Nullstill
Filter
Ferdig

-

1 dag 7 500 kr
Lær ulike teknikker for å avgrense og strukturere et beslutningsproblem. Bli god til å identifisere alle vesentlige elementer tidlig for å maksimere verdiskapning. [+]
Start beslutningsanalysen fra den rette angrepsvinkelen   Bli en pådriver for å lage gode beslutningsunderlag ved å sikre at beslutningsproblemet er godt forstått av alle prosjektmedlemmer identifisere viktige beslutninger og relevante risiki og usikkerheter så tidlig som mulig enes om hvilke beslutninger som er mest kritiske og hvilke som kan tas senere forvandle resultatene fra avgrensningsøvelsen til alternative strategier avdekke usikkerhet og identifisere reelle valg som bidrar til ytterligere verdiskapning visualisere en innledende problemstruktur, forenkle tankeprosesser og beregne resultater bruke foreløpige resultater for å gi større innsikt i beslutningsproblemet analysere nye spørsmål og problemer gjennom en iterativ prosess presentere og kommunisere beslutningsalternativer, de viktigste verdidriverne, risiki og anbefalinger   Forelesere Mer enn 35 års samlet erfaring innenfor fagfeltet beslutningsanalyse     Hva sier kundene våre "Alle snakker om å definere et rammeverk. Dette er det første kurset jeg har deltatt på hvor jeg faktisk lærte teknikker for å gjøre det systematisk."   Kurssted Holdes på Mathallen (Vulkan) i Oslo. Kurset kan settes opp i andre byer på forepørsel.   Forkunnskaper Kurset har en tverrfaglig profil. Teknisk eller økonomisk fagbakgrunn er hensiktsmessig. Erfaring fra prosjektarbeid i tverrfaglige prosjektteam er en fordel.   Varighet 1 dag   Målgruppe Fagdisipliner som er vil lede aktiviteter knyttet til avgrensning og strukturering av beslutningsproblemer. Deltakere i tverrfaglige prosjektteam: prosjektledere, prosjektmedlemmer som utfører tekniske evalueringer eller økonomisk analyse, samt andre disipliner som medvirker i fremstilling av beslutningsunderlaget.      [-]
Les mer
Lillestrøm 6 timer 5 950 kr
26 Nov
17 Feb
Ny som leder - Førstegangsleder Modul 4 (av 4) er siste og avsluttende del. Her arbeider vi med planlegging, mål, strategi, oppfølging, kontroll og rapportering. Her ser... [+]
  Kursserien «Ny som leder – førstegangsleder, modul 1-4» (kursdag 1, 2, 3 og 4) er alle frittstående dager, men er et skreddersydd modulkonsept der deltakelse på alle de 4 modulene/dagene gir deg et godt fundament for din videre ledelse. DET ER SÅ VIKTIG Å KOMME «GODT IGANG»! Når du er «ny i en lederrolle» blir du betraktet ekstra nøye og vaktsomt fra dine nye medarbeidere. Er du; ny i en lederrolle for medarbeidere som tidligere var dine kollegaer, kan «din og deres verden - og forholdene dere imellom – snus på hodet i løpet av dager, i løpet av ett møte, som følge av en eneste handling fra din side… de relasjonelle forholdene er plutselig helt annerledes! Forventningspresset til deg som er førstegangsleder eller mellomleder er stort - både ovenfra og nedenfra. For å «overleve» presset og vokse godt inn i rollen kan det være avgjørende å få god hjelp i å håndtere teknikker, samt skape trygghet for et mentalt skille mellom personer og roller fremover.Men det starter med deg selv – å kjenne deg selv best mulig! Så må du lære deg å lese og forstå dine medarbeidere best mulig, se deres behov for åpenhet, hjelp, tilrettelegging, problemløsning, råd og veiledning. Det å kunne gi andre mennesker virkningsfulle tilbakemeldinger samt å beherske gode kommunikasjonsteknikker for å oppnå ønskede resultater er avgjørende for et godt resultat. Få rådene som gir deg suksess i lederrollen. Hør, se og opplev andre lederes årelange erfaringer samt få med deg de andre deltakernes spørsmål, utfordringer og erfaringer. Bygg deg ett nettverk med førstegangsledere i samme situasjon – men i andre virksomheter. Voks sammen! Kursinnhold på denne fjerde dagen / Modul nr 4 av totalt 4 er: Ny som leder – modul/kursdag 4:Mål, visjon og strategi for selskapet som helhet eller for din avdelingKPI’ ene du skal utvikle og måle etterPrognoser – estimere effekter fremover i tidBudsjetter – forutseende og planmessig arbeidResultatmåling – resultatoppfølging og produktivitetskontrollDin lille «due diligence» - leders bevissthet omkring risikoelementerRapportering og rapporteringsformerKommunikasjon med og rapportering til din nærmeste leder/eller styretAvstemme viktige forhold opp mot helheten20 helt avgjørende og overliggende tips og råd   [-]
Les mer
Friluftskurs 5 dager 23 500 kr
Tverrfaglig feltkurs med fokus på evaluering av olje og gassprosjekter. [+]
Forstå betydningen av det geologiske grunnlaget for olje- og gassutbygginger   Vi tar med deltakerne til Ainsabassenget i de spanske Pyreneene, der vi observerer ulike geologiske strukturer som ligner på de vi finner i verdens største hydrokarbonproduserende regioner. Vi tilbringer mye tid ute i felten for å utforske forskjellige analoger og diskutere aspekter som vil påvirke den teknisk-økonomiske evalueringen av et feltutbyggingscase. Feltkurset er organisert for å etterligne en reell tverrfaglig arbeidssituasjon, der vi har særlig fokus på å etablere en feltutviklingsplan gjennom å forstå egenskapene til ulike avsetningsmiljøer og vurdere usikkerheten knyttet til geologisk tolkning og modellering.  Observer ulike geologiske strukturer og trekk ut viktig geologisk informasjon Forstå dens implikasjoner for volumestimering, produserbarhet, dreneringsstrategi, borestrategi, utbyggingskonsept og økonomisk verdi. Identifiser viktige verdidrivere og bidra til konstruktive tverrfaglige diskusjoner i skjæringspunktet mellom geomodellering og prosjektmodellering Resultatene fra det detaljarbeidet som utføres av hver disiplin kombineres - med henblikk på å gi en strukturert evaluering og anbefaling til beslutningstakerne.   Forelesere Mer enn 70 års samlet erfaring innenfor fagfeltene geo-modellering, petroleumsteknologi, økonomi og beslutningsanalyse.   Hva sier kundene våre "Jeg ble spesielt imponert over måten instruktørene var åpne for og i stand til å svare på spørsmål på sparket og håndtere alt som dukket opp underveis i kurset."   Kurssted Holdes i Ainsa i Pyreneene (Spania).   Forkunnskaper En grunnleggende forståelse av beslutningsanalysemetodikk er en fordel.    Varighet 5 dager   Målgruppe Kurset har en tverrfaglig profil og best utbytte oppnås når deltakerne dekker et bredt spekter av fagområder; geologi, reservoar, boring, utbygging og økonomi.   [-]
Les mer
2 dager 11 900 kr
Få grunnleggende ferdigheter i beslutningsanalyse og bli en pådriver i prosessen for å strukturere beslutningsproblemer og identifisere alternativer og usikkerheter. [+]
Bidra til økt verdiskapning ved hjelp av gjennomtenkt beslutningsanalyse   Bli i stand til å vurdere viktige sider ved en gitt beslutningssituasjon for å frembringe klarhet og for å hjelpe beslutningstakere med å komme frem til anbefalte tiltak. Lær deg anerkjent metodikk for å  etablere et strukturert og konsistent rammeverk for å modellere og analysere ulike problemstillinger oppnå økt beslutningskvalitet skape merverdi gjennom optimalisering av prosjekter Eksempler blir brukt for å illustrere hvordan gode beslutninger er et resultat av den rette kombinasjonen av innsikt, kommunikasjon og beregninger.   Forelesere Mer enn 35 års samlet erfaring innenfor fagfeltet beslutningsanalyse     Hva sier kundene våre "Jeg ble spesielt imponert over måten instruktørene var åpne for og i stand til å svare på spørsmål på sparket og håndtere alt som dukket opp underveis i kurset."   Kurssted Holdes på Mathallen (Vulkan) i Oslo. Kurset kan settes opp i andre byer på forepørsel.   Forkunnskaper Kurset har en tverrfaglig profil. Teknisk eller økonomisk fagbakgrunn er hensiktsmessig. Erfaring fra prosjektarbeid og grunnleggende kunnskaper om kontantstrømsanalyser anbefales.    Varighet 2 dager   Målgruppe Fagdisipliner som er involvert i tekniske og økonomiske evalueringer i tverrfaglige prosjektteam: prosjektledere, prosjektmedlemmer, økonomer og teknisk personell.      [-]
Les mer
1 dag 7 500 kr
Lær hvordan beslutningsanalyse brukes i tidlig-fase prosjekter for å belyse alle elementer involvert i å bringe et funn fra avgrensning til konseptvalg og utbygging. [+]
Hvordan alle elementer fra reservoar til marked inkluderes i evaluering av hvert utviklingsalternativ   Deltakerne vil lære å beregne den økonomiske verdien av et prosjekt basert på en optimal sekvens av beslutninger og mulige utfall,  fra avgrensing til produksjon og nedstengning planlegge avgrensningsprogrammer for å bevise kommersialitet søke den rette balansen mellom å påvise ytterligere reserver ved videre leting eller vurdere en utbyggingsbeslutning med en skrittvis og skalerbar utbyggingsløsning vurdere utbyggingsalternativer som er knyttet til ulike intervaller på volumfordelingskurven vurdere alternative dreneringsstrategier og nødvendige antall bunnrammer og brønner, finne optimal sekvens og timing av relevante beslutninger i et område med hydrokarbonforekomster av ulik modenhet presentere og kommunisere beslutningsalternativer, de viktigste verdidriverne, risiki og anbefalinger   Forelesere Mer enn 35 års samlet erfaring innenfor fagfeltet beslutningsanalyse     Hva sier kundene våre "Alle snakker om å definere et rammeverk. Dette er det første kurset jeg har deltatt på hvor jeg faktisk lærte teknikker for å gjøre det systematisk."   Kurssted Holdes på Mathallen (Vulkan) i Oslo. Kurset kan settes opp i andre byer på forepørsel.   Forkunnskaper Kurset har en tverrfaglig profil. Teknisk eller økonomisk fagbakgrunn er hensiktsmessig. Erfaring fra prosjektarbeid i tverrfaglige prosjektteam er en fordel. Grunnleggende kunnskaper om beslutningsanalysemetodikk anbefales og en viss kjennkap til økonomisk teori er anbefalt.   Varighet 1 dag   Målgruppe Fagdisipliner som er deltakere i tverrfaglige prosjektteam: prosjektledere, prosjektmedlemmer som utfører tekniske evalueringer eller økonomisk analyse, samt andre disipliner som medvirker i fremstilling av beslutningsunderlaget.      [-]
Les mer
1 dag 7 500 kr
Lær hvordan man kan gjennomføre en økonomisk vurdering av enkeltprospekter og leteporteføljen som helhet. [+]
Hvordan alle elementer fra reservoar til marked inkluderes i evaluering av hvert utviklingsalternativ   Deltakerne vil lære å beregne geologisk og kommersiell risiko anvende konseptet "verdi av informasjon" i forbindelse med vurdering av avgrensningsbrønner og andre datainnsamlingsprogram strukture evalueringen av ulike prospekter slik at de gjenspeiler hvert prospekts unike egenskaper kommunisere de viktigste verdidrivere for ulike muligheter og sammenligne og rangere prospekter på en konsekvent måte tilpasse hver enkelt evaluering til formålet gitt ufullstendige data og det faktum at mange av de forutsetninger som ligger til grunn ofte er konseptuelle og basert på analoger presentere og kommunisere beslutningsalternativer, de viktigste verdidriverne, risiki og anbefalinger.    Forelesere Mer enn 35 års samlet erfaring innenfor fagfeltet beslutningsanalyse     Hva sier kundene våre "Alle snakker om å definere et rammeverk. Dette er det første kurset jeg har deltatt på hvor jeg faktisk lærte teknikker for å gjøre det systematisk."   Kurssted Holdes på Mathallen (Vulkan) i Oslo. Kurset kan settes opp i andre byer på forepørsel.   Forkunnskaper Kurset har en tverrfaglig profil. Teknisk eller økonomisk fagbakgrunn er hensiktsmessig. Erfaring fra prosjektarbeid i tverrfaglige prosjektteam er en fordel. Grunnleggende kunnskaper om beslutningsanalysemetodikk anbefales og en viss kjennkap til økonomisk teori er anbefalt.   Varighet 1 dag   Målgruppe Fagdisipliner som er deltakere i tverrfaglige prosjektteam: prosjektledere, prosjektmedlemmer som utfører tekniske evalueringer eller økonomisk analyse, samt andre disipliner som medvirker i fremstilling av beslutningsunderlaget.      [-]
Les mer
Gardermoen 1 dag 3 900 kr
25 Sep
En sterk økning i salget av varmepumper i Norge og bevisste forbrukere stiller høyere krav til en ryddig og profesjonell opptreden ved salg og reklamasjoner. [+]
Forbrukere er blitt langt mer bevisste på sine rettigheter, og derfor er det viktig at alle som selger varmepumper kan skrive gode avtaler med sine kunder. Samtidig må man kunne regelverk for garantier og reklamasjoner for å minimere risikoen for kostbare og tidkrevende forbrukertvister. Norsk Varmepumpeforening har i flere år samarbeidet med Einar Heiberg i Ræder Advokater som er ekspert på lover og regler for varmepumpebransjen. [-]
Les mer
Bjerke 140 timer 17 900 kr
09 Jan
Praksiskandidat i tømrerfaget - for deg som har erfaring i yrket men mangler fagbrev. [+]
Har du lang praksis som tømrer/snekker og mangler fagbrev, kan kurset være interessant for deg. Kurset er rettet mot praksiskandidater som ønsker å avlegge svenneprøven i tømrerfaget som praksiskandidat. Første skritt i riktig retning er å avlegge eksamen TMF3102 (skriftlig, 5 timers eksamen). [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
04 Dec
14 Jan
Kurset gir deltakere innsikt i hvordan du lykkes med en endringsprosess. Uansett type endring eller omstilling, må du som leder mestre situasjonen og motivere medarbeide... [+]
Kurset gir deg innsikt i hvordan du lykkes med en endringsprosess. Uansett type endring, må du som leder mestre situasjonen og motivere medarbeidere til å bli med på prosessen. Kurset gir deg kompetanse slik at du kan håndtere motstand på en konstruktiv måte og fremstå som en målrettet, troverdig og ansvarlig leder i endringer og omstillinger. Råd basert på erfaringer og konkrete verktøy vil være til praktisk hjelp for deg i fremtiden.    Organisasjoner må endre seg. En velfungerende endringsprosess er verdiskapende og lønnsomt for bedriften. Endringsprosesser erfares ofte som energitappende og kostbare. Det åplanlegge og gjennomføreen vellykket endringsprosesskrever kunnskap og innsikt i de ulike faser av prosessen.Forståelse av den menneskelige siden av endringsledelse med forventet adferd og motstand er essensielt for å kunne lede og lykkes. Praktisk endringsledelse gir deg innsikt i hvordan du kan lede effektive endringsprosesser, slik at du unngår tap av motivasjon og produktivitet underveis. Formålet med kurset er at deltakere skal kunne; - identifisere og forstå underliggende årsaker til motstand- motivere medarbeidere til å bli med på endringer- planlegge en endrings- omstillingsprosess- fremstå som troverdig og ansvarlig leder- lykkes med endringer og omstillinger Kursinnhold: Endringsledelse, utfordringer og muligheter• Involveringsbehov avhengig av ulike typer endringer• Forståelse av autopilotagering ved bruk av modeller• Effektiv ledelse av den menneskelige siden, identifisere motstand som venn eller fiende • Tydeliggjøre endringsbehov med begrunnelse og målsetninger• Klar og god kommunikasjon i endringsprosesser • Skape eierskap, involvering av ledere og/eller endringsagenter• Alle faktorer som må hensyntas ved planlegging av endringsprosesser • Håndtering av manglende forståelse, bevisstgjøring av ulike typer av motstandsadferd • Påvirke ansattes perspektiv gjennom endringsdialog• Være forberedt på det uventede [-]
Les mer
Sandvika 20 uker 24 kr
08 Jan
Fagbrevkurs - teorikurs. Kurset er for deg som har noe erfaring med lager og logistikk, men som ikke har tatt fagbrev. [+]
Hvorfor skal du delta på kurset?   Har du lang erfaring fra lager-/ logistikkbransjen, men mangler formell kompetanse? Da er fagbrev som logistikkoperatør det rette for deg.   Kurset i logistikkfag er en komprimert utdanning. Ved å delta på eksamensforberedene kurs hos Briga vil du gjennomføre teoretisk eksamen som praksiskandidat før oppmelding til fagprøven.     Gjennomføring: En samling i uka Onsdager fra 12.30 til 16.30 80 timer undervisning over 20 uker (inkl.gruppearbeid og øvelse i oppgaveløsning)   Læreplan: http://data.udir.no/kl06/LOG3-01.pdf Anerkjent pensumlitteratur fra Fagbokforlaget Faglig ansvarlig for kurset er lærer og fagbokforfatter Einar Spurkeland.    Veien videre etter kurset Når teoretisk eksamen er bestått må den enkelte dokumentere minimum fem års relevant arbeidserfaring ved oppmelding til fagprøven. Det er Fagopplæringskontoret i fylket du bor i som vurderer praksis og arrangerer fagprøven. Briga kan hjelpe til med søknadene. Bestått fagprøve fører frem til fagbrev.   Krav: Minoritetsspråklige må ha norskferdigheter skriftlig og muntlig på minimum B1-nivå.   Finanisering: Er du medlem i en fagorganisasjon? Flere av dem har stipendordninger du kan søke på.         [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert Skedsmo 12 dager 42 500 kr
18 Nov
Kombinasjon av nett (48 t) og klasserom (6 d) undervisning for å kunne veilede andre innen Lean Six Sigma og bli en bedre leder [+]
Lean Six Sigma Black Belt kurs med sertifisering (nett og klasserom) For å gå dette kurset er det en forutsetning at du har fullført GoLeanSixSigmas eller Lean Techs Green Belt opplæring og sertifisering. Dette kurset kombinerer nett- (48 t) og klasserom- (6 d) undervisning for å lære deg å veilede andre innen Lean Six Sigma og å utvikle dine lederegenskaper.  Lean Tech er partner med GoLeanSixSigma. Nettkursene deres har oppnådd høyeste score av kursdeltagerne. Deltagere beskriver kursene som morsomme, tilgjengelige, rimelige, praktiske, enkle å forstå og effektive.  >150.000 deltagere fra 220 land har deltatt hittil. Undervisningen er på engelsk. I tillegg til 48 timer nettundervisning er det 6 dager klasseromundervisning fordelt over en periode på 3 måneder. Temaene i kurset gjennomgås med instruktør, og deltagerne får praktisert Lean Six Sigma gjennom spill og oppgaver. Undervisningen er på norsk.    Dette kurset er for deg som vil: Være en pådriver i forbedringsarbeidet i egen virksomhet Veilede og støtte andre i Lean Six Sigma forbedringsmetode og sikre vellykkede forbedringsprosjekt Kommunisere og påvirke mennesker på alle nivå i organisasjonen for å lykkes med endring Lede andre i forbedringsprosjekt Håndtere flere forbedringsprosjekt og sikre at de er i tråd med bedriftens mål Beherske de statistiske verktøyene i Lean Six Sigma Ønsker fleksibel læring hvor nettkurs og klasseromundervisning med praktiske oppgaver og veiledning fra instruktør kombineres (tilsvarende kurs tilbys også som ren nettundervisning)   Kursinnhold Introduksjon Black Belt opplæringen Veien til Black Belt sertifisering Black Belt som coach PDCA (Plan Do Check Adjust) Prosjekt utvelgelse Strategisk forankring i prosjektutvelgelse Fasilitere prosjektutvelgelse  Utvikle lederskap ferdigheter Formål og prosjekt arbeid Innflytelse og strategi Fasilitere High-Performing Team Definere prosjekt Gjennomføre prosesskartlegging / observasjon - Go to Gemba Styrke lederegenskaper (coaching, innflytelse, eierskap, fasilitering, møteledelse) Black Belt Prosjekt - prosjekt gjennomføring Måle nåsituasjon Innføring i statistikk Målesystemanalyse Innhente data Bestemme kapabilitet Styrke lederegenskaper (tenke langsiktig, ta gode avgjørelser) Tips til gjennomføring Analysere og bestemme rotårsaker Innføring i hypotesetesting Hypotesetesting av diskret data Hypotesetesting av normalfordelte kontinuerlig data Hypotesetesting av IKKE normalfordelte kontinuerlig data Korrelasjon Styrke lederegenskaper (bane vei, skape gode team) Tips til gjennomføring Implementere løsninger Forsøksdesign Styrke lederegenskaper (endringsledelse, bygge nettverk) Tips til gjennomføring  Control - skape varige resultater Velge kontrolldiagram I & MR Chart X-Bar & R Average and Range Chart X-Bar & S Average and Standard Deviation Chart P Chart nNP Chart C Chart U Chart Visuell ledelse Styrke lederegenskaper (skape varige endringer)  For å praktisere Lean Six Sigma benyttes et legospill i klasseromundervisningen. Spillet er utviklet av John Bicheno hos Lean Enterprise Research Centre ved Cardiff Business School, og senere videreutviklet av Joakim Hillberg hos Revere i Sverige. Spillet benyttes i flere land av foretak, universitet og konsulenter for å gi praktisk erfaring og forståelse av Lean Six Sigma prinsipper.     Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.   Nettundervisning GoLeanSixSigma leverer nettundervisningen som er utviklet av svært vellykkede Lean Six Sigma konsulenter, trenere og coacher med bred internasjonal erfaring. GoLeanSixSigma har hjulpet Amazon, Charles Schwab, BP, Starwood Hotels & Resorts - og andre ledende organisasjoner med å spare hundrevis av millioner av dollar med Lean Six Sigma. GoLeanSixSigmas læringsmetoder fokuserer på praktisk anvendelse, ikke bare "å vite om konseptene og verktøyene" - slik at kursdeltagerne kan begynne å bruke Lean Six Sigma med en gang. Kursene er brukervennlige og morsomme, noe som gjør læringen mer effektiv.    Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Sertifisering For å oppnå Black Belt sertifisering må du bestå eksamen som består av 185 multiple choice spørmål på engelsk.  Innholdet er delt i 6 deler (Introduksjon, Define, Measure, Analyze, Improve & Control), og du må svare riktig på 80 % av spørsmålene innenfor hver del.  Du har opptil 6 timer på deg til å gjennomføre eksamen, og har ubegrenset antall forsøk. Black Belt sertifisering krever at du får godkjent et forbedringsprosjekt du har ledet i jobben din innen 4 måneder etter at du har fullført eksamen. Du får tilsendt en veiledning for valg av prosjekt ved oppstart. Du presenterer ditt Project Storyboard på engelsk for GoLeanSixSigma. Innen 5 måneder etter fullført eksamen må du sende inn en engelsk oppsummering av forbedringsprosjektet ditt (1000-2000 ord).  Sertifiseringen er gyldig i 4 år og kan fornyes med en resertifisering som koster 499$ (nytt prosjekt må leveres inn og godkjennes)   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 6-15 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Etter påmeldingsfristen vil deltagerne kalles inn til Skype møte på 2 t hvor kursfremdrift & forventninger avklares og spørsmål besvares. Skypemøtet avholdes første mandag etter påmeldingsfristen fra kl.9-11. Det er 6 dager med klasseromundervisning fordelt over en periode på 3 måneder. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av kursdagene er inkludert. Nettundervisning og sertifisering er på engelsk og du har tilgang i et år.  Du får også følgende maler, templater og veiledninger for å hjelpe deg i din utvikling innen Lean Six Sigma: 1-on-1 Project Coaching (verdi $1,499) The Ultimate Lean Six Sigma Training Rollout Kit (verdi $99) The Ultimate Lean Six Sigma Template Toolkit (verdi $49) Go-Getters Guide to Coaching DMAIC (verdi $19) Go-Getters Guide to DMAIC (verdi $14) Super Simple Lean Six Sigma Glossary (verdi $12) eBook: The Problem-Solver’s Toolkit (verdi $9) Kurset inkluderer 6 coaching timer fra kursinstruktør. De 6 coaching timene fordeles som følger: 1 t til prosjektutvelgelse og 1 t etter fullføring av hver fase i DMAIC.   Alle deltagerne mottar kursbevis fra Lean Tech og sertifiseringsbevis fra GoLeanSixSigma ved bestått eksamen. For å bli sertifisert må du bestå eksamen, presentere et forbedringsprosjekt og sende inn en oppsummering av prosjektet.  Du trenger en statistisk programvare i dette kurset for å gjennomføre analysene. Dersom du ikke har et program allerede anbefales SigmaXL eller Minitab. Kurset gir 48 studiepoeng (PDUs) hos Project Management Institutes (PMI), sertifiering for prosjektledere, og 4,8 studiepoeng (CEUs) etter den internasjonale sertifiseringsstandarden IACET. [-]
Les mer
Sola 6 timer 5 950 kr
01 Oct
Grunnleggende styrearbeid er et kurs som går på tvers av selskapsformer og virksomhetstyper og går gjennom alle de viktige oppgavene og ansvarsområdene for styre og styre... [+]
Grunnleggende styrearbeid- "Styrets oppgaver og ansvar" er avholdt for ca 17.000 personer rundt om i Norge i regi av www.styreforeningen.no. Kurset hadde tidligere betegnelsen Profesjonelt styrearbeid, men er omarbeidet noe med bakgrunn i de ulike spesialiseringsretningene styrearbeidskurs totalt leveres i pr idag. Tilbakemeldingene fra kurset er meget gode, og kurset avholdes gjennom året rundt omkring i de større byene i Norge.Kurset er utviklet og avholdes av Norsk forening for styremedlemmer - styreforeningen.noStyrets arbeid må planlegges, struktureres og gjennomføres på en ansvarlig måte. Styret og hvert enkelt styremedlem er personlig ansvarlig for at styret utøver et forsvarlig styrearbeid og antall erstatningssaker mot styret er sterkt økende.Styrearbeid bygger på en rekke bestemmelser, krav og forventninger som i utgangspunktet er ganske likt uavhengig av selskapsform, organisasjonsform eller virksomhet.  Kurset passer således for de aller fleste som har et styreverv, uavhengig av virksomhetstype.Kurset er grunnleggende og gir en meget god plattform for utfyllende og grundig styrearbeidskompetanse. Kurset gjennomgår grunnleggende retningslinjer for styrearbeidet og forslag til praksis på flere viktige områder, og det legges til rette for dialog og diskusjoner blant deltakerne om de aktuelle temaene.KURSINNHOLD: GRUNNLEGGENDE STYREARBEID - "Styrets oppgaver og ansvar"- Styrets hovedroller og dets organisasjonsmessige plassering- Styrets hovedoppgaver etter aksjelovene og annen selskapslovgivning- Styrets som kollegium og dets kollektive ansvar - Valg av styremedlemmer og de ulike rollene i styret:- Styreleder- Styremedlemmer- Varamedlemmer- Observatører- Nærmere om ansatt valgte styremedlemmer- Daglig leder og andre ledende ansattes forhold til styret- Revisors forhold til styret- Styret og eierne, herunder styrets oppgaver i forbindelse med generalforsamling- Innkalling, referat, protokoll og formelle forhold- STYREARBEIDSTEST SOM GRUPPEARBEID - Styrearbeidsutfordringer i praksis- GRUPPEARBEIDSCASES MED PRAKTISKE UTFORDRINGER [-]
Les mer
Nettkurs 900 kr
Norsk Standard 9444:2018 skal være et hjelpemiddel for båter og eksportbedrifter som produserer og omsetter ombordfryst fisk. [+]
Norsk Standard 9444:2018 skal være et hjelpemiddel for båter og eksportbedrifter som produserer og omsetter ombordfryst fisk. For at opplæring i standarden skal være lett gjennomførbar har vi, i samarbeid med Møreforskning Ålesund AS, Standard Norge og Fiskebåt, utviklet et e-læringskurs som skal være et hjelpemiddel for intern opplæring av mannskapa på f.eks linebåt eller trål.  Det er mer enn noen gang fokus på kvalitet og sporbarhet på fisk og et produkt merket med standardens nummer gir en garanti for at fisken er produsert og lagt til innfrysing senest 6 timer etter fangst.   Dette e-læringskurset tar deg gjennom seks kontrollpunkt fra fangst til lossing, der rutiner for kvalitetskontroll etterprøves og dokumenteres.   [-]
Les mer
Sentrum 12 timer 5 400 kr
22 Jan
Kurset gir innføring i tradisjonell og digital administrering av WISC-V. I kursets tolkningsdel blir ulike sider ved tolkning forklart. [+]
Kurset gir innføring i tradisjonell og digital administrering av WISC-V. I kursets tolkningsdel blir ulike sider ved tolkning forklart. Tolkningsteori, som er retningsgivende for hva testresultatet kan fortelle oss, blir presentert. Ulike teorier om intelligens og kognitive funksjoner blir gjennomgått. Blant annet blir CHC-teori, som kan beskrives som et begrepsapparat om kognitive evner, beskrevet og forklart. Til slutt går vi gjennom rapportskriving, og testdeltakerne får utdelt testprofiler med rapporter skrevet av kursholder.   Våren 2017 ble WISC-V lansert i Norge. Det er flere endringer, deriblant tre nye deltester og ny faktorstruktur. I tillegg til de fire indeksene man kunne beregne i WISC-IV, er visuospatial indeks ny i WISC-V. Man kan også beregne flere sekundære indekser. En annen nyvinning er at man gjennom Pearsons internettbaserte plattform Q-interactive kan administrere testen digitalt. Den norske versjonen av WISC-V er resultatet av et skandinavisk samarbeidsprosjekt.   Kursholder er Helge Galta, Cand.polit. med hovedfag i psykologi. Helge Galta driver Galta testkompetanse, har arbeidet i PP-tjenesten siden 2004 og underviser i testpsykologi ved flere norske universiteter. Høsten 2014 ga Helge Galta ut boken Tolkning av WISC-IV. Teori og praksis på Universitetsforlaget.   Kurset er godkjent som vedlikeholdsaktivitet for psykologspesialister av Norsk psykologforening.   Kurset går over to dager og gir kursdeltakeren innføring i:     Administrering Manuell og digital og administrering blir gjennomgått. Riktig administrering er avgjørende for gyldige testresultater. Støtteark, som gjør manuell administrering enklere, blir sendt pr. e-post i forkant av kurset. Digital administrering (Q-interactive) blir gjennomgått på storskjerm.    Tolkning og rapportskriving En kompetent testbruker har kunnskap om psykometri, metode, statistikk, tolkningsteori, intelligensteori og den enkelte test han eller hun anvender. I dette kurset gjennomgås det viktigste for å administrere og tolke WISC-V på en etisk forsvarlig måte.   Ved å forstå metode og statistikk vurderer man IQ- og indeksskårene riktig. Det er gjennom denne kunnskapen man finner ut hva testresultatet indikerer og hva som skal med i rapporten. Tolkningsteori forteller oss hvor robuste ulike testskårer er. Gjennom ulike studier har man sett at fullskala IQ-skår og indeksskårene er robuste, og at de derfor bør ha en sentral plass i tolkning av testresultater. På den andre siden har studier vist at enkeltstående deltestskårer ikke er robuste. Enkeltstående deltestskårer bør derfor ikke vies mye oppmerksomhet ved tolkning.   I dag har intelligensteori en sentral plass i tolkning av testresultater. CHC-teori forteller oss hva som måles i ulike evnetester. Nevrologisk forståelse av intelligens hjelper oss til å forstå hvorfor det er individuelle forskjeller i prestasjoner på skole og i jobb. Teorier om arbeidshukommelse og prosesseringshastighet bidrar til å forstå hvorfor klasseromssituasjonen og andre kognitivt krevende oppgaver, kan være vanskelige for mange barn. Vi vet også at ulike miljøbetingelser er av avgjørende betydning for kognitiv utvikling.   Forskjellige diagnosegrupper kjennetegnes av ulike kognitive vansker. Fullskala IQ-skår under 70 er et kriterium ved diagnostisering av psykisk utviklingshemning. I andre utredninger er ikke sammenhengen mellom testskår og diagnose like åpenbar. På gruppenivå ser man likevel at bestemte kliniske populasjoner tenderer til å vise kognitive vansker. Personer med ADHD tenderer til å ha nedsatt fullskala IQ-skår og nedsatt skår på mål av arbeidshukommelse og prosesseringshastighet. Personer med autismespekterforstyrrelser tenderer også til å få nedsatt skår på indekser som måler arbeidshukommelse og prosesseringshastighet. Det forskes mye på kognitiv fungering i ulike diagnosegrupper, og det er mange interessante diskusjoner både når det gjelder testresultater og nevrologisk forståelse av kognitiv funksjon. Det fremholdes blant annet at de kognitive vanskene til personer med ADHD skyldes saktere og mer varierende informasjonsprosessering. Nevrologisk forklares dette med at personer med ADHD har vansker med å endre hjernens aktivering fra hviletilstand til en aktiv kognitiv tilstand.       Rapportskriving er en viktig del av evnetesting. Gjennom rapporten skal man med ett lett og forståelig språk forklare barnets testresultater. Man tolker testresultatet, og i rapporten skriver man hvordan et slikt resultat kan bidra til å forstå barnets kognitive prestasjoner utenfor testrommet. I testrapporter skriver man også ofte om tiltak. Å forstå hvorfor et barn strever er avgjørende for å legge best til rette for videre læring og utvikling.        [-]
Les mer
Nettkurs 10 timer 1 995 kr
Videobasert grunnleggende kurs i oljehydraulikk der målet er å gi kunnskap som reduserer antall problemer og forlenger levetiden på hydrauliske komponenter. [+]
Det er et stort gap mellom mengde hydraulikk i industrien og undervisning i faget på norske skoler. Meningen med dette kurset er å gi en grunnleggende forståelse av komponenter, system og energi. Målet er at deltakeren forstår hva som skal til for å ha maskiner uten problemer og med komponenter som varer lenge. På nettsiden kan du se eksempelvideoer. www.oljehydraulikk.no [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.