Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

Horten 3 dager 20 900 kr
15 Sep
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
Nordkapp 40 timer 21 800 kr
Nordkapp maritime fagskole tilbyr kurs for mannskaper som skal tjenestegjøre om bord i hurtigbåt. [+]
Form: Klasserom/Simulator Varighet: 5 DAGER For navigatør, maskinist og øvrige mannskap Kurset tilfredsstiller internasjonale krav og krav fra Sjøfartsdirektoratet i kvalifikasjonsforskriften av 9. mai 2003 nr. 68, jfr. § 9-3 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs.   Kurset tilfredsstiller de krav det er satt til brobesetningen på hurtiggående fartøy (forskrift av 090503 nr.4§9-3 ( 2 )   Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. BRM: Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre sikkert vakthold og praktisere god ledelse på bro. ERM: Kandidatene skal ha kompetanse som gjør dem skikket til å vurdere og opprettholde skipets sjødyktighet. Opplæringen gjennomføres som forelesninger og praktiske øvelser i simulator for å belyse aspekter innen stresshåndtering, kommunikasjon, situasjonsoppfatning og beslutningsprosesser.   [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 25 900 kr
18 Nov
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 3 dager 24 000 kr
Grunnleggende kurs for brobesetningen på hurtigbåt. [+]
Grunnleggende kurs hurtigbåt  inkl. BRM og ERM. MYNDIGHETSKRAV: Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet. STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III. I tillegg tilfredsstiller kurset internasjonale krav og krav fra Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs.   INNHOLD: Grunnleggende prinsipper rundt menneskelige faktorer som har innvirkning under operative forhold ved føring av hurtigbåt -Situasjonsoppfatning, kommunikasjon og holdninger Kunnskap og forståelse for de grunnleggende prinsipper rundt forhold som påvirker resursutnyttelsen på hurtigbåt Regelverket som er knyttet til operasjon av hurtigbåt Bruk av prosedyrer og prosedyrebygging.  Grunnleggende prinsipper rundt menneskelige faktorer som har innvirkning under operative forhold ved føring av hurtigbåt. Situasjonsoppfatning, kommunikasjon og holdninger Kunnskap og forståelse for de grunnleggende prinsipper rundt forhold som påvirker resursutnyttelsen på hurtigbåt Regelverket som er knyttet til operasjon av hurtigbåt Bruk av prosedyrer og prosedyrebygging.    MÅL: Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 24 timer 24 990 kr
Kurset er beregnet på offiserer som ønsker å gjennomføre ISM intern revisjoner på rederikontor og ombord i fartøyet. Godkjent for sertifisering som revisor. Gjennomføres ... [+]
Sikkerhetssenteret Rørvik tilbyr i samarbeid med Norsk Sertifisering AS, 24 timers kurs for akkreditert sertifisering av ISM revisorer og revisjonsledere. Kort om kursinnholdet: ISM koden - gjennomgang og oppgaver NS EN  ISO 19011 Standard rof revisjonsteknikk - gjennomgang og oppgaver Revisjonsteknik, revisjonstyper etc. Aktuelt lovverk, gjennom,gang og diskusjoner, forklaringer Avviksbehandling, nestenulykker, kontinuerlig forbedring og oppgaver Ledelsens gjennomgåelse, skipsledelsens gjennomgåelse Ved gjennomgått og bestått kurs kan man i etterkant ta digital eksamen til Norsk Sertifisering AS for å bli sertifisert revisjonsleder.    Detaljert informasjon vil bli gitt under kurset.  [-]
Les mer
Horten 2 dager 10 900 kr
11 Sep
09 Oct
13 Nov
Fiskere opptatering [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fiskere som skal oppdatere sin sikkerhetskompetanse iht STCW-F eller forskrift om sikkerhetsopplæring for fiskere.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 20 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Sikkerhetsopplæring iht STCW-F skal oppdateres hvert 5. år. Sikkerhetsopplæring iht forskrift om sikkerhetsopplæring for fiskere skal repeteres minimum hvert 8. år.   ØNSKET FORKUNNSKAP: Kursdeltager må dokumentere tidligere gjennomført sikkerhetsopplæring for fiskere.   INNHOLD: STCW A-VI/1-1 Personlige redningsteknikker STCW A-VI/1-2 Forebyggende brannvern og brannslokking STCW A-VI/1-3 Grunnleggende førstehjelp STCW A-VI/1-4 Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø   ANNET: Kurset er ekvivalent med oppdatering av sikkerhetsopplæring for sjøfolk. [-]
Les mer
Nordkapp 2 dager 8 800 kr
15 Sep
22 Oct
19 Nov
Deltakerne får oppdatert sin grunnleggende sikkerhetsopplæring, som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten om bord. [+]
  Kurset skal sikre at deltakerne får vedlikeholdt sin grunnleggende sikkerhetsopplæring, som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensing under driften av skipet. Kurset inneholder emner som: STCW tabell A-VI/1-1Personlige redningsteknikker STCW tabell A-VI/1-2Forebyggende brannvern og brannslokking STCW tabell A-VI/1-3Grunnleggende førstehjelp     [-]
Les mer
10 dager 31 000 kr
Kurs for dekks- og maskinoffiserer, samt andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner om bord på skip. [+]
Kurs for dekks- og maskinoffiserer, samt andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. MÅL:Deltakerne skal etter endt kurs kunne:Ta kommando over redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting. Betjene motor på redningsfarkost. Ha ansvar for overlevende og redningsfarkost etter at skipet er forlatt. Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder sambands og signalutstyr og lys- og røyksignaler.Lede brannslokningsoperasjoner om bord på skip. Organisere og lære opp brannlag. Inspisere og vedlikeholde anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking. Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse.Gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord. FREKVENS:Gyldig i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 kodens avsnitt A, tabell VI/2 - 1 Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter, tabell VI/3 Brannledelse og tabell VI/4 - 1 Medisinsk førstehjelp. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning:Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis)Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis)Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis)Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern:Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis)Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis)Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori)Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk førstehjelp:Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord Kurset tilsvarer tidligere IMO80. [-]
Les mer
Gravdal 16 timer 10 000 kr
09 Oct
23 Oct
13 Nov
Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2. Gyldig i 5 år. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord og krav i EU direktiv92/29/EØF, som fastsatt i artikkel 5, pkt. 3, jf. samme direktivs artikkel 4.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk behandling i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Introduksjon av livreddende førstehjelp og medisinsk behandlingLivreddende førstehjelpSirkulasjonssviktHygiene om bordHjerte – lungeredning, oksygenterapi, akutte sykdommerHode/nakke/ryggskaderRessurser om bord og Radio MedicoGenerell sykepleieSykdomslæreMedikamenter og medisinsk utstyrPraktiske øvelser i medisinsk behandling [-]
Les mer
8 timer 4 900 kr
Krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bord. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk førstehjelp i henhold til STCW kodens tabell A-VI/4-1.FREKVENS:Gyldig i 5 årMYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW konvensjonens regel VI/4, STCW koden.s avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-1, krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bordINNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk førstehjelp i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 27 700 kr
Kystskipper D5 sertifikat for yrkesbåter inntil 500 BT får du hos Norsk Maritimt Kurssenter. Kurset holdes som virtuelt klasserom med instruktør [+]
Føl trygghet ved å ta KYSTSKIPPER D5 kurs hos en av landets største og mest erfarne tilbydere av maritime kurs - NMKS Sertifikatet gir rett til å føre yrkesbåter inntil 500 BT i Nord – og Østersjøfart. Hovedemnene for D5 nautiske fag består av:   1. Navigasjon   2. Navigasjonsmidler m/radarplotting   3. Skipslære m/laste - og stabilitetslære   4. Sjøveisregler og brovakthold.    For emneplan og mer informasjon, gå til  www.nmks.no  For å få D5 sertifikat kreves det også GOC eller ROC sertifikat Det er i tillegg krav om SIKKERHETSKURS for sjøfolk på 50 timer og/eller 80 timer, samt 40 timer medisinsk behandling.   For å få utstedt sertifikat etter STCW 2010 med gyldighet i 5 år må man også gjennomføre tilleggskursene: ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) minimum 24 timer(emneplan: www.nmks.no) BRM (Bridge Resource Management) minimum 30 timer  AIS (Automatic Identification System) er etter 9.1.2015 ikke påkrevd for å få utstedt kompetansesertifikat for dekksoffiser etter STCW-konvensjonen. [-]
Les mer
Bodø 4 dager 15 000 kr
14 Oct
Kurs for personell som er tiltenkt sikkerhetsfunksjon som livbåtfører eller mann over bord båtfører. [+]
Kurs for personell som er tiltenkt sikkerhetsfunksjon som livbåtfører eller mann over bord båtfører. MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1.  FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter, unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av redningsfarkost mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Ta kommando over en redningsfarkost eller mann over bord båt under og etter utsetting (teori og praksis). Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praktisk demonstrasjon). Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis). Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler (teori og praktisk demo). Gi førstehjelp til overlevende (teori og praksis). For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Vikna 1 dag 11 400 kr
06 Nov
Oppdatering Hurtiggående MOB rettet mot personell som skal være en del av MOB-mannskapet om bord [+]
Oppdatering hurtiggående MOB med e-læring Kurset er rettet mot personell som skal være en del av MOB-mannskapet om bord, eller skal håndtere MOB-båt i forbindelse med andre oppdrag. Læremål: Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 1 dag + e-læring. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Vikna
29 Sep
14 Oct
For deg som trenger å ta opp en eksamen for å kunne søke ut Dekksoffiser klasse 6 (D6). [+]
Her kan du melde deg på de eksamene du mangler for å kunne søke ut Dekksoffiser klasse 6 (D6). Dette gjelder kun for de som har gjennomført et D6 kurs,men som ikke har fått bestått på alle eksamene. Opplegget er som følger: 1. Kurset starter med obligatorisk oppstart her på Sikkerhetssenterets lokaler (1 dag), der man vil få generell info, vite hva man skal jobbe med og hva som er forventet av kursdeltakerne. utdeling av læremateriell og utstyr. Ta med headsett for pc. Her får du og vite hvilken dag/deg du skal møte til eksamen. 2. Så er det 5 uker med egenstudier der man på egen hånd gjennomgår pedagogisk opplagte e-lærings-moduler og arbeidsoppgaver 3.Etter 5 uker med egenstudier så er det 5 dager med intensiv undervisning, eksamener og simulatorkjøring. Opplyser om at er beregnet lange dager i denne uken. Her deltar du på de dagene for det/de fagene du tar opp. NB: Har man ikke gjennomført modulene i e-læringen som instruert, så vil man ikke kunne møte opp på eksamensuken.      Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før oppstartsdatoen i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte.   Når du melder deg på her forplikter du deg til å: Sende oss vitnemål/kursbevis fra forrige kurs så snart som mulig Møte på oppstartsdagen til D6 kurset Jobbe jevnlig med faget ditt på nettkurset Møte 0830 på eksamensdagen og delta på undervisningen før eksamen   [-]
Les mer
Nettkurs 4 950 kr
Formålet med kurset er at mannskap om bord får kunnskap om emner knyttet til batterier. Her får du kunnskap innen batterikjemi, -oppbygging, -helse, -systemer og farer kn... [+]
Kurset tilfredsstiller Sjøfartsdirektoratets krav til opplæring gitt i forskrift 1. januar 2005 nr. 8 om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for de som har sitt arbeid om bord på skip (ASH-forskriften) § 2-6 og rundskriv datert 26.01.2022. "Veiledning til krav til opplæring om kjemiske lager for energi (maritime batterisystemer) om bord i norske skip". Opplæringen av den som skal betjene, utføre inspeksjon eller vedlikehold av maritime batterisystemer i bruk om bord på skip, er en viktig forutsetning for å kunne utføre oppgavene på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte. Den som skal betjene, utføre inspeksjon eller vedlikehold av maritime batterisystemer i bruk ombord på norske skip skal ha• opplæring tilpasset funksjon eller arbeidsoppgaver• nødvendig praktisk opplæring i tillegg til den teoretiske opplæringen• regelmessig vedlikehold av kompetanse. MålsettingOpplæringen om maritime batterisystem skal inkludere• risikoene og farene som bruk av maritime batterisystem representerer• tilpasset sikkerhetsopplæring, framgangsmåter, planer og instrukser, herunder eventuelle sjekklister for å sikre maritime batterisystems tekniske tilstand og egnethet før bruk• utstyrsspesifikk opplæring.  KompetansemålEtter fullført opplæring skal den som skal lede eller utføre arbeidsoppgaver knyttet til å betjene, utføre inspeksjon eller vedlikehold av maritime batterisystemer- kjenne til batterikjemi og de forskjellige typer battericeller- kjenne til frekvensomformer- kjenne til viktige tekniske begreper for batterisystem- kunne redegjøre for farene knyttet til batterisystem i et sikkerhetsperspektiv- kunne redegjøre for farene knyttet til ulike risikoer (temperatur, forgiftning og antennelse)- kunne redegjøre for hjelpesystem- kunne redegjøre for batterisystemets viktige og kritiske alarmer med tanke på mulig årsak til og konsekvens av alarmer- kunne redegjøre for håndtering av farer og hendelser som kan oppstå i maritime batterisystemer- kunne vurdere risiko knyttet til batterisystem individuelt og i samarbeid med andre.   Minner på at i tillegg til dette kurset, alltid må være utført dokumentert opplæring på batterisystemet ombord i det skipet man arbeider på i forhold til den enkeltes arbeidsoppgaver. Siden det er forskjellige batterisystemer og løsninger på forskjellig skipstyper så er denne dokumenterte intern opplæringen veldig viktig å gjennomføre og ikke minst dokumentere.  [-]
Les mer