Alle kategorier
Du har valgt: Økonomikurs
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Oslo 2 dager 10 500
07 Mar
26 Sep
- varer, tjenester og entrepriser [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening.   Få et solid grunnlag for å ta gode og riktige valg under anskaffelsesprosessen!Vi gjennomgår sentrale problemstillingene innen offentlige anskaffelser og du vil få en forståelse av hvordan reglene virker i praksis.   Lov og forskrifter om offentlige anskaffelser er etter hvert utviklet til et meget omfattende regelverk. Kunnskap om dette regelverket er en absolutt betingelse for alle de som på en eller annen måte er involvert i offentlige anskaffelser, enten dette er på oppdrags- eller leverandørsiden. På kurset behandles alle de sentrale problemstillingene innen offentlige anskaffelser. Det vil bli lagt særlig vekt på at kursdeltakerne skal få en forståelse av hvordan reglene virker i praksis. Den nyeste praksis fra Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) vil bli gjennomgått for å vise hvorledes reglene anvendes på faktiske problemstillinger man støter på ved håndteringen av regelverket. På denne måten er kurset ment å gi et solid grunnlag for å ta gode og riktige valg under anskaffelsesprosessen. Begge foredragsholderne deltar aktivt under samtlige foredrag, en undervisningsform vi har fått meget gode tilbakemeldinger på. Hver enkelt tema vil først bli forklart av foredragsholderne. Deretter vil rettspraksis og praktiske eksempler bli gjennomgått for å belyse hvordan reglene virker i det praktiske liv. Dette har vist seg å være en engasjerende undervisningsform som egger til debatt og synspunkter fra kursdeltakerne.     Forelesere: Lasse Simonsen, Universitetet i Oslo Lasse er professor ved Det juridiske fakultet i Oslo. Han ble i sin tid stipendiat i Oslo i 1991, og tok sin doktorgrad i 1997 med avhandlingen «Prekontraktuelt ansvar», hvor blant annet de anbudsrettslige problemstillingene står sentralt. Før Lasse Simonsen begynte på universitetet var han i flere år direktør for juridisk avdeling ved Statens bygge- og eiendomsdirektorat (nå Statsbygg). I denne perioden sto han sentralt under fremforhandlingene og utarbeidelsen av en rekke norske standarder, blant annet NS 3430 og NS 3431. Før tiden i direktoratet praktiserte Lasse Simonsen noen år som advokat, og var dommerfullmektig i to år.   Arne Scott, Norconsult AS Arne er selskapsadvokat i Norconsult AS. Han har vært partner i advokatfirmaene Pacta og Kluge, medlem av ledergruppen i utbyggingsprosjektet for Telenors nybygg på Fornebu, leder av juridisk avdeling i Statsbygg og advokatfullmektig i advokatfirma BA-HR. Scott var sentral ved forhandlingene av prosjekterings- og rådgivningsstandardene; NS 8401 og NS 8402, og Norsk bygge- og anleggskontrakt; NS 8405. Scott har bred og omfattende erfaring fra foredragsvirksomhet. [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Viktigheten av økonomistyring. Ulike selskapsformer, likviditetsbudsjett og resultatbudsjett, balansen, resultatregnskap, posteringer og grunnleggende regnskapsføring, bi... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Obligatoriske øvingsarbeider. 8 (av 10) må være godkjent for å gå opp til eksamen. Det gis flere enn 8 øvinger, men de 8 som blir godkjent må dekke et bredt spekter av temaene som gjennomgås. Nærmere opplysninger gis ved kursstart. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell, 3 timer,  Ansvarlig: Tor Atle Hjeltnes Eksamensdato: 06.12.13 / 09.