Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

Horten 3 dager 20 900 kr
15 Sep
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
4 timer 990 kr
Opplæringen skal ivareta personellets sikkerhet, være tverrfaglig og dekke minimumskrav til kompetanse og ferdigheter som er nødvendig for å utføre aktivitetene de er git... [+]
kursing og opplæring på arbeidsplassen i eget sikkerhetsutstyr og relevant førstehjelp for den ansatte. Emner i kurset. BRANNVERN: BRANN TEORI VARME/RØYK SPREDNING I BYGNINGER BRUK AV HÅNDSLUKKERE SLUKKEØVELSER FØRSTEHJELP: HLR (HJERTE- LUNGE REDNING) KVELNING BLØDNINGER BRANNSKADER FALLSKADER PRAKTISKE ØVELSER [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 25 900 kr
02 Sep
18 Nov
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Horten 2 dager 6 900 kr
18 Aug
08 Sep
29 Sep
Etter gjennomført opplæring skal deltagerne ha kunnskaper og ferdigheter i å reagere og handle ved alarm, samt følge nødprosedyrer. Sikre effektiv evakuering av fart... [+]
MÅLGRUPPE: Alle sjøfolk som er ansatt eller engasjert i en hvilken som helst stilling om bord på roro-passasjerskip og andre passasjerskip, og som er tildelt plikter i beredskaps- eller sikkerhetsfunksjon.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 16 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Det er ingen krav til forkunnskaper for å kunne delta på dette kurset.   INNHOLD: Alarminstruks og beredskapsplaner Assistere passasjerer underveis til mønstrings- og livbåtstasjoner Mønstringsprosedyrer Kommunikasjon Redningsmidler Krisehåndtering og menneskelig adferd Optimalisere bruken av ressurser Kontrollere passasjerer og annet personell under nødsituasjoner Passasjersikkerhet ved ombord- og ilandstigning Transport av farlig gods Sikring av last og skipsåpninger [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 8 900 kr
Planen omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansva..... [+]
Medisinsk behandling oppdatering Planen omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord og krav i EU direktiv92/29/EØF, som fastsatt i artikkel 5, pkt. 3, jf. samme direktivs artikkel 4. Krav til forkunnskap:  Kursdeltakerne skal dokumentere et gyldig kompetansesertifikat for dekksoffiserer eller gyldig kurs iht. STCW 1978 med endringer for følgende opplæring: Medisinsk behandling iht. STCW tabell A-VI/4-2. Dersom kompetansen er utgått, må det dokumenteres 12 måneders fartstid med gyldig kompetansesertifikat, eller gyldig kurs. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på nytt kurs. Læremål: Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til tabell A VI/4-2 og krav i nevnte EU direktiv. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 1 dag + e-læring. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen. Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
36 timer 16 000 kr
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er rettet mot personell på fartøy under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. [+]
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er rettet mot personell på fartøy under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre.  Kurset skal sikre at deltakerne får sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten for både skip og mannskap i ulike situasjoner. Kurset gir deltakerne grunnleggende kunnskap om: personlige redningsteknikker forebyggende brannvern og brannslukking grunnleggende førstehjelp omsorg for menneskeliv og miljø  Krav til forkunnskap: Det er ingen krav til forkunnskap. Læremål: Emnene tar utgangspunkt i STCW-konvensjonens regel VI, Avsnitt A-VI/1 og tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4, men innhold og omfang er tilpasset til skip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. [-]
Les mer
Bodø 3 dager 14 500 kr
22 Sep
Oppdateringskurs for dekks- og maskinoffiserer, samt andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. [+]
Oppdateringskurs for dekks- og maskinoffiserer, samt andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabeller A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1. FREKVENS:Gyldig i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, VI/3 og VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/2, A-VI/3 og A-VI/4 og tabeller A-VI/2-1,A-VI/3 og A-VI/4-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter, brannledelse og medisinsk førstehjelp. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp. Redning:Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis)Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis)Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis)Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern:Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis)Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis)Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori)Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk førstehjelp:Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Bodø 2 dager 10 000 kr
Oppdateringskurs for personell som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord og krav i EU direktiv92/29/EØF, som fastsatt i artikkel 5, pkt. 3, jf. samme direktivs artikkel 4.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk behandling i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Introduksjon av livreddende førstehjelp og medisinsk behandling Livreddende førstehjelp Sirkulasjonssvikt Hygiene om bord Hjerte – lungeredning, oksygenterapi, akutte sykdommer Hode/nakke/ryggskader Ressurser om bord og Radio Medico Generell sykepleie Sykdomslære Medikamenter og medisinsk utstyr Praktiske øvelser i medisinsk behandling Kurset tilsvarer tidligere IMO40 oppdatering.   For mer informasjon og oversikt over ledige kursplasser se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Oslo 90 timer 28 900 kr
04 Aug
09 Aug
15 Sep
Radiooperatør-sertifikatet GOC for brukere av GMDSS radioutstyr i radiodeknings-områdene A1-A4 - Alle havområder. [+]
Norsk Maritimt Kurssenter er Oslo områdets leverandør av GOC kurs. Deltakere på GOC kurset lærer blant annet om følgende: Forskrifter og publikasjoner GMDSS Betjening av radiostasjon med Digital Selcall VHF og MF/HF radio VHF/MF/HF taleprosedyrer Inmarsat C satelittkommunikasjon Antenner og kraftforsyning Nødradioutstyr: Epirb, Radar Sart og AIS Sart SAR (søk og redning) Alle deltakere må igjennom 3 SAR øvelser [-]
Les mer
Horten 10 dager 31 900 kr
25 Aug
17 Nov
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer, og dessuten andre i beredskapsfunksjoner på ski... [+]
MÅL: Deltakerne skal etter endt kurs kunne: ta kommando over redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting betjene motor på redningsfarkost ha ansvar for overlevende og redningsfarkost etter at skipet er forlatt bruke innretningertil å angi posisjon, herunder sambands og signalutstyr og lys- og røyksignaler gi førstehjelp til overlevende lede brannslokningsoperasjoner om bord på skip organisere og lære opp brannlag inspisere og vedlikeholde anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord MÅLGRUPPE: Kurset er rettet mot alle skipsoffiserer og andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. VARIGHET: 10 dager - 80 timer REPETISJONSFREKVENS: Minst hvert 5 år gjennom et godkjent oppdateringskurs INNHOLD: Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Opplæringen består av tre deler. Spesifikasjon av minstekrav til kompetanse for redningsfarkoster og mann-overbord-båter unntatt hurtiggående mann-overbord-båter (tabell A-VI/2-1) Spesifikasjon av minstrekrav til kometanse i ledelse av brannslokking (tabell A-VI/3) Spesifikasjon av minstekrav til kompetanse i medisinsk førstehjelp (tabell A-VI/4-1) MYNDIGHETSKRAV: FOR 2011-12-22 nr 1523: Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk §9 (2) [-]
Les mer
1 dag
Kurset er rettet mot personell som skal være en del av livbåtmannskapet eller mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. [+]
Utsjekk redningsfarkost (Båtmann) Kurset er rettet mot personell som har erfaring og fartstid som mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. Læremål: Etter kurset skal deltakerne være oppdatert til kunne føre livbåt. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 8 timer fordelt på 1 dager. Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 2 dager 19 990 kr
Den maritime næringens ambisiøse miljømålsetting om reduksjon av utslipp av klimagasser og miljøgifter blir stadig mer sentral. Med EcoShip – vårt egenutviklede ... [+]
EcoShip er fartsoptimalisering i praksis Kursdeltakerne skal tilegne seg nødvendig kunnskap, ferdighet og kompetanse til å planlegge og gjennomføre drivstofføkonomiske kjøringer av typiske pendelferjer/hurtigbåter i den hensikt å minimalisere utslipp av klimagasser og miljøgifter. Kursdeltakerne skal også forstå sammenhengen mellom drivstofføkonomisk kjøring og økt sikkerhet for både skip, last og passasjerer – spesielt ved manøvreringer til og fra land. Krav til forkunnskap: Det er ingen krav til forkunnskap men det er anbefalt med erfaring fra Ferje. Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse for å spare miljø og utgifter knyttet til skipsfart. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Gravdal 20 timer 10 200 kr
06 Aug
16 Dec
Oppdateringskurs for personell på fiskefartøy Fiskere som har fullført grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til § 3 eller annen godk... [+]
Oppdateringskurs for personell på fiskefartøy Fiskere som har fullført grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til § 3 eller annen godkjent sikkerhetsopplæring, skal innen åtte år, men ikke før fem år er gått, ha gjennomgått et repetisjonskurs på minst 20 timer. Deretter skal alle gjennomgå tilsvarende repetisjonskurs mellom hvert femte og åttende år etter siste kurs. Tilsvarende gjelder også for fiskere som har sikkerhetskurs fra andre land enn Norge. Fiskere som ikke har gjennomgått repetisjonskurs i overensstemmelse med første ledd, må gjennomføre grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til § 3 på nytt. Innhold : Personlige redningsteknikker/nødsituasjoner Forebyggende brannvern og brannslokking Forebyggende brannvern og brannslokking Personlig sikkerhet/HMS/regelverk [-]
Les mer
Oslo 5 dager 11 500 kr
04 Aug
15 Sep
Sertifikat for betjening av GMDSS radioutstyr i dekningsområdet A1 - kystnære farvann. [+]
Restricted Operator’s Certificate (ROC/GMDSS) Sertifikatet er gyldig for betjening av det GMDSS radioutstyr som er påbudt om bord i fartøy med radioutstyr for dekningsområdet A1.   Deltakerne på ROC kurset lærer om følgende: Forskrifter og publikasjoner GMDSS Betjening av radiostasjon med VHF DSC og Navtex mottaker VHF taleprosedyrer - Nød, Haster, Tryggingsprosedyrer Bruk og virkemåte til nødutstyr, EPIRB og SART SAR (søk og redning) Batterier, kontroll og vedlikehold Alle deltakere må gjennomføre 2 SAR-øvelser    [-]
Les mer
Horten 2 dager 10 900 kr
07 Aug
11 Sep
09 Oct
Fiskere opptatering [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fiskere som skal oppdatere sin sikkerhetskompetanse iht STCW-F eller forskrift om sikkerhetsopplæring for fiskere.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 20 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Sikkerhetsopplæring iht STCW-F skal oppdateres hvert 5. år. Sikkerhetsopplæring iht forskrift om sikkerhetsopplæring for fiskere skal repeteres minimum hvert 8. år.   ØNSKET FORKUNNSKAP: Kursdeltager må dokumentere tidligere gjennomført sikkerhetsopplæring for fiskere.   INNHOLD: STCW A-VI/1-1 Personlige redningsteknikker STCW A-VI/1-2 Forebyggende brannvern og brannslokking STCW A-VI/1-3 Grunnleggende førstehjelp STCW A-VI/1-4 Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø   ANNET: Kurset er ekvivalent med oppdatering av sikkerhetsopplæring for sjøfolk. [-]
Les mer