Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

Vikna 3 dager 18 700 kr
23 Jun
08 Sep
03 Nov
Kurset gir informasjon generell bruk av ECDIS(Electronic Chart Display and Information System). [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) Kurset gir informasjon generell bruk av ECDIS(Electronic Chart Display and Information System). Det er ment for offiserer med ansvar for brovakt (OOW) på skip som er utstyrt med ECDIS. Krav til forkunskap: Det er ingen krav til forkunnskap. Læremål: Forstå målene med ECDIS og hvordan ECDIS fungerer, samt de begrensninger som ECDIS har. STCW kapittel A-II/1, A-II/2, A-II/3. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 24 timer på 3 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
120 timer 14 900 kr
Fritidsskipper, eller D5L, bygger videre på pensum fra båtførerprøven. Kurset gir deltakeren rett til å føre fartøy fra 15 til 24 meter og opp til 50 t. [+]
Kurset på 120 skoletimer (45 min) og er delt opp i følgende emner, hver med en avsluttende prøve: Navigasjon: Hvordan planlegge og gjennomføre tryggseilas gjennom kartstudier og bruk av tradisjonelle navigasjonsprinsipper.Navigasjonshjelpemidler: Hvordan utstyr som GPS, radar, AIS og ulike kompasser fungerer og hvilke begrensninger det har.Sjøveisregler og brovakthold: Hvordan ulike fartøy skal forholde seg til hverandre, og hvordan broen eller førerplassen kan organiseres under seilas.Skipslære, teknologi og motorlære: Hvordan ulike fremdriftsmidler fungerer, og hvordan grunnleggende vedlikehold kan gjennomføres. Om skip, skrog, materialer, manøvrering og stabilitet. Navigasjonshjelpemidler i praksis: Gjennomføres på simulator.Håndtering av fartøy: Praksis på et fartøy.Sikkerhet: Brannslukking, førstehjelp og redning i et maritimt miljø.Faget "Sikkerhet" kan erstattes med grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk (f.eks. IMO40/60). Vi i Tryggombord vil dele vår kunnskap og erfaring med deg. Våre instruktører er navigatører med styrmannsutdanning og erfaring fra Sjøforsvaret.Våre kurs er effektive, målrettet og spennende. TryggombordProfesjonelle instruktørerForberedelsesmateriellInteraktiv undervisning Vi ser frem til å dele vår kunnskap med deg! Pris: kr. 14.900,- + eksamensavgift kr. 400,- Ta kontakt hvis du har spørsmål.Vi er fleksible og finner kursløsningser som passer for deg Eksamen / sertifiseringTeoretisk prøve avlegges etter hver enkelt modul, og tidspunktene ligger innenfor de tre langhelgene kurset går. Alle enkeltprøver må bestås med minimum 40% score. De praktiske øvelsene krever i tillegg full tilstedeværelse. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 25 900 kr
17 Jun
02 Sep
17 Nov
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Gravdal 8 timer 4 900 kr
18 Jun
Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk førstehjelp i henhold til STCW kodens tabell A-VI/4-1. [+]
Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kondens avsnitt A-VI/4 og tabell A/VI/4-1, krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp ombord.  [-]
Les mer
Gravdal 20 timer 10 200 kr
06 Aug
16 Dec
Oppdateringskurs for personell på fiskefartøy Fiskere som har fullført grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til § 3 eller annen godk... [+]
Oppdateringskurs for personell på fiskefartøy Fiskere som har fullført grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til § 3 eller annen godkjent sikkerhetsopplæring, skal innen åtte år, men ikke før fem år er gått, ha gjennomgått et repetisjonskurs på minst 20 timer. Deretter skal alle gjennomgå tilsvarende repetisjonskurs mellom hvert femte og åttende år etter siste kurs. Tilsvarende gjelder også for fiskere som har sikkerhetskurs fra andre land enn Norge. Fiskere som ikke har gjennomgått repetisjonskurs i overensstemmelse med første ledd, må gjennomføre grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til § 3 på nytt. Innhold : Personlige redningsteknikker/nødsituasjoner Forebyggende brannvern og brannslokking Forebyggende brannvern og brannslokking Personlig sikkerhet/HMS/regelverk [-]
Les mer
Gravdal 16 timer 10 000 kr
19 Jun
28 Aug
09 Oct
Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2. Gyldig i 5 år. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord og krav i EU direktiv92/29/EØF, som fastsatt i artikkel 5, pkt. 3, jf. samme direktivs artikkel 4.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk behandling i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Introduksjon av livreddende førstehjelp og medisinsk behandlingLivreddende førstehjelpSirkulasjonssviktHygiene om bordHjerte – lungeredning, oksygenterapi, akutte sykdommerHode/nakke/ryggskaderRessurser om bord og Radio MedicoGenerell sykepleieSykdomslæreMedikamenter og medisinsk utstyrPraktiske øvelser i medisinsk behandling [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Vikna 7 900 kr
Gir fører rettigheter inntil 15 meter om D6 kurset er fullført. [+]
Gir fører rettigheter inntil 15 meter om D6 kurset er fullført. Den praktiske prøven kan gjennomføres i simulator. Her har vi flere arbeidsbåter å øve med.  Dette bidrar til en mer effektiv gjennomføring, mindre reisetid for deltakere, mer miljøvennlige løsninger og reduserte kostnader.     Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Horten 3 dager 20 900 kr
15 Sep
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 8 900 kr
Planen omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansva..... [+]
Medisinsk behandling oppdatering Planen omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord og krav i EU direktiv92/29/EØF, som fastsatt i artikkel 5, pkt. 3, jf. samme direktivs artikkel 4. Krav til forkunnskap:  Kursdeltakerne skal dokumentere et gyldig kompetansesertifikat for dekksoffiserer eller gyldig kurs iht. STCW 1978 med endringer for følgende opplæring: Medisinsk behandling iht. STCW tabell A-VI/4-2. Dersom kompetansen er utgått, må det dokumenteres 12 måneders fartstid med gyldig kompetansesertifikat, eller gyldig kurs. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på nytt kurs. Læremål: Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til tabell A VI/4-2 og krav i nevnte EU direktiv. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 1 dag + e-læring. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen. Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Nettkurs 6 300 kr
Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeide, i henhold til minimumskrav i STCW kodens... [+]
SSO (Ship Security Officer) nettkurs Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeid, i henhold til minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/5. Krav til forkunskap: For å kunne delta på kurset må deltaker ha 12 måneders fartstid som offiser. Læremål:Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeid, i henhold til minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/5. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 11 timer e-læring Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   [-]
Les mer
Horten 2 dager 9 900 kr
30 Jun
06 Oct
Dette er et re-treningskurs for alle som inngår i bro-team på hurtigbåt. Kurset gjennomføres med forelesing, gruppearbeid og praktiske øvelser i simulator. [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til oppdatering fører og mannskap i hurtiggående mann-over-bord-båt i henhold til STCW A-VI/2-2.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 16 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må inneha gyldig sertifikat for HMOB, alternativt minst 12 måneder effektiv fartstid siste 5 år med gyldig sertifikat for HMOB. Dokumentasjon må fremlegges før kursstart   INNHOLD: Konstruksjon og utrustning av HMOB Daviter, kraner og utsettingsarrangementer Vedlikeholdsrutiner for HMOB og utsettingsarrangementer Kjennskap til og bruk av utstyr ombord i HMOB Oppretting av kantret HMOB Manøvrering i dårlig vær og i høy og sakte fart Navigasjonsutstyr som vanligvis finnes i HMOB Innføring i søkemønstere Betjening og enkel feilsøking på motor og tekniske installasjoner Berging av overlevende og overflatesvømming Helikopteroperasjoner     Nødkommunikasjon [-]
Les mer
120 timer 14 900 kr
Fritidsskipper, eller D5L, bygger videre på pensum fra båtførerprøven. Kurset gir deltakeren rett til å føre fartøy fra 15 til 24 meter og opp til 50 t. [+]
Kurset på 120 skoletimer (45 min) og er delt opp i følgende emner, hver med en avsluttende prøve: Navigasjon: Hvordan planlegge og gjennomføre tryggseilas gjennom kartstudier og bruk av tradisjonelle navigasjonsprinsipper.Navigasjonshjelpemidler: Hvordan utstyr som GPS, radar, AIS og ulike kompasser fungerer og hvilke begrensninger det har.Sjøveisregler og brovakthold: Hvordan ulike fartøy skal forholde seg til hverandre, og hvordan broen eller førerplassen kan organiseres under seilas.Skipslære, teknologi og motorlære: Hvordan ulike fremdriftsmidler fungerer, og hvordan grunnleggende vedlikehold kan gjennomføres. Om skip, skrog, materialer, manøvrering og stabilitet. Navigasjonshjelpemidler i praksis: Gjennomføres på simulator.Håndtering av fartøy: Praksis på et fartøy.Sikkerhet: Brannslukking, førstehjelp og redning i et maritimt miljø.Faget "Sikkerhet" kan erstattes med grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk (f.eks. IMO40/60). Vi i Tryggombord vil dele vår kunnskap og erfaring med deg. Våre instruktører er navigatører med styrmannsutdanning og erfaring fra Sjøforsvaret.Våre kurs er effektive, målrettet og spennende. TryggombordProfesjonelle instruktørerForberedelsesmateriellInteraktiv undervisning Vi ser frem til å dele vår kunnskap med deg! Pris: kr. 14.900,- + eksamensavgift kr. 400,- Ta kontakt hvis du har spørsmål.Vi er fleksible og finner kursløsningser som passer for deg Eksamen / sertifiseringTeoretisk prøve avlegges etter hver enkelt modul, og tidspunktene ligger innenfor de tre langhelgene kurset går. Alle enkeltprøver må bestås med minimum 40% score. De praktiske øvelsene krever i tillegg full tilstedeværelse. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 30 200 kr
Fra 1. januar 2024 må dekksoffiserer på lasteskip med største lengde 8 meter eller mer ha det nye sertifikatet D6. [+]
Når trenger jeg D6 sertifikat? På lasteskip med bruttotonnasje under 500 i fartsområde liten kystfart. Sertifikatet kan ikke brukes om bord i fiske- og passasjerfartøy. Fartøy under 15 meter som er registrert for å drive 12 pax virksomhet.   Hva trenger jeg i tillegg? Minimum sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip. Kurset har en varighet på 35 timer. Du kan også ha grunnleggende sikkerhetsopplæring, sikkerhetsopplæring for fiskere eller videregående sikkerhetsopplæring. Du må ha minimum SRC-/VHF-sertifikat som er utstedt etter 2002. Du kan også ha gyldig ROC-/GOC-sertifikat.   Kvalifikasjoner og Fartstidskrav Klikk her   Hvordan foregår kurset: Teoridelen av kurset holdes i virtuelt klasserom så du kan følge undervisningen fra egen PC eller nettbrett der du befinner deg(krav til internettforbindelse og kamera/mikrofon) Praksismodulen holdes i et godkjent fartøy. Vi har fartøy flere steder i landet. Kursmateriell sendes hjem til deg når vi har mottatt din påmelding. [-]
Les mer
Gravdal 16 timer 9 600 kr
06 Aug
16 Dec
Oppdateringskurs for mannskap som er ansatt om bord på skip, som del av skipets besetning, og som er tildelt plikter hva angår sikkerhet. [+]
MÅL:Sikre at deltakerne får vedlikeholdt sin grunnleggende sikkerhetsopplæring, som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensing under driften av skipet. Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW tabeller A-VI/1-1, 1-2 og 1-3. FREKVENS: Gyldig 5 år. Hvis man innehar ett grunnleggende sikkerhetskurs og ikke kan dokumentere effektiv fartstid på minst 12 mnd. de siste 60 måneder, må man gjennomføre et nytt grunnleggende sikkerhetskurs. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI, avsnitt A-VI/1 og tabeller A-VI/1-1, 1-2 og 1-3. INNHOLD:- Forebyggende brannvern og brannslokking- Røykdykking teori og praktiske øvelser- Personlige redningsteknikker- Grunnleggende førstehjelp [-]
Les mer
2 dager 18 900 kr
Hurtigbåtkurs for førere og personell som oppholder seg på bro under seilas på hurtiggående laste og næringsfartøy. [+]
Hurtigbåtkurs for personell på havbruk og fritidsfartøy. Det kan være f.eks. være personell på fartøy under 50 BT slik som dykkerfartøy, visningsfartøy, charterfartøy, større RIBer, eller personell transportfartøy med opp til 12 passasjerer som per dags dato ikke har et myndighetkrav til hurtigbåtopplæring. Kurset kan brukes til å dokumentere at man har hatt kompetanseheving på sine ansatte i føring av høyhastighetsfartøy.   Dette er kurset er for førere og annet personell på bro under seilas, det er essensielt at man er et broteam når man skal føre et fartøy i høy hastighet i krevende forhold.  Innhold i kurset er blant annet: Grunnleggende bruk av radar og kartmaskin under seilas i høy fart. BRM teori/forståelse. (Kommunikasjon på bro under seilas i høy fart).   Simulatorøvelser med søkelys på kommunikasjon på bro og god instrumentbruk. Seilas med redusert sikt i høy fart. Nattseilas i høy fart. Trening på nødsituasjoner og nødkommunikasjon. Debriefer og felles gjennomgang på alle øvelseselementene i kurset for god læring. Treningen og øvelsene blir gjennomført ved simulatorsenteret i Rørvik der erfarne instruktører vil trene deltakerene i realistiske øvelser. Sikkerhetssenteret har en lang og bred erfaring med å gjennomføre simulatortrening opp imot hurtigbåtpersonell.    Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer