Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

Leknes 24 timer 17 000 kr
Kurs i Electronic Chart Display and Information System [+]
ECDIS kurs ECDIS er et PC basert navigasjonsverktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC). Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3.  Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: Bruke ECDIS på samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. Kunnskap om muligheter og begrensninger med ECDIS Vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). Operasjonelle prosedyrer. Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  Undervisningen gjennomføres i et ECDIS desk-top klasserom med ECDIS stasjon til hver av deltakerne.   Kaffe og enkel lunsjservering.     [-]
Les mer
4 timer 990 kr
Opplæringen skal ivareta personellets sikkerhet, være tverrfaglig og dekke minimumskrav til kompetanse og ferdigheter som er nødvendig for å utføre aktivitetene de er git... [+]
kursing og opplæring på arbeidsplassen i eget sikkerhetsutstyr og relevant førstehjelp for den ansatte. Emner i kurset. BRANNVERN: BRANN TEORI VARME/RØYK SPREDNING I BYGNINGER BRUK AV HÅNDSLUKKERE SLUKKEØVELSER FØRSTEHJELP: HLR (HJERTE- LUNGE REDNING) KVELNING BLØDNINGER BRANNSKADER FALLSKADER PRAKTISKE ØVELSER [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 24 900 kr
17 Jun
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
1 time 300 kr
På forespørsel
1 times ISPS-kurs for Mo i Rana Havn InnledningI 2004 kom det krav om terrorsikring for alle havner som betjente internasjonal skipsfart. Mo i Rana Havn kom inn unde... [+]
1 times ISPS-kurs for Mo i Rana Havn InnledningI 2004 kom det krav om terrorsikring for alle havner som betjente internasjonal skipsfart. Mo i Rana Havn kom inn under disse kravene, og har etablert et system som er godkjent av Kystdirektoratet som er tilsynsmyndighet. Her foreligger et krav om adgangskontroll for alle som skal bevege seg innenfor dette inngjerdede ISPS-området. For å få tilgang til dette området kreves det at du gjennomfører et kurs på ca. en time. Du vil da få utstedt et adgangskort med bilde som kan brukes i alle havner tilknyttet Mo i Rana Havn ISPS. Et vilkår for utstedelse av et slikt adgangskort, er at bedriften må være forhåndsgodkjent som leverandør av varer og tjenester til Mo i Rana Havn. Slik forhåndsgodkjenning kan gis av PFSO MO i Rana Havn.Kurset gjennomføres ved MIP Sikkerhetssenter. Følgende terminaler er ISPS-terminaler tilknyttet Mo i Rana Havn: Rana Industriterminal, Toraneskaia, Bulkterminalen, Rana Gruber, Norwegian Talc Altermark og Hydro Texaco.Pris kr. 300.- pr. adgangskort MålgruppePersonell ansatt hos en av våre forhåndsgodkjente levarandører, som har behov for adgang til en av de ovenfor nevnte terminalerMålsettingEtter kurset skal deltakeren ha klart for seg hvilke regler som gjelder i ISPS-havner og til hvilke krav som stilles. Kursinnhold Organisasjonen i Mo i Rana Havn Kystverkets minimumskrav Krav i koden De forskjellige sikkerhetsnivå Adgangskontrollsystemet med overvåkningen DokumentasjonEtter endt kurs får bedriftens kontaktperson tilsendt adgangskortet. Deltakelsen blir registrert i vår base som dokumentasjon for ettertiden. Påmelding eller nærmere informasjon om kurset får du ved å ringe PFSO Mo i Rana Havn Richard Erlandsen på tlf: +47 75 13 63 80 eller ved å sende en mail til PFSO. [-]
Les mer
3 dager 11 800 kr
Krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bord. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk førstehjelp i henhold til STCW kodens tabell A-VI/4-1FREKVENS:Gyldig i 5 årMYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-1, krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bord.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk førstehjelp i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. [-]
Les mer
5 dager 16 kr
STCW sikkerhetskurs, tidligere kjent som IMO50, er et obligatorisk minstekrav for de som skal jobbe på fiskefartøy. [+]
Emner som gjennomgås er følgende: Personlige redningsteknikker Forebyggende av brannvern og brannslokking Grunnleggende førstehjelp Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø [-]
Les mer
Gravdal 6 400 kr
03 Jun
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip - oppdatering 10 timer [+]
Oppdateringskurs for folk som innehar gyldig kursbevis fra "Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip". Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er beregnet for mannskap på:a. lasteskip med lengde (L) under 24 meterb. lasteskip med bruttotonnasje under 500c. lasteskip i fartsområder til og med liten kystfartd. passasjerskip med passasjersertifikat for 12 eller færre passasjerer MÅL:Sikre at deltakerne får en grunnleggende sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensning under driften av skipet. Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4. FREKVENS:Gyldig 5 år. Hvis kompetansen er utgått, må det dokumenteres 12 måneders fartstid med gyldig ferdighetssertifikat eller kurs. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på nytt kurs. MYNDIGHETSKRAV:Emnene tar utgangspunkt i STCW-konvensjonens regel VI, Avsnitt A-VI/1 og tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4, men innhold og omfang er tilpasset til skip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. INNHOLD:Forebyggende brannvern og brannslokkingPersonlige redningsteknikkerGrunnleggende førstehjelp Forkunnskaper   Krav til forkunnskap er gjennomført kurs i sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip eller annen godkjent sikkerhetsopplæring. Hvis kompetansen er utgått, må det dokumenteres 12 måneders fartstid med gyldig ferdighetssertifikat eller kurs. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på nytt kurs. Varighet   Kurset skal gjennomføres på minimum 10 timer En kursdag skal være på max.10 undervisningstimer. Målgruppe   Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er beregnet for mannskap på:a. lasteskip med lengde (L) under 24 meterb. lasteskip med bruttotonnasje under 500c. lasteskip i fartsområder til og med liten kystfartd. passasjerskip med passasjersertifikat for 12 eller færre passasjerer [-]
Les mer
Vikna 3 dager 12 200 kr
30 Jun
25 Aug
Repeterer ROC for sertifikatholdere med tidligere utgått ROC sertifikat [+]
GMDSS – ROC (Restricted Operator’s Certificate) Kurset gir opplæring i henhold til kravene for ROC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). Det kreves at alle vaktansvarlige navigatører om bord i radiopliktige skip og installasjoner i radiodekningsområde A1 har ROC. Det legges vekt på regelverk, prosedyrer og operativ bruk av maritimt radioutstyr som VHF med DSC, NAVTEX og diverse nødradioutstyr samt nødbatterier. I tillegg gjennomgås minst to søk- og redningsøvelser (SAR). Det kreves tilfredsstillende engelskkunnskaper, samt normal hørsel og syn for å delta på kurset. Krav til forkunnskap: Deltakeren må inneha tidligere ROC sertifikat. Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne benytte det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS) . Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 20 timer fordelt på 3 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Nettkurs 9 timer 4 990 kr
Tilleggskompetanse for skipsfører på lasteskip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart som skal utføre ankerhåndtering eller slep. [+]
Nettkurs Ankerhåndtering og slep. Skipsfører på et skip som skal utføre ankerhåndtering eller slep skal som et minimum ha kunnskap om: a) å utarbeide, bruke og forbedre prosedyrer b) å identifisere risikoer og utarbeide risikoanalyser (se verktøy for risikovurdering på www.sdir.no) c) vedlikehold d) opplæring e) skipsførers plikter.   Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i emneplanen gjennom avsluttende prøve på nett. Hvert enkelt emne i avsluttende prøve skal være bestått. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 2 dager 19 500 kr
18 Jun
For de som allerede har gjennomført Hurtigbåt Grunnopplæring. Innebærer oppfriskning av samtlige emner fra Hurtigbåt Grunnopplæring. Retrening gjennomføres iløpet av 24-3... [+]
Retrening av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer, gruppeoppgaver og fokus på HF (Human Factors), lederskap, situasjonsoppfatning, beslutningsprosesser, stresshåndtering, og kommunikasjon. Retrening gjennomføres iløpet av 24-30 måneder før utløpsdato. Oppfriskning Regelverk – Nasjonale og internasjonale Bakgrunn for ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Introduksjon BRM/ERM BRM/ERM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM/ERM og eksamen Nødsituasjoner og kriser Eksaminering Vurdering i simulator. Forberedelser E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Læringsmål Kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
5 dager 16 900 kr
Kurs for personell som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2. FREKVENS:Gyldig i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk behandling i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Introduksjon av livreddende førstehjelp og medisinsk behandlingLivreddende førstehjelpSirkulasjonssviktHygiene om bordHjerte – lungeredning, oksygenterapi, akutte sykdommerHode/nakke/ryggskaderMentale reaksjoner og stressmestringRessurser om bord og Radio MedicoAlkohol- og stoffmisbrukGynekologi – fødseTannbehandlingDødsfall til sjøsGenerell sykepleieOvervåkning og dokumentasjonSykdomslæreBehandling av reddede personer, hypotermiMedikamenter og medisinsk utstyrSårbehandlingEnkel kirurgisk behandlingPraktiske øvelser i medisinsk behandlingTropiske sykdommer, vaksinasjonerAkutte mage/tarm lidelser Kurset tilsvarer tidligere IMO40. For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Vikna 5 dager 25 400 kr
10 Jun
01 Sep
Kurset er beregnet for offiserer som ikke opprettholder kravet til fartstid de siste 5 år. [+]
66 timer sikkerhetskurs navigatører Kurset er beregnet for dekksoffiserer som ikke opprettholder kravet til fartstid de siste 5 år. Krav til forkunskap:Kursdeltager skal ha gjennomført og bestått opplæring i henhold til videregående sikkerhetsopplæring tabeller A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1 og 40 timer medisinsk behandlig. Læremål:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabeller A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1(maskin og dekk) og medisinsk benhandlig(dekk). Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 66 timer fordelt på 4 dager + e-læring.   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
7 dager 26 700 kr
Oppgraderingskurs for dekksoffiserer uten godkjent fartstid 66t [+]
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning: Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis) Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis) Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis) Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern: Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis) Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis) Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori) Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk behandling: Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord Kurset tilsvarer tidligere IMO80.   [-]
Les mer
Horten 4 dager 17 900 kr
23 Sep
03 Nov
MÅLGRUPPE: Personell som skal tjenestegjøre som MOB-båt mannskap.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Liten MOB-båt grunnkurs skal repetere... [+]
MÅLGRUPPE: Personell som skal tjenestegjøre som MOB-båt mannskap.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Liten MOB-båt grunnkurs skal repeteres hver 24. måned.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må ha gjennomført grunnleggende sikkerhets- og beredskapskurs. VHF/SRC-sertifikat.   INNHOLD: Organisasjon/operasjon/oppgavefordeling Myndighets- og bransjekrav MOB-båt teknisk Manøvrering Krok-arrangement - utsetting/opphenting Navigasjon og kompassbruk Mørkekjøring Samband og kommunikasjon Søk og redning Førstehjelp   ANNET:     Mørkekjøring er en del av kurset, og det påføres kursbeviset om mørkekjøring har blitt gjennomført [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Bodø 3 dager 24 000 kr
Grunnleggende kurs for brobesetningen på hurtigbåt. [+]
Grunnleggende kurs hurtigbåt  inkl. BRM og ERM. MYNDIGHETSKRAV: Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet. STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III. I tillegg tilfredsstiller kurset internasjonale krav og krav fra Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs.   INNHOLD: Grunnleggende prinsipper rundt menneskelige faktorer som har innvirkning under operative forhold ved føring av hurtigbåt -Situasjonsoppfatning, kommunikasjon og holdninger Kunnskap og forståelse for de grunnleggende prinsipper rundt forhold som påvirker resursutnyttelsen på hurtigbåt Regelverket som er knyttet til operasjon av hurtigbåt Bruk av prosedyrer og prosedyrebygging.  Grunnleggende prinsipper rundt menneskelige faktorer som har innvirkning under operative forhold ved føring av hurtigbåt. Situasjonsoppfatning, kommunikasjon og holdninger Kunnskap og forståelse for de grunnleggende prinsipper rundt forhold som påvirker resursutnyttelsen på hurtigbåt Regelverket som er knyttet til operasjon av hurtigbåt Bruk av prosedyrer og prosedyrebygging.    MÅL: Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer