Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

8 000 kr
ROC - Restricted Operator's Certificate For de som trenger radiosertifikat i maritim næring [+]
Sertifikatet er gyldig for betjening av det GMDSS radioutstyr som er påbudt om bord i fartøy med radioutstyr for dekningsområdet A1. Sertifikatet er gyldig i fem år fra utstedelsesdato. Det maritime radiosertifikat ROC kan utstedes til personer som har bestått skriflig og praktisk muntlig eksamen, gjennomført SAR-øvelser og hvor det er sendt søknad, karakterliste fra og SAR-registreringsskjema fra utdanningsinstitusjonen.    [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 2 dager 20 900 kr
03 Sep
19 Nov
For de som allerede har gjennomført Hurtigbåt Grunnopplæring. Innebærer oppfriskning av samtlige emner fra Hurtigbåt Grunnopplæring. Retrening gjennomføres iløpet av 24-3... [+]
Retrening av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer, gruppeoppgaver og fokus på HF (Human Factors), lederskap, situasjonsoppfatning, beslutningsprosesser, stresshåndtering, og kommunikasjon. Retrening gjennomføres iløpet av 24-30 måneder før utløpsdato. Oppfriskning Regelverk – Nasjonale og internasjonale Bakgrunn for ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Introduksjon BRM/ERM BRM/ERM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM/ERM og eksamen Nødsituasjoner og kriser Eksaminering Vurdering i simulator. Forberedelser E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Læringsmål Kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 25 900 kr
02 Sep
18 Nov
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
4 dager 16 000 kr
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på skip med lengde (L) under 24 meter1 i fartsområde liten kystfart. [+]
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er beregnet for mannskap på:a. lasteskip med lengde (L) under 24 meterb. lasteskip med bruttotonnasje under 500c. lasteskip i fartsområder til og med liten kystfartd. passasjerskip med passasjersertifikat for 12 eller færre passasjerer MÅL:Sikre at deltakerne får en grunnleggende sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensning under driften av skipet. Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4. FREKVENS:Gyldig 5 år.Med gyldig kursbevis kan man gjennomføre oppdateringskurs. Hvis kompetansen er utgått må det dokumenteres 12 måneders fartstid med gyldig ferdighetssertifikat eller kurs. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på nytt kurs. Hvis man ikke kan dokumentere dette må man gjennomføre nytt grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk på mindre skip. MYNDIGHETSKRAV:Emnene tar utgangspunkt i STCW-konvensjonens regel VI, Avsnitt A-VI/1 og tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4, men innhold og omfang er tilpasset til skip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. INNHOLD:Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljøForebyggende brannvern og brannslokkingPersonlige redningsteknikkerGrunnleggende førstehjelp For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Nordkapp 2 dager 8 800 kr
21 Aug
15 Sep
20 Oct
Deltakerne får oppdatert sin grunnleggende sikkerhetsopplæring, som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten om bord. [+]
  Kurset skal sikre at deltakerne får vedlikeholdt sin grunnleggende sikkerhetsopplæring, som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensing under driften av skipet. Kurset inneholder emner som: STCW tabell A-VI/1-1Personlige redningsteknikker STCW tabell A-VI/1-2Forebyggende brannvern og brannslokking STCW tabell A-VI/1-3Grunnleggende førstehjelp     [-]
Les mer
120 timer 14 900 kr
Fritidsskipper, eller D5L, bygger videre på pensum fra båtførerprøven. Kurset gir deltakeren rett til å føre fartøy fra 15 til 24 meter og opp til 50 t. [+]
Kurset på 120 skoletimer (45 min) og er delt opp i følgende emner, hver med en avsluttende prøve: Navigasjon: Hvordan planlegge og gjennomføre tryggseilas gjennom kartstudier og bruk av tradisjonelle navigasjonsprinsipper.Navigasjonshjelpemidler: Hvordan utstyr som GPS, radar, AIS og ulike kompasser fungerer og hvilke begrensninger det har.Sjøveisregler og brovakthold: Hvordan ulike fartøy skal forholde seg til hverandre, og hvordan broen eller førerplassen kan organiseres under seilas.Skipslære, teknologi og motorlære: Hvordan ulike fremdriftsmidler fungerer, og hvordan grunnleggende vedlikehold kan gjennomføres. Om skip, skrog, materialer, manøvrering og stabilitet. Navigasjonshjelpemidler i praksis: Gjennomføres på simulator.Håndtering av fartøy: Praksis på et fartøy.Sikkerhet: Brannslukking, førstehjelp og redning i et maritimt miljø.Faget "Sikkerhet" kan erstattes med grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk (f.eks. IMO40/60). Vi i Tryggombord vil dele vår kunnskap og erfaring med deg. Våre instruktører er navigatører med styrmannsutdanning og erfaring fra Sjøforsvaret.Våre kurs er effektive, målrettet og spennende. TryggombordProfesjonelle instruktørerForberedelsesmateriellInteraktiv undervisning Vi ser frem til å dele vår kunnskap med deg! Pris: kr. 14.900,- + eksamensavgift kr. 400,- Ta kontakt hvis du har spørsmål.Vi er fleksible og finner kursløsningser som passer for deg Eksamen / sertifiseringTeoretisk prøve avlegges etter hver enkelt modul, og tidspunktene ligger innenfor de tre langhelgene kurset går. Alle enkeltprøver må bestås med minimum 40% score. De praktiske øvelsene krever i tillegg full tilstedeværelse. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs
Prosedyre EcoShip Kurs FNS [+]
Prosedyre EcoShip Kurs FNS [-]
Les mer
Horten 100 timer 31 900 kr
04 Aug
03 Nov
RS Sjøredningsskolen tilbyr opplæring som leder frem til både ROC og GOC radiosertifikat for betjening av GMDSS radioutstyr i fartsområde A1-A4. [+]
MålgruppePersoner som trenger radiosertifikatene Restricted Operators Certificate (ROC) eller General Operators Certificate (GOC) for å operere GMDSS radioutstyr i henhold til krav i STCW-konvensjonen. VarighetOpplæringen gjennomføres på henholdsvis minimum 39 timer for ROC og minimum 100 timer for GOC. En undervisningstime er 45 minutter. KursstedKurset gjennomføres ved RS Sjøredningsskolens radiolab på RS Noatun i Horten. Kursfasilitetene består av en kombinasjon av PC-baserte radiosimulatorer og fullskala «live» radiostasjoner. RepetisjonsfrekvensKompetansen må fornyes hvert 5. år i henhold til STCW-konvensjonen, og dette kan enten gjøres i form av deltagelse på egne repetisjonskurs, eller ved å opparbeide minimum 12 måneder fartstid ombord på fartøy med aktuelt radioutstyr. Krav til forkunnskaperDeltager må minimum være fylt 18 år, og må kunne beherske nødvendig nødkommunikasjon på engelsk.Det forutsettes også at deltager har satt seg inn i obligatorisk pensum som sendes ut i forkant av kurset. Innhold Lover og regelverk Ekspedisjonsforskrifter Rutiner knytting til sending og mottak av nød, haster, trygging og rutinemeldinger Betjening av radiostasjoner med VHF, MF, HF inkl DSC Antenner og kraftforsyning Satelittkommunikasjon Bærbart nødradioutstyr Øvelser i søk og redning (SAR) AnnetDet gjennomføres avsluttende teoretisk samt praktisk/muntlig eksamen med sensor fra Telenor Radioinspeksjonen. Når begge deler er bestått utstedes sertifikat fra Telenor. [-]
Les mer
120 timer 14 900 kr
Fritidsskipper, eller D5L, bygger videre på pensum fra båtførerprøven. Kurset gir deltakeren rett til å føre fartøy fra 15 til 24 meter og opp til 50 t. [+]
Kurset på 120 skoletimer (45 min) og er delt opp i følgende emner, hver med en avsluttende prøve: Navigasjon: Hvordan planlegge og gjennomføre tryggseilas gjennom kartstudier og bruk av tradisjonelle navigasjonsprinsipper.Navigasjonshjelpemidler: Hvordan utstyr som GPS, radar, AIS og ulike kompasser fungerer og hvilke begrensninger det har.Sjøveisregler og brovakthold: Hvordan ulike fartøy skal forholde seg til hverandre, og hvordan broen eller førerplassen kan organiseres under seilas.Skipslære, teknologi og motorlære: Hvordan ulike fremdriftsmidler fungerer, og hvordan grunnleggende vedlikehold kan gjennomføres. Om skip, skrog, materialer, manøvrering og stabilitet. Navigasjonshjelpemidler i praksis: Gjennomføres på simulator.Håndtering av fartøy: Praksis på et fartøy.Sikkerhet: Brannslukking, førstehjelp og redning i et maritimt miljø.Faget "Sikkerhet" kan erstattes med grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk (f.eks. IMO40/60). Vi i Tryggombord vil dele vår kunnskap og erfaring med deg. Våre instruktører er navigatører med styrmannsutdanning og erfaring fra Sjøforsvaret.Våre kurs er effektive, målrettet og spennende. TryggombordProfesjonelle instruktørerForberedelsesmateriellInteraktiv undervisning Vi ser frem til å dele vår kunnskap med deg! Pris: kr. 14.900,- + eksamensavgift kr. 400,- Ta kontakt hvis du har spørsmål.Vi er fleksible og finner kursløsningser som passer for deg Eksamen / sertifiseringTeoretisk prøve avlegges etter hver enkelt modul, og tidspunktene ligger innenfor de tre langhelgene kurset går. Alle enkeltprøver må bestås med minimum 40% score. De praktiske øvelsene krever i tillegg full tilstedeværelse. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 7 900 kr
Gir fører rettigheter inntil 15 meter om D6 kurset er fullført. [+]
Gir fører rettigheter inntil 15 meter om D6 kurset er fullført. Den praktiske prøven kan gjennomføres i simulator. Her har vi flere arbeidsbåter å øve med.  Dette bidrar til en mer effektiv gjennomføring, mindre reisetid for deltakere, mer miljøvennlige løsninger og reduserte kostnader.     Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Horten 4 dager 17 900 kr
26 Aug
23 Sep
03 Nov
Dette er et kurs for alle som inngår i bro-team på hurtigbåt. Kurset gjennomføres med forelesing, gruppearbeid og praktiske øvelser i simulator. [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fører og mannskap i hurtiggående mann-over-bord-båt i henhold til STCW A-VI/2-2.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 32 timer fordelt på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må minimum ha gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk, samt grunnleggende opplæring i redningsfarkost for å kunne delta på dette kurset. Dokumentasjon i form av gyldig kursbevis må fremlegges før kursstart.   INNHOLD: Konstruksjon og utrustning av HMOB Daviter, kraner og utsettingsarrangementer Vedlikeholdsrutiner for HMOB og utsettingsarrangementer Kjennskap til og bruk av utstyr ombord i HMOB Oppretting av kantret HMOB Manøvrering i dårlig vær og i høy og sakte fart Navigasjonsutstyr som vanligvis finnes i HMOB Innføring i søkemønstere Betjening og enkel feilsøking på motor og tekniske installasjoner Berging av overlevende og overflatesvømming Helikopteroperasjoner     Nødkommunikasjon [-]
Les mer
2 dager 18 900 kr
Hurtigbåtkurs for førere og personell som oppholder seg på bro under seilas på hurtiggående laste og næringsfartøy. [+]
Hurtigbåtkurs for personell på havbruk og fritidsfartøy. Det kan være f.eks. være personell på fartøy under 50 BT slik som dykkerfartøy, visningsfartøy, charterfartøy, større RIBer, eller personell transportfartøy med opp til 12 passasjerer som per dags dato ikke har et myndighetkrav til hurtigbåtopplæring. Kurset kan brukes til å dokumentere at man har hatt kompetanseheving på sine ansatte i føring av høyhastighetsfartøy.   Dette er kurset er for førere og annet personell på bro under seilas, det er essensielt at man er et broteam når man skal føre et fartøy i høy hastighet i krevende forhold.  Innhold i kurset er blant annet: Grunnleggende bruk av radar og kartmaskin under seilas i høy fart. BRM teori/forståelse. (Kommunikasjon på bro under seilas i høy fart).   Simulatorøvelser med søkelys på kommunikasjon på bro og god instrumentbruk. Seilas med redusert sikt i høy fart. Nattseilas i høy fart. Trening på nødsituasjoner og nødkommunikasjon. Debriefer og felles gjennomgang på alle øvelseselementene i kurset for god læring. Treningen og øvelsene blir gjennomført ved simulatorsenteret i Rørvik der erfarne instruktører vil trene deltakerene i realistiske øvelser. Sikkerhetssenteret har en lang og bred erfaring med å gjennomføre simulatortrening opp imot hurtigbåtpersonell.    Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
5 dager 20 500 kr
Grunnleggende sikkerhetsopplæring for alt personell på fiskefartøy [+]
Grunnleggende sikkerhetsopplæring for alt personell på fiskefartøy. MÅL:Sikre at deltakerne får en grunnleggende sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensning under driften av skipet. Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW tabeller STCW-F konvensjonens Kapittel III, Regel 1 om Grunnleggende sikkerhetsopplæring for alt personell på fiskefartøy . FREKVENS:8 år. Fiskere som har fullført godkjent grunnleggende sikkerhetsopplæring skal innen åtte år, men ikke før fem år er gått, ha gjennomgått et repetisjonskurs. Tilsvarende gjelder også for fiskere som har sikkerhetskurs fra andre land enn Norge.Fiskere som ikke har gjennomgått repetisjonskurs i overensstemmelse med dette må gjennomføre grunnleggende sikkerhetsopplæring på nytt. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet.  Denne fagplanen beskriver innholdet i sikkerhetskurs  STCW-F konvensjonens Kapittel III, Regel 1 om Grunnleggende sikkerhetsopplæring for alt personell på fiskefartøy INNHOLD:Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljøForebyggende brannvern og brannslokkingRøykdykking teori og praktiske øvelserPersonlige redningsteknikkerHelikopterredningGrunnleggende førstehjelp For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Bodø 2 dager 21 500 kr
28 Aug
30 Sep
29 Oct
Grunnleggende sikkerhetsopplæring for personell på fiskefartøy [+]
Obligatorisk sikkerhetskurs for personell som skal jobbe på fiskefartøy. NøkkelinformasjonVarighet: E-læring + 2 dager oppmøteGyldighet: 8 årForkunnskapskrav: Ingen MÅL:Sikre at deltakerne får en grunnleggende sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensning under driften av skipet. Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW tabeller STCW-F konvensjonens Kapittel III, Regel 1 om Grunnleggende sikkerhetsopplæring for alt personell på fiskefartøy . FREKVENS:8 år. Fiskere som har fullført godkjent grunnleggende sikkerhetsopplæring skal innen åtte år, men ikke før fem år er gått, ha gjennomgått et repetisjonskurs. Tilsvarende gjelder også for fiskere som har sikkerhetskurs fra andre land enn Norge.Fiskere som ikke har gjennomgått repetisjonskurs i overensstemmelse med dette må gjennomføre grunnleggende sikkerhetsopplæring på nytt. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet.  Denne fagplanen beskriver innholdet i sikkerhetskurs  STCW-F konvensjonens Kapittel III, Regel 1 om Grunnleggende sikkerhetsopplæring for alt personell på fiskefartøy INNHOLD:Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljøForebyggende brannvern og brannslokkingRøykdykking teori og praktiske øvelserPersonlige redningsteknikkerHelikopterredningGrunnleggende førstehjelp [-]
Les mer
16 timer 10 200 kr
Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2. [+]
FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2 , STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-2, minimum kompetansekrav for fører av hurtiggående mann over bord båt.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til oppdatering av hurtiggående mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Forståelse av hurtiggående mann over bord båter sin konstruksjon, vedlikehold, reparasjon og utrustning.Ta ansvar for utsettingsutstyr og redskaper slik det er montert, under utsetting og berging.Ta kommandoen over en hurtiggående mann over bord båt under og etter utsetting.Betjene motor på en hurtiggående mann over bord båt. [-]
Les mer