Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Virtuelt klasserom 150 minutter 7 990 kr
01 Sep
27 Nov
Bli med oss for å løse opp knuter og finne veien videre i casen konflikter og rolleutfordringer i styrereommet! [+]
Case kveld Del 1: Geronimo Management AS   Deltakelse på denne CASE-kvelden er inkludert i prisen for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Overskriften for kvelden er: Konflikter og rolleutfordringer i styrerommet   Denne kvelden beveger vi oss inn i kulissene for selskapet: Gerinomo Management AS som er et SMB selskap, opprinnelig grundet og eiet av 2 tidligere kamerater: Halvor og Jonas. De to har hatt 30 års fartstid sammen i og med oppbyggingen av selskapet. I løpet av kort tid oppstår to situasjoner: Halvor får akutt hjerteproblemer på vei hjem fra arbeid og dør kort tid etter. Det kommer videre frem at Jonas sin tilstand de siste månedene har vært holdt skjult, men det blir nå klart at han har hurtig eskalerende demens og ikke er istand til å ta vare på seg selv eller selskapet. Vedtektene og aksjonæravtalen har noen bestemmelser om situasjoner som her oppstår, men er ikke dekkende nå som begge eiere er «ute av bildet». Neste generasjon på begge sider ønsker å «rykke inn» for å overta den veldrevne virksomheten. Et styre må på plass og håndtere både utfordringer og muligheter som står foran selskapet. Her må vi inn å analysere: hva som skjer, hva som burde gjøres, hvordan vi kan gå frem for å håndtere ulike situasjoner etc?   Bli med oss for å løse opp knuter og finne veien videre!   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 6 950 kr
Styrets egen analyse med etterfølgende assistanse av styrekonsulent med styreevaluering. [+]
Styreanalyse - «Digital Basic» inkl. evaluering med styrekonsulent (Digital + 1.time)    NB! I perioden fra 01.06 - 15.08.2024 kan du bestille vår nye digitale styreanalyse til rabattert medlemspris, med praktisk gjennomføring på en nærmere avtalt dato innen den 30.09.2024.    Betalende medlemmer kan bruke kampanjekode: ANALYSE (i store bokstaver) som legges inn i feltet for "Ev.kampanjekode" i bestillingsskjema på våre nettsider. Du kan bestille en analyse som er lagt på en dato fra vår side i kursplanen, men anmerke om du ønsker å avtale en annen aktuell dato for selve gjennomføringen. Ved bruk av kampanjekoden. ANALYSE i bestillingsskjema rabatteres din bestilling med kr. 2.750,- som tilsvarer hele medlemskapsprisen for deg som person for ett helt år når og dersom du er betalende medlem.   Hva omfatter bestillingen av en digital styreanalyse levert og gjennomgått med en styrekonsulent fra vår side? en konkret leveranse, med gjennomføring av heldigital og nettbasert styreanalyse for deres eget styre. Alle styremedlemmer(og eventuelt daglig leder) mottar individuelt, og i forkant av evalueringsdagen, link til analysen, Via linken besvares ca 40 påstander om styrerelaterte forhold i din virksomhet i vårt digitale analyseverktøy Det avtales dato for gjennomføring av analysens resultater sammen med en av våre styrekonsulenter. Diagrammer og rapporten med analysen sendes oppdragsgiver i forkant av møtet. Deretter følger en times gjennomgang av resultatene av analysen og assistanse med evalueringsprosessen via teams eller annen digital plattform sammen med styrekonsulent fra Styreforeningen.    PROSESSEN FRA: A - Å FUNGERER SOM FØLGER: 1. Bestill prosess direkte via bestillingsskjema  2. Dersom du ønsker å avtale en alternativ dato angir du det på bestillingen så  følger vi opp og avklarer passende dag og tid. 3. Du mottar veiledning for igangsettelse av den digitale analysedelen for deg selv og alle de øvrige styremedlemmer og ev.daglig leder  4. Alle styremedlemmer inviteres via epost og link til å gjennomføre styreanalysen - når det passer for den enkelte - innen en angitt tidsfrist. (VIKTIG AT FRIST OVERHOLDES). Styreanalysen gjennomføres deretter digitalt og individuelt.  5. Vi samles på teams på avtalt prosessdato (ev.kan vi møtes fysisk hos oss på Aker Brygge). Der gjennomgår styrekonsulent / prosessveileder fra Styreforeningen resultatene av analysen: deler skjerm og ser på grafiske og visuelle bilder av analysens resultater med tilhørende dialog omkring det analysedelen forteller oss.  6. En dialogbasert samlet evaluering fortsetter med basis i analysens resultater. Evalueringen skal provosere til meningsutveksling og åpen dialog om + / -, status på kvaliteten av styrerelaterte forhold, samt skape bevisthet omkring forbedringsområder og utviklingsmuligheter. 7. Evalueringen summeres opp med en tiltaksplan fremover for det aktuelle styret.    GENERELL INFORMASJON OM PROSESSEN:  Kan leveres på den dato / tid tilbudet er lagt opp til i vår kurs- / aktivitetskalender, eller vi avtaler bare et annet tidspunkt om ønskelig.Analysen igangsettes via link og ved bruk av tildelt kode og gjennomføres innen et avtalt tidsvindu. F.eks i perioden mellom mandag xx og torsdag xx. Analysedelen er bygget opp med påstander om funksjonalitet, samspill og arbeidsform mm i styret og påstandene evalueres ut fra opplevelsene av korrekthet - angitt på en 5 trinns skala.En av Styreforeningens erfarne Styrekonsulenter er prosessansvarlig og leder det hele, herunder den dialogbaserte evalueringen og oppsummeringen, med eventuelle råd og innspill underveis og avslutningsvis.    SEND INN DIN BESTILLING - SÅ TAR VI KONTAKT FOR VIDERE PRAKTISK AVKLARING, EVENTUELL TILPASNING AV DATO SOM PASSER FOR DERES DEL.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Om de formelle forhold som er knyttet til styrets arbeid, herunder innkallinger, dokumentasjon og protokollreglene i praksis. [+]
Styresekretæren - saksgang og dokumentasjon   Kurset handler om saksgang og dokumentasjon for styresekretæren, og gir en basis grunnleggende kunnskap om de vesentlige regler om styrets funksjon, rolle og saksbehandling.    Kursinnhold: Grunnleggende regler om styrets funksjon, arbeid og saksbehandling Innkalling: utforming, formelle krav, oppbevaring, ut / oversendelse Underlagsdokumentasjon til styremøter (krav, behov, ønsker og praktisk tilrettelegging) Styreprotokollen: utforming, formelle krav, oppbevaring, ut / oversendelse Deltakelse, behandlingsmåte, beslutningsdyktighet, protokolltilførsler, signering mm. Styreinstruks og vedtekters innvirkning på styresaker, protokoll og dokumentasjon Styrets årsberetning, ulike situasjonsavhengige betraktningsmåter med eksempler på hvordan styrets årsberetning kan utformes i ulike situasjoner Innsyn i styrets protokoller / informasjonsuthenting fra styrets protokoller Eksempelmaler med vurdering og gjennomgang av styreprotokoller og styredokumentasjon   Målgruppe: Kurset er spesielt for den som har ansvar for det formelle i forbindelse med styrets arbeid, det være seg innkallelse, sammensetting og utsendelse av underlagsdokumentasjon til styret, referat og protokoller med mer.     [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Kurset gir inspirasjon, modeller og verktøy til hvordan du kan jobbe med strategi på en smidig og involverende måte. [+]
Strategi og forretningsutvikling i større virksomheter   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Virksomheters rammebetingelser endres stadig raskere. Dette stiller større krav til innovasjonsevne og omstillingstakt enn noensinne. En effektiv og smidig strategiprosess er en viktig premissgiver for dette.   Alt for mange ledere og styremedlemmer legger alt for lite tid og vekt på strategiarbeidet, og ser gjerne virksomheten og omgivelsene gjennom «fortidens» briller. Derfor reageres det som regel for sent, og ikke før man er eksponert for en krise i en eller annen form, og er nødt til å handle umiddelbart for å redde virksomheten. Stadig innovasjon og omstilling er den nye «normalen», med andre krav til strategiprosessen. Mange virksomheter er ikke godt nok forberedt på dette.   Kursinnhold: Konkrete forhold som belyses gjennom kurset:  Prinsipper og verktøy for en åpen strategiprosess (Open Strategy) – involvering og «samskaping» Hvordan identifisere eksterne faktorer og vurdere risiko for disrupsjon, digital disrupsjon og konkurranse fra nye konkurrenter utenfor egen tradisjonell bransje? Verktøy og modeller for å utforske og prioritere muligheter Hvordan håndtere strategiske dilemmaer og strategiske valg: «Where to play and how to win?» Hva skal til for å få en bærekraftig strategi hvor vi sikrer at virksomhetene tar sitt samfunnsansvar? Forretningsmodeller og strategisk innovasjon Hva gjør man for å balansere mellom kjernevirksomhet og å utforske nye forretningsområder? Strukturering og organisering av strategi-, omstillings- og innovasjonsarbeidet Hva er gapet mellom organisasjonens omstillingsbehov og -evne? Hvordan skape en kultur for omstilling og innovasjon? Verktøy og metodikk for implementering og oppfølging   Målgruppe: Kurset passer for styreledere, styremedlemmer og ledere i større selskaper som ønsker å bidra til at de virksomheter de er ansvarlige for, jobber proaktiv med strategi, bærekraft, innovasjon og omstilling.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Kurset praktisk ledelse av håndverksbedrifter har som mål å øke din bedrifts konkurranseevne og resultater. [+]
Praktisk ledelse av håndverksbedrifter   Skap resultater og konkurransekraft   Kurset praktisk ledelse av håndverksbedrifter har som mål å øke din bedrifts konkurranseevne og resultater. Kurset bygger på praktisk erfaring innen ledelse.   Kurset retter mot følgende deltakere:Eiere, styremedlemmer, daglige ledere og andre interessenter i håndverksbedrifter av ulik størrelse.   Kurset gir god innsikt i ledelse, og vil kunne medvirke til bedre styring av din bedrift.   Hovedpunkter: Hva er ledelse? Lederens rolle i forhold til styrets leder og styret som helhet. Være på – kunne mye – interesse - delegere (Leadership by walking around)!   Markedskunnskap: Markedet – kjenne sine kunder og konkurrenter. Kjenne sin egen bedrift Hvordan påvirkes vi av Åpenhetsloven og krav om Bærekraft?   Strategi og veivalg: Analysere styrker og svakheter i egen bedrift/muligheter og trusler i markedet (SWOT) Ta veivalg, sette mål, planlegge, gjennomføre, evaluere og revurdere Hva er vi best på – hva ønsker vi å bli? Bærekraft og miljø? Pris og/eller på kvalitet? Er vi best på rehabilitering, nybygg, større eller mindre bygg, holder vi det vi lover?   Salg og kunder: Hvor viktig er salg av våre tjenester? Forstå og vite hva våre kunder ønsker.   Samarbeidspartnere: Hva krever bankene i usikre tider. EK, selvskyldner, pantsettelser, garantier, forhåndssalg   Organisering: Best mulig organisering av egne ressurser. Produksjon, administrasjon og salg   Økonomistyring: Budsjett, regnskapsforståelse, likviditet, nøkkeltall, kalkyler og viktige økonomiske prioriteringer for ledelsen. Ny teknologi (IT)   HR og personalstyring: Interessant arbeidsgiver Informasjon til ansatte og kunder HR – arbeidsavtaler, medarbeidersamtaler, lønn og betingelser, rekruttering, nedbemanning, permitteringer Generasjonsskifte   • Oppfølging og kontroll, rapportering til styret. • Praktisk case, analyse og presentasjon.   Målgruppe: Eiere, ledere, styremedlemmer og andre interessenter med fokus på håndverksbedrifter.   Hvorfor delta: Kursmaterialet kan benyttes umiddelbart i din bedrift. Nettverks etableres hvor du kan møte andre eiere og ledere av håndverksbedrifter. Del erfaringer og bygg verdifulle forretningsforbindelser. Fokus på praktisk ledelse fremfor teoretisk kunnskap, med verktøy og teknikker som kan anvendes direkte i daglig drift.   [-]
Les mer
Webinar 1 time
Hvilke erfaringer og innsikt fra 14 år i Google, kan være nyttige for andre i ledende posisjoner? [+]
«14 ting jeg lærte på 14 år i Google» - med Jan Grønbech   Googles ledelses og innovasjonsprinsipper er godt beskrevet i fagbøker, men hvordan opplevde Jan Grønbech, som i dag også er styremedlem i Styreforeningen.no, dette? Hvilke erfaringer og innsikt herfra kan være nyttige for andre i ledende posisjoner?   I 2005 startet Jan Grønbech i Google i Norge og ledet dette frem til slutten av 2019. Når han startet i Google hadde selskapet knapt 1000 ansatte. Når Jan sluttet var det over 220 000 ansatte. Mye skjedde i løpet av disse årene. Da Jan sluttet omsatte Google 6 mrd kroner i Norge og hadde 80 ansatte. Jan Grønbech har jobbet med digital transformasjon i 30 år. Han har sittet i mange styrer, inkludert Komplett Group, Skiforeningen og Virkes sentralstyre. Fra våren 2024 er Jan også et av styremedlemmene i Styreforeningen. Før tiden i Google var Jan ansvarlig for å lage Aftenpostens første nettavis. Deretter solgte han Norges første annonser på internett og var med på å bygge opp det som i dag er Norges største mediekanal. Han har en Bachelor of Science in Business Administration fra Ohio State University og Executive Board Program fra INSEAD.   Jan vil ta for seg de 14 viktigste tingene han lærte på alle sine år i Google. Dette spenner fra det å ha en misjon som alle forstår og kan stille seg bak til viktigheten av å fokusere på kjernevirksomheten. Han vil fortelle om hvordan Google lærer av sine mange feil, og feirer dem, og hvordan de ansetter folk. Du vil høre om Googles innovasjonsprinsipper og hvorfor det er viktig at styret har et aktivt forhold til kunstig intelligens og maskinlæring. Vi står nå ved det største paradigmeskiftet siden smarttelefonen ble introdusert i 2008. Når støvet har lagt seg vil mange nye vinnere stå frem og mange selskaper vil oppleve sitt Kodak-moment.   Velkommen til et møte med Jan!   [-]
Les mer
150 minutter
Bli med oss en ettermiddag og test hvordan det oppleves å være deltaker i en styrenettverksgruppe. [+]
TEST vår styrenettverksgruppe (GRATIS for enhver)   Bli med oss en ettermiddag og test hvordan det oppleves å være deltaker i en styrenettverksgruppe. Fra kl. 17.00 - 19.30. Les mer om opplegget for kvelden under overskiften: KOSTNADSFRI TEST KVELD nedenfor.   GENERELT OM STYRENETTVERKSGRUPPER: Vi har en rekke styrenettverksgrupper igang i flere deler av landet, herav mange grupper i Oslo og det sentrale Østlandsområdet. Gruppene består av inntil 12 personer og ledes av en fasilitator som er en erfaren styrekonsulent tilknyttet Styreforeningen.   Hovedhensikten er å ha et fora der du møter andre i ulike styreposisjoner som du kan høste erfaringer fra, og dele dine egne erfaringer med. Du møter ulike eksperter som deltar med informative innlegg som grunnlag for gruppenes debatt og dialog. Med fokus på dialog og erfaringsutveksling som grunnlag vil du - som mange har gjort før deg - høyst sannsynlig oppleve en form for kompetanseheving du ikke kan få på samme måte gjennom ordinære kurs eller opplæringsprogrammer. Det er videre en hensikt å møte andre i ulike posisjoner, for å bygge nettverk, posisjonere deg for styreverv, bygge relasjoner og kontaktnett.   Du må dele av deg selv og dele med andre - slik at dere alle kan lære, erfare og utvikle dere som styremedlemmer. Konfidensialitet knyttet til alt som diskuteres i gruppene fordres og det avkreves signering av fortrolighetserklæring før oppstart.   Det er totalt 9 samlinger gjennom ett år: 4 fysiske a 3 timer, 1 fellessamling fysisk åpen for deltakere fra alle nettverksgruppene, 2 spesialseminarer pr teams a 2 timer og 2 casekvelder pr teams a 3 timer med/individuelle forberedelser.   Ordinær pris for deltakelse i en styrenettverksgrupper gjennom et helt år er kr. 25.000 og medlemspris er kr. 23.000. Pris betales ved eventuell etterfølgende påmelding til en gruppe, alternativt så kan prisen etter avtale deles opp pr måned.   KOSTNADSFRI TEST KVELD: du kan melde deg på en testkveld via påmeldingsskjema nedenfor det er gratis for den som vil oppleve hva dette går ut på i praksis du må forberede deg i form av å ha med deg et spørsmål, et problem, en utfordringer eller en mulighet du har opplevd i styresammenheng, eller som du tenker deg at kan oppstå og som du vil ha “prøvet” i gruppen. du mottar en epost med retningslinjer for opplegget med en konfidensialitetserklæring som pålegger deg å behandle det andre deler med gruppen som 100% fortrolig vi har stor pågang pågang på disse test-samlingene, så oppmøte er obligatorisk. dersom du ikke kan møte ihht din bestilling må du varsle skriftlig om det pr epost dersom du ikke varsler og ikke møter til den kostnadsfrie test-kvelden påløper derimot et gebyr på kr. 2.500,-.   [-]
Les mer
Bedriftsintern 3 dager 14 300 kr
Kurset gir deg kunnskap om revisjon, basert på ISO 19011:2018 [+]
Som farmasøyt har du spesialkunnskaper om krav til korrekt legemiddelhåndtering, og vil ofte få en rolle der du «overvåker» at prosedyrer utvikles og etterleves. Det fører til at de som deler ut og de som tar legemidler kan føle seg trygge. Systemrevisjon er en effektiv arbeidsmetode for å løse denne oppgaven, samt gir innspill til forbedringsarbeid og forebygging ved å sette fokus på særlig sårbare områder der sikring må til. Hva får du igjen for kurset? Kjennskap til hvordan du kan lede eller delta i revisjoner av ledelsessystemer  Teoretisk kunnskap og praktisk forståelse for revisjonsprosessen Vite hvordan revisjonsprinsippene kan anvendes, og bidra til risikobasert tilnærming i alle fasene i revisjonsprosessen Vite hvordan du kan gjennomføre effektive revisjoner for å sikre samsvar med myndighetskrav innen legemiddelhåndtering og kvalitet for helse- og omsorgssektoren Kjennskap til hvordan du kan utvikle, implementere og forbedre revisjonsprogrammer Forståelse for revisorrollen og revisors oppgaver i alle faser av revisjoner Kunnskap om planlegging av revisjoner og utvelgelse av relevante revisjonsmetoder Bakgrunn for å stille bedre forberedt til tredjepartsrevisjoner fra myndigheter og sertifiseringsorgan Økt trygghet i din rolle som revisor Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Om generalforsamlingens oppgaver og ansvar, herunder med praktiske, taktiske og digitale råd. [+]
Generalforsamling: praktiske, taktiske og digitale råd   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Formål med kurset: Formålet med kurset er at deltakerne skal få detaljert kunnskap om de ulike regler som er gjeldene, hvordan generalforsamling og generalforsamlingssaker håndteres i praksis samt andre vesentlige forhold man bør være kjent med knyttet til aksje- og allmennaksjeselskapenes øverste selskapsorgan.  Kurset tar utgangspunkt i Aksjelovens kapittel 5 og de bestemmelser forøvrig som omfatter generalforsamlingens oppgaver og ansvar.    Kursinnhold:   Om aksjeeierforsamling og begrepet "generalforsamling" Forankring; Aksjelov/lovgivningens regler om oppgaver og ansvar Generalforsamlingens ansvarsområder Hvem kan delta på generalforsamlingen Nærmere om møterett, møteplikt, representasjon og rådgiver Innkallingsregler ved generalforsamlinger Styrets, styrelederes plikter og rettigheter ifm. generalforsamling Stemmerettsbegrensninger, aksjeklasser og andre forhold som påvirker stemmerett Inhabilitet i forhold til generalforsamling og avgjørelser på generalforsamling Revisors deltakelse på generalforsamlingen Tidsfrister  Ordinær og ekstraordinær generalforsamling Generalforsamling uten møte Generalforsamlingssaker / vedtekter og aktuelle saker beskrevet ved innkallingen Møteleders roller, referent rolle og medsignaturer Åpningen av generalforsamlingen Stemmeopptelling - avklaring av stemmeberettigede Flertallskrav; alminnelige og kvalifisert flertall, enstemmighetskrav Søksmål og granskning  DIGITALE LØSNINGER I PRAKSIS    I tillegg får du: PDF kompendie: «Om generalforsamlingen" Sjekklister for planlegging, rutiner, forberedelser, innkalling, gjennomføring og protokollering ifm. Generalforsamlinger Dokumentmaler for generalforsamlinger Formuleringsoversikt der en rekke nyttige formuleringer og presiseringer er medtatt    Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlem eller andre som er interessert i å lære mer om alle de viktige sidene ved generalforsamlinger.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Kurset «KPI – Nøkkelindikatorer for virksomheten» har blitt avholdt i en årrekke og avholdes jevnlig rundt omkring i hele landet. [+]
KPI - nøkkelindikatorer for virksomheten   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Dette er et viktig kurs for styremedlemmer og daglig ledere som vil lære hvor virkningsfulle KPI-er kan være for å styre organisasjonen i rett retning, samt mot ledere innenfor andre funksjoner hvor målinger av KPI-er er, eller burde være, en naturlig del av en effektiv hverdag.   Kurset skal gi en god forståelse av hva KPI-er er, og hvordan disse kan brukes som et effektivt verktøy i arbeidet med å oppnå overordnede strategiske mål. Ved riktig metodebruk gir måling av KPI-er økt motivasjon blant medarbeidere og betydelig og verdifull innsikt i egne prosesser, samtidig som det enkelt å kontrollere om en er på rett vei eller ei. Et praktisk kurs med eksempler og oppgaver.   Kursinnhold:  KPI – forankring i styret – Aksjeloven § 6-12 Definisjoner og forklaringer Historiske forankringer KPI-er knyttet opp mot strategier og mål KPI-er må forstås i en sammenheng Eksempler på sammenheng mellom strategi og KPI-er Kategorisering av KPI-er langs flere dimensjoner. «SMART(ER)»-metoden Hvorfor bruke KPI-er? Vanlige feil og farer ved bruk KPI på forskjellige fagområder   Kurset er rettet mot styremedlemmer og daglig ledere som vil lære hvor virkningsfulle KPI-er kan være for å styre organisasjonen i rett retning, samt mot ledere innenfor andre funksjoner hvor målinger av KPI-er er, eller burde være, en naturlig del av en effektiv hverdag.   [-]
Les mer
2 dager 12 500 kr
Lær å identifisere, bevise og løse sanne rotårsaker for å oppnå varig løsning på et problem. [+]
Kurs i Rotårsaksanalyse Kurset lærer deg hvordan du identifiserer, beviser og løser sanne rotårsaker for å oppnå varig løsning på et problem. Kurset følger Lean Six Sigmas problemløsningsmetode DMAIC: Define: forstå problem  Measure: identifisere mulige rotårsaker Analyze: bevise rotårsaker  Improve: løse rotårsaker Control: sikre varig løsning Kurset har hovedvekt på Measure & Analyze fasen. Formålet med kurset er å identifisere og bevise rotårsaker for å sikre varig løsning på problem.  Kurset går over 2 dager og er en blanding av teori og praktiske øvelser. Øvelsene kan tilpasses bedrifters behov og egne data kan benyttes om ønskelig.   Kursinnhold   Define: Utarbeide problembeskrivelse Define: Sette målbare mål og måltall Define: Forstå problemet og mulige neste steg ved å bruke Tankekart Measure: Utarbeide Prosesskart og identifisere mulige årsaker til et problem Measure: Innhente data Measure: Forstå forskjellen på diskret og kontinuerlig data Measure: Bruke statistikk til å gi data mening (sentrum, spredning og form) Measure: Bestemme normal og spesiell variasjon ved bruk av Control Chart (Statistisk prosesskontroll) Galton board benyttes i opplæringen for å lære grunnleggende statistikk, histogram og normalfordeling. Vi bruker det også i praktiske øvelser. Measure: Avgjøre kapabilitet og problemløsning strategi Analyze: Velge graf som egner seg til å bekrefte / avkrefte rotårsak: Histogram Kakediagram Stolpediagram Pareto diagram Run chart / Time-series plot Box plot X-Y diagram / Scatter plot Improve: Brainstorming teknikker, prioriteringsmatriser og implementeringsplan Control: Oppfølging for å sikre varig løsning   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 8-12 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av de 2 kursdagene er inkludert. Alle deltagerne mottar kursbevis og kursdokumentasjon. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Stadig innovasjon og omstilling er det nye normale, og de fleste bedrifter er ikke godt nok forberedt på dette. [+]
Omstilling og innovasjon   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Bedrifters rammebetingelser endres stadig raskere. Bransjegrensene hviskes ut, nye konkurrenter entrer scenen og de konkurransefortrinnene man har i dag kan bli en hemsko i morgen. Dette stiller større krav til innovasjonsevne og omstillingstakt enn noensinne.   Styret er ansvarlig for å sikre forsvarlig drift av virksomheten. Allikevel ser vi at mange styrer legger alt for lite tid og vekt på kontinuerlig innovasjon og omstilling. De fleste av oss ser alt gjennom «fortidens» briller. Derfor reageres det som regel for sent og ikke før man er eksponert for en krise i en eller annen form og er nødt til å reagere for å redde bedriften.   Stadig innovasjon og omstilling er det nye normale, og de fleste bedrifter er ikke godt nok forberedt på dette.   Kursinnhold: Metoder for å oppdage potensielle bransjeskift Hva er svake signaler og hvordan følge med på disse Hvordan vurdere risiko for disrupsjon Enkle og effektive metoder for å utvikle fremtidsscenarioer Strategiske dilemmaer Hvordan Identifisere og utnytte økosystemer Hva er gapet mellom bedriftens omstillingsbehov og evne. Hvordan balansere fokus på kjernevirksomhet og fremtidig vekst og utvikling Hvordan strukturere og organisere innovasjonsarbeidet Analyse av markedsmuligheter Strategier for innovasjon Optimal balanse kjernevirksomhet, organisk vekst og nye forretningsområder Hva skal til for å skape en kultur for innovasjon og omstilling Gjennomgang av de mest brukte verktøy for innovasjon   Målgruppe: Dette kurset er for styreledere, styremedlemmer og daglige ledere i alle typer selskaper som ønsker å bidra til at de virksomheter de er ansvarlige for jobber proaktiv med innovasjon og omstilling.   [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
Dette seminaret gir deg en komprimert og viktig oversikt over vesentlige forhold innenfor taushetsplikt, konfidensialitet og lojalitet på styrenivå. [+]
MEDLEMSKURS: Taushetsplikt, konfidensialitet og lojalitet på styrenivå Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent eller On-demand.   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd. Kurset leveres både "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom, med mulighet for å stille spørsmål mm. underveis, eller som On-demand kurs.    Kursinnhold: Inhabilitet er et vanskelig tema i styresammenheng. Det er lagt noen føringer i ulike selskapslover i forhold til habilitet og inhabilitet, herunder i aksjelovene, men det kan være vanskelig for mange å forstå hva som ligger i bestemmelsene. Dobbeltroller i form av å være i ulike roller, eksempelvis: “eier, styremedlem, ansatt, tillitsvalgt, komitemedlem etc…” samtidig skaper også grobunn for spørsmål og konflikter. Det er også en del spesielle bestemmelser i offentlige og kommunale selskaper, i ASA og i særskilte situasjoner som mange bør være klar over. Dette seminaret gir deg en komprimert og viktig oversikt over vesentlige forhold.   Lojalitetsprinsipper og lojalitetsbegrepet i lovmessig sammenheng Om den ulovfestede lojalitetsplikten i kontrakts- og selskapsforhold Om lojalitetsplikten en arbeidstaker har overfor arbeidsgiver Taushetsplikt eller opplysningsplikt? Konfidensialitet og taushetsbestemmelser i vedtekter eller styreinstruks Taushetsbeslutninger i enkeltsaker i styresammenheng Hvor går grensene for overdrivelse, misbruk eller gissellignende situasjoner? Eksempler på praktiske formuleringer og praktisk «bruk» i styresammenheng   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Hvordan bruke enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling og forretningsutvikling. [+]
Bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller – sett fra styrerommet   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Dette er et kurs for deg som er / kan bli styremedlem eller daglig leder, eller sitter i ledergruppen. Hvordan kan vi bidra til og sikre at virksomheten vi er ansvarlig for utforsker og utnytter de muligheter som finnes for å utvikle mer bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller? Hvilke muligheter finnes det for vår virksomhet i det grønne skiftet? I tillegg gis det praktiske råd om løsninger på flere områder, og det legges opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis i kurset. En konkret case og gruppeoppgaver er videre en integrert del av kursdagen.   Kursinnhold: Bærekraft og sirkulærøkonomi, oppsirkulering og den regenerative økonomien – definisjoner og trender Hva er styret og ledelsen ansvar i forhold til bærekraft og bærekraftig vekst? Bærekraftige forretningsmodeller – mulighetsperspektivet Lineære versus sirkulære forretningsmodeller Hvordan vurdere nåværende forretningsmodell i et sirkulærøkonomisk perspektiv Hvordan indentifisere muligheter for å bli mer sirkulær i egen bedrift Sirkulærøkonomi som grunnlag for mye forretningsmodeller Forretningsmuligheter innen oppsirkulering og den regenerative økonomien Hvordan utnytte teknologi for økt bærekraft og bli mer sirkulær Generiske/arketypiske bærekraftige forretningsmodeller og forretningsmuligheter Bærekraftig innovasjon og design Bærekraftig forretningsmodellinnovasjon – steg for steg (case).   Kurset retter seg først og fremst mot styremedlemmer og toppledere. Kurset gir videre en god innføring i prosessen med å utvikle virksomheten til økt samfunnsansvar og økt fokus på bærekraft. [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
08 Sep
Tenker du eller dere på å starte en kjede? Her får dere en kort introduksjon til flere viktige områder som må vurderes for å lykkes med en kjedeetablering. [+]
MEDLEMSKURS: Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Dette er et komprimert introduksjonskurs fylt med verdifulle tips og råd, ledet "live" av en styrekonsulent via Teams. Kurset gir mulighet til å stille spørsmål underveis   Kjedeutvikling handler om hvordan man starter, bygger og utvider en kjede av håndverksbedrifter, arkitekter, butikker, restauranter eller andre virksomheter under samme merkenavn. Tenker du eller dere på å starte en kjede? Her får dere en kort introduksjon til flere viktige områder som må vurderes for å lykkes med en kjedeetablering. Kurset passer ikke bare for gründere, men også for dere som allerede er i gang med å bygge eller drifte en eksisterende kjede.   Formålet med kurset: Å gi deltakerne et effektivt og praktisk innblikk i hva som kreves for å starte og drive en kjede. Gjennom praktiske eksempler vil deltakerne få innblikk i hvordan man bygger en solid forretningsmodell, håndterer vekst, oppnår effektiv drift og sikrer enhetlig kvalitet på tvers av flere lokasjoner.   Målgruppe for kurset: Kurset er spesielt rettet mot gründere og virksomheter som ønsker å utvide sin virksomhet gjennom å skape en kjede med en sterk merkevare og bærekraftig vekst. Kursinnhold:   1. Introduksjon til kjedeutvikling  Hva innebærer det å starte en kjede? Eksempler på kjedeetableringer.   2. Forretningsmodeller bak en kjede Organisering og kontroll   3. Vekststrategier og ekspansjon Hvordan tenke vekst?   4. Q&A og diskusjon Spørsmål fra deltakerne   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer