Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

Virtuelt klasserom 13 dager 16 900 kr
Fritidsskippersertifikat D5L for fritidsbåt opptil 24 meter. Fleksible nettbaserte kurs med instruktør [+]
Det populære Fritidsskipper D5L kurset holdes over tre langhelger- torsdag-søndag. Kurset holdes som virituelt klasserom med instruktør + en praksisdel ombord i skolefartøy Fleksibelt: En kurshelg du ikke kan? Bli med neste gang modulen holdes. Kurset fører frem til sertifikat som gir rett til å være fører av fritidsbåter med skroglengde fra og med 15 meter og inntil 24 meter i stor kystfart og inneholder følgende hovedemner: Navigasjon  Navigasjonsmidler teori m/radarobservasjon Navigasjonsmidler - praksis ombord  Sjøveisregler og brovakthold  Skipslære  Sikkerhet (førstehjelp,brann,redning,nød) *)  Teknologi/Motorlære  Håndtering av fartøy - praksis ombord  *) Eller godkjent grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk på 50 timer Praksismodulene holdes ombord i en av våre godkjente skolebåter.  Informasjon om Fartstidskrav og helsekrav se: www.nmks.no   Hvert emne har en skriftlig prøve - totalt 6 stk. Praksismoduler noteres med deltatt. Sertifikatene utstedes av Sjøfartsdirektoratet. Gebyr til Sjøfartsdirektoratet for sertifikatutstedelse: kr. 943,-   [-]
Les mer
Bodø 9 timer 6 500 kr
15 Aug
10 Oct
11 Nov
Oppdateringskurs for alle som skal jobbe på passasjerbåt. [+]
Oppdateringskurs for alle som skal jobbe på passasjerbåt. MÅL:Etter kurset skal deltakeren kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens regel A-V/2, avsnitt A-V/2, og tabeller A-V/2-1 og A-V/2-2 kompetanse i krisehåndtering og menneskelig adferd samt og operasjoner i tilknytning til direkte ansvar for å ta om bord og landsette passasjerer, for lasting, lossing eller sikring av last eller for lukking av åpninger i skroget om bord på roro-passasjerskip Frekvens:5 år MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel V/2, STCW kodens avsnitt A-V/2 og tabeller A-V/2-1 og A-V2-2 INNHOLD:PassasjerhåndteringSikkerhetstrening for mannskap i passasjerområderKrisehåndtering og menneskelig adferdPassasjersikkerhet, sikring av last og skipsåpninger For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 25 900 kr
02 Sep
18 Nov
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 dager 7 200 kr
30 Aug
11 Oct
15 Nov
Fritidskippersertifikat World Wide - D5LA Holdes i digitalt klasserom med instruktør. [+]
Du kan bygge på fritidskippersertifikatet gjennom et tilleggskurs for utvidet fartsområde. Bestått kurs vil gi deg rett til å føre et fritidsfartøy med skroglengde inntil 24 meter i uinnskrenket fartsområde (alle farvann). Kurset inkluderer: Astronavigasjon, Verdensmeteorologi Oceanografi Publikasjoner og regelverk Kurset holdes over 4 undervisningsdager + eksamen   [-]
Les mer
2 dager
Den maritime næringens ambisiøse miljømålsetting om reduksjon av utslipp av klimagasser og miljøgifter blir stadig mer sentral. [+]
EcoShip er fartsoptimalisering i praksis Kursdeltakerne skal tilegne seg nødvendig kunnskap, ferdighet og kompetanse til å planlegge og gjennomføre drivstofføkonomiske kjøringer av typiske pendelferjer/hurtigbåter i den hensikt å minimalisere utslipp av klimagasser og miljøgifter. Kursdeltakerne skal også forstå sammenhengen mellom drivstofføkonomisk kjøring og økt sikkerhet for både skip, last og passasjerer – spesielt ved manøvreringer til og fra land. Kurset inneholder innføring i Radar og kartamskin under dårlig sikt. Krav til forkunnskap:Ingen Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse for å spare miljø og utgifter knyttet til skipsfart samt oppdatering av hurtigbåt kompetansen. Varighet: 2 dager.   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
1 time 300 kr
På forespørsel
1 times ISPS-kurs for Mo i Rana Havn InnledningI 2004 kom det krav om terrorsikring for alle havner som betjente internasjonal skipsfart. Mo i Rana Havn kom inn unde... [+]
1 times ISPS-kurs for Mo i Rana Havn InnledningI 2004 kom det krav om terrorsikring for alle havner som betjente internasjonal skipsfart. Mo i Rana Havn kom inn under disse kravene, og har etablert et system som er godkjent av Kystdirektoratet som er tilsynsmyndighet. Her foreligger et krav om adgangskontroll for alle som skal bevege seg innenfor dette inngjerdede ISPS-området. For å få tilgang til dette området kreves det at du gjennomfører et kurs på ca. en time. Du vil da få utstedt et adgangskort med bilde som kan brukes i alle havner tilknyttet Mo i Rana Havn ISPS. Et vilkår for utstedelse av et slikt adgangskort, er at bedriften må være forhåndsgodkjent som leverandør av varer og tjenester til Mo i Rana Havn. Slik forhåndsgodkjenning kan gis av PFSO MO i Rana Havn.Kurset gjennomføres ved MIP Sikkerhetssenter. Følgende terminaler er ISPS-terminaler tilknyttet Mo i Rana Havn: Rana Industriterminal, Toraneskaia, Bulkterminalen, Rana Gruber, Norwegian Talc Altermark og Hydro Texaco.Pris kr. 300.- pr. adgangskort MålgruppePersonell ansatt hos en av våre forhåndsgodkjente levarandører, som har behov for adgang til en av de ovenfor nevnte terminalerMålsettingEtter kurset skal deltakeren ha klart for seg hvilke regler som gjelder i ISPS-havner og til hvilke krav som stilles. Kursinnhold Organisasjonen i Mo i Rana Havn Kystverkets minimumskrav Krav i koden De forskjellige sikkerhetsnivå Adgangskontrollsystemet med overvåkningen DokumentasjonEtter endt kurs får bedriftens kontaktperson tilsendt adgangskortet. Deltakelsen blir registrert i vår base som dokumentasjon for ettertiden. Påmelding eller nærmere informasjon om kurset får du ved å ringe PFSO Mo i Rana Havn Richard Erlandsen på tlf: +47 75 13 63 80 eller ved å sende en mail til PFSO. [-]
Les mer
2 dager 18 900 kr
Hurtigbåtkurs for førere og personell som oppholder seg på bro under seilas på hurtiggående laste og næringsfartøy. [+]
Hurtigbåtkurs for personell på havbruk og fritidsfartøy. Det kan være f.eks. være personell på fartøy under 50 BT slik som dykkerfartøy, visningsfartøy, charterfartøy, større RIBer, eller personell transportfartøy med opp til 12 passasjerer som per dags dato ikke har et myndighetkrav til hurtigbåtopplæring. Kurset kan brukes til å dokumentere at man har hatt kompetanseheving på sine ansatte i føring av høyhastighetsfartøy.   Dette er kurset er for førere og annet personell på bro under seilas, det er essensielt at man er et broteam når man skal føre et fartøy i høy hastighet i krevende forhold.  Innhold i kurset er blant annet: Grunnleggende bruk av radar og kartmaskin under seilas i høy fart. BRM teori/forståelse. (Kommunikasjon på bro under seilas i høy fart).   Simulatorøvelser med søkelys på kommunikasjon på bro og god instrumentbruk. Seilas med redusert sikt i høy fart. Nattseilas i høy fart. Trening på nødsituasjoner og nødkommunikasjon. Debriefer og felles gjennomgang på alle øvelseselementene i kurset for god læring. Treningen og øvelsene blir gjennomført ved simulatorsenteret i Rørvik der erfarne instruktører vil trene deltakerene i realistiske øvelser. Sikkerhetssenteret har en lang og bred erfaring med å gjennomføre simulatortrening opp imot hurtigbåtpersonell.    Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
32 timer 16 600 kr
Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2. [+]
FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-2, minimum kompetansekrav for fører av hurtiggående mann-over-bord båt.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av hurtiggående mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Forståelse av hurtiggående mann over bord båter sin konstruksjon, vedlikehold, reparasjon og utrustning.Ta ansvar for utsettingsutstyr og redskaper slik det er montert, under utsetting og berging.Ta kommandoen over en hurtiggående mann over bord båt under og etter utsetting.Betjene motor på en hurtiggående mann over bord båt. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 5 dager
Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Nettbasert + Klasserom + Praktisk læring + Sikkerhetsopplæring kan tas i forbindelse med D6 kurs [+]
Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Nettbasert + Klasserom + Praktisk læring Gjennomføring av D6 utdanning: E-læring – stoff og øvingsoppgaver ligger i e-læringsmodulen. Tilgang tildeles i forkant av samlinger. Første samling – 3 dager «Teoriundervisning» i fagene som oppfølging av selvstudium og forberedelse til eksamen. Undervisning i følgende fag: - Navigasjon - Navigasjonshjelpemidler - Sjøveisregler og brovakt hold. - Praktisk læring - Eksamen etter avtale Andre samling – 2 dager «Teoriundervisning» i fagene som oppfølging av selvstudium og forberedelse til eksamen. Undervisning i følgende fag: - Stabilitet - Operasjonell ledelse - Teknologi/motorlære - Praktisk læring - Eksamen etter avtale Andre samling avsluttes med praktisk prøve for de som ikke har tilstrekkelig fartstid. [-]
Les mer
Nettkurs 3 300 kr
Kurset er rettet mot landbasert og seilende personell som har, eller skal implementere ISM - International Safety Management som styringssystem. [+]
ISM-koden (International safety management code – A.741(18)) er en internasjonal sikkerhetsstyringsstandard for drift av fartøy (flyttbare installasjoner til sjøs) og hindring av forurensing.  Kurset gir innføring i formålet med ISM koden som er å ivareta sikkerheten innenfor internasjonal shipping, redusere forurensing fra skip, beskyttelse av det ytre miljø, samt forhindre skader eller tap av menneskeliv.  Det tar for seg ISM kodens oppbygning og krav satt i koden. Samt hvordan selskapet (rederi) delegerer, og hvordan de involverte ivaretar sine oppgaver og plikter. Kort om kursinnholdet: ISM koden  Aktuelle lover og regler Revisjonsledelsens/skipsledelsens gjennomgåelse Avviksbehandling Risiskoanalyser Oppgaver Dette blir gjennomført som nettkurs.  Dette kurset kan også brukes som et et grunnlag for påbygning til ISM Revisjonslederkurs.   [-]
Les mer
Bodø 8 timer 6 400 kr
22 Oct
25 Nov
Oppdateringskurs for personell som har sikkerhetsfunksjon som livbåtfører eller mann over bord båtfører. [+]
Oppdateringskurs for personell som har sikkerhetsfunksjon som livbåtfører eller mann over bord båtfører. MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter, unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av redningsfarkost mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Ta kommando over en redningsfarkost eller mann over bord båt under og etter utsetting (teori og praksis).Betjene motor på en redningsfarkost (praktisk demonstrasjon).Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis).Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler (teori og praktisk demo).Gi førstehjelp til overlevende (teori og praksis). For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no    [-]
Les mer
Vikna 3 dager 12 200 kr
25 Aug
27 Oct
24 Nov
Repeterer ROC for sertifikatholdere med tidligere utgått ROC sertifikat [+]
GMDSS – ROC (Restricted Operator’s Certificate) Kurset gir opplæring i henhold til kravene for ROC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). Det kreves at alle vaktansvarlige navigatører om bord i radiopliktige skip og installasjoner i radiodekningsområde A1 har ROC. Det legges vekt på regelverk, prosedyrer og operativ bruk av maritimt radioutstyr som VHF med DSC, NAVTEX og diverse nødradioutstyr samt nødbatterier. I tillegg gjennomgås minst to søk- og redningsøvelser (SAR). Det kreves tilfredsstillende engelskkunnskaper, samt normal hørsel og syn for å delta på kurset. Krav til forkunnskap: Deltakeren må inneha tidligere ROC sertifikat. Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne benytte det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS) . Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 20 timer fordelt på 3 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
11 700 kr
Planen omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel A-VI/4-1 [+]
Medisinsk Førstehjelp A-VI/4-1  Planen omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-1. Krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bord. Krav til forkunnskap:Kursdeltaker skal ha gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring før deltakelse på kurset.  Læremål: Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/4-1. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 24 timer fordelt på 3 dager. Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
5 dager 13 900 kr
Kurset omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens og som ikke er dekket i Grunnleggende sikkerhets- og beredskapskurs (GSK) iht. Offshore Norge sin fagplan. [+]
Kurset omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens og som ikke er dekket i Grunnleggende sikkerhets- og beredskapskurs (GSK) iht. Offshore Norge sin fagplan. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 1 dag 4 990 kr
Kompetanseheving for personell som er på besøk på anlegg, ute i båt av og til. [+]
Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs + halv dag praktisk trening for alle besøkende og leverandører i havbruksnæringa som skal ut til anlegg/fartøy. Det er et kompetasehevingskurs med fokus på sikkerhet og smittehindring. Dette er for å øke fokuset til deg som besøkende på din egen sikkerhet og ikke minst viktige aspekter du må være klar over ved et besøk til et anlegg/fartøy.   Det kan like godt være under turen ut til anlegget at hendelsen inntreffer. Kurset har tatt med seg flere viktige sikkerhetsaspekter som man bør være klar over.   Kurset inneholder følgende hovedpunkter: Gjennomgang av farer og risikoreduserende tiltak ved entring til fartøy, flåter og merder Overgang fra «trygt kontrollert miljø» til ukjent miljø Fall til sjø eller underliggende nivå Klemskader Miljømessige forhold Nødsituasjoner Brann Havari Evakuering Tilkall hjelp Uforutsette situasjoner Fall til sjø Skader Hypotermi Førstehjelp Redningsutstyr Bruk av maritimt sikkerhetsutstyr Utstyr om bord i flåte/fartøy Redningsdrakt/vest Personlig verneutstyr Biosikkerhet Info om biosikkerhet (smittekontroll) Hvorfor er det viktig med biosikkerhet Regelverk Anbefalte forberedelser før besøk Anbefalt prosedyre før og ved besøk [-]
Les mer