Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Virtuelt klasserom 150 minutter 5 990 kr
04 Sep
Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. [+]
Spesialseminar 2: «Generasjonsskifter - utfordringer og løsninger»    Dette spesialseminaret er åpent og kostnadsfritt for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. Vi ser blant annet på:   hva undersøkeler som er gjort omkring generasjonsskifteprosesser forteller oss uventet aksjonær bortgang og ulike utfordringer det kan medføre fremtidsfullmakt i forbindelse med aksjeeierskap og aksjeovertakels viktigheten av vedtektsbestemmelser eventuelt aksjonæravtaler ved generasjonsskifter, og utfordringene som kan oppstå dersom situasjonen ikke er hensynttat i formalia styrets rolle i generasjonsskifteprosesser forberedelsene og tilretteleggingen i generasjonsskifteprosesser sjekkliste ved generasjonsskifteprosesser [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 4 800 kr
På dette kurset så vil vi gjennomgå enkle metoder for risikovurderinger og -analyser, som er første trinn for å komme i gang med risikoarbeid i en bedrift/organisasjon. [+]
Innføring i Risikoledelse (Risk Management Basics) På dette kurset så vil vi gjennomgå enkle metoder for risikovurderinger og -analyser, som er første trinn for å komme i gang med risikoarbeid i en bedrift/organisasjon. Her er noen av temaene vi skal innom: Introduksjon til risikobegrepet Nasjonale og internasjonale standarder for risikostyring Lover og forskrifter Menneskets rolle i risikostyring Statistikk og sannsynlighet Dersom du tenker deg en sertifisering som risikoleder, så dekker dette kurset pensum for første dag i kurs for Risikoledelse (og skal ikke tas på nytt).   Kursleder er Ayse Nordal, se gjerne egen omtale om Ayse på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 1 annet sted 2 dager 14 500 kr
11 Sep
11 Sep
15 Sep
ISO/IEC 27001 Foundation [+]
ISO/IEC 27001 Foundation [-]
Les mer
3 dager 23 500 kr
Hvordan lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis? [+]
Hva er OKR?  OKR står for «Objectives and Key Results». «Objectives» handler om hva det er man ønsker å oppnå, mens «Key Results» handler om hvordan man skal få det til. OKR er et enkelt rammeverk for målstyring. Det gir klare retningslinjer og forståelse for hva selskapet ønsker å oppnå, slik at alle i organisasjonen vet hvilken retning en skal dra i. Kurset passer for deg som vil lære hvordan planlegge, tilrettelegge og støtte egne eller andre team og enkeltpersoner i arbeidet med å sette Objectives, Key results og definere egnende initiativ for å ta strategi ut i handling i praksis. Du vil få oversikt og innsikt i hva som skal til for å lykkes med OKR, samt praktisk erfaringsutveksling på OKR rammeverket, beste praksis og konkrete verktøy. På kurset går vi gjennom “Futureworks 6 stegs OKR prosess" - en prosess som sikrer at du introduseres for nødvendige verktøy, kompetanse og atferd for å sikre måloppnåelse med OKR i din organisasjon. Videre introduserer vi OKR rammeverket, og går igjennom hva som skal til for å lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis.   Agenda Dag 1 •   Velkommen og bli kjent•   Steg 1: Introduksjon til OKR•   Steg 2: OKR i praksis   Dag 2 •   Oppsummering fra dag 1•   Steg 3: OKR syklusen•   Steg 4: Ambassadør-rollen•   Steg 5: Støtte til workshops   Dag 3 •   Oppsummering fra dag 2•   Steg 6: Gjennomføring og oppfølging  •   Praktisk trening og tilbakemelding•   Neste steg og evaluering•   Oppsummering   [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 30 000 kr
Servicelederskolen passer både for deg som ønsker deg inn i en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse. [+]
Denne utdanningen gir deg kunnskaper og ferdigheter som gjør deg i stand til å opptre tryggere og med mer slagkraft som leder i en servicebedrift.   Studiet gir deg kunnskaper og holdninger som gjør deg i stand til å opptre tryggere, smidigere og mer effektivt som leder i en servicebedrift. Studiet gir en praktisk kompetanse som du raskt kan dra nytte av i egen arbeidssituasjon. Øk dine kunnskaper om kommunikasjon, serviceledelse. personalledelse og økonomi. Det gis en bred innføring i ulike syn på ledelse og de hovedoppgaver som inngår i profesjonell serviceledelse samt ulike organisasjonsformer og hvordan disse påvirker organisasjonens funksjon.   Servicelederskolen passer både for deg som ønsker deg inn i en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse.   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 time
Til inspirasjon Dette kurset er laget til inspirasjon for alle, uansett bakgrunn. [+]
Til inspirasjon Dette kurset er laget til inspirasjon for alle, uansett bakgrunn. Vi gir deg en smakebit i form av kunnskap og eksempler om hva du kan gjøre – kanskje starten, eller fortsettelsen, på din videre Lean reise. Temaer i kurset Hva er Lean? Noen Lean-prinsipper. Typiske utfordringen med Lean? Eksempler på virksomheter som jobber med Lean Hva nå? Hva bør du tenke på før du bestemmer deg for å gå videre   Gjennomføring Registrer deg under, og du mottar umiddelbart en mail med link til din kursportal. Klikk på linken. Se film, ca 15 min. Ta eksamen og motta eller last ned kursbevis.   Etter kurset Vårt slagord er «FRA ORD TIL HANDLING!» Ta en uforpliktende prat med oss om hva som skal til for at din virksomhet kommer «fra ord til handling». [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 10 400 kr
På kurset får du en grundig gjennomgang av revisjonsprosessen som du kan bruke ved revisjoner av ulike ledelsessystemer [+]
Revisjonsprosessenkan du bruke ved revisjoner av ulike ledelsessystemer, for eksempel ISO 9001 - kvalitet, ISO 14001 - miljø, ISO 45001 - arbeidsmiljø, og HMS-internkontroll.  Kurset er oppdatert iht. den nye versjonen av ISO 19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer. Dette innebærer blant annet at det blir fokus på en risikobasert tilnærming i alle fasene av revisjonsprosessen. Hva får du igjen for kurset? Du skal kunne lede eller delta i revisjoner av ledelsessystemer Forstå revisjonsprosessen Kunne anvende revisjonsprinsippene og bidra til en risikobasert tilnærming i alle fasene i revisjonsprosessen Kunne utvikle, implementere og forbedre revisjonsprogrammer Forstå revisorrollen og revisors oppgaver i alle faser i revisjonen Kunne planlegge revisjoner og velge relevante revisjonsmetoder Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettkurs 18 625 kr
Lederskolen, kunsten å lykkes som leder. Nettbasert opplæringsprogram. Tilpasses din virksomhet. Ren e-læring eller som en miks av e-læring og samlinger. [+]
      Gjennom Lederskolen får du kunnskap om viktige emner innen Ledelse og Lederskap Selvledelse Kommunikasjon Teamledelse Stressmestring  Du lærer om hvordan bli en effektiv og dyktig leder og teamleder hvordan skape positivitet og får det beste ut av seg selv og medarbeidere hvordan kommunisere effektivt med medarbeidere hvordan motivere og gi konstruktive tilbakemeldinger hvordan ulike personligheter fungerer sammen hvordan skape trygghet og mestringsevne hos medarbeiderne hvordan forebygge og håndtere stress praktiske verktøy og metoder for bedre ledelse   Lederskolen benytter moderne e-læring for å lære opp fremtidens ledere med riktige holdninger, atferd og kompetanse Opplever du at lederrollen til tider kan være utfordrende?Lederskap er et komplekst sett av holdninger, atferd og kompetanse, som tar tid å utvikle. Lederskap er mer som et håndverk enn et yrke, og krever ferdigheter og atferdsmessige egenskaper som utvikles over tid. Lederskap er et valg, og utvikling er en livslang reise som krever engasjement for å vokse helhetlig – i hodet (viten), hjerte (være) og hender (gjøre), for å sikre suksess.Er du klar for å utvikle deg faglig og personlig?   Lederskolen er et moderne nettbasert opplæringsprogram for utvikling av nye, og erfarne ledere, i alle type organisasjoner. Lederskolen kan tilpasses din virksomhet, og leveres som ren e-læring eller som en miks av e-læring og samlinger.   [-]
Les mer
6 timer 4 000 kr
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpas... [+]
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpasset den enkelte.  Diameta er et kompetansesenter for folkehelse, selvfølelse og livsmestring. Vi har et stort team med proffe fagfolk som jobber med selvfølelse og holder kurs i store deler av Norge. Vi jobber med å lære barn, ungdom, foreldre, voksne, og ansatte i skoler og barnehager gode og enkle verktøy for å opprettholde og styrke selvfølelse. Vi er svært opptatt av forebygging og at hele støtteapparatet rundt et barn skal inneha kunnskap om hvordan bygge god selvfølelse. Alle mennesker vil på et eller annet tidspunkt møte utfordringer i sin hverdag og nettopp derfor er det viktig at alle har verktøy som er konkrete og enkle å ta i bruk. Dette kan dreie seg om hvordan: få venner, føle trygghet, kommunisere med andre på en god måte, takle press og stress, ha gode søvnrutiner, løse konflikter, redusere mobbing i skolen, mestre sinne eller andre følelser, spise sunt, få bedre motivasjon, bruke selvhjelps teknikker ved behov, være trygg på seg selv, tenke og føle at jeg er god nok som den jeg er, kjenne mestring i forhold til hva som er viktig for den enkelte og hvordan stole på seg selv. Dette jobber vi med: Kartlegging av din situasjon Hva er selvfølelse – hva er selvtillit Hva er viktig for deg? Finne løsninger og motivasjon i hverdagen Strategier og mål Hvordan styrke selvfølelsen din Samtalene går over 4 ganger inntil 60 min hver gang, eller etter avtale.  https://www.diameta.no/diameta-veiledning/ [-]
Les mer
6 timer 5 900 kr
For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Dette kurset viser deg hvordan du planlegger og... [+]
For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Dette kurset viser deg hvordan du planlegger og forbereder en forhandling.   Formål og innhold Vi er alle forhandlere. Undersøkelser viser at det er stor variasjon i forhandlingsresultater og forskningen har identifisert viktige hindringer og sentrale suksesskriterier for å nå frem til gode resultater. Dette kurset omsetter denne kunnskapen i praktiske ferdigheter du kan ta med deg når du forhandler på egne og andres vegne.   For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Effektive forhandlinger bør planlegges og forberedes nøye, ved interesseanalyse, kartlegging av alternativer og utvikling av løsningsmuligheter. Dette kurset viser deg hvordan du gjør dette.   Etter endt kurs vil deltakerne: Ha kunnskap om vanlige feil som kan hindre forhandleren i å nå gode forhandlingsresultater Kunne anvende grunnleggende analyseredskaper på konkrete forhandlingssituasjoner  Ha forståelse for noen sentrale egenskaper som preger gode forhandlere og hva man selv kan gjøre for å tilegne seg dem Emner som gjennomgås: Hvorfor trenger vi forhandlingskompetanse? Vanlige feil, bl.a. forhandlerens dilemma, eskalerende engasjement og nullsumtanken  Forberedelser av forhandlinger: interesser, alternativer, muligheter og kriterier Interesseanalyse Utvikling av løsningsmuligheter Gjennomføring av forhandlinger: strategi og taktikk Nøkkelen til suksess: hva kjennetegner den gode forhandler? Målgruppe Ledere og de som forhandler eller deltar i forhandlinger i forbindelse med sitt arbeid. Kursform Kurset følger en erfaringsbasert undervisningsmetode, med stor vekt på rollespill, praktiske oppgaver og diskusjoner i grupper og plenum.  Kursleder Sverre Blandhol (dr. juris og master i psykologi) er professor ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo og arbeider med kontraktsrett, tvisteløsning, forhandlinger og etikk. Han har bred praktisk erfaring fra arbeid som advokat og mekler. Blandhols seneste bok er Konfliktanalyse (Fagbokforlaget 2014). Blandhol er kjent som en engasjerende og dyktig kursleder og holder en rekke kurs og foredrag for offentlige og private virksomheter. [-]
Les mer
3 dager 1 500 kr
Dette er et testkurs i kompetanse [+]
I dette kurset får du testet din kompetanse [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500
17 Nov
Training for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. [+]
Lean Six Sigma Black Belt Course You will learn to use DMAIC to solve complex problems and lead improvement projects with cross-functional teams. You will learn to use data analysis and visualization for process improvement and product development. The course is a 4-day classroom course.   Learning Objectives: Use the DMAIC method to solve complex problems and lead larger improvement projects involving multiple departments. Utilize data analysis and visualization for process improvement and product development. Make fact-based decisions based on statistics and data analysis. Strengthen your leadership skills to drive improvement efforts within the company. Develop skills to successfully implement change. Coach Green Belt and project team participants.   Target Audience: This course is suitable for those who lead improvement programs, have operational or quality responsibility, work with process and product development, lead complex improvement projects involving multiple departments, and others who are focused on maintaining a holistic approach to improvement work.   Course Content: The course follows the DMAIC structure: Define: Identify and define process- or product-related problems to be improved. Set specific, measurable goals for improvement. Measure: Collect and analyze data to understand the current situation (use of descriptive statistics, histograms & control charts). Evaluate process performance with capability analysis and determine how to improve it. Use control charts for variation analysis to understand and quantify sources of variation. Evaluate measurement systems to ensure accurate measurements (repeatability, reproducibility, stability, sensitivity, and capability). Analyze: Prove root causes with graphical analyses: Pareto Box plot Scatter plot Correlation and regression Hypothesis testing Improve: Use Design of Experiments (DOE) to identify optimal process settings. Apply DOE in product development. Implement improvements. Control: Maintain improvements using control charts and continuous monitoring. Implement control plans to ensure that improvements are sustained.   Tools & Methods: Brainwriting Voice of the Customer (VOC) Requirement Trees Defining KPIs (Key Performance Indicators) Operational Definition Strategic Goal Deployment Process Walk / "Go to Gemba" Problem Statement Specific Goals Project Selection Project Charter Communication Plan Context Diagram High-Level Process Map (SIPOC) Process Variable Mapping Value Stream Analysis Data Analysis Descriptive Statistics Histogram Normal Distribution and Other Distributions Pareto Chart Boxplot SPC & Control Charts Capability Analysis Variation Analysis Measurement System Evaluation Scatterplot, Correlation, and Regression Design of Experiments (DOE) Hypothesis Testing Prioritization Matrix Some of the methods and tools are described at an introductory level, while others are covered in depth.   Instructor: The course instructor Sissel Pedersen Lundeby is an IASSC (International Association for Six Sigma Certification) accredited instructor (the only one in Norway as of August 2024): "This accreditation publicly reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel holds a master's degree in chemical engineering from NTNU and has more than 19 years of experience in production and environmental technology. Her Lean Six Sigma training began in 2002, at an American company, where she became Black Belt certified in 2004. In 2017, she was also Black Belt certified through IASSC. Sissel has extensive experience in using Lean Six Sigma for improvements and focuses on achieving measurable results. The courses use practical, recognizable examples and present Lean Six Sigma in a simple and understandable way.    Feedback: "Inspiring, professionally skilled, makes a theoretical subject accessible to everyone." Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Highly competent and clear delivery. Fun and builds trust." Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10, good at reaching everyone." Erlend Stene, Sales Manager at Berendsen "Clear and well-presented. Good at checking understanding and listening." Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled." Course Participant from EWOS "You are inspiring, positive, and skilled in your field." Course Participant from EWOS "I was very impressed with Sissel's Lean Six Sigma knowledge. She makes it easy to identify improvements and achieve results." Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Diploma and Certification: Diploma: To receive a diploma for successful completion, you must have attended at least 3 out of 4 course days. Certification: To become certified as a Lean Six Sigma Black Belt, the following requirements must be met: Attendance at a minimum of 3 out of the 4 course days. Completion of a Green Belt course with a certificate of completion. Completion of a Six Sigma improvement project within 12 months after the course ends. Participation in mandatory coaching throughout the Black Belt project. Mandatory coaching ensures that your project is executed in line with best practices and the Lean Six Sigma methodology. Through six 1-hour sessions with a senior consultant, you will receive support and guidance to: Select a project that is realistic and value-adding. Execute each phase of the project according to best practices. Gain confidence and competence in using Lean Six Sigma tools through practical application. The coaching sessions include: 1 hour for project selection. 1 hour for review after each DMAIC phase. It is sufficient to have a Green Belt certificate of completion. Participants do not need to complete both a Green Belt project and a Black Belt project to become Black Belt certified. The focus is on the successful completion and approval of the Black Belt project. Coaching fee: 19,950 NOK (includes six 1-hour sessions and project approval). This is an investment in your success, and our experience shows that participants who receive coaching achieve better results and execute their projects more effectively. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Om generalforsamlingens oppgaver og ansvar, herunder med praktiske, taktiske og digitale råd. [+]
Generalforsamling: praktiske, taktiske og digitale råd   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Formål med kurset: Formålet med kurset er at deltakerne skal få detaljert kunnskap om de ulike regler som er gjeldene, hvordan generalforsamling og generalforsamlingssaker håndteres i praksis samt andre vesentlige forhold man bør være kjent med knyttet til aksje- og allmennaksjeselskapenes øverste selskapsorgan.  Kurset tar utgangspunkt i Aksjelovens kapittel 5 og de bestemmelser forøvrig som omfatter generalforsamlingens oppgaver og ansvar.    Kursinnhold:   Om aksjeeierforsamling og begrepet "generalforsamling" Forankring; Aksjelov/lovgivningens regler om oppgaver og ansvar Generalforsamlingens ansvarsområder Hvem kan delta på generalforsamlingen Nærmere om møterett, møteplikt, representasjon og rådgiver Innkallingsregler ved generalforsamlinger Styrets, styrelederes plikter og rettigheter ifm. generalforsamling Stemmerettsbegrensninger, aksjeklasser og andre forhold som påvirker stemmerett Inhabilitet i forhold til generalforsamling og avgjørelser på generalforsamling Revisors deltakelse på generalforsamlingen Tidsfrister  Ordinær og ekstraordinær generalforsamling Generalforsamling uten møte Generalforsamlingssaker / vedtekter og aktuelle saker beskrevet ved innkallingen Møteleders roller, referent rolle og medsignaturer Åpningen av generalforsamlingen Stemmeopptelling - avklaring av stemmeberettigede Flertallskrav; alminnelige og kvalifisert flertall, enstemmighetskrav Søksmål og granskning  DIGITALE LØSNINGER I PRAKSIS    I tillegg får du: PDF kompendie: «Om generalforsamlingen" Sjekklister for planlegging, rutiner, forberedelser, innkalling, gjennomføring og protokollering ifm. Generalforsamlinger Dokumentmaler for generalforsamlinger Formuleringsoversikt der en rekke nyttige formuleringer og presiseringer er medtatt    Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlem eller andre som er interessert i å lære mer om alle de viktige sidene ved generalforsamlinger.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 dager 18 750 kr
Du lærer å bruke dataanalyse og visualisering til faktabasert problemløsning. [+]
Kurs i dataanalyse og visualisering. Kurset lærer deg hvordan du bruker dataanalyse og visualisering til faktabasert problemløsning. Vi starter med å definere et målbart mål, måler hvor vi er i dag, analyserer årsaker til at vi ikke er der vi ønsker, løser rotårsaker for å nå målet og sikrer varige resultat. Så enkelt! Kurset følger DMAIC prosjektmetode: Define: forstå problem, gjøre det målbart og sette mål  Measure: innhente data om nåsituasjonen Analyze: forstå mulige årsaker og bevise de viktigste Improve: optimalisere innstillinger med forsøksdesign Control: overvåke viktige variabler for varige resultat   Læringsmål Du lærer å bruke dataanalyse og visualisering til å besvare følgende spørsmål:  Hva skal forbedres (definere måling) og hva er målet (spesifikt)? Hva er nåsituasjonen (dataanalyse og visualisering)? Hvordan innhenter vi data (populasjon, prøveuttak, konfidens)? Hvordan tolker vi data (sentrering og variasjon)? Hvordan visualiserer vi nåsituasjonen (Histogram, Run chart & Control chart)? Hvordan vet vi at målingene er gode nok (bestemme egenskaper ved målemetoden)? Hvordan velger vi riktig strategi for å forbedre oss (SPC og kapabilitet)? Hvordan kan vi forstå og redusere variasjon (Control Chart med sub grupper)? Hvordan kan vi bevise årsakssammenhenger (Pareto, Box plot, Scatter plot, korrelasjon og hypotesetesting)? Hvordan bestemmer vi optimale innstillinger med færrest mulig forsøk (DOE)? Hvordan sikrerer vi varige resultat ved å reagere tidlig på tendens til avvik (Control Chart)?   Kursinnhold  Kurset lærer deg å bruke dataanalyse og visualisering til faktabasert problemløsning med DMAIC metoden (Define, Measure, Analyze, Improve & Control):  Define Problembeskrivelse Måltall / KPI’er «Operational definition» Spesifikke mål Measure Måle nåsituasjonen Historiske data Nåtidsstudie Populasjon & prøve Prøvetakingsteknikker Randomisert Systematisk Praktisk Prøveantall & konfidens Kvalitative & kvantitative data Nominell & ordinal Kontinuerlig & diskret Dataanalyse Senter (snitt, median, mode) Variasjon (standard avvik, range, varians) Fordeling av data Normalfordeling og sannsynlighet Skjev fordeling Visualisering av nåsituasjonen Histogram Run Chart SPC (Contol Chart) Analyze SPC (Control Chart) Prosessvariabel kartlegging Normal og spesiell variasjon Stabilitet & kapabilitet Forbedre kapabilitet Fiskebein og 5 x Hvorfor Variasjonsanalyse med Control Charts Variasjon innad og mellom sub grupper Forstå og tallfeste kilder til variasjon Målesystemanalyse (MSA) Presisjon og nøyaktighet Repeterbarhet og reproduserbarhet Følsomhet og kapabilitet Bevise årsaker Observasjon Skru av / på Visualisere med grafer Hypotesetesting og p-verdi Visualisere data / grafiske analyser Pareto diagram Box plot Scatter plot Korrelasjon & regresjon Improve DOE (Design of Experiements) Bestemme mål og velge faktorer Planlegge forsøk (Fractional & full factorial) Gjennomføre forsøk Analysere og iverksette tiltak Control Måle og følge opp med Control Chart   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea     [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
Om aksjelovens pålegg om at styret skal fastsette styreinstruks i alle selskaper med ansattvalgte styremedlemmer - og - at det generelt anbefales. [+]
Medlemskurs: Styreinstruksen i praksis (Gratis for medlemmer) Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent eller On-demand.   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd. Kurset leveres både "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom, med mulighet for å stille spørsmål mm. underveis, eller som On-demand kurs.    Vi tar utgangspunkt i aksjelovens pålegg om at styret skal fastsette en styreinstruks i alle selskaper med ansatt valgte styremedlemmer. Uansett bør ethvert styre i det minste fastsette en del vesentlige og grunnleggende retningslinjer for styrearbeidet i den enkelte virksomhet!   Hva er styresaker i vår virksomhet og hva ligger under administrasjonen/daglig leder direkte? Hvordan skal styrets arbeid utføres og hva omfattes av dette arbeidet? Hvem har ansvar for hva i forbindelse med styresaker og styremøter? Hvordan skal styrets saksgang og fremdrift fungere? Hva skal daglig leders lovpålagte rapportering til styret omfatte, og hvor ofte og når skal rapporten forelegges for styret? Ovennevnte er noen få eksempler på spørsmål som avklares og hensyntas i en styreinstruks. Styreinstruksens målsetting er å sørge for at det enkelte styremedlem, daglig leder samt andre involverte parter på styrenivå, arbeider samstemt i forhold til styrets aktiviteter. Den skal videre sikre en best mulig felles ramme for styrets medlemmer i forhold til gjennomføring, omfang, innhold og arbeidsform på styrenivå.   Kursinnhold: Aksjelovens bestemmelser om styreinstruks og hensikt og formål med instruksen Daglig leders rapportering til styret og behovet for klargjøringer opp mot styreinstruks Om bestemmelsene omkring forberedelser til styrearbeid og informasjon til styrets medlemmer Om bestemmelsene omkring protokoll og saksbehandlingen i styret Avklaring av styreleders rolle,  Avklaring av de enkelte styremedlemmer, varamedlemmer, observatører og daglig leders rolle og funksjon i forkant av og i styremøtene Styreinstruksen. Et viktig grunnlag for godt styrearbeid og styreledelse  Andre praktiske sider ved innhold i en hensiktsmessig styreinstruks Vi ser på PRAKTISKE MALER OG EKSEMPLER   Målgruppe: Daglig leder, styreleder, styremedlemmer og andre med interesse for temaet.   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer