Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om motiverende ledelse. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til ledelse der mellommenneskelige relasjoner inngår. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:         Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                    kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med lederkurset og hvor lang tid du vil      bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Målgruppe for vårt lederkurs Alle som har et verv eller arbeid, eller ønsker et verv eller arbeid der mellommenneskelige relasjoner og ledelse inngår.   Mål for lederkurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til lederverv og ledelse.   Kursbeskrivelse Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om ledelse.   Tema - Lederkurs • Ledelse i dag • Dagens utfordringer • Dagens muligheter • Ledelsesteori • Administrasjon • Organisasjon • Lederkompetanse • Hvor læres denne kompetansen? • Ledertyper • Personlighet • Kommunikasjon • Hva er god kommunikasjon? • Hvilke utfordringer møter vi i kommunikasjon? • Relasjonskompetanse • Makt • Tillit • Motivasjon • Kreativitet • Behov • Gruppe • Team • Utvikling • Vi-følelse • Helhetlig tenking   Litteratur Relasjonell ledelse Hans Morten Skivik ISBN 9788205329669 Gyldendal 2004   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgiften for vårt lederkurs.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com Vi har lang erfaring med kurs og studier og vet hva som vil passe deg best etter en kort og uforpliktende samtale. [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
29 Oct
Styrets ansvar for å motivere, utvikle og støtte den daglige ledelse. Samspill mellom daglig leder og styret. Hvordan organisere, strukturere og fungere i praksis. [+]
MEDLEMSKURS: Det støttende og sparrende styret Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Kurset fokuserer på styrets ansvar for å motivere, utvikle og støtte den daglige ledelse. Vi er opptatt av hva en - ofte - ensom daglig leder kan forvente av samspill med sitt styre. Videre er vi opptatt av å forklare hvordan slikt samspill kan organiseres, struktureres og fungere i praksis.   Kursinnhold: Hvordan organisere og strukturere styrets og ledelsens samspill slik at styret i praksis kan fungere som et støttende og sparrende styre for ledelsen? Hva kan forventes fra styrets side? Hva forventes fra daglig leder / den daglige ledelse sin side? Medarbeidersamtalen med daglig leder og vedkommende evaluering av samspllet. Styrets evaluering av samspiller med og “jobben” daglig leder / daglig ledelse leverer. Hvordan tilrettelegge for systematisk samspill og utvikling over tid?   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Nettkurs 1 semester 18 625 kr
Kunsten å lykkes som leder! Nettkurs. Lederskolen er et moderne elæringsprogramm for nye og erfarne ansatte med et lederansvar i enhver organisasjon. [+]
  Lederskolen er et moderne nettbasert opplæringsprogram for utvikling av nye, og erfarne ledere, i alle type organisasjoner. Lederskolen kan tilpasses din virksomhet, og leveres som ren e-læring eller som en miks av e-læring og samlinger. Lederskolen benytter moderne e-læring for å lære opp fremtidens ledere med riktige holdninger, atferd og kompetanse Opplever du at lederrollen til tider kan være utfordrende?Lederskap er et komplekst sett av holdninger, atferd og kompetanse, som tar tid å utvikle. Lederskap er mer som et håndverk enn et yrke, og krever ferdigheter og atferdsmessige egenskaper som utvikles over tid. Lederskap er et valg, og utvikling er en livslang reise som krever engasjement for å vokse helhetlig – i hodet (viten), hjerte (være) og hender (gjøre), for å sikre suksess.Er du klar for å utvikle deg faglig og personlig?Kurset passer for deg enten du er ny som leder, erfaren leder, leder med eller uten personalansvar.Gjennom dette kurset får du teoretisk kunnskap og forståelse, vi deler erfaringer og beste praksis, og du får i tillegg praktiske råd og tips Passer for deg som: Ønsker kunnskap om og ferdigheter i ledelse, kommunikasjon, selvledelse, teamledelse og  stressmestring Ønsker å jobbe med utvikling og vekst av mennesker Vil styrke dine lederferdigheter Har utfordringer du ønsker å jobbe med Liker å jobbe prosessuelt med mennesker Ønsker å få flere verktøy til å gjøre en god jobb Du lærer om: hvordan bli en effektiv og dyktig leder og teamleder hvordan skape positivitet og får det beste ut av seg selv og medarbeidere hvordan kommunisere effektivt med medarbeidere hvordan motivere og gi konstruktive tilbakemeldinger hvordan ulike personligheter fungerer sammen hvordan skape trygghet og mestringsevne hos medarbeiderne hvordan forebygge og håndtere stress praktiske verktøy og metoder for bedre ledelse hvordan øke din kontroll over egen lederatferd hvordan styrke din evne til selvledelse hvordan gjennomføre endringer [-]
Les mer
Oslo 2 dager 14 900 kr
19 Nov
19 Nov
https://www.glasspaper.no/kurs/kepnertregoe/ [+]
https://www.glasspaper.no/kurs/kepnertregoe/ [-]
Les mer
6 timer 4 000 kr
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpas... [+]
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpasset den enkelte.  Diameta er et kompetansesenter for folkehelse, selvfølelse og livsmestring. Vi har et stort team med proffe fagfolk som jobber med selvfølelse og holder kurs i store deler av Norge. Vi jobber med å lære barn, ungdom, foreldre, voksne, og ansatte i skoler og barnehager gode og enkle verktøy for å opprettholde og styrke selvfølelse. Vi er svært opptatt av forebygging og at hele støtteapparatet rundt et barn skal inneha kunnskap om hvordan bygge god selvfølelse. Alle mennesker vil på et eller annet tidspunkt møte utfordringer i sin hverdag og nettopp derfor er det viktig at alle har verktøy som er konkrete og enkle å ta i bruk. Dette kan dreie seg om hvordan: få venner, føle trygghet, kommunisere med andre på en god måte, takle press og stress, ha gode søvnrutiner, løse konflikter, redusere mobbing i skolen, mestre sinne eller andre følelser, spise sunt, få bedre motivasjon, bruke selvhjelps teknikker ved behov, være trygg på seg selv, tenke og føle at jeg er god nok som den jeg er, kjenne mestring i forhold til hva som er viktig for den enkelte og hvordan stole på seg selv. Dette jobber vi med: Kartlegging av din situasjon Hva er selvfølelse – hva er selvtillit Hva er viktig for deg? Finne løsninger og motivasjon i hverdagen Strategier og mål Hvordan styrke selvfølelsen din Samtalene går over 4 ganger inntil 60 min hver gang, eller etter avtale.  https://www.diameta.no/diameta-veiledning/ [-]
Les mer
Oslo 2 dager 14 500 kr
16 Sep
26 Nov
Workshops benyttes ofte i prosjekter til å avklare mål, avdekke behov, spesifisere krav, foreta designbeslutninger, prøve ut prototyper og foreta prosjektgjennomganger. M... [+]
Workshops benyttes ofte i prosjekter til å avklare mål, avdekke behov, spesifisere krav, foreta designbeslutninger, prøve ut prototyper og foreta prosjektgjennomganger. Men ikke alle workshops er like vellykket. Samarbeidsproblemer, beslutningsvegring og fastlåste prosesser kan ofte komme i veien for gode løsninger og riktige beslutninger. På dette kurset får du grunnlaget du trenger for å gjennomføre gode workshops og enkeltstående prosesser.   Deg som fasilitator Få oversikt over oppgaver og forventninger knyttet til rollen som fasilitator.   Kommunikasjon og samhandling En prosessleder skaper gode prosesser for ulike typer mennesker (for eksempel introverte/ekstroverte) ved å sørge for trygghet og fremdrift i teamet, jobbe systematisk og styre dynamikken, selge inn budskapet sitt og involvere deltakerne på en konstruktiv og aktiv måte. Du vil lære om hvordan du motiverer, inspirerer, møter motstand og utfordrende deltakere.   Metoder, verktøy og teknikker Du vil lære deg å definere utfordringer og mål i en prosess og vite hvordan du skal planlegge den. Du vil lære om ulike typer kartleggingsmetoder. Du vil få innsikt i ulike typer kreative teknikker og forløp for å løse spesifikke problem og utfordringer. Videre vil du få innsikt i metoder og strukturerte forløp for å gjennomføre, involvere og skape fremdrift på en god måte.  Med spesifikk fokus på verktøy som: Planleggingstrappa Kartleggingsverktøy Problemløsningsverktøy Interessent- og målgruppeanalyser Enkle workshop design inkludert kreative metoder og beslutningsmetoder Strukturerte forløp inkludert design sprint og design thinking   Arbeidsform på kurset Vi møtes 2 dager fysisk i kursrommet. Kurset består av teori og modeller, samt gruppeøvelser, trening og casearbeid relatert til den enkeltes arbeidssituasjon. Deltakerne får tilgang til templates, modeller og verktøy for å kunne gjennomføre gode workshops.   [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 2 500 kr
Kvalitet, hva er det? Få en overordnet forståelse, et mindset, av hva kvalitetsfaget dreier seg om. Kurset egner seg også for ledere som ikke direkte jobber med kvalitet. [+]
A1.E Innføring i kvalitetsledelse Kurset egner seg svært godt som introduksjonskurs i ledelsessystem til toppledere, mellomledere og kvalitetsledere. Kvalitet dreier seg derfor om å gjøre de tiltakene som gjør kundene fornøyde med produktene/tjenestene. For å få til det etableres det en del strukturer i en virksomhet, slik at det blir en stabilitet i produksjonen. Men, strukturer alene er ikke godt nok. Dersom kulturen ikke støtter dem, så blir de ikke fulgt. Derfor er det viktig å få på plass en god kultur også. Det er disse tingene vi tar for oss i de tre kursene vi har på kvalitetsskolen pr i dag. Vi snakker om struktur og kultur for å oppnå kvalitet som skaper tilfredse kunder, og tilfredse ansatte. Vi har forsøkt å gjøre det enkelt og forståelig, samt synliggjøre nytteverdien for virksomhet og ledere. Kvalitetsfaget er bare sunn fornuft satt i system. Bli med på reisen og lær mer om kvalitetsfaget.  Kurs 1: Oversikt og innsikt (10 leksjoner) Kurs 2: Struktur for kvalitet (8 leksjoner) Kurs 3: Ledelse og kultur (7 leksjoner)   Etter hvert modul i kurset får du en quiz for å sjekke om du har fått med deg innholdet. Når du er ferdig med alle modulene, og har bestått quiz’en, får du et kursbevis.   Kursledere er Sidsel Storaas og Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale på KRN Academy, www.qrn.no. Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.    [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Oslo 4 dager 27 500 kr
18 Sep
You learn how to lead successful improvement projects using Six Sigmas DMAIC method. [+]
Lean Six Sigma Green Belt. This Green Belt training teach you how to lead successful projects using Six Sigmas  DMAIC method (Define, Measure, Analyze, Improve & Control) through practical exercises. The course includes two 2-hour online meetings, an online course, and three physical course days. Target Audience: This course is for those who: Wish to improve operational performance. Need to carry out targeted improvement projects. Are project leaders for improvement projects. Are project participants in improvement projects. Work in improvement efforts, quality, environment, and sustainability.   Learning Objectives You will learn to conduct successful improvement projects: Identify opportunities and select the right project. Define and understand the problem to be solved. Understand the current situation through measurement and process mapping. Analyze the process and prove root causes. Improve the process by presenting possible solutions, evaluating them, implementing the best, and verifying their effectiveness. Achieve lasting results with good control of the new process.   Key Topics: The course teaches you methods and tools for the successful implementation of improvement projects with DMAIC. Roles and responsibilities in improvement projects How to define and delineate improvement projects? How to create a solid problem statement and set the right focus? How to make the problem measurable and set measurable goals? How to describe the project benefits? How to ensure optimal communication with project stakeholders? How to visualize cause and effect relationships? How to use data and process maps to understand cause and effect relationships? How to analyze risk? How to prioritize and choose solutions for the short and long term? How to ensure lasting improvement? How to reuse project results?   Tools & Methods: DMAIC, A3 & 8D problem-solving Roadmap Storyboard Project charter Problem description Business case Progress plan Thought map Brainstorming / Brainwriting SIPOC CTQ tree (Mapping of customer requirements) Operational Definition Communication plan Context diagram Representative data collection Descriptive statistics (centering and variation) Measurement System Evaluation (MSE) Fishbone diagram 5 Whys Process variable mapping Value stream mapping (VSM) Spaghetti diagram Flow diagram / process map Function flow diagram / Swimlane FMEA (Failure Modes and Effects Analysis) Risk matrix Prioritization matrix PICK matrix Multivoting Proving root causes Histogram Run Chart Control chart (SPC) Capability study Pareto chart Box Plot Scatter plot Correlation and regression Workplace organization using 5S Visual management Standardization and One-Point Lessons (OPLs) Reduce changeovertime using SMED Work cell One-piece flow Takt and balance Flexible staffing Pull and Kanban Error proofing Some of the methods and tools are described in detail, others at an introductory level.   Course Instructor: Course instructor Sissel Pedersen Lundeby is IASSC (International Association for Six Sigma Certification) accredited (the only one in Norway as of June 2024): "This accreditation publicly reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel has a master in chemical engineering from NTNU, and has more than 20 years of experience within manufacturing and environmental technology. Her Lean Six Sigma training started in 2002, while working at an American company, where she was certified as a Black Belt in 2004. In 2017, she also became Black Belt certified through IASSC. Sissel has extensive experience using Lean Six Sigma for improvements, process- and product development. She focuses on creating measurable results. The courses use practical, recognizable examples and convey Lean Six Sigma in a simple, understandable way.      Feedback for the Instructor "Inspiring, skilled, and makes a theoretical subject approachable." Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Very skilled and clear presentation. Fun and creates trust." Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10 great at reaching everyone." Erlend Stene, Sales Manager at Berendsen "Clear and well presented. Good at checking for understanding." Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled." Course participant from EWOS "You are inspiring, positive, and skilled in your field." Course participant from EWOS "I was very impressed with Sissel's Lean Six Sigma knowledge. She makes it easy to identify improvements and create results." Daryl Powell, Sintef Manufacturing    Diploma and Certification: Diploma: To receive a diploma for successful completion, you must have attended all course days. Certification: To become certified as a Lean Six Sigma Green Belt, the following requirements must be met: Attendance at all course days. Completion of an improvement project within 12 months after the course ends. Participation in mandatory coaching throughout the project. Mandatory coaching ensures that your project is executed in line with best practices and the Lean Six Sigma methodology. Through six 1-hour sessions with a senior consultant, you will receive support and guidance to: Select a project that is realistic and value-adding. Execute each phase of the project according to best practices. Gain confidence and competence in using Lean Six Sigma tools through practical application. The coaching sessions include: 1 hour for project selection. 1 hour for review after each DMAIC phase. Coaching fee: 14,950 NOK (includes six 1-hour sessions and project approval). This is an investment in your success, and our experience shows that participants who receive coaching achieve better results and execute their projects more effectively.   [-]
Les mer
3 timer 6 450 kr
27 Nov
Tydeliggjør eiernes visjon og forventninger i et omforent eierdirektiv, gir klare føringer for strategisk utvikling av selskapet. [+]
Eierstyring og eierdirektiv i praksis    Det å forvalte eieres interesser er den primære oppgaven for et styre og selskapets ledelse. Synonymt med det å forvalte finner man i ordbøker begrepene: «fronte» og «fullbyrde». Sagt på en annen måte: «Styret skal fronte og fullbyrde eierenes interesser». For å lykkes med den oppgaven må styret ha et klart bilde av eiernes overordnede målsetting med virksomheten og gjennom sitt arbeid hele tiden bidra til at selskapet lykkes med det prosjektet. I februar setter vi fokus på «det eierforvaltende styret» - Hva vil egentlig eierne med sitt eierskap? - Hva gjør dem inspirert til å beholde eierskapet og investere over tid? - Skal selskapet bygges sten på sten for fremtidige generasjoner eller forventes maksimalisering av resultat mot en exit-strategi om 3-5 år? - Gjennom å utvikle et tydelig og omforent eierdirektiv i samarbeid med eierne sikrer styret klare føringer og et tydelig oppdrag. Og styrerommet får en tydeligere og mer omforent agenda som sporer til felles strategisk retning for selskapet og styrearbeidet.   Kursinnhold: I løpet av kurset gjennomgås følgende punkter: Hvorfor et eierdirektiv? Hva er et eierdirektiv? Hva er en eiervisjon? Bevisste og ubevisste motiver for eierskapet Når motivet for eierskapet divergerer mellom eierne Hvordan sike god og tillitsfull eierdialog? Gjennomgang av mal for eierdirektiv Eierdirektivet som føring for strategiarbeidet Praktisk utvikling og implementering av eierdirektiv Hvordan gjøre eiernes forventninger til inspirasjon for organisasjonen   Målgruppe: Styreledere, styremedlemmer, bedriftseiere   [-]
Les mer
1 dag 6 500 kr
En målesystemanalyse bestemmer presisjon, nøyaktighet, følsomhet og kapabilitet. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger. [+]
Kurs i Målesystemanalyse (MSA) Kurset lærer deg hvordan en målesystemanalyse designes, gjennomføres og analyseres for å bestemme presisjon (repeterbarhet & reproduserbarhet), nøyaktighet (stabilitet, bias & linearitet), følsomhet og kapabilitet (evne til å detektere forskjeller i medier som måles). Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger.   Målesystemanalyse kan brukes til: Bestemme % av variasjonen i en prosess som er forårsaket av målesystemet. Sammenligne interne inspeksjonsstandarder med kundens standarder. Fremheve områder der kalibreringstrening er nødvendig. Evaluere opplæring i hvordan analyser utføres. Sammenligne eksisterende måleutstyr. Kvalifisere nytt måleutstyr. Sammenligne målinger mellom operatører. Sammenligne målinger mellom to (eller flere) instrument. Sammenligne målemetoder. Gi kriterier for nye målesystemer. Forstå unormale målinger Evaluer et måleinstrument før og etter reparasjon   Du lærer følgende: Designe målesystemanalyse basert på hypoteser Innhenting av data Målesystemanalyse med vurdering av: presisjon og nøyaktighet repeterbarhet og reproduserbarhet stabilitet, bias og linearitet følsomhet (oppløsning) kapabilitet – evne til å detektere forskjeller i mediet som måles Du lærer hvordan en målesystemanalyse designes, gjennomføres og analyseres. Du lærer å lage prosesskart for målemetoden for å forstå metoden bedre, og identifisere mulige årsaker til uønsket variasjon.   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per november 2017): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Målesystemanalyse er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred praktisk erfaring med gjennomføring av målesystemanalyser.   Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Kursinnhold Kurset er 1 dag hvor halvparten av tiden er undervisning og resten av tiden er spill og praktiske øvelser. Vi benytter et Galton board i undervisningen for å forstå konseptet normal variasjon, og diskuterer anvendelse i egne prosesser og målesystem. Deltagerene får en excel fil av kursholder som benyttes til å lage kontrolldiagram ifbm målesystemanalyser.   Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea "Sissel sin evne til å raskt sette seg inn i problemstillingen, samt hennes engasjement og kompetanse er imponerende. Hennes analytiske og gjennomgående bidrag til vårt måleprogram har vært presis og målrettet, samt meget lærerik" Thomas Løvik, TWMA Norge   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 8-12 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av kursdagen er inkludert. Alle deltagerne mottar kursbevis og elektronisk kursdokumentasjon på ca. 30 sider som beskriver innholdet som er gjennomgått. Deltagerne får også en excel fil som kan benyttes til kontrolldiagram ifbm målesystemanalyser. [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 900 kr
Få kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner. [+]
I samarbeid med KranTeknisk Forening som også er faglig ansvarlig.   Hensikten med kurset er å gi operasjonelt ansvarlig kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner. Kurset skal også gi deltakerne kunnskap om metoder for å se at løfteoperasjoner blir forskriftsmessig utført.   Du lærer blant annet: Kjenne til hvilke lover, forskrifter og standarder som gjelder vedr. bruk av kraner og løfteutstyr Kunne redegjøre for ulike typer ulykker som kan inntre ved feil bruk av kraner, ansvarsforhold, årsakssammenheng og hvordan disse kan forebygges. Opplæringen skal  gi deltakerne kunnskap om å utøve overordnet operasjonell ledelse av løfteoperasjoner. Kjenne til hvordan en sikrer helhetlig planlegging av løfteoperasjoner i ulike områder og vurdere sikkerheten  i forbindelse med samtidige operasjoner Kunne redegjøre for SJA – Sikker Jobb Analyse, sikkerhetsbestemmelser for føring av kran, og hvilke forholdsregler som må tas for at kranfører skal kunne verne seg selv og annet personell mot ulykker. Kunne redegjøre for aktuelle forskrifter og retningslinjer for personbefordring. Kjenne til vurdering av enkle løfteinnretninger og oppbevaring av løst løfteutstyr Kjenne til kompetansekrav ved bruk av ulike type løfteutstyr Kunne veilede og gi opplæring til annet personell som skal ha rollen som operasjonelt ansvarlige   Foreleser: Endre Johannes FuglsetDaglig leder, Norsk Maskinkontroll AS Endre er daglig leder av Norsk Maskinkontroll. Han har bred erfaring og spesialkompetanse innen faget. Vi kan blant annet nevne: Tidligere Faglig leder for Norsk Hydro’s Sakkyndige Virksomhet Utarbeidet løftehåndbøker på en rekke bedrifter onshore/offshore Deltager i en rekke utvalg i KranTeknisk Forenings virksomhet Tidligere styreleder i KranTeknisk Forening Foreleser på kontrollørkurs i regi av KranTeknisk Forening Løfterådgiver Skanska Norge Utførelse av HMS kontroll og rutineoppbygging for en rekke norske bedrifter HMS/KS ansvarlig ILC-Construction AS     Teknisk arrangør: Quality Norway AS. [-]
Les mer
Oslo 1 dag 6 300 kr
11 Nov
– med mulighet for sertifisering som samspillsleder. [+]
I samarbeid med Marstrand. Medlemsrabatt for medlemmer av Norges bygg- og eiendomsforening. Samspill som gjennomføringsmodell kan gi optimaliserte løsninger, bedre kontroll, økt verdi og godt samarbeid – forutsatt at man tar ut potensialet. Når man designer en gjennomføringsmodell for samspill, kreves det en helhetlig forståelse for alle dimensjonene av samspill – det er ikke tilstrekkelig med kontraktforståelse. Videre, det holder ikke å designe en god modell, den må settes ut i live i prosjektet. Sertifiseringen består av 3 kursmoduler.  Alle kursene er selvstendige og uavhengige kurs. Kursene kan også tas enkeltvis og uten sertifisering og man mottar kursbevis etter hvert kurs og et sertifiseringsbevis etter bestått eksamen. KURS 1:Samspill som gjennomføringsmodell1 dag KURS 2:Kultur, team og ledelse1 dag KURS 3:Samspillkontrakter2 dager   Marstrand er Norges første og eneste aktør som sertifiserer samspillsledere. Ta kontakt på kundeservice@qualitynorway.no for bestilling av pakkepriser og/eller eksamen:Pakkepris kurs 1, 2 og 3 u/eksamen medlem 18.900,-/ikke-medlem 21.000,-Pakkepris kurs 1, 2 og 3 m/eksamen medlem 23.900,-/ikke-medlem 26.000,-Eksamen kr 5000,- [-]
Les mer
Oslo 2 dager 14 500 kr
01 Sep
13 Oct
03 Dec
Designdrevet metode, også kalt Design Thinking, er etterspurt kompetanse når det gjelder å jobbe innovativt med utvikling og forbedring av produkter, tjenester og helhetl... [+]
Designdrevet innovasjon handler om å koble brukerforståelse med forretning og teknologi i et effektivt og virkningsfullt verktøy for å løse komplekse problemstillinger. Med denne metoden kan du lettere utvikle eller forbedre eksisterende produkter, tjenester, opplevelser eller interne prosesser – enten de er digitale og fysiske. Designdrevet innovasjon er både et tankesett, en verktøykasse og en prosess. Tankesettet handler om å ha empati for brukernes behov, og en åpen innstilling til hva beste løsning på et problem kan være. Verktøykassen inneholder ulike teknikker for å gjøre brukerinnsikt, forstå behov, definere problemstillinger, utvikle kreative idéer og eksperimentere med løsninger. Prosessen i fem faser stimulerer til dypere problemforståelse og effektiv problemløsning, der løsningen skaper reell verdi for brukerne. Metoden er utviklet for å løse komplekse problemstillinger som kjennetegnes av en helhetlig tilnærmelse med identifisering av behov, samskaping, involvering, åpenhet og testing; alltid med brukeren i sentrum. ​​​​​​​Praktisk kurs På dette kurset legger vi særlig vekt på det praktiske perspektivet – hvordan bruke det du lærer inn i din egen arbeidshverdag. Du får innblikk i både teori og metodikk, samt kursholdernes egne erfaringer – men det viktigste er at du lærer gjennom å bruke verktøyene i praksis, og aktivt jobbe med prosessen under kurset. Grunnleggende og praktisk forståelse for tankesettet, prosessen og grunnleggende verktøy Kjennskap til hvordan du kan bruke metoden til å tenke nytt om komplekse problemstillinger Ferdigheter i å gjennomføre en designdrevet innovasjonsprosess, og kunne vurdere hensiktsmessige verktøy for innsikt, kreativitet og prototyping Matnyttige tips og triks basert på erfaringer fra ulike prosjekter   Gjennomføring av kurset Kurset er en dynamisk blanding av korte moduler av teori, praktiske øvelser med case, gruppeoppgaver og refleksjon som sikrer god læring. I små grupper vil deltagerne jobbe med praktiske case gjennom de ulike fasene fra brukerbehov som gir innsikt, definere kjernen i problemstillingen, generere ideer og lage prototyper for testing. Det vil bli lagt inn jevnlige pauser underveis. Dokumentasjon: Kursmateriell i et klikkbart PDF-dokument med linker til kilder og utdypende informasjon. Maler og beskrivelse av de ulike verktøyene. Verktøykasse: I løpet av kurset vil deltagerne lære og praktisere grunnleggende verktøy for hver fase som de kan bruke i eget arbeid. Kurset gjennomføres fysisk i kursrom med to påfølgende dager, fra kl 09:00 – 16:00 begge dager. Det jobbes med praktiske øvelser med case i grupper.  [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 6 900 kr
Mange undersøkelser viser at nærmeste leder er den viktigste faktor for ansattes trivsel. Trenger du hjelp til å ta lederrollen er dette kurset det rette for deg. [+]
Arbeidsmiljøsenteret ble stiftet i 1936 og har som formål å fremme et best mulig arbeidsmiljø i norske virksomheter. Vi har lang erfaring med opplæring og veiledning av ledere og ledergrupper. At ledelse har betydning er det ingen tvil om, mange undersøkelser viser at nærmeste leder er den viktigste faktor for ansattes trivsel. Trenger du hjelp til å ta lederrollen er dette kurset det rette for deg. Arbeidsmiljøsenteret har, på bakgrunn av vår mangeårige dialog med aktører fra alle nivå og bransjer i norsk arbeidsliv, utviklet et kurs vi mener gir ledere et godt utgangspunkt i sin rolle som leder av sine medarbeidere, enten du er ny som leder, eller vært leder noen år. Vi anser god forståelse av egen og andres rolle i organisasjonen som en vesentlig nøkkel til å bli trygg som leder. En annen er kjennskap til hva lover og regler som styrer arbeidslivet forventer av en leder, og hva du kan forvente av dine medarbeidere, lederkollegaer og arbeidsgiver, vernetjenesten og tillitsvalgte. Men kanskje viktigst er evnen til å motivere og tilrettelegge for den enkeltes ytelse og trivsel, godt samarbeid og gode relasjoner i gruppen du skal lede. Det dreier seg mye om teknikker for god kommunikasjon både i en-til-en relasjoner og i felles arenaer. Mål med kurset er å gjøre deg tryggere på hva du må kunne som leder, hvilket ansvar du har, hva du kan forvente av de du skal lede, av øvrig ledelse, av arbeidsgiver, vernetjenesten og tillitsvalgte. Kurset har også som mål å gi deg verktøy for god relasjonsledelse, god kommunikasjon og utvikling av arbeidsmiljøet. Kurset skal gi deg konkret forståelse, praktiske tips og gode verktøy du kan benytte i lederrollen. Dette kurset passer også godt som bedriftsinternt kurs der ledergrupper tar kurset sammen. Da får man god dialog om utfordringer, samt tips til hvordan saker kan løses. Dette vil gjør det lettere å støtte hverandre i lederrollen i etterkant. Dersom dere ønsker et bedriftsinternt kurs ta kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no   [-]
Les mer
Styrenettverksgrupper - For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena [+]
Tilbud om deltakelse i Styrenettverksgrupper   For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   FORTROLIG ARENA Temaene som diskuteres er praktiske problemstillinger hos deltakerne, og kan være av fortrolig art. Dermed forutsettes fortrolighet, som sikres gjennom signering av deltakeravtale med klausul om konfidensialitet.   MANGFOLD AV KOMPETANSE BLANT DELTAKERNE Best utbytte oppnås ved mangfold blant deltakerne, som eiere, styreledere/-medlemmer, daglig ledere, medlemmer i valgkomiteer, revisorer og advokater, samt andre med aktiv relasjon til eierstyring og selskapsledelse.   NETTVERKSBYGGING Nettverksbygging er et viktig element for å lykkes med verdiskapende styre- og ledelsesarbeid. Deltakelse i Styreforeningens styrenettverksgrupper bidrar til å utvide deltakernes profesjonelle nettverk.   Erfarne prosessveiledere Erfaring over flere år med styrenettverksgrupper har vist at kompetanseutvikling og nettverksbygging forutsettes og styrkes av erfarne prosessveiledere som selv har bred erfaring fra styrerommet og drevet selskapsledelse som konsernsjef, styreleder, rådgiver og eier. I Styreforeningens styrenettverksgrupper møter du styrekonsulenter som Bjarne Aamodt, Jan Christian Bernhardt, Ingvild Myhre m.fl, alle med lang erfaring fra bedriftsledelse og styreledelse, nasjonalt og internasjonalt. I tillegg til kompetanseutbytte ved læring av hverandre i gruppene, vil prosessveileder planlegge møtene rundt viktige tema som springer ut fra ønsker fra deltakerne, fra forskningsverden, eller fra regulatoriske myndigheter, som vil være viktige for virksomhetsstyring og nettverksbygging fremover.   Opplegg og vilkår for deltakere Møtestruktur Møtestrukturen gjennom året består av: Formøte (Teams) for nye deltakere Ordinære møter, - ett møte per kvartal Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene, i fysisk samling, eventuelt regionvis, eller pr. Teams De 4 ordinære møtene à 4 timer, etter arbeidstid kl. 17 – 21, med bevertning ved møtets start. Møtene er av typen «workshops» hvor det normalt vil være 2 – 3 styrerelaterte tema per møte. Innledninger gis delvis av deltakerne selv, delvis av prosessveileder, og delvis av spesielt inviterte eksperter.    Bindingstid for deltakere En bindes for et år om gangen. De fleste medlemmene deltar imidlertid i flere år.   Eksempler på temaer Temaene er av praktisk interesse, og hovedsakelig dreier seg om temaer/problemstillinger som deltakerne har erfaringer med eller er midt oppe i. Men det er også aktuelle temaer fra forskningsverden, eller fra regulatoriske myndigheter, som vil være viktige for virksomhetsstyring og nettverksbygging fremover, og som deltakerne vil ha stor nytte av i sine egne verv.   Som eksempler på tema kan nevnes: Roller: Eiere-styret-daglig leder. Interaksjonen mellom disse. Styreleders mandat og rolle - Oppgaver vis av vis bedriftens eiere, styrets medlemmer, daglig leder, agenda, m.m. Premissene for et velfungerende styre. Hvordan sørge for at styret blir et kollegium som virker som et godt team? Hvordan håndteres en dårlig fungerende styreleder av de andre styremedlemmene? Styrets underutvalg - type revisjonsutvalg, kontrollutvalg, kompensasjonsutvalg, etc. Styrets rolle og ansvar for risikostyring i turbulente tider. Nytt styre i liten, eksisterende bedrift. Hva er minimumskrav? Hvilke typer kompetanse/erfaring bør et styrekollegium inneha for å være «komplett» og for å kunne være relevante og effektive i utviklingen av selskapet? Revisor – Styret; – Kjøper man seg trygghet? Ansvar og oppgaver for et morselskapsstyre i forhold til styret og ledelsen i et hel- eller deleid selskap, herunder ivaretakelse av forretningsetikk. Hvordan håndtere at daglig leder ikke fungerer tilfredsstillende? Digitalisering av styrearbeidet. Bærekrafts-rapportering og samfunnsansvar – hva kreves?  Kunstig intelligens i bedriften og styrerommet – styrets rolle og involvering  Cyber security    Fortrolighet Alle deltakere i styrenettverksgruppene signerer en deltakeravtale, med bl.a. en paragraf om konfidensialitet, med følgende tekst: "All fortrolig eller konfidensiell informasjon som Partene får delaktighet i gjennom møtene i gruppen, skal holdes konfidensiell overfor 3dje part. Dette gjelder så lenge informasjonen ikke er allment kjent eller allment tilgjengelig på annen måte."   Hvem er de andre deltakerne i en gruppe? Ved forespørsel om tilbud på deltakelse i en styrenettverksgruppe får kandidaten normalt vite hvem de andre deltakerne i gruppen er. Dette er for mange viktig for å kunne vurdere om det er en gruppe-sammensetning som synes attraktiv. Her tas da hensyn til å ha mest mulig mangfold av kompetanser og profesjoner, samt at det skal unngås interessekonflikter i gruppen, f.eks. konkurrenter, eller kunde/leverandør-forhold. Interessekonflikter skal unngås, da det ville hemme åpenhet om problemstillingene som diskuteres.   Er det mulig å ta kontakt med referansepersoner (nåværende eller tidligere deltakere)? Det vil være mange nåværende eller tidligere deltakere som gjerne kan formidle sine erfaringer. Så ta uforpliktende kontakt så gir vi deg referansepersoner.   Deltakeravgift  Årlig deltakeravgift:  NOK 23 000 ekskl. MVA for medlemmer i Styreforeningen  NOK 25 000 ekskl. MVA for ikke-medlemmer i Styreforeningen   Dersom deltaker starter opp senere på året, og dermed ikke kan delta på 4 ordinære møter, vil deltakeravgiften bli forholdsmessig redusert til antall møter som gjenstår.     [-]
Les mer