Pedagogikk
Du har valgt: Barnehagelærer - Førskolelærer
Nullstill
Filter
Ferdig

-

6 treff i Barnehagelærer - Førskolelærer
 

Nettbasert kurs 1 semester 14 300 kr
Dette er utdanningen for deg som ønsker faglig kompetanse for å jobbe med barn og unge. Du lærer å legge til rette for barn og unges utvikling gjennom kreativ lek og ... [+]
Dette er utdanningen for deg som ønsker faglig kompetanse for å jobbe med barn og unge. Du lærer å legge til rette for barn og unges utvikling gjennom kreativ lek og læring. Etter endt utdanning kan du søke arbeid i skolen, skolefritidsordningen og barnehager.   Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Skoleassistent - Kreativt arbeid med barn - 335 - 16 Krav til deg Anbefalte forkunnskaper Ingen spesielle.   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Eksamen Eksamen Studiet avsluttes med en 4 timers skriftlig hjemmeeksamen. All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 14 300,- Pris eksamen 1 eksamen á kr 1 950,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
3 år
Ønsker du å lære om hvordan maten vi spiser påvirker helsen vår? Vil du gjennom kostrådgivning og ernæringsopplysning bidra til å bedre folkehelsen? [+]
Ernæringsfysiologi er læren om sammenhengen mellom helse og kosthold på celle-, individ- og gruppenivå. Fagområdet forutsetter kunnskap om biokjemi, anatomi, fysiologi, sykdomslære, psykologi, kommunikasjon, kostholdsforskning og vitenskapelige arbeidsmetoder. Det er et betydelig behov for mer ernæringsfaglig kompetanse på ulike arenaer i det norske samfunnet. Gjennom kunnskap om nasjonale anbefalinger, mål og handlingsplaner for et sunnere kosthold vil du kunne bidra til ernæringsrelatert helsefremmende arbeid.   Hva lærer du? Bachelor i Ernæring lærer deg å beskrive den friske menneskekroppens struktur og funksjon. Du vil kunne gjøre rede for hvordan maten vi spiser, fordøyes og absorberes, og hvordan de forskjellige næringsstoffer og vitaminer/mineraler påvirker kroppen vår. Du vil få innsikt i de vanligste folkesykdommenes risiko- og årsaksfaktorer, forløp og behandling. Studiet ser også på hvordan kosthold og næringsstoffer kan fremme helse og forebygge sykdom, med hovedvekt på livsstilsykdommene. Fremtidsrettet studiumMed Bachelor i Ernæring får du kompetanse til å vurdere ernæringsstatus og gi kostholdsråd, veiledning og oppfølging til både enkeltindivider og grupper i ulike livsfaser. Du vil også kunne beskrive de viktigste helseeffektene av basismatvarene i det norske kostholdet med bakgrunn i relevant forskning og vurdere trenddietter i lys av tilgjengelig vitenskapelig litteratur. Studiet vektlegger varierte arbeidsformer, hovedsakelig samarbeid og stor grad av egenaktivitet. Høyskolen Kristiania har en egen studentklinikk der du får ferdighetstrening innen kostveiledning til individer og grupper under kyndig veiledning av våre kliniske ernæringsfysiologer.   Undervisningsopplegg På Bachelor i Ernæring benyttes varierte læringsformer som er relevante for din framtidige yrkesutøvelse. Mange av disse er studentaktiviserende, det vil si at du som student er den aktive part og ikke en passiv mottaker av informasjon. Øvelser for å fremme ferdigheter innen praktisk kostveiledning til individer og grupper vektlegges gjennom studiet. Vi har en egen studentklinikk som er viktig i denne ferdighetstreningen.   Videre studier Studenter ved Høyskolen Kristiania med en fullført Bachelor i Ernæring har mulighet til å ta en toårig Master i Klinisk ernæring på Leeds Beckett University i England. Det engelske universitetet tilbyr mellom 15 og 35 masterstudieplasser per år forbeholdt studenter med Bachelor i Ernæring fra Høyskolen Kristiania.   Karrieremuligheter Studiet er praksisnært og profesjonsrettet, slik at du kan gå rett ut i jobb etter endte studier. Du vil være kvalifisert til spennende jobber innen ernæringsrådgivning, undervisnings- og opplysningsarbeid og helsefremmende og forebyggende ernæringsarbeid. Bachelor i Ernæring gir en bred ernæringsfaglig teoretisk kompetanse samt innsikt i vitenskapelige metoder og forskning. Du er derfor godt rustet til relevante masterstudier i etterkant av bachelorgraden innen for eksempel helsevitenskap, matvitenskap og samfunnsernæring. [-]
Les mer
3 år
Førskolelærerutdanningen kvalifiserer for pedagogisk arbeid med barn i barnehage og det første året i grunnskolen, i skolefritidsordninger (SFO) og med barn på tilsv... [+]
  Studiets innhold og organisering Førskolelærerutdanningen omfatter tre hoveddeler:  - Pedagogikk – 45 studiepoeng - Faglig pedagogiske emner– 105 studiepoeng - Fordypningsenhet; valgbar del – 30 studiepoeng   Pedagogikk danner grunnstammen i studiet og skal binde sammen de ulike delene i utdanningen. De faglig-pedagogiske emnene består av norsk, samfunnsfag, matematikk, kropp og natur, KRL, forming, musikk og drama. I heltidsstudiet velger studentene fordypningsfag i 3. studieår, og i deltidsstudiet velger studentene fordypningsfag i 4. studieår. Studentene kan velge en fordypning i fag, fagområder eller arbeidsformer med relevans for arbeidet i barnehagen.   Praksisopplæring i barnehage og skole utgjør en vesentlig del av studiet, og har et samlet omfang på 20 uker integrert i studieenhetene. I tillegg inneholder studiet en del samarbeidsprosjekter med praksisfeltet. Studiet er temabasert, der fagene organiserer sin undervisning på en tverrfaglig måte. Nærhet til studentene står sentralt i alt undervisningsarbeid.   Studentene organiseres hovedsakelig i seminar- og basisgrupper. Studiet bygger på varierte læringsformer, der undervisning gis i små og store grupper. Studentenes læring foregår i tilknytning til forelesning, veiledning, prosjekter, verkstedsarbeid og praksis, der både selvstudier og arbeid i basisgrupper står sentralt. IKT er et viktig verktøy/hjelpemiddel i utdanningen.   ForventningerUtdanningen stiller krav til studentene om å delta og være aktive, ta ansvar for egen læring og ansvar for hverandre. I studiet legges det opp til undervisning og studentaktivitet på ulike læringsarenaer. Enkelte av fagområdene har lagt deler av sin undervisning til arenaer utenfor vår region. Det innebærer at studenter må medregne en ekstra kostnad i forbindelse med reise og opphold.    InternasjonaliseringHøgskolen skal legge til rette for at studenter kan ta deler av utdanningen i utlandet. Studentene, både i heltids- og deltidsstudiet, har mulighet til å ta hele eller deler av fordypningsenheten i utlandet. De får også tilbud om praksisopplæring ved barnehager i utlandet Mål for studiet: KunnskapsmålStudentene skal utvikle faglig kompetanse: kunnskap om barn, barndom og pedagogisk arbeid med små barn og kunnskap om teorier og arbeidsformer innenfor og på tvers av fag. Studentene skal utvikle kunnskap og innsikt i barns utvikling og livsvilkår.   Studentene skal også utvikle didaktisk kompetanse: evne til å vurdere, planlegge og gjennomføre likeverdig opplæring for barn, og evne til å sette i verk forebyggende tiltak. Studentene skal utvikle teoretisk og praktisk kunnskap for å kunne observere og delta i barns aktiviteter.   Ferdighetsmål Studentene skal utvikle sosial kompetanse: innsikt i en helhetlig læringsforståelse, der omsorg, lek og læring er naturlige elementer. Studentene skal utvikle forståelse for betydningen av læringsmiljø preget av samspill, varme, kreativitet, glede og humor og opplevelse av mestring for alle. Studentene må ha evne til nært samarbeid mellom barnehage, hjem og andre samarbeidspartnere. Studentene skal utvikle kunnskap om og ferdigheter i ledelse, samarbeid og pedagogisk veiledning.   Studentene skal også utvikle endrings- og utviklingskompetanse: evne til å vurdere organisasjonsutvikling og samfunnsendringer som har betydning for barnehagen, til å initiere og takle endringer og til å kunne prege utviklingen i barnehagen [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
På forespørsel
Førskolelærerutdanningen er en treårig utdanning som kvalifiserer for pedagogisk arbeid i barnehage. [+]
Førskolelærerutdanningen er en treårig utdanning som kvalifiserer for pedagogisk arbeid i barnehage. Med minst 60 studiepoeng videreutdanning innrettet på undervisning på barnetrinnet får man kompetanse til å undervise på 1.- 4. klassetrinn.     Med ett års spesialpedagogisk videreutdanning kan utdanningen også kvalifisere for undervisning på 5. - 10. trinn dersom hovedoppgaven er spesialundervisning, eller dersom behovene til elevene gjør slik utdanning ønskelig.     Førskolelærerutdanningen gir kunnskap om barns utvikling og oppvekstmiljø og innsikt i og erfaring med de oppgavene førskolelærere møter i yrket. Studentene får også en god innføring i samspill mellom barn i grupper, og mellom barn og voksne.     Yrket og utdanningen er fysisk og psykisk krevende. Det er nødvendig å ha et godt faglig grunnlag fra videregående skole. I norsk kreves det at studentene behersker begge målformer. Studenter med et annet morsmål enn norsk kan på visse vilkår bli fritatt for dette kravet.     Fullført førskolelærerutdanning gir graden bachelor.     Ved Universitetet i Agder er de to første årene i førskolelærerutdanningen like for alle studentene, mens det i det siste året velges enten en breddemodell eller en linjemodell. Valget foretas i andre studieår.     Fagene i de to første årene er: pedagogikk, norsk, fysisk fostring, naturfag med miljølære, kristendoms-, religions- og livssynskunnskap (KRL), matematikk, samfunnsfag og kunstfag (forming, musikk, drama). I utdanningen er det 20 ukers praksis, hovedsakelig i barnehage.     I det siste studieåret velger studentene enten breddemodellen eller linjemodellen:     - Breddemodellen:Studentene har drama, forming og musikk (30 studiepoeng) i femte semester. I sjette semester velger de en fordypningsenhet (30 studiepoeng). Minst 50% av studentene må velge breddemodellen.     - Linjemodellen:Studentene velger enten to fordypningsenheter á 30 studiepoeng eller ett studium på 60 studiepoeng. I studieåret 2008-2009 tilbys småbarnspedagogikk og barnehageutvikling (60 studiepoeng). Avhengig av valg i studiet kan man kvalifisere seg for opptak til masterprogram i pedagogikk etter tre års førskolelærerutdanning.     Ved opptak må søkere legge fram politiattest og eventuelt bekrefte tuberkuloseundersøkelse. Det er også innført skikkethetsvurdering.   [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Studiet henvender seg til lærere og førskolelærere med utenlandsk utdanning som ønsker å kvalifisere seg for undervisning i norsk skole. [+]
Studiet henvender seg til lærere og førskolelærere med utenlandsk utdanning som ønsker å kvalifisere seg for undervisning i norsk skole, og til studenter som har tatt deler av lærerutdanning i hjemlandet og ønsker å komplettere denne.   Igangsetting av studiet forutsetter et tilstrekkelig antall søkere.Muligens tilbys også pedagogikk 2 i faglærerutdanning for tospråklige lærere. [-]
Les mer
1 semester
På forespørsel
Studiet gir en fordypning i barnelitteratur, barns språk, barnekultur og medietekster for barn. [+]
Studiet gir en fordypning i barnelitteratur, barns språk, barnekultur og medietekster for barn. For å bli gode tekstformidlere arbeider studentene med å analysere og vurdere tekster av og for barn i førskolealder og på første skoletrinn. Studiet kan inngå som den valgfrie delen av treårig førskolelærerutdanning eller være videreutdanning for ferdig utdannede førskolelærere.   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;