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- redegjøre for kort ulike selskapsformer- redegjøre grunnleggende regler for merverdiavgift- redegjøre for grunnleggende billagsbehandling- forklare innhold i lønnsberegning samt regler for reiseregninger- redegjøre for vurdering og verdsettelse av balanseposter- forklare begreper som faste kostnader, variable kostnader og totale kostnader- redegjøre for viktige momenter i forbindelse med investeringer FERDIGHETER:Kandidaten kan:- sette opp et resultatbudsjett og likviditetsbudsjett- sette opp et resultatregnskap og en balanse- postere transaksjoner til konto debet/kredit- føre lønn og reiseregning- beregne en del grunnleggende økonomiske nøkkeltall- beregne ulike kostnadsarter- beregne nåverdi og internrente GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten kan- se viktigheten av kunnskap om, og forståelse, av økonomisk styring i en bedrift Innhold:Viktigheten av økonomistyring. Ulike selskapsformer, likviditetsbudsjett og resultatbudsjett, balansen, resultatregnskap, posteringer og grunnleggende regnskapsføring, bilagsbehandling, lønn, reiseregning, verdivurdering, kostnads- og inntektsanalyse, investeringer, nåverdi og internrente.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Økonomisk styring og regnskap 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudier 12 måneder 42 500 kr
Denne fagskoleutdanningen gir deg bred teoretisk og praktisk kompetanse innen regnskap og økonomi. [+]
Denne fagskoleutdanningen gir deg bred teoretisk og praktisk kompetanse innen regnskap og økonomi. Emnene er satt sammen slik at de gir deg kompetanse til å utføre regnskapet på en effektiv måte i dagens tempofylte arbeidshverdag.   Utdanningen fokuserer på praktisk bruk av regnskapsteori, med reelle problemstillinger fra arbeidslivet. Du lærer blant annet grunnleggende regnskapsteori, behandling av innkommende og utgående pengestrømmer i regnskapssystemet og lønnskjøring i Vismaprogrammet Tripletex. Utdanningen er praktisk rettet slik at du kan gå rett ut i jobb etter fullført utdanning.   Dette får du:  En grunnleggende innføring i regnskap med bokføring og lover og regler Innføring i lovverket for regnskap og lønnsområdet Fokus på føring av regnskap i regnskapssystem, og lønn i et lønnssystem Praktisk rettet studie med fokus på å kunne fungere fra dag en i en bedrift   Når du har fullført utdanningen, Regnskapsmedarbeider, har du mulighet til å fortsette videre ved å ta andre semester på utdanningen, Regnskapskonsulent. Denne utdanningen gir 30 studiepoeng, og går enda mer i dybden på regnskapsfaget.      [-]
Les mer
Nettstudier 12 måneder 48 500 kr
Velkommen til Norges første fagskoleutdanning innen sirkulærøkonomi og klimaregnskap! [+]
Velkommen til Norges første fagskoleutdanning innen sirkulærøkonomi og klimaregnskap!    Handelsnæringen slik vi kjenner den, beveger seg fra en hovedsakelig lineær økonomi til en mer sirkulær økonomi. Bevissthet rundt miljø og bærekraft har aldri vært mer aktuelt, og stadig flere selskap blir nødt til å endre forretningsmodell og strategi. Sirkulærøkonomi og klimaregnskap er en fremtidsrettet utdanning som fokuserer på de utfordringene og behovene varehandelen går i møte. Utdanningen vil gi deg innsikt i hva sirkulærøkonomi er, og hvordan det påvirker handelsbransjen. Omstillingen fra lineær til sirkulær økonomi gir muligheter for innovasjon og bærekraftig vekst. Du vil få innsikt i hvordan du kan beregne et klimaregnskap for virksomhetens klimaavtrykk, og forståelse av hvordan det «grønne skiftet» og delingsøkonomien påvirker handelen.   Denne utdanningen forbereder deg på arbeidsoppgavene innen et dynamisk og viktig fagfelt, som vil åpne for flere arbeidsmuligheter innenfor varehandelen. Eksempler på dette, er bærekraftrådgiver eller bærekraftsansvarlig innen ulike varehandler. Vi tilbyr lærere med solid formidlingsevne, erfaring fra handelsnæringen samt spennende og relevante gjesteaktører fra bransjen.        [-]
Les mer
Nettstudier 24 måneder 76 500 kr
Denne fagskoleutdanningen, gir deg bred teoretisk og praktisk kompetanse innen regnskap og økonomi. [+]
Denne fagskoleutdanningen, gir deg bred teoretisk og praktisk kompetanse innen regnskap og økonomi. Emnene er satt sammen slik at de gir deg kompetanse til å kunne jobbe i en økonomi- eller regnskapsavdeling. Du lærer å utføre regnskap på en effektiv måte i dagens tempofylte arbeidshverdag.   Utdanningen fokuserer på praktisk bruk av regnskapsteori, med reelle problemstillinger fra arbeidslivet. Du lærer blant annet regnskapsteori og relevant jus, fullstendig regnskap- inkludert lønnskjøring i regnskapssystemet Tripletex, årsoppgjør og årsregnskap. Utdanningen er praktisk rettet slik at du kan gå rett ut i en operativ stilling etter fullført utdanning. Vi har tett kontakt med næringslivet, og som en del av utdanningens andre semester skal du komme tettere på regnskapsbransjen gjennom emnet, Bransjekunnskap.    Alle våre studenter vil bli sertifisert i bruk av Tripletex.   Vi kobler våre studenter opp mot rekrutteringsbransjen, og arrangerer karrieredager to ganger i året. Der får studentene mulighet til å møte de som bemanner, vise frem sin CV og ha et mini-intervju med forskjellige rekrutterer.    [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
I dette kurset med Jacob Magne Landsvik lærer du grunnleggende krav til rollen som offentlig innkjøper. [+]
Kurs i offentlige anskaffelser. Rollen som offentlig innkjøper stiller krav til en rekke ulike kompetanser og ferdigheter. En god innkjøper blir man kun ved å gjennomføre anskaffelser.  I dette kurset viser Jacob Magne Landsvik deg bredden i innkjøpsfaget som de siste årene har fått en alt for stor oppmerksomhet mot juridisk kunnskap. En innkjøper er en verdiskaper som trenger oppmerksomhet mot en rekke andre grunnleggende forutsetninger for å lykkes med det gode innkjøp. God forståelse for krav til rollen som innkjøper God forståelse for anvendelsen av lov og forskrift om offentlige anskaffelser God forståelse for anskaffelsesprosessens ulike faser Grunnleggende kunnskap om etiske problemstillinger, herunder habilitet i anskaffelsesprosessen. Betydningen av miljø- og samfunnsansvar Grunnleggende kunnskap om klagehåndtering/klagebehandling Grunnleggende kunnskap om kontraktsoppfølging  Introduksjon til kurset Formålet med offentlige anskaffelser Viktige forutsetninger for å bli en god innkjøper Betydningen av god kunnskap Grunnleggende styringsdokumenter Habilitet og etikk i anskaffelsesprosessen Lover og forskrifter i et anskaffelsesfaglig perspektiv Systemstøtte for offentlige anskaffelser Anskaffelsesprosessen Grunnleggende forutsetninger Klage fra leverandører på tildelingen Hvorfor inngå rammeavtaler? Miljø- og samfunnsansvar Grunnleggende elementer i kontraktsoppfølgingen Gevinster og gevinstrealisering Hvordan kan innkjøpsfunksjonen bidra til innovasjon? Oppsummering [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 2 dager 9 450 kr
13 Feb
02 Mar
26 Apr
Bli med på kurs og få oversikt over revisjonsprosessen og tankesettet bak kvalitetsrevisjoner. Dette vil være nyttig for deg enten du driver med interne eller eksterne re... [+]
Kurset Revisjon: Interne eller eksterne revisjoner iht ISO 19011:2018 (Auditor Basics) og ISO 9001 På dette kurset vil du bli kjent med hele revisjonsprosessen, fra planlegging til ferdig rapport og lukking av avvik. Revisjonsprosessen vi gjennomgår er basert på veilederen ISO 19011. Vi kommer til å bruke en del tid på å snakke om de menneskelige aspektene i revisjon. Hvordan vi som revisorer bør tenke for å planlegge en revisjon som oppleves nyttig, og hvordan vi som møter de vi reviderer på en respektfull måte. Vi kommer til å gjøre en del praktiske øvelser for å kjenne på hvordan det er å planlegge og gjennomføre revisjon. Det kan være nyttig selv om du allerede kanskje har vært med på revisjoner som revisor.   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.    [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 6 dager 23 000 kr
Kurset i atferdsøkonomi anvender ny innsikt til å belyse viktige problemstillinger innen finans og HR. Hvordan tar vi økonomiske beslutninger? Hva motiverer oss? Disse... [+]
Innhold Kurset består av tre deler. I første del gis en innføring i sentrale atferdsøkonomiske begrep og emner. Deltakerne vil bli introdusert for økonomiske eksperimenter som viser på hvilken måte vi avviker fra rasjonell adferd og snever økonomisk egeninteresse. Andre del viser anvendelser innen HR. Problemstillinger knyttet til ledelse, insentiver, motivasjon og prestasjonsevaluering vil bli belyst ved hjelp av nyere adferdsøkonomisk forskning. Tredje del viser anvendelser innen finans. Deltakerne får innsikt i hvordan psykologiske mekanismer påvirker investeringer, risiko og adferd i finansmarkedene. Læringsutbytte Etter fullført kurs i atferdsøkonomi skal deltakerne: • Ha et bedre grunnlag for å ta økonomiske beslutninger. • Forstå samspillet mellom økonomiske incentiver og andre motivasjonsfaktorer. • Forstå hvordan samspillet mellom psykologiske og økonomiske faktorer kan forklare atferd på arbeidsplassen og i markedene. [-]
Les mer
6 timer 6 450 kr
Nøkkeltallsforståelse og nøkkeltallsfokusering på styrerommet og blant styremedlemmene kan effektivisere styrets gjennomgang av regnskapsmessig status og utvikling! [+]
Regnskapsanalyse og nøkkeltall (Dagskurs)   Regnskapsgjennomgangen på de fleste styrerom fokuserer på nøkkeltall og avvik mellom faktiske regnskapsmessige nøkkeltall og de ønskede nøkkeltallsstørrelser som selskapet styrer etter.   Hvilke avkastningsprosent har vi? Hvordan er EBIT / EBITA for perioden? Hvilke egenkapital- og totalkapitalavkastning har vi pr nå, hva forventes og hvordan? Hvordan er vår soliditet pr i dag og hvilke soliditetsgrad styrer vi etter? Nøkkeltallsforståelse og nøkkeltallsfokusering på styrerommet og blant styremedlemmene kan effektivisere styrets gjennomgang av regnskapsmessig status og utvikling! Bli med på kurset og opplev ulike eksempler på hvordan nøkkeltallsstyring kan gi rask og tett "hands-on" for virksomheten.   Kursinnhold: Regnskap som styringsverktøy  Analysering av regnskapstall i ulike sammenhenger Hvem analyserer og med hvilket formål Eieranalyse - analyse ved forberedelse for salg - kjøperanalyse etc. Sjekkliste ved regnskapsanalyse Om nøkkeltall De viktigste og mest benyttede nøkkeltall Avklaring og definisjoner av nøkkeltall Avkastnings-, rentabilitetsmessige og avansebaserte nøkkeltall Likviditets-, soliditets og cash flow nøkkeltall  Egenkapital-, Fremmedkapital og totalkapitalbehov og nøkkeltallsberegninger Varelagergjennomstrømning, gjennomsnittlig kredit og debettall for kunder og leverandører  EBIT, EBITA, PE og andre sentrale utfyllende begrepsforklaringer "Ikke økonomiske nøkkeltall": Kundetilfredshet, medarbeidertilfredshet mfl  Hvordan beregne nøkkeltall og finne frem til disse Tommelfingerregler om nøkkeltallstørrelser   Vi analyserer regnskapet til et kjent norsk selskap (anonymisert) og stiller de viktige spørsmålene til resultat og balanse, beregner nøkkeltall, finner problemområdene, skjulte verdiposter, krisesymptomer med mer.   Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer Kurset inngår som ett av de valgfrie kurs du kan ta i forbindelse med Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer og kan således inngå som tellende kurs i denne ordningen for deg som ønsker å utvide dine kunnskaper og spesialisere deg som autorisert styremedlem. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
16 Feb
13 Apr
Kurset tar for seg de juridiske, formelle og praktiske sidene ved emisjonsprosesser i aksjeselskaper. [+]
Emisjon og investorpresentasjon *Spes.kurs (live) Kurset tar for seg de juridiske, formelle og praktiske sidene ved emisjon. Formålet med kurset er at deltakerne skal bli godt kjent med de viktigste forhold og regler knyttet til praktiske emisjonsprosesser.  En emisjon kan kort beskrives som en utvidelse av selskapets egenkapital, hvilket da fører til en økning i selskapets aksjekapital. Et  søker ofte etter å få inn mer penger, gjennom å utstede nye aksjer som investorene kan kjøpe, og igjennom det da øke selskapets egenkapital. Prosessen skjer normalt ved at selskapets nye aksjer selges til en kombinasjon av nye og eksisterende aksjonærer til en forhåndsbestemt pris kalt emisjonskursen. Det er også ulike former for emisjon som; rettet emisjon, fortrinnsrettet emisjon og reparasjonsemisjon. Vi gjennomgår også fondsemisjoner som en del av kurset.  Vi går videre nærmere inn på de to hovedtypene av emisjoner / viktigste bakgrunnene for emisjoner; Vekstemisjon og Kriseemisjon. Vi vil også komme innom sider ved emisjonsprosesser som er spesielt viktige i forhold til børsnoterte selskaper.Videre tar kurset for seg tegningsinnbydelser, oversikten over informasjonen knyttet til verdipapirer, og hvilke krav som settes til disse. I tillegg lærer du om hvordan du kan hente inn mer kapital ved å benytte ulike måter for å presentere prosjektet / selskapet for investorer. * Spes.kurs (live) =  3 timers én-til-én nettbasert og spesialtilpasset kurs, med mulighet for personlig rådgivning fra kursholder sin side innenfor det aktuelle kurstema, og under selve kursgjennomgangen. Kurset avholdes på bestilt kursdato eller på en annen dato vi avtaler direkte med deg.   Kursinnhold: Begreper, definisjoner og forklaringer Emisjoner i Aksjeselskaper Emisjoner i Allmennaksjeselskaper som ikke er børsnoterte Emisjoner i børsnoterte selskaper Nytegning av aksjer - nyemisjon Fondsemisjon Rettede emisjoner Emisjonsforberedelser Gjennomføringen av emisjonen Formelle forhold og dokumenter Ugyldighet av emisjon Tegningsinnbydelser i praksis Investorpresentasjon Forretningsplan, strategisk plan Nøkkeltall og fremtidsutsikter Forventninger og krav ifm informasjon i presentasjoner   SLIK FUNGERER ALLE VÅRE NETTKURS og WEBINARER:  Ved bestilling:  Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. Link til kurset: På ettermiddagen før kursdato mottar du link til kurset som leveres via teams - alternativt - via zoom. Dersom du mot formodning ikke har mottatt kurslinken pr epost 1 time før kursstart - bør du sjekke ut din spamboks - alternativt kontakte oss på: post@styreforeningen.no  / Telefon: 22 99 77 00 for å få link tilsendt på nytt.  Link til Dropbox eller OneDrive mappe med kursmateriell og hjelpefiler: Alle våre kurs har inkludert en egen filmappe med materiell, faglig stoff og dokumentmaler vi bruker på kurset og som er grunnlag for utvidet frivillig selvstudium etter kurset. Det er ikke noe materiell du trenger å sette deg inn i før kurset starter.  Link til kursets filmappe mottar du sammen med kurslinken.  Kursdagen:  Logg deg på webinaret eller nettkurset ved å benytte mottatt link for å delta på kurset. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til noe interaktivitet og spørsmål fra og mellom deltakere og kursholder underveis.  Avslutningsvis i kurset:  Bilder av eventuelle «whiteboard» gjennomganger, eventuelt materiell du skal motta etter vår gjennomgang (fasiter til oppgaver avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler mm som man gjennom kurset tar i bruk, lastes opp i Dropbox- eller OneDrive mappen for kurset på slutten av kursdagen. Spørsmål / Assistanse etterpå:  Kontakt kursholder om du måtte ønske mer hjelp med temaer det aktuelle kurset omfatter eller om du ønsker en uforpliktende samtale med kursholder om utfordringer knyttet til emner fra kurset for deg eller i din bedrift. Du kan også kontakte oss for etterfølgende faglig support i medlemskapsperioden på: support@styreforeningen.no     [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
16 Feb
04 May
Kurset gir en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen. [+]
Kjøp og salg av virksomhet, M&A i praksis *Spes.kurs (live)  Kurset gir deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen fra forberedelse til gjennomføring og integrasjon / realisasjon. Deltagerne vil bli kjent med hva som er sentrale suksessfaktorer, hvordan maksimere verdi og hvordan finne rett kjøper når man skal selge en virksomhet. Tilsvarende hvorfor og hvordan kjøp av virksomheter ofte benyttes som et strategisk virkemiddel til å ekspandere, vokse, reposisjonere og digitalisere. Deltakerne blir inngående kjent med hele M&A prosessen fra A til Å, i hvordan prosessen bør struktureres og styres, og i med hva som er de sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess, både finansielt, juridisk, operasjonelt, kulturelt og kommersielt. De får også innføring i nødvendig terminologi, metoder og verktøy, samt får jobbe med spennende case i gruppe. I tillegg ser en på hvordan M&A kan finansieres, hvordan en kan unngå bomkjøp og hvordan kultur kan være en utfordring i forbindelse med integrasjonsprosesser. Kurset har som formål å gi deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen fra forberedelse til gjennomføring og integrasjon / realisasjon. Deltagerne blir godt kjent med hva som er de sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess og i hvordan en M&A-prosess bør struktureres og styres for å skape og realisere verdi. Videre skal deltagerne bli kjent med metoder og begreper for verdivurdering, M&A-strategi, finansiering, synergivurdering, forhandling, risikohåndtering, due diligence, «deal»-strukturer, kontrakter og avtaleverk, samt forstå hvilken betydning av kultur, styrt gjennomføring og kommunikasjon har på vellykket gjennomføring og integrasjon. * Spes.kurs (live) =  3 timers én-til-én nettbasert og spesialtilpasset kurs, med mulighet for personlig rådgivning fra kursholder sin side innenfor det aktuelle kurstema, og under selve kursgjennomgangen. Kurset avholdes på bestilt kursdato eller på en annen dato vi avtaler direkte med deg.  Kursinnhold: M&A Prosessen – faser, milepæler, aktiviteter, terminologi Styring og organisering av M&A M&A-strategi Suksessfaktorer Verdi, pris og synergiberegninger «Deal"-strukturer Finansiering Identifisering og håndtering av risiko Verdivurdering Forhandling Due diligence Ansvarsforhold Kontrakt og avtaleverk Integrasjon Gruppeoppgave/case   SLIK FUNGERER ALLE VÅRE NETTKURS og WEBINARER:  Ved bestilling:  Du mottar bekreftelse på kursplass ved bestilling. Link til kurset: På ettermiddagen før kursdato mottar du link til kurset som leveres via teams - alternativt - via zoom. Dersom du mot formodning ikke har mottatt kurslinken pr epost 1 time før kursstart - bør du sjekke ut din spamboks - alternativt kontakte oss på: post@styreforeningen.no  / Telefon: 22 99 77 00 for å få link tilsendt på nytt.  Link til Dropbox eller OneDrive mappe med kursmateriell og hjelpefiler: Alle våre kurs har inkludert en egen filmappe med materiell, faglig stoff og dokumentmaler vi bruker på kurset og som er grunnlag for utvidet frivillig selvstudium etter kurset. Det er ikke noe materiell du trenger å sette deg inn i før kurset starter.  Link til kursets filmappe mottar du sammen med kurslinken.  Kursdagen:  Logg deg på webinaret eller nettkurset ved å benytte mottatt link for å delta på kurset. Kursholder gjennomgår kursmateriell, foiler og annet aktuelt materiell. Det er lagt opp til noe interaktivitet og spørsmål fra og mellom deltakere og kursholder underveis.  Avslutningsvis i kurset:  Bilder av eventuelle «whiteboard» gjennomganger, eventuelt materiell du skal motta etter vår gjennomgang (fasiter til oppgaver avhengig av kurstype), samt andre hjelpemidler mm som man gjennom kurset tar i bruk, lastes opp i Dropbox- eller OneDrive mappen for kurset på slutten av kursdagen. Spørsmål / Assistanse etterpå:  Kontakt kursholder om du måtte ønske mer hjelp med temaer det aktuelle kurset omfatter eller om du ønsker en uforpliktende samtale med kursholder om utfordringer knyttet til emner fra kurset for deg eller i din bedrift. Du kan også kontakte oss for etterfølgende faglig support i medlemskapsperioden på: support@styreforeningen.no   [-]
Les mer
2 semester 98 300 kr
Utdanning i regnskap, lønn og økonomi med praktisk opplæring i moderne regnskaps- og lønnssystemer. 60 studiepoeng. [+]
Regnskapskonsulent - allsidig utdanning i regnskap, lønn og økonomi Studiet Regnskapskonsulent er praktisk og direkte yrkesrettet, og tilpasset de krav som stilles til regnskapsarbeidet som utføres i små og mellomstore bedrifter. Studiet gir allsidige kunnskaper og ferdigheter innen regnskapsområdene i tillegg til sentrale lønnsområder. Gjennom studiet får studentene god oversikt over regnskaps- og lønnsområdene, og opparbeider sunne holdninger tilknyttet etterlevelse av gjeldende lover og regelverk innen områdene studiet omhandler. Det er lagt opp til utstrakt bruk av informasjonsteknologiske hjelpemidler gjennom studiet. Studentene benytter moderne regnskaps- og lønnssystemer som har nødvendig funksjonalitet for å forberede studentene på virkeligheten de vil møte i arbeidslivet. Parallelt gis det teoretisk opplæring som skal sikre forståelse for arbeidet som utføres, sette dette inn i en større sammenheng og gi en underliggende handlingsberedskap basert på forståelse både for faget, yrket og generell bruk av aktuelle hjelpemidler. Ved avsluttet studie innehar studentene tilstrekkelige kunnskaper, ferdigheter og trygghet til å kunne gjennomføre selvstendig arbeid innen regnskaps- og økonomiområder. Dette innebærer å kunne ta ansvar for et regnskap gjennom året, samt kunne jobbe selvstendig med flere sentrale årsavslutningsmomenter. Studentene skal også være trent i teamarbeid, og skal kunne gjennomføre arbeidsoppgaver som del av et team. Du vil, etter gjennomført og bestått studie, få tittelen "Regnskapskonsulent"   Jobbmuligheter Våre studenter er etterspurte i næringslivet, og flere får jobb før studiet er ferdig. Våre tidligere studenter finner du i alle typer bedrifter, ikke bare i regnskapsbyråer. Uansett yrke og bransje er regnskap, økonomi, lønn, budsjettering og fakturering i ulik grad en nødvendig del av virksomheten. Noen vil kombinere  arbeidsoppgavene sine innenfor regnskap og økonomi med andre oppgaver i bedriften, noen jobber på regnskapskontor og noen starter egen bedrift.  Har du yrkeserfaring fra en annen bransje fra før kan det være en fordel for deg. Nettopp fordi din bransjekunnskap kombinert med økonomiforståelsen er verdifull for bedriften. Mange regnskapsbyråer, bedrifter og bemanningsselskaper velger å ta kontakt med oss når de trenger nye medarbeidere.   Praktisk undervisning Gjennom studiet jobber studentene med praktiske oppgaver ved bruk av aktuelle regnskaps- og lønnsprogrammer. Vi benytter det Vismabaserte regnskapssystemet Tripletex som grunnlag for den praktiske opplæringen i regnskap. I studietiden har du tilgang til alle programmer som benyttes i opplæringen uavhengig av om du sitter hjemme eller på skolen. Vi benytter varierte undervisningsformer som klasseromsundervisning, praktiske oppgaver, prosjekter i samarbeid med næringslivet etc. for å gjøre opplæringen mest mulig relevant og variert.    Påbygningsmuligheter Etter å ha fullført og bestått Regnskapskonsulentstudiet kan du søke deg direkte inn på et påbygningshalvår. Ved å fullføre dette halvåret vil du få tittelen "Regnskapsøkonom". Den totale lengden på utdanningen vil da være 1,5 år.   Er du usikker på hva du skal studere? Hva skal jeg bli?  - Hva skal jeg studere?  - Hva bør jeg studere?  - dette er spørsmål som mange stiller seg. Valgmulighetene er mange. En fagskole har et praktisk fokus, og skiller seg tydelig fra en teori- og forskningsbasert utdanning ved høyskole/universitet. Næringslivet ønsker i økende grad å rekruttere personer med praktisk kompetanse som kan generere merverdi for bedriften fra første dag. En fagskoleutdanning tilfredsstiller disse ønskene fra næringslivet og hjelper deg raskere i jobb.  Hvis du er usikker på hva som passer for deg så ta gjerne kontakt med oss for en gratis og uforpliktende studiesamtale/veiledning. Vi hjelper deg å velge det som er passer best for deg. [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i offentlige anskaffelser med Jacob Magne Landsvik. Lær å lykkes med gode innkjøp på vegne av det offentlige. [+]
Kurs i offentlige anskaffelser med Jacob Magne Landsvik. Lær å lykkes med gode innkjøp på vegne av det offentlige.  Rollen som offentlig innkjøper stiller krav til en rekke ulike kompetanser og ferdigheter. En god innkjøper blir man kun ved å gjennomføre anskaffelser.  I dette kurset viser Jacob Magne Landsvik deg bredden i innkjøpsfaget som de siste årene har fått en alt for stor oppmerksomhet mot juridisk kunnskap. En innkjøper er en verdiskaper som trenger oppmerksomhet mot en rekke andre grunnleggende forutsetninger for å lykkes med det gode innkjøp. God forståelse for krav til rollen som innkjøper God forståelse for anvendelsen av lov og forskrift om offentlige anskaffelser God forståelse for anskaffelsesprosessens ulike faser Grunnleggende kunnskap om etiske problemstillinger, herunder habilitet i anskaffelsesprosessen. Betydningen av miljø- og samfunnsansvar Grunnleggende kunnskap om klagehåndtering/klagebehandling Grunnleggende kunnskap om kontraktsoppfølging   Leksjoner Introduksjon til kurset Formålet med offentlige anskaffelser Viktige forutsetninger for å bli en god innkjøper Betydningen av god kunnskap Grunnleggende styringsdokumenter Habilitet og etikk i anskaffelsesprosessen Lover og forskrifter i et anskaffelsesfaglig perspektiv Systemstøtte for offentlige anskaffelser Anskaffelsesprosessen Grunnleggende forutsetninger Klage fra leverandører på tildelingen Hvorfor inngå rammeavtaler? Miljø- og samfunnsansvar Grunnleggende elementer i kontraktsoppfølgingen Gevinster og gevinstrealisering Hvordan kan innkjøpsfunksjonen bidra til innovasjon? Oppsummering [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 750 kr
14 Mar
11 May
Vedtektene i et selskap er ofte satt opp etter en enkel standard mal, på tross av at det er den viktigste forankringen for aksjeselskapet. [+]
MEDLEMSKURS: Vedtektene - de viktige formelle forankringer for selskapet (Gratis for medlemmer)   Kursinnhold: Vedtektene – selve forankringen av eiernes interesser for selskapet Lovenes standardiserte minimumsregler for vedtekter Avtalefrihet som utgangspunkt – hva enes vi om og hvorfor? Selskapsavtale, selskapsreglemet og andre lignende fora Formål – spesialtilpasset fremtiden og alternative muligheter Styresammensetting, særregler og tilknytning av styreinstruksen Forankringer i overordnet strategidokument og retningslinjer Eierskap, aksjonærrettigheter og begrensninger Andre vesentlige områder som vedtektene bør omhandle   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no   Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no:  Kr. 2.750,- + mva.   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: - alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs - dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm - avklaringstime hvert halvår, medlemssuppert pr telefon/epost - anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no - ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 6 dager 23 000 kr
Kurset skal gi deltakerne kunnskaper om utvikling og gjennomføring av kontrakts- og leverandørstrategier. [+]
Innhold Kurset legger vekt på hvordan profesjonelle organisasasjoner i private og offentlig sektor skaper og tilegner seg verdi gjennom bruk av eksterne ressurser i et samarbeid med leverandører. Det passer godt sammen med Strategisk markedsføring, og gir disse en grundig innføring i muligheter og utfordringer i en B-2-B kontekst. Læringsutbytte Kunnskap Etter fullført kurs skal deltakerne ha kunnskap om: - Alternative ressurs- og produksjonsmodeller (marked eller intern organisering) - Ulike kontraktstyper (klassisk, neoklassisk, relasjonell) - Kontrakts prosesser fra forespørsel til kontrakt - Kontrakts relasjoner - Relasjonen som strategisk ressurs Arbeidsformer Samlingsbaserte forelesninger med tre samlinger à to dager. Mellom samlingene må deltakerne arbeide selvstendig og i grupper med oppgaver og cases, gjerne i tilknytning til egen organisasjon. Det legges opp til at studentene er aktive og bidrar med egne erfaringer og/eller problemstillinger.  Hva man står igjen med etter endt kurs er i stor grad bestemt av egen innsats. Vurdering/eksamen For å avlegge eksamen må to skriftlige innleveringer med presentasjon, i grupper, være bestått. Eksamen: Hjemmeeksamen med varighet 7 dager og gis karakter A - F, hvor "F" er stryk. Dato oppgis senere. Det er anledning til å ta enkeltemner uten å gjennomføre hele mastergraden. [-]
Les mer