Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Virtuelt klasserom 150 minutter 7 990 kr
01 Sep
27 Nov
Bli med oss for å løse opp knuter og finne veien videre i casen konflikter og rolleutfordringer i styrereommet! [+]
Case kveld Del 1: Geronimo Management AS   Deltakelse på denne CASE-kvelden er inkludert i prisen for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Overskriften for kvelden er: Konflikter og rolleutfordringer i styrerommet   Denne kvelden beveger vi oss inn i kulissene for selskapet: Gerinomo Management AS som er et SMB selskap, opprinnelig grundet og eiet av 2 tidligere kamerater: Halvor og Jonas. De to har hatt 30 års fartstid sammen i og med oppbyggingen av selskapet. I løpet av kort tid oppstår to situasjoner: Halvor får akutt hjerteproblemer på vei hjem fra arbeid og dør kort tid etter. Det kommer videre frem at Jonas sin tilstand de siste månedene har vært holdt skjult, men det blir nå klart at han har hurtig eskalerende demens og ikke er istand til å ta vare på seg selv eller selskapet. Vedtektene og aksjonæravtalen har noen bestemmelser om situasjoner som her oppstår, men er ikke dekkende nå som begge eiere er «ute av bildet». Neste generasjon på begge sider ønsker å «rykke inn» for å overta den veldrevne virksomheten. Et styre må på plass og håndtere både utfordringer og muligheter som står foran selskapet. Her må vi inn å analysere: hva som skjer, hva som burde gjøres, hvordan vi kan gå frem for å håndtere ulike situasjoner etc?   Bli med oss for å løse opp knuter og finne veien videre!   [-]
Les mer
Webinar 1 time
Hvilke erfaringer og innsikt fra 14 år i Google, kan være nyttige for andre i ledende posisjoner? [+]
«14 ting jeg lærte på 14 år i Google» - med Jan Grønbech   Googles ledelses og innovasjonsprinsipper er godt beskrevet i fagbøker, men hvordan opplevde Jan Grønbech, som i dag også er styremedlem i Styreforeningen.no, dette? Hvilke erfaringer og innsikt herfra kan være nyttige for andre i ledende posisjoner?   I 2005 startet Jan Grønbech i Google i Norge og ledet dette frem til slutten av 2019. Når han startet i Google hadde selskapet knapt 1000 ansatte. Når Jan sluttet var det over 220 000 ansatte. Mye skjedde i løpet av disse årene. Da Jan sluttet omsatte Google 6 mrd kroner i Norge og hadde 80 ansatte. Jan Grønbech har jobbet med digital transformasjon i 30 år. Han har sittet i mange styrer, inkludert Komplett Group, Skiforeningen og Virkes sentralstyre. Fra våren 2024 er Jan også et av styremedlemmene i Styreforeningen. Før tiden i Google var Jan ansvarlig for å lage Aftenpostens første nettavis. Deretter solgte han Norges første annonser på internett og var med på å bygge opp det som i dag er Norges største mediekanal. Han har en Bachelor of Science in Business Administration fra Ohio State University og Executive Board Program fra INSEAD.   Jan vil ta for seg de 14 viktigste tingene han lærte på alle sine år i Google. Dette spenner fra det å ha en misjon som alle forstår og kan stille seg bak til viktigheten av å fokusere på kjernevirksomheten. Han vil fortelle om hvordan Google lærer av sine mange feil, og feirer dem, og hvordan de ansetter folk. Du vil høre om Googles innovasjonsprinsipper og hvorfor det er viktig at styret har et aktivt forhold til kunstig intelligens og maskinlæring. Vi står nå ved det største paradigmeskiftet siden smarttelefonen ble introdusert i 2008. Når støvet har lagt seg vil mange nye vinnere stå frem og mange selskaper vil oppleve sitt Kodak-moment.   Velkommen til et møte med Jan!   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
03 Sep
Strategiarbeid trenger ikke være dyrt, komplisert og krevende. Lær hvordan du effektivt kan gjennomføre strategiprosesser på egen hånd. [+]
Strategiarbeid i små og mellomstore virksomheter     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Er du en av mange som har opplevd at det er vanskelig å sette seg mål og lage strategier? Har kanskje du også kjent på at du har «kastet bort» penger på strategiprosesser som ender opp med et dokument som blir liggende i skuffen? Slik behøver det ikke være. Kurset «Strategisk strategiarbeid i små og mellomstore virksomheter» tar sikte på å gi styret og administrasjonen forståelse for hvordan strategiprosessen kan gjennomføres på enkle måter, og hvordan en kan sikre at strategiarbeidet ikke «stopper opp».   Kursets formål:  Formålet med kurset er å gi styret, daglig leder og øvrig administrasjon et best mulig utgangspunkt for å gjennomføre egne strategiprosesser. Videre tar kurset sikte på å gi deltakerne god forståelse rundt bruk av enkle verktøy for selve strategiprosessen, samt bruk av verktøy som skal sikre at både styret og administrasjon følger opp sitt ansvar for å iverksette den vedtatt strategien, samtidig som en er i stand til å gjøre de nødvendige endringer underveis. Kursdeltaker skal etter kurset også ha en overordnet god forståelse av hva bærekraft egentlig innebærer, samt hvordan bærekraft på en praktisk måte kan bli en naturlig del av det strategiske arbeidet.   Kursinnhold:  Hvilke faktorer hindrer vekst og utvikling i virksomheter? Forankring av mål hos, og strategiske innspill fra eierne. Hvem skal delta i strategiprosessen? Fastsettelse av mål Trenger vi en visjon? Trenger vi verdier? Enkle analyser som skal føre til mulige tiltak Økt effektivitet gjennom kategorisering av tiltak Strategiske valg – «Forretningsidéen», en strategisk oppsummering Hvordan vite om vi er på rett vei? Bruk av KPI-er / nøkkelindikatorer Hvordan sikre at strategiarbeidet «lever» til enhver tid? Revisjon av strategier Praktiske verktøy for gjennomføring av prosess, samt implementering og oppfølging av strategi Hva er egentlig bærekraft og hva kan det innebære for din virksomhet? Presentasjon av sentrale aktører innen bærekraft; Etisk handel, Miljøfyrtårn med flere.   Målgruppe: Styret, daglig leder og andre som skal fasilitere / gjennomføre strategiprosesser i små og mellomstore bedrifter.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Stadig innovasjon og omstilling er det nye normale, og de fleste bedrifter er ikke godt nok forberedt på dette. [+]
Omstilling og innovasjon   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Bedrifters rammebetingelser endres stadig raskere. Bransjegrensene hviskes ut, nye konkurrenter entrer scenen og de konkurransefortrinnene man har i dag kan bli en hemsko i morgen. Dette stiller større krav til innovasjonsevne og omstillingstakt enn noensinne.   Styret er ansvarlig for å sikre forsvarlig drift av virksomheten. Allikevel ser vi at mange styrer legger alt for lite tid og vekt på kontinuerlig innovasjon og omstilling. De fleste av oss ser alt gjennom «fortidens» briller. Derfor reageres det som regel for sent og ikke før man er eksponert for en krise i en eller annen form og er nødt til å reagere for å redde bedriften.   Stadig innovasjon og omstilling er det nye normale, og de fleste bedrifter er ikke godt nok forberedt på dette.   Kursinnhold: Metoder for å oppdage potensielle bransjeskift Hva er svake signaler og hvordan følge med på disse Hvordan vurdere risiko for disrupsjon Enkle og effektive metoder for å utvikle fremtidsscenarioer Strategiske dilemmaer Hvordan Identifisere og utnytte økosystemer Hva er gapet mellom bedriftens omstillingsbehov og evne. Hvordan balansere fokus på kjernevirksomhet og fremtidig vekst og utvikling Hvordan strukturere og organisere innovasjonsarbeidet Analyse av markedsmuligheter Strategier for innovasjon Optimal balanse kjernevirksomhet, organisk vekst og nye forretningsområder Hva skal til for å skape en kultur for innovasjon og omstilling Gjennomgang av de mest brukte verktøy for innovasjon   Målgruppe: Dette kurset er for styreledere, styremedlemmer og daglige ledere i alle typer selskaper som ønsker å bidra til at de virksomheter de er ansvarlige for jobber proaktiv med innovasjon og omstilling.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Om generalforsamlingens oppgaver og ansvar, herunder med praktiske, taktiske og digitale råd. [+]
Generalforsamling: praktiske, taktiske og digitale råd   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Formål med kurset: Formålet med kurset er at deltakerne skal få detaljert kunnskap om de ulike regler som er gjeldene, hvordan generalforsamling og generalforsamlingssaker håndteres i praksis samt andre vesentlige forhold man bør være kjent med knyttet til aksje- og allmennaksjeselskapenes øverste selskapsorgan.  Kurset tar utgangspunkt i Aksjelovens kapittel 5 og de bestemmelser forøvrig som omfatter generalforsamlingens oppgaver og ansvar.    Kursinnhold:   Om aksjeeierforsamling og begrepet "generalforsamling" Forankring; Aksjelov/lovgivningens regler om oppgaver og ansvar Generalforsamlingens ansvarsområder Hvem kan delta på generalforsamlingen Nærmere om møterett, møteplikt, representasjon og rådgiver Innkallingsregler ved generalforsamlinger Styrets, styrelederes plikter og rettigheter ifm. generalforsamling Stemmerettsbegrensninger, aksjeklasser og andre forhold som påvirker stemmerett Inhabilitet i forhold til generalforsamling og avgjørelser på generalforsamling Revisors deltakelse på generalforsamlingen Tidsfrister  Ordinær og ekstraordinær generalforsamling Generalforsamling uten møte Generalforsamlingssaker / vedtekter og aktuelle saker beskrevet ved innkallingen Møteleders roller, referent rolle og medsignaturer Åpningen av generalforsamlingen Stemmeopptelling - avklaring av stemmeberettigede Flertallskrav; alminnelige og kvalifisert flertall, enstemmighetskrav Søksmål og granskning  DIGITALE LØSNINGER I PRAKSIS    I tillegg får du: PDF kompendie: «Om generalforsamlingen" Sjekklister for planlegging, rutiner, forberedelser, innkalling, gjennomføring og protokollering ifm. Generalforsamlinger Dokumentmaler for generalforsamlinger Formuleringsoversikt der en rekke nyttige formuleringer og presiseringer er medtatt    Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlem eller andre som er interessert i å lære mer om alle de viktige sidene ved generalforsamlinger.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Møteledelse, møteteknikk og møtestruktur er stikkord for dette praktiske 3 timers kurset. [+]
Møteledelse, møteteknikk og møtestruktur   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Et spesialkurs for deg som er leder, skal lede andre i møter, i team, i styrerom eller på generalforsamlinger, årsmøter etc.   Hva er det som kjennetegner et godt møte? Hvordan kan vi bli mer bevisst rollen som møteleder og de forholdene rundt møtelederrollen og strukturen som skal til for å få mest mulig vellykkede møter?    Det viktigste er å bli bevisst på ulike sider ved disse forholdene: Strukturen og regien du velger for det enkelte møtet Teknikkene du velger å bygge inn i møtet eller benytte under møtet Ledelsen av møtet og bevisst bruk av ledelsesformer før, under og etter møtene. Hva skiller ledelse av fysiske og digitale møter? Hvordan påvirker / bør disse forskjellige møteformene påvirke en del av dine valg som møteleder?    Kursholdere på dette kurset har lang og bred erfaring som møteledere på generalforsamlinger, årsmøter, selskapsmøter og som styreledere.    Kursinnhold: Møter skal fremskaffe gode resultater. Møter som prestasjonsforum - hva er formålet / hva er kriteriet for at dette er eller har vært et godt møte? Møter = en plattform for å skape og utvikle felles forståelse Forberedelsene - legg forholdene til rette for kvalitative møter Relasjoner - Plass-/Grunnforståelsen - Roller og aktører i møtet Vekslende ordføring og dialog i møtene / få andre til å "prate" Realistisk agenda - harmoni mellom saker, deltakere og tidsrammer Dokumentasjon av beslutninger - oppfølging og kontroll mot mål Ikke effektive møter - 12 kjennetegn "Vær på vakt mot disse" Effektive møter - 12 kjennetegn du kan styre mot og styre etter Styremøtet - 14 viktige punkter for deg som skal lede styret/styrer Generalforsamling / Årsmøtet - 14 viktige punkter om møtelederrollen og møtelederfunksjonen i praksis PLAN OG SJEKKLISTE FOR MØTELEDELSEN   Kurset retter seg mot møteledere generelt, men har 2 særskilte deler som omhandler møteledelse i styre- og generalforsamlingssammenheng.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Kurset gir inspirasjon, modeller og verktøy til hvordan du kan jobbe med strategi på en smidig og involverende måte. [+]
Strategi og forretningsutvikling i større virksomheter   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Virksomheters rammebetingelser endres stadig raskere. Dette stiller større krav til innovasjonsevne og omstillingstakt enn noensinne. En effektiv og smidig strategiprosess er en viktig premissgiver for dette.   Alt for mange ledere og styremedlemmer legger alt for lite tid og vekt på strategiarbeidet, og ser gjerne virksomheten og omgivelsene gjennom «fortidens» briller. Derfor reageres det som regel for sent, og ikke før man er eksponert for en krise i en eller annen form, og er nødt til å handle umiddelbart for å redde virksomheten. Stadig innovasjon og omstilling er den nye «normalen», med andre krav til strategiprosessen. Mange virksomheter er ikke godt nok forberedt på dette.   Kursinnhold: Konkrete forhold som belyses gjennom kurset:  Prinsipper og verktøy for en åpen strategiprosess (Open Strategy) – involvering og «samskaping» Hvordan identifisere eksterne faktorer og vurdere risiko for disrupsjon, digital disrupsjon og konkurranse fra nye konkurrenter utenfor egen tradisjonell bransje? Verktøy og modeller for å utforske og prioritere muligheter Hvordan håndtere strategiske dilemmaer og strategiske valg: «Where to play and how to win?» Hva skal til for å få en bærekraftig strategi hvor vi sikrer at virksomhetene tar sitt samfunnsansvar? Forretningsmodeller og strategisk innovasjon Hva gjør man for å balansere mellom kjernevirksomhet og å utforske nye forretningsområder? Strukturering og organisering av strategi-, omstillings- og innovasjonsarbeidet Hva er gapet mellom organisasjonens omstillingsbehov og -evne? Hvordan skape en kultur for omstilling og innovasjon? Verktøy og metodikk for implementering og oppfølging   Målgruppe: Kurset passer for styreledere, styremedlemmer og ledere i større selskaper som ønsker å bidra til at de virksomheter de er ansvarlige for, jobber proaktiv med strategi, bærekraft, innovasjon og omstilling.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Om selve verdiløftet i canvas konseptet. Hva "ligger i dette" for den enkelte bedrift? Hva betyr det for din virksomhet? [+]
CANVAS DEL 2: Verdiløftet i canvas konseptet   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, omstilling, forbedringer og nyskaping i virksomheten.   Kurset gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag, samt analysere hvor eksponert man er for disrupsjon. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer, omstilling og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellene kan brukes. Vi ser også på hvordan modellene kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet.    Formål med kurset:  Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag og hvordan dette bør se ut i fremtiden.    Kursinnhold: Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften. Forretningsmodell Canvas: De enkelte elementene og relasjonen mellom dem. Verdiløftet – hva er det egentlig vi hjelper kunden med? Forretningsmodell Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Balanse innovasjon og omstilling versus daglig drift Hvordan evaluere risiko for disrupsjon? Hvordan gjennomføre omstillings- og forbedringsprosesser Hva kjennetegner en innovasjonskultur Hvordan teste og validere forretningsmodellene. Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellene.    Målgruppe:  Kurset er rettet mot styremedlemmer, daglige ledere og øvrige ledelse.   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 4 800 kr
På dette kurset så vil vi gjennomgå enkle metoder for risikovurderinger og -analyser, som er første trinn for å komme i gang med risikoarbeid i en bedrift/organisasjon. [+]
Innføring i Risikoledelse (Risk Management Basics) På dette kurset så vil vi gjennomgå enkle metoder for risikovurderinger og -analyser, som er første trinn for å komme i gang med risikoarbeid i en bedrift/organisasjon. Her er noen av temaene vi skal innom: Introduksjon til risikobegrepet Nasjonale og internasjonale standarder for risikostyring Lover og forskrifter Menneskets rolle i risikostyring Statistikk og sannsynlighet Dersom du tenker deg en sertifisering som risikoleder, så dekker dette kurset pensum for første dag i kurs for Risikoledelse (og skal ikke tas på nytt).   Kursleder er Ayse Nordal, se gjerne egen omtale om Ayse på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Kurset «KPI – Nøkkelindikatorer for virksomheten» har blitt avholdt i en årrekke og avholdes jevnlig rundt omkring i hele landet. [+]
KPI - nøkkelindikatorer for virksomheten   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Dette er et viktig kurs for styremedlemmer og daglig ledere som vil lære hvor virkningsfulle KPI-er kan være for å styre organisasjonen i rett retning, samt mot ledere innenfor andre funksjoner hvor målinger av KPI-er er, eller burde være, en naturlig del av en effektiv hverdag.   Kurset skal gi en god forståelse av hva KPI-er er, og hvordan disse kan brukes som et effektivt verktøy i arbeidet med å oppnå overordnede strategiske mål. Ved riktig metodebruk gir måling av KPI-er økt motivasjon blant medarbeidere og betydelig og verdifull innsikt i egne prosesser, samtidig som det enkelt å kontrollere om en er på rett vei eller ei. Et praktisk kurs med eksempler og oppgaver.   Kursinnhold:  KPI – forankring i styret – Aksjeloven § 6-12 Definisjoner og forklaringer Historiske forankringer KPI-er knyttet opp mot strategier og mål KPI-er må forstås i en sammenheng Eksempler på sammenheng mellom strategi og KPI-er Kategorisering av KPI-er langs flere dimensjoner. «SMART(ER)»-metoden Hvorfor bruke KPI-er? Vanlige feil og farer ved bruk KPI på forskjellige fagområder   Kurset er rettet mot styremedlemmer og daglig ledere som vil lære hvor virkningsfulle KPI-er kan være for å styre organisasjonen i rett retning, samt mot ledere innenfor andre funksjoner hvor målinger av KPI-er er, eller burde være, en naturlig del av en effektiv hverdag.   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 3 dager 18 300 kr
Vi gir deg grunnleggende kunnskap om ISO 9001, om prinsipper for kvalitetsledelse, og hvordan jobbe med kvalitetssystemer i praksis [+]
Hva lærer du? Om strukturen for ISO-standarder for ledelsessystemer – fellestrekk og forskjeller Om kravene i ISO 9001:2015 (kvalitet), hva intensjonen bak kravene er, og hva de betyr i praksis Du får innblikk i kravene som stilles i ISO 14001:2015 (ytre miljø) Du får grunnleggende forståelse for hvordan et ledelsessystem kan bygges opp i en bedrift Du lærer hva det vil si å ha en prosessbasert tilnærming, og hvorfor standardene har fokus på risiko og muligheter Hvilke krav som stilles til bedriftens ledelsessystem mht. ISO-sertifisering Hva får du igjen for kurset? Økt forståelse for kvalitetsledelsessystemer Større trygghet i rollen som kvalitets- og/eller miljøleder Kompetanse til å lede arbeid med ledelsesystem innen kvalitet og miljø Du blir i stand til å hjelpe egen bedrift i gang med arbeidet mot en ISO-sertifisering Grunnlaget for å gå videre mot fire ulike personlige sertifiseringer Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer   [-]
Les mer
3 dager 23 500 kr
Hvordan lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis? [+]
Hva er OKR?  OKR står for «Objectives and Key Results». «Objectives» handler om hva det er man ønsker å oppnå, mens «Key Results» handler om hvordan man skal få det til. OKR er et enkelt rammeverk for målstyring. Det gir klare retningslinjer og forståelse for hva selskapet ønsker å oppnå, slik at alle i organisasjonen vet hvilken retning en skal dra i. Kurset passer for deg som vil lære hvordan planlegge, tilrettelegge og støtte egne eller andre team og enkeltpersoner i arbeidet med å sette Objectives, Key results og definere egnende initiativ for å ta strategi ut i handling i praksis. Du vil få oversikt og innsikt i hva som skal til for å lykkes med OKR, samt praktisk erfaringsutveksling på OKR rammeverket, beste praksis og konkrete verktøy. På kurset går vi gjennom “Futureworks 6 stegs OKR prosess" - en prosess som sikrer at du introduseres for nødvendige verktøy, kompetanse og atferd for å sikre måloppnåelse med OKR i din organisasjon. Videre introduserer vi OKR rammeverket, og går igjennom hva som skal til for å lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis.   Agenda Dag 1 •   Velkommen og bli kjent•   Steg 1: Introduksjon til OKR•   Steg 2: OKR i praksis   Dag 2 •   Oppsummering fra dag 1•   Steg 3: OKR syklusen•   Steg 4: Ambassadør-rollen•   Steg 5: Støtte til workshops   Dag 3 •   Oppsummering fra dag 2•   Steg 6: Gjennomføring og oppfølging  •   Praktisk trening og tilbakemelding•   Neste steg og evaluering•   Oppsummering   [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 2 500 kr
Kvalitet, hva er det? Få en overordnet forståelse, et mindset, av hva kvalitetsfaget dreier seg om. Kurset egner seg også for ledere som ikke direkte jobber med kvalitet. [+]
A1.E Innføring i kvalitetsledelse Kurset egner seg svært godt som introduksjonskurs i ledelsessystem til toppledere, mellomledere og kvalitetsledere. Kvalitet dreier seg derfor om å gjøre de tiltakene som gjør kundene fornøyde med produktene/tjenestene. For å få til det etableres det en del strukturer i en virksomhet, slik at det blir en stabilitet i produksjonen. Men, strukturer alene er ikke godt nok. Dersom kulturen ikke støtter dem, så blir de ikke fulgt. Derfor er det viktig å få på plass en god kultur også. Det er disse tingene vi tar for oss i de tre kursene vi har på kvalitetsskolen pr i dag. Vi snakker om struktur og kultur for å oppnå kvalitet som skaper tilfredse kunder, og tilfredse ansatte. Vi har forsøkt å gjøre det enkelt og forståelig, samt synliggjøre nytteverdien for virksomhet og ledere. Kvalitetsfaget er bare sunn fornuft satt i system. Bli med på reisen og lær mer om kvalitetsfaget.  Kurs 1: Oversikt og innsikt (10 leksjoner) Kurs 2: Struktur for kvalitet (8 leksjoner) Kurs 3: Ledelse og kultur (7 leksjoner)   Etter hvert modul i kurset får du en quiz for å sjekke om du har fått med deg innholdet. Når du er ferdig med alle modulene, og har bestått quiz’en, får du et kursbevis.   Kursledere er Sidsel Storaas og Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale på KRN Academy, www.qrn.no. Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.    [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
Dette seminaret gir deg en komprimert og viktig oversikt over vesentlige forhold innenfor taushetsplikt, konfidensialitet og lojalitet på styrenivå. [+]
MEDLEMSKURS: Taushetsplikt, konfidensialitet og lojalitet på styrenivå Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent eller On-demand.   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd. Kurset leveres både "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom, med mulighet for å stille spørsmål mm. underveis, eller som On-demand kurs.    Kursinnhold: Inhabilitet er et vanskelig tema i styresammenheng. Det er lagt noen føringer i ulike selskapslover i forhold til habilitet og inhabilitet, herunder i aksjelovene, men det kan være vanskelig for mange å forstå hva som ligger i bestemmelsene. Dobbeltroller i form av å være i ulike roller, eksempelvis: “eier, styremedlem, ansatt, tillitsvalgt, komitemedlem etc…” samtidig skaper også grobunn for spørsmål og konflikter. Det er også en del spesielle bestemmelser i offentlige og kommunale selskaper, i ASA og i særskilte situasjoner som mange bør være klar over. Dette seminaret gir deg en komprimert og viktig oversikt over vesentlige forhold.   Lojalitetsprinsipper og lojalitetsbegrepet i lovmessig sammenheng Om den ulovfestede lojalitetsplikten i kontrakts- og selskapsforhold Om lojalitetsplikten en arbeidstaker har overfor arbeidsgiver Taushetsplikt eller opplysningsplikt? Konfidensialitet og taushetsbestemmelser i vedtekter eller styreinstruks Taushetsbeslutninger i enkeltsaker i styresammenheng Hvor går grensene for overdrivelse, misbruk eller gissellignende situasjoner? Eksempler på praktiske formuleringer og praktisk «bruk» i styresammenheng   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Oslo 2 dager 17 990 kr
22 Oct
I dette kurset over 2 dager får du innsikt i, og verktøy for, å lede bærekraftsarbeidet i egen virksomhet, selv om rollen er en «deltidsjobb». [+]
Bærekraftsledelse    Det stilles stadig strengere krav til at virksomheter tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til ledelsen, både til daglig leder og hele ledergruppen. I mange norske bedrifter blir dette ansvaret gjerne tildelt noen i tillegg til de oppgaver vedkomne har fra før. Dette er kurset for deg som har bærekraft som ansvars-område, det være seg på heltid eller deltid. På dette kurset får du gjennom to dager nødvendige faglige påfyll for å lede arbeidet med bedriftens samfunnsansvar.   Formål med kurset:I mange små og mellomstore virksomheter faller det bærekraftsansvaret på ledere som allerede har i tillegg til de andre oppgavene en har fra før. Formålet med kurset er å gjøre ledere og bærekraftansvarlige best mulig i stand til å sikre at virksomheten gjør det den kan for å bidra til en mer bærekraftig utvikling. Bærekraftsområdet er bredt og omfattende, og mange virksomheter har vansker med å orientere seg i dette landskapet. Det stilles stadig strengere krav til at virksomheten tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til både ledergruppen og styret. I de fleste små og mellomstore bedrifter blir ansvaret for bærekraft satt til en som allerede har andre funksjoner i selskapet. I noen tilfeller er det daglig leder selv som ender opp med dette ansvaret. Dette kurset retter seg til deg som ønsker mer kompetanse for å klare balansen mellom flere roller, og er på jakt etter verktøy for hvordan du kan sørge for at nok tid blir brukt på bærekraftsarbeidet.   Kursinnhold: 1. Hva er bærekraft og samfunnsansvar: ESG, CSR og den triple bunnlinjen. 2. Politikk og rammebetingelser – hvilke krav, forventninger og regelverk man bør ha oversikt over. FN sine bærekraftsmål Reguleringer nasjonalt og som følge av EØS og EU sine direktiver Åpenhetsloven Bærekraft i fremtiden: litt om hvilken retning dette kommer til å bevege fremover. 3. Analyse av påvirkning Positiv/negativ Internt og eksternt 4. Vesentlighet og interessenter – hvordan få oversikten og hvordan prioritere 5. Lønnsomhet og bærekraft krever nytekning: Tiltak som redusere kostnader eller øker inntekter Kortsiktig perspektiv versus langsiktig 6. Bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller Sirkulære forretningsmodeller – arketyper og innhold «Restart» modellen for bærekraftig forretningsmodellinnovasjon Eksempler på selskap som har gjort endringer i forretningsmodellen for å bli mer bærekraftig. 7. Lederrollen Hvordan utøve rollen internt og eksternt – hva engasjerer og motiverer Hvordan mobilisere og motivere organisasjonen og få samfunnsansvaret inn i de daglig rutiner. Hvordan lede de man ikke er sjef for 8. Implementering Bærekraft i forretningsstrategi og daglig drift. Hvordan identifisere tiltak på kort og lang sikt. Viktigheten av involvering, god endringsledelse, måling og oppfølging Viktigheten av kontinuerlig forbedring 9. Bærekraftsrapportering og sertifiseringer: Litt om hvordan og hva Bærekraftrapporten steg for steg 10. Arbeid med relevante cases   Mågruppe for kurset:Dette kurset er for ledere som har ansvaret for at virksomheten jobber proaktivt for å tilpasse seg regulatoriske krav, og samtidig utnytte mulighetsrommet innenfor bærekraft og samfunnsansvar. I mange små og mellomstore virksomheter faller dette ansvaret på daglig leder eller andre ledere i virksomheten, og da typisk i tillegg til de andre oppgavene en har fra før.   [-]
Les mer