Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om motiverende ledelse. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til ledelse der mellommenneskelige relasjoner inngår. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:         Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                    kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med lederkurset og hvor lang tid du vil      bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Målgruppe for vårt lederkurs Alle som har et verv eller arbeid, eller ønsker et verv eller arbeid der mellommenneskelige relasjoner og ledelse inngår.   Mål for lederkurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til lederverv og ledelse.   Kursbeskrivelse Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om ledelse.   Tema - Lederkurs • Ledelse i dag • Dagens utfordringer • Dagens muligheter • Ledelsesteori • Administrasjon • Organisasjon • Lederkompetanse • Hvor læres denne kompetansen? • Ledertyper • Personlighet • Kommunikasjon • Hva er god kommunikasjon? • Hvilke utfordringer møter vi i kommunikasjon? • Relasjonskompetanse • Makt • Tillit • Motivasjon • Kreativitet • Behov • Gruppe • Team • Utvikling • Vi-følelse • Helhetlig tenking   Litteratur Relasjonell ledelse Hans Morten Skivik ISBN 9788205329669 Gyldendal 2004   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgiften for vårt lederkurs.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com Vi har lang erfaring med kurs og studier og vet hva som vil passe deg best etter en kort og uforpliktende samtale. [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
29 Oct
Styrets ansvar for å motivere, utvikle og støtte den daglige ledelse. Samspill mellom daglig leder og styret. Hvordan organisere, strukturere og fungere i praksis. [+]
MEDLEMSKURS: Det støttende og sparrende styret Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Kurset fokuserer på styrets ansvar for å motivere, utvikle og støtte den daglige ledelse. Vi er opptatt av hva en - ofte - ensom daglig leder kan forvente av samspill med sitt styre. Videre er vi opptatt av å forklare hvordan slikt samspill kan organiseres, struktureres og fungere i praksis.   Kursinnhold: Hvordan organisere og strukturere styrets og ledelsens samspill slik at styret i praksis kan fungere som et støttende og sparrende styre for ledelsen? Hva kan forventes fra styrets side? Hva forventes fra daglig leder / den daglige ledelse sin side? Medarbeidersamtalen med daglig leder og vedkommende evaluering av samspllet. Styrets evaluering av samspiller med og “jobben” daglig leder / daglig ledelse leverer. Hvordan tilrettelegge for systematisk samspill og utvikling over tid?   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
4 dager 25 000 kr
Styreopplæring i form av 4 heldags styreseminar / styrekurs innen styrer, styrers arbeid, og styreoppgaver som strategi og økonomi, med fokus på styrerollen, Integrert st... [+]
iStyrelsens grunnleggende Styresertifiseringsprogram utgjøres av 4 heldags styrekurs / styreseminar, alle dager kl 10.00 - 15.00. Fokus er på styreollen ut fra STYREMODELLEN, i et svært praktisk orientert lys med en rekke eksempler. Mindre deltakergrupper med deltakere både med svært lang erfaring og mindre erfaring, som ønsker grunnleggende forståelse for, og trygghet i styrets arbeid.Se referanser på nettsiden www.istyrelsen.no  De to første styreseminarene omhandler styrer og styrers arbeid, der styreseminar nr 1 særlig omhandler styrets mandat, rolle og oppgaver, og gjennomgår lover, retningslinjer, verktøy i styrearbeidet som agenda, protokoll, årsplan, sjekkliste, styreevaluering mm De to siste styreseminarene, dvs. nr 3 og 4, omhandler viktige styreoppgaver henholdsvis strategi og økonomi. Strategiseminaret, som er styreseminar nr 3 i StyreModul 1, omhandler både strategibegrepet, strategiprosesser, strategiplaner, hvordan styret involverer seg og forholder seg til strategiarbeidet. Økonomiseinaret, som er styreseminar nr 4 i StyreModul 1, omhandler hva styret bør være særlig oppdatert på når det gjelder økonomi. Her gjennomgås vesentlige bedriftsøkonomiske begreper og sammenhenger, resultat, likviditet, balanse, eiendeler, finansiering, goodwill. Det vises hvordan styret kan sette seg raskt inn i en bedrifts økonomiske situasjon, og hvordan styret effektivt og kontinuerlig kan være oppdatert på økonomisk informasjon særlig relevant for styret. Diplomet iStyrelsens Sertifiseringsbevis i Styrearbeid "SERTIFISERT STYREMEDLEM" gis til de deltakere som gjennomfører. [-]
Les mer
Oslo 2 dager 14 500 kr
16 Sep
26 Nov
Workshops benyttes ofte i prosjekter til å avklare mål, avdekke behov, spesifisere krav, foreta designbeslutninger, prøve ut prototyper og foreta prosjektgjennomganger. M... [+]
Workshops benyttes ofte i prosjekter til å avklare mål, avdekke behov, spesifisere krav, foreta designbeslutninger, prøve ut prototyper og foreta prosjektgjennomganger. Men ikke alle workshops er like vellykket. Samarbeidsproblemer, beslutningsvegring og fastlåste prosesser kan ofte komme i veien for gode løsninger og riktige beslutninger. På dette kurset får du grunnlaget du trenger for å gjennomføre gode workshops og enkeltstående prosesser.   Deg som fasilitator Få oversikt over oppgaver og forventninger knyttet til rollen som fasilitator.   Kommunikasjon og samhandling En prosessleder skaper gode prosesser for ulike typer mennesker (for eksempel introverte/ekstroverte) ved å sørge for trygghet og fremdrift i teamet, jobbe systematisk og styre dynamikken, selge inn budskapet sitt og involvere deltakerne på en konstruktiv og aktiv måte. Du vil lære om hvordan du motiverer, inspirerer, møter motstand og utfordrende deltakere.   Metoder, verktøy og teknikker Du vil lære deg å definere utfordringer og mål i en prosess og vite hvordan du skal planlegge den. Du vil lære om ulike typer kartleggingsmetoder. Du vil få innsikt i ulike typer kreative teknikker og forløp for å løse spesifikke problem og utfordringer. Videre vil du få innsikt i metoder og strukturerte forløp for å gjennomføre, involvere og skape fremdrift på en god måte.  Med spesifikk fokus på verktøy som: Planleggingstrappa Kartleggingsverktøy Problemløsningsverktøy Interessent- og målgruppeanalyser Enkle workshop design inkludert kreative metoder og beslutningsmetoder Strukturerte forløp inkludert design sprint og design thinking   Arbeidsform på kurset Vi møtes 2 dager fysisk i kursrommet. Kurset består av teori og modeller, samt gruppeøvelser, trening og casearbeid relatert til den enkeltes arbeidssituasjon. Deltakerne får tilgang til templates, modeller og verktøy for å kunne gjennomføre gode workshops.   [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 2 500 kr
Kvalitet, hva er det? Få en overordnet forståelse, et mindset, av hva kvalitetsfaget dreier seg om. Kurset egner seg også for ledere som ikke direkte jobber med kvalitet. [+]
A1.E Innføring i kvalitetsledelse Kurset egner seg svært godt som introduksjonskurs i ledelsessystem til toppledere, mellomledere og kvalitetsledere. Kvalitet dreier seg derfor om å gjøre de tiltakene som gjør kundene fornøyde med produktene/tjenestene. For å få til det etableres det en del strukturer i en virksomhet, slik at det blir en stabilitet i produksjonen. Men, strukturer alene er ikke godt nok. Dersom kulturen ikke støtter dem, så blir de ikke fulgt. Derfor er det viktig å få på plass en god kultur også. Det er disse tingene vi tar for oss i de tre kursene vi har på kvalitetsskolen pr i dag. Vi snakker om struktur og kultur for å oppnå kvalitet som skaper tilfredse kunder, og tilfredse ansatte. Vi har forsøkt å gjøre det enkelt og forståelig, samt synliggjøre nytteverdien for virksomhet og ledere. Kvalitetsfaget er bare sunn fornuft satt i system. Bli med på reisen og lær mer om kvalitetsfaget.  