Pedagogikk
Spesialpedagogikk
Du har valgt: Lese- og skrivevansker
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettstudier 2 timer
Hva vil det si å ha lese- og skrivevansker, og andre språkvansker? Hvordan arter vanskene seg og hvordan kan de behjelpes? [+]
I dette nettkurset ser vi på noen muligheter for å behjelpe lese- og skriveutfordringer. Hvordan kan man jobbe med lite produktive unnvikelsesstrategier og hjelpe eleven med å strukturere arbeidet i hensiktsmessig rekkefølge for å få framgang i anstrengelsene sine?  Digitale hjelpemidler kan forkorte distansen fra tanke til skriftspråk, som ofte er det uoverstigelige gapet for mange elever som sliter. De mangler ikke gode tanker og refleksjoner, men evne til å omsette tankene sine til gode skriftspråklige tekster.  Kursinnhold Relevans og valg av tekster Begrepslæring med digitale hjelpemidler Strategier for skriving i yrkesfagklasser Strategier for lesing i yrkesfagklasser: sakprosa, lyrikk, epikk mm. Muntlige gruppeaktiviteter Relevans og valg av tekster Digital skriveinstruksjon for elever med skrivevansker i applikasjoner som Teams Kursholder Torleif Sleveland er «lektor med fagbrev».Han har vært fagkoordinator i engelsk for FYR (Fellesfag, yrkesretting og relevans) i Rogaland (2011-2017). Han har undervisningserfaring fra videregående skole og for tiden underviser han norsk og engelsk for yrkesfagelever og spes.ped. for elever med skriftspråklige vansker ved Godalen vgs. i Stavanger. Han har fagbrev som maskinarbeider, Master og Bachelor fra USA i litteratur og filosofi og Master i spes.ped. fra Lesesenteret, Universitet i Stavanger.    [-]
Les mer
3 timer 990 kr
Hvorfor leser ikke gutter like mye som jenter? [+]
Vi vet at gutter leser mindre enn før, og at de leser lite skjønnlitteratur. Allerede i 2008 skrev Lesesenteret, basert på sin undersøkelse om gutter og lesing fra 2004, at de så tendenser til at gutter forholder seg til lesing som aktivitet, at de leser ut fra et nytteperspektiv og at skolen ser ut til å være en viktig arena for lesestimulering. Vi vet også at lesing er viktig for dem som skal ta høyere utdanning. Om ikke gutter leser skjønnlitteratur og sakprosa, vil de naturlig nok streve med å siden skulle lese fag.  Kursinnhold Hvordan kan vi stimulere gutter til å lese mer, både skjønnlitterært og sakprosa? Hvilken rolle har skolen? Hvordan kan læreren bidra til økt leseglede og leselyst, også blant guttene på mellomtrinnet? Konkrete forfatter- og titteltips Kursholder Steffen R. M. Sørum debuterte som forfatter i 2000 med romanen «Du elsker meg». Han har siden gitt ut en rekke bøker for barn, ungdom og voksne. Han var forlagsredaktør for barne- og ungdomslitteratur hos Cappelen Damm i 16 år og er i dag ansatt som faglig leder av forfatterutdanningen hos Norsk Barnebokinstitutt. Steffen har skrevet flere artikler og kronikker om gutter og lesing. I 2016 mottok han Kulturdepartementets pris for beste fagbok, med boken «Skriv genialt» som handler om å skrive. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.