Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

Horten 3 dager 20 900 kr
15 Sep
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
Oslo 2 dager 16 900 kr
18 Sep
18 Sep
www.glasspaper.no [+]
www.glasspaper.no [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 25 900 kr
02 Sep
18 Nov
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Horten 2 dager 10 900 kr
07 Aug
11 Sep
09 Oct
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til repetisjon av redning, førstehjelp og brann. Målgruppe: personell som har seilt effektivt minst 12 måneder de siste 5 å... [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til sikkerhetsopplæring for underordnet mannskap med minimum 12 måneder seiling siste 5 år som skal oppdatere sin sikkerhetskoimpetanse.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 16 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   ØNSKET FORKUNNSKAP: Kursdeltager må dokumentere tidligere gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk.   INNHOLD: STCW A-VI/1-1 Personlige redningsteknikker STCW A-VI/1-2 Forebyggende brannvern og brannslokking STCW A-VI/1-3 Grunnleggende førstehjelp STCW A-VI/1-4 Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 2 dager 19 990 kr
Den maritime næringens ambisiøse miljømålsetting om reduksjon av utslipp av klimagasser og miljøgifter blir stadig mer sentral. Med EcoShip – vårt egenutviklede ... [+]
EcoShip er fartsoptimalisering i praksis Kursdeltakerne skal tilegne seg nødvendig kunnskap, ferdighet og kompetanse til å planlegge og gjennomføre drivstofføkonomiske kjøringer av typiske pendelferjer/hurtigbåter i den hensikt å minimalisere utslipp av klimagasser og miljøgifter. Kursdeltakerne skal også forstå sammenhengen mellom drivstofføkonomisk kjøring og økt sikkerhet for både skip, last og passasjerer – spesielt ved manøvreringer til og fra land. Krav til forkunnskap: Det er ingen krav til forkunnskap men det er anbefalt med erfaring fra Ferje. Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse for å spare miljø og utgifter knyttet til skipsfart. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Horten 4 dager 17 900 kr
23 Sep
03 Nov
MÅLGRUPPE: Personell som skal tjenestegjøre som MOB-båt mannskap.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Liten MOB-båt grunnkurs skal repetere... [+]
MÅLGRUPPE: Personell som skal tjenestegjøre som MOB-båt mannskap.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Liten MOB-båt grunnkurs skal repeteres hver 24. måned.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må ha gjennomført grunnleggende sikkerhets- og beredskapskurs. VHF/SRC-sertifikat.   INNHOLD: Organisasjon/operasjon/oppgavefordeling Myndighets- og bransjekrav MOB-båt teknisk Manøvrering Krok-arrangement - utsetting/opphenting Navigasjon og kompassbruk Mørkekjøring Samband og kommunikasjon Søk og redning Førstehjelp   ANNET:     Mørkekjøring er en del av kurset, og det påføres kursbeviset om mørkekjøring har blitt gjennomført [-]
Les mer
Horten 4 dager 17 900 kr
26 Aug
23 Sep
03 Nov
Dette er et kurs for alle som inngår i bro-team på hurtigbåt. Kurset gjennomføres med forelesing, gruppearbeid og praktiske øvelser i simulator. [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fører og mannskap i hurtiggående mann-over-bord-båt i henhold til STCW A-VI/2-2.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 32 timer fordelt på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må minimum ha gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk, samt grunnleggende opplæring i redningsfarkost for å kunne delta på dette kurset. Dokumentasjon i form av gyldig kursbevis må fremlegges før kursstart.   INNHOLD: Konstruksjon og utrustning av HMOB Daviter, kraner og utsettingsarrangementer Vedlikeholdsrutiner for HMOB og utsettingsarrangementer Kjennskap til og bruk av utstyr ombord i HMOB Oppretting av kantret HMOB Manøvrering i dårlig vær og i høy og sakte fart Navigasjonsutstyr som vanligvis finnes i HMOB Innføring i søkemønstere Betjening og enkel feilsøking på motor og tekniske installasjoner Berging av overlevende og overflatesvømming Helikopteroperasjoner     Nødkommunikasjon [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Vikna 1 dag 4 990 kr
Kompetanseheving for personell som er på besøk på anlegg, ute i båt av og til. [+]
Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs + halv dag praktisk trening for alle besøkende og leverandører i havbruksnæringa som skal ut til anlegg/fartøy. Det er et kompetasehevingskurs med fokus på sikkerhet og smittehindring. Dette er for å øke fokuset til deg som besøkende på din egen sikkerhet og ikke minst viktige aspekter du må være klar over ved et besøk til et anlegg/fartøy.   Det kan like godt være under turen ut til anlegget at hendelsen inntreffer. Kurset har tatt med seg flere viktige sikkerhetsaspekter som man bør være klar over.   Kurset inneholder følgende hovedpunkter: Gjennomgang av farer og risikoreduserende tiltak ved entring til fartøy, flåter og merder Overgang fra «trygt kontrollert miljø» til ukjent miljø Fall til sjø eller underliggende nivå Klemskader Miljømessige forhold Nødsituasjoner Brann Havari Evakuering Tilkall hjelp Uforutsette situasjoner Fall til sjø Skader Hypotermi Førstehjelp Redningsutstyr Bruk av maritimt sikkerhetsutstyr Utstyr om bord i flåte/fartøy Redningsdrakt/vest Personlig verneutstyr Biosikkerhet Info om biosikkerhet (smittekontroll) Hvorfor er det viktig med biosikkerhet Regelverk Anbefalte forberedelser før besøk Anbefalt prosedyre før og ved besøk [-]
Les mer
Nordkapp 10 dager 26 000 kr
17 Nov
Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW regel A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1. [+]
Videregående sikkerhetsopplæring der hovedmålet er ledelse i ulike nødsituasjoner. -Organisere og lede evakuering fra skip ved hjelp av tilgjengelig evakueringsutstyr, og inneha praktiske ferdigheter til betjening av slikt utstyr -Opptre som leder under brann og redningsarbeid om bord, og ha god kjennskap til utstyr og arbeidsoppgaver for innsatslagene. -Ha kunnskap og ferdigheter som kreves for å kunne administrere og ta ansvar for medisinsk- og førstehjelps behandling. [-]
Les mer
7 dager 26 700 kr
Oppgraderingskurs for dekksoffiserer uten godkjent fartstid 66t [+]
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning: Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis) Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis) Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis) Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern: Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis) Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis) Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori) Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk behandling: Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord Kurset tilsvarer tidligere IMO80.   [-]
Les mer
Bodø 2 dager 10 200 kr
19 Aug
18 Sep
15 Oct
Oppdateringskurs for personell på fiskefartøy som har fullført godkjent grunnleggende sikkerhetsopplæring. [+]
Oppdateringskurs for personell på fiskefartøy som har fullført godkjent grunnleggende sikkerhetsopplæring. Mål:Sikre at deltakerne får en grunnleggende sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og forhindre forurensning under driften av skipet. Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW tabeller STCW-F konvensjonens Kapittel III, Regel 1 om Grunnleggende sikkerhetsopplæring for alt personell på fiskefartøy. Frekvens:8 år. Fiskere som har fullført godkjent grunnleggende sikkerhetsopplæring skal innen åtte år, men ikke før fem år er gått, ha gjennomgått et repetisjonskurs.Fiskere som ikke har gjennomgått repetisjonskurs i overensstemmelse med dette må gjennomføre grunnleggende sikkerhetsopplæring på nytt. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet. Denne fagplanen beskriver innholdet i sikkerhetskurs STCW-F konvensjonens kapittel III, Regel 1 om Grunnleggende sikkerhetsopplæring for alt personall på fiskefartøy. INNHOLD:Personlige redningsteknikker/nødsituasjonerForebyggende brannvern og brannslokkingForebyggende brannvern og brannslokkingPersonlig sikkerhet/HMS/regelverk For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Praksis + nettkurs
Prosedyre EcoShip Kurs FNS [+]
Prosedyre EcoShip Kurs FNS [-]
Les mer
5 dager 16 kr
STCW sikkerhetskurs, tidligere kjent som IMO50, er et obligatorisk minstekrav for de som skal jobbe på fiskefartøy. [+]
Emner som gjennomgås er følgende: Personlige redningsteknikker Forebyggende av brannvern og brannslokking Grunnleggende førstehjelp Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø [-]
Les mer
Gravdal 8 timer 6 400 kr
26 Aug
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller ... [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter, unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av redningsfarkost mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Ta kommando over en redningsfarkost eller mann over bord båt under og etter utsetting (teori og praksis).Betjene motor på en redningsfarkost (praktisk demonstrasjon).Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis).Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler (teori og praktisk demo).Gi førstehjelp til overlevende (teori og praksis). [-]
Les mer
Honningsvåg 5 dager 15 600 kr
01 Dec
Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2. [+]
. [-]
Les mer