøfolk (FOR-2011-12-22-1523). Det refereres også til ITU Radio Regulations 2016 Volume I, kapittel 9, artikkel 47.  INNHOLD:Radiotelex HF msi og nødprosedyrer Inmarsat B (simulator) Inmarsat C m/EGC Digital Selcall VHF & MF / HF Navtex Epirb (COSPAS / SARSAT) On Scene Comunication (VHF) Søk og redning (SAR) Kraftforsyning (Batterier) Ekspedisjonsforskrifter Betjening av Radiostasjonen Taksering AntennelæreFornyingskurset tilpasses kursdeltakernes nåværende kunnskapsnivå [-]
Les mer
8 dager 36 576 kr
Kurset er for offiserer som har mindre en 12 mnd. fartstid de siste 5 år. [+]
Retrening navigatører som ikke har opprettholdt sin yrkeskompetanse Kurset er for navigatører som har mindre en 12 mnd. fartstid de siste 5 år.   Dette kurset er erstattet med Sertifikatprøve.   Ta kontakt med Sikkerhetssenteret Rørvik ved spørsmål.   www.ssras.no       [-]
Les mer
Horten 3 dager 20 900 kr
15 Sep
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
5 dager 16 kr
STCW sikkerhetskurs, tidligere kjent som IMO50, er et obligatorisk minstekrav for de som skal jobbe på fiskefartøy. [+]
Emner som gjennomgås er følgende: Personlige redningsteknikker Forebyggende av brannvern og brannslokking Grunnleggende førstehjelp Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø [-]
Les mer
4 dager 16 000 kr
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på skip med lengde (L) under 24 meter1 i fartsområde liten kystfart. [+]
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er beregnet for mannskap på:a. lasteskip med lengde (L) under 24 meterb. lasteskip med bruttotonnasje under 500c. lasteskip i fartsområder til og med liten kystfartd. passasjerskip med passasjersertifikat for 12 eller færre passasjerer MÅL:Sikre at deltakerne får en grunnleggende sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensning under driften av skipet. Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4. FREKVENS:Gyldig 5 år.Med gyldig kursbevis kan man gjennomføre oppdateringskurs. Hvis kompetansen er utgått må det dokumenteres 12 måneders fartstid med gyldig ferdighetssertifikat eller kurs. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på nytt kurs. Hvis man ikke kan dokumentere dette må man gjennomføre nytt grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk på mindre skip. MYNDIGHETSKRAV:Emnene tar utgangspunkt i STCW-konvensjonens regel VI, Avsnitt A-VI/1 og tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4, men innhold og omfang er tilpasset til skip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. INNHOLD:Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljøForebyggende brannvern og brannslokkingPersonlige redningsteknikkerGrunnleggende førstehjelp For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
5 dager 16 kr
STCW sikkerhetskurs, tidligere kjent som IMO50/IMO60, er et obligatorisk minstekrav for personell som skal tjenestegjøre ombord i båt eller skip. [+]
Emner som gjennomgås er følgende: Nødsituasjoner Evakuering Redningsfarkost og reningsbåter Personlig redningsutstyr Overlevelse til sjøs Helikopterredning Minimere risiko for brann Beredskap for å reagere på brann tilløp Bruk av brannslukkere og brannutstyr Forholdsregler ved bruk av faste slokkeanlegg Bruk av røykdykkerutdyr for effektiv redning Generelle førstehjelpsprinsipper Brannskader og forbrenninger Nødprosedyrer Maritim forurensing  Følge trygge arbeidsrutiner Tretthet [-]
Les mer
Et praktisk båtkurs som tilbys fortløpende etter forespørsel, og som kan tilrettelegges etter deltakernes erfaringsnivå [+]
Dette kurset er et praktisk båtkurs som tilbys fortløpende etter forespørsel. Kurset kan tilrettelegges etter deltakernes erfaringsnivå og behov. I utgangspunktet går kurset over to kvelder og tar for seg blant annet følgende:   - Manøvrering til og fra kai- Ankring - Sjømannskap, fortøyning og knuter - Motorlære - Mann-Over-Bord (MOB) - Praktisk navigasjon i fritidsbåt- Nattnavigasjon - Navigasjoninstrumenter (med innføring i GPS, kartplotter, ekkolodd, Radar etc.) - Sikkerhet ombord og utstyr Det er en fordel om deltakerne på forhånd har gjennomført Båtførerprøven. [-]
Les mer
1 dag
Kurset er rettet mot personell som skal være en del av livbåtmannskapet eller mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. [+]
Utsjekk redningsfarkost (Båtmann) Kurset er rettet mot personell som har erfaring og fartstid som mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. Læremål: Etter kurset skal deltakerne være oppdatert til kunne føre livbåt. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 8 timer fordelt på 1 dager. Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
1 time 300 kr
På forespørsel
1 times ISPS-kurs for Mo i Rana Havn InnledningI 2004 kom det krav om terrorsikring for alle havner som betjente internasjonal skipsfart. Mo i Rana Havn kom inn unde... [+]
1 times ISPS-kurs for Mo i Rana Havn InnledningI 2004 kom det krav om terrorsikring for alle havner som betjente internasjonal skipsfart. Mo i Rana Havn kom inn under disse kravene, og har etablert et system som er godkjent av Kystdirektoratet som er tilsynsmyndighet. Her foreligger et krav om adgangskontroll for alle som skal bevege seg innenfor dette inngjerdede ISPS-området. For å få tilgang til dette området kreves det at du gjennomfører et kurs på ca. en time. Du vil da få utstedt et adgangskort med bilde som kan brukes i alle havner tilknyttet Mo i Rana Havn ISPS. Et vilkår for utstedelse av et slikt adgangskort, er at bedriften må være forhåndsgodkjent som leverandør av varer og tjenester til Mo i Rana Havn. Slik forhåndsgodkjenning kan gis av PFSO MO i Rana Havn.Kurset gjennomføres ved MIP Sikkerhetssenter. Følgende terminaler er ISPS-terminaler tilknyttet Mo i Rana Havn: Rana Industriterminal, Toraneskaia, Bulkterminalen, Rana Gruber, Norwegian Talc Altermark og Hydro Texaco.Pris kr. 300.- pr. adgangskort MålgruppePersonell ansatt hos en av våre forhåndsgodkjente levarandører, som har behov for adgang til en av de ovenfor nevnte terminalerMålsettingEtter kurset skal deltakeren ha klart for seg hvilke regler som gjelder i ISPS-havner og til hvilke krav som stilles. Kursinnhold Organisasjonen i Mo i Rana Havn Kystverkets minimumskrav Krav i koden De forskjellige sikkerhetsnivå Adgangskontrollsystemet med overvåkningen DokumentasjonEtter endt kurs får bedriftens kontaktperson tilsendt adgangskortet. Deltakelsen blir registrert i vår base som dokumentasjon for ettertiden. Påmelding eller nærmere informasjon om kurset får du ved å ringe PFSO Mo i Rana Havn Richard Erlandsen på tlf: +47 75 13 63 80 eller ved å sende en mail til PFSO. [-]
Les mer
Bodø 8 timer 6 400 kr
22 Oct
25 Nov
Oppdateringskurs for personell som har sikkerhetsfunksjon som livbåtfører eller mann over bord båtfører. [+]
Oppdateringskurs for personell som har sikkerhetsfunksjon som livbåtfører eller mann over bord båtfører. MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter, unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av redningsfarkost mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Ta kommando over en redningsfarkost eller mann over bord båt under og etter utsetting (teori og praksis).Betjene motor på en redningsfarkost (praktisk demonstrasjon).Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis).Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler (teori og praktisk demo).Gi førstehjelp til overlevende (teori og praksis). For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no    [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 1 dag 4 990 kr
Kompetanseheving for personell som er på besøk på anlegg, ute i båt av og til. [+]
Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs + halv dag praktisk trening for alle besøkende og leverandører i havbruksnæringa som skal ut til anlegg/fartøy. Det er et kompetasehevingskurs med fokus på sikkerhet og smittehindring. Dette er for å øke fokuset til deg som besøkende på din egen sikkerhet og ikke minst viktige aspekter du må være klar over ved et besøk til et anlegg/fartøy.   Det kan like godt være under turen ut til anlegget at hendelsen inntreffer. Kurset har tatt med seg flere viktige sikkerhetsaspekter som man bør være klar over.   Kurset inneholder følgende hovedpunkter: Gjennomgang av farer og risikoreduserende tiltak ved entring til fartøy, flåter og merder Overgang fra «trygt kontrollert miljø» til ukjent miljø Fall til sjø eller underliggende nivå Klemskader Miljømessige forhold Nødsituasjoner Brann Havari Evakuering Tilkall hjelp Uforutsette situasjoner Fall til sjø Skader Hypotermi Førstehjelp Redningsutstyr Bruk av maritimt sikkerhetsutstyr Utstyr om bord i flåte/fartøy Redningsdrakt/vest Personlig verneutstyr Biosikkerhet Info om biosikkerhet (smittekontroll) Hvorfor er det viktig med biosikkerhet Regelverk Anbefalte forberedelser før besøk Anbefalt prosedyre før og ved besøk [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 2 dager 20 900 kr
03 Sep
19 Nov
For de som allerede har gjennomført Hurtigbåt Grunnopplæring. Innebærer oppfriskning av samtlige emner fra Hurtigbåt Grunnopplæring. Retrening gjennomføres iløpet av 24-3... [+]
Retrening av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer, gruppeoppgaver og fokus på HF (Human Factors), lederskap, situasjonsoppfatning, beslutningsprosesser, stresshåndtering, og kommunikasjon. Retrening gjennomføres iløpet av 24-30 måneder før utløpsdato. Oppfriskning Regelverk – Nasjonale og internasjonale Bakgrunn for ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Introduksjon BRM/ERM BRM/ERM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM/ERM og eksamen Nødsituasjoner og kriser Eksaminering Vurdering i simulator. Forberedelser E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Læringsmål Kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer