Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Virtuelt klasserom 150 minutter 5 990 kr
04 Sep
Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. [+]
Spesialseminar 2: «Generasjonsskifter - utfordringer og løsninger»    Dette spesialseminaret er åpent og kostnadsfritt for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. Vi ser blant annet på:   hva undersøkeler som er gjort omkring generasjonsskifteprosesser forteller oss uventet aksjonær bortgang og ulike utfordringer det kan medføre fremtidsfullmakt i forbindelse med aksjeeierskap og aksjeovertakels viktigheten av vedtektsbestemmelser eventuelt aksjonæravtaler ved generasjonsskifter, og utfordringene som kan oppstå dersom situasjonen ikke er hensynttat i formalia styrets rolle i generasjonsskifteprosesser forberedelsene og tilretteleggingen i generasjonsskifteprosesser sjekkliste ved generasjonsskifteprosesser [-]
Les mer
Nettkurs 18 625 kr
Lederskolen, kunsten å lykkes som leder. Nettbasert opplæringsprogram. Tilpasses din virksomhet. Ren e-læring eller som en miks av e-læring og samlinger. [+]
      Gjennom Lederskolen får du kunnskap om viktige emner innen Ledelse og Lederskap Selvledelse Kommunikasjon Teamledelse Stressmestring  Du lærer om hvordan bli en effektiv og dyktig leder og teamleder hvordan skape positivitet og får det beste ut av seg selv og medarbeidere hvordan kommunisere effektivt med medarbeidere hvordan motivere og gi konstruktive tilbakemeldinger hvordan ulike personligheter fungerer sammen hvordan skape trygghet og mestringsevne hos medarbeiderne hvordan forebygge og håndtere stress praktiske verktøy og metoder for bedre ledelse   Lederskolen benytter moderne e-læring for å lære opp fremtidens ledere med riktige holdninger, atferd og kompetanse Opplever du at lederrollen til tider kan være utfordrende?Lederskap er et komplekst sett av holdninger, atferd og kompetanse, som tar tid å utvikle. Lederskap er mer som et håndverk enn et yrke, og krever ferdigheter og atferdsmessige egenskaper som utvikles over tid. Lederskap er et valg, og utvikling er en livslang reise som krever engasjement for å vokse helhetlig – i hodet (viten), hjerte (være) og hender (gjøre), for å sikre suksess.Er du klar for å utvikle deg faglig og personlig?   Lederskolen er et moderne nettbasert opplæringsprogram for utvikling av nye, og erfarne ledere, i alle type organisasjoner. Lederskolen kan tilpasses din virksomhet, og leveres som ren e-læring eller som en miks av e-læring og samlinger.   [-]
Les mer
Nettstudie 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Teambygging med Belbins teamroller og Firo-modellen for teamsamarbeid og utvikling, arbeidskontrakt og konfliktforebygging, prosjektetablering og gjennomføring, å skrive ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Presentasjonsvideo av medlemmer på eget team. Tilstedeværelse på to nettbaserte teammøter med veileder. Egenvurderinger av teamet - teametablering, samarbeid og rollefordeling. Alle arbeidskravene må være godkjente for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen. Vurderingsform: Prosjektoppgave, bestått/ikke bestått. Prosjektrapport med presentasjon Ansvarlig: Bjørn Klefstad         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan gjøre rede for hvordan etablere og gjennomføre prosjekter- kan gjøre rede for ulike modeller for teamsamarbeid og utvikling- kan anvende grunnleggende kunnskap om teamsamarbeid og teamets utvikling- kjenner og kan anvende eksempler på enkle rapportmaler- kan forklare prinsipper for effektiv muntlig og skriftlig kommunikasjon FERDIGHETER:Kandidaten:- kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling- kan skrive prosessdokumentasjon som timelister, ukerapporter, møteinnkalling og møtereferat, samt sette opp en arbeidskontrakt mellom teammedlemmer- kan både individuelt og i grupper demonstrere effektiv kommunikasjon, både skriftlig og muntlig- kan reflektere over egen utøvelse og kan utvikle denne basert på tilbakemelding fra andre GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan formidle fagstoff både skriftlig og muntlig- kan identifisere, planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt i samarbeid med andre- kan reflektere over egen faglig utøvelse og tilpasse seg til den aktuelle arbeidssituasjonen, også i team, og kan utvikle denne basert på tilbakemeldinger fra andre Innhold:Teambygging med Belbins teamroller og Firo-modellen for teamsamarbeid og utvikling, arbeidskontrakt og konfliktforebygging, prosjektetablering og gjennomføring, å skrive en faglig rapport, enkel systemmodellering, utvikle et enkelt system, prinsipper for effektive presentasjoner, maler for prosjektrapporter, krav til kildehenvisning, regler for bruk av andres arbeiderLes mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Teamarbeid 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Oslo 2 dager 14 500 kr
16 Sep
26 Nov
Workshops benyttes ofte i prosjekter til å avklare mål, avdekke behov, spesifisere krav, foreta designbeslutninger, prøve ut prototyper og foreta prosjektgjennomganger. M... [+]
Workshops benyttes ofte i prosjekter til å avklare mål, avdekke behov, spesifisere krav, foreta designbeslutninger, prøve ut prototyper og foreta prosjektgjennomganger. Men ikke alle workshops er like vellykket. Samarbeidsproblemer, beslutningsvegring og fastlåste prosesser kan ofte komme i veien for gode løsninger og riktige beslutninger. På dette kurset får du grunnlaget du trenger for å gjennomføre gode workshops og enkeltstående prosesser.   Deg som fasilitator Få oversikt over oppgaver og forventninger knyttet til rollen som fasilitator.   Kommunikasjon og samhandling En prosessleder skaper gode prosesser for ulike typer mennesker (for eksempel introverte/ekstroverte) ved å sørge for trygghet og fremdrift i teamet, jobbe systematisk og styre dynamikken, selge inn budskapet sitt og involvere deltakerne på en konstruktiv og aktiv måte. Du vil lære om hvordan du motiverer, inspirerer, møter motstand og utfordrende deltakere.   Metoder, verktøy og teknikker Du vil lære deg å definere utfordringer og mål i en prosess og vite hvordan du skal planlegge den. Du vil lære om ulike typer kartleggingsmetoder. Du vil få innsikt i ulike typer kreative teknikker og forløp for å løse spesifikke problem og utfordringer. Videre vil du få innsikt i metoder og strukturerte forløp for å gjennomføre, involvere og skape fremdrift på en god måte.  Med spesifikk fokus på verktøy som: Planleggingstrappa Kartleggingsverktøy Problemløsningsverktøy Interessent- og målgruppeanalyser Enkle workshop design inkludert kreative metoder og beslutningsmetoder Strukturerte forløp inkludert design sprint og design thinking   Arbeidsform på kurset Vi møtes 2 dager fysisk i kursrommet. Kurset består av teori og modeller, samt gruppeøvelser, trening og casearbeid relatert til den enkeltes arbeidssituasjon. Deltakerne får tilgang til templates, modeller og verktøy for å kunne gjennomføre gode workshops.   [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 1 annet sted 2 dager 14 500 kr
11 Sep
11 Sep
15 Sep
ISO/IEC 27001 Foundation [+]
ISO/IEC 27001 Foundation [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 5 dager 19 500 kr
Et dypdykk i kvalitetsledelse (Quality Management). Med dette kurset i lomma så har du gjennomgått pensum som kreves for en eventuell sertifisering som kvalitetsleder. [+]
Kvalitetsledelse (Quality Manager)  Dette kurset er for deg som vil ha mer dybdekunnskap, og/eller sertifisere deg som kvalitetsleder. Kurset tar for seg ISO 9001 da den ligger som en grunnsten for kvalitetsfaget, men vi skal også innom andre områder som er viktig for å få styringssystemer til å fungere i praksis. Pensumet til kurset er satt av den Europeiske foreningen EOQ, slik at alle som velger å sertifisere seg i Europa har samme minimums-kompetanse. Vi kommer til å følge et case gjennom kurset slik at du får mulighet til å trene på noen av teamene vi er innom. Gjennom hele kurset legges det opp til å gjøre innholdet enkelt og praktisk. Kvalitetsledelse handler om sunn fornuft satt i system.   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Webinar 30 minutter
Et komprimert og nyttig informativ halvtime om hvordan en Styrekonsulent kan være nyttig for virksomheten. [+]
INFO WEBINAR = Styrekonsulenten - en ny ressurs for virksomheten   Styrekonsulent er i utgangspunktet en rolle og en betegnelse vi i Styreforeningen har innført for ca. 20 år tilbake.  Etter hvert har begrepet blitt mer vanlig, og våre medarbeidere utøver roller som styrekonsulenter løpende i en rekke selskaper fra Styreforeningens side.    En styrekonsulent bistår virksomheter, konsern og / eller grupperinger med oppgaver, utfordringer, konflikter og muligheter knyttet til styrearbeid, eierskapsforvaltning eller andre styrestyrte ansvarsområder. En styrekonsulent kan "komme inn" med sin kompetanse for å være med å løse kortsiktige eller helt konkrete faglige utfordringer, være sparringspartner for styret forøvrig, for eierne, for en eierpart eller i samspillet mellom styret og daglig leder.    En styrekonsulent kan typisk også være en konsulent for alle selskaper, og dets styremedlemmer innenfor en kjede, - et konsern, - eller en gruppering.  Med "styrestyrte ansvarsområder" mener vi de operasjoner og oppgaver et selskap har å utføre som ligger under styrets organisatoriske ansvar - og som styret skal kontrollere og følge opp.    Dette informative webinaret forklarer og eksemplifiserer styrekonsulentrollen for deg / dere som vurderer å engasjere en styrekonsulent på mer langsiktig basis, eller for å få tilgang til utvidet kompetanse i kortsiktige faser, herunder i faser, prosjekter eller situasjoner dere ikke har vært inne i tidligere.    Velkommen til en hyggelig informativ halvtime!    [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500
17 Nov
Training for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. [+]
Lean Six Sigma Black Belt Course You will learn to use DMAIC to solve complex problems and lead improvement projects with cross-functional teams. You will learn to use data analysis and visualization for process improvement and product development. The course is a 4-day classroom course.   Learning Objectives: Use the DMAIC method to solve complex problems and lead larger improvement projects involving multiple departments. Utilize data analysis and visualization for process improvement and product development. Make fact-based decisions based on statistics and data analysis. Strengthen your leadership skills to drive improvement efforts within the company. Develop skills to successfully implement change. Coach Green Belt and project team participants.   Target Audience: This course is suitable for those who lead improvement programs, have operational or quality responsibility, work with process and product development, lead complex improvement projects involving multiple departments, and others who are focused on maintaining a holistic approach to improvement work.   Course Content: The course follows the DMAIC structure: Define: Identify and define process- or product-related problems to be improved. Set specific, measurable goals for improvement. Measure: Collect and analyze data to understand the current situation (use of descriptive statistics, histograms & control charts). Evaluate process performance with capability analysis and determine how to improve it. Use control charts for variation analysis to understand and quantify sources of variation. Evaluate measurement systems to ensure accurate measurements (repeatability, reproducibility, stability, sensitivity, and capability). Analyze: Prove root causes with graphical analyses: Pareto Box plot Scatter plot Correlation and regression Hypothesis testing Improve: Use Design of Experiments (DOE) to identify optimal process settings. Apply DOE in product development. Implement improvements. Control: Maintain improvements using control charts and continuous monitoring. Implement control plans to ensure that improvements are sustained.   Tools & Methods: Brainwriting Voice of the Customer (VOC) Requirement Trees Defining KPIs (Key Performance Indicators) Operational Definition Strategic Goal Deployment Process Walk / "Go to Gemba" Problem Statement Specific Goals Project Selection Project Charter Communication Plan Context Diagram High-Level Process Map (SIPOC) Process Variable Mapping Value Stream Analysis Data Analysis Descriptive Statistics Histogram Normal Distribution and Other Distributions Pareto Chart Boxplot SPC & Control Charts Capability Analysis Variation Analysis Measurement System Evaluation Scatterplot, Correlation, and Regression Design of Experiments (DOE) Hypothesis Testing Prioritization Matrix Some of the methods and tools are described at an introductory level, while others are covered in depth.   Instructor: The course instructor Sissel Pedersen Lundeby is an IASSC (International Association for Six Sigma Certification) accredited instructor (the only one in Norway as of August 2024): "This accreditation publicly reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel holds a master's degree in chemical engineering from NTNU and has more than 19 years of experience in production and environmental technology. Her Lean Six Sigma training began in 2002, at an American company, where she became Black Belt certified in 2004. In 2017, she was also Black Belt certified through IASSC. Sissel has extensive experience in using Lean Six Sigma for improvements and focuses on achieving measurable results. The courses use practical, recognizable examples and present Lean Six Sigma in a simple and understandable way.    Feedback: "Inspiring, professionally skilled, makes a theoretical subject accessible to everyone." Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Highly competent and clear delivery. Fun and builds trust." Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10, good at reaching everyone." Erlend Stene, Sales Manager at Berendsen "Clear and well-presented. Good at checking understanding and listening." Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled." Course Participant from EWOS "You are inspiring, positive, and skilled in your field." Course Participant from EWOS "I was very impressed with Sissel's Lean Six Sigma knowledge. She makes it easy to identify improvements and achieve results." Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Diploma and Certification: Diploma: To receive a diploma for successful completion, you must have attended at least 3 out of 4 course days. Certification: To become certified as a Lean Six Sigma Black Belt, the following requirements must be met: Attendance at a minimum of 3 out of the 4 course days. Completion of a Green Belt course with a certificate of completion. Completion of a Six Sigma improvement project within 12 months after the course ends. Participation in mandatory coaching throughout the Black Belt project. Mandatory coaching ensures that your project is executed in line with best practices and the Lean Six Sigma methodology. Through six 1-hour sessions with a senior consultant, you will receive support and guidance to: Select a project that is realistic and value-adding. Execute each phase of the project according to best practices. Gain confidence and competence in using Lean Six Sigma tools through practical application. The coaching sessions include: 1 hour for project selection. 1 hour for review after each DMAIC phase. It is sufficient to have a Green Belt certificate of completion. Participants do not need to complete both a Green Belt project and a Black Belt project to become Black Belt certified. The focus is on the successful completion and approval of the Black Belt project. Coaching fee: 19,950 NOK (includes six 1-hour sessions and project approval). This is an investment in your success, and our experience shows that participants who receive coaching achieve better results and execute their projects more effectively. [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 30 000 kr
Servicelederskolen passer både for deg som ønsker deg inn i en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse. [+]
Denne utdanningen gir deg kunnskaper og ferdigheter som gjør deg i stand til å opptre tryggere og med mer slagkraft som leder i en servicebedrift.   Studiet gir deg kunnskaper og holdninger som gjør deg i stand til å opptre tryggere, smidigere og mer effektivt som leder i en servicebedrift. Studiet gir en praktisk kompetanse som du raskt kan dra nytte av i egen arbeidssituasjon. Øk dine kunnskaper om kommunikasjon, serviceledelse. personalledelse og økonomi. Det gis en bred innføring i ulike syn på ledelse og de hovedoppgaver som inngår i profesjonell serviceledelse samt ulike organisasjonsformer og hvordan disse påvirker organisasjonens funksjon.   Servicelederskolen passer både for deg som ønsker deg inn i en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Hvordan bruke enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling og forretningsutvikling. [+]
Bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller – sett fra styrerommet   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Dette er et kurs for deg som er / kan bli styremedlem eller daglig leder, eller sitter i ledergruppen. Hvordan kan vi bidra til og sikre at virksomheten vi er ansvarlig for utforsker og utnytter de muligheter som finnes for å utvikle mer bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller? Hvilke muligheter finnes det for vår virksomhet i det grønne skiftet? I tillegg gis det praktiske råd om løsninger på flere områder, og det legges opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis i kurset. En konkret case og gruppeoppgaver er videre en integrert del av kursdagen.   Kursinnhold: Bærekraft og sirkulærøkonomi, oppsirkulering og den regenerative økonomien – definisjoner og trender Hva er styret og ledelsen ansvar i forhold til bærekraft og bærekraftig vekst? Bærekraftige forretningsmodeller – mulighetsperspektivet Lineære versus sirkulære forretningsmodeller Hvordan vurdere nåværende forretningsmodell i et sirkulærøkonomisk perspektiv Hvordan indentifisere muligheter for å bli mer sirkulær i egen bedrift Sirkulærøkonomi som grunnlag for mye forretningsmodeller Forretningsmuligheter innen oppsirkulering og den regenerative økonomien Hvordan utnytte teknologi for økt bærekraft og bli mer sirkulær Generiske/arketypiske bærekraftige forretningsmodeller og forretningsmuligheter Bærekraftig innovasjon og design Bærekraftig forretningsmodellinnovasjon – steg for steg (case).   Kurset retter seg først og fremst mot styremedlemmer og toppledere. Kurset gir videre en god innføring i prosessen med å utvikle virksomheten til økt samfunnsansvar og økt fokus på bærekraft. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 dager 19 200 kr
Du lærer å gjennomføre HMS-revisjoner på en effektiv og virkningsfull måte [+]
Du skal etter kurset: Kjenne til ulike metoder for å overvåke det systematiske HMS-arbeidet i virksomheten Kunne gjennomføre HMS-revisjoner basert på ISO 19011:2018 Være revisjonsleder og revisor i forbindelse med revisjoner av ledelsessystemer og internkontrollsystemer  Hva lærer du: Hvordan gjennomføre revisjoner med bruk av den internasjonalt anerkjente revisjonsmetoden NS-EN ISO-19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer Forskjeller og likheter mellom revisjon i henhold til ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 og forskrift om systematisk HMS-arbeid (Internkontrollforskriften) Alle faser i revisjonsprosessen: Planlegge, utføre, kontrollere og korrigere Om revisjonsfunn, rapportering og oppfølging Hvordan bruke revisjoner i kontinuerlig forbedringsarbeid Revisjonsprinsipper og kompetansekrav til revisor Om etiske retningslinjer og fortrolighet Ulike metoder for systematisk overvåking av internkontrollen Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 900 kr
Få kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner. [+]
I samarbeid med KranTeknisk Forening som også er faglig ansvarlig.   Hensikten med kurset er å gi operasjonelt ansvarlig kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner. Kurset skal også gi deltakerne kunnskap om metoder for å se at løfteoperasjoner blir forskriftsmessig utført.   Du lærer blant annet: Kjenne til hvilke lover, forskrifter og standarder som gjelder vedr. bruk av kraner og løfteutstyr Kunne redegjøre for ulike typer ulykker som kan inntre ved feil bruk av kraner, ansvarsforhold, årsakssammenheng og hvordan disse kan forebygges. Opplæringen skal  gi deltakerne kunnskap om å utøve overordnet operasjonell ledelse av løfteoperasjoner. Kjenne til hvordan en sikrer helhetlig planlegging av løfteoperasjoner i ulike områder og vurdere sikkerheten  i forbindelse med samtidige operasjoner Kunne redegjøre for SJA – Sikker Jobb Analyse, sikkerhetsbestemmelser for føring av kran, og hvilke forholdsregler som må tas for at kranfører skal kunne verne seg selv og annet personell mot ulykker. Kunne redegjøre for aktuelle forskrifter og retningslinjer for personbefordring. Kjenne til vurdering av enkle løfteinnretninger og oppbevaring av løst løfteutstyr Kjenne til kompetansekrav ved bruk av ulike type løfteutstyr Kunne veilede og gi opplæring til annet personell som skal ha rollen som operasjonelt ansvarlige   Foreleser: Endre Johannes FuglsetDaglig leder, Norsk Maskinkontroll AS Endre er daglig leder av Norsk Maskinkontroll. Han har bred erfaring og spesialkompetanse innen faget. Vi kan blant annet nevne: Tidligere Faglig leder for Norsk Hydro’s Sakkyndige Virksomhet Utarbeidet løftehåndbøker på en rekke bedrifter onshore/offshore Deltager i en rekke utvalg i KranTeknisk Forenings virksomhet Tidligere styreleder i KranTeknisk Forening Foreleser på kontrollørkurs i regi av KranTeknisk Forening Løfterådgiver Skanska Norge Utførelse av HMS kontroll og rutineoppbygging for en rekke norske bedrifter HMS/KS ansvarlig ILC-Construction AS     Teknisk arrangør: Quality Norway AS. [-]
Les mer
Oslo 3 dager 17 900 kr
27 Oct
27 Oct
Change Management Foundation [+]
Change Management Foundation [-]
Les mer
1 dag 5 900 kr
Vi tilbyr styrekurs for deg som er daglig leder og skal rapportere til styret eller som selv sitter som styremedlem. [+]
Ønsker du bedre innsikt i hvordan et styre jobber? Vi tilbyr styrekurs for deg som er daglig leder og skal rapportere til styret eller som selv sitter som styremedlem.   Kurset tar for seg den kronologiske rekkefølgen i styrearbeidet, ansvar og oppgaver for daglig leder og styret, styresammensetning, styrehonorar, styreansvar og styreforsikring.   Andre viktige temaer er gjennomføring av generalforsamling, økonomirapportering til styret, økonomiske faresignaler, styrets strategiarbeid og selskapets IT-sikkerhet. Utbytte av styrekurs Som kursdeltaker får du Styrearbeid på 1-2-3, som er den mest omfattende styreboken på markedet, med praktiske hjelpemidler for styret og daglig leder. Overblikk over styrekurset Innledning, selskapsformer, hierarkiet i norsk lovgivning Styrets oppgaver og plikter Styremøter Hva skjer mellom styremøtene? Case: Hva er det gode styret? Styrets sammensetning, kapasitet, kompetanse og evaluering Styrehonorar Strategiprosessen i styret Generalforsamlingen Økonomi og administrasjon Kursholder Vidar Andersen, en av forfatterne av Styreguiden.no og Styrearbeid på 1-2-3, partner i Concepta Partner AS Kursform Forelesning, case og felles diskusjoner. Målgruppe Daglig leder som rapporterer til styret og styremedlemmer.   Omtale -  Et nyttig kurs for min del og en meget god kursholder. Har allerede anbefalt kurset til andre.-  Veldig bra kurs. Jeg lærte mye som vil være nyttig for meg i mitt arbeid.- Dette var det beste kurset jeg har deltatt på hos Virke, relevant for meg som Daglig Leder og styremedlem, meget dyktig kursholder! [-]
Les mer
6 timer 5 900 kr
For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Dette kurset viser deg hvordan du planlegger og... [+]
For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Dette kurset viser deg hvordan du planlegger og forbereder en forhandling.   Formål og innhold Vi er alle forhandlere. Undersøkelser viser at det er stor variasjon i forhandlingsresultater og forskningen har identifisert viktige hindringer og sentrale suksesskriterier for å nå frem til gode resultater. Dette kurset omsetter denne kunnskapen i praktiske ferdigheter du kan ta med deg når du forhandler på egne og andres vegne.   For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Effektive forhandlinger bør planlegges og forberedes nøye, ved interesseanalyse, kartlegging av alternativer og utvikling av løsningsmuligheter. Dette kurset viser deg hvordan du gjør dette.   Etter endt kurs vil deltakerne: Ha kunnskap om vanlige feil som kan hindre forhandleren i å nå gode forhandlingsresultater Kunne anvende grunnleggende analyseredskaper på konkrete forhandlingssituasjoner  Ha forståelse for noen sentrale egenskaper som preger gode forhandlere og hva man selv kan gjøre for å tilegne seg dem Emner som gjennomgås: Hvorfor trenger vi forhandlingskompetanse? Vanlige feil, bl.a. forhandlerens dilemma, eskalerende engasjement og nullsumtanken  Forberedelser av forhandlinger: interesser, alternativer, muligheter og kriterier Interesseanalyse Utvikling av løsningsmuligheter Gjennomføring av forhandlinger: strategi og taktikk Nøkkelen til suksess: hva kjennetegner den gode forhandler? Målgruppe Ledere og de som forhandler eller deltar i forhandlinger i forbindelse med sitt arbeid. Kursform Kurset følger en erfaringsbasert undervisningsmetode, med stor vekt på rollespill, praktiske oppgaver og diskusjoner i grupper og plenum.  Kursleder Sverre Blandhol (dr. juris og master i psykologi) er professor ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo og arbeider med kontraktsrett, tvisteløsning, forhandlinger og etikk. Han har bred praktisk erfaring fra arbeid som advokat og mekler. Blandhols seneste bok er Konfliktanalyse (Fagbokforlaget 2014). Blandhol er kjent som en engasjerende og dyktig kursleder og holder en rekke kurs og foredrag for offentlige og private virksomheter. [-]
Les mer