Kurs 1: Oversikt og innsikt (10 leksjoner) Kurs 2: Struktur for kvalitet (8 leksjoner) Kurs 3: Ledelse og kultur (7 leksjoner)   Etter hvert modul i kurset får du en quiz for å sjekke om du har fått med deg innholdet. Når du er ferdig med alle modulene, og har bestått quiz’en, får du et kursbevis.   Kursledere er Sidsel Storaas og Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale på KRN Academy, www.qrn.no. Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.    [-]
Les mer
2 dager 11 500 kr
Dette kurset er basert på videre læring fra smidig introduksjonskurs. Introduksjonskurset innebærer grunnleggende læring om hvorfor vi benytter smidige arbeidsformer og h... [+]
Dette kurset er basert på videre læring fra smidig introduksjonskurs. Introduksjonskurset innebærer grunnleggende læring om hvorfor vi benytter smidige arbeidsformer og hva smidig egentlig innebærer.    Hvem bør melde seg på dette kurset:  Alle som ønsker mer konkret og praktisk forståelse av hvordan en virksomhet (som deres egen) kan jobbe smidig i praksis – og lykkes med det. Teammedlemmer, teamledere, scrum mastere, produkteiere, agile coaches, og ellers alle som er berørt av smidige team.   Fokus for kurset: • Hva vil det si å jobbe smidig og hva skal til for å lykkes med det i en organisasjon • Hvordan få et smidig, autonomt utviklingsteam til å fungere godt – og stadig bli bedre • Hva skal til for å sikre god kommunikasjon og forventningsstyring mellom team og interessenter utenfor teamet   Etter endt kurs skal du: • Forstå hva smidig egentlig handler om og hva som er de grunnleggende forholdene som bør være tilstede for å lykkes • Kjenne til en del viktige begreper innenfor smidig • Ha kunnskap om nyttige rammeverk/metoder/verktøy samt viktige begreper nyttet til smidig • Være bevisste på hvordan en kan legge til rette for at et team skal lykkes, både inne i teamet og i omgivelsene • Ha nok kunnskap til å fylle rollen som teamleder eller team coach   Arbeidsform på kurset: Teori og forelesning brytes opp av diskusjon, gruppearbeid og praktiske oppgaver.   [-]
Les mer
16 timer 25 000 kr
Styrenettverksgrupper - For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena [+]
Styrenettverksgruppe   For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   FORTROLIG ARENA Temaene som diskuteres er praktiske problemstillinger hos deltakerne, og kan være av fortrolig art. Dermed forutsettes fortrolighet, som sikres gjennom signering av deltakeravtale med klausul om konfidensialitet.   MANGFOLD AV KOMPETANSE BLANT DELTAKERNE Best utbytte oppnås ved mangfold blant deltakerne, som eiere, styreledere/-medlemmer, daglig ledere, medlemmer i valgkomiteer, revisorer og advokater, samt andre med aktiv relasjon til eierstyring og selskapsledelse.   NETTVERKSBYGGING Nettverksbygging er et viktig element for å lykkes med verdiskapende styre- og ledelsesarbeid. Deltakelse i Styreforeningens styrenettverksgrupper bidrar til å utvide deltakernes profesjonelle nettverk.   Erfarne prosessveiledere Erfaring over flere år med styrenettverksgrupper har vist at kompetanseutvikling og nettverksbygging forutsettes og styrkes av erfarne prosessveiledere som selv har bred erfaring fra styrerommet og drevet selskapsledelse som konsernsjef, styreleder, rådgiver og eier. I Styreforeningens styrenettverksgrupper møter du styrekonsulenter som Bjarne Aamodt, Jan Christian Bernhardt, Ingvild Myhre m.fl, alle med lang erfaring fra bedriftsledelse og styreledelse, nasjonalt og internasjonalt. I tillegg til kompetanseutbytte ved læring av hverandre i gruppene, vil prosessveileder planlegge møtene rundt viktige tema som springer ut fra ønsker fra deltakerne, fra forskningsverden, eller fra regulatoriske myndigheter, som vil være viktige for virksomhetsstyring og nettverksbygging fremover.   Opplegg og vilkår for deltakere Møtestruktur Møtestrukturen gjennom året består av: Formøte (Teams) for nye deltakere Ordinære møter, - ett møte per kvartal Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene, i fysisk samling, eventuelt regionvis, eller pr. Teams De 4 ordinære møtene à 4 timer, etter arbeidstid kl. 17 – 21, med bevertning ved møtets start. Møtene er av typen «workshops» hvor det normalt vil være 2 – 3 styrerelaterte tema per møte. Innledninger gis delvis av deltakerne selv, delvis av prosessveileder, og delvis av spesielt inviterte eksperter.    Bindingstid for deltakere En bindes for et år om gangen. De fleste medlemmene deltar imidlertid i flere år.   Eksempler på temaer Temaene er av praktisk interesse, og hovedsakelig dreier seg om temaer/problemstillinger som deltakerne har erfaringer med eller er midt oppe i. Men det er også aktuelle temaer fra forskningsverden, eller fra regulatoriske myndigheter, som vil være viktige for virksomhetsstyring og nettverksbygging fremover, og som deltakerne vil ha stor nytte av i sine egne verv.   Som eksempler på tema kan nevnes: Roller: Eiere-styret-daglig leder. Interaksjonen mellom disse. Styreleders mandat og rolle - Oppgaver vis av vis bedriftens eiere, styrets medlemmer, daglig leder, agenda, m.m. Premissene for et velfungerende styre. Hvordan sørge for at styret blir et kollegium som virker som et godt team? Hvordan håndteres en dårlig fungerende styreleder av de andre styremedlemmene? Styrets underutvalg - type revisjonsutvalg, kontrollutvalg, kompensasjonsutvalg, etc. Styrets rolle og ansvar for risikostyring i turbulente tider. Nytt styre i liten, eksisterende bedrift. Hva er minimumskrav? Hvilke typer kompetanse/erfaring bør et styrekollegium inneha for å være «komplett» og for å kunne være relevante og effektive i utviklingen av selskapet? Revisor – Styret; – Kjøper man seg trygghet? Ansvar og oppgaver for et morselskapsstyre i forhold til styret og ledelsen i et hel- eller deleid selskap, herunder ivaretakelse av forretningsetikk. Hvordan håndtere at daglig leder ikke fungerer tilfredsstillende? Digitalisering av styrearbeidet. Bærekrafts-rapportering og samfunnsansvar – hva kreves?  Kunstig intelligens i bedriften og styrerommet – styrets rolle og involvering  Cyber security    Fortrolighet Alle deltakere i styrenettverksgruppene signerer en deltakeravtale, med bl.a. en paragraf om konfidensialitet, med følgende tekst: "All fortrolig eller konfidensiell informasjon som Partene får delaktighet i gjennom møtene i gruppen, skal holdes konfidensiell overfor 3dje part. Dette gjelder så lenge informasjonen ikke er allment kjent eller allment tilgjengelig på annen måte."   Hvem er de andre deltakerne i en gruppe? Ved forespørsel om tilbud på deltakelse i en styrenettverksgruppe får kandidaten normalt vite hvem de andre deltakerne i gruppen er. Dette er for mange viktig for å kunne vurdere om det er en gruppe-sammensetning som synes attraktiv. Her tas da hensyn til å ha mest mulig mangfold av kompetanser og profesjoner, samt at det skal unngås interessekonflikter i gruppen, f.eks. konkurrenter, eller kunde/leverandør-forhold. Interessekonflikter skal unngås, da det ville hemme åpenhet om problemstillingene som diskuteres.   Er det mulig å ta kontakt med referansepersoner (nåværende eller tidligere deltakere)? Det vil være mange nåværende eller tidligere deltakere som gjerne kan formidle sine erfaringer. Så ta uforpliktende kontakt så gir vi deg referansepersoner.   Deltakeravgift  Årlig deltakeravgift:  NOK 23 000 ekskl. MVA for medlemmer i Styreforeningen  NOK 25 000 ekskl. MVA for ikke-medlemmer i Styreforeningen   Dersom deltaker starter opp senere på året, og dermed ikke kan delta på 4 ordinære møter, vil deltakeravgiften bli forholdsmessig redusert til antall møter som gjenstår.   Eksisterende og noen nye planlagte grupper pr, 2025 OSLO  MØREOMRÅDET TRØNDELAG STAVANGER BERGEN MJØSOMRÅDET TRØNDELAG TELEMARK & VESTFOLD SØRLANDET (NY!) NORD - NORGE (NY!) DIGITAL (NY!)  BÆREKRAFT (NY!) KVINNER   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 6 500 kr
En smidig tilnærming handler om å sette en organisasjon i stand til å svare på endringer i forutsetningene for egen virksomhet – raskt, effektivt og kontinuerlig. Det han... [+]
En smidig tilnærming handler om å sette en organisasjon i stand til å svare på endringer i forutsetningene for egen virksomhet – raskt, effektivt og kontinuerlig. Det handler om å skape en lærende organisasjon, hvor endring og utvikling er naturlig og ønsket.    Det høres kanskje ut som et langt steg å ta, men alt begynner et sted, og et godt sted å begynne er her med en grundig introduksjon i hva smidig faktisk er, i hvordan det jobbes smidig – og ikke minst i hva som skal til for å gjøre en organisasjon smidig.    I løpet av dette kurset kan veien fremover for dere bli langt klarere. Det blir mulighet for å stille spørsmål, ha diskusjoner, demonstrasjoner og øvelser.  Hvem bør melde seg på? Alle som ønsker å lære om hva det vil si å jobbe smidig og hvordan en kan lykkes med det. Ledere, mellomledere, teamledere, prosjektledere, teammedlemmer og ellers alle som ønsker å forstå mer om smidig.   Krav til forkunnskaper: Det kreves ingen formelle forkunnskaper for å delta  Du vil lære om:  Historie: hvorfor og hvordan vokste smidig frem  Hva vil det si å være smidige i praksis og hva er det ikke  Hvilke endringer innebærer en smidig transformasjon i hele organisasjonen? Strategi Struktur Prosess Kultur  En introduksjon til smidig kultur og verdier Kontinuerlig forbedring Fokus på læring og tilbakemeldinger Fokus på verdiskaping Psykologisk trygghet og ledelsesform En innføring i noen smidige metoder  LEAN  DevOps  Lean start-up  Design Thinking  Scrum/Kanban  Etter endt kurs skal du: Ha en god forståelse for hva som skal til for å bli smidig og hvilke forutsetninger som må på plass for å lykkes. Ha en overordnet forståelse for hva ulike smidige metoder er og når de kan/bør brukes.   [-]
Les mer
Bedriftsintern
Effektiv forandringsledelse – hvordan lede en omstillings- eller nedbemanningsprosess [+]
Effektiv forandringsledelse – hvordan lede en omstillings- eller nedbemanningsprosess   Strukturendringer kan være nokså omfattende, hyppige og dyptgripende i både offentlig og privat sektor. Endringene spenner fra teknologiomlegginger og omorganiseringer til nedbemanning eller nedleggelse. Som leder må du forholde deg til at dette berører mennesker på mange plan, ikke bare som en rasjonell planprosess.På dette kurset vil du få verktøy, trening og innsikt i hvordan tilrettelegge for at medarbeidere og organisasjon vil mestre permitteringer, eller en omorganisering uten at det går ut over stayerevne, entusiasme og produksjon i særlig grad.   Innhold: Effektiv forandringsledelse Hvordan tilrettelegge for mestring? Troverdighet i krise Ditt ansvar som leder Hvordan skape trygghet i utrygt terreng? Elementer som kan påvirke en omstilling negativt Elementer som kan på virke en omstilling positivt Kulturfarer ved omstilling Psykologiske forsvarsmekanismer Den nødvendige samtale Verdiforankring Kommunikasjon i endringstider Læringsmål:Å øke kompetanse og utvikle personlig styrke slik at du kan være og kan fremstå som stødig, troverdig, målrettet og ansvarlig leder i omstillinger. Arbeidsmåte:Nettkurs eller bedriftsintert kurs  [-]
Les mer
Oslo 1 dag 6 300 kr
11 Nov
– med mulighet for sertifisering som samspillsleder. [+]
I samarbeid med Marstrand. Medlemsrabatt for medlemmer av Norges bygg- og eiendomsforening. Samspill som gjennomføringsmodell kan gi optimaliserte løsninger, bedre kontroll, økt verdi og godt samarbeid – forutsatt at man tar ut potensialet. Når man designer en gjennomføringsmodell for samspill, kreves det en helhetlig forståelse for alle dimensjonene av samspill – det er ikke tilstrekkelig med kontraktforståelse. Videre, det holder ikke å designe en god modell, den må settes ut i live i prosjektet. Sertifiseringen består av 3 kursmoduler.  Alle kursene er selvstendige og uavhengige kurs. Kursene kan også tas enkeltvis og uten sertifisering og man mottar kursbevis etter hvert kurs og et sertifiseringsbevis etter bestått eksamen. KURS 1:Samspill som gjennomføringsmodell1 dag KURS 2:Kultur, team og ledelse1 dag KURS 3:Samspillkontrakter2 dager   Marstrand er Norges første og eneste aktør som sertifiserer samspillsledere. Ta kontakt på kundeservice@qualitynorway.no for bestilling av pakkepriser og/eller eksamen:Pakkepris kurs 1, 2 og 3 u/eksamen medlem 18.900,-/ikke-medlem 21.000,-Pakkepris kurs 1, 2 og 3 m/eksamen medlem 23.900,-/ikke-medlem 26.000,-Eksamen kr 5000,- [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 900 kr
Få kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner. [+]
I samarbeid med KranTeknisk Forening som også er faglig ansvarlig.   Hensikten med kurset er å gi operasjonelt ansvarlig kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner. Kurset skal også gi deltakerne kunnskap om metoder for å se at løfteoperasjoner blir forskriftsmessig utført.   Du lærer blant annet: Kjenne til hvilke lover, forskrifter og standarder som gjelder vedr. bruk av kraner og løfteutstyr Kunne redegjøre for ulike typer ulykker som kan inntre ved feil bruk av kraner, ansvarsforhold, årsakssammenheng og hvordan disse kan forebygges. Opplæringen skal  gi deltakerne kunnskap om å utøve overordnet operasjonell ledelse av løfteoperasjoner. Kjenne til hvordan en sikrer helhetlig planlegging av løfteoperasjoner i ulike områder og vurdere sikkerheten  i forbindelse med samtidige operasjoner Kunne redegjøre for SJA – Sikker Jobb Analyse, sikkerhetsbestemmelser for føring av kran, og hvilke forholdsregler som må tas for at kranfører skal kunne verne seg selv og annet personell mot ulykker. Kunne redegjøre for aktuelle forskrifter og retningslinjer for personbefordring. Kjenne til vurdering av enkle løfteinnretninger og oppbevaring av løst løfteutstyr Kjenne til kompetansekrav ved bruk av ulike type løfteutstyr Kunne veilede og gi opplæring til annet personell som skal ha rollen som operasjonelt ansvarlige   Foreleser: Endre Johannes FuglsetDaglig leder, Norsk Maskinkontroll AS Endre er daglig leder av Norsk Maskinkontroll. Han har bred erfaring og spesialkompetanse innen faget. Vi kan blant annet nevne: Tidligere Faglig leder for Norsk Hydro’s Sakkyndige Virksomhet Utarbeidet løftehåndbøker på en rekke bedrifter onshore/offshore Deltager i en rekke utvalg i KranTeknisk Forenings virksomhet Tidligere styreleder i KranTeknisk Forening Foreleser på kontrollørkurs i regi av KranTeknisk Forening Løfterådgiver Skanska Norge Utførelse av HMS kontroll og rutineoppbygging for en rekke norske bedrifter HMS/KS ansvarlig ILC-Construction AS     Teknisk arrangør: Quality Norway AS. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 20 000 kr
This course provides participants with a thorough understanding of the Managing Successful Programmes (MSP) programme management methodology, providing the skills needed ... [+]
COURSE OVERVIEW Delivered by fully accredited trainers and industry leading experts with extensive experience of using MSP, the course includes a relevant, modern case study to help delegates to understand how to apply the MSP way of managing programmes in the real world. There is also plenty of opportunity for delegates to present their exercise results and discuss them with the rest of the class, thus gaining further knowledge from many different points of view in many different industries. TARGET AUDIENCE This course is aimed at Programme Managers, Business Change Managers, Account Managers, Project Managers, Project Directors, Business Strategists and Consultants. COURSE OBJECTIVES After you complete this course you will be able to: Understand the principles and structure of MSP Understand the benefits of a structured method in a changing environment Explain the MSP process model Understand the MSP themes Create a Programme brief Create a Programme organisation structure Engage with stakeholders at all levels Understand the vision and the blueprint and how they can be applied to the best advantage Apply progress control mechanisms Appreciate the principles of programme level quality and Risk Management Realise the importance of configuration management Run MSP for differing environments Apply the theory of MSP to different programme scenarios   COURSE CONTENT MSP Philosophy and structure: What is a programme and how it differs to both business as usual and project work Relationship between the MSP principles, governance themes and the transformational flow The 7 MSP Principles: Remaining aligned with corporate strategy Leading change Envisioning and communicating a better future Focusing on benefits and threats to them Adding Value Designing and delivering a coherent capability Learning from experience The 9 MSP Governance Themes: Organisation Vision Leadership and stakeholder engagement Benefits management Blueprint design and delivery Planning and control The Business case Risks and issue management Quality and assurance management The 6 MSP Transformational Flow Processes: Identifying a programme Defining a programme Managing the tranche Delivering the capability Realising the benefits Closing a programme TEST CERTIFICATION Recommended preparation for exam(s): Managing Successful Programmes Foundation Exam   Delegates are prepared for the Foundation exam during this course. A PeopleCert online proctored exam voucher is provided with this course. The voucher is valid for 12 months. The Foundation (closed book) exam consists of 75 multiple choice questions, to be completed within 60 minutes. Candidates must score a minimum of 50%. [-]
Les mer
3 dager 20 500 kr
Sertifiseringskurs i 4mat prosessverktøy med preferanseanalyser, hjernemodusindikator , internasjonalt anerkjent prosessverktøy for Ledelse, team- og organisasjonsutvikl... [+]
Ledelse, team- og organisasjonsutvikling. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement.Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper. Bli med på kurs. Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. I enhver organisasjon er utvikling og læring, basert på god og effektiv kommunikasjon, viktig for den generelle motivasjon, trivsel og arbeidsglede. Også fastholdelse og tiltrekning av kompetente og dyktige medarbeidere er sterkt påvirket av disse elementene. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i utvikling, læringssituasjoner og kommunikasjon. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. I kurset vil du få anledning til å bruke 4MAT™ Lærestilsindikator (LTM) og Hjernemodusindikator (HMI) for å bli bedre kjent med egen lærestil og tilnærming til nye kunnskaper. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Vi har alle våre preferanser, helt ned til hvordan vi lærer nye ting. Å forstå vår foretrukne lærestil og vår måte å samhandle med omverden – er sentralt i det å være et effektivt teammedlem.Teammedlemmer har behov for å forstå, ikke bare sine egne preferanser for hvordan de forstår, lærer og kommuniserer, men også hva slags stil som når fram til andre teammedlemmer eller samarbeidspartnere. 4MAT MTD er en internasjonalt anerkjent utdanning. Du får med 4MAT MTD innsikt i læringsstiler, hjernens innflytelse på menneskers måte å oppfatte og behandle kunnskap på, og innsikt i en helt unik undervisningsmodell som gjør det mulig å engasjere og motivere alle mennesker likeverdigEtter sertifisering får du rett til å anvende 4MAT Lærestilsindikator og Hjernemodusindikator i egen eller andres virksomhet. Som deltaker mottar du etter endt kurs sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kurs som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser Sertifisering som ”Certified 4MAT MTD” gir deg mange muligheter! CoachTeam er lisensiert som 4mat trenere og anvender ofte 4mat prosessmodellen i team og lederutvikling. Den gir innsikt i læringsstiler, hjernens innflytelse på menneskers måte å oppfatte og behandle kunnskap på, og innsikt i en helt unik pedagogisk modell som gjør det mulig å engasjere og motivere alle typer likeverdig i samtaler, i møter, i veiledning, i trening eller undervisning. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 timer 5 950 kr
Lær å bruke A3 til å løse problem (Bestem problem/bakgrunn, kartlegg nåsituasjon, sett mål, analyser årsaker, innfør tiltak og følg opp). [+]
Lær å bruke A3 til å løse problem Dette kurset består av 2 nettmøter på 2 timer, hvor du lærer deg å bruke en A3 mal til å løse problem i 7 steg. Du får en A3 mal som brukes til problemløsning. Malen følger 7 steg: Bakgrunn (hvorfor vi skal løse dette problemet) Nåsituasjonen (nøytrale fakta som beskriver hvor vi er i dag) Mål (målbare slik at vi vet om vi har lyktes) Analyse (identifisere mulige årsaker og bevise hvilke som er sanne) Tiltak (identifiser mulige løsninger og vurder dem basert på kriterier som er viktig for deg) Tiltaksplan (prioriterte tiltak, ansvarlig og tidsfrist) Oppfølging (sikre varig resultat med overvåkning- og responsplan) I første nettmøte gjennomgår vi disse 7 stegene og du lærer hva du skal gjøre i hvert steg. Neste nettmøte er ca. 1 mnd etterpå. Da går vi gjennom deltagernes A3, svarer på spørsmål og gir tilbakemeldinger.  Du har altså ca. 1 mnd til å praktisere bruk av A3. Velg et problem som er realistisk å løse på 1 mnd. Om du ikke har fullført alle stegene i problemløsning går vi gjennom det du har.    Læringsmål Å vite hva en A3 er og hvordan den brukes i problemløsning Å vite hvilken informasjon som er relevant å inkludere i en A3 Å kunne vurdere hvilket problem som er viktigst å løse akkurat nå Å vite hvilken informasjon som er relevant for å forstå nåsituasjonen Å kunne sette målbare mål Å kunne identifisere mulige årsaker til et problem ved bruk av 5 Hvorfor & Fiskebein Å vite hvordan rotårsaker kan bevises Å kjenne til vurderingskriterier ved valg av tiltak Å kunne utarbeide en tiltaksplan Å forstå hvorfor oppfølging er viktig for å sikre varige resultater Du lærer å bruke en A3 til strukturert problemløsning.   Innhold Introduksjon til Lean Six Sigma Praktisk gjennomgang av A3 med oppgaver: Bakgrunn Sette riktig scope Måle nåsituasjonen Sette mål Forstå symptom, problem og årsak Finne mulige årsaker og visualisere dem i Fiskebein Gjøre årsaker målbare Prioritere årsaker Bruke 5 Hvorfor til å finne sanne rotårsaker Bevise rotårsak med observasjon Bevise rotårsak ved å skru av/på Vurdere & prioritere løsninger Innføre løsninger Sikre varige resultat gjennom oppfølging Overvåkningsplan og responsplan Du får en arbeidsbok med oppgaver som gjøres i nettmøte.    Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per januar 2022): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 2 andre steder 5 dager 27 900 kr
22 Sep
22 Sep
13 Oct
ISO/IEC 27001 Lead Implementer [+]
ISO/IEC 27001 Lead Implementer [-]
Les mer