Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om motiverende ledelse. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til ledelse der mellommenneskelige relasjoner inngår. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:         Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                    kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med lederkurset og hvor lang tid du vil      bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Målgruppe for vårt lederkurs Alle som har et verv eller arbeid, eller ønsker et verv eller arbeid der mellommenneskelige relasjoner og ledelse inngår.   Mål for lederkurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til lederverv og ledelse.   Kursbeskrivelse Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om ledelse.   Tema - Lederkurs • Ledelse i dag • Dagens utfordringer • Dagens muligheter • Ledelsesteori • Administrasjon • Organisasjon • Lederkompetanse • Hvor læres denne kompetansen? • Ledertyper • Personlighet • Kommunikasjon • Hva er god kommunikasjon? • Hvilke utfordringer møter vi i kommunikasjon? • Relasjonskompetanse • Makt • Tillit • Motivasjon • Kreativitet • Behov • Gruppe • Team • Utvikling • Vi-følelse • Helhetlig tenking   Litteratur Relasjonell ledelse Hans Morten Skivik ISBN 9788205329669 Gyldendal 2004   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgiften for vårt lederkurs.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com Vi har lang erfaring med kurs og studier og vet hva som vil passe deg best etter en kort og uforpliktende samtale. [-]
Les mer
Webinar 30 minutter
02 Jun
INFO WEBINAR: BoardCoach - din personlige styrecoach forklarer hvordan våre personlige coach program fungerer [+]
INFO WEBINAR: BoardCoach - din personlige styrecoach (GRATIS for alle) Nettbasert / Ca. 30 min / "Live" med Styrekonsulent   Ønsker du en å sparre med i forhold til dine roller i styrer og i din egen kompetanseutvikling som styremedlem. En PT innen styrekompetanse. En "personlig trener" og veileder på din vei inn i nye styrer eller i ditt virke i eksisterende styrerelaterte oppgaver.    Gjennom Styreforeningen kan vi tilby deg ulike løsninger der du kan knytte deg opp til din egen styre-coach, eller "BoardCoach" som var denne rollens opprinnelige betegnelse.   Disse INFO WEBINARENE settes opp med ulike styrekonsulenter hos oss i Styreforeningen. Alternativene for coaching kan eksempelvis være: Fast åpen coachingavtale for 3, 6 eller 12 måneder om gangen (med utgangspunkt i dine behov løpende)   Fast planlagt coachingprosess for 3, 6 eller 12 måneder om gangen (basert på en utviklingsplan og kombinert med hendelser, opplevelser og erfaringer du gjør deg underveis). Ad-hoc coaching, fra gang til gang, ved behov   Bli med oss på en 30 minutters intro til styre-coach mulighetene. Hør mer om hva som ligger i denne rollen og hva du som eventuell bruker av styre-coach tjenester hos oss kan forvente å få tilgang til.   Høsten 2024 introduserer vi også vår egen portal: Boardcoach.no som gir flere muligheter og fordeler for deg som kan ha behov for en personlig styre-coach.   Dersom du ønker en direkte dialog med oss om denne løsningen kan du også sende en epost med din interesse direkte til: Karl Ibsen på epost: ibsen@styreforeningen.no   [-]
Les mer
2 dager 9 900 kr
Lean Green Belt sertifisering:  Kurset bygger på Yellow belt og hovedmålet er å gi deltagerne en dypere innføring i LEAN gjennom bruk av praktiske øvelser (spill og grupp... [+]
På Lean Green Belt kurs du få en dypere innføring i Lean gjennom bruk av praktiske øvelser, rollespill og og spennende teori. Du vil få kunnskap om hvordan du kan designe og lede et lean prosjekt.  Kurset går over 2 dager og vil gi deg innsikt og verktøy til å bidra direkte på din arbeidsplass. Kurset gir deg mulighet til å bli Lean Green Belt sertifisert, et internasjonalt anerkjent kompetansebevis. Kort Kursbeskrivelse Vi går igjennom sentrale temaer i Lean Ledelse, herunder endringsledelse, endringsmotstand, tavledesign og tavleledelse. Gjennom tavletrening og rollespill blir den enkelte utfordret og får «kjenne litt» på hverdagen. Hoshin Kanri med fokus på visjon, verdier, strategisk tenking og Lean som driftsstrategi med genialt enkle løsning er vil bli gjennomgått. Kurset er praktisk anlagt med spill, øvelser og praktiske eksempler som supplerer den teoretiske gjennomgangen. Dette lærer du i løpet av kurset Lean Ledelse, herunder suksesskriterier, endringsledelse og endringsmotstand. Hoshin Kanri – Synlig målstyring Verdiskapende fokus – utvikling av mål og delmål Strategiske mål – hvordan bygge opp en enkel forretningsmodell. Enkel innføring i bruk av PDCA. Milepæler – hvor Lean-moden er din virksomhet? Bruk av KPI’er for å forstå Design og bruk av Lean tavler. Tavleledelse. Visjon – Mål – aktivitet; hva den enkelte gjør HVER DAG i jobben mot å nå visjonen. [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 2 450 kr
Du lærer å bestemme presisjon, nøyaktighet, følsomhet og kapabilitet. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger. [+]
Kurs i Målesystemanalyse (MSA) Du lærer å forstå variasjon i målinger og bestemme egenskaper som presisjon (repeterbarhet & reproduserbarhet), nøyaktighet (stabilitet, bias & linearitet), følsomhet og kapabilitet (evne til å detektere forskjeller i medier som måles). Du lærer også hvordan du kan designe en målesystemanalyse. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger.   Målesystemanalyse kan brukes til: Bestemme hvor mye av variasjonen i en prosess som er forårsaket av målesystemet. Sammenligne interne inspeksjonsstandarder med kundens standarder. Fremheve områder der kalibreringstrening er nødvendig. Evaluere opplæring i hvordan analyser utføres. Sammenligne eksisterende måleutstyr. Kvalifisere nytt måleutstyr. Sammenligne målinger mellom operatører. Sammenligne målinger mellom to (eller flere) instrument. Sammenligne målemetoder. Gi kriterier for nye målesystemer. Forstå unormale målinger. Evaluer et måleinstrument før og etter reparasjon.   Du lærer følgende: Designe målesystemanalyse Målesystemanalyse med vurdering av: presisjon og nøyaktighet repeterbarhet og reproduserbarhet stabilitet, bias og linearitet følsomhet (oppløsning) kapabilitet – evne til å detektere forskjeller i mediet som måles Du lærer å lage prosesskart for målemetoden for å forstå metoden bedre, og identifisere mulige årsaker til uønsket variasjon. Vi bruker kontrolldiagram til å bestemme egenskaper ved målemetoden. Kursdeltagerne får oppgaver underveis og svarer via avstemninger i nettmøtet.     Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per januar 2022): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Målesystemanalyse er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred praktisk erfaring med gjennomføring av målesystemanalyser.   Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea "Sissel sin evne til å raskt sette seg inn i problemstillingen, samt hennes engasjement og kompetanse er imponerende. Hennes analytiske og gjennomgående bidrag til vårt måleprogram har vært presis og målrettet, samt meget lærerik" Thomas Løvik, TWMA Norge     [-]
Les mer
Oslo 3 dager 22 000
21 May
4MAT er en prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse [+]
4mat -  prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement. Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper.  Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. Lær hvordan du skaper godt teamsamarbeid. Vi ser at bruken av team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Oppgavene bedrifter står overfor er gjerne mer komplekse og krever høyere grad av samhandling enn før. For å jobbe godt i team, trenger vi kunnskap om hvordan team fungerer. Vi må vite hvilke prosesser som øker prestasjonen, samtidig som vi skaper en gruppe preget av godt samspill og trivsel. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i kommunikasjon, i teamsamarbeid, i utviklingsarbeid, og læringssituasjoner. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Etter endt kurs  mottar du sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kursmateriell som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser [-]
Les mer
6 timer 5 900 kr
For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Dette kurset viser deg hvordan du planlegger og... [+]
For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Dette kurset viser deg hvordan du planlegger og forbereder en forhandling.   Formål og innhold Vi er alle forhandlere. Undersøkelser viser at det er stor variasjon i forhandlingsresultater og forskningen har identifisert viktige hindringer og sentrale suksesskriterier for å nå frem til gode resultater. Dette kurset omsetter denne kunnskapen i praktiske ferdigheter du kan ta med deg når du forhandler på egne og andres vegne.   For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Effektive forhandlinger bør planlegges og forberedes nøye, ved interesseanalyse, kartlegging av alternativer og utvikling av løsningsmuligheter. Dette kurset viser deg hvordan du gjør dette.   Etter endt kurs vil deltakerne: Ha kunnskap om vanlige feil som kan hindre forhandleren i å nå gode forhandlingsresultater Kunne anvende grunnleggende analyseredskaper på konkrete forhandlingssituasjoner  Ha forståelse for noen sentrale egenskaper som preger gode forhandlere og hva man selv kan gjøre for å tilegne seg dem Emner som gjennomgås: Hvorfor trenger vi forhandlingskompetanse? Vanlige feil, bl.a. forhandlerens dilemma, eskalerende engasjement og nullsumtanken  Forberedelser av forhandlinger: interesser, alternativer, muligheter og kriterier Interesseanalyse Utvikling av løsningsmuligheter Gjennomføring av forhandlinger: strategi og taktikk Nøkkelen til suksess: hva kjennetegner den gode forhandler? Målgruppe Ledere og de som forhandler eller deltar i forhandlinger i forbindelse med sitt arbeid. Kursform Kurset følger en erfaringsbasert undervisningsmetode, med stor vekt på rollespill, praktiske oppgaver og diskusjoner i grupper og plenum.  Kursleder Sverre Blandhol (dr. juris og master i psykologi) er professor ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo og arbeider med kontraktsrett, tvisteløsning, forhandlinger og etikk. Han har bred praktisk erfaring fra arbeid som advokat og mekler. Blandhols seneste bok er Konfliktanalyse (Fagbokforlaget 2014). Blandhol er kjent som en engasjerende og dyktig kursleder og holder en rekke kurs og foredrag for offentlige og private virksomheter. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 5 750 kr
ØKONOMI - ØKONOMISTYRING - FOR STYREMEDLEMMER gjennomføres fra kl 10.00 - 13.00 [+]
  Kurset gir en effektiv innføring i vesentlige bedriftsøkonomiske temaer i praksis, med utgangspunkt i det overordende styrenivået.Innholdet i kurset er i samsvar med kurset Styreseminar nr 4 «Økonomi for styremedlemmer» i iStyrelsens StyreModul1 / det grunnleggende sertifiseringsprogrammet hos iStyrelsen: Økonomi, regnskap, finansielle emner, økonomistyring Bedriftsøkonomiske begreper og sammenhenger,     herunder om resultat, dekningsbidrag, kontantstrøm, balanse,     kapitalstruktur, egenkapital, arbeidskapital/likviditet Effektiv metode for å sette seg raskt inn i virksomhetens økonomiske stilling,     med særlig fokus på egenkapital og likviditet Investeringsmodeller, nåverdi, internrente, diskonteringsfaktor,     avkastningskrav Kapitalverdimodellen Bedriftsverdi Eksempler gjennomgås fortløpende     (bl.a. fra Styreboken og Håndbok i Økonomi for styremedlemmer) [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Kurset handler om ledelsens og styrets arbeid og ansvar for at bedriften har bærekraft (samfunnsansvar/CSR) i fokus. [+]
Bærekraft strategisk fokus i styrerommet   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset retter seg først og fremst mot styremedlemmer og toppledere. Videre gir kurset en god innføring i prosessen med å utvikle virksomheten til økt samfunnsansvar og økt fokus på bærekraft. Spesialkurs for deg som er / kan bli styremedlem eller daglig leder, eller sitter i ledergruppen.   Hvordan kan vi bidra til å sikre at virksomheten vi er ansvarlig for har nok fokus på bærekraft og samfunnsansvar?   Hvilke muligheter er det til å bli mer bærekraftig og samtidig øke lønnsomheten I tillegg gis det praktiske råd om løsninger på flere områder, og det legges opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis i kurset. Gruppeoppgaver er videre en integrert del av kursdagen.   Kursinnhold: Hva innebærer bærekraft og samfunnsansvar (CSR) – i den norske konteksten Perspektiver på bærekraft, samfunnets forventinger og virksomheters ansvar – plikt eller mulighet? Hva er styret og ledelsen ansvar i forhold til bærekraft? Bærekraft og lønnsomhet Den triple bunnlinjen Bærekraftige forretningsmodeller – mulighetsperspektivet Bærekraft som driver for innovasjon Hvordan vurdere nåsituasjonen og mulig tiltak for økt bærekraft Interessentkartlegging og påvirkning Bærekraft som konkurransefortrinn Bærekraftstrategi – innhold og prosess for implementering Organisering og kompetanse Sertifisering og rapportering av bærekraft   Målgruppe: Kurset retter seg først og fremst mot styremedlemmer og toppledere. Kurset gir videre en god innføring i prosessen med å utvikle virksomheten til økt samfunnsansvar og økt fokus på bærekraft   [-]
Les mer
3 timer 6 450 kr
27 Nov
Tydeliggjør eiernes visjon og forventninger i et omforent eierdirektiv, gir klare føringer for strategisk utvikling av selskapet. [+]
Eierstyring og eierdirektiv i praksis    Det å forvalte eieres interesser er den primære oppgaven for et styre og selskapets ledelse. Synonymt med det å forvalte finner man i ordbøker begrepene: «fronte» og «fullbyrde». Sagt på en annen måte: «Styret skal fronte og fullbyrde eierenes interesser». For å lykkes med den oppgaven må styret ha et klart bilde av eiernes overordnede målsetting med virksomheten og gjennom sitt arbeid hele tiden bidra til at selskapet lykkes med det prosjektet. I februar setter vi fokus på «det eierforvaltende styret» - Hva vil egentlig eierne med sitt eierskap? - Hva gjør dem inspirert til å beholde eierskapet og investere over tid? - Skal selskapet bygges sten på sten for fremtidige generasjoner eller forventes maksimalisering av resultat mot en exit-strategi om 3-5 år? - Gjennom å utvikle et tydelig og omforent eierdirektiv i samarbeid med eierne sikrer styret klare føringer og et tydelig oppdrag. Og styrerommet får en tydeligere og mer omforent agenda som sporer til felles strategisk retning for selskapet og styrearbeidet.   Kursinnhold: I løpet av kurset gjennomgås følgende punkter: Hvorfor et eierdirektiv? Hva er et eierdirektiv? Hva er en eiervisjon? Bevisste og ubevisste motiver for eierskapet Når motivet for eierskapet divergerer mellom eierne Hvordan sike god og tillitsfull eierdialog? Gjennomgang av mal for eierdirektiv Eierdirektivet som føring for strategiarbeidet Praktisk utvikling og implementering av eierdirektiv Hvordan gjøre eiernes forventninger til inspirasjon for organisasjonen   Målgruppe: Styreledere, styremedlemmer, bedriftseiere   [-]
Les mer
Majorstuen 3 dager 23 500 kr
21 May
Hvordan lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis? [+]
Hva er OKR?  OKR står for «Objectives and Key Results». «Objectives» handler om hva det er man ønsker å oppnå, mens «Key Results» handler om hvordan man skal få det til. OKR er et enkelt rammeverk for målstyring. Det gir klare retningslinjer og forståelse for hva selskapet ønsker å oppnå, slik at alle i organisasjonen vet hvilken retning en skal dra i. Kurset passer for deg som vil lære hvordan planlegge, tilrettelegge og støtte egne eller andre team og enkeltpersoner i arbeidet med å sette Objectives, Key results og definere egnende initiativ for å ta strategi ut i handling i praksis. Du vil få oversikt og innsikt i hva som skal til for å lykkes med OKR, samt praktisk erfaringsutveksling på OKR rammeverket, beste praksis og konkrete verktøy. På kurset går vi gjennom “Futureworks 6 stegs OKR prosess" - en prosess som sikrer at du introduseres for nødvendige verktøy, kompetanse og atferd for å sikre måloppnåelse med OKR i din organisasjon. Videre introduserer vi OKR rammeverket, og går igjennom hva som skal til for å lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis.   Agenda Dag 1 •   Velkommen og bli kjent•   Steg 1: Introduksjon til OKR•   Steg 2: OKR i praksis   Dag 2 •   Oppsummering fra dag 1•   Steg 3: OKR syklusen•   Steg 4: Ambassadør-rollen•   Steg 5: Støtte til workshops   Dag 3 •   Oppsummering fra dag 2•   Steg 6: Gjennomføring og oppfølging  •   Praktisk trening og tilbakemelding•   Neste steg og evaluering•   Oppsummering   [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
13 May
09 Sep
Fremtidsfullmakter kan være svært nyttige instrumenter. Hva er, hvordan utforme, hvorledes innrette seg og hvorfor? [+]
Fremtidsfullmakt  Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Kursinnhold:  «Kurset gir en grundig gjennomgang av hva fremtidsfullmakter er, hva en fremtidsfullmakt bør inneholde, og hvorfor du bør skrive en fremtidsfullmakt. Kurset legger spesielt vekt på fremtidsfullmaktens forhold til eiendom, samt aksjeeierskap og roller i næringslivet.»   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Nettkurs
Kursmeny: GRATIS Lean HVITT Belte. Lean GULT belte. Lean GRØNT belte. Lean CONSTRUCTION. Lean PROSJEKTERING VDC. Inkluderer sertifisering. [+]
Nå får du Lean-sertifisering online i virtuelle rom sammen med våre erfarne Lean Coacher og andre kursdeltagere. Kursinnholdet er utprøvd og gjennomført for flere tusen deltagere, og optimalisert for FLYT og VERDI FOR KUNDEN i en digital hverdag. Kurs-menyen Lean Hvitt belte med sertifisering - GRATIS. Lean Personlig effektivitet med Lean tankesett Lean Ledelse. Praktisk Lean for ledere Lean Gult belte med sertifisering Lean Grønt belte med sertifisering Lean Construction med gult belte sertifisering Lean prosjektering VDC i praksis Alle kursene kan også gjennomføres bedriftsinternt – spør oss! Klikk på et kurs for detaljer og påmelding   Gjennomføring Ved påmelding mottar du en link til din kursportal. I portalen kan du: Laste ned kompendier og materiell. Ta eksamen. Laste ned kursbevis ved bestått eksamen Gå til Virtuelt klasserom    Alt du trenger en PC med internett, kamera og mikrofon [-]
Les mer
Styrenettverksgrupper - For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena [+]
Tilbud om deltakelse i Styrenettverksgrupper   For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   FORTROLIG ARENA Temaene som diskuteres er praktiske problemstillinger hos deltakerne, og kan være av fortrolig art. Dermed forutsettes fortrolighet, som sikres gjennom signering av deltakeravtale med klausul om konfidensialitet.   MANGFOLD AV KOMPETANSE BLANT DELTAKERNE Best utbytte oppnås ved mangfold blant deltakerne, som eiere, styreledere/-medlemmer, daglig ledere, medlemmer i valgkomiteer, revisorer og advokater, samt andre med aktiv relasjon til eierstyring og selskapsledelse.   NETTVERKSBYGGING Nettverksbygging er et viktig element for å lykkes med verdiskapende styre- og ledelsesarbeid. Deltakelse i Styreforeningens styrenettverksgrupper bidrar til å utvide deltakernes profesjonelle nettverk.   Erfarne prosessveiledere Erfaring over flere år med styrenettverksgrupper har vist at kompetanseutvikling og nettverksbygging forutsettes og styrkes av erfarne prosessveiledere som selv har bred erfaring fra styrerommet og drevet selskapsledelse som konsernsjef, styreleder, rådgiver og eier. I Styreforeningens styrenettverksgrupper møter du styrekonsulenter som Bjarne Aamodt, Jan Christian Bernhardt, Ingvild Myhre m.fl, alle med lang erfaring fra bedriftsledelse og styreledelse, nasjonalt og internasjonalt. I tillegg til kompetanseutbytte ved læring av hverandre i gruppene, vil prosessveileder planlegge møtene rundt viktige tema som springer ut fra ønsker fra deltakerne, fra forskningsverden, eller fra regulatoriske myndigheter, som vil være viktige for virksomhetsstyring og nettverksbygging fremover.   Opplegg og vilkår for deltakere Møtestruktur Møtestrukturen gjennom året består av: Formøte (Teams) for nye deltakere Ordinære møter, - ett møte per kvartal Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene, i fysisk samling, eventuelt regionvis, eller pr. Teams De 4 ordinære møtene à 4 timer, etter arbeidstid kl. 17 – 21, med bevertning ved møtets start. Møtene er av typen «workshops» hvor det normalt vil være 2 – 3 styrerelaterte tema per møte. Innledninger gis delvis av deltakerne selv, delvis av prosessveileder, og delvis av spesielt inviterte eksperter.    Bindingstid for deltakere En bindes for et år om gangen. De fleste medlemmene deltar imidlertid i flere år.   Eksempler på temaer Temaene er av praktisk interesse, og hovedsakelig dreier seg om temaer/problemstillinger som deltakerne har erfaringer med eller er midt oppe i. Men det er også aktuelle temaer fra forskningsverden, eller fra regulatoriske myndigheter, som vil være viktige for virksomhetsstyring og nettverksbygging fremover, og som deltakerne vil ha stor nytte av i sine egne verv.   Som eksempler på tema kan nevnes: Roller: Eiere-styret-daglig leder. Interaksjonen mellom disse. Styreleders mandat og rolle - Oppgaver vis av vis bedriftens eiere, styrets medlemmer, daglig leder, agenda, m.m. Premissene for et velfungerende styre. Hvordan sørge for at styret blir et kollegium som virker som et godt team? Hvordan håndteres en dårlig fungerende styreleder av de andre styremedlemmene? Styrets underutvalg - type revisjonsutvalg, kontrollutvalg, kompensasjonsutvalg, etc. Styrets rolle og ansvar for risikostyring i turbulente tider. Nytt styre i liten, eksisterende bedrift. Hva er minimumskrav? Hvilke typer kompetanse/erfaring bør et styrekollegium inneha for å være «komplett» og for å kunne være relevante og effektive i utviklingen av selskapet? Revisor – Styret; – Kjøper man seg trygghet? Ansvar og oppgaver for et morselskapsstyre i forhold til styret og ledelsen i et hel- eller deleid selskap, herunder ivaretakelse av forretningsetikk. Hvordan håndtere at daglig leder ikke fungerer tilfredsstillende? Digitalisering av styrearbeidet. Bærekrafts-rapportering og samfunnsansvar – hva kreves?  