Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

120 timer 14 900 kr
Fritidsskipper, eller D5L, bygger videre på pensum fra båtførerprøven. Kurset gir deltakeren rett til å føre fartøy fra 15 til 24 meter og opp til 50 t. [+]
Kurset på 120 skoletimer (45 min) og er delt opp i følgende emner, hver med en avsluttende prøve: Navigasjon: Hvordan planlegge og gjennomføre tryggseilas gjennom kartstudier og bruk av tradisjonelle navigasjonsprinsipper.Navigasjonshjelpemidler: Hvordan utstyr som GPS, radar, AIS og ulike kompasser fungerer og hvilke begrensninger det har.Sjøveisregler og brovakthold: Hvordan ulike fartøy skal forholde seg til hverandre, og hvordan broen eller førerplassen kan organiseres under seilas.Skipslære, teknologi og motorlære: Hvordan ulike fremdriftsmidler fungerer, og hvordan grunnleggende vedlikehold kan gjennomføres. Om skip, skrog, materialer, manøvrering og stabilitet. Navigasjonshjelpemidler i praksis: Gjennomføres på simulator.Håndtering av fartøy: Praksis på et fartøy.Sikkerhet: Brannslukking, førstehjelp og redning i et maritimt miljø.Faget "Sikkerhet" kan erstattes med grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk (f.eks. IMO40/60). Vi i Tryggombord vil dele vår kunnskap og erfaring med deg. Våre instruktører er navigatører med styrmannsutdanning og erfaring fra Sjøforsvaret.Våre kurs er effektive, målrettet og spennende. TryggombordProfesjonelle instruktørerForberedelsesmateriellInteraktiv undervisning Vi ser frem til å dele vår kunnskap med deg! Pris: kr. 14.900,- + eksamensavgift kr. 400,- Ta kontakt hvis du har spørsmål.Vi er fleksible og finner kursløsningser som passer for deg Eksamen / sertifiseringTeoretisk prøve avlegges etter hver enkelt modul, og tidspunktene ligger innenfor de tre langhelgene kurset går. Alle enkeltprøver må bestås med minimum 40% score. De praktiske øvelsene krever i tillegg full tilstedeværelse. [-]
Les mer
Vikna 3 dager 18 700 kr
23 Jun
08 Sep
Kurset gir informasjon generell bruk av ECDIS(Electronic Chart Display and Information System). [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) Kurset gir informasjon generell bruk av ECDIS(Electronic Chart Display and Information System). Det er ment for offiserer med ansvar for brovakt (OOW) på skip som er utstyrt med ECDIS. Krav til forkunskap: Det er ingen krav til forkunnskap. Læremål: Forstå målene med ECDIS og hvordan ECDIS fungerer, samt de begrensninger som ECDIS har. STCW kapittel A-II/1, A-II/2, A-II/3. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 24 timer på 3 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 25 900 kr
17 Jun
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Gravdal 8 timer 4 900 kr
18 Jun
Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk førstehjelp i henhold til STCW kodens tabell A-VI/4-1. [+]
Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kondens avsnitt A-VI/4 og tabell A/VI/4-1, krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp ombord.  [-]
Les mer
Horten 2 dager 9 900 kr
30 Jun
06 Oct
Dette er et re-treningskurs for alle som inngår i bro-team på hurtigbåt. Kurset gjennomføres med forelesing, gruppearbeid og praktiske øvelser i simulator. [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til oppdatering fører og mannskap i hurtiggående mann-over-bord-båt i henhold til STCW A-VI/2-2.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 16 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må inneha gyldig sertifikat for HMOB, alternativt minst 12 måneder effektiv fartstid siste 5 år med gyldig sertifikat for HMOB. Dokumentasjon må fremlegges før kursstart   INNHOLD: Konstruksjon og utrustning av HMOB Daviter, kraner og utsettingsarrangementer Vedlikeholdsrutiner for HMOB og utsettingsarrangementer Kjennskap til og bruk av utstyr ombord i HMOB Oppretting av kantret HMOB Manøvrering i dårlig vær og i høy og sakte fart Navigasjonsutstyr som vanligvis finnes i HMOB Innføring i søkemønstere Betjening og enkel feilsøking på motor og tekniske installasjoner Berging av overlevende og overflatesvømming Helikopteroperasjoner     Nødkommunikasjon [-]
Les mer
Horten 3 dager 20 900 kr
15 Sep
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
3 dager 11 800 kr
Krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bord. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk førstehjelp i henhold til STCW kodens tabell A-VI/4-1FREKVENS:Gyldig i 5 årMYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-1, krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bord.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk førstehjelp i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. [-]
Les mer
Horten 2 dager 10 900 kr
03 Jul
07 Aug
11 Sep
Fiskere opptatering [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fiskere som skal oppdatere sin sikkerhetskompetanse iht STCW-F eller forskrift om sikkerhetsopplæring for fiskere.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 20 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Sikkerhetsopplæring iht STCW-F skal oppdateres hvert 5. år. Sikkerhetsopplæring iht forskrift om sikkerhetsopplæring for fiskere skal repeteres minimum hvert 8. år.   ØNSKET FORKUNNSKAP: Kursdeltager må dokumentere tidligere gjennomført sikkerhetsopplæring for fiskere.   INNHOLD: STCW A-VI/1-1 Personlige redningsteknikker STCW A-VI/1-2 Forebyggende brannvern og brannslokking STCW A-VI/1-3 Grunnleggende førstehjelp STCW A-VI/1-4 Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø   ANNET: Kurset er ekvivalent med oppdatering av sikkerhetsopplæring for sjøfolk. [-]
Les mer
1 dag
Kurset er rettet mot personell som skal være en del av livbåtmannskapet eller mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. [+]
Utsjekk redningsfarkost (Båtmann) Kurset er rettet mot personell som har erfaring og fartstid som mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. Læremål: Etter kurset skal deltakerne være oppdatert til kunne føre livbåt. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 8 timer fordelt på 1 dager. Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
8 timer 3 500 kr
Sjøfolk med særlige sikringsplikter [+]
Kurset baseres på emneplan for sjøfolk med særlige sikrings plikter godkjent av sjøfartsdirektoratet. Planen omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/6, STCW kodens avsnitt A-VI/6 og tabell A- VI/6-2. [-]
Les mer
8 000 kr
ROC - Restricted Operator's Certificate For de som trenger radiosertifikat i maritim næring [+]
Sertifikatet er gyldig for betjening av det GMDSS radioutstyr som er påbudt om bord i fartøy med radioutstyr for dekningsområdet A1. Sertifikatet er gyldig i fem år fra utstedelsesdato. Det maritime radiosertifikat ROC kan utstedes til personer som har bestått skriflig og praktisk muntlig eksamen, gjennomført SAR-øvelser og hvor det er sendt søknad, karakterliste fra og SAR-registreringsskjema fra utdanningsinstitusjonen.    [-]
Les mer
Gravdal 24 timer 14 500 kr
16 Jun
25 Aug
06 Oct
MÅL: Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabeller A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1. Gyldig i 5 år. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabeller A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1. FREKVENS:Gyldig i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, VI/3 og VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/2, A-VI/3 og A-VI/4 og tabeller A-VI/2-1,A-VI/3 og A-VI/4-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter, brannledelse og medisinsk førstehjelp. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp. Redning:Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis)Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis)Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis)Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern:Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis)Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis)Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori)Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk førstehjelp:Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord [-]
Les mer
Horten 2 dager 10 900 kr
03 Jul
07 Aug
11 Sep
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til repetisjon av redning, førstehjelp og brann. Målgruppe: personell som har seilt effektivt minst 12 måneder de siste 5 å... [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til sikkerhetsopplæring for underordnet mannskap med minimum 12 måneder seiling siste 5 år som skal oppdatere sin sikkerhetskoimpetanse.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 16 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   ØNSKET FORKUNNSKAP: Kursdeltager må dokumentere tidligere gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk.   INNHOLD: STCW A-VI/1-1 Personlige redningsteknikker STCW A-VI/1-2 Forebyggende brannvern og brannslokking STCW A-VI/1-3 Grunnleggende førstehjelp STCW A-VI/1-4 Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø [-]
Les mer
Horten 2 dager 9 900 kr
21 Aug
03 Dec
Ship Security Officer kurs [+]
Ship Security Officer kurs, SSO - 2 dager OBLIGATORISK etter 1/7 2009 NMU AS holder kurs for personell som skal tjenestegjøre som SSO om bord på skip eller flyttbare innrettninger. Etter 1/7-09 må personell inneha \"Certificate of proficiency\" dette er et sertifikat som utstedes av Norges Maritime Utdanningssenter etter gjennomført og bestått kurs. ISPS er IMOs internasjonale kode for sikkerhet og terrorberedskap på skip og i havneterminaler I tillegg til Obligatorisk SSO kurs, så holder vi også CSO og PFSO - henholdsvis 2/1 dags kurs. Målgruppe: 1)Port Facility Security Officer - PFSO (Sikkerhetssjef) Den person som er utpekt som ansvarlig for utvikling, implementering, revisjon og vedlikehold av PFSP styringssystemer i en havn, og fungerer som kontaktperson med den som er ansvarlig for security i et rederi. 2)Company Security Officer - CSO 3)Ship Security Offiser - SSO Bakgrunnskunnskap for SSO deltagere: Kursdeltagere MÅ ha minst 12 måneders effektiv fartstid som offiser.Dokumentasjon på effektiv fartstid må sendes inn før kursoppstart. NMU AS vil ikke utstede \"Certificate of proficiency\" hvis kursdeltager har mindre enn 12 måneders effektiv fartstid.  Issuing of Certificate of Proficiency   Hvis det ønskes mer inngående kjennskap til kurset, vennligst kontakt skolen på tlf 33 07 12 20 eller post@nmu.asDenne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen for mer informasjon. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Bodø 2 dager 19 000 kr
Hurtigbåt oppdatering for bosetningen på hurtigbåt. [+]
MYNDIGHETSKRAV: Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet. STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III. I tillegg tilfredsstiller kurset internasjonale krav og krav fra Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. INNHOLD:Kursdeltagerne skal videreutvikle sine kunnskaper angende:Grunnleggende prinsipper rundt menneskelige faktorer som har innvirkning under operative forhold ved føring av hurtigbåt. Situasjonsoppfatning, kommunikasjon og holdninger. Kunnskap og forståelse for de grunnleggende prinsipper rundt forhold som påvirker ressursutnyttelsen på hurtigbåt. Regelverket som er knyttet til operasjon av hurtigbåt. Bruk av prosedyrer og prosedyrebygging. MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer