Nullstill
Filter
Ferdig

-

Bedriftsintern
Vårt kurs i Grunnopplæring - Maskiner og redskap handler om tema som: Arbeidsmiljø, ansvar og konsekvenser. [+]
  Kurset kommer innom de nye forskriftene, ansvar, risikoanalyse, bruksanvisning, miljøvern, faresymboler, hygiene, verneutstyr, sikkerhetsdatablad, vedlikehold, kontroll og andre viktige sikkerhetsinstrukser. Kurset vil sørge for en grunnleggende opplæring i lover og forskrifter, slik at du ikke behøver å gå så grundig gjennom dette teamet i alle våre kurs i dokumentert opplæring for maskiner og redskap. [-]
Les mer
Oslo 3 dager 16 500 kr
04 Feb
This workshop will teach you Spring Framework basics and dives into Spring Boot and Spring Cloud to create Microservices. [+]
This workshop will teach you Spring Framework basics and dives into Spring Boot and Spring Cloud to create Microservices.Introduction     Design goals and principles     IOC and dependency injection     Spring Ecosystem Spring Framework     Spring Beans     Java Configuration, Annotation Based Configuration     Dependency injection, beans and properties     Bean Lifecycle     Property Sources, Environment abstraction Spring Boot     Starters, AutoConfiguration, Properties, Actuators     Devtools, LiveReload, debugging     Testing, Test-Properties     Packaging, Logging, YAML, Profiles     Actuator, Monitoring     Data Access with JPA     Restservices with Spring MVC and Spring Data Rest     Security     Custom Spring Boot Starters Microservices     Twelve-factor Apps     Overview of Microservices with Spring Boot / Spring Cloud     Orchestrating a Microservice system with Spring Cloud Netflix stack After the workshop, the participants will be able to independently create web applications using the technologies and frameworks used in the workshop. [-]
Les mer
Nome 18 timer 3 300 kr
24 Jan
25 Jan
ADR grunnkurs og oppfriskning. Alt på gyldig ADR bevis og grunnkurs. kr 3300,- [+]
ADR grunn kurs    18 timer      kr 3300,- ADR oppfriskning. 2 dager       Kr 3300,- mulighet for utvidelse til; klasse 1 eksplosiver                Kr 2000,- klasse 7 Radioaktive stoffer     Kr 2000,- ADR tank                               Kr 2500,- I tillegg kommer; ADR bok 2019 og ADR oppgavesamling m/ fasit. Kr 900,- [-]
Les mer
Nettundervisning 1 semester 15 500 kr
14 Jan
Fysikk FY1 er for deg som trenger fysikk for videre studier eller for å forbedre karakteren din. Du lærer om fysikens begreper, symboler og språk. [+]
Fysikk FY1 er for deg som trenger fysikk for videre studier eller for å forbedre karakteren din. Du lærer om fysikens begreper, symboler og språk. Skal du bli lege, tannlege eller ingeniør, må du ha Fysikk. Fysikk 1 gir 0,5 realfagspoeng. Gjennomføring Kurset gjennomføres på kveldstid en kveld i uken som nettundervisning med tilgang til nettbaserte verktøy som støtte i undervisningen. NettundervisningKurset gjennomføres som live nettundervisning i et komprimert løp på ett semester hvor du følger undervisningen fra din egen PC uavhengig hvor du er. I tillegg får du tilgang til nettbaserte verktøy som støtte til undervisningen. Undervisning på nett gir muligheter for: forelesninger live interaktiv undervisning der du ser og kommuniserer med medstudenter og foreleser forelesninger i opptak Eksamen Det er en praktisk-muntlig eksamen i fysikk. Eksamensdato tildeles via eksamenskontoret. For mer informasjon se privatistweb Lånekassestøtte Utdanningen er godkjent i lånekassen. Søknad sendes direkte til lanekassen.no. Du må minimum ha 50% studiebelastning pr. semester for å være støtteberettiget i Lånekassen. Om du kun tar et fag vil dette være under 50% studiebelastning. Om du tar flere fag, så ta kontakt med K2 utdanning for å sjekke hvor stor studiebelastningen blir. Når du melder deg på/melder din interesse på de enkelte kursene og skriv i meldingen at du ønsker en vurdering av studiebelastningen på dine valgte kurs. Forkunnskaper Du må ha gjennomført og bestått grunnskole. [-]
Les mer
Spydeberg 35 timer
28 Jan
21 Apr
15 Sep
Lang bransje erfaring i både person og gods transport. Nye lokaler - God lunsj - Øyvind Dahl vært med siden starten av YSK [+]
Fokus på praksis og faglig diskusjon på YSK-Kurs. Hensikten med etterutdanningen er at du skal oppdatere, utdype og repetere kunnskap som er viktig i det daglige arbeid. Vi har økt antallet praktiske øvelser for å gi mer aktiv læring. Vi legger dessuten opp til faglige diskusjoner i alle modulene, hvor deltakerne deler av egne erfaringer og kunnskap – og lærer av andres. Hensikten er å få mer engasjement og interaksjon i undervisningen.   Vi har instruktører som er spesialister på sine fagområder, så du er garantert et kvalitetskurs. Lang erfaring og god kompetanse innen godstransport, ADR, persontransport i rute og persontransport tur.  Vi har mange års trening i ulykkesberedskap, førstehjelp og brann.  Vi har erfaring fra å holde kurs for Esso i økonomisk og atferdsmessig kjøreopplæring og HMS gjennom 10 år.  Instruktører: Øyvind Dahl og Jon Brødremoen Innhold i kurset Aktuelle lovbestemmelser Førstehjelp og ulykkesberedskap Service og kundebehandling Arbeidsmiljø Ergonomi, helse og ernæring Kriminalitet og smugling Ny teknologi Sikring av last Bedriftsinterne behov Generell trafikksikkerhet Optimal og sikker kjøring med buss eller lastebil [-]
Les mer
Kvadraturen Ålesund 6 timer 1 890 kr
16 Apr
21 Apr
Elevene trenger å ha gode leseferdigheter slik at de kan lese engelsk for å lære. [+]
Å lese engelske tekster blir viktigere og viktigere i samfunnet i dag. Fagfornyelsen understreker også dette.  Elevene må få vite hvordan de skal lese engelske tekster. Kursinnhold Å kunne lytte ut engelske språklyder Å vite hvilke engelske språklyder som er like, og hvilke som er annerledes enn de norske Å knytte språklydene til bokstaver og stavemønstre og trekke dem sammen til ord (Ja! Det er mulig på engelsk!) Kurset viser systematikk i leseopplæring og inneholder mange praktiske eksempler, undervisningsideer og tips til hvordan gjøre engelskundervisningen både gøyal og lærerik. Kursholder Patricia Pritchard er lærer med tilleggsutdannelse i spesialpedagogikk og audiopedagogikk, og er Cand. polit. spes.ped. Hun har arbeidet mange år i klasserommet, og har også vært seniorrådgiver i Stadped Vest. Patricia var med på å utarbeide læreplanene i engelsk både for L97 og K06, og deltok i kjerneelementgruppen i den pågående fagfornyelsen i regi av Utdanningsdirektoratet. Patricia er lærebokforfatter av engelskverket «Quest» 1-4. [-]
Les mer
Stavanger 48 timer
16 Dec
Modul O-2.2 og O-3.2 [+]
Modul O-2.2 og O-3.2   Opptakskrav: 24 t stroppekurs   48 timer riggerkurs teori/praksis: Modul O 2.2, 16 timer teori - Fallsikringsutstyr, enkle løfteinnretninger, Modul O 3.2, 32 t teori/praksis - Rigging,   Kurset starter hver dag kl. 0800 og varer mandag-orsdag til kl. 1700, fredag til kl. 1530.   Emneliste - Fallsikringsutstyr - Travers- og søylesvingkraner - Håndtaljer, luft- og el-drevne taljer - Transportable vinsjer - Gjennomgang av bruksattest, bruk av hjelpeverktøy. - Bruk av verneutstyr under riggeroperasjoner   - Praktiske øvelser i riggoperasjoner. - Bruksattestering og valg av riktig utstyr for operasjonene Modulene avsluttes med teoretisk og praktisk prøve.   Læreplan finner du under opplæringsmoduler offshore [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
25 Nov
Det satses mye på digitalisering, også i skolen, dette ses tydelig i det pågående arbeidet med fagfornyelsen, der flere fag får et spesielt ansvar for utvikling av elever... [+]
Signaler om bruk av programmering i fag som naturfag, matematikk og kunst og håndverk er sterke, og gjennom arbeid med skaperverksteder kan man i tillegg trene elever i kompetanser for det 21. århundre; som kreativitet, samarbeid, innovasjon, entreprenørskap og problemløsning. Et skaperverksted er et sted man kan være kreativ og skape ting, gjerne ved hjelp av spennende utstyr som 3d-printer, vinylskjærer, laserkutter, elektronikk og mikrokontrollere. Men man bruker like gjerne papp, limpistoler, plastflasker og tape, det avhenger av målgruppe, midler og kompetansemål. Uansett er det spennende og gøy, både for elever og lærere! Kursinnhold Vi begynner med det konkrete og praktiske. Hvilket utstyr trengs? Hvor mye koster det og hvordan kan det finansieres? Trenger man et dedikert rom, eller kan skaperverkstedet være mobilt? Det inviteres til å komme med egne spørsmål. Grunnleggende demonstrasjon av utstyr og programvare med henvisning til materiell for videre læring. Programvaren som benyttes er i utgangspunktet gratisversjoner. Pedagogisk metode. Hvordan bruke et skaperverksted på best mulig måte? Kan man oppnå økt grad av tilpasset opplæring og dybdelæring for alle elever? Hvordan lage egne undervisningsopplegg? Det blir demonstrert eksempler på tverrfaglige opplegg i realfag og kunst og håndverk, med diskusjon om ulike tilpasninger. NB! Alle må ta med egen PC/MAC til kurset. Kursholder Ellen Egeland Flø har i høst permisjon fra jobben som lektor i realfag ved Mailand VGS der hun også har vært ansvarlig for anskaffelse, drift og utvikling av skolens skaperverksted. Hun er for tiden prosjektleder for forskningsprosjektet ProSkap-SL i samarbeid med bl.a. UiO, OsloMet og NIFU. Hun er en future classroom lab (FCL) ambassadør på UDIRs invitasjon, ble tildelt Gullepleprisen 2018 for sitt arbeid med skaperverksted i skolesammenheng og er en hyppig brukt foredragsholder når det gjelder tilpasset opplæring og digitalisering. I 2019 ble Ellen tildelt Videnskapsakademiets lærerpris for uvanlig god faglig og pedagogisk innsats. Ellen er forfatter av det tverrfaglige læreverket "Kobling" (GAN Aschehoug 2019). [-]
Les mer
Nettkurs 10 000 kr
Nettkurs uten samlinger med nettforelesninger [+]
Helse- og oppvekstfag er et videregående trinn 1 i videregående skole.  Helse- og oppvekstfag er det som tilsvarer det tidligere helse og sosialfag.   Helse- og oppvekstfag passer for deg som liker å jobbe med mennesker. Du kan velge mellom følgende yrker: ambulansefagarbeider, barne- og ungdomsarbeider, fotterapeut, hudpleier, helsefagarbeider, helsesekretær og tannhelsesekretær. Helse- og oppvesktfag vg1 er første året i utdanningen. Felles programfag: Helsefremmende arbeid • Kommunikasjon og samhandling • Yrkesutøvelse Start:             Når du selv ønsker. Varighet:       En innlevering for hvert fag – i alt 3 Pris:              Felles programfag: Kr. 10.000,- ekskl. lærebøker og eksamensavgift (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr pr. avdrag)   Tidsplan - Helse- og oppvekstfag • Kurset for Helse- og oppvekstfagkan tas etter egen tidsplan med innlevering av mapper til retting. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du velger selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • En innlevering for hvert fag – i alt 3. • Kurset er i tråd med læreplanens kompetansemål.   Lånekasse Kurset er godkjent i Lånekassen.   Målgruppe for Helse- og oppvekstfag Helse- og oppvekstfag passer for alle som ønsker å kvalifisere seg til et yrke i helse- og sosialsektoren. Etter bestått Vg1, kan man fortsette på Vg2: • Ambulansefag Vg2 • Barne- og ungdomsarbeiderfag Vg2 • Fotterapi og ortopediteknikk Vg2 • Helsearbeiderfag Vg2 • Helseservicefag Vg2 • Hudpleie Vg2   Aktuelle yrker Helse- og sosialfag Vg1 er første året i utdanningen for følgende yrker: • Ambulansearbeider • Barne- og ungdomsarbeider • Helsefagarbeider • Fotterapeut • Ortopeditekniker • Helsesekretær • Tannhelsesekretær • Farmasitekniker • Hudpleier     Eksamensform • Privatisteksamen etter gjeldende regler.   Prosjekt til fordypning • Forskrift for prosjekt til fordypning gjelder.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com Vi har lang erfaring med kurs og studier og vet hva som vil passe deg best etter en kort og uforpliktende samtale. [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 895 kr
24 Mar
Hvordan vi mennesker opplever vår egen kropp er en av de viktigste faktorene for vår selvfølelse og livskvalitet [+]
I dag er det en svært høy andel unge gutter og jenter som opplever å være misfornøyd med kroppen sin, og mange rapporterer å oppleve et høyt press om å presentere seg selv som perfekte (NOVA 6/17). Kroppsbilde er ikke statisk, og vi kan derfor jobbe for å styrke ungdoms opplevelse av egen kropp. Et godt kroppsbilde må sees i sammenheng med både fysisk, mental og sosial helse, og er dermed viktig å vedlikeholde for at barn og ungdom skal ha en god hverdag. Meld. St. 28 kapittel 4.3.4 viser til at skolen er en naturlig arena for opplæring i livsmestring, og nettopp opplæring i livsmestring vil gi elevene ressurser til å bedre håndtere det presset de rapporterer å oppleve i sine omgivelser. I løpet av denne halve kursdagen vil deltagere få en innføring i sentrale faktorer som påvirker hvordan ungdom opplever sin egen kropp, hvordan faktorer som er negative for selvfølelse og kroppsbildet kan reduseres, og hvordan kroppsbildefremmende faktorer kan styrkes i skolehverdagen. Dette presenteres gjennom teori og praktiske oppgaver.   Kursinnhold Hva er kroppsbilde? Sammenheng mellom kroppsbilde, selvfølelse og livskvalitet Hva kan være med på å påvirke ungdoms opplevelse av egen kropp? Sosiale medier Kroppsidealer og idealisering Livsstil Kommunikasjon Sammenligning Selvfølelse Å være en rollemodell og omsorgsperson Erfaringer fra skoleintervensjon som dere kan ta med dere videre inn i egne skoletimer Kursholder Christine Sundgot-Borgen har en mastergrad i fysisk aktivitet og helse blant barn og unge, IOC Diploma idrettsernæring og er nå Ph.D stipendiat ved seksjon for idrettsmedisinske fag, Norges idrettshøgskole. Sundgot-Borgen studerer effekten av en skolebasert intervensjon for å fremme positivt kroppsbilde og livskvalitet hos ungdom. [-]
Les mer
Førde Sentrum 6 timer 1 890 kr
06 Feb
12 Feb
Engelskfaget har gjennomgått store forandringer i forbindelse med fagfornyelsen og den nye læreplanen som settes i verk høsten 2020. [+]
Hva er «det nye» i engelskfaget, og hva betyr det for undervisningen min?Hva skal jeg gjøre i engelsktimene? Kurset vil gi innsikt i endringene og mange praktiske eksempler, tips og undervisningsideer.  Kursinnhold Kjerneelementer Interkulturell kompetanse Sammenhengen med andre fag Dybdelæring Språklyder og stavemønstre Engelsk som system Egnede strategier  Tverrfaglig tema: Livsmestring og folkehelse Vurdering Kursholder Patricia Pritchard er lærer med tilleggsutdannelse i spesialpedagogikk og audiopedagogikk, og er Cand. polit. spes.ped. Hun har arbeidet mange år i klasserommet, og har også vært seniorrådgiver i Stadped Vest. Patricia var med på å utarbeide læreplanene i engelsk både for L97 og K06, og deltok i kjerneelementgruppen i den pågående fagfornyelsen i regi av Utdanningsdirektoratet. Patricia er lærebokforfatter av engelskverket «Quest» 1-4. [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert Skedsmo 16 dager 58 000 kr
22 Nov
Kombinasjon av nett (48 t) og klasserom (8 d) undervisning for å kunne veilede andre innen Lean Six Sigma og bli en bedre leder [+]
Lean Six Sigma Black Belt kurs med sertifisering (nett og klasserom) For å gå dette kurset er det en forutsetning at du har fullført GoLeanSixSigmas eller Lean Techs Green Belt opplæring og sertifisering. Dette kurset kombinerer nett- (48 t) og klasserom- (10 d) undervisning for å lære deg å veilede andre innen Lean Six Sigma og å utvikle dine lederegenskaper.  Lean Tech er partner med GoLeanSixSigma. Nettkursene deres har oppnådd høyeste score av kursdeltagerne. Deltagere beskriver kursene som morsomme, tilgjengelige, rimelige, praktiske, enkle å forstå og effektive.  >150.000 deltagere fra 220 land har deltatt hittil. Undervisningen er på engelsk. I tillegg til 48 timer nettundervisning er det 10 dager klasseromundervisning fordelt over en periode på 3 måneder. Temaene i kurset gjennomgås med instruktør, og deltagerne får praktisert Lean Six Sigma gjennom spill og oppgaver. Undervisningen er på norsk.    Dette kurset er for deg som vil: Være en pådriver i forbedringsarbeidet i egen virksomhet Veilede og støtte andre i Lean Six Sigma forbedringsmetode og sikre vellykkede forbedringsprosjekt Kommunisere og påvirke mennesker på alle nivå i organisasjonen for å lykkes med endring Lede andre i forbedringsprosjekt Håndtere flere forbedringsprosjekt og sikre at de er i tråd med bedriftens mål Beherske de statistiske verktøyene i Lean Six Sigma Ønsker fleksibel læring hvor nettkurs og klasseromundervisning med praktiske oppgaver og veiledning fra instruktør kombineres (tilsvarende kurs tilbys også som ren nettundervisning eller klasseromundervisning)   Kursinnhold Introduksjon Black Belt opplæringen Veien til Black Belt sertifisering Black Belt som coach PDCA (Plan Do Check Adjust) Prosjekt utvelgelse Strategisk forankring i prosjektutvelgelse Fasilitere prosjektutvelgelse  Utvikle lederskap ferdigheter Formål og prosjekt arbeid Innflytelse og strategi Fasilitere High-Performing Team Definere prosjekt Gjennomføre prosesskartlegging / observasjon - Go to Gemba Styrke lederegenskaper (coaching, innflytelse, eierskap, fasilitering, møteledelse) Black Belt Prosjekt - prosjekt gjennomføring Måle nåsituasjon Innføring i statistikk Målesystemanalyse Innhente data Bestemme kapabilitet Styrke lederegenskaper (tenke langsiktig, ta gode avgjørelser) Tips til gjennomføring Analysere og bestemme rotårsaker Innføring i hypotesetesting Hypotesetesting av diskret data Hypotesetesting av normalfordelte kontinuerlig data Hypotesetesting av IKKE normalfordelte kontinuerlig data Korrelasjon Styrke lederegenskaper (bane vei, skape gode team) Tips til gjennomføring Implementere løsninger Forsøksdesign Styrke lederegenskaper (endringsledelse, bygge nettverk) Tips til gjennomføring  Control - skape varige resultater Velge kontrolldiagram I & MR Chart X-Bar & