Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

120 timer 14 900 kr
Fritidsskipper, eller D5L, bygger videre på pensum fra båtførerprøven. Kurset gir deltakeren rett til å føre fartøy fra 15 til 24 meter og opp til 50 t. [+]
Kurset på 120 skoletimer (45 min) og er delt opp i følgende emner, hver med en avsluttende prøve: Navigasjon: Hvordan planlegge og gjennomføre tryggseilas gjennom kartstudier og bruk av tradisjonelle navigasjonsprinsipper.Navigasjonshjelpemidler: Hvordan utstyr som GPS, radar, AIS og ulike kompasser fungerer og hvilke begrensninger det har.Sjøveisregler og brovakthold: Hvordan ulike fartøy skal forholde seg til hverandre, og hvordan broen eller førerplassen kan organiseres under seilas.Skipslære, teknologi og motorlære: Hvordan ulike fremdriftsmidler fungerer, og hvordan grunnleggende vedlikehold kan gjennomføres. Om skip, skrog, materialer, manøvrering og stabilitet. Navigasjonshjelpemidler i praksis: Gjennomføres på simulator.Håndtering av fartøy: Praksis på et fartøy.Sikkerhet: Brannslukking, førstehjelp og redning i et maritimt miljø.Faget "Sikkerhet" kan erstattes med grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk (f.eks. IMO40/60). Vi i Tryggombord vil dele vår kunnskap og erfaring med deg. Våre instruktører er navigatører med styrmannsutdanning og erfaring fra Sjøforsvaret.Våre kurs er effektive, målrettet og spennende. TryggombordProfesjonelle instruktørerForberedelsesmateriellInteraktiv undervisning Vi ser frem til å dele vår kunnskap med deg! Pris: kr. 14.900,- + eksamensavgift kr. 400,- Ta kontakt hvis du har spørsmål.Vi er fleksible og finner kursløsningser som passer for deg Eksamen / sertifiseringTeoretisk prøve avlegges etter hver enkelt modul, og tidspunktene ligger innenfor de tre langhelgene kurset går. Alle enkeltprøver må bestås med minimum 40% score. De praktiske øvelsene krever i tillegg full tilstedeværelse. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 5 dager
Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Nettbasert + Klasserom + Praktisk læring + Sikkerhetsopplæring kan tas i forbindelse med D6 kurs [+]
Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Nettbasert + Klasserom + Praktisk læring Gjennomføring av D6 utdanning: E-læring – stoff og øvingsoppgaver ligger i e-læringsmodulen. Tilgang tildeles i forkant av samlinger. Første samling – 3 dager «Teoriundervisning» i fagene som oppfølging av selvstudium og forberedelse til eksamen. Undervisning i følgende fag: - Navigasjon - Navigasjonshjelpemidler - Sjøveisregler og brovakt hold. - Praktisk læring - Eksamen etter avtale Andre samling – 2 dager «Teoriundervisning» i fagene som oppfølging av selvstudium og forberedelse til eksamen. Undervisning i følgende fag: - Stabilitet - Operasjonell ledelse - Teknologi/motorlære - Praktisk læring - Eksamen etter avtale Andre samling avsluttes med praktisk prøve for de som ikke har tilstrekkelig fartstid. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 25 900 kr
17 Jun
02 Sep
17 Nov
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Vikna 3 dager 18 700 kr
23 Jun
08 Sep
03 Nov
Kurset gir informasjon generell bruk av ECDIS(Electronic Chart Display and Information System). [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) Kurset gir informasjon generell bruk av ECDIS(Electronic Chart Display and Information System). Det er ment for offiserer med ansvar for brovakt (OOW) på skip som er utstyrt med ECDIS. Krav til forkunskap: Det er ingen krav til forkunnskap. Læremål: Forstå målene med ECDIS og hvordan ECDIS fungerer, samt de begrensninger som ECDIS har. STCW kapittel A-II/1, A-II/2, A-II/3. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 24 timer på 3 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Gravdal 16 timer 10 000 kr
19 Jun
28 Aug
09 Oct
Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2. Gyldig i 5 år. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord og krav i EU direktiv92/29/EØF, som fastsatt i artikkel 5, pkt. 3, jf. samme direktivs artikkel 4.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk behandling i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Introduksjon av livreddende førstehjelp og medisinsk behandlingLivreddende førstehjelpSirkulasjonssviktHygiene om bordHjerte – lungeredning, oksygenterapi, akutte sykdommerHode/nakke/ryggskaderRessurser om bord og Radio MedicoGenerell sykepleieSykdomslæreMedikamenter og medisinsk utstyrPraktiske øvelser i medisinsk behandling [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Vikna 7 900 kr
Gir fører rettigheter inntil 15 meter om D6 kurset er fullført. [+]
Gir fører rettigheter inntil 15 meter om D6 kurset er fullført. Den praktiske prøven kan gjennomføres i simulator. Her har vi flere arbeidsbåter å øve med.  Dette bidrar til en mer effektiv gjennomføring, mindre reisetid for deltakere, mer miljøvennlige løsninger og reduserte kostnader.     Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Gravdal 8 timer 4 900 kr
18 Jun
Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk førstehjelp i henhold til STCW kodens tabell A-VI/4-1. [+]
Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kondens avsnitt A-VI/4 og tabell A/VI/4-1, krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp ombord.  [-]
Les mer
Horten 3 dager 20 900 kr
15 Sep
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
1 time 300 kr
På forespørsel
1 times ISPS-kurs for Mo i Rana Havn InnledningI 2004 kom det krav om terrorsikring for alle havner som betjente internasjonal skipsfart. Mo i Rana Havn kom inn unde... [+]
1 times ISPS-kurs for Mo i Rana Havn InnledningI 2004 kom det krav om terrorsikring for alle havner som betjente internasjonal skipsfart. Mo i Rana Havn kom inn under disse kravene, og har etablert et system som er godkjent av Kystdirektoratet som er tilsynsmyndighet. Her foreligger et krav om adgangskontroll for alle som skal bevege seg innenfor dette inngjerdede ISPS-området. For å få tilgang til dette området kreves det at du gjennomfører et kurs på ca. en time. Du vil da få utstedt et adgangskort med bilde som kan brukes i alle havner tilknyttet Mo i Rana Havn ISPS. Et vilkår for utstedelse av et slikt adgangskort, er at bedriften må være forhåndsgodkjent som leverandør av varer og tjenester til Mo i Rana Havn. Slik forhåndsgodkjenning kan gis av PFSO MO i Rana Havn.Kurset gjennomføres ved MIP Sikkerhetssenter. Følgende terminaler er ISPS-terminaler tilknyttet Mo i Rana Havn: Rana Industriterminal, Toraneskaia, Bulkterminalen, Rana Gruber, Norwegian Talc Altermark og Hydro Texaco.Pris kr. 300.- pr. adgangskort MålgruppePersonell ansatt hos en av våre forhåndsgodkjente levarandører, som har behov for adgang til en av de ovenfor nevnte terminalerMålsettingEtter kurset skal deltakeren ha klart for seg hvilke regler som gjelder i ISPS-havner og til hvilke krav som stilles. Kursinnhold Organisasjonen i Mo i Rana Havn Kystverkets minimumskrav Krav i koden De forskjellige sikkerhetsnivå Adgangskontrollsystemet med overvåkningen DokumentasjonEtter endt kurs får bedriftens kontaktperson tilsendt adgangskortet. Deltakelsen blir registrert i vår base som dokumentasjon for ettertiden. Påmelding eller nærmere informasjon om kurset får du ved å ringe PFSO Mo i Rana Havn Richard Erlandsen på tlf: +47 75 13 63 80 eller ved å sende en mail til PFSO. [-]
Les mer
Nettstudie 1 semester 36 400 kr
18 Aug
Akvakultur gjennomføres nettbasert 2 kvelder i uken i løpet av et halvt år. Bli en del av en bransje i stadig utvikling der miljøpåvirkning, teknologi og innovasjon er i ... [+]
Akvakultur VG2 er et kurs for deg som ønsker jobbe på oppdrettsanlegg. Gjennom kurset vil du lære oppgaver som håndtering og fôring av fisk, overvåke og kontrollere vannkvalitet samt få kunnskap om ulike oppdrettsanlegg. Som røkter sørger du for at fisken har best mulig levevilkår for utvikling og vekst. [-]
Les mer
Nettkurs 6 300 kr
Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeide, i henhold til minimumskrav i STCW kodens... [+]
SSO (Ship Security Officer) nettkurs Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeid, i henhold til minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/5. Krav til forkunskap: For å kunne delta på kurset må deltaker ha 12 måneders fartstid som offiser. Læremål:Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeid, i henhold til minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/5. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 11 timer e-læring Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   [-]
Les mer
120 timer 14 900 kr
Fritidsskipper, eller D5L, bygger videre på pensum fra båtførerprøven. Kurset gir deltakeren rett til å føre fartøy fra 15 til 24 meter og opp til 50 t. [+]
Kurset på 120 skoletimer (45 min) og er delt opp i følgende emner, hver med en avsluttende prøve: Navigasjon: Hvordan planlegge og gjennomføre tryggseilas gjennom kartstudier og bruk av tradisjonelle navigasjonsprinsipper.Navigasjonshjelpemidler: Hvordan utstyr som GPS, radar, AIS og ulike kompasser fungerer og hvilke begrensninger det har.Sjøveisregler og brovakthold: Hvordan ulike fartøy skal forholde seg til hverandre, og hvordan broen eller førerplassen kan organiseres under seilas.Skipslære, teknologi og motorlære: Hvordan ulike fremdriftsmidler fungerer, og hvordan grunnleggende vedlikehold kan gjennomføres. Om skip, skrog, materialer, manøvrering og stabilitet. Navigasjonshjelpemidler i praksis: Gjennomføres på simulator.Håndtering av fartøy: Praksis på et fartøy.Sikkerhet: Brannslukking, førstehjelp og redning i et maritimt miljø.Faget "Sikkerhet" kan erstattes med grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk (f.eks. IMO40/60). Vi i Tryggombord vil dele vår kunnskap og erfaring med deg. Våre instruktører er navigatører med styrmannsutdanning og erfaring fra Sjøforsvaret.Våre kurs er effektive, målrettet og spennende. TryggombordProfesjonelle instruktørerForberedelsesmateriellInteraktiv undervisning Vi ser frem til å dele vår kunnskap med deg! Pris: kr. 14.900,- + eksamensavgift kr. 400,- Ta kontakt hvis du har spørsmål.Vi er fleksible og finner kursløsningser som passer for deg Eksamen / sertifiseringTeoretisk prøve avlegges etter hver enkelt modul, og tidspunktene ligger innenfor de tre langhelgene kurset går. Alle enkeltprøver må bestås med minimum 40% score. De praktiske øvelsene krever i tillegg full tilstedeværelse. [-]
Les mer
7 dager 26 700 kr
Oppgraderingskurs for dekksoffiserer uten godkjent fartstid 66t [+]
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning: Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis) Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis) Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis) Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern: Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis) Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis) Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori) Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk behandling: Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord Kurset tilsvarer tidligere IMO80.   [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 8 900 kr
Planen omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansva..... [+]
Medisinsk behandling oppdatering Planen omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord og krav i EU direktiv92/29/EØF, som fastsatt i artikkel 5, pkt. 3, jf. samme direktivs artikkel 4. Krav til forkunnskap:  Kursdeltakerne skal dokumentere et gyldig kompetansesertifikat for dekksoffiserer eller gyldig kurs iht. STCW 1978 med endringer for følgende opplæring: Medisinsk behandling iht. STCW tabell A-VI/4-2. Dersom kompetansen er utgått, må det dokumenteres 12 måneders fartstid med gyldig kompetansesertifikat, eller gyldig kurs. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på nytt kurs. Læremål: Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til tabell A VI/4-2 og krav i nevnte EU direktiv. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 1 dag + e-læring. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen. Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
1 dag
Kurset er rettet mot personell som skal være en del av livbåtmannskapet eller mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. [+]
Utsjekk redningsfarkost (Båtmann) Kurset er rettet mot personell som har erfaring og fartstid som mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. Læremål: Etter kurset skal deltakerne være oppdatert til kunne føre livbåt. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 8 timer fordelt på 1 dager. Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer