Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Kurset gir deg konkret mal/verktøy for din strategiprosess og en innføring i nødvendige kriterier for vekst. [+]
Forretningsutvikling og vekst   Kurset er rettet mot eiere, investorer, daglig ledere, styremedlemmer og ledere som er interessert i å bli nærmere kjent med hva oppdatert forskning sier må til for å skape vekst og utvikling. Ønsker du en innføring i relevante verktøy som kan brukes i forbindelse med strategi-, omstillings- og utviklingsarbeid i virksomheten, er dette det rette kurset for deg. Kurset gir deg konkrete maler/verktøy for din strategiprosess og en innføring i nødvendige kriterier for vekst. Deltakerne blir kjent med hvordan de kan planlegge og gjennomføre strategiprosesser. Nyttige verktøy for strategiske analyser og hvordan man kan utvikle nye, eller endre forretningsmodeller blir gjennomgått, og man får jobbe med spennende gruppeoppgaver. I tillegg ser en på hvordan en kan sikre at oppfølging og måling er samkjørt med strategien, hvordan vekst kan finansieres, hvordan en kan unngå bomkjøp i forbindelse med overtakelser og ikke minst hvordan kultur kan være en utfordring i forbindelse med implementering av strategi.   Kursinnhold: Styrets ansvar – eierperspektivet og styrets involvering i strategiprosessen Strategiprosessen Analysemodeller Forstå landskapet: risiko for disrupsjon, konsekvenser av digitalisering, bærekraft. Viktighetene av økosystemer og allianser Scenarioer for strategisk beredskap Strategiske valg: “Where to play and how to win?» Forretningsmodeller og innovasjon Omstilling og omstillingsevne - kultur versus strategiarbeid Maler og verktøy for en effektiv strategiprosess Den digitale strategiprosessen Handlingsplan med mal/verktøy Gruppeoppgaver/CASE Mål og måling: Er vi på rett vei og gjør vi de rette tingene (KPI-er)? Oppkjøp: Unngå bomkjøp ved å gjennomføre en god Due Diligence-prosess Finansiering: Investortyper, investor- og kapitalkilder  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 150 minutter 7 990 kr
06 Nov
Case: Denne kvelden skal vi planlegge, innkalle og gjennomføre en krevende generalforsamling i selskapet Extender AS. [+]
Case samling 2: «Konflikter og rolleutfordringer på generalforsamlingen»    Deltakelse på denne CASE-kvelden er inkludert i prisen for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Overskriften for kvelden er: Konflikter og rolleutfordringer på generalforsamlingen Denne kvelden skal vi planlegge, innkalle og gjennomføre en krevende generalforsamling i selskapet Extender AS.   Selskapet har 122 aksjonærer og aksjer fordelt mellom 3 klasser. Det er opprør blant en gruppe av aksjonærene som mener at en av de større aksjonærene med 36% eierskap skaper urimelige fordeler for egne nærstående på de andre aksjonærers bekostning. Det er videre kommet inn ulike forslag til vedtektsendringer som styret må fremme til behandling, herunder utradisjonelle varianter som styret er i tvil om kan innføres i et selskapsvedtekter. Det er krasse fronter hva gjelder styresammensettingen i selskapet, og det har kommet forslag til ny styresammensetting fra valgkomiteen, samt fra hele 3 andre aksjonærgrupperinger. Det er også varslet at det kan komme benkeforslag på enkeltkandidater. En emisjon bør komme i orden og det bør fremlegges en instruks for valgkomiteen da denne føler det vanskelig å vite sitt mandat og sine mulige måter og rammer og arbeide på, eller innenfor. Bli med oss for å løse opp knuter og finne fornuftige løsninger for hvordan håndtere de ulike situasjonene og sakene.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 150 minutter 7 990 kr
01 Sep
27 Nov
Bli med oss for å løse opp knuter og finne veien videre i casen konflikter og rolleutfordringer i styrereommet! [+]
Case kveld Del 1: Geronimo Management AS   Deltakelse på denne CASE-kvelden er inkludert i prisen for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Overskriften for kvelden er: Konflikter og rolleutfordringer i styrerommet   Denne kvelden beveger vi oss inn i kulissene for selskapet: Gerinomo Management AS som er et SMB selskap, opprinnelig grundet og eiet av 2 tidligere kamerater: Halvor og Jonas. De to har hatt 30 års fartstid sammen i og med oppbyggingen av selskapet. I løpet av kort tid oppstår to situasjoner: Halvor får akutt hjerteproblemer på vei hjem fra arbeid og dør kort tid etter. Det kommer videre frem at Jonas sin tilstand de siste månedene har vært holdt skjult, men det blir nå klart at han har hurtig eskalerende demens og ikke er istand til å ta vare på seg selv eller selskapet. Vedtektene og aksjonæravtalen har noen bestemmelser om situasjoner som her oppstår, men er ikke dekkende nå som begge eiere er «ute av bildet». Neste generasjon på begge sider ønsker å «rykke inn» for å overta den veldrevne virksomheten. Et styre må på plass og håndtere både utfordringer og muligheter som står foran selskapet. Her må vi inn å analysere: hva som skjer, hva som burde gjøres, hvordan vi kan gå frem for å håndtere ulike situasjoner etc?   Bli med oss for å løse opp knuter og finne veien videre!   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 150 minutter 5 990 kr
04 Sep
Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. [+]
Spesialseminar 2: «Generasjonsskifter - utfordringer og løsninger»    Dette spesialseminaret er åpent og kostnadsfritt for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. Vi ser blant annet på:   hva undersøkeler som er gjort omkring generasjonsskifteprosesser forteller oss uventet aksjonær bortgang og ulike utfordringer det kan medføre fremtidsfullmakt i forbindelse med aksjeeierskap og aksjeovertakels viktigheten av vedtektsbestemmelser eventuelt aksjonæravtaler ved generasjonsskifter, og utfordringene som kan oppstå dersom situasjonen ikke er hensynttat i formalia styrets rolle i generasjonsskifteprosesser forberedelsene og tilretteleggingen i generasjonsskifteprosesser sjekkliste ved generasjonsskifteprosesser [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
09 Sep
29 Oct
04 Dec
Belønningsmodeller, opsjoner og aksjeprogram for ansatte - gir deg et bredt og grundig fundament omkring dette tema. [+]
Belønningsmodeller, opsjoner og aksjeprogram for ansatte   Ulike belønningsmodeller har vært benyttet gjennom århundrer i jobbsammenheng på de aller fleste ledernivåer i forretningslivet. For alvor begynte belønningsmodeller å ta mer moderne former, og ble aktualisert for den jevne medarbeider, med Henry Ford og samlebåndsproduksjonens tidsalder.  Hvilke ulike belønningsmodeller bør du kjenne til og vurdere i de enkelte sammenhenger og hvordan vurdere incentiver og program / løsninger opp mot de resultater man ønsker å appellere til at oppnås? Skal vi ha individuelle, team/avdelingsbaserte løsninger, felles bedriftsbonus eller kombi-modeller?  Flere og flere undersøkelser understøtter videre at eierskap i egen bedrift kan ha betydelig effekt på trivsel, innsats og engasjement for og fra dine medarbeidere. Dette er derav hovedtema for dette kurset: aksjer, opsjoner, tegningsretter og eierskapsmodeller som motivasjonsfaktor.   Mange virksomheter har ulike ordninger og spesialprogram for nøkkelmedarbeidere, ledende ansatte og styremedlemmer.  Aksjebasert avlønning omfatter ulike former for ordninger og transaksjoner med oppgjør, bonus eller fordeler i form av aksjer eller opsjoner på fremtidige aksjer. Opsjonene eller tegningsretter kan gi ansatte en mulighet og en rett, men ikke noen plikt, til å tiltre / kjøpe eller tegne aksjer til en på forhånd fastsatt pris eller rabattert kurs. Regnskapsmessig behandles mange slike ordninger som økonomiske fordeler som fordel vunnet ved arbeid, fordelen (underkurs/rabatt) skal beskattes og bokføres som kostnad i regnskapet mm. For "oppstartsselskaper", fra 2022 definert hele 10 år tilbake i tid, finnes derimot veldig gunstige løsninger for ansatt eierskap, faktisk blant Europas beste løsninger, her i lille Norge.    I dette kurset skal vi se på ulike belønningsmodeller i form av aksjeprogram, opsjonsordninger og tegningsretter samt tilliggende områder.  Tema som berøres er modeller, innregning, måling, skattlegging, fordelsbetraktningen, arbeidsgiveravgift, endring eller kansellering av ordninger og opsjoner i konsernforhold.   Kursinnhold: Belønningsmodeller og incentivprogrammer i forretningslivet generelt Resultatbaserte modeller på individ - team - avdeling eller selskapsnivå Bonus og provisjonsmodeller - erfaringer og "pluss og minus" Hva er opsjoner og aksjeprogram i utgangspunktet? Hvorfor benytte opsjons- og aksjeprogram. Alternative modeller, systemer og program Praktiske eksempler fra ulike bedrifter A, B, C aksjer / ulike aksjeklasser og mulige modeller i den sammenheng Vedtekter, selskapsavtaler og aksjonæravtaler og viktige sammenhenger opp mot opsjons- og aksjeprogrammer. Innregning og beregning i forbindelse med opsjoner. Måling og resultatavhengige prinsipper med utløsende virkning Endring, kansellering, Regnskapsmessig behandling av opsjoner og aksjeprogram. Skattemessige forhold for rettighetshaver og / eller mottaker.   Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlem, ansatte eller andre som er interessert i å lære mer om opsjoner og aksjeprogram i arbeidsforhold.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Dette kurset i styrearbeid er utviklet for å gjøre ditt styre til en verdifull ressurs for din bedrift. [+]
Praktisk styrearbeid i håndverksbedrifter   Dette kurset i styrearbeid er utviklet for å gjøre ditt styre til en verdifull ressurs for din bedrift. Med en praktisk tilnærming og solid erfaring innen styrearbeid, dekker kurset viktige aspekter av aksjelovens regler og forskrifter.   Kurset er spesielt rettet mot eiere, styremedlemmer, daglige ledere og andre interessenter i håndverksbedrifter uavhengig av størrelse.   Målet er å gi deltakerne god innsikt i effektivt styrearbeid for bedre styring av bedriften.   Hovedpunkter: Styrets oppgaver og ansvarsområder: Hvordan styret kan fungere som en aktiv og verdiskapende del av bedriften.   Generalforsamling: Effektiv og god gjennomføring.   Styrets sammensetning: Kompetansebehov, eksterne styremedlemmer, kjønnsbalanse.   Styrets arbeidsform: Retningslinjer, Årsplan, innkalling, gjennomføring, protokoll, årlig evaluering av daglig leder og styret.   Lederens rolle: Samspill mellom daglig leder, styrets leder og styret som helhet.   Økonomisk forståelse: Budsjett, regnskapsforståelse, nøkkeltall, kalkyler og viktige økonomiske prioriteringer for styret.   HR og personaladministrasjon: Arbeidsavtaler, medarbeidersamtaler, lønn og betingelser, rekruttering, nedbemanning, permitteringer.   Strategi, veivalg og målsetninger: Identifisere styrker, svakheter, muligheter, retning for bedriften og fokus på bærekraft og miljø. Ta valg, planlegge, gjennomføre, evaluere, justere.   Bærekraft og Åpenhetsloven: Hva medfører dette for fremtiden?   Samarbeidspartnere: Hva krever bankene i usikre tider. EK, selvskyldner, pantsettelser, garantier, forhåndssalg   Oppfølging og kontroll: Effektive metode for styrets oppfølging og kontroll.   Praktisk case: Analyse og presentasjon.   Målgruppe: Eiere, ledere, styremedlemmer og andre interessenter med fokus på håndverksbedrifter.   Hvorfor delta: Reell verdi som umiddelbart gir anvendelige ferdigheter som kan benyttes i din bedrift. Lær fra erfarne kursledere og kollegaer med dyp innsikt i håndverksbransjen. Nettverksbygging med andre eiere, styremedlemmer og ledere som sammen kan utvikle bransjen. Forstå bedre hvilke endringen fremtiden vil bringe med vekt på bærekraft.   [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Oslo 4 dager 27 500 kr
18 Sep
Du lærer å lede vellykkede forbedringsprosjekter ved å bruke Six Sigmas DMAIC metode. [+]
Lean Six Sigma Green Belt kurs. Grønt belte kurset lærer deg å lede vellykkede forbedringsprosjekter ved å bruke Six Sigmas DMAIC metode (Define, Measure, Analyze, Improve & Control). Kurset består av 2 nettmøter på 2 timer, nettkurs og 3 fysiske kursdager.  Målgruppe: Kurset er for deg som: Ønsker å forbedre den operative ytelsen. Har behov for å gjennomføre målrettede forbedringsprosjekter. Prosjektledere for forbedringsprosjekter. Prosjektdeltakere i forbedringsprosjekter. Personer som jobber med forbedringsarbeid, kvalitet, miljø og bærekraft.   Læringsmål Du lærer å gjennomføre vellykkede forbedringsprosjekt: Identifisere muligheter og velge riktig prosjekt. Definere og forstå problemet som skal løses. Forstå nåsituasjon gjennom måling og prosesskartlegging. Analysere prosessen og bevise rotårsaker. Forbedre prosessen ved å få frem mulige løsninger, evaluere dem, innføre de beste, og verifisere at de fungerer. Oppnå varige resultat med god kontroll på ny prosess.   Viktige tema: Kurset lærer deg metoder og verktøy for vellykket gjennomføring av forbedringsprosjekter med DMAIC. Roller og ansvar i forbedringsprosjekter Hvordan definere og avgrense forbedringsprosjekter? Hvordan lage en god problembeskrivelse og sette riktig fokus? Hvordan gjøre problemet målbart og sette målbare mål? Hvordan beskrive prosjektgevinstene? Hvordan sikre best mulig kommunikasjon med prosjektets interessenter? Hvordan visualisere årsakssammenhenger? Hvordan benytte data og prosesskart til å forstå årsakssammenhenger? Hvordan analysere risiko? Hvordan prioritere og velge løsninger på kort og lang sikt? Hvordan sikre varig forbedring? Hvordan gjenbruke prosjektresultater?   Verktøy som gjennomgås: DMAIC, A3 & 8D problemløsing Roadmap Storyboard Project charter Problembeskrivelse Business case Fremdriftsplan Tankekart Brainstorming / Brainwriting SIPOC CTQ-treet (Kartlegging av kundekrav) Operational Definition Kommunikasjonsplan Kontekstdiagram Representative data Beskrivende statistikk (sentrering og variasjon) Målesystem evaluering (MSE) Fiskebeinsdiagram 5xhvorfor Prosessvariabel kartlegging Verdistrømskartlegging Spagetti diagram Flytdiagram / prosesskart Funksjonsflytdiagram / Swimlane FMEA (Failure Modes and Effects Analysis) Risikomatrise Prioriteringsmatrise PICK-matrisen Multivoting Bevise rotårsaker Histogram Run Chart Control chart (SPC) Kapabilitet / dugelighet Paretodiagram Box Plot Scatter plot Korrelasjon og regressjon Arbeidsplassorganisering vha 5S Visuell ledelse Standardisering og Ettpunktsleksjoner (EPL'er) Raske omstillinger ved hjelp av SMED Arbeidscelle En stk flyt Takt og balanse Fleksibel bemanning Pull og Kanban Feilsikring Noen av metodene og verktøyene beskrives grundig, andre på introduksjonsnivå.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per juni 2024): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, prosess- og produktuvikling. Hun fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Sintef Manufacturing    Diplom og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du delta på alle kursdagene. Sertifisering: For å bli sertifisert som Lean Six Sigma Grønt Belte må følgende krav oppfylles: Deltakelse på kursdagene. Gjennomføring av et forbedringsprosjekt innen 12 måneder etter kursets slutt. Deltakelse i obligatorisk coaching gjennom hele prosjektet. Obligatorisk coaching sikrer at prosjektet ditt gjennomføres i tråd med beste praksis og Lean Six Sigma-metodikk. Gjennom seks 1-times økter med en seniorrådgiver får du støtte og veiledning for å: Velge et prosjekt som er realistisk og verdiskapende. Gjennomføre hver fase av prosjektet i henhold til beste praksis. Oppnå trygghet og kompetanse i bruk av Lean Six Sigma-verktøy gjennom praktisk anvendelse. Coachingøktene inkluderer: 1 time for prosjektvalg. 1 time for gjennomgang etter hver DMAIC-fase. Pris for coaching: 14.950 kr (inkluderer seks 1-times økter og godkjenning av prosjektet). Dette er en investering i din egen suksess, og vår erfaring viser at deltakere som mottar veiledning, oppnår bedre resultater og gjennomfører prosjektene sine mer effektivt.   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 6 900 kr
Mange undersøkelser viser at nærmeste leder er den viktigste faktor for ansattes trivsel. Trenger du hjelp til å ta lederrollen er dette kurset det rette for deg. [+]
Arbeidsmiljøsenteret ble stiftet i 1936 og har som formål å fremme et best mulig arbeidsmiljø i norske virksomheter. Vi har lang erfaring med opplæring og veiledning av ledere og ledergrupper. At ledelse har betydning er det ingen tvil om, mange undersøkelser viser at nærmeste leder er den viktigste faktor for ansattes trivsel. Trenger du hjelp til å ta lederrollen er dette kurset det rette for deg. Arbeidsmiljøsenteret har, på bakgrunn av vår mangeårige dialog med aktører fra alle nivå og bransjer i norsk arbeidsliv, utviklet et kurs vi mener gir ledere et godt utgangspunkt i sin rolle som leder av sine medarbeidere, enten du er ny som leder, eller vært leder noen år. Vi anser god forståelse av egen og andres rolle i organisasjonen som en vesentlig nøkkel til å bli trygg som leder. En annen er kjennskap til hva lover og regler som styrer arbeidslivet forventer av en leder, og hva du kan forvente av dine medarbeidere, lederkollegaer og arbeidsgiver, vernetjenesten og tillitsvalgte. Men kanskje viktigst er evnen til å motivere og tilrettelegge for den enkeltes ytelse og trivsel, godt samarbeid og gode relasjoner i gruppen du skal lede. Det dreier seg mye om teknikker for god kommunikasjon både i en-til-en relasjoner og i felles arenaer. Mål med kurset er å gjøre deg tryggere på hva du må kunne som leder, hvilket ansvar du har, hva du kan forvente av de du skal lede, av øvrig ledelse, av arbeidsgiver, vernetjenesten og tillitsvalgte. Kurset har også som mål å gi deg verktøy for god relasjonsledelse, god kommunikasjon og utvikling av arbeidsmiljøet. Kurset skal gi deg konkret forståelse, praktiske tips og gode verktøy du kan benytte i lederrollen. Dette kurset passer også godt som bedriftsinternt kurs der ledergrupper tar kurset sammen. Da får man god dialog om utfordringer, samt tips til hvordan saker kan løses. Dette vil gjør det lettere å støtte hverandre i lederrollen i etterkant. Dersom dere ønsker et bedriftsinternt kurs ta kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no   [-]
Les mer
Bedriftsintern
Effektiv forandringsledelse – hvordan lede en omstillings- eller nedbemanningsprosess [+]
Effektiv forandringsledelse – hvordan lede en omstillings- eller nedbemanningsprosess   Strukturendringer kan være nokså omfattende, hyppige og dyptgripende i både offentlig og privat sektor. Endringene spenner fra teknologiomlegginger og omorganiseringer til nedbemanning eller nedleggelse. Som leder må du forholde deg til at dette berører mennesker på mange plan, ikke bare som en rasjonell planprosess.På dette kurset vil du få verktøy, trening og innsikt i hvordan tilrettelegge for at medarbeidere og organisasjon vil mestre permitteringer, eller en omorganisering uten at det går ut over stayerevne, entusiasme og produksjon i særlig grad.   Innhold: Effektiv forandringsledelse Hvordan tilrettelegge for mestring? Troverdighet i krise Ditt ansvar som leder Hvordan skape trygghet i utrygt terreng? Elementer som kan påvirke en omstilling negativt Elementer som kan på virke en omstilling positivt Kulturfarer ved omstilling Psykologiske forsvarsmekanismer Den nødvendige samtale Verdiforankring Kommunikasjon i endringstider Læringsmål:Å øke kompetanse og utvikle personlig styrke slik at du kan være og kan fremstå som stødig, troverdig, målrettet og ansvarlig leder i omstillinger. Arbeidsmåte:Nettkurs eller bedriftsintert kurs  [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 33 000 kr
Dette er en praktisk rettet utdanning som kvalifiserer deg til å bli leder med personalansvar eller mellomleder innen både privat og offentlig sektor. [+]
Dette er en praktisk rettet utdanning som kvalifiserer deg til å bli leder med personalansvar eller mellomleder innen både privat og offentlig sektor.    Gjennom Arbeidslederskolen lærer du om lederens rolle og ansvarsområder, former for lederskap, personaladministrasjon og organisasjonsutvikling. Utdanningen gir deg også kunnskap om hvordan psykologiske og sosiale faktorer påvirker kommunikasjon mellom medarbeidere og ledere.    Arbeidslederskolen baserer seg på praktiske og relevante situasjoner fra arbeidslivet og gir deg den kompetansen du trenger for å mestre kravene som settes til en moderne leder. Et grunnleggende kurs i økonomi og regnskapsforståelse inngår som en viktig del av studium.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Møteledelse, møteteknikk og møtestruktur er stikkord for dette praktiske 3 timers kurset. [+]
Møteledelse, møteteknikk og møtestruktur   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Et spesialkurs for deg som er leder, skal lede andre i møter, i team, i styrerom eller på generalforsamlinger, årsmøter etc.   Hva er det som kjennetegner et godt møte? Hvordan kan vi bli mer bevisst rollen som møteleder og de forholdene rundt møtelederrollen og strukturen som skal til for å få mest mulig vellykkede møter?    Det viktigste er å bli bevisst på ulike sider ved disse forholdene: Strukturen og regien du velger for det enkelte møtet Teknikkene du velger å bygge inn i møtet eller benytte under møtet Ledelsen av møtet og bevisst bruk av ledelsesformer før, under og etter møtene. Hva skiller ledelse av fysiske og digitale møter? Hvordan påvirker / bør disse forskjellige møteformene påvirke en del av dine valg som møteleder?    Kursholdere på dette kurset har lang og bred erfaring som møteledere på generalforsamlinger, årsmøter, selskapsmøter og som styreledere.    Kursinnhold: Møter skal fremskaffe gode resultater. Møter som prestasjonsforum - hva er formålet / hva er kriteriet for at dette er eller har vært et godt møte? Møter = en plattform for å skape og utvikle felles forståelse Forberedelsene - legg forholdene til rette for kvalitative møter Relasjoner - Plass-/Grunnforståelsen - Roller og aktører i møtet Vekslende ordføring og dialog i møtene / få andre til å "prate" Realistisk agenda - harmoni mellom saker, deltakere og tidsrammer Dokumentasjon av beslutninger - oppfølging og kontroll mot mål Ikke effektive møter - 12 kjennetegn "Vær på vakt mot disse" Effektive møter - 12 kjennetegn du kan styre mot og styre etter Styremøtet - 14 viktige punkter for deg som skal lede styret/styrer Generalforsamling / Årsmøtet - 14 viktige punkter om møtelederrollen og møtelederfunksjonen i praksis PLAN OG SJEKKLISTE FOR MØTELEDELSEN   Kurset retter seg mot møteledere generelt, men har 2 særskilte deler som omhandler møteledelse i styre- og generalforsamlingssammenheng.    [-]
Les mer
Bedriftsintern 3 dager 14 300 kr
Kurset gir deg kunnskap om revisjon, basert på ISO 19011:2018 [+]
Som farmasøyt har du spesialkunnskaper om krav til korrekt legemiddelhåndtering, og vil ofte få en rolle der du «overvåker» at prosedyrer utvikles og etterleves. Det fører til at de som deler ut og de som tar legemidler kan føle seg trygge. Systemrevisjon er en effektiv arbeidsmetode for å løse denne oppgaven, samt gir innspill til forbedringsarbeid og forebygging ved å sette fokus på særlig sårbare områder der sikring må til. Hva får du igjen for kurset? Kjennskap til hvordan du kan lede eller delta i revisjoner av ledelsessystemer  Teoretisk kunnskap og praktisk forståelse for revisjonsprosessen Vite hvordan revisjonsprinsippene kan anvendes, og bidra til risikobasert tilnærming i alle fasene i revisjonsprosessen Vite hvordan du kan gjennomføre effektive revisjoner for å sikre samsvar med myndighetskrav innen legemiddelhåndtering og kvalitet for helse- og omsorgssektoren Kjennskap til hvordan du kan utvikle, implementere og forbedre revisjonsprogrammer Forståelse for revisorrollen og revisors oppgaver i alle faser av revisjoner Kunnskap om planlegging av revisjoner og utvelgelse av relevante revisjonsmetoder Bakgrunn for å stille bedre forberedt til tredjepartsrevisjoner fra myndigheter og sertifiseringsorgan Økt trygghet i din rolle som revisor Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 900 kr
Få kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner. [+]
I samarbeid med KranTeknisk Forening som også er faglig ansvarlig.   Hensikten med kurset er å gi operasjonelt ansvarlig kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner. Kurset skal også gi deltakerne kunnskap om metoder for å se at løfteoperasjoner blir forskriftsmessig utført.   Du lærer blant annet: Kjenne til hvilke lover, forskrifter og standarder som gjelder vedr. bruk av kraner og løfteutstyr Kunne redegjøre for ulike typer ulykker som kan inntre ved feil bruk av kraner, ansvarsforhold, årsakssammenheng og hvordan disse kan forebygges. Opplæringen skal  gi deltakerne kunnskap om å utøve overordnet operasjonell ledelse av løfteoperasjoner. Kjenne til hvordan en sikrer helhetlig planlegging av løfteoperasjoner i ulike områder og vurdere sikkerheten  i forbindelse med samtidige operasjoner Kunne redegjøre for SJA – Sikker Jobb Analyse, sikkerhetsbestemmelser for føring av kran, og hvilke forholdsregler som må tas for at kranfører skal kunne verne seg selv og annet personell mot ulykker. Kunne redegjøre for aktuelle forskrifter og retningslinjer for personbefordring. Kjenne til vurdering av enkle løfteinnretninger og oppbevaring av løst løfteutstyr Kjenne til kompetansekrav ved bruk av ulike type løfteutstyr Kunne veilede og gi opplæring til annet personell som skal ha rollen som operasjonelt ansvarlige   Foreleser: Endre Johannes FuglsetDaglig leder, Norsk Maskinkontroll AS Endre er daglig leder av Norsk Maskinkontroll. Han har bred erfaring og spesialkompetanse innen faget. Vi kan blant annet nevne: Tidligere Faglig leder for Norsk Hydro’s Sakkyndige Virksomhet Utarbeidet løftehåndbøker på en rekke bedrifter onshore/offshore Deltager i en rekke utvalg i KranTeknisk Forenings virksomhet Tidligere styreleder i KranTeknisk Forening Foreleser på kontrollørkurs i regi av KranTeknisk Forening Løfterådgiver Skanska Norge Utførelse av HMS kontroll og rutineoppbygging for en rekke norske bedrifter HMS/KS ansvarlig ILC-Construction AS     Teknisk arrangør: Quality Norway AS. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Kurset praktisk ledelse av håndverksbedrifter har som mål å øke din bedrifts konkurranseevne og resultater. [+]
Praktisk ledelse av håndverksbedrifter   Skap resultater og konkurransekraft   Kurset praktisk ledelse av håndverksbedrifter har som mål å øke din bedrifts konkurranseevne og resultater. Kurset bygger på praktisk erfaring innen ledelse.   Kurset retter mot følgende deltakere:Eiere, styremedlemmer, daglige ledere og andre interessenter i håndverksbedrifter av ulik størrelse.   Kurset gir god innsikt i ledelse, og vil kunne medvirke til bedre styring av din bedrift.   Hovedpunkter: Hva er ledelse? Lederens rolle i forhold til styrets leder og styret som helhet. Være på – kunne mye – interesse - delegere (Leadership by walking around)!   Markedskunnskap: Markedet – kjenne sine kunder og konkurrenter. Kjenne sin egen bedrift Hvordan påvirkes vi av Åpenhetsloven og krav om Bærekraft?   Strategi og veivalg: Analysere styrker og svakheter i egen bedrift/muligheter og trusler i markedet (SWOT) Ta veivalg, sette mål, planlegge, gjennomføre, evaluere og revurdere Hva er vi best på – hva ønsker vi å bli? Bærekraft og miljø? Pris og/eller på kvalitet? Er vi best på rehabilitering, nybygg, større eller mindre bygg, holder vi det vi lover?   Salg og kunder: Hvor viktig er salg av våre tjenester? Forstå og vite hva våre kunder ønsker.   Samarbeidspartnere: Hva krever bankene i usikre tider. EK, selvskyldner, pantsettelser, garantier, forhåndssalg   Organisering: Best mulig organisering av egne ressurser. Produksjon, administrasjon og salg   Økonomistyring: Budsjett, regnskapsforståelse, likviditet, nøkkeltall, kalkyler og viktige økonomiske prioriteringer for ledelsen. Ny teknologi (IT)   HR og personalstyring: Interessant arbeidsgiver Informasjon til ansatte og kunder HR – arbeidsavtaler, medarbeidersamtaler, lønn og betingelser, rekruttering, nedbemanning, permitteringer Generasjonsskifte   • Oppfølging og kontroll, rapportering til styret. • Praktisk case, analyse og presentasjon.   Målgruppe: Eiere, ledere, styremedlemmer og andre interessenter med fokus på håndverksbedrifter.   Hvorfor delta: Kursmaterialet kan benyttes umiddelbart i din bedrift. Nettverks etableres hvor du kan møte andre eiere og ledere av håndverksbedrifter. Del erfaringer og bygg verdifulle forretningsforbindelser. Fokus på praktisk ledelse fremfor teoretisk kunnskap, med verktøy og teknikker som kan anvendes direkte i daglig drift.   [-]
Les mer
Webinar 45 minutter
Fremtiden er her: dCompany – automatisering av selskapsrettslige prosesser. [+]
INFO WEBINAR = «dCompany» – automatisering av selskapsrettslige prosesser Fremtiden er her: "dCompany" representerer fremtidens faktiske muligheter for automatisering av selskapsrettslige prosesser. AI / KI er på full fart inn i vår hverdag og tilliggende nye smarte løsninger - vi bare kunne drømme om for noen få år tilbake - er nå tilgjengelige for oss alle. Sentralt i dCompany sine løsninger står dokumentroboten: dBot. dBot kan effektivisere og automatisere en hel rekke oppgaver - og langt flere er på vei (les mer om dBot nedenfor). NB! De fleste funksjoner er integrert mot Altinn og deres systemer for oppdateringer og endringer.  Styreforeningen og dCompany har satset på et langsiktig samarbeid - der formålet er å få de nye effektive hjelpemidlene i systemene ut i norske virksomheter, i styrer og i operative selskapsforvaltende funksjoner.  I "spisses" for utviklingen av dCompany sin plattform står mangeårige Google sjef Jan Grønbech og en rekke av norges dyktigste advokater.  Karl Ibsen fra Styreforeningen og Jan Grønbech fra dCompany introduserer denne morgenen en helt ny hverdag for selskapsrettslige prosesser. Info-seminaret er gratis for alle som vil delta.  Med Basic versjonen fra 99,- pr mnd og Pro versjonen fra 699,- kr pr måned får du tilganger og muligheter du ikke kan gå "glipp av". Du får også med deg 3 x verdisjekk på 699,- kr som du kan benytte som rabatt på 3 valgfrie kurs med Styreforeningen.no. Da er i praksis de 3 første måneder med dCompany gratis.   Mer om dBot: dokumentroboten utvikles løpende, og gir idag støtte for blant annet:  Endre foretaksnavn Endre revisor Godkjenne årsregnskap Fastsette honorar til styrets medlemmer Fastsette honorar til valgkomiteen Velge medlemmer til valgkomiteen Godkjenne revisors honorar Tildele signaturrett gjennom en styrebeslutning Endre vedtektsfestet signatur Ansette daglig leder Kapitalforhøyelse mot kontant vederlag Kapitalforhøyelse ved fondsemisjon Kapitalforhøyelse ved tingsinnskudd Fjerne vedtektenes ramme for antall styremedlemmer Innføre ramme for antall styremedlemmer i vedtektene Fjerne signatur fra vedtektene Innføre vedtektsfestet signatur Tildele prokura Velge medlemmer til styret Splitt av aksjer Spleis av aksjer Innsendelse av aksjonærregisteroppgaven 2022   Noen av de nye beslutningstyper som er under utvikling:  Opsjonsutdeling Kapitalnedsettelse   [-]
Les mer