Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

Oslo 5 dager 11 500 kr
15 Sep
Sertifikat for betjening av GMDSS radioutstyr i dekningsområdet A1 - kystnære farvann. [+]
Restricted Operator’s Certificate (ROC/GMDSS) Sertifikatet er gyldig for betjening av det GMDSS radioutstyr som er påbudt om bord i fartøy med radioutstyr for dekningsområdet A1.   Deltakerne på ROC kurset lærer om følgende: Forskrifter og publikasjoner GMDSS Betjening av radiostasjon med VHF DSC og Navtex mottaker VHF taleprosedyrer - Nød, Haster, Tryggingsprosedyrer Bruk og virkemåte til nødutstyr, EPIRB og SART SAR (søk og redning) Batterier, kontroll og vedlikehold Alle deltakere må gjennomføre 2 SAR-øvelser    [-]
Les mer
Gravdal 50 timer 20 500 kr
01 Sep
Grunnleggende sikkerhetskurs for fiskere 50t. [+]
MÅL:Sikre at deltakerne får en grunnleggende sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensning under driften av skipet. Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW tabeller STCW-F konvensjonens Kapittel III, Regel 1 om Grunnleggende sikkerhetsopplæring for alt personell på fiskefartøy . FREKVENS:Fiskere som har fullført grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til § 3 eller annen godkjent sikkerhetsopplæring, skal innen åtte år, men ikke før fem år er gått, ha gjennomgått et repetisjonskurs på minst 20 timer. Deretter skal alle gjennomgå tilsvarende repetisjonskurs mellom hvert femte og åttende år etter siste kurs. Tilsvarende gjelder også for fiskere som har sikkerhetskurs fra andre land enn Norge. Fiskere som ikke har gjennomgått repetisjonskurs i overensstemmelse med første ledd, må gjennomføre grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til § 3 på nytt. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet.  Denne fagplanen beskriver innholdet i sikkerhetskurs  STCW-F konvensjonens Kapittel III, Regel 1 om Grunnleggende sikkerhetsopplæring for alt personell på fiskefartøy INNHOLD:Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljøForebyggende brannvern og brannslokkingRøykdykking teori og praktiske øvelserPersonlige redningsteknikkerHelikopterredningGrunnleggende førstehjelp [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 25 900 kr
02 Sep
18 Nov
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs
Prosedyre EcoShip Kurs FNS [+]
Prosedyre EcoShip Kurs FNS [-]
Les mer
5 dager 15 250 kr
GOC repetisjonskurs uke uke 46/2022 og uke 06/2023 Brukere av GMDSS-utstyr sertifiseres i hht. STCW og ITU [+]
  Kursinnhold Radiotelex, HF msi og nødprosedyrer, Inmarsat C m/EGC, Digital Selcall VHF/MF/HF, Navtex, Epirb`s (SART,COSPAS/SARSAT,INMARSAT), On Scene Communication (VHF), søk og redning (SAR), kraftforsyning (batterier), ekspedisjonsforskrifter, betjening av radiostasjonen, taksering.   [-]
Les mer
Oslo 2 dager 16 900 kr
18 Sep
18 Sep
www.glasspaper.no [+]
www.glasspaper.no [-]
Les mer
1 dag
Kurset er rettet mot personell som skal være en del av livbåtmannskapet eller mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. [+]
Utsjekk redningsfarkost (Båtmann) Kurset er rettet mot personell som har erfaring og fartstid som mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. Læremål: Etter kurset skal deltakerne være oppdatert til kunne føre livbåt. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 8 timer fordelt på 1 dager. Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 160 timer 32 990 kr
Kurs for Dekksoffiser kompetansesertifikat klasse 6 (D6) i henhold til Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk §23a og tilhørende emneplan fra Sjøfartsdi... [+]
Vårt D6 Dekksoffiser klasse 6 kurs er et kombinasjonskurs bestående av e-læring og 7 dager i klasserom.  Påmelding må skje før påmeldingsfrist, det blir en felles oppstart over Teams sammen med instruktør før du får tilgang til e-læringen på STQ Training Portal. E-læringen går du gjennom på egenhånd før oppmøte til klasseromsundervisningen, en instruktør vil være tilgjengelig under hele opplæringsløpet dersom du skulle ha spørsmål rundt noe. I vår klasseromsundervisning får du også prøve enkelte av emnene vi går igjennom i teorien som praktisk tilnærming i vår bro simulator. I klasseromsundervisningen på 7 dager hvor du møter hos oss er en av dagene en lang båt-dag med praksis, ta med varme klær for denne dagen. Eksamener gjennomføres mens du er hos oss på klasseromsundervisningen. Oversikt over eksamener: • Navigasjon eksamen (3 timer)• Navigasjonshjelpemidler eksamen (1,5 time)• Sjøveisregler og brovakthold eksamen (1,5 time)• Stabilitet eksamen (3 timer)• Operasjonell ledelse eksamen (1,5 time)• Teknologi / motorlære eksamen (1,5 time) Dersom man skal være skipsfører på arbeidsbåt med lengde under 24 meter og skal delta i ankerhåndtering og slep – eller løfteoperasjoner, er det tilleggskrav til D6 sertifikatet. Fra 1/1-2024 trenger man kurs for dette. Vi tilbyr tilleggsemnet «Løfteoperasjoner» som e-læringskurs.  STQ AS er godkjent opplæringsbedrift av Sjøfartsdirektoratet og sertifisert av DNV GL. [-]
Les mer
Bodø 4 dager 16 600 kr
01 Sep
21 Oct
24 Nov
Kurs for personell som er tiltenkt sikkerhetsfunksjon som HMOB båtfører. [+]
Kurset er for personell som er tiltenkt sikkerhetsfunksjon som HMOB båtfører. MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-2, minimum kompetansekrav for fører av hurtiggående mann-over-bord båt.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av hurtiggående mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Forståelse av hurtiggående mann over bord båter sin konstruksjon, vedlikehold, reparasjon og utrustning.Ta ansvar for utsettingsutstyr og redskaper slik det er montert, under utsetting og berging.Ta kommandoen over en hurtiggående mann over bord båt under og etter utsetting.Betjene motor på en hurtiggående mann over bord båt. For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 1 dag 4 990 kr
Kompetanseheving for personell som er på besøk på anlegg, ute i båt av og til. [+]
Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs + halv dag praktisk trening for alle besøkende og leverandører i havbruksnæringa som skal ut til anlegg/fartøy. Det er et kompetasehevingskurs med fokus på sikkerhet og smittehindring. Dette er for å øke fokuset til deg som besøkende på din egen sikkerhet og ikke minst viktige aspekter du må være klar over ved et besøk til et anlegg/fartøy.   Det kan like godt være under turen ut til anlegget at hendelsen inntreffer. Kurset har tatt med seg flere viktige sikkerhetsaspekter som man bør være klar over.   Kurset inneholder følgende hovedpunkter: Gjennomgang av farer og risikoreduserende tiltak ved entring til fartøy, flåter og merder Overgang fra «trygt kontrollert miljø» til ukjent miljø Fall til sjø eller underliggende nivå Klemskader Miljømessige forhold Nødsituasjoner Brann Havari Evakuering Tilkall hjelp Uforutsette situasjoner Fall til sjø Skader Hypotermi Førstehjelp Redningsutstyr Bruk av maritimt sikkerhetsutstyr Utstyr om bord i flåte/fartøy Redningsdrakt/vest Personlig verneutstyr Biosikkerhet Info om biosikkerhet (smittekontroll) Hvorfor er det viktig med biosikkerhet Regelverk Anbefalte forberedelser før besøk Anbefalt prosedyre før og ved besøk [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 2 dager 19 990 kr
Den maritime næringens ambisiøse miljømålsetting om reduksjon av utslipp av klimagasser og miljøgifter blir stadig mer sentral. Med EcoShip – vårt egenutviklede ... [+]
EcoShip er fartsoptimalisering i praksis Kursdeltakerne skal tilegne seg nødvendig kunnskap, ferdighet og kompetanse til å planlegge og gjennomføre drivstofføkonomiske kjøringer av typiske pendelferjer/hurtigbåter i den hensikt å minimalisere utslipp av klimagasser og miljøgifter. Kursdeltakerne skal også forstå sammenhengen mellom drivstofføkonomisk kjøring og økt sikkerhet for både skip, last og passasjerer – spesielt ved manøvreringer til og fra land. Krav til forkunnskap: Det er ingen krav til forkunnskap men det er anbefalt med erfaring fra Ferje. Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse for å spare miljø og utgifter knyttet til skipsfart. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
2 dager
Den maritime næringens ambisiøse miljømålsetting om reduksjon av utslipp av klimagasser og miljøgifter blir stadig mer sentral. [+]
EcoShip er fartsoptimalisering i praksis Kursdeltakerne skal tilegne seg nødvendig kunnskap, ferdighet og kompetanse til å planlegge og gjennomføre drivstofføkonomiske kjøringer av typiske pendelferjer/hurtigbåter i den hensikt å minimalisere utslipp av klimagasser og miljøgifter. Kursdeltakerne skal også forstå sammenhengen mellom drivstofføkonomisk kjøring og økt sikkerhet for både skip, last og passasjerer – spesielt ved manøvreringer til og fra land. Kurset inneholder innføring i Radar og kartamskin under dårlig sikt. Krav til forkunnskap:Ingen Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse for å spare miljø og utgifter knyttet til skipsfart samt oppdatering av hurtigbåt kompetansen. Varighet: 2 dager.   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
24 timer 17 000 kr
Kurs i Electronic Chart Display and Information System [+]
ECDIS kurs ECDIS er et PC basert navigasjonsverktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC). Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3.  Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: Bruke ECDIS på samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. Kunnskap om muligheter og begrensninger med ECDIS Vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). Operasjonelle prosedyrer. Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  Undervisningen gjennomføres i et ECDIS desk-top klasserom med ECDIS stasjon til hver av deltakerne.   Kaffe og enkel lunsjservering.     [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 7 900 kr
Gir fører rettigheter inntil 15 meter om D6 kurset er fullført. [+]
Gir fører rettigheter inntil 15 meter om D6 kurset er fullført. Den praktiske prøven kan gjennomføres i simulator. Her har vi flere arbeidsbåter å øve med.  Dette bidrar til en mer effektiv gjennomføring, mindre reisetid for deltakere, mer miljøvennlige løsninger og reduserte kostnader.     Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
16 timer 10 200 kr
Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2. [+]
FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2 , STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-2, minimum kompetansekrav for fører av hurtiggående mann over bord båt.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til oppdatering av hurtiggående mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Forståelse av hurtiggående mann over bord båter sin konstruksjon, vedlikehold, reparasjon og utrustning.Ta ansvar for utsettingsutstyr og redskaper slik det er montert, under utsetting og berging.Ta kommandoen over en hurtiggående mann over bord båt under og etter utsetting.Betjene motor på en hurtiggående mann over bord båt. [-]
Les mer