Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Virtuelt eller personlig 2 dager 9 450 kr
Bli med på en inspirerende og engasjerende gjennomgåelse av hensikten og innholdet i ISO 9001 (standarden for kvalitetsledelse) [+]
Kvalitet iht ISO 9001:2015 (Quality Management Basics)  Bli med på et 2 dagers kurs der vi sammen gjennomgår ledelsesstandarden for kvalitet, ISO 9001:2015. Vi er innom alle kapitlene i standarden, så du får en god oversikt over hva den omhandler. Standarder kan fort bli tørt og kjedelig stoff, så vi legger stor vekt på å gjøre innholdet lett tilgjengelig ved å forklare hva som menes med det som står skrevet, hvorfor det er viktig, og hvordan det praktisk kan gjennomføres i en bedrift. Flere av dere som er innom her skal komme i gang, eller er i gang med, en utdannelse (sertifisering) innen kvalitetsledelse eller revisjonsledelse. Dette kurset er med på å dekke basiskompetanse og timekrav (gir 16 timer) til sertifisering. Bli med på en inspirerende dager!   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engasjement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Hvordan strategisk utvikling kan være viktig som «grunnmur» for å øke den reelle verdien av virksomheten du er ansvarlig for. [+]
Effektiv drift i små og mellomstore virksomheter   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   En travel hverdag står ofte i veien for verdiskaping og utvikling av virksomheten. Det praktisk orienterte kurset «Effektiv drift i små og mellomstore virksomheter, lærer deg mer om vanlige utfordringer på mange funksjonsområder, og om hvilke tiltak du kan gjennomføre for å sikre vekst og bedret inntjening i din virksomhet.   Lær mer om både strategisk utvikling og hvorfor det kan være viktig å ha en solid «grunnmur» og hvordan denne kan øke den reelle verdien av virksomheten du er ansvarlig i.  Hva står ofte i veien for vekst og utviklingen i virksomheten? Hvordan kan vi snu utviklingen? Hvordan kan en solid «grunnmur» øke virksomhetens verdi? Strategiarbeidet i virksomheten; trenger hverken være dyrt eller komplisert – «det enkle er ofte det beste»!   Kursinnhold: Organisering av ressursene i virksomheten; menneskene, interne og eksterne ressurser Ansvarsforhold; forstår alle sine oppgaver og ansvar og er disse kjent for andre? Hvilke fullmakter har den enkelte? Hvordan gjøre ansvaret kjent? Stillingsbeskrivelser og ansvarsoversikter. Styringssystemer – nå eller senere? Hvordan enkelt lage et styrende system for kvalitet i virksomheten? Daglig leder – den viktigste brikken i organisasjonen? Lederstil, mulige feller du kan gå i, tillitsbasert ledelse, informasjon og kommunikasjon. HMS; - hvilke forventninger og krav stiller Internkontroll-forskriften? GDPR; skjematisk oversikt over krav og forventninger – hvordan komme i gang med arbeidet selv? Økonomi; - hva er resultatregnskap, balanseregnskap? Hva er det viktigste du må forstå? Hva er egentlig bærekraft og hva kan det innebære for din virksomhet? Hvem kan hjelpe deg videre? Hva menes egentlig med digitalisering? Hva er viktig å passe på i digitaliseringsprosesser?     Målgruppe: Styreledere, styremedlemmer og daglig ledere i små og mellomstore virksomheter.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 20 000 kr
This course provides participants with a thorough understanding of the Managing Successful Programmes (MSP) programme management methodology, providing the skills needed ... [+]
COURSE OVERVIEW Delivered by fully accredited trainers and industry leading experts with extensive experience of using MSP, the course includes a relevant, modern case study to help delegates to understand how to apply the MSP way of managing programmes in the real world. There is also plenty of opportunity for delegates to present their exercise results and discuss them with the rest of the class, thus gaining further knowledge from many different points of view in many different industries. TARGET AUDIENCE This course is aimed at Programme Managers, Business Change Managers, Account Managers, Project Managers, Project Directors, Business Strategists and Consultants. COURSE OBJECTIVES After you complete this course you will be able to: Understand the principles and structure of MSP Understand the benefits of a structured method in a changing environment Explain the MSP process model Understand the MSP themes Create a Programme brief Create a Programme organisation structure Engage with stakeholders at all levels Understand the vision and the blueprint and how they can be applied to the best advantage Apply progress control mechanisms Appreciate the principles of programme level quality and Risk Management Realise the importance of configuration management Run MSP for differing environments Apply the theory of MSP to different programme scenarios   COURSE CONTENT MSP Philosophy and structure: What is a programme and how it differs to both business as usual and project work Relationship between the MSP principles, governance themes and the transformational flow The 7 MSP Principles: Remaining aligned with corporate strategy Leading change Envisioning and communicating a better future Focusing on benefits and threats to them Adding Value Designing and delivering a coherent capability Learning from experience The 9 MSP Governance Themes: Organisation Vision Leadership and stakeholder engagement Benefits management Blueprint design and delivery Planning and control The Business case Risks and issue management Quality and assurance management The 6 MSP Transformational Flow Processes: Identifying a programme Defining a programme Managing the tranche Delivering the capability Realising the benefits Closing a programme TEST CERTIFICATION Recommended preparation for exam(s): Managing Successful Programmes Foundation Exam   Delegates are prepared for the Foundation exam during this course. A PeopleCert online proctored exam voucher is provided with this course. The voucher is valid for 12 months. The Foundation (closed book) exam consists of 75 multiple choice questions, to be completed within 60 minutes. Candidates must score a minimum of 50%. [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 2 500 kr
Kvalitet, hva er det? Få en overordnet forståelse, et mindset, av hva kvalitetsfaget dreier seg om. Kurset egner seg også for ledere som ikke direkte jobber med kvalitet. [+]
A1.E Innføring i kvalitetsledelse Kurset egner seg svært godt som introduksjonskurs i ledelsessystem til toppledere, mellomledere og kvalitetsledere. Kvalitet dreier seg derfor om å gjøre de tiltakene som gjør kundene fornøyde med produktene/tjenestene. For å få til det etableres det en del strukturer i en virksomhet, slik at det blir en stabilitet i produksjonen. Men, strukturer alene er ikke godt nok. Dersom kulturen ikke støtter dem, så blir de ikke fulgt. Derfor er det viktig å få på plass en god kultur også. Det er disse tingene vi tar for oss i de tre kursene vi har på kvalitetsskolen pr i dag. Vi snakker om struktur og kultur for å oppnå kvalitet som skaper tilfredse kunder, og tilfredse ansatte. Vi har forsøkt å gjøre det enkelt og forståelig, samt synliggjøre nytteverdien for virksomhet og ledere. Kvalitetsfaget er bare sunn fornuft satt i system. Bli med på reisen og lær mer om kvalitetsfaget.  Kurs 1: Oversikt og innsikt (10 leksjoner) Kurs 2: Struktur for kvalitet (8 leksjoner) Kurs 3: Ledelse og kultur (7 leksjoner)   Etter hvert modul i kurset får du en quiz for å sjekke om du har fått med deg innholdet. Når du er ferdig med alle modulene, og har bestått quiz’en, får du et kursbevis.   Kursledere er Sidsel Storaas og Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale på KRN Academy, www.qrn.no. Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.    [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
15 Sep
Kurset er for ledere og fagpersoner som er sentrale med å forbedre organisasjonens ytelse. [+]
Lean Six Sigma Black Belt kurs.  Du lærer å bruke DMAIC til å løse komplekse problemer og lede prosjekter med tverrfaglige team. Du lærer å bruke dataanalyse og visualisering til prosessforbedring og produktutvikling. Kurset er 4 dager klasserom. Læringsmål: Bruke DMAIC metoden til å løse komplekse problemer, og lede større forbedringsprosjekter som involverer flere avdelinger. Bruke dataanalyse og visualisering til prosessforbedring og produktutvikling. Ta faktabaserte beslutninger basert på statistikk og dataanalyser. Styrke dine lederegenskaper for å være en pådriver i bedriftens forbedringsarbeid. Utvikle ferdigheter for å lykkes med endring. Coache Green Belt og deltagere i prosjektteam.   Målgruppe: Kurset passer for deg som leder forbedringsprogram, har operasjonelt ansvar eller kvalitetsansvar, jobber med prosess- og produktutvikling, leder komplekse forbedringsprosjekt som involverer flere avdelinger, og andre som er opptatt av å ivareta helheten i forbedringsarbeid. Kursinnhold: Kurset følger DMAIC strukturen: Define: Identifisere og definere prosess- eller produktrelaterte problemer som skal forbedres. Sette spesifikke, målbare mål for forbedring. Measure: Samle inn og analysere data for å forstå nå-situasjonen (bruk av deskriptiv statistikk, histogram & kontrolldiagram). Vurdere prosessytelse med kapabilitetsanalyse og bestemme hvordan ytelsen kan forbedres. Bruke kontrolldiagram til variasjonsanalyse for å forstå og tallfeste kilder til variasjon. Evaluere målesystem for å sikre gode målinger (reproduserbarhet, repeterbarhet, stabilitet, følsomhet og kapabilitet). Analyze: Bevise rotårsaker med grafiske analyser: Pareto Box plot Scatter plot Korrelasjon og regresjon Hypotesetesting Improve: Bruke Design of Experiments (DOE) for å identifisere optimale prosessinnstillinger. Bruke DOE i produktutvikling. Implementere forbedringer. Control: Opprettholde forbedringer ved hjelp av kontrolldiagrammer og kontinuerlig overvåking. Implementere kontrollplaner for å sikre at forbedringer blir varige. Verktøy & metoder: Brainwriting Voice of the Customer (VOC) Kravtre Definere KPI'er (viktige måltall) «Operational definition» Strategisk målstyring Process Walk / "Gå dit det skjer" Problembeskrivelse Spesifikke mål Prosjektutvelgelse Project Charter Kommunikasjonsplan Kontekstdiagram Overordnet prosesskart (SIPOC) Prosessvariabel kartlegging Verdistrømsanalyse Dataanalyse Beskrivende statistikk Histogram Normalfordelingen og andre fordelinger Paretodiagram Boxplot SPC & Kontrolldiagrammer Kapabilitetsanalyse Variasjonsanalyse Målesystemevaluering Scatterplot, korrelasjon og regresjon Design of Experiments (DOE) Hypotesetesting Prioriteringsmatrise Noen av metodene og verktøyene beskrives på introduksjonsnivå, mens andre gjennomgås grundig.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Kursbevis og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt på minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert som Lean Six Sigma Black Belt, må følgende krav oppfylles: Deltakelse på minimum 3 av de 4 kursdagene. Fullført Green Belt-kurs med kursbevis. Gjennomføring av et Six Sigma forbedringsprosjekt innen 12 måneder etter kursets slutt. Deltakelse i obligatorisk coaching gjennom hele Black Belt-prosjektet. Obligatorisk coaching sikrer at prosjektet ditt gjennomføres i tråd med beste praksis og Lean Six Sigma-metodikk. Gjennom seks 1-times økter med en seniorrådgiver får du støtte og veiledning for å: Velge et prosjekt som er realistisk og verdiskapende. Gjennomføre hver fase av prosjektet i henhold til beste praksis. Oppnå trygghet og kompetanse i bruk av Lean Six Sigma-verktøy gjennom praktisk anvendelse. Coachingøktene inkluderer: 1 time for prosjektvalg. 1 time for gjennomgang etter hver DMAIC-fase. Det er tilstrekkelig å ha kursbevis for Green Belt for å starte et Black Belt-prosjekt. Deltakere trenger ikke å fullføre både et Green Belt-prosjekt og et Black Belt-prosjekt for å bli Black Belt-sertifisert. Fokus er på vellykket gjennomføring og godkjenning av Black Belt-prosjektet. Pris for coaching: 19.950 kr (inkluderer seks 1-times økter og godkjenning av prosjektet). Dette er en investering i din egen suksess, og vår erfaring viser at deltakere som mottar veiledning, oppnår bedre resultater og gjennomfører prosjektene sine mer effektivt. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 6 timer 3 950 kr
Bli med på "speed date" med ISO 9001:2015. Det blir en rask og engasjerende gjennomgåelse av innholdet i standarden. [+]
Kvalitetsstandarden ISO 9001:2015 - kurs i ledelsessystem  Dette kurset er nærmest som en «speed date» med standarden ISO 9001:2015. Du skal i løpet av dagen får en grei oversikt over innholdet i standarden, og få en forståelse for hva alle punktene dreier seg om. Du får rett og slett en grei oversikt. Kurset egner seg også godt som bedriftsinternt kurs – ta kontakt med aa@nfkr.no   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.    [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 549 kr
Møteledelse handler om å lede møter på en god måte, slik at alle føler seg hørt, inkludert og involvert. Det handler om å formidle hva møtet dreier seg om, hva man skal s... [+]
Møteledelse handler om å lede møter på en effektiv måte, der alle deltakere føler seg hørt, inkludert og engasjert. Det innebærer å klart formidle møtets formål, mål og agenda, engasjere deltakerne, bygge tillit, fasilitere diskusjoner, oppnå fremdrift og ta beslutninger. I dette kurset vil Birger Landmark veilede deg gjennom kunsten å bli en dyktig møteleder. Kurset dekker en rekke viktige temaer, inkludert møteerfaringer, møtekultur, møteforberedelser, effektiv møteledelse, etablering av møteregler, håndtering av møtekonflikter, møtereferater og evaluering av møter. Velkommen til kurset!   Innhold: Kapittel 1: Møteledelse 1.1 Møteerfaringer 1.2 Møtekultur 1.3 Møteforberedelser 1.4 Møteledelse 1.5 Møtereferat 1.6 Møtekonflikter 1.7 Møteplagere 1.8 Møteevaluering Kapittel 2: Avslutning 2.1 Slutt   Varighet: 48 minutter   Om Utdannet.no: Utdannet.no tilbyr noen av landets beste digitale nettkurs. Vår tjeneste fungerer på samme måte som strømmetjenester for musikk eller TV-serier, der våre kunder betaler en fast månedspris for tilgang til alle kursene vi har tilgjengelig. Vi har opplevd betydelig vekst de siste årene, med over 30 000 registrerte brukere og 1,5 millioner videoavspillinger. Vårt mål er å gjøre kompetanseutvikling engasjerende, spennende og tilgjengelig for alle, og vi har støtte fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Møteledelse, møteteknikk og møtestruktur er stikkord for dette praktiske 3 timers kurset. [+]
Møteledelse, møteteknikk og møtestruktur   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Et spesialkurs for deg som er leder, skal lede andre i møter, i team, i styrerom eller på generalforsamlinger, årsmøter etc.   Hva er det som kjennetegner et godt møte? Hvordan kan vi bli mer bevisst rollen som møteleder og de forholdene rundt møtelederrollen og strukturen som skal til for å få mest mulig vellykkede møter?    Det viktigste er å bli bevisst på ulike sider ved disse forholdene: Strukturen og regien du velger for det enkelte møtet Teknikkene du velger å bygge inn i møtet eller benytte under møtet Ledelsen av møtet og bevisst bruk av ledelsesformer før, under og etter møtene. Hva skiller ledelse av fysiske og digitale møter? Hvordan påvirker / bør disse forskjellige møteformene påvirke en del av dine valg som møteleder?    Kursholdere på dette kurset har lang og bred erfaring som møteledere på generalforsamlinger, årsmøter, selskapsmøter og som styreledere.    Kursinnhold: Møter skal fremskaffe gode resultater. Møter som prestasjonsforum - hva er formålet / hva er kriteriet for at dette er eller har vært et godt møte? Møter = en plattform for å skape og utvikle felles forståelse Forberedelsene - legg forholdene til rette for kvalitative møter Relasjoner - Plass-/Grunnforståelsen - Roller og aktører i møtet Vekslende ordføring og dialog i møtene / få andre til å "prate" Realistisk agenda - harmoni mellom saker, deltakere og tidsrammer Dokumentasjon av beslutninger - oppfølging og kontroll mot mål Ikke effektive møter - 12 kjennetegn "Vær på vakt mot disse" Effektive møter - 12 kjennetegn du kan styre mot og styre etter Styremøtet - 14 viktige punkter for deg som skal lede styret/styrer Generalforsamling / Årsmøtet - 14 viktige punkter om møtelederrollen og møtelederfunksjonen i praksis PLAN OG SJEKKLISTE FOR MØTELEDELSEN   Kurset retter seg mot møteledere generelt, men har 2 særskilte deler som omhandler møteledelse i styre- og generalforsamlingssammenheng.    [-]
Les mer
2 dager 12 500 kr
Lær å identifisere, bevise og løse sanne rotårsaker for å oppnå varig løsning på et problem. [+]
Kurs i Rotårsaksanalyse Kurset lærer deg hvordan du identifiserer, beviser og løser sanne rotårsaker for å oppnå varig løsning på et problem. Kurset følger Lean Six Sigmas problemløsningsmetode DMAIC: Define: forstå problem  Measure: identifisere mulige rotårsaker Analyze: bevise rotårsaker  Improve: løse rotårsaker Control: sikre varig løsning Kurset har hovedvekt på Measure & Analyze fasen. Formålet med kurset er å identifisere og bevise rotårsaker for å sikre varig løsning på problem.  Kurset går over 2 dager og er en blanding av teori og praktiske øvelser. Øvelsene kan tilpasses bedrifters behov og egne data kan benyttes om ønskelig.   Kursinnhold   Define: Utarbeide problembeskrivelse Define: Sette målbare mål og måltall Define: Forstå problemet og mulige neste steg ved å bruke Tankekart Measure: Utarbeide Prosesskart og identifisere mulige årsaker til et problem Measure: Innhente data Measure: Forstå forskjellen på diskret og kontinuerlig data Measure: Bruke statistikk til å gi data mening (sentrum, spredning og form) Measure: Bestemme normal og spesiell variasjon ved bruk av Control Chart (Statistisk prosesskontroll) Galton board benyttes i opplæringen for å lære grunnleggende statistikk, histogram og normalfordeling. Vi bruker det også i praktiske øvelser. Measure: Avgjøre kapabilitet og problemløsning strategi Analyze: Velge graf som egner seg til å bekrefte / avkrefte rotårsak: Histogram Kakediagram Stolpediagram Pareto diagram Run chart / Time-series plot Box plot X-Y diagram / Scatter plot Improve: Brainstorming teknikker, prioriteringsmatriser og implementeringsplan Control: Oppfølging for å sikre varig løsning   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 8-12 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av de 2 kursdagene er inkludert. Alle deltagerne mottar kursbevis og kursdokumentasjon. [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 1 annet sted 2 dager 14 500 kr
11 Sep
11 Sep
15 Sep
ISO/IEC 27001 Foundation [+]
ISO/IEC 27001 Foundation [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 5 750 kr
ØKONOMI - ØKONOMISTYRING - FOR STYREMEDLEMMER gjennomføres fra kl 10.00 - 13.00 [+]
  Kurset gir en effektiv innføring i vesentlige bedriftsøkonomiske temaer i praksis, med utgangspunkt i det overordende styrenivået.Innholdet i kurset er i samsvar med kurset Styreseminar nr 4 «Økonomi for styremedlemmer» i iStyrelsens StyreModul1 / det grunnleggende sertifiseringsprogrammet hos iStyrelsen: Økonomi, regnskap, finansielle emner, økonomistyring Bedriftsøkonomiske begreper og sammenhenger,     herunder om resultat, dekningsbidrag, kontantstrøm, balanse,     kapitalstruktur, egenkapital, arbeidskapital/likviditet Effektiv metode for å sette seg raskt inn i virksomhetens økonomiske stilling,     med særlig fokus på egenkapital og likviditet Investeringsmodeller, nåverdi, internrente, diskonteringsfaktor,     avkastningskrav Kapitalverdimodellen Bedriftsverdi Eksempler gjennomgås fortløpende     (bl.a. fra Styreboken og Håndbok i Økonomi for styremedlemmer) [-]
Les mer
Oslo 5 dager 27 900 kr
20 Oct
20 Oct
ISO/IEC 27001 Lead Auditor [+]
ISO/IEC 27001 Lead Auditor [-]
Les mer
Nettstudie 6 900 kr
Alt læremateriell inngår i prisen. Kurset er utviklet i samarbeid med Styre og Ledelse AS. Kurset i profesjonelt styrearbeid passer for deg som er eller skal bli styreled... [+]
Dette kurset i styrearbeid gir deg tilgang til alle de fire kursene i styrearbeid som er beskrevet nedenfor.   Grunnleggende styrearbeid Med dette korte og konsise kurset, får du grunnleggende kompetanse og forståelse av styrearbeid. Her får du vite hva som er styrets oppgaver, roller og myndighet i selskapet, og innføring i den økonomiske risikoen, lover og regler. Kurset passer for deg som er eller skal bli styreleder, styremedlem, varamedlem eller observatør og som rapporterer til styret eller er interessert i styrearbeid.   Eiere og aksjonærer Dette er kurset for deg som er eier i et aksjeselskap, ønsker å etablere et selskap eller er generelt interessert i styrearbeid. Kurset består av tre deler: Generalforsamling: styrets rolle, forpliktelser og ansvar, Generalforsamling: innkalling, saker og gjennomføring av møtet og Generalforsamling: formalia og protokoll.   Styremøte, agenda og protokoll Kurset passer for deg som sitter i styre, rapporterer til styret, er styresekretær, er generelt interessert i styrearbeid. Det består av to deler: Gjennomføring og agenda og Protokoll og formalia.   Daglig leder og styret Kurset passer for deg som er eller skal bli daglig leder. Det er også nyttig for deg som er styreleder, styremedlem eller er generelt interessert i styrearbeid. Det består av tre deler: Rolle og ansvar, Oppgaver og rapportering og Ansettelse, krav og lojalitet. [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500
15 Sep
Training for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. [+]
Lean Six Sigma Black Belt Course You will learn to use DMAIC to solve complex problems and lead improvement projects with cross-functional teams. You will learn to use data analysis and visualization for process improvement and product development. The course is a 4-day classroom course.   Learning Objectives: Use the DMAIC method to solve complex problems and lead larger improvement projects involving multiple departments. Utilize data analysis and visualization for process improvement and product development. Make fact-based decisions based on statistics and data analysis. Strengthen your leadership skills to drive improvement efforts within the company. Develop skills to successfully implement change. Coach Green Belt and project team participants.   Target Audience: This course is suitable for those who lead improvement programs, have operational or quality responsibility, work with process and product development, lead complex improvement projects involving multiple departments, and others who are focused on maintaining a holistic approach to improvement work.   Course Content: The course follows the DMAIC structure: Define: Identify and define process- or product-related problems to be improved. Set specific, measurable goals for improvement. Measure: Collect and analyze data to understand the current situation (use of descriptive statistics, histograms & control charts). Evaluate process performance with capability analysis and determine how to improve it. Use control charts for variation analysis to understand and quantify sources of variation. Evaluate measurement systems to ensure accurate measurements (repeatability, reproducibility, stability, sensitivity, and capability). Analyze: Prove root causes with graphical analyses: Pareto Box plot Scatter plot Correlation and regression Hypothesis testing Improve: Use Design of Experiments (DOE) to identify optimal process settings. Apply DOE in product development. Implement improvements. Control: Maintain improvements using control charts and continuous monitoring. Implement control plans to ensure that improvements are sustained.   Tools & Methods: Brainwriting Voice of the Customer (VOC) Requirement Trees Defining KPIs (Key Performance Indicators) Operational Definition Strategic Goal Deployment Process Walk / "Go to Gemba" Problem Statement Specific Goals Project Selection Project Charter Communication Plan Context Diagram High-Level Process Map (SIPOC) Process Variable Mapping Value Stream Analysis Data Analysis Descriptive Statistics Histogram Normal Distribution and Other Distributions Pareto Chart Boxplot SPC & Control Charts Capability Analysis Variation Analysis Measurement System Evaluation Scatterplot, Correlation, and Regression Design of Experiments (DOE) Hypothesis Testing Prioritization Matrix Some of the methods and tools are described at an introductory level, while others are covered in depth.   Instructor: The course instructor Sissel Pedersen Lundeby is an IASSC (International Association for Six Sigma Certification) accredited instructor (the only one in Norway as of August 2024): "This accreditation publicly reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel holds a master's degree in chemical engineering from NTNU and has more than 19 years of experience in production and environmental technology. Her Lean Six Sigma training began in 2002, at an American company, where she became Black Belt certified in 2004. In 2017, she was also Black Belt certified through IASSC. Sissel has extensive experience in using Lean Six Sigma for improvements and focuses on achieving measurable results. The courses use practical, recognizable examples and present Lean Six Sigma in a simple and understandable way.    Feedback: "Inspiring, professionally skilled, makes a theoretical subject accessible to everyone." Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Highly competent and clear delivery. Fun and builds trust." Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10, good at reaching everyone." Erlend Stene, Sales Manager at Berendsen "Clear and well-presented. Good at checking understanding and listening." Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled." Course Participant from EWOS "You are inspiring, positive, and skilled in your field." Course Participant from EWOS "I was very impressed with Sissel's Lean Six Sigma knowledge. She makes it easy to identify improvements and achieve results." Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Diploma and Certification: Diploma: To receive a diploma for successful completion, you must have attended at least 3 out of 4 course days. Certification: To become certified as a Lean Six Sigma Black Belt, the following requirements must be met: Attendance at a minimum of 3 out of the 4 course days. Completion of a Green Belt course with a certificate of completion. Completion of a Six Sigma improvement project within 12 months after the course ends. Participation in mandatory coaching throughout the Black Belt project. Mandatory coaching ensures that your project is executed in line with best practices and the Lean Six Sigma methodology. Through six 1-hour sessions with a senior consultant, you will receive support and guidance to: Select a project that is realistic and value-adding. Execute each phase of the project according to best practices. Gain confidence and competence in using Lean Six Sigma tools through practical application. The coaching sessions include: 1 hour for project selection. 1 hour for review after each DMAIC phase. It is sufficient to have a Green Belt certificate of completion. Participants do not need to complete both a Green Belt project and a Black Belt project to become Black Belt certified. The focus is on the successful completion and approval of the Black Belt project. Coaching fee: 19,950 NOK (includes six 1-hour sessions and project approval). This is an investment in your success, and our experience shows that participants who receive coaching achieve better results and execute their projects more effectively. [-]
Les mer
6 timer 4 000 kr
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpas... [+]
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpasset den enkelte.  Diameta er et kompetansesenter for folkehelse, selvfølelse og livsmestring. Vi har et stort team med proffe fagfolk som jobber med selvfølelse og holder kurs i store deler av Norge. Vi jobber med å lære barn, ungdom, foreldre, voksne, og ansatte i skoler og barnehager gode og enkle verktøy for å opprettholde og styrke selvfølelse. Vi er svært opptatt av forebygging og at hele støtteapparatet rundt et barn skal inneha kunnskap om hvordan bygge god selvfølelse. Alle mennesker vil på et eller annet tidspunkt møte utfordringer i sin hverdag og nettopp derfor er det viktig at alle har verktøy som er konkrete og enkle å ta i bruk. Dette kan dreie seg om hvordan: få venner, føle trygghet, kommunisere med andre på en god måte, takle press og stress, ha gode søvnrutiner, løse konflikter, redusere mobbing i skolen, mestre sinne eller andre følelser, spise sunt, få bedre motivasjon, bruke selvhjelps teknikker ved behov, være trygg på seg selv, tenke og føle at jeg er god nok som den jeg er, kjenne mestring i forhold til hva som er viktig for den enkelte og hvordan stole på seg selv. Dette jobber vi med: Kartlegging av din situasjon Hva er selvfølelse – hva er selvtillit Hva er viktig for deg? Finne løsninger og motivasjon i hverdagen Strategier og mål Hvordan styrke selvfølelsen din Samtalene går over 4 ganger inntil 60 min hver gang, eller etter avtale.  https://www.diameta.no/diameta-veiledning/ [-]
Les mer