Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Sentrum 10 timer 8 900 kr
18 Aug
På Lean Yellow Belt kurs vil du få en introduksjon til filosofien, arbeidsmetodikken og verktøyene i Lean og lærer hvordan du kan jobbe med forbedringer i egen virksomhet... [+]
Yellow belt – Daglig Forbedring På Lean Yellow Belt sertifisering går vi igjennom sentrale temaer for å skape selvdrevne og effektive forbedrings team. Gjennom en 4-stegsmodell utvikler vi arbeidslag som leverer det kunden forventer parallelt med at forbedring skjer fortløpende med og i driften. Daglige mål, tavle og tavlemøter, 5S, Standardisering og forbedringsarbeid på team-nivå er elementer vi er innom. Rollen til team-lederen blir også grundig gjennomgått.  Yellow Belt [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 150 minutter 7 990 kr
01 Sep
27 Nov
Bli med oss for å løse opp knuter og finne veien videre i casen konflikter og rolleutfordringer i styrereommet! [+]
Case kveld Del 1: Geronimo Management AS   Deltakelse på denne CASE-kvelden er inkludert i prisen for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Overskriften for kvelden er: Konflikter og rolleutfordringer i styrerommet   Denne kvelden beveger vi oss inn i kulissene for selskapet: Gerinomo Management AS som er et SMB selskap, opprinnelig grundet og eiet av 2 tidligere kamerater: Halvor og Jonas. De to har hatt 30 års fartstid sammen i og med oppbyggingen av selskapet. I løpet av kort tid oppstår to situasjoner: Halvor får akutt hjerteproblemer på vei hjem fra arbeid og dør kort tid etter. Det kommer videre frem at Jonas sin tilstand de siste månedene har vært holdt skjult, men det blir nå klart at han har hurtig eskalerende demens og ikke er istand til å ta vare på seg selv eller selskapet. Vedtektene og aksjonæravtalen har noen bestemmelser om situasjoner som her oppstår, men er ikke dekkende nå som begge eiere er «ute av bildet». Neste generasjon på begge sider ønsker å «rykke inn» for å overta den veldrevne virksomheten. Et styre må på plass og håndtere både utfordringer og muligheter som står foran selskapet. Her må vi inn å analysere: hva som skjer, hva som burde gjøres, hvordan vi kan gå frem for å håndtere ulike situasjoner etc?   Bli med oss for å løse opp knuter og finne veien videre!   [-]
Les mer
Webinar 1 time
Hvilke erfaringer og innsikt fra 14 år i Google, kan være nyttige for andre i ledende posisjoner? [+]
«14 ting jeg lærte på 14 år i Google» - med Jan Grønbech   Googles ledelses og innovasjonsprinsipper er godt beskrevet i fagbøker, men hvordan opplevde Jan Grønbech, som i dag også er styremedlem i Styreforeningen.no, dette? Hvilke erfaringer og innsikt herfra kan være nyttige for andre i ledende posisjoner?   I 2005 startet Jan Grønbech i Google i Norge og ledet dette frem til slutten av 2019. Når han startet i Google hadde selskapet knapt 1000 ansatte. Når Jan sluttet var det over 220 000 ansatte. Mye skjedde i løpet av disse årene. Da Jan sluttet omsatte Google 6 mrd kroner i Norge og hadde 80 ansatte. Jan Grønbech har jobbet med digital transformasjon i 30 år. Han har sittet i mange styrer, inkludert Komplett Group, Skiforeningen og Virkes sentralstyre. Fra våren 2024 er Jan også et av styremedlemmene i Styreforeningen. Før tiden i Google var Jan ansvarlig for å lage Aftenpostens første nettavis. Deretter solgte han Norges første annonser på internett og var med på å bygge opp det som i dag er Norges største mediekanal. Han har en Bachelor of Science in Business Administration fra Ohio State University og Executive Board Program fra INSEAD.   Jan vil ta for seg de 14 viktigste tingene han lærte på alle sine år i Google. Dette spenner fra det å ha en misjon som alle forstår og kan stille seg bak til viktigheten av å fokusere på kjernevirksomheten. Han vil fortelle om hvordan Google lærer av sine mange feil, og feirer dem, og hvordan de ansetter folk. Du vil høre om Googles innovasjonsprinsipper og hvorfor det er viktig at styret har et aktivt forhold til kunstig intelligens og maskinlæring. Vi står nå ved det største paradigmeskiftet siden smarttelefonen ble introdusert i 2008. Når støvet har lagt seg vil mange nye vinnere stå frem og mange selskaper vil oppleve sitt Kodak-moment.   Velkommen til et møte med Jan!   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 4 800 kr
På dette kurset så vil vi gjennomgå enkle metoder for risikovurderinger og -analyser, som er første trinn for å komme i gang med risikoarbeid i en bedrift/organisasjon. [+]
Innføring i Risikoledelse (Risk Management Basics) På dette kurset så vil vi gjennomgå enkle metoder for risikovurderinger og -analyser, som er første trinn for å komme i gang med risikoarbeid i en bedrift/organisasjon. Her er noen av temaene vi skal innom: Introduksjon til risikobegrepet Nasjonale og internasjonale standarder for risikostyring Lover og forskrifter Menneskets rolle i risikostyring Statistikk og sannsynlighet Dersom du tenker deg en sertifisering som risikoleder, så dekker dette kurset pensum for første dag i kurs for Risikoledelse (og skal ikke tas på nytt).   Kursleder er Ayse Nordal, se gjerne egen omtale om Ayse på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Kurset praktisk ledelse av håndverksbedrifter har som mål å øke din bedrifts konkurranseevne og resultater. [+]
Praktisk ledelse av håndverksbedrifter   Skap resultater og konkurransekraft   Kurset praktisk ledelse av håndverksbedrifter har som mål å øke din bedrifts konkurranseevne og resultater. Kurset bygger på praktisk erfaring innen ledelse.   Kurset retter mot følgende deltakere:Eiere, styremedlemmer, daglige ledere og andre interessenter i håndverksbedrifter av ulik størrelse.   Kurset gir god innsikt i ledelse, og vil kunne medvirke til bedre styring av din bedrift.   Hovedpunkter: Hva er ledelse? Lederens rolle i forhold til styrets leder og styret som helhet. Være på – kunne mye – interesse - delegere (Leadership by walking around)!   Markedskunnskap: Markedet – kjenne sine kunder og konkurrenter. Kjenne sin egen bedrift Hvordan påvirkes vi av Åpenhetsloven og krav om Bærekraft?   Strategi og veivalg: Analysere styrker og svakheter i egen bedrift/muligheter og trusler i markedet (SWOT) Ta veivalg, sette mål, planlegge, gjennomføre, evaluere og revurdere Hva er vi best på – hva ønsker vi å bli? Bærekraft og miljø? Pris og/eller på kvalitet? Er vi best på rehabilitering, nybygg, større eller mindre bygg, holder vi det vi lover?   Salg og kunder: Hvor viktig er salg av våre tjenester? Forstå og vite hva våre kunder ønsker.   Samarbeidspartnere: Hva krever bankene i usikre tider. EK, selvskyldner, pantsettelser, garantier, forhåndssalg   Organisering: Best mulig organisering av egne ressurser. Produksjon, administrasjon og salg   Økonomistyring: Budsjett, regnskapsforståelse, likviditet, nøkkeltall, kalkyler og viktige økonomiske prioriteringer for ledelsen. Ny teknologi (IT)   HR og personalstyring: Interessant arbeidsgiver Informasjon til ansatte og kunder HR – arbeidsavtaler, medarbeidersamtaler, lønn og betingelser, rekruttering, nedbemanning, permitteringer Generasjonsskifte   • Oppfølging og kontroll, rapportering til styret. • Praktisk case, analyse og presentasjon.   Målgruppe: Eiere, ledere, styremedlemmer og andre interessenter med fokus på håndverksbedrifter.   Hvorfor delta: Kursmaterialet kan benyttes umiddelbart i din bedrift. Nettverks etableres hvor du kan møte andre eiere og ledere av håndverksbedrifter. Del erfaringer og bygg verdifulle forretningsforbindelser. Fokus på praktisk ledelse fremfor teoretisk kunnskap, med verktøy og teknikker som kan anvendes direkte i daglig drift.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
09 Sep
29 Oct
04 Dec
Belønningsmodeller, opsjoner og aksjeprogram for ansatte - gir deg et bredt og grundig fundament omkring dette tema. [+]
Belønningsmodeller, opsjoner og aksjeprogram for ansatte   Ulike belønningsmodeller har vært benyttet gjennom århundrer i jobbsammenheng på de aller fleste ledernivåer i forretningslivet. For alvor begynte belønningsmodeller å ta mer moderne former, og ble aktualisert for den jevne medarbeider, med Henry Ford og samlebåndsproduksjonens tidsalder.  Hvilke ulike belønningsmodeller bør du kjenne til og vurdere i de enkelte sammenhenger og hvordan vurdere incentiver og program / løsninger opp mot de resultater man ønsker å appellere til at oppnås? Skal vi ha individuelle, team/avdelingsbaserte løsninger, felles bedriftsbonus eller kombi-modeller?  Flere og flere undersøkelser understøtter videre at eierskap i egen bedrift kan ha betydelig effekt på trivsel, innsats og engasjement for og fra dine medarbeidere. Dette er derav hovedtema for dette kurset: aksjer, opsjoner, tegningsretter og eierskapsmodeller som motivasjonsfaktor.   Mange virksomheter har ulike ordninger og spesialprogram for nøkkelmedarbeidere, ledende ansatte og styremedlemmer.  Aksjebasert avlønning omfatter ulike former for ordninger og transaksjoner med oppgjør, bonus eller fordeler i form av aksjer eller opsjoner på fremtidige aksjer. Opsjonene eller tegningsretter kan gi ansatte en mulighet og en rett, men ikke noen plikt, til å tiltre / kjøpe eller tegne aksjer til en på forhånd fastsatt pris eller rabattert kurs. Regnskapsmessig behandles mange slike ordninger som økonomiske fordeler som fordel vunnet ved arbeid, fordelen (underkurs/rabatt) skal beskattes og bokføres som kostnad i regnskapet mm. For "oppstartsselskaper", fra 2022 definert hele 10 år tilbake i tid, finnes derimot veldig gunstige løsninger for ansatt eierskap, faktisk blant Europas beste løsninger, her i lille Norge.    I dette kurset skal vi se på ulike belønningsmodeller i form av aksjeprogram, opsjonsordninger og tegningsretter samt tilliggende områder.  Tema som berøres er modeller, innregning, måling, skattlegging, fordelsbetraktningen, arbeidsgiveravgift, endring eller kansellering av ordninger og opsjoner i konsernforhold.   Kursinnhold: Belønningsmodeller og incentivprogrammer i forretningslivet generelt Resultatbaserte modeller på individ - team - avdeling eller selskapsnivå Bonus og provisjonsmodeller - erfaringer og "pluss og minus" Hva er opsjoner og aksjeprogram i utgangspunktet? Hvorfor benytte opsjons- og aksjeprogram. Alternative modeller, systemer og program Praktiske eksempler fra ulike bedrifter A, B, C aksjer / ulike aksjeklasser og mulige modeller i den sammenheng Vedtekter, selskapsavtaler og aksjonæravtaler og viktige sammenhenger opp mot opsjons- og aksjeprogrammer. Innregning og beregning i forbindelse med opsjoner. Måling og resultatavhengige prinsipper med utløsende virkning Endring, kansellering, Regnskapsmessig behandling av opsjoner og aksjeprogram. Skattemessige forhold for rettighetshaver og / eller mottaker.   Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlem, ansatte eller andre som er interessert i å lære mer om opsjoner og aksjeprogram i arbeidsforhold.    [-]
Les mer
Webinar 45 minutter
Fremtiden er her: dCompany – automatisering av selskapsrettslige prosesser. [+]
INFO WEBINAR = «dCompany» – automatisering av selskapsrettslige prosesser Fremtiden er her: "dCompany" representerer fremtidens faktiske muligheter for automatisering av selskapsrettslige prosesser. AI / KI er på full fart inn i vår hverdag og tilliggende nye smarte løsninger - vi bare kunne drømme om for noen få år tilbake - er nå tilgjengelige for oss alle. Sentralt i dCompany sine løsninger står dokumentroboten: dBot. dBot kan effektivisere og automatisere en hel rekke oppgaver - og langt flere er på vei (les mer om dBot nedenfor). NB! De fleste funksjoner er integrert mot Altinn og deres systemer for oppdateringer og endringer.  Styreforeningen og dCompany har satset på et langsiktig samarbeid - der formålet er å få de nye effektive hjelpemidlene i systemene ut i norske virksomheter, i styrer og i operative selskapsforvaltende funksjoner.  I "spisses" for utviklingen av dCompany sin plattform står mangeårige Google sjef Jan Grønbech og en rekke av norges dyktigste advokater.  Karl Ibsen fra Styreforeningen og Jan Grønbech fra dCompany introduserer denne morgenen en helt ny hverdag for selskapsrettslige prosesser. Info-seminaret er gratis for alle som vil delta.  Med Basic versjonen fra 99,- pr mnd og Pro versjonen fra 699,- kr pr måned får du tilganger og muligheter du ikke kan gå "glipp av". Du får også med deg 3 x verdisjekk på 699,- kr som du kan benytte som rabatt på 3 valgfrie kurs med Styreforeningen.no. Da er i praksis de 3 første måneder med dCompany gratis.   Mer om dBot: dokumentroboten utvikles løpende, og gir idag støtte for blant annet:  Endre foretaksnavn Endre revisor Godkjenne årsregnskap Fastsette honorar til styrets medlemmer Fastsette honorar til valgkomiteen Velge medlemmer til valgkomiteen Godkjenne revisors honorar Tildele signaturrett gjennom en styrebeslutning Endre vedtektsfestet signatur Ansette daglig leder Kapitalforhøyelse mot kontant vederlag Kapitalforhøyelse ved fondsemisjon Kapitalforhøyelse ved tingsinnskudd Fjerne vedtektenes ramme for antall styremedlemmer Innføre ramme for antall styremedlemmer i vedtektene Fjerne signatur fra vedtektene Innføre vedtektsfestet signatur Tildele prokura Velge medlemmer til styret Splitt av aksjer Spleis av aksjer Innsendelse av aksjonærregisteroppgaven 2022   Noen av de nye beslutningstyper som er under utvikling:  Opsjonsutdeling Kapitalnedsettelse   [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 549 kr
Møteledelse handler om å lede møter på en god måte, slik at alle føler seg hørt, inkludert og involvert. Det handler om å formidle hva møtet dreier seg om, hva man skal s... [+]
Møteledelse handler om å lede møter på en effektiv måte, der alle deltakere føler seg hørt, inkludert og engasjert. Det innebærer å klart formidle møtets formål, mål og agenda, engasjere deltakerne, bygge tillit, fasilitere diskusjoner, oppnå fremdrift og ta beslutninger. I dette kurset vil Birger Landmark veilede deg gjennom kunsten å bli en dyktig møteleder. Kurset dekker en rekke viktige temaer, inkludert møteerfaringer, møtekultur, møteforberedelser, effektiv møteledelse, etablering av møteregler, håndtering av møtekonflikter, møtereferater og evaluering av møter. Velkommen til kurset!   Innhold: Kapittel 1: Møteledelse 1.1 Møteerfaringer 1.2 Møtekultur 1.3 Møteforberedelser 1.4 Møteledelse 1.5 Møtereferat 1.6 Møtekonflikter 1.7 Møteplagere 1.8 Møteevaluering Kapittel 2: Avslutning 2.1 Slutt   Varighet: 48 minutter   Om Utdannet.no: Utdannet.no tilbyr noen av landets beste digitale nettkurs. Vår tjeneste fungerer på samme måte som strømmetjenester for musikk eller TV-serier, der våre kunder betaler en fast månedspris for tilgang til alle kursene vi har tilgjengelig. Vi har opplevd betydelig vekst de siste årene, med over 30 000 registrerte brukere og 1,5 millioner videoavspillinger. Vårt mål er å gjøre kompetanseutvikling engasjerende, spennende og tilgjengelig for alle, og vi har støtte fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Om de formelle forhold som er knyttet til styrets arbeid, herunder innkallinger, dokumentasjon og protokollreglene i praksis. [+]
Styresekretæren - saksgang og dokumentasjon   Kurset handler om saksgang og dokumentasjon for styresekretæren, og gir en basis grunnleggende kunnskap om de vesentlige regler om styrets funksjon, rolle og saksbehandling.    Kursinnhold: Grunnleggende regler om styrets funksjon, arbeid og saksbehandling Innkalling: utforming, formelle krav, oppbevaring, ut / oversendelse Underlagsdokumentasjon til styremøter (krav, behov, ønsker og praktisk tilrettelegging) Styreprotokollen: utforming, formelle krav, oppbevaring, ut / oversendelse Deltakelse, behandlingsmåte, beslutningsdyktighet, protokolltilførsler, signering mm. Styreinstruks og vedtekters innvirkning på styresaker, protokoll og dokumentasjon Styrets årsberetning, ulike situasjonsavhengige betraktningsmåter med eksempler på hvordan styrets årsberetning kan utformes i ulike situasjoner Innsyn i styrets protokoller / informasjonsuthenting fra styrets protokoller Eksempelmaler med vurdering og gjennomgang av styreprotokoller og styredokumentasjon   Målgruppe: Kurset er spesielt for den som har ansvar for det formelle i forbindelse med styrets arbeid, det være seg innkallelse, sammensetting og utsendelse av underlagsdokumentasjon til styret, referat og protokoller med mer.     [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Om selve verdiløftet i canvas konseptet. Hva "ligger i dette" for den enkelte bedrift? Hva betyr det for din virksomhet? [+]
CANVAS DEL 2: Verdiløftet i canvas konseptet   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, omstilling, forbedringer og nyskaping i virksomheten.   Kurset gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag, samt analysere hvor eksponert man er for disrupsjon. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer, omstilling og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellene kan brukes. Vi ser også på hvordan modellene kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet.    Formål med kurset:  Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag og hvordan dette bør se ut i fremtiden.    Kursinnhold: Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften. Forretningsmodell Canvas: De enkelte elementene og relasjonen mellom dem. Verdiløftet – hva er det egentlig vi hjelper kunden med? Forretningsmodell Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Balanse innovasjon og omstilling versus daglig drift Hvordan evaluere risiko for disrupsjon? Hvordan gjennomføre omstillings- og forbedringsprosesser Hva kjennetegner en innovasjonskultur Hvordan teste og validere forretningsmodellene. Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellene.    Målgruppe:  Kurset er rettet mot styremedlemmer, daglige ledere og øvrige ledelse.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Hva bør og kan vedtekter inneholde ut over lovens minimumskrav ? Hva kan og bør reguleres i aksjonæravtaler? [+]
Aksjonæravtaler og vedtekter   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Om kurset:  Hva bør og kan vedtekter inneholde ut over lovens minimumskrav? Hva bør og kan reguleres i aksjonæravtaler? Mange selskaper registreres med noen få standard vedtekter lastet ned fra nettet. Vedtektene er selve grunndokumentet for et selskap og det bevisst benyttes til å regulere mange vesentlige forhold mellom eiere, og legge føringer for skiller mellom eiersaker, styresaker og driftsmessige forhold - for å nevne noe. Aksjonæravtaler har langt flere begrensninger, med kan bevisst benyttes hensiktsmessig for å regulere ulike forhold som man kanskje ikke ønsker å "kringkaste" gjennom offentlig tilgjengelige vedtekter,  På områdene: vedtekter og aksjonæravtaler er vår erfaring at svært mange burde og skulle gjort en grundigere "jobb". Kursdagen retter seg mot eiere, stiftere, styremedlemmer og andre med interesse for vedtektenes mulige omfattende og grunnleggende funksjon i forhold til å legge de avgjørende føringer for selskapet.    Kursinnhold: Om vedtekter, aksjonær- og partneravtaler Eier/deltaker/partner/deleier med ulike eierandeler  Hva bør hensyntas hvor og hvorfor - hovedtrekk? Hva kan reguleres i selskapets vedtekter? Lovmessige minimumskrav til vedtekter/deltakeravtaler Hva kan ikke fritt avtales og hvorfor?  Hva bør / bør ikke legges i off. tilgjengelige vedtekter? Når bør forhold heller formaliseres i aksjonæravtale? Hvilke rolle har hvem, hvilke rolle ønsker hvem å ha? Styremedlem / Styreleder / Nestleder / Observatør Styresammensetting, begrensninger i styrets rolle Styrehonorar, styrevalg og interessehensyn Daglig leder eller ledende ansatt rolle ut over eierskap Representasjon, signaturrett, andre viktige rettigheter Forkjøpsrett til aksjer/andeler og overtakelsemodeller Aksjeklasser og stemmerettsbegrensninger Andre styrende og vesentlige dokumenter Uklarheter, uenighet og konflikter Exit-løsninger når eieravtalenes intensjoner svikter   Du kan også få kurset mer skreddersydd med kvalitativ gjennomgang av eksiterende vedtekter og aksjonæravtaler - opp mot mest hensiktsmessige fremover. Da må vi i forkant avtale hva som må gjøres ekstra fra vår side i forkant av kurset.    [-]
Les mer
3 dager 23 500 kr
Hvordan lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis? [+]
Hva er OKR?  OKR står for «Objectives and Key Results». «Objectives» handler om hva det er man ønsker å oppnå, mens «Key Results» handler om hvordan man skal få det til. OKR er et enkelt rammeverk for målstyring. Det gir klare retningslinjer og forståelse for hva selskapet ønsker å oppnå, slik at alle i organisasjonen vet hvilken retning en skal dra i. Kurset passer for deg som vil lære hvordan planlegge, tilrettelegge og støtte egne eller andre team og enkeltpersoner i arbeidet med å sette Objectives, Key results og definere egnende initiativ for å ta strategi ut i handling i praksis. Du vil få oversikt og innsikt i hva som skal til for å lykkes med OKR, samt praktisk erfaringsutveksling på OKR rammeverket, beste praksis og konkrete verktøy. På kurset går vi gjennom “Futureworks 6 stegs OKR prosess" - en prosess som sikrer at du introduseres for nødvendige verktøy, kompetanse og atferd for å sikre måloppnåelse med OKR i din organisasjon. Videre introduserer vi OKR rammeverket, og går igjennom hva som skal til for å lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis.   Agenda Dag 1 •   Velkommen og bli kjent•   Steg 1: Introduksjon til OKR•   Steg 2: OKR i praksis   Dag 2 •   Oppsummering fra dag 1•   Steg 3: OKR syklusen•   Steg 4: Ambassadør-rollen•   Steg 5: Støtte til workshops   Dag 3 •   Oppsummering fra dag 2•   Steg 6: Gjennomføring og oppfølging  •   Praktisk trening og tilbakemelding•   Neste steg og evaluering•   Oppsummering   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 90 minutter 3 490 kr
Selskapslovgivning krever at styrets skal påse at selskapet - til enhver tid - har en betryggende egenkapital og er rustet for "forsvarlig drift". [+]
Handleplikt og krisehåndtering for styret   * Ca. 1,5 time kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset tar utgangspunkt i bestemmelsene om styrets ansvar for at: selskapet til enhver tid har en forsvarlig egenkapital og er rustet for forsvarlig drift. Dette er et praktisk kurs.  Det er basert på erfaringer fra mengder av krise og handlepliktsituasjoner med / sammen med kunder og medlemmer, herunder hundrevis av timer med praktisk rådgivning og praktiske prosesser i perioden fra mars 2020 - september 2021 (ifm. koronakrisen).   Hvordan formulerer dere viktige beslutninger?  Det kreves handling, og det kreves formelt riktige beslutninger, tiltak og formaliseringer.  Som vi er opptatt av å formidle på alle styrekurs: formalia, formalia, formalia! Det er ekstremt viktig å ikke kun bare snakke, diskutere og ha meninger.   Kursinnhold: Hvordan er egenkapitalsituasjonen faktisk hos dere i dag? Hva inngår i egenkapital? Hva svekker egenkapitalen, og hvilke faktorer i det siste, eller påregnelige/risikable fremover vil ha direkte effekt på egenkapitalen? Handleplikt - hva er det? Skulle dere allerede ha handlet? Når bør dere handle og hvordan går dere frem? Hva gjøres på hvilke måte? Hvordan formaliserer dere og underbygger at styret har utført betryggende kontroll, iført riktige og viktige tiltak og i praksis oppfylt handleplikten? Hva er krise? Hvilke kriser er dere i nå, og hvilke kriseelementer står foran som dere i styret må forberede dere på? Hvordan formulerer dere viktige beslutninger?    Målgruppe: Styremedlemmer, styreledere, daglige ledere, eiere, grundere og andre med interesse for - eller behov for - å kjenne til kravene til handleplikt, egenkapital og "kvalitetskrav" til selskapet for å kunne drive forsvarlig.   [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
Dette seminaret gir deg en komprimert og viktig oversikt over vesentlige forhold innenfor taushetsplikt, konfidensialitet og lojalitet på styrenivå. [+]
MEDLEMSKURS: Taushetsplikt, konfidensialitet og lojalitet på styrenivå Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent eller On-demand.   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd. Kurset leveres både "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom, med mulighet for å stille spørsmål mm. underveis, eller som On-demand kurs.    Kursinnhold: Inhabilitet er et vanskelig tema i styresammenheng. Det er lagt noen føringer i ulike selskapslover i forhold til habilitet og inhabilitet, herunder i aksjelovene, men det kan være vanskelig for mange å forstå hva som ligger i bestemmelsene. Dobbeltroller i form av å være i ulike roller, eksempelvis: “eier, styremedlem, ansatt, tillitsvalgt, komitemedlem etc…” samtidig skaper også grobunn for spørsmål og konflikter. Det er også en del spesielle bestemmelser i offentlige og kommunale selskaper, i ASA og i særskilte situasjoner som mange bør være klar over. Dette seminaret gir deg en komprimert og viktig oversikt over vesentlige forhold.   Lojalitetsprinsipper og lojalitetsbegrepet i lovmessig sammenheng Om den ulovfestede lojalitetsplikten i kontrakts- og selskapsforhold Om lojalitetsplikten en arbeidstaker har overfor arbeidsgiver Taushetsplikt eller opplysningsplikt? Konfidensialitet og taushetsbestemmelser i vedtekter eller styreinstruks Taushetsbeslutninger i enkeltsaker i styresammenheng Hvor går grensene for overdrivelse, misbruk eller gissellignende situasjoner? Eksempler på praktiske formuleringer og praktisk «bruk» i styresammenheng   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 10 400 kr
På kurset får du en grundig gjennomgang av revisjonsprosessen som du kan bruke ved revisjoner av ulike ledelsessystemer [+]
Revisjonsprosessenkan du bruke ved revisjoner av ulike ledelsessystemer, for eksempel ISO 9001 - kvalitet, ISO 14001 - miljø, ISO 45001 - arbeidsmiljø, og HMS-internkontroll.  Kurset er oppdatert iht. den nye versjonen av ISO 19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer. Dette innebærer blant annet at det blir fokus på en risikobasert tilnærming i alle fasene av revisjonsprosessen. Hva får du igjen for kurset? Du skal kunne lede eller delta i revisjoner av ledelsessystemer Forstå revisjonsprosessen Kunne anvende revisjonsprinsippene og bidra til en risikobasert tilnærming i alle fasene i revisjonsprosessen Kunne utvikle, implementere og forbedre revisjonsprogrammer Forstå revisorrollen og revisors oppgaver i alle faser i revisjonen Kunne planlegge revisjoner og velge relevante revisjonsmetoder Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer