Pedagogikk
Spesialpedagogikk
Lese- og skrivevansker
Oslo
Du har valgt: Sentrum
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Sentrum 6 timer 1 890 kr
16 Mar
Hvordan kan du som lærer nyttiggjøre praktiske læringsstiler fra elevenes hverdag og yrkesfagene for å styrke elevenes skriftspråklige ferdigheter? [+]
Dette kurset viser hvordan du kan jobbe med relevans og mestring, særlig for elever med skriftspråklige vansker i norsk og engelsk på yrkesfaglige programmer. Kurset presenterer ulike metoder og rammer for gode pedagogiske grep for dysleksi og andre spesifikke språkvansker, samt en minoritetstilpasning til språklæring i et multikulturelt klasserom - der dybdelæring blir sentral.  Kursholder ser på muligheter for å utvide kunnskapsbegrepet, og gi nyttige verktøy til dybdelæring, gjennom å trekke relevante tema og opplevelser for elevene inn i undervisningen. Eksempler på dette kan være skating, gaming, hiphop, idrett, musikk og andre emner, som bidrar til å skape mer motivasjon og engasjement både i lesing og skriving. Hvordan vekselvirke mellom norsk og engelsk for å undervise fagenes felles kunnskaper og strategier i ulike teksttyper?  Kursinnhold Relevans og valg av tekster Begrepslæring med digitale hjelpemidler Strategier for skriving i yrkesfagklasser Strategier for lesing i yrkesfagklasser: sakprosa, lyrikk, epikk mm. Muntlige gruppeaktiviteter Kursholder Torleif Sleveland er «lektor med fagbrev». Han har vært fagkoordinator i engelsk for FYR (Fellesfag, yrkesretting og relevans) i Rogaland (2011-2017). Torleif har undervisningserfaring fra videregående skole og for tiden underviser han norsk og engelsk for yrkesfagelever og spes.ped. for elever med skriftspråklige vansker ved Godalen vgs. i Stavanger. Han har fagbrev som maskinarbeider, Master og Bachelor fra USA i litteratur og filosofi og Master i spes.ped. fra Lesesenteret, Universitet i Stavanger. [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 990 kr
30 Jan
Hvorfor leser ikke gutter like mye som jenter? [+]
Vi vet at gutter leser mindre enn før, og at de leser lite skjønnlitteratur. Allerede i 2008 skrev Lesesenteret, basert på sin undersøkelse om gutter og lesing fra 2004, at de så tendenser til at gutter forholder seg til lesing som aktivitet, at de leser ut fra et nytteperspektiv og at skolen ser ut til å være en viktig arena for lesestimulering. Vi vet også at lesing er viktig for dem som skal ta høyere utdanning. Om ikke gutter leser skjønnlitteratur og sakprosa, vil de naturlig nok streve med å siden skulle lese fag.  Kursinnhold Hvordan kan vi stimulere gutter til å lese mer, både skjønnlitterært og sakprosa? Hvilken rolle har skolen? Hvordan kan læreren bidra til økt leseglede og leselyst, også blant guttene på mellomtrinnet? Konkrete forfatter- og titteltips Kursholder Steffen R. M. Sørum debuterte som forfatter i 2000 med romanen «Du elsker meg». Han har siden gitt ut en rekke bøker for barn, ungdom og voksne. Han var forlagsredaktør for barne- og ungdomslitteratur hos Cappelen Damm i 16 år og er i dag ansatt som faglig leder av forfatterutdanningen hos Norsk Barnebokinstitutt. Steffen har skrevet flere artikler og kronikker om gutter og lesing. I 2016 mottok han Kulturdepartementets pris for beste fagbok, med boken «Skriv genialt» som handler om å skrive. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.