Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Virtuelt eller personlig 2 dager 9 450 kr
Bli med på en inspirerende og engasjerende gjennomgåelse av hensikten og innholdet i ISO 9001 (standarden for kvalitetsledelse) [+]
Kvalitet iht ISO 9001:2015 (Quality Management Basics)  Bli med på et 2 dagers kurs der vi sammen gjennomgår ledelsesstandarden for kvalitet, ISO 9001:2015. Vi er innom alle kapitlene i standarden, så du får en god oversikt over hva den omhandler. Standarder kan fort bli tørt og kjedelig stoff, så vi legger stor vekt på å gjøre innholdet lett tilgjengelig ved å forklare hva som menes med det som står skrevet, hvorfor det er viktig, og hvordan det praktisk kan gjennomføres i en bedrift. Flere av dere som er innom her skal komme i gang, eller er i gang med, en utdannelse (sertifisering) innen kvalitetsledelse eller revisjonsledelse. Dette kurset er med på å dekke basiskompetanse og timekrav (gir 16 timer) til sertifisering. Bli med på en inspirerende dager!   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engasjement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 2 dager 9 450 kr
Prosessbasert system, er mer enn å overføre prosedyrer til prosesser. Lær hvordan du kan etablere og forbedre prosessene deres. [+]
A5.2 kurs i Prosessbasert styringssystem. Helt siden år 2000 har ISO 9000-standarden lagt opp til en prosessbasert tankegang som en av kvalitetsprinsippene. Svært mange selskap har tatt steget fra et dokument basert og prosedyretungt system til et prosessbasert styringssystem der alle oppgaver er visualisert ved hjelp av flytdiagrammer. Et slikt steg kan potensielt redusere dokumentasjonsmengden med 1/5, gjøre forbedring enklere og endring mer kontrollerbart, større bruker-engasjement og bedre kontroll på innebygget risiko og organisatoriske barrierer. KRN Academy tilbyr kurs for å lære hvordan du kan etablere og forbedre et prosessbasert styringssystem. Vi vil ikke snakke om software eller IT-systemer, kun hva du må gjøre og legge til rette for å lykkes med å ta steget vekk fra lange prosedyrer over til lettbente prosesser. Kurset går over to dager og dekker følgende tema: DAG 1 introduksjon til Business Excellence forbedring som et prosjekt (gjennomgåelse av ulike prosjektmodeller) transformere en virksomhet med gjennombrudd prosessbasert styringssystem – designbasis prosessmodenhet DAG 2 prosesseierskap kompetansestrategi for arbeide med prosesser trinnvis modell for utvikling eller forbedring av et prosessbasert styringssystem praktisk organisering og plan for prosessforbedringer valg av system/digitalisering Du får med utprøvde metoder og praktiske fremgangsmåter for å kunne lykkes med å skape et helhetlig integrert og prosessbasert styringssystem for DIN virksomhet. Egner seg svært godt om bedriftsinternt kurs.   Bedriftsinternt kurs?    Kurset er allerede gjennomført hos større organisasjoner med svært gode tilbakemeldinger. Kontakt oss gjerne for referanse. Kurset tilbys også på engelsk Derso du også trenger mer kunnskap om kravene i ISO 9001, så har vi kurs i det også. Se www.qrn.no   Kursleder er Sidsel Storaas, se gjerne egen omtale om Sidsel på KRN Academy, www.qrn.no. Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 549 kr
Møteledelse handler om å lede møter på en god måte, slik at alle føler seg hørt, inkludert og involvert. Det handler om å formidle hva møtet dreier seg om, hva man skal s... [+]
Møteledelse handler om å lede møter på en effektiv måte, der alle deltakere føler seg hørt, inkludert og engasjert. Det innebærer å klart formidle møtets formål, mål og agenda, engasjere deltakerne, bygge tillit, fasilitere diskusjoner, oppnå fremdrift og ta beslutninger. I dette kurset vil Birger Landmark veilede deg gjennom kunsten å bli en dyktig møteleder. Kurset dekker en rekke viktige temaer, inkludert møteerfaringer, møtekultur, møteforberedelser, effektiv møteledelse, etablering av møteregler, håndtering av møtekonflikter, møtereferater og evaluering av møter. Velkommen til kurset!   Innhold: Kapittel 1: Møteledelse 1.1 Møteerfaringer 1.2 Møtekultur 1.3 Møteforberedelser 1.4 Møteledelse 1.5 Møtereferat 1.6 Møtekonflikter 1.7 Møteplagere 1.8 Møteevaluering Kapittel 2: Avslutning 2.1 Slutt   Varighet: 48 minutter   Om Utdannet.no: Utdannet.no tilbyr noen av landets beste digitale nettkurs. Vår tjeneste fungerer på samme måte som strømmetjenester for musikk eller TV-serier, der våre kunder betaler en fast månedspris for tilgang til alle kursene vi har tilgjengelig. Vi har opplevd betydelig vekst de siste årene, med over 30 000 registrerte brukere og 1,5 millioner videoavspillinger. Vårt mål er å gjøre kompetanseutvikling engasjerende, spennende og tilgjengelig for alle, og vi har støtte fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet. [-]
Les mer
Nettstudie 4 timer 6 250 kr
4 timer effektiv nettundervisning for å lære å lede vellykkede forbedringsprosjekt. [+]
Lean Six Sigma Green Belt nettkurs Effektiv nettundervisning på engelsk for å lære å lede vellykkede forbedringsprosjekt med DMAIC metoden (Define, Measure, Analyze, Improve & Control). Lean Tech er partner med GoLeanSixSigma. Nettkursene deres har oppnådd høyeste score av kursdeltagerne. Deltagere beskriver kursene som morsomme, tilgjengelige, rimelige, praktiske, enkle å forstå og effektive. Nettkurs og sertifisering er på engelsk.    Læringsmål: Identifisere muligheter og velge riktig prosjekt. Definere og forstå problemet som skal løses. Forstå nå-situasjonen gjennom datainnsamling og prosesskartlegging. Analysere prosessen og bevise rotårsaker. Forbedre prosessen ved å identifisere mulige løsninger, evaluere dem, implementere de beste, og verifisere at de fungerer. Oppnå varige resultater med god kontroll av den forbedrede prosessen. Bruke DMAIC-prosessen for å løse komplekse problemer.   Kursinnhold: Modul 1: Introduksjon (30 minutter) Lean Six Sigma roller Variasjon Kostnader Prosjektvelger Modul 2: Define fasen (45 minutter) Project Charter Målsetting Problemstilling Omfang / Scope Forretningsverdi Tidslinje for prosjektet Prosjekt deltagere Voice of the Customer (kundekrav) SIPOC Modul 3: Measure fasen (45 minutter) Svømmebanekart As-Is prosesskart 8 Waste (sløsing) Spaghetti prosesskart Spesifikke mål Stratifiseringsfaktorer Datainnsamling Operasjonelle definisjoner Baseline data Run Chart Sjekklister Modul 4: Analyze fasen (45 minutter) Prosessanalyse Verdianalyse Dataanalyse Ledetråder Histogram Box plot Pareto diagram Control Chart Fiskebensdiagram 5 x Hvorfor Utarbeide hypotese om rotårsak Bekrefte rotårsak Modul 5: Improve fasen (45 minutter) Få frem løsninger Filtrere løsninger Velge løsning Hinde feil / Poka-yoke Implementeringsplan To-Be Prosesskart Verifisering Modul 6: Control fasen (30 minutter) Overvåking og Responsplan Muligheter for kompetanseoverføring Prosjektoverlevering Prosjektsammendrag   Leverandør av nettundervisningen Lean Tech er partner med GoLeanSixSigma som leverer nettundervisningen. Kursene deres er utviklet av svært erfarne Lean Six Sigma konsulenter, trenere og coacher med bred internasjonal erfaring. GoLeanSixSigma har hjulpet Amazon, Charles Schwab, BP, Starwood Hotels & Resorts - og andre ledende organisasjoner med å spare hundrevis av millioner av dollar med Lean Six Sigma. GoLeanSixSigmas læringsmetoder fokuserer på praktisk anvendelse, ikke bare "å vite om konseptene og verktøyene" - slik at kursdeltagerne kan begynne å bruke Lean Six Sigma med en gang. Kursene er brukervennlige og morsomme, noe som gjør læringen mer effektiv.      Sertifisering For å oppnå Green Belt sertifisering må du bestå eksamen som består av 80 spørsmål. Du må svare riktig på 80 % av spørsmålene og du har 80 min på deg. Du har ubegrenset antall forsøk.    [-]
Les mer
2 dager 12 500 kr
For bedriftsteam som vil forbedre egne prosesser ved å bruke den faktabaserte forbedringsmetoden Lean Six Sigma. [+]
Prosessforbedring med Lean Six Sigma Du lærer å bruke nøytrale fakta og analyse, til å prioritere riktige prosjekter og løsninger. Vi bruker Six Sigmas DMAIC modell Define – Measure – Analyze – Improve - Control til problemløsning.  Kurset gjennomføres for bedriftsteam på 4-8 personer og vi jobber med en bedrift spesifikk utfordring.  Ønsker du å: Forbedre kvaliteten? Redusere kostnader? Oppnå økt produktivitet? I dette kurset lærer du relevante Lean Six Sigma verktøy for å gjennomføre ønsket prosessforbedring. Lean Six Sigma er en faktabasert forbedringsmetode som fokuserer på flyt og å redusere variasjon.  Du lærer å: Strukturere prosjekter for å lykkes bedre i gjennomføringen Definere gode måltall for å følge opp resultater, og oppnå målbare effekter Forstå kundebehov og sette spesifikke krav Kartlegge prosesser og bestemme mulige årsaker Vite forskjell på normal og spesiell variasjon for å reagere riktig på måleresultat Avgjøre prosessers stabilitet (forutsigbarhet) og kapabilitet (evne til å levere på kundens krav) Analysere data statistisk og grafisk for å bestemme rotårsaker Prioritere og implementere riktige løsninger Redusere risiko ved endringer og sikre varige resultat Vi lager en fremdriftsplan for å gjennomføre den prosessforbedring du ønsker, og bruker dine data underveis i kurset dersom du ønsker det. Kursinnhold Kurset vil gi deg en innføring i Lean Six Sigma, hvor vi går i dybden på verktøy som er relevant for deg. Dette kan du forvente å lære om: Hva Lean Six Sigma er, og hva du kan oppnå ved å kombinere disse verktøyene i din virksomhet Hvordan du øker kundefokus og forstår kunder bedre Strukturert prosjekt utvelgelse slik at du fokuserer på det som er viktigst for bedriften din Å spesifisere konkrete mål og velge riktig måltall for prosjekter Hva en prosess er, og hvordan du identifisere prosesser i din arbeidssituasjon Prosesskartlegging for å få oversikt og bedre forståelse av prosesser Identifisere mulige årsaker til problemer i prosessene dine, som påvirker kvalitet, produktivitet og kostnader Hvordan du skiller mellom verdiskapende og ikke verdiskapende aktiviteter Ulike former for sløsing og hvordan du reduserer sløsing for å oppnå bedre flyt og produktivitet Variasjon, robusthet og kapabilitet: hva kan du forvente av prosesser basert på historiske data? Forskjell på normal og spesiell variasjon Beregne effekten av forbedringene dine Stille kritiske spørsmål, etterlyse fakta og ikke være forutinntatt på valg av løsning Utfordre etablerte sannheter Kurset innebærer praktiske øvelser og oppgaver for å fremme læring. Dine egne data benyttes så fremt det er mulig. Innholdet tilpasses ditt behov. Vil du lære om statistiske og grafiske analyser, statistisk prosesskontroll, målesystemanalyse, korrelasjon & multivariabel analyse, hypotesetesting, variasjonsanalyser eller forsøksdesign? Kurset tilpasses ditt behov og kursvarighet justeres basert på hva som er relevant for deg å lære. Basert på samtale om behov fastsettes kursvarighet.    Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel har bred erfaring innen produksjon og praktisk anvendelse av Lean Six Sigma. Hun har en analytisk tilnærming til problemløsning, og bruker Lean Six Sigma til kontinuerlig forbedring. Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Du er inspirerende, positiv og veldig dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea    Ta kontakt for en uforpliktende samtale om behov!   [-]
Les mer
Oslo 2 dager 17 990 kr
22 Oct
I dette kurset over 2 dager får du innsikt i, og verktøy for, å lede bærekraftsarbeidet i egen virksomhet, selv om rollen er en «deltidsjobb». [+]
Bærekraftsledelse    Det stilles stadig strengere krav til at virksomheter tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til ledelsen, både til daglig leder og hele ledergruppen. I mange norske bedrifter blir dette ansvaret gjerne tildelt noen i tillegg til de oppgaver vedkomne har fra før. Dette er kurset for deg som har bærekraft som ansvars-område, det være seg på heltid eller deltid. På dette kurset får du gjennom to dager nødvendige faglige påfyll for å lede arbeidet med bedriftens samfunnsansvar.   Formål med kurset:I mange små og mellomstore virksomheter faller det bærekraftsansvaret på ledere som allerede har i tillegg til de andre oppgavene en har fra før. Formålet med kurset er å gjøre ledere og bærekraftansvarlige best mulig i stand til å sikre at virksomheten gjør det den kan for å bidra til en mer bærekraftig utvikling. Bærekraftsområdet er bredt og omfattende, og mange virksomheter har vansker med å orientere seg i dette landskapet. Det stilles stadig strengere krav til at virksomheten tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til både ledergruppen og styret. I de fleste små og mellomstore bedrifter blir ansvaret for bærekraft satt til en som allerede har andre funksjoner i selskapet. I noen tilfeller er det daglig leder selv som ender opp med dette ansvaret. Dette kurset retter seg til deg som ønsker mer kompetanse for å klare balansen mellom flere roller, og er på jakt etter verktøy for hvordan du kan sørge for at nok tid blir brukt på bærekraftsarbeidet.   Kursinnhold: 1. Hva er bærekraft og samfunnsansvar: ESG, CSR og den triple bunnlinjen. 2. Politikk og rammebetingelser – hvilke krav, forventninger og regelverk man bør ha oversikt over. FN sine bærekraftsmål Reguleringer nasjonalt og som følge av EØS og EU sine direktiver Åpenhetsloven Bærekraft i fremtiden: litt om hvilken retning dette kommer til å bevege fremover. 3. Analyse av påvirkning Positiv/negativ Internt og eksternt 4. Vesentlighet og interessenter – hvordan få oversikten og hvordan prioritere 5. Lønnsomhet og bærekraft krever nytekning: Tiltak som redusere kostnader eller øker inntekter Kortsiktig perspektiv versus langsiktig 6. Bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller Sirkulære forretningsmodeller – arketyper og innhold «Restart» modellen for bærekraftig forretningsmodellinnovasjon Eksempler på selskap som har gjort endringer i forretningsmodellen for å bli mer bærekraftig. 7. Lederrollen Hvordan utøve rollen internt og eksternt – hva engasjerer og motiverer Hvordan mobilisere og motivere organisasjonen og få samfunnsansvaret inn i de daglig rutiner. Hvordan lede de man ikke er sjef for 8. Implementering Bærekraft i forretningsstrategi og daglig drift. Hvordan identifisere tiltak på kort og lang sikt. Viktigheten av involvering, god endringsledelse, måling og oppfølging Viktigheten av kontinuerlig forbedring 9. Bærekraftsrapportering og sertifiseringer: Litt om hvordan og hva Bærekraftrapporten steg for steg 10. Arbeid med relevante cases   Mågruppe for kurset:Dette kurset er for ledere som har ansvaret for at virksomheten jobber proaktivt for å tilpasse seg regulatoriske krav, og samtidig utnytte mulighetsrommet innenfor bærekraft og samfunnsansvar. I mange små og mellomstore virksomheter faller dette ansvaret på daglig leder eller andre ledere i virksomheten, og da typisk i tillegg til de andre oppgavene en har fra før.   [-]
Les mer
3 900 kr
Praktisk styrearbeid [+]
  Kurset høver både for ferske styremedlemmer og styremedlemmer som har ein del erfaring, men som ynskjer eit oppfriska blikk på sitt arbeid som styremedlem eller styreleiar. Kurset har som mål å gi auka kunnskap om og innsikt i styrearbeid knytt til det ansvar og oppgåver som ligg på det enkelte styremedlem, styret som kollegium og forholdet til dagleg leiar. Kurset tek utgangspunkt i aksjeselskapsforma, men er relevant for andre typar føretak.Kursinnhold:Rammer for styrearbeidet: -       Selskapslovene -       Styret sitt ansvar og plikter -       Styret sitt forhold til daglig leder Styret sine hovedoppgaver: -       Strategi -       Organisering av selskapet -       Kontroll og tilsyn Styreorganisering, roller og styremøtene     [-]
Les mer
Oslo 5 dager 27 900 kr
20 Oct
20 Oct
ISO/IEC 27001 Lead Auditor [+]
ISO/IEC 27001 Lead Auditor [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500
15 Sep
Training for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. [+]
Lean Six Sigma Black Belt Course You will learn to use DMAIC to solve complex problems and lead improvement projects with cross-functional teams. You will learn to use data analysis and visualization for process improvement and product development. The course is a 4-day classroom course.   Learning Objectives: Use the DMAIC method to solve complex problems and lead larger improvement projects involving multiple departments. Utilize data analysis and visualization for process improvement and product development. Make fact-based decisions based on statistics and data analysis. Strengthen your leadership skills to drive improvement efforts within the company. Develop skills to successfully implement change. Coach Green Belt and project team participants.   Target Audience: This course is suitable for those who lead improvement programs, have operational or quality responsibility, work with process and product development, lead complex improvement projects involving multiple departments, and others who are focused on maintaining a holistic approach to improvement work.   Course Content: The course follows the DMAIC structure: Define: Identify and define process- or product-related problems to be improved. Set specific, measurable goals for improvement. Measure: Collect and analyze data to understand the current situation (use of descriptive statistics, histograms & control charts). Evaluate process performance with capability analysis and determine how to improve it. Use control charts for variation analysis to understand and quantify sources of variation. Evaluate measurement systems to ensure accurate measurements (repeatability, reproducibility, stability, sensitivity, and capability). Analyze: Prove root causes with graphical analyses: Pareto Box plot Scatter plot Correlation and regression Hypothesis testing Improve: Use Design of Experiments (DOE) to identify optimal process settings. Apply DOE in product development. Implement improvements. Control: Maintain improvements using control charts and continuous monitoring. Implement control plans to ensure that improvements are sustained.   Tools & Methods: Brainwriting Voice of the Customer (VOC) Requirement Trees Defining KPIs (Key Performance Indicators) Operational Definition Strategic Goal Deployment Process Walk / "Go to Gemba" Problem Statement Specific Goals Project Selection Project Charter Communication Plan Context Diagram High-Level Process Map (SIPOC) Process Variable Mapping Value Stream Analysis Data Analysis Descriptive Statistics Histogram Normal Distribution and Other Distributions Pareto Chart Boxplot SPC & Control Charts Capability Analysis Variation Analysis Measurement System Evaluation Scatterplot, Correlation, and Regression Design of Experiments (DOE) Hypothesis Testing Prioritization Matrix Some of the methods and tools are described at an introductory level, while others are covered in depth.   Instructor: The course instructor Sissel Pedersen Lundeby is an IASSC (International Association for Six Sigma Certification) accredited instructor (the only one in Norway as of August 2024): "This accreditation publicly reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel holds a master's degree in chemical engineering from NTNU and has more than 19 years of experience in production and environmental technology. Her Lean Six Sigma training began in 2002, at an American company, where she became Black Belt certified in 2004. In 2017, she was also Black Belt certified through IASSC. Sissel has extensive experience in using Lean Six Sigma for improvements and focuses on achieving measurable results. The courses use practical, recognizable examples and present Lean Six Sigma in a simple and understandable way.    Feedback: "Inspiring, professionally skilled, makes a theoretical subject accessible to everyone." Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Highly competent and clear delivery. Fun and builds trust." Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10, good at reaching everyone." Erlend Stene, Sales Manager at Berendsen "Clear and well-presented. Good at checking understanding and listening." Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled." Course Participant from EWOS "You are inspiring, positive, and skilled in your field." Course Participant from EWOS "I was very impressed with Sissel's Lean Six Sigma knowledge. She makes it easy to identify improvements and achieve results." Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Diploma and Certification: Diploma: To receive a diploma for successful completion, you must have attended at least 3 out of 4 course days. Certification: To become certified as a Lean Six Sigma Black Belt, the following requirements must be met: Attendance at a minimum of 3 out of the 4 course days. Completion of a Green Belt course with a certificate of completion. Completion of a Six Sigma improvement project within 12 months after the course ends. Participation in mandatory coaching throughout the Black Belt project. Mandatory coaching ensures that your project is executed in line with best practices and the Lean Six Sigma methodology. Through six 1-hour sessions with a senior consultant, you will receive support and guidance to: Select a project that is realistic and value-adding. Execute each phase of the project according to best practices. Gain confidence and competence in using Lean Six Sigma tools through practical application. The coaching sessions include: 1 hour for project selection. 1 hour for review after each DMAIC phase. It is sufficient to have a Green Belt certificate of completion. Participants do not need to complete both a Green Belt project and a Black Belt project to become Black Belt certified. The focus is on the successful completion and approval of the Black Belt project. Coaching fee: 19,950 NOK (includes six 1-hour sessions and project approval). This is an investment in your success, and our experience shows that participants who receive coaching achieve better results and execute their projects more effectively. [-]
Les mer
Oslo 5 dager 27 900 kr
13 Oct
13 Oct
ISO 22301 Lead Implementer [+]
ISO 22301 Lead Implementer [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Møteledelse, møteteknikk og møtestruktur er stikkord for dette praktiske 3 timers kurset. [+]
Møteledelse, møteteknikk og møtestruktur   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Et spesialkurs for deg som er leder, skal lede andre i møter, i team, i styrerom eller på generalforsamlinger, årsmøter etc.   Hva er det som kjennetegner et godt møte? Hvordan kan vi bli mer bevisst rollen som møteleder og de forholdene rundt møtelederrollen og strukturen som skal til for å få mest mulig vellykkede møter?    Det viktigste er å bli bevisst på ulike sider ved disse forholdene: Strukturen og regien du velger for det enkelte møtet Teknikkene du velger å bygge inn i møtet eller benytte under møtet Ledelsen av møtet og bevisst bruk av ledelsesformer før, under og etter møtene. Hva skiller ledelse av fysiske og digitale møter? Hvordan påvirker / bør disse forskjellige møteformene påvirke en del av dine valg som møteleder?    Kursholdere på dette kurset har lang og bred erfaring som møteledere på generalforsamlinger, årsmøter, selskapsmøter og som styreledere.    Kursinnhold: Møter skal fremskaffe gode resultater. Møter som prestasjonsforum - hva er formålet / hva er kriteriet for at dette er eller har vært et godt møte? Møter = en plattform for å skape og utvikle felles forståelse Forberedelsene - legg forholdene til rette for kvalitative møter Relasjoner - Plass-/Grunnforståelsen - Roller og aktører i møtet Vekslende ordføring og dialog i møtene / få andre til å "prate" Realistisk agenda - harmoni mellom saker, deltakere og tidsrammer Dokumentasjon av beslutninger - oppfølging og kontroll mot mål Ikke effektive møter - 12 kjennetegn "Vær på vakt mot disse" Effektive møter - 12 kjennetegn du kan styre mot og styre etter Styremøtet - 14 viktige punkter for deg som skal lede styret/styrer Generalforsamling / Årsmøtet - 14 viktige punkter om møtelederrollen og møtelederfunksjonen i praksis PLAN OG SJEKKLISTE FOR MØTELEDELSEN   Kurset retter seg mot møteledere generelt, men har 2 særskilte deler som omhandler møteledelse i styre- og generalforsamlingssammenheng.    [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
15 Sep
Kurset er for ledere og fagpersoner som er sentrale med å forbedre organisasjonens ytelse. [+]
Lean Six Sigma Black Belt kurs.  Du lærer å bruke DMAIC til å løse komplekse problemer og lede prosjekter med tverrfaglige team. Du lærer å bruke dataanalyse og visualisering til prosessforbedring og produktutvikling. Kurset er 4 dager klasserom. Læringsmål: Bruke DMAIC metoden til å løse komplekse problemer, og lede større forbedringsprosjekter som involverer flere avdelinger. Bruke dataanalyse og visualisering til prosessforbedring og produktutvikling. Ta faktabaserte beslutninger basert på statistikk og dataanalyser. Styrke dine lederegenskaper for å være en pådriver i bedriftens forbedringsarbeid. Utvikle ferdigheter for å lykkes med endring. Coache Green Belt og deltagere i prosjektteam.   Målgruppe: Kurset passer for deg som leder forbedringsprogram, har operasjonelt ansvar eller kvalitetsansvar, jobber med prosess- og produktutvikling, leder komplekse forbedringsprosjekt som involverer flere avdelinger, og andre som er opptatt av å ivareta helheten i forbedringsarbeid. Kursinnhold: Kurset følger DMAIC strukturen: Define: Identifisere og definere prosess- eller produktrelaterte problemer som skal forbedres. Sette spesifikke, målbare mål for forbedring. Measure: Samle inn og analysere data for å forstå nå-situasjonen (bruk av deskriptiv statistikk, histogram & kontrolldiagram). Vurdere prosessytelse med kapabilitetsanalyse og bestemme hvordan ytelsen kan forbedres. Bruke kontrolldiagram til variasjonsanalyse for å forstå og tallfeste kilder til variasjon. Evaluere målesystem for å sikre gode målinger (reproduserbarhet, repeterbarhet, stabilitet, følsomhet og kapabilitet). Analyze: Bevise rotårsaker med grafiske analyser: Pareto Box plot Scatter plot Korrelasjon og regresjon Hypotesetesting Improve: Bruke Design of Experiments (DOE) for å identifisere optimale prosessinnstillinger. Bruke DOE i produktutvikling. Implementere forbedringer. Control: Opprettholde forbedringer ved hjelp av kontrolldiagrammer og kontinuerlig overvåking. Implementere kontrollplaner for å sikre at forbedringer blir varige. Verktøy & metoder: Brainwriting Voice of the Customer (VOC) Kravtre Definere KPI'er (viktige måltall) «Operational definition» Strategisk målstyring Process Walk / "Gå dit det skjer" Problembeskrivelse Spesifikke mål Prosjektutvelgelse Project Charter Kommunikasjonsplan Kontekstdiagram Overordnet prosesskart (SIPOC) Prosessvariabel kartlegging Verdistrømsanalyse Dataanalyse Beskrivende statistikk Histogram Normalfordelingen og andre fordelinger Paretodiagram Boxplot SPC & Kontrolldiagrammer Kapabilitetsanalyse Variasjonsanalyse Målesystemevaluering Scatterplot, korrelasjon og regresjon Design of Experiments (DOE) Hypotesetesting Prioriteringsmatrise Noen av metodene og verktøyene beskrives på introduksjonsnivå, mens andre gjennomgås grundig.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Kursbevis og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt på minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert som Lean Six Sigma Black Belt, må følgende krav oppfylles: Deltakelse på minimum 3 av de 4 kursdagene. Fullført Green Belt-kurs med kursbevis. Gjennomføring av et Six Sigma forbedringsprosjekt innen 12 måneder etter kursets slutt. Deltakelse i obligatorisk coaching gjennom hele Black Belt-prosjektet. Obligatorisk coaching sikrer at prosjektet ditt gjennomføres i tråd med beste praksis og Lean Six Sigma-metodikk. Gjennom seks 1-times økter med en seniorrådgiver får du støtte og veiledning for å: Velge et prosjekt som er realistisk og verdiskapende. Gjennomføre hver fase av prosjektet i henhold til beste praksis. Oppnå trygghet og kompetanse i bruk av Lean Six Sigma-verktøy gjennom praktisk anvendelse. Coachingøktene inkluderer: 1 time for prosjektvalg. 1 time for gjennomgang etter hver DMAIC-fase. Det er tilstrekkelig å ha kursbevis for Green Belt for å starte et Black Belt-prosjekt. Deltakere trenger ikke å fullføre både et Green Belt-prosjekt og et Black Belt-prosjekt for å bli Black Belt-sertifisert. Fokus er på vellykket gjennomføring og godkjenning av Black Belt-prosjektet. Pris for coaching: 19.950 kr (inkluderer seks 1-times økter og godkjenning av prosjektet). Dette er en investering i din egen suksess, og vår erfaring viser at deltakere som mottar veiledning, oppnår bedre resultater og gjennomfører prosjektene sine mer effektivt. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 dager 18 000 kr
Bli kjent med bredden av verktøy og tankesettet som hører hjemme i risikofaget, og samtidig kvalifiser deg til sertifisering som risikoleder. [+]
På dette kurset i risikoledelse så skal vi gå gjennom risikoteamet fra ulike vinkler; de ulike nivåene risiko ligger på, metoder for å identifiser og analysere risiko, beslutningsprosesser, krisehåndtering, osv. Vi skal innom flere standarder, som ISO 31000:2018, NS 5814 og COSO. Selvsagt er lovverket også en viktig ramme for risikotenking. Etter kurset skal du sitte igjen med forståelsen som er nødvendig for å mestre rollen som risikoleder, både i små og store organisasjoner. Du skal ha med deg en verktøykasse som gir deg valgmuligheter når du skal involvere andre i risikoanalyse. Da kan du finne frem det verktøyet som prater best med de som skal bruke det.   Kurstemaer Siden det er et kurs som dekker kravene for dere som skal sertifisere dere som risikoleder, så er det et ganske omfattende pensum. Her er noen av temaene som vi skal gjennom: Grunnleggende konsepter for risikostyring og risikoledelse Operasjonell risikostyring Praktisk risikoanalyse Safety versus security Introduksjon til forskjellige metoder for risikoanalyse og oppfølging av tiltak Integrering av risikoledelse i styringssystemer Statistikk og sannsynlighetsteori Risikostyring i prosjekter Risiko og den menneskelige faktoren Informasjonssikkerhet Omdømmerisiko Finansiell risiko GDPR Krisehåndtering og business continuity   Kursleder er Ayse Nordal, se gjerne egen omtale om Ayse på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 6 timer 3 950 kr
Bli med på "speed date" med ISO 9001:2015. Det blir en rask og engasjerende gjennomgåelse av innholdet i standarden. [+]
Kvalitetsstandarden ISO 9001:2015 - kurs i ledelsessystem  Dette kurset er nærmest som en «speed date» med standarden ISO 9001:2015. Du skal i løpet av dagen får en grei oversikt over innholdet i standarden, og få en forståelse for hva alle punktene dreier seg om. Du får rett og slett en grei oversikt. Kurset egner seg også godt som bedriftsinternt kurs – ta kontakt med aa@nfkr.no   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.    [-]
Les mer
2 dager 12 500 kr
Lær å identifisere, bevise og løse sanne rotårsaker for å oppnå varig løsning på et problem. [+]
Kurs i Rotårsaksanalyse Kurset lærer deg hvordan du identifiserer, beviser og løser sanne rotårsaker for å oppnå varig løsning på et problem. Kurset følger Lean Six Sigmas problemløsningsmetode DMAIC: Define: forstå problem  Measure: identifisere mulige rotårsaker Analyze: bevise rotårsaker  Improve: løse rotårsaker Control: sikre varig løsning Kurset har hovedvekt på Measure & Analyze fasen. Formålet med kurset er å identifisere og bevise rotårsaker for å sikre varig løsning på problem.  Kurset går over 2 dager og er en blanding av teori og praktiske øvelser. Øvelsene kan tilpasses bedrifters behov og egne data kan benyttes om ønskelig.   Kursinnhold   Define: Utarbeide problembeskrivelse Define: Sette målbare mål og måltall Define: Forstå problemet og mulige neste steg ved å bruke Tankekart Measure: Utarbeide Prosesskart og identifisere mulige årsaker til et problem Measure: Innhente data Measure: Forstå forskjellen på diskret og kontinuerlig data Measure: Bruke statistikk til å gi data mening (sentrum, spredning og form) Measure: Bestemme normal og spesiell variasjon ved bruk av Control Chart (Statistisk prosesskontroll) Galton board benyttes i opplæringen for å lære grunnleggende statistikk, histogram og normalfordeling. Vi bruker det også i praktiske øvelser. Measure: Avgjøre kapabilitet og problemløsning strategi Analyze: Velge graf som egner seg til å bekrefte / avkrefte rotårsak: Histogram Kakediagram Stolpediagram Pareto diagram Run chart / Time-series plot Box plot X-Y diagram / Scatter plot Improve: Brainstorming teknikker, prioriteringsmatriser og implementeringsplan Control: Oppfølging for å sikre varig løsning   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 8-12 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av de 2 kursdagene er inkludert. Alle deltagerne mottar kursbevis og kursdokumentasjon. [-]
Les mer