Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Sentrum 10 timer 8 900 kr
18 Aug
På Lean Yellow Belt kurs vil du få en introduksjon til filosofien, arbeidsmetodikken og verktøyene i Lean og lærer hvordan du kan jobbe med forbedringer i egen virksomhet... [+]
Yellow belt – Daglig Forbedring På Lean Yellow Belt sertifisering går vi igjennom sentrale temaer for å skape selvdrevne og effektive forbedrings team. Gjennom en 4-stegsmodell utvikler vi arbeidslag som leverer det kunden forventer parallelt med at forbedring skjer fortløpende med og i driften. Daglige mål, tavle og tavlemøter, 5S, Standardisering og forbedringsarbeid på team-nivå er elementer vi er innom. Rollen til team-lederen blir også grundig gjennomgått.  Yellow Belt [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 150 minutter 7 990 kr
01 Sep
27 Nov
Bli med oss for å løse opp knuter og finne veien videre i casen konflikter og rolleutfordringer i styrereommet! [+]
Case kveld Del 1: Geronimo Management AS   Deltakelse på denne CASE-kvelden er inkludert i prisen for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Overskriften for kvelden er: Konflikter og rolleutfordringer i styrerommet   Denne kvelden beveger vi oss inn i kulissene for selskapet: Gerinomo Management AS som er et SMB selskap, opprinnelig grundet og eiet av 2 tidligere kamerater: Halvor og Jonas. De to har hatt 30 års fartstid sammen i og med oppbyggingen av selskapet. I løpet av kort tid oppstår to situasjoner: Halvor får akutt hjerteproblemer på vei hjem fra arbeid og dør kort tid etter. Det kommer videre frem at Jonas sin tilstand de siste månedene har vært holdt skjult, men det blir nå klart at han har hurtig eskalerende demens og ikke er istand til å ta vare på seg selv eller selskapet. Vedtektene og aksjonæravtalen har noen bestemmelser om situasjoner som her oppstår, men er ikke dekkende nå som begge eiere er «ute av bildet». Neste generasjon på begge sider ønsker å «rykke inn» for å overta den veldrevne virksomheten. Et styre må på plass og håndtere både utfordringer og muligheter som står foran selskapet. Her må vi inn å analysere: hva som skjer, hva som burde gjøres, hvordan vi kan gå frem for å håndtere ulike situasjoner etc?   Bli med oss for å løse opp knuter og finne veien videre!   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 dager 20 200 kr
Oppbygging, implementering, ledelse og forbedring av ledelsessystemer iht. ISO 9001. For deg som har ansvar for ledelsessystemet [+]
Hvorfor du bør delta: For å lykkes med kvalitetsledelse må ledelsessystemet skreddersys for virksomheten. I dette kurset lærer du å implementere og videreutvikle ledelsessystemer som integreres i virksomhetens strategi og bidrar positivt til at virksomheten når sine mål. Hva får du igjen for kurset: Mestre metoder, teknikker og verktøy for å bygge opp, implementere og lede et velfungerende ledelsessystem Kunne tolke kravene i ISO 9001 i forhold til virksomhetens kontekst Kunne gjennomføre prosesskartlegging Kjenne til krav til dokumentasjon, samt hvordan du utarbeider denne Forstå hvordan interne revisjoner kan brukes som effektive ledelsesverktøy for å sikre kontinuerlig forbedring Være i stand til å analysere og sammenstille data som kan anvendes i bedriftens beslutningsprosesser Ha kunnskap om andre anerkjente metoder og teknikker for kontinuerlig forbedring, samt hvordan du kan skape en god forbedringskultur Kurset er godkjent av Norsk Sertifisering som forkortet kurs for å bli sertifisert Quality Manager, for deltakere med lang erfaring på området. Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer     [-]
Les mer
150 minutter
Bli med oss en ettermiddag og test hvordan det oppleves å være deltaker i en styrenettverksgruppe. [+]
TEST vår styrenettverksgruppe (GRATIS for enhver)   Bli med oss en ettermiddag og test hvordan det oppleves å være deltaker i en styrenettverksgruppe. Fra kl. 17.00 - 19.30. Les mer om opplegget for kvelden under overskiften: KOSTNADSFRI TEST KVELD nedenfor.   GENERELT OM STYRENETTVERKSGRUPPER: Vi har en rekke styrenettverksgrupper igang i flere deler av landet, herav mange grupper i Oslo og det sentrale Østlandsområdet. Gruppene består av inntil 12 personer og ledes av en fasilitator som er en erfaren styrekonsulent tilknyttet Styreforeningen.   Hovedhensikten er å ha et fora der du møter andre i ulike styreposisjoner som du kan høste erfaringer fra, og dele dine egne erfaringer med. Du møter ulike eksperter som deltar med informative innlegg som grunnlag for gruppenes debatt og dialog. Med fokus på dialog og erfaringsutveksling som grunnlag vil du - som mange har gjort før deg - høyst sannsynlig oppleve en form for kompetanseheving du ikke kan få på samme måte gjennom ordinære kurs eller opplæringsprogrammer. Det er videre en hensikt å møte andre i ulike posisjoner, for å bygge nettverk, posisjonere deg for styreverv, bygge relasjoner og kontaktnett.   Du må dele av deg selv og dele med andre - slik at dere alle kan lære, erfare og utvikle dere som styremedlemmer. Konfidensialitet knyttet til alt som diskuteres i gruppene fordres og det avkreves signering av fortrolighetserklæring før oppstart.   Det er totalt 9 samlinger gjennom ett år: 4 fysiske a 3 timer, 1 fellessamling fysisk åpen for deltakere fra alle nettverksgruppene, 2 spesialseminarer pr teams a 2 timer og 2 casekvelder pr teams a 3 timer med/individuelle forberedelser.   Ordinær pris for deltakelse i en styrenettverksgrupper gjennom et helt år er kr. 25.000 og medlemspris er kr. 23.000. Pris betales ved eventuell etterfølgende påmelding til en gruppe, alternativt så kan prisen etter avtale deles opp pr måned.   KOSTNADSFRI TEST KVELD: du kan melde deg på en testkveld via påmeldingsskjema nedenfor det er gratis for den som vil oppleve hva dette går ut på i praksis du må forberede deg i form av å ha med deg et spørsmål, et problem, en utfordringer eller en mulighet du har opplevd i styresammenheng, eller som du tenker deg at kan oppstå og som du vil ha “prøvet” i gruppen. du mottar en epost med retningslinjer for opplegget med en konfidensialitetserklæring som pålegger deg å behandle det andre deler med gruppen som 100% fortrolig vi har stor pågang pågang på disse test-samlingene, så oppmøte er obligatorisk. dersom du ikke kan møte ihht din bestilling må du varsle skriftlig om det pr epost dersom du ikke varsler og ikke møter til den kostnadsfrie test-kvelden påløper derimot et gebyr på kr. 2.500,-.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 10 400 kr
På kurset får du en grundig gjennomgang av revisjonsprosessen som du kan bruke ved revisjoner av ulike ledelsessystemer [+]
Revisjonsprosessenkan du bruke ved revisjoner av ulike ledelsessystemer, for eksempel ISO 9001 - kvalitet, ISO 14001 - miljø, ISO 45001 - arbeidsmiljø, og HMS-internkontroll.  Kurset er oppdatert iht. den nye versjonen av ISO 19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer. Dette innebærer blant annet at det blir fokus på en risikobasert tilnærming i alle fasene av revisjonsprosessen. Hva får du igjen for kurset? Du skal kunne lede eller delta i revisjoner av ledelsessystemer Forstå revisjonsprosessen Kunne anvende revisjonsprinsippene og bidra til en risikobasert tilnærming i alle fasene i revisjonsprosessen Kunne utvikle, implementere og forbedre revisjonsprogrammer Forstå revisorrollen og revisors oppgaver i alle faser i revisjonen Kunne planlegge revisjoner og velge relevante revisjonsmetoder Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
09 Sep
29 Oct
04 Dec
Belønningsmodeller, opsjoner og aksjeprogram for ansatte - gir deg et bredt og grundig fundament omkring dette tema. [+]
Belønningsmodeller, opsjoner og aksjeprogram for ansatte   Ulike belønningsmodeller har vært benyttet gjennom århundrer i jobbsammenheng på de aller fleste ledernivåer i forretningslivet. For alvor begynte belønningsmodeller å ta mer moderne former, og ble aktualisert for den jevne medarbeider, med Henry Ford og samlebåndsproduksjonens tidsalder.  Hvilke ulike belønningsmodeller bør du kjenne til og vurdere i de enkelte sammenhenger og hvordan vurdere incentiver og program / løsninger opp mot de resultater man ønsker å appellere til at oppnås? Skal vi ha individuelle, team/avdelingsbaserte løsninger, felles bedriftsbonus eller kombi-modeller?  Flere og flere undersøkelser understøtter videre at eierskap i egen bedrift kan ha betydelig effekt på trivsel, innsats og engasjement for og fra dine medarbeidere. Dette er derav hovedtema for dette kurset: aksjer, opsjoner, tegningsretter og eierskapsmodeller som motivasjonsfaktor.   Mange virksomheter har ulike ordninger og spesialprogram for nøkkelmedarbeidere, ledende ansatte og styremedlemmer.  Aksjebasert avlønning omfatter ulike former for ordninger og transaksjoner med oppgjør, bonus eller fordeler i form av aksjer eller opsjoner på fremtidige aksjer. Opsjonene eller tegningsretter kan gi ansatte en mulighet og en rett, men ikke noen plikt, til å tiltre / kjøpe eller tegne aksjer til en på forhånd fastsatt pris eller rabattert kurs. Regnskapsmessig behandles mange slike ordninger som økonomiske fordeler som fordel vunnet ved arbeid, fordelen (underkurs/rabatt) skal beskattes og bokføres som kostnad i regnskapet mm. For "oppstartsselskaper", fra 2022 definert hele 10 år tilbake i tid, finnes derimot veldig gunstige løsninger for ansatt eierskap, faktisk blant Europas beste løsninger, her i lille Norge.    I dette kurset skal vi se på ulike belønningsmodeller i form av aksjeprogram, opsjonsordninger og tegningsretter samt tilliggende områder.  Tema som berøres er modeller, innregning, måling, skattlegging, fordelsbetraktningen, arbeidsgiveravgift, endring eller kansellering av ordninger og opsjoner i konsernforhold.   Kursinnhold: Belønningsmodeller og incentivprogrammer i forretningslivet generelt Resultatbaserte modeller på individ - team - avdeling eller selskapsnivå Bonus og provisjonsmodeller - erfaringer og "pluss og minus" Hva er opsjoner og aksjeprogram i utgangspunktet? Hvorfor benytte opsjons- og aksjeprogram. Alternative modeller, systemer og program Praktiske eksempler fra ulike bedrifter A, B, C aksjer / ulike aksjeklasser og mulige modeller i den sammenheng Vedtekter, selskapsavtaler og aksjonæravtaler og viktige sammenhenger opp mot opsjons- og aksjeprogrammer. Innregning og beregning i forbindelse med opsjoner. Måling og resultatavhengige prinsipper med utløsende virkning Endring, kansellering, Regnskapsmessig behandling av opsjoner og aksjeprogram. Skattemessige forhold for rettighetshaver og / eller mottaker.   Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlem, ansatte eller andre som er interessert i å lære mer om opsjoner og aksjeprogram i arbeidsforhold.    [-]
Les mer
Webinar 1 time
Hvilke erfaringer og innsikt fra 14 år i Google, kan være nyttige for andre i ledende posisjoner? [+]
«14 ting jeg lærte på 14 år i Google» - med Jan Grønbech   Googles ledelses og innovasjonsprinsipper er godt beskrevet i fagbøker, men hvordan opplevde Jan Grønbech, som i dag også er styremedlem i Styreforeningen.no, dette? Hvilke erfaringer og innsikt herfra kan være nyttige for andre i ledende posisjoner?   I 2005 startet Jan Grønbech i Google i Norge og ledet dette frem til slutten av 2019. Når han startet i Google hadde selskapet knapt 1000 ansatte. Når Jan sluttet var det over 220 000 ansatte. Mye skjedde i løpet av disse årene. Da Jan sluttet omsatte Google 6 mrd kroner i Norge og hadde 80 ansatte. Jan Grønbech har jobbet med digital transformasjon i 30 år. Han har sittet i mange styrer, inkludert Komplett Group, Skiforeningen og Virkes sentralstyre. Fra våren 2024 er Jan også et av styremedlemmene i Styreforeningen. Før tiden i Google var Jan ansvarlig for å lage Aftenpostens første nettavis. Deretter solgte han Norges første annonser på internett og var med på å bygge opp det som i dag er Norges største mediekanal. Han har en Bachelor of Science in Business Administration fra Ohio State University og Executive Board Program fra INSEAD.   Jan vil ta for seg de 14 viktigste tingene han lærte på alle sine år i Google. Dette spenner fra det å ha en misjon som alle forstår og kan stille seg bak til viktigheten av å fokusere på kjernevirksomheten. Han vil fortelle om hvordan Google lærer av sine mange feil, og feirer dem, og hvordan de ansetter folk. Du vil høre om Googles innovasjonsprinsipper og hvorfor det er viktig at styret har et aktivt forhold til kunstig intelligens og maskinlæring. Vi står nå ved det største paradigmeskiftet siden smarttelefonen ble introdusert i 2008. Når støvet har lagt seg vil mange nye vinnere stå frem og mange selskaper vil oppleve sitt Kodak-moment.   Velkommen til et møte med Jan!   [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
08 Sep
Tenker du eller dere på å starte en kjede? Her får dere en kort introduksjon til flere viktige områder som må vurderes for å lykkes med en kjedeetablering. [+]
MEDLEMSKURS: Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Dette er et komprimert introduksjonskurs fylt med verdifulle tips og råd, ledet "live" av en styrekonsulent via Teams. Kurset gir mulighet til å stille spørsmål underveis   Kjedeutvikling handler om hvordan man starter, bygger og utvider en kjede av håndverksbedrifter, arkitekter, butikker, restauranter eller andre virksomheter under samme merkenavn. Tenker du eller dere på å starte en kjede? Her får dere en kort introduksjon til flere viktige områder som må vurderes for å lykkes med en kjedeetablering. Kurset passer ikke bare for gründere, men også for dere som allerede er i gang med å bygge eller drifte en eksisterende kjede.   Formålet med kurset: Å gi deltakerne et effektivt og praktisk innblikk i hva som kreves for å starte og drive en kjede. Gjennom praktiske eksempler vil deltakerne få innblikk i hvordan man bygger en solid forretningsmodell, håndterer vekst, oppnår effektiv drift og sikrer enhetlig kvalitet på tvers av flere lokasjoner.   Målgruppe for kurset: Kurset er spesielt rettet mot gründere og virksomheter som ønsker å utvide sin virksomhet gjennom å skape en kjede med en sterk merkevare og bærekraftig vekst. Kursinnhold:   1. Introduksjon til kjedeutvikling  Hva innebærer det å starte en kjede? Eksempler på kjedeetableringer.   2. Forretningsmodeller bak en kjede Organisering og kontroll   3. Vekststrategier og ekspansjon Hvordan tenke vekst?   4. Q&A og diskusjon Spørsmål fra deltakerne   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 4 800 kr
På dette kurset så vil vi gjennomgå enkle metoder for risikovurderinger og -analyser, som er første trinn for å komme i gang med risikoarbeid i en bedrift/organisasjon. [+]
Innføring i Risikoledelse (Risk Management Basics) På dette kurset så vil vi gjennomgå enkle metoder for risikovurderinger og -analyser, som er første trinn for å komme i gang med risikoarbeid i en bedrift/organisasjon. Her er noen av temaene vi skal innom: Introduksjon til risikobegrepet Nasjonale og internasjonale standarder for risikostyring Lover og forskrifter Menneskets rolle i risikostyring Statistikk og sannsynlighet Dersom du tenker deg en sertifisering som risikoleder, så dekker dette kurset pensum for første dag i kurs for Risikoledelse (og skal ikke tas på nytt).   Kursleder er Ayse Nordal, se gjerne egen omtale om Ayse på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Hvordan strategisk utvikling kan være viktig som «grunnmur» for å øke den reelle verdien av virksomheten du er ansvarlig for. [+]
Effektiv drift i små og mellomstore virksomheter   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   En travel hverdag står ofte i veien for verdiskaping og utvikling av virksomheten. Det praktisk orienterte kurset «Effektiv drift i små og mellomstore virksomheter, lærer deg mer om vanlige utfordringer på mange funksjonsområder, og om hvilke tiltak du kan gjennomføre for å sikre vekst og bedret inntjening i din virksomhet.   Lær mer om både strategisk utvikling og hvorfor det kan være viktig å ha en solid «grunnmur» og hvordan denne kan øke den reelle verdien av virksomheten du er ansvarlig i.  Hva står ofte i veien for vekst og utviklingen i virksomheten? Hvordan kan vi snu utviklingen? Hvordan kan en solid «grunnmur» øke virksomhetens verdi? Strategiarbeidet i virksomheten; trenger hverken være dyrt eller komplisert – «det enkle er ofte det beste»!   Kursinnhold: Organisering av ressursene i virksomheten; menneskene, interne og eksterne ressurser Ansvarsforhold; forstår alle sine oppgaver og ansvar og er disse kjent for andre? Hvilke fullmakter har den enkelte? Hvordan gjøre ansvaret kjent? Stillingsbeskrivelser og ansvarsoversikter. Styringssystemer – nå eller senere? Hvordan enkelt lage et styrende system for kvalitet i virksomheten? Daglig leder – den viktigste brikken i organisasjonen? Lederstil, mulige feller du kan gå i, tillitsbasert ledelse, informasjon og kommunikasjon. HMS; - hvilke forventninger og krav stiller Internkontroll-forskriften? GDPR; skjematisk oversikt over krav og forventninger – hvordan komme i gang med arbeidet selv? Økonomi; - hva er resultatregnskap, balanseregnskap? Hva er det viktigste du må forstå? Hva er egentlig bærekraft og hva kan det innebære for din virksomhet? Hvem kan hjelpe deg videre? Hva menes egentlig med digitalisering? Hva er viktig å passe på i digitaliseringsprosesser?     Målgruppe: Styreledere, styremedlemmer og daglig ledere i små og mellomstore virksomheter.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 90 minutter 3 490 kr
Selskapslovgivning krever at styrets skal påse at selskapet - til enhver tid - har en betryggende egenkapital og er rustet for "forsvarlig drift". [+]
Handleplikt og krisehåndtering for styret   * Ca. 1,5 time kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset tar utgangspunkt i bestemmelsene om styrets ansvar for at: selskapet til enhver tid har en forsvarlig egenkapital og er rustet for forsvarlig drift. Dette er et praktisk kurs.  Det er basert på erfaringer fra mengder av krise og handlepliktsituasjoner med / sammen med kunder og medlemmer, herunder hundrevis av timer med praktisk rådgivning og praktiske prosesser i perioden fra mars 2020 - september 2021 (ifm. koronakrisen).   Hvordan formulerer dere viktige beslutninger?  Det kreves handling, og det kreves formelt riktige beslutninger, tiltak og formaliseringer.  Som vi er opptatt av å formidle på alle styrekurs: formalia, formalia, formalia! Det er ekstremt viktig å ikke kun bare snakke, diskutere og ha meninger.   Kursinnhold: Hvordan er egenkapitalsituasjonen faktisk hos dere i dag? Hva inngår i egenkapital? Hva svekker egenkapitalen, og hvilke faktorer i det siste, eller påregnelige/risikable fremover vil ha direkte effekt på egenkapitalen? Handleplikt - hva er det? Skulle dere allerede ha handlet? Når bør dere handle og hvordan går dere frem? Hva gjøres på hvilke måte? Hvordan formaliserer dere og underbygger at styret har utført betryggende kontroll, iført riktige og viktige tiltak og i praksis oppfylt handleplikten? Hva er krise? Hvilke kriser er dere i nå, og hvilke kriseelementer står foran som dere i styret må forberede dere på? Hvordan formulerer dere viktige beslutninger?    Målgruppe: Styremedlemmer, styreledere, daglige ledere, eiere, grundere og andre med interesse for - eller behov for - å kjenne til kravene til handleplikt, egenkapital og "kvalitetskrav" til selskapet for å kunne drive forsvarlig.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Kurset gir inspirasjon, modeller og verktøy til hvordan du kan jobbe med strategi på en smidig og involverende måte. [+]
Strategi og forretningsutvikling i større virksomheter   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Virksomheters rammebetingelser endres stadig raskere. Dette stiller større krav til innovasjonsevne og omstillingstakt enn noensinne. En effektiv og smidig strategiprosess er en viktig premissgiver for dette.   Alt for mange ledere og styremedlemmer legger alt for lite tid og vekt på strategiarbeidet, og ser gjerne virksomheten og omgivelsene gjennom «fortidens» briller. Derfor reageres det som regel for sent, og ikke før man er eksponert for en krise i en eller annen form, og er nødt til å handle umiddelbart for å redde virksomheten. Stadig innovasjon og omstilling er den nye «normalen», med andre krav til strategiprosessen. Mange virksomheter er ikke godt nok forberedt på dette.   Kursinnhold: Konkrete forhold som belyses gjennom kurset:  Prinsipper og verktøy for en åpen strategiprosess (Open Strategy) – involvering og «samskaping» Hvordan identifisere eksterne faktorer og vurdere risiko for disrupsjon, digital disrupsjon og konkurranse fra nye konkurrenter utenfor egen tradisjonell bransje? Verktøy og modeller for å utforske og prioritere muligheter Hvordan håndtere strategiske dilemmaer og strategiske valg: «Where to play and how to win?» Hva skal til for å få en bærekraftig strategi hvor vi sikrer at virksomhetene tar sitt samfunnsansvar? Forretningsmodeller og strategisk innovasjon Hva gjør man for å balansere mellom kjernevirksomhet og å utforske nye forretningsområder? Strukturering og organisering av strategi-, omstillings- og innovasjonsarbeidet Hva er gapet mellom organisasjonens omstillingsbehov og -evne? Hvordan skape en kultur for omstilling og innovasjon? Verktøy og metodikk for implementering og oppfølging   Målgruppe: Kurset passer for styreledere, styremedlemmer og ledere i større selskaper som ønsker å bidra til at de virksomheter de er ansvarlige for, jobber proaktiv med strategi, bærekraft, innovasjon og omstilling.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Om selve verdiløftet i canvas konseptet. Hva "ligger i dette" for den enkelte bedrift? Hva betyr det for din virksomhet? [+]
CANVAS DEL 2: Verdiløftet i canvas konseptet   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, omstilling, forbedringer og nyskaping i virksomheten.   Kurset gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag, samt analysere hvor eksponert man er for disrupsjon. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer, omstilling og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellene kan brukes. Vi ser også på hvordan modellene kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet.    Formål med kurset:  Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag og hvordan dette bør se ut i fremtiden.    Kursinnhold: Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften. Forretningsmodell Canvas: De enkelte elementene og relasjonen mellom dem. Verdiløftet – hva er det egentlig vi hjelper kunden med? Forretningsmodell Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Balanse innovasjon og omstilling versus daglig drift Hvordan evaluere risiko for disrupsjon? Hvordan gjennomføre omstillings- og forbedringsprosesser Hva kjennetegner en innovasjonskultur Hvordan teste og validere forretningsmodellene. Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellene.    Målgruppe:  Kurset er rettet mot styremedlemmer, daglige ledere og øvrige ledelse.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Hva bør og kan vedtekter inneholde ut over lovens minimumskrav ? Hva kan og bør reguleres i aksjonæravtaler? [+]
Aksjonæravtaler og vedtekter   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Om kurset:  Hva bør og kan vedtekter inneholde ut over lovens minimumskrav? Hva bør og kan reguleres i aksjonæravtaler? Mange selskaper registreres med noen få standard vedtekter lastet ned fra nettet. Vedtektene er selve grunndokumentet for et selskap og det bevisst benyttes til å regulere mange vesentlige forhold mellom eiere, og legge føringer for skiller mellom eiersaker, styresaker og driftsmessige forhold - for å nevne noe. Aksjonæravtaler har langt flere begrensninger, med kan bevisst benyttes hensiktsmessig for å regulere ulike forhold som man kanskje ikke ønsker å "kringkaste" gjennom offentlig tilgjengelige vedtekter,  På områdene: vedtekter og aksjonæravtaler er vår erfaring at svært mange burde og skulle gjort en grundigere "jobb". Kursdagen retter seg mot eiere, stiftere, styremedlemmer og andre med interesse for vedtektenes mulige omfattende og grunnleggende funksjon i forhold til å legge de avgjørende føringer for selskapet.    Kursinnhold: Om vedtekter, aksjonær- og partneravtaler Eier/deltaker/partner/deleier med ulike eierandeler  Hva bør hensyntas hvor og hvorfor - hovedtrekk? Hva kan reguleres i selskapets vedtekter? Lovmessige minimumskrav til vedtekter/deltakeravtaler Hva kan ikke fritt avtales og hvorfor?  Hva bør / bør ikke legges i off. tilgjengelige vedtekter? Når bør forhold heller formaliseres i aksjonæravtale? Hvilke rolle har hvem, hvilke rolle ønsker hvem å ha? Styremedlem / Styreleder / Nestleder / Observatør Styresammensetting, begrensninger i styrets rolle Styrehonorar, styrevalg og interessehensyn Daglig leder eller ledende ansatt rolle ut over eierskap Representasjon, signaturrett, andre viktige rettigheter Forkjøpsrett til aksjer/andeler og overtakelsemodeller Aksjeklasser og stemmerettsbegrensninger Andre styrende og vesentlige dokumenter Uklarheter, uenighet og konflikter Exit-løsninger når eieravtalenes intensjoner svikter   Du kan også få kurset mer skreddersydd med kvalitativ gjennomgang av eksiterende vedtekter og aksjonæravtaler - opp mot mest hensiktsmessige fremover. Da må vi i forkant avtale hva som må gjøres ekstra fra vår side i forkant av kurset.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Du lærer med om strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas. [+]
Strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas -     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, omstilling, forbedringer og nyskaping i virksomheten.   Kurset gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag, samt analysere hvor eksponert man er for disrupsjon. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer, omstilling og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellene kan brukes. Vi ser også på hvordan modellene kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet.    Formål med kurset: Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag og hvordan dette bør se ut i fremtiden.    Kursinnhold: Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften. Forretningsmodell Canvas: De enkelte elementene og relasjonen mellom dem. Verdiløftet – hva er det egentlig vi hjelper kunden med? Forretningsmodell Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Balanse innovasjon og omstilling versus daglig drift Hvordan evaluere risiko for disrupsjon? Hvordan gjennomføre omstillings- og forbedringsprosesser Hva kjennetegner en innovasjonskultur Hvordan teste og validere forretningsmodellene. Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellene.   Målgruppe:  Kurset er rettet mot styremedlemmer, daglige ledere og øvrige ledelse.   [-]
Les mer