Alle kategorier
Du har valgt: IKT - Informasjon- og kommunikasjonsteknologi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

18 treff i IKT - Informasjon- og kommunikasjonsteknologi
 

Trondheim 19 920 kr
30 Jan
Oppgaven skal omhandle virkelighetsnære problemstillinger innenfor Informasjonsbehandling.Les mer o... [+]
Oppgaven skal omhandle virkelighetsnære problemstillinger innenfor Informasjonsbehandling.Les mer om IFUD1030 Stort IT-prosjekt i informasjonsbehandling [-]
Les mer
Trondheim 10 000 kr
11 Sep
Kurset gir en innføring i informasjons- og kunnskapsmodellering, beslutningsstøtte, spørresysteme... [+]
Kurset gir en innføring i informasjons- og kunnskapsmodellering, beslutningsstøtte, spørresystemer, kliniske retningslinjer og kvalitetsevaluering. Praksis omfatter laboratorieøvelser og programmering.Prosjektfag der praktiske ferdigheter utvikles i gruppearbeidet i samspill med forelesninger og deltakernes erfaringer fra sin helsefaglige eller tekniske bakgrunn. Læringsmål Etter å ha fullført og bestått kurs vil du ha  Kunnskaper om/innsikt i Hva klinisk beslutningsstøtte er. Hvordan systemer for klinisk beslutningsstøtte har utviklet seg. Hvilken rolle kunnskapsmodellering har i klinisk beslutningsstøtte. De tre mest brukte formene av beslutningsstøtte: imperative regler, kliniske retningslinjer og visning av relevante kasuistikker. Relasjonen mellom beslutningsstøttesystemer, søk og EPJ. Ferdigheter Modellering av informasjon og kunnskap i UML og OWL og liknende formalismer. Lage enkle regelbaserte systemer. Bruk av Protegé. Evaluere kvalitet av beslutningsstøttesystemer. Generell kompetanse Muligheter og begrensninger av kliniske beslutningsstøttesystemer Historikk og erfaringer med klinisk beslutningsstøtte. Representasjon av kliniske retningslinjer. Undervisningen veksler mellom teoretiske forelesninger og praktisk gjennomføring av et gruppeprosjekt. Gruppene settes sammen flerfaglig, slik at deltakerne kan utnytte og utfordre forskjellig erfaring og kompetanse. Det er obligatorisk deltakelse på samlingene (inntil 50% fritak kan innvilges etter søknad). Kurset kan tas som et frittstående kurs eller inngå i  masterprogrammet i helseinformatikk.Kurset arrangeres i Trondheim på NTNUs campus Øya. Første samling: 11. - 13. september 2017Andre samling: 13. - 15. november 2017 [-]
Les mer
Trondheim
31 Dec
Ultrafleksibelt nettbasert studium med påmelding hele året. Emnet handler om bruk av IKT i lær... [+]
Ultrafleksibelt nettbasert studium med påmelding hele året. Emnet handler om bruk av IKT i læringsaktiviteter. Siktemålet er å gjøre lærere i stand til konkret å ta i bruk IKT-verktøy i egen undervisning. Temaene i emnet er: Læringsdesign. Personvern og opphavsrettigheter. Summativ vurdering med digitale tester. Omvendt klasserom. PLN og PLE. Alle disse temaene settes inn i en pedagogisk kontekst med grunnleggende pedagogiske teorier som basis.Les mer om IKT i læring på denne siden.   [-]
Les mer
Trondheim
31 Dec
Ultrafleksibelt nettbasert studium med påmelding hele året. Emnet handler om bruk av IKT i lær... [+]
Ultrafleksibelt nettbasert studium med påmelding hele året. Emnet handler om bruk av IKT i læringsaktiviteter. Siktemålet er å gjøre lærere i stand til konkret å ta i bruk IKT-verktøy i egen undervisning. Temaene i emnet er: Introduksjon til IKT i læring. Bruk av LMS-systemer. Lage video med skjermopptak. Samskriving på nett. Digital vurdering. Alle disse temaene settes inn i en pedagogisk kontekst med grunnleggende pedagogiske teorier som basis.Les mer om IKT i læring på denne siden.   [-]
Les mer
2 dager 8 700 kr
Dette kurset gir en grundig gjennomgang av alle de tekniske forhold prosjekterende og utførende av fiberoptiske installasjoner må kjenne til for å levere et kostnadsef... [+]
Fiberoptiske installasjoner er blitt et viktig fagfelt å beherske. Dette skyldes økt anvendelse både hos teletjenesteleverandører og i byggets infrastruktur, (EKOM nett).   Omtale Behovet for økte overføringslengder og kapasitet medfører at bruken av singelmodusfiber også har økt markant. I tillegg er det utviklet forskrifter og standarder for bruk av fiberoptiske løsninger i byggets infrastruktur. Dette medfører nye installasjonsteknikker og økte krav til testing og dokumentasjon.   MålDette kurset gir en grundig gjennomgang av alle de tekniske forhold prosjekterende og utførende av fiberoptiske installasjoner må kjenne til for å levere et kostnadseffektivt og kvalitetsriktig løsning. Kurset gir også en innføring i prosjektering, installasjon og testing av singelmodusfiber i bredbåndsnett. Kurset gjennomføres som en kombinasjon av teoretisk undervisning og praktisk trening. Deltakeren skal etter gjennomført kurs være i stand til på et selvstendig grunnlag å planlegge, velge løsning, utføre og i driftsette en fiberoptisk installasjon.   DeltakeravgiftDeltakeravgiften inkluderer kursmateriell.Reise og oppholdsutgifter kommer i tillegg, jf. nedenfor   OvernattingDeltakerne på ordne med overnatting selv   [-]
Les mer
2 dager 8 800 kr
Konferansen arrangeres hvert 2. år, og har etablert seg som det viktigste møtestedet for alle som jobber innen fiberoptikk. [+]
Seminaret vil ta opp bruk av fiberoptikk innen forskjellige anvendelsesområder. Det legges vekt på å gi bilde av status og planer for bruk av fiberoptisk teknologi i Norge.   [-]
Les mer
Trondheim 4 980 kr
29 Aug
IT sett i forhold til samfunn, etikk og grønt miljø. De brede sammenhengene teknologien er en del ... [+]
IT sett i forhold til samfunn, etikk og grønt miljø. De brede sammenhengene teknologien er en del av gjennom diskusjon rundt grunnleggende teori, lover og statlig regelverk. Hvordan sosiale og samfunnsmessige forhold påvirker, og blir påvirket av, trekk ved utvikling og bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Selvstendig analyse og bevisstgjøring om overforenklede forklaringsmodeller.Les mer om IFUD1124 IT, miljø og samfunn [-]
Les mer
Trondheim
31 Dec
Ultrafleksibelt nettbasert studium med påmelding hele året. Emnet handler om bruk av IKT i lær... [+]
Ultrafleksibelt nettbasert studium med påmelding hele året. Emnet handler om bruk av IKT i læringsaktiviteter. Siktemålet er å gjøre lærere i stand til konkret å ta i bruk IKT-verktøy i egen undervisning. Temaene i emnet er: Læringsteorier. Bruk av åpent innhold. Formativ vurdering med digitale tester. Pedagogisk bruk av video. Bruk av Web 2.0-verktøy for å fornye egen undervisning. Alle disse temaene settes inn i en pedagogisk kontekst med grunnleggende pedagogiske teorier som basis.Les mer om IKT i læring på denne siden.   [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til informasjonsteknologi, datamaskinens virkemåte og oppbygning, det binære tallsystemet, programvare og operativsystemer, lokale nettverk og virtualiseri... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Større eller mindre øvinger tilsvarende 10 øvinger hvor 7 må være godkjent før endelig karakter settes. Personlig veileder: ja Vurderingsform: 3-timers skriftlig eksamen. Ansvarlig: Atle Nes Eksamensdato: 02.12.13 / 05.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende samlede læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan beskrive datamaskinens grunnleggende oppbygning og virkemåte- kan forklare operativsystemets grunnleggende funksjoner og roller- kan forklare den grunnleggende virkemåten til lokale nettverk og internett- kjenner til begrepene virtualisering og cloud computing- kan forklare hvordan grafikk og multimedia behandles av datamaskinen- kjenner til nyttige samarbeidsverktøy og sentrale sosiale medier- kjenner til bruk av IT i e-handel og organisasjoner- forstår viktigheten av å følge standarder FERDIGHETER:Kandidaten:- kan opptre på nett i henhold til regler for personvern, lovverk og etiske retningslinjer- kan velge egnede samarbeidsverktøy til å løse oppgaver i fellesskap med andre- kan merke egenprodusert materiale med egnet lisens- kan sikre sin egen datamaskin og datanettverk mot angrep og uhell GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- får en grunnleggende forståelse av hvordan informasjonsteknologi benyttes i ulike sammenhenger i samfunnet Innhold:Introduksjon til informasjonsteknologi, datamaskinens virkemåte og oppbygning, det binære tallsystemet, programvare og operativsystemer, lokale nettverk og virtualisering, internett og cloud computing, samarbeidsverktøy og sosiale media, standarder og lisenser, grafikk og multimedia, datasikkerhet og e-handel, jus og etikk, informasjonsforvaltning i organisasjoner.Les mer om faget herDemo: Her er en introduksjonsvideo for faget Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag IT-introduksjon 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Standardisering og lagdelt kommunikasjon. Protokoller på applikasjonslag, transportlag, nettverkslag, lenkelag og overføringsteknologi på fysisk lag. Om nettverksstruk... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Generell bruk av datamaskin, e-post og web. Innleveringer: 8 av 12 øvinger er obligatoriske. Vurderingsform: Det utføres en teoretisk (skriftlig) 3 timers eksamen som teller 100 %. Ansvarlig: Helge Hafting Eksamensdato: 18.12.13 / 27.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende samlede læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan redegjøre for prinsipper i pakkesvitsjet og lagdelt datakommunikasjon- kan redegjøre for virkemåten til protokoller på applikasjon-, transport-, nettverk og lenkelag- kan redegjøre for nettverksstrukturer, utstyr og overføringsteknologi FERDIGHETER:Kandidaten:- kan bruke Wireshark til å analysere datapakker- kan bruke verktøyene Ping og Traceroute GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan kommunisere om nettverksprotokoller og nettverksløsninger Innhold:Standardisering og lagdelt kommunikasjon. Protokoller på applikasjonslag, transportlag, nettverkslag, lenkelag og overføringsteknologi på fysisk lag. Om nettverksstrukturer og virkemåten til nettverkskomponenter.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Datakommunikasjon 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.   [-]
Les mer
2 dager 9 800 kr
Radiolinje planleggingskurs gir en innføring i bruk av radiolinjer. [+]
Ved fullført kurs vil deltakeren kunne utføre radiolinjeberegninger og forestå mekanismene som må tas hensyn til for å få en velfungerende forbindelse. Kunnskap om radiolinjenes muligheter og begrensninger er viktig for å kunne designe kosteffektive nettverk. Radiolinje brukes i dag både til stamnett, regionalnett, mobilnett og bredbåndsnett.   [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Eksterne og interne trusler mot informasjonssikkerheten, sikre tjenester, beredskapsplaner, rutiner for drift og forvaltning av IT-systemer og tjenester, anskaffelsespros... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Øvinger: 7 av 10 må være godkjent.  Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell, 3 timer,  Ansvarlig: Bjørn Klefstad Eksamensdato: 06.12.13 / 09.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- redegjøre for rammefaktorer og rutiner knyttet til drift og vedlikehold av IT-systemer- liste opp ressurser vi kan bruke knyttet til drift og vedlikehold av IT-systemer- forklare en generell prosedyre for innkjøp av IT-utstyr og IT-tjenester- redegjøre for ulike sikringstiltak for å beskytte våre datasystemer mot eksterne og interne trusler FERDIGHETER:Kandidaten kan:- kommunisere med og forstå brukernes behov knyttet til bruken av IKT-tjenester- kartlegge det generelle trusselbildet for en IKT-bedrift- gjennomføre en risikoanalyse på et generelt grunnlag basert på en standard fremgangsmåte og prioritere og innføre relevante tiltak for å redusere risikoverdien for kartlagte trusler GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan formidle fagstoff både skriftlig og muntlig- kan søke etter og anvende relevant fagstoff for å belyse en gitt problemstilling Innhold:Eksterne og interne trusler mot informasjonssikkerheten, sikre tjenester, beredskapsplaner, rutiner for drift og forvaltning av IT-systemer og tjenester, anskaffelsesprosedyrerLes mer om faget herDemo: Her er en introduksjonsvideo for faget   Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Systemforvaltning 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 9 960 kr
På forespørsel
Pedagogisk og effektiv bruk av læringsplattform (LMS). Vurdering med spesielt fokus på digitale tester. Hvordan lage gode spørsmål. Formativt og summativt bruk av tes... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 10.0 Forutsetninger: Det er en fordel med en viss forståelse for (og gjerne praksis med) pedagogikk/undervisning Innleveringer: 5 større øvingsoppgaver skal være godkjent. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Faget vurderes til bestått/ikke bestått basert på 5 innleverte øvingsoppgaver. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan redegjøre for hvordan IKT kan påvirke undervisningssituasjonen- kjenner til hva et LMS er og hvordan det kan brukes pedagogisk- kan redegjøre for hvordan digitale tester kan brukes i vurdering, både formativt og summativt- kan utforme gode digitale tester med spørsmål av høy faglig og konstruksjonsteknisk kvalitet- kan analysere kvaliteten på en digital test- kan planlegge IKT-baserte læringsaktiviteter som setter studenten i sentrum- kan planlegge, utvikle og gjennomføre et helhetlig undervisningsopplegg som gjør bruk av IKT FERDIGHETER:Kandidaten:- kan skrive en blogg over tid og bruke den til refleksjon om egen undervisningspraksis- kan kommentere andres blogger- kan lage digitale tester med et variert spekter av spørsmålstyper og kan bruke bilder, lyd og video som stimuli i spørsmål- behersker avansert funksjonalitet i et testverktøy og kan utnytte dette kreativt til å skape nye læringssituasjoner- behersker ulike Web 2.0-baserte verktøy og tjenester- kan produsere små faglige videosnutter og inkludere på en blogg GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- er bevisst på bruk av IKT i både planleggingsfasen, læringsaktiviteter, vurdering og etterarbeid- er bevisst på forholdet mellom vurdering, læringsmål og læringsaktiviteter- kan sette digitale tester inn i en større pedagogisk og didaktisk sammenheng- kan forvalte digitale tester og spørsmål over tid og tilrettelegge for gjenbruk- kan beskrive og formidle gode undervisningsopplegg til andre med ulike digitale medier- kan sette teknologi og IKT inn i en pedagogisk og didaktisk sammenheng og knytte opp til anerkjente teorier og modeller- er bevisst på hvordan innføring av IKT og ny teknologi kan føre til endringer for læring, vurdering og undervisningspraksis- er klar over etiske forhold ved bruk av IKT i læring Innhold:Pedagogisk og effektiv bruk av læringsplattform (LMS). Vurdering med spesielt fokus på digitale tester. Hvordan lage gode spørsmål. Formativt og summativt bruk av tester. Bruk av Web 2.0 i undervisningen. Produksjon og gjenbruk av digitale læringsressurser. Videoproduksjon.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag IKT i læring 9960,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
120 timer 18 000 kr
Er du bedriftens dataguru, men mangler dokumentasjon på din kompetanse? Da er vårt teorikurs til fagbrevet i IKT-servicefag kanskje noe for deg? [+]
Fagbrev IKT-servicefag Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev. Yrkestittel er IKT-servicemedarbeider. Hovedområder Systemdrift og systemovervåking Hovedområdet omfatter systemdrift i henhold til avtaler om leveranse av IKT-tjenester og gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet. Oppsett av arbeidsplass og gjennomføring av systemendringer i tråd med gjeldende regelverk inngår i hovedområdet. Videre omfatter hovedområdet feilhåndtering, kvalitetsarbeid og overvåking av systemdrift. Bruker- og driftsstøtte Hovedområdet omfatter service i bruker- og driftsstøtte i samsvar med gjeldende regelverk for personvern og virksomhetens etiske retningslinjer. Videre inngår kommunikasjon på norsk og engelsk med brukere, leverandører og fagpersonell gjennom ulike medier. Lokalisering av feil, utarbeidelse av brukerveiledninger og instrukser, gjennomføring av opplæring og veiledning i bruk av virksomhetens IKT-tjenester inngår i hovedområdet. Tjenesteutvikling Hovedområdet omfatter kartlegging av virksomhetens organisering og produksjon og hvordan bruk av IKT kan effektivisere arbeidsprosesser og bidra til å utvikle virksomheten. Videre dreier det seg om å avdekke behov, avstemme forventninger og stille krav i avtaler om leveranse av IKT-tjenester. Kost/nytte-vurdering ved bruk av IKT er en del av hovedområdet. Eksamen:Privatisteksamen i desember 2015. Finansiering: Du kan søke Sør-Trøndelag fylkeskommune om dekning av kursavgiften dersom du er 25 år eller eldre og ikke har fullført 3 år videregående skole eller har tatt fagbrev. Ta kontakt med oss for å nærmere informasjon.  Dersom du er medlem i en fagforening vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. En del fagforeninger gir stipend gjennom LOs Utdanningsfond Stipendsatsen for fagbrevutdanning hos LOs utdanningsfond er for tiden kr. 10.500. Har du ikke rettigheter i LOs utdanningsfond har også Fagforbundet ogHandel og kontor egne stipendordninger. Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon. Vi hjelper gjerne med søknaden. [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Studiet gir kompetanse i alt frå bruker- og organisasjonsmessige vurderingar til spesifisering, utforming og implementering av programsystem. [+]
Bachelorprogrammet i IKT kombinerer matematisk-naturvitskaplege informatikkfag med samfunnsvitskaplege IKT-fag og gir ein moderne, tverrfagleg IKT-kompetanse som er spesielt tilpassa behova i næringslivet og forvaltinga. Studiet gir kompetanse i alt frå bruker- og organisasjonsmessige vurderingar til spesifisering, utforming og implementering av programsystem. Du vil få erfaring med moderne systemutviklingsmetodar og programmeringsverktøy gjennom praktisk øving og prosjektoppgåver. Oppbygging Det første semesteret i bachelorprogrammet tek du 30 studiepoeng med innføringsemne. Du må ta grunnkurs i informasjonsvitskap (INFO100), grunnkurs i programmering (programmering 1) (INF100) og ex.phil. Vidare inneheld programmet 95 studiepoeng med spesialisering i IKT-faglege emne. Studiet består av emne i informasjonsvitskap og informatikk. 55 studiepoeng er valfrie emne. Følgjande emne inngår i bachelorprogrammet: Grunnkurs i programmering (programmering 1) Grunnkurs i informasjonsvitskap Vidaregåande programmering (programmering 2) Algoritmar, datastrukturar og programmering Datamaskiner og operativsystem Brukargrensesnitt Datanett Prosjekt i systemutvikling Innføring i databasehandsaming Informasjonssystem Diskrete strukturar Du kan velje inntil 55 studiepoeng fritt frå andre fag. Dette kan vere studium frå utanlandske universitet, emne frå andre fag eller fleire emne frå informatikk eller informasjonsvitskap. Bachelorprogrammet i IKT kan da sjå slik ut: 1. s Grunnkurs i programmering (programmering 1) (10 sp) Grunnkurs i informasjons-vitskap (10 sp) Ex.phil. (10 sp) 2. s Vidaregåande programmering (programmering 2) (10 sp) Diskrete strukturar (10 sp) Informasjonssystem (10 sp) 3. s Algoritmar, datastrukturar og programmering (10 sp) Innføring i databasehandsaming (10 sp) Prosjekt i systemutvikling (10 sp) 4. s Datamaskiner og operativsystem (10 sp) Datanett (10 sp) Funksjonell webdesign (10 sp) s = semester, sp = studiepoeng Utveksling Det finst i dag mange alternativ for deg som ønskjer å ta delar av utdanninga di i eit anna land. Universitetet i Bergen har samarbeidsavtaler med universitet, institusjonar og organisasjonar over heile verda. På bachelorprogrammet i IKT vil du få tilbod om utanlandsopphald som kan bli ein integrert del av graden. Delstudium i utlandet er lagt til det tredje semesteret i programmet. Yrkesvegar Studiet kvalifiserer for arbeid i IKT-bransjen, f.eks. med utvikling og drift i IKT-avdelingane i private og offentlige verksemder. Aktuelle arbeidsoppgåver er utvikling, programmering og evaluering av nye informasjonssystem, opplæring og brukarstøtte, vedlikehald av eksisterande system, utvikling av ny teknologi samt planlegging og oppfølging av korleis ei verksemd best kan utnytte IKT. Studiet kan også byggjast ut med eit masterstudium og kvalifisere for forsking og undervisning i universitets- og høgskolesektoren. Vidare studium Bachelorprogrammet kvalifiserer for opptak til masterprogramma i informasjonsvitskap og informatikk. Masterprogrammet er eit toårig fordjupingsstudium som skal styrkje analytiske evner og metodisk kompetanse. Det blir lagt stor vekt på eigeninnsats i form av skriftleg arbeid, oppgåveskriving og aktiv deltaking i undervisninga. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;