Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

Bodø 4 dager 16 600 kr
19 May
Kurs for personell som er tiltenkt sikkerhetsfunksjon som HMOB båtfører. [+]
Kurset er for personell som er tiltenkt sikkerhetsfunksjon som HMOB båtfører. MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-2, minimum kompetansekrav for fører av hurtiggående mann-over-bord båt.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av hurtiggående mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Forståelse av hurtiggående mann over bord båter sin konstruksjon, vedlikehold, reparasjon og utrustning.Ta ansvar for utsettingsutstyr og redskaper slik det er montert, under utsetting og berging.Ta kommandoen over en hurtiggående mann over bord båt under og etter utsetting.Betjene motor på en hurtiggående mann over bord båt. For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
1 dag
Kurset er rettet mot personell som skal være en del av livbåtmannskapet eller mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. [+]
Utsjekk redningsfarkost (Båtmann) Kurset er rettet mot personell som har erfaring og fartstid som mannskap på MOB-båt som ikke er hurtiggående. Læremål: Etter kurset skal deltakerne være oppdatert til kunne føre livbåt. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 8 timer fordelt på 1 dager. Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 24 900 kr
06 May
17 Jun
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Horten 2 dager 10 900 kr
15 May
03 Jul
07 Aug
Fiskere opptatering [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fiskere som skal oppdatere sin sikkerhetskompetanse iht STCW-F eller forskrift om sikkerhetsopplæring for fiskere.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 20 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Sikkerhetsopplæring iht STCW-F skal oppdateres hvert 5. år. Sikkerhetsopplæring iht forskrift om sikkerhetsopplæring for fiskere skal repeteres minimum hvert 8. år.   ØNSKET FORKUNNSKAP: Kursdeltager må dokumentere tidligere gjennomført sikkerhetsopplæring for fiskere.   INNHOLD: STCW A-VI/1-1 Personlige redningsteknikker STCW A-VI/1-2 Forebyggende brannvern og brannslokking STCW A-VI/1-3 Grunnleggende førstehjelp STCW A-VI/1-4 Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø   ANNET: Kurset er ekvivalent med oppdatering av sikkerhetsopplæring for sjøfolk. [-]
Les mer
Horten 4 dager 17 900 kr
23 Sep
03 Nov
MÅLGRUPPE: Personell som skal tjenestegjøre som MOB-båt mannskap.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Liten MOB-båt grunnkurs skal repetere... [+]
MÅLGRUPPE: Personell som skal tjenestegjøre som MOB-båt mannskap.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Liten MOB-båt grunnkurs skal repeteres hver 24. måned.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må ha gjennomført grunnleggende sikkerhets- og beredskapskurs. VHF/SRC-sertifikat.   INNHOLD: Organisasjon/operasjon/oppgavefordeling Myndighets- og bransjekrav MOB-båt teknisk Manøvrering Krok-arrangement - utsetting/opphenting Navigasjon og kompassbruk Mørkekjøring Samband og kommunikasjon Søk og redning Førstehjelp   ANNET:     Mørkekjøring er en del av kurset, og det påføres kursbeviset om mørkekjøring har blitt gjennomført [-]
Les mer
7 dager 26 700 kr
Oppgraderingskurs for dekksoffiserer uten godkjent fartstid 66t [+]
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning: Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis) Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis) Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis) Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern: Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis) Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis) Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori) Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk behandling: Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord Kurset tilsvarer tidligere IMO80.   [-]
Les mer
2 dager
Den maritime næringens ambisiøse miljømålsetting om reduksjon av utslipp av klimagasser og miljøgifter blir stadig mer sentral. [+]
EcoShip er fartsoptimalisering i praksis Kursdeltakerne skal tilegne seg nødvendig kunnskap, ferdighet og kompetanse til å planlegge og gjennomføre drivstofføkonomiske kjøringer av typiske pendelferjer/hurtigbåter i den hensikt å minimalisere utslipp av klimagasser og miljøgifter. Kursdeltakerne skal også forstå sammenhengen mellom drivstofføkonomisk kjøring og økt sikkerhet for både skip, last og passasjerer – spesielt ved manøvreringer til og fra land. Kurset inneholder innføring i Radar og kartamskin under dårlig sikt. Krav til forkunnskap:Ingen Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse for å spare miljø og utgifter knyttet til skipsfart samt oppdatering av hurtigbåt kompetansen. Varighet: 2 dager.   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 30 200 kr
Fra 1. januar 2024 må dekksoffiserer på lasteskip med største lengde 8 meter eller mer ha det nye sertifikatet D6. [+]
Når trenger jeg D6 sertifikat? På lasteskip med bruttotonnasje under 500 i fartsområde liten kystfart. Sertifikatet kan ikke brukes om bord i fiske- og passasjerfartøy. Fartøy under 15 meter som er registrert for å drive 12 pax virksomhet.   Hva trenger jeg i tillegg? Minimum sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip. Kurset har en varighet på 35 timer. Du kan også ha grunnleggende sikkerhetsopplæring, sikkerhetsopplæring for fiskere eller videregående sikkerhetsopplæring. Du må ha minimum SRC-/VHF-sertifikat som er utstedt etter 2002. Du kan også ha gyldig ROC-/GOC-sertifikat.   Kvalifikasjoner og Fartstidskrav Klikk her   Hvordan foregår kurset: Teoridelen av kurset holdes i virtuelt klasserom så du kan følge undervisningen fra egen PC eller nettbrett der du befinner deg(krav til internettforbindelse og kamera/mikrofon) Praksismodulen holdes i et godkjent fartøy. Vi har fartøy flere steder i landet. Kursmateriell sendes hjem til deg når vi har mottatt din påmelding. [-]
Les mer
2 dager 5 900 kr
Vil du jobbe på passasjerskip og ha ansvar for passasjersikkerhet? Da må du vite hvordan du skal håndtere krisesituasjoner ombord. [+]
Lær hvordan man håndterer krisesituasjoner om bord. Emner man går gjennom er følgende: Ledelse i nødssituasjoner Hvordan lede folkemengder Hvordan håndtere personer som trenger spesiell assistanse Stressmestring Krisekommunikasjon [-]
Les mer
Nordkapp Honningsvåg 5 dager 15 600 kr
11 Jun
01 Dec
Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2. [+]
. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 24 timer 24 990 kr
Kurset er beregnet på offiserer som ønsker å gjennomføre ISM intern revisjoner på rederikontor og ombord i fartøyet. Godkjent for sertifisering som revisor. Gjennomføres ... [+]
Sikkerhetssenteret Rørvik tilbyr i samarbeid med Norsk Sertifisering AS, 24 timers kurs for akkreditert sertifisering av ISM revisorer og revisjonsledere. Kort om kursinnholdet: ISM koden - gjennomgang og oppgaver NS EN  ISO 19011 Standard rof revisjonsteknikk - gjennomgang og oppgaver Revisjonsteknik, revisjonstyper etc. Aktuelt lovverk, gjennom,gang og diskusjoner, forklaringer Avviksbehandling, nestenulykker, kontinuerlig forbedring og oppgaver Ledelsens gjennomgåelse, skipsledelsens gjennomgåelse Ved gjennomgått og bestått kurs kan man i etterkant ta digital eksamen til Norsk Sertifisering AS for å bli sertifisert revisjonsleder.    Detaljert informasjon vil bli gitt under kurset.  [-]
Les mer
2 dager 18 900 kr
Hurtigbåtkurs for førere og personell som oppholder seg på bro under seilas på hurtiggående laste og næringsfartøy. [+]
Hurtigbåtkurs for personell på havbruk og fritidsfartøy. Det kan være f.eks. være personell på fartøy under 50 BT slik som dykkerfartøy, visningsfartøy, charterfartøy, større RIBer, eller personell transportfartøy med opp til 12 passasjerer som per dags dato ikke har et myndighetkrav til hurtigbåtopplæring. Kurset kan brukes til å dokumentere at man har hatt kompetanseheving på sine ansatte i føring av høyhastighetsfartøy.   Dette er kurset er for førere og annet personell på bro under seilas, det er essensielt at man er et broteam når man skal føre et fartøy i høy hastighet i krevende forhold.  Innhold i kurset er blant annet: Grunnleggende bruk av radar og kartmaskin under seilas i høy fart. BRM teori/forståelse. (Kommunikasjon på bro under seilas i høy fart).   Simulatorøvelser med søkelys på kommunikasjon på bro og god instrumentbruk. Seilas med redusert sikt i høy fart. Nattseilas i høy fart. Trening på nødsituasjoner og nødkommunikasjon. Debriefer og felles gjennomgang på alle øvelseselementene i kurset for god læring. Treningen og øvelsene blir gjennomført ved simulatorsenteret i Rørvik der erfarne instruktører vil trene deltakerene i realistiske øvelser. Sikkerhetssenteret har en lang og bred erfaring med å gjennomføre simulatortrening opp imot hurtigbåtpersonell.    Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Horten 2 dager 10 900 kr
15 May
03 Jul
07 Aug
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til repetisjon av redning, førstehjelp og brann. Målgruppe: personell som har seilt effektivt minst 12 måneder de siste 5 å... [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til sikkerhetsopplæring for underordnet mannskap med minimum 12 måneder seiling siste 5 år som skal oppdatere sin sikkerhetskoimpetanse.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 16 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   ØNSKET FORKUNNSKAP: Kursdeltager må dokumentere tidligere gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk.   INNHOLD: STCW A-VI/1-1 Personlige redningsteknikker STCW A-VI/1-2 Forebyggende brannvern og brannslokking STCW A-VI/1-3 Grunnleggende førstehjelp STCW A-VI/1-4 Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø [-]
Les mer
Bodø 2 dager 10 000 kr
08 May
05 Jun
26 Jun
Oppdateringskurs for personell som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord og krav i EU direktiv92/29/EØF, som fastsatt i artikkel 5, pkt. 3, jf. samme direktivs artikkel 4.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk behandling i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Introduksjon av livreddende førstehjelp og medisinsk behandling Livreddende førstehjelp Sirkulasjonssvikt Hygiene om bord Hjerte – lungeredning, oksygenterapi, akutte sykdommer Hode/nakke/ryggskader Ressurser om bord og Radio Medico Generell sykepleie Sykdomslære Medikamenter og medisinsk utstyr Praktiske øvelser i medisinsk behandling Kurset tilsvarer tidligere IMO40 oppdatering.   For mer informasjon og oversikt over ledige kursplasser se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Nettkurs 3 300 kr
Kurset er rettet mot landbasert og seilende personell som har, eller skal implementere ISM - International Safety Management som styringssystem. [+]
ISM-koden (International safety management code – A.741(18)) er en internasjonal sikkerhetsstyringsstandard for drift av fartøy (flyttbare installasjoner til sjøs) og hindring av forurensing.  Kurset gir innføring i formålet med ISM koden som er å ivareta sikkerheten innenfor internasjonal shipping, redusere forurensing fra skip, beskyttelse av det ytre miljø, samt forhindre skader eller tap av menneskeliv.  Det tar for seg ISM kodens oppbygning og krav satt i koden. Samt hvordan selskapet (rederi) delegerer, og hvordan de involverte ivaretar sine oppgaver og plikter. Kort om kursinnholdet: ISM koden  Aktuelle lover og regler Revisjonsledelsens/skipsledelsens gjennomgåelse Avviksbehandling Risiskoanalyser Oppgaver Dette blir gjennomført som nettkurs.  Dette kurset kan også brukes som et et grunnlag for påbygning til ISM Revisjonslederkurs.   [-]
Les mer