Kunstig intelligens i bedriften og styrerommet – styrets rolle og involvering  Cyber security    Fortrolighet Alle deltakere i styrenettverksgruppene signerer en deltakeravtale, med bl.a. en paragraf om konfidensialitet, med følgende tekst: "All fortrolig eller konfidensiell informasjon som Partene får delaktighet i gjennom møtene i gruppen, skal holdes konfidensiell overfor 3dje part. Dette gjelder så lenge informasjonen ikke er allment kjent eller allment tilgjengelig på annen måte."   Hvem er de andre deltakerne i en gruppe? Ved forespørsel om tilbud på deltakelse i en styrenettverksgruppe får kandidaten normalt vite hvem de andre deltakerne i gruppen er. Dette er for mange viktig for å kunne vurdere om det er en gruppe-sammensetning som synes attraktiv. Her tas da hensyn til å ha mest mulig mangfold av kompetanser og profesjoner, samt at det skal unngås interessekonflikter i gruppen, f.eks. konkurrenter, eller kunde/leverandør-forhold. Interessekonflikter skal unngås, da det ville hemme åpenhet om problemstillingene som diskuteres.   Er det mulig å ta kontakt med referansepersoner (nåværende eller tidligere deltakere)? Det vil være mange nåværende eller tidligere deltakere som gjerne kan formidle sine erfaringer. Så ta uforpliktende kontakt så gir vi deg referansepersoner.   Deltakeravgift  Årlig deltakeravgift:  NOK 23 000 ekskl. MVA for medlemmer i Styreforeningen  NOK 25 000 ekskl. MVA for ikke-medlemmer i Styreforeningen   Dersom deltaker starter opp senere på året, og dermed ikke kan delta på 4 ordinære møter, vil deltakeravgiften bli forholdsmessig redusert til antall møter som gjenstår.     [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 dager 20 200 kr
Gjør deg i stand til å planlegge og lede revisjoner av ledelsessystemer iht. metodikken i den internasjonale standarden ISO 19011:2018 [+]
Kurset gir praktisk øvelse i å planlegge og gjennomføre revisjon av ledelsessystemer iht. ISO 9001 kvalitetsledelse, ISO 14001 miljøledelse og ISO 45001 arbeidsmiljø  Hva lærer du? Etter kurset skal du: Forstå revisjonsprosessen Kunne anvende revisjonsprinsippene Kunne utvikle, implementere og forbedre revisjonsprogrammet Forstå revisorrollen og revisors oppgaver i alle faser i revisjonen Kunne planlegge revisjoner og velge relevante revisjonsmetoder Kunne lede eller delta i revisjon av ledelsessystemer Forstå hvordan revisjonsresultater kan brukes i virksomhetens forbedringsarbeid Hva får du igjen for kurset? Jobbe mer effektivt i revisjonsaktivitetene og bruke systematikk og hjelpemidler du har fått tilgang til på kurset Kunne avdekke, vurdere og formulere revisjonsfunn, og formidle på en tydelig måte hva virksomheten må forbedre Still bedre forberedt til tredjepartsrevisjoner, slik at virksomheten unngår store avvik og opprettholder sertifikatene Ved å ha trening på alle revisjonsaktivitetene, får du høy tilbakeføringsverdi til den praktiske gjennomføringen i egen virksomhet Skap et faglig nettverk ved å utveksle erfaringer, og bli kjent med de andre deltakerne, som har tilsvarende rolle i sine virksomheter Kurset er en del av det teoretiske grunnlaget for å bli sertifisert Quaility Lead Auditor (Revisjonsleder) Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer     [-]
Les mer
Oslo 5 dager 27 900 kr
12 May
12 May
13 Oct
ISO 22301 Lead Implementer [+]
ISO 22301 Lead Implementer [-]
Les mer