Nullstill
Filter
Ferdig

-

Sola 2 dager 9 300 kr
10 Jan
Conference focusing on ispection as an important and strategic element in maintaining an acceptable safety level and to secure reliable and economical production. [+]
I samarbeid med Norsk Forening for Vedlikehold som også er faglig ansvarlig.   This conference is focusing on ispection as an important and strategic element in maintaining an acceptable safety level and to secure reliable and economical production This year conferance will focus on: Digitalization Corrosion Under Isulation (CUI) Inspection and inspection techniques   Effective and right inspection requires knowledge about methodology and equipment in addition to implementation of effective working processes. Training and competence in all levels of the organization are the two main elements to secure quality in planning, execution and evaluation of findings from an inspection.The objectives for the seminar are: Be a forum for exchange of experience and knowledge  Show the importance of inspection as a integrated part of the total operation and maintenance activities Update to the industry about new  standards,methods and equipment introduced into the marked Strategic Inspection Management is the preferred meeting place to establish and maintain an industrial network for further develop and improve all inspection related activities in the industry.   Technical organizer: Quality Norway AS. [-]
Les mer
Test test [+]
Test test [-]
Les mer
3 dager 5 150 kr
G11 stropp og anhuker. Grunnopplæring i sikker bruk av løfteredskap til kranførere, anhukere / stroppere og signalgivere. [+]
Kursinnhold: Modul 1.1 (SAK – Sikkerhet, ansvar og kontroll) – 8 timer (1 dag) Innledning Lover og forskrifter Arbeidsmiljø, ansvar og konsekvenser Ytre miljø Sikkerhetsbestemmelser for bruk av arbeidsutstyr Farlig gods, merking og håndtering Skriftlig teoretisk prøve Modul 2.3 – 16 timer (2 dager) Innledning Løfteredskap Løfteredskapstabeller Signaler og tegn Øvingsoppgaver Praktisk bruk av løfteredskap Skriftlig teoretisk prøve Gjennomføring:Bestått teoretisk prøve kvalifiserer til kompetansebevis på klasse G11 stropp og anhuker. [-]
Les mer
1 dag 2 850 kr
Farlig småverktøy Kurs og opplæringen i farlig småverktøy skal gi kursdeltaker/ bruker en grunnleggende innføring i sikker bruk av farlig småverktøy. [+]
Opplæringen er gitt i henhold til Forskrift om utførelse av arbeid § 10-2. Krav om dokumentert sikkerhetsopplæring ved bruk av arbeidsutstyr. Eksempler på farlig småverktøy kan være diverse håndholdte verktøy som; boltepistol, kappsag, spikerpistol, vinkelkutter osv. Kursets innhold: •          Lover og forskrifter•          Oppbygging og bruksegenskaper•          Bruk og vedlikehold•          Kartlegging av farer og risikovurdering•          Bruk av egnet verneutstyr Gjennomføring:Kurset gjennomføres med en teoretisk del.Gjennomført kurs kvalifiserer for kursbevis og utstedt kompetansebevis. [-]
Les mer
1 dag 2 250 kr
Kurset er gjennomført i regi av Norsk Brannvernforening, og etter lov om krav og opplæring i forsikringsselskapenes sikkerhetsforskrift for varme arbeider, forankret i Lo... [+]
Det er et intervall på 5 år mellom hver gang sertifikatet skal fornyes. Kandidaten må da ta hele kurset på nytt. Sertifikatet fra Danmark, Finland og Sverige er gyldig for bruk i Norge.   Kursinnhold: •          Sertifiseringsordningen for brannvern ved utførelse av varme arbeider•          Gjeldende regelverk•          Brann- og slukketeori•          Risiko av utførelse av varme arbeider•          Praktisk slukking•          Avsluttende teoretisk prøve   Gjennomføring:Gjennomført kurs kvalifiserer til utstedt sertifikat fra Norsk Brannvernforening i varme arbeider. [-]
Les mer
1 dag 2 250 kr
Varme arbeider Kurset er gjennomført i regi av Norsk Brannvernforening, og etter lov om krav og opplæring i forsikringsselskapenes sikkerhetsforskrift for varme arbeider,... [+]
Det er et intervall på 5 år mellom hver gang sertifikatet skal fornyes. Kandidaten må da ta hele kurset på nytt. Sertifikatet fra Danmark, Finland og Sverige er gyldig for bruk i Norge. Kursinnhold: •          Sertifiseringsordningen for brannvern ved utførelse av varme                  arbeider•          Gjeldende regelverk•          Brann- og slukketeori•          Risiko av utførelse av varme arbeider•          Praktisk slukking•          Avsluttende teoretisk prøve Gjennomføring:Gjennomført kurs kvalifiserer til utstedt sertifikat fra Norsk Brannvernforening i varme arbeider. [-]
Les mer
4 timer
Førstehjelpskurs i grunnleggende livredning Førstehjelpskurs i grunnleggende livredning, inkludert hjerte og lungeredning. [+]
Det vil bli fokusert på relevante risikofaktorer innen aktuell yrkesgruppe. Kurset gir deg også en innføring i bruk av hjertestarter.   Kursinnhold: ·       Akutt førstehjelp ·       Varsling av ulykke ·       Aktuelle risikofaktorer ·       Forebygging av ulykker ·       Praktiske øvelser hjerte og lungeredning ·       Praktisk innføring i bruk av hjertestarter Gjennomføring:Gjennomført kurs kvalifiserer til diplom/ kursbevis for gjennomført kurs i førstehjelp og grunnleggende livredning. [-]
Les mer
1 dag 2 150 kr
Grunnleggende fallsikring Kurs i grunnleggende fallsikring. Opplæringen er rettet mot de som arbeider i høyden, med fokus på bruk av fallsikringsutstyr som personlig vern... [+]
Kursets innhold: •          Lover og regler•          Bruk og valg av riktig fallsikringsutstyr•          Fallteori•          Forankringsmetoder•          Kartlegging av farer og risikovurdering•          Brukerkontroll og vedlikehold av utstyr•          Avsluttende teoretisk prøve Gjennomføring:Kurset gjennomføres med en teoretisk del og en avsluttende teoretisk prøve. Gjennomført kurs kvalifiserer for kursbevis og utstedt kompetansebevis. [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 1 031 kr
Alle med ansvar for lekeplasser, som kommuner, velforeninger, borettslag eller private eiere, er levende opptatt av sikkerhet. Den som står for den daglige driften, som r... [+]
Alle med ansvar for lekeplasser, som kommuner, velforeninger, borettslag eller private eiere, er levende opptatt av sikkerhet. Den som står for den daglige driften, som rektor, styrer, vaktmester og annet personale, føler ansvar for at barna skal kunne leke sammen under stimulerende og sikre forhold. DELTEMAER 1. VÅR FELLES UTFORDRING Trygg lek på norske lekeplasser 2. VÅR FELLES UTFORDRING Trygg lek på norske lekeplasser (Fortsetter...) 3. BARN OG LEK 4. BARN OG LEK (Fortsetter...) 5. LEKENS FUNKSJON 6. LEKENS FUNKSJON (Fortsetter...) 7. HVOR LEKER BARN 8. NATUREN SOM LEKEGRIND 9. BARN OG ULYKKER 10. BARN OG ULYKKER (Fortsetter...) 11. SKOLEULYKKER 12. STORE KOSTNADER 13. ULYKKER PÅ LEKEPLASSEN 14. HVORFOR SKJER ULYKKENE? 15. ULYKKER I LEKEAPPARATER 16. FALLULYKKER 17. KAN VI FOREBYGGE ULYKKER 18. HVORDAN FOREBYGGE BARNEULYKKENE 19. Ulykkesbildet 20. Hvem har ansvaret? 21. Lover, regler og forskrifter 22. Plan- og bygningsloven 23. Lov om kontroll med produkter og forbrukstjenester 24. Lov om kontroll med produkter og forbrukstjenester (Fortsetter...) 25. Lov om produktansvar 26. Kommunehelseloven 27. Hvor bør lekeplassen ligge? 28. Vær og vind - Terreng 29. Vegetasjon 30. Planleggingstips! 31. Krav til lekeplassutstyr 32. Konstruksjon 33. Fallsikring - Åpninger 34. Vinkler 35. Materialer 36. Materialer (Fortsetter...) 37. Underlag 38. Underlag (Fortsetter...) 39. Sikkerhetssoner 40. Spesielle krav 41. Huske 42. Huske (Fortsetter...) 43. Vipper 44. Refleksjonsoppgave 1 45. Krav til forvaltning, drift og vedlikehold av lekeplasser 46. Krav til forvaltning, drift og vedlikehold av lekeplasser (Fortsetter...) 47. Generelle sikkerhetstiltak 48. Dokumentasjon 49. Ulykker 50. Ettersyn 51. Elementer som må vurderes 52. For å forhindre ulykker bør det foretas en direkte kontroll... 53. "Huskeliste" 54. "Huskeliste" (Fortsetter...) 55. "Huskeliste" (Fortsetter...) 56. Ettersyn av lekeplassutstyr - Rutinemessig visuelt ettersyn 57. Ettersyn av lekeplassutstyr - Lekehus og klatrestativ 58. Ettersyn av lekeplassutstyr - Husker 59. Rutinemessig visuelt ettersyn - Rutsjebaner og sklier 60. Rutinemessig visuelt ettersyn - Vippeutstyr, fjærleker og dumphusker 61. Rutinemessig visuelt ettersyn - Idrettsmateriell benyttet som lekeplassutstyr 62. Rutinemessig visuelt ettersyn - Barn under 36 mnd. 63. Funksjonsettersyn 64. Funksjonsettersyn - Lekehus og klatrestativ 65. Funksjonsettersyn - Husker 66. Funksjonsettersyn - Husker (Fortsetter...) 67. Funksjonsettersyn - Rutsjebaner og sklier 68. Funksjonsettersyn - Vippeutstyr. fjærleker og dumphusker 69. Funksjonsettersyn - Vippeutstyr. fjærleker og dumphusker (Fortsetter...) 70. Funksjonsettersyn - Idrettsmateriell benyttet som lekeplassutstyr 71. Årlig hovedettersyn 72. Refleksjonsoppgave 2 73. Vedlikeholdsprogram - Rutinemessig vedlikehold (Del 1) 74. Vedlikeholdsprogram - Rutinemessig vedlikehold (Del 2) 75. Vedlikeholdsprogram - Rutinemessig vedlikehold (Del 3) 76. Korrigerende vedlikehold 77. 7 smarte tips! [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
20 Oct
Å la være å lete etter «det rette svaret» er en utfordring for mange elever. I en tid med stadig raskere og større endringer er kompetanse om innovasjon og entreprenørska... [+]
Ingen vet hva fremtidens yrker er, men vi vet at fremtiden trenger mennesker som er kreative og skapende. Målet er å inspirere unge til å tenke nytt og til å skape verdier. Entreprenørskap er en spennende metode skolen kan bruke for å oppnå det.I de nye læreplanene legges det vekt på mer tverrfaglig læring og på læring gjennom skapende virksomhet. Innovasjon og nyskaping er viktige fagområder, og på dette kursert vil du få innføring i hvordan du kan bruke elevbedrift som undervisningsmetode. Kursholder bruker Ungt Entreprenørskap sine programmer som teorigrunnlag. Ungt Entreprenørskap er en ideell, landsomfattende organisasjon som sammen med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.I løpet av denne kursdagen vil du få konkrete øvelser som kan hjelpe deg med å starte opp bedrift med elevene dine. Kurset har både en teoretisk og en praktisk del.Kursinnhold Hvordan organisere entreprenørskap? Praktiske eksempler og forslag til fremdriftsplan Kreative øvelser Hvordan skape et godt team med ulike utfordringer? Hvordan videreutvikle nysgjerrighet og evne til initiativ? Bærekraft som tverrfaglig tema Hvordan gjennomføre det på din skole? Erfaringsdeling og praktiske tips, råd og ideer Kursholder Leikny Astrup Hinkel er faglærer i kunst og håndverk, og har lang undervisningserfaring fra ungdomsskolen. Hun er også utdannet dramalærer og har bakgrunn fra teater og improvisasjon. Leikny har videreutdanning som veileder, og er praksislærer for faglærerstudenter fra Oslo Met. Leikny samarbeider med Ungt Entreprenørskap, og underviser i dette som fag, og ble i 2016 kåret til «årets entreprenørskapslærer». Hun er aktiv i skoleutvikling, og har blant annet vært ressurslærer for regning i alle fag. Leikny sitter i Udirs nettverksgruppe for å videreutvikle den nye læreplanen i Kunst og håndverk. [-]
Les mer
Oslo 1 dag 6 600 kr
18 Nov
This course deals with the challenges of reaching a common understanding of specifications and expectations where there is a high content of complex work. It addresses th... [+]
This ALL Specifications course takes students through the basics of producing useful specifications. This includes using advanced narrative techniques to achieve common understanding and high recall factor of facts. A balance between structure and flexibility has to be constantly upheld. The course also gives a number of different workflows that can be deployed to secure a solid common understanding.   Content Basic specification theory – How can the wishes and requirements of stakeholders be transmitted to team members that will do the work?- The case for using narratives for specification. User Stories and their practical use. Start with the “why”.- Reaching common understanding, the importance of verbal communication in this process.- Adding acceptance criteria, detailed scenarios.- Relevant metadata – Specifications carry extra information to help determine prioritization and course of action. Discussion of what is relevant.- A tactile exercise to try specifying a delivery. Workflows – Specifications need to be thoroughly formulated, refined and reviewed from different perspectives.- A number of model workflows are presented and discussed to give students a selection to choose from. Decomposition of specifications – Specifications have to be broken down into manageable sizes so that implementation can be reasonably understood and estimated.- The Story Map as the backbone of understanding and aggregation of metrics.- Different patterns for decomposition.- Minimal user value quality (marketable feature). Estimation at large – Predictability is always a desired quality. Different methods for estimation of different things.- Estimation Poker, Magic Estimation, Buy a feature, keeping the references for estimation realistic.- Uncertainty, impact estimation, cost of delay.- Complexity estimation, special specifications for experiments and investigations.- Kano analysis, desirability of qualities. Visualize and understand – Different ways to illustrate a solution and focus on common understanding.- Backlog in varying detail, Story map in detail. Storyboarding. Impact mapping.- Building a high level roadmap to focus everybody.- State event pattern, ways to illustrate.- Workflow for preparing specifications for action. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
16 Oct
Fra "Robinson Crusoe" og "Den afrikanske farm" til "Tante Ulrikkes vei". [+]
Fagfornyelsen for norsk legger vekt på at elevene skal få estetiske opplevelser, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Tekstene de leser kan knyttes både til kulturhistorisk kontekst og elevenes egen samtid. Elevene skal gis innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i Norge. For engelskfaget gjelder det å oppøve en utforskende tilnærming til andre språk, samfunn, levesett, tenkemåter, kommunikasjonsformer og kulturelle uttrykksformer som åpner for nye perspektiver på verden og oss selv.  Men hvordan gjør man det? Dette kurset tar utgangpunkt i norsk og oversatt litteratur, og viser hvordan eldre og nyere litteratur gir innganger nettopp til å stille spørsmål til sin egen plass i en større verden, og i et Norge som er grunnleggende preget av mangfold. Litterære eksempler hentes både fra den skandinaviske litteraturen, fra Karen Blixen, Ivo de Figueiredo og Zeshan Shakar, og fra oversatt litteratur, som Robinson Crusoe, Meursault-saken og Vide Sargasso. Det er et poeng i kurset å vise hvordan skjønnlitteraturen gir perspektiver på identitet, kanon og migrasjon, som kan brukes i undervisning. Gjennom kursdagen diskuterer vi emner som litteraturens behandling av nasjonal identitet og rasisme, kulturarv og kulturkræsj, kjønn og klimakrise.  Kurset gir også en grunnleggende oversikt i teoriretninger som postkolonialisme og økokritikk. Kursholder Tonje Vold er førsteamanuensis i litteratur- og kulturformidling ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag ved OsloMet, og har undervist i norsk og oversatt samtidslitteratur i en årrekke. Hun har skrevet boka «Å lese verden. Fra imperieblikk og postkolonialisme til verdenslitteratur og økokritikk» (2019), og arbeider med afrikansk litteratur, norsk samtidslitteratur, etiske spørsmål i litteraturen, litteratur og etikk og litteratursosiologi. [-]
Les mer
Hamar 10 timer 2 000 kr
14 Nov
Vil du lære å stille ut hund eller bli enda bedre? [+]
På kurset skal vi jobbe med: * oppstilling og fremvisning av hund* bruk av forsterkere og hjelpemidler* bevegelse og ringtrening* Håndtering og tempo i forhold til opprinnelse og bruksområde for den enkelte rase* øvelser for bedre tannvisning, bordtrening, håndtering,                     forstyrrelseshåndtering, passering og føring i ringen.* teori   Hunden bør være 6 mnd, eller handler bør ha stilt hund før.  Dato: 14.-15.novemberkl: 10:00-15:00sted: Hamar HundeskolePris: 2000,-Instruktør: Anita Menkerud     Hamar Hundeskole er et kompetansesenter for trening, opplæring og utdanning av hundefører og hundene deres. Vi tilbyr organiserte aktiviteter i form av nettbaserte kurs, kurs med oppmøte, treningsgrupper, privat undervisning og drop-in treninger, både i helger og på ukedager. Aktivitetene våre ledes av kompetente instruktører med formell utdanning og personlig erfaring innen de fagfelt de underviser i. Det er også mulig å leie lokaler og områder hos oss til egentrening, kurs med eksterne instruktører eller til mindre treningsgrupper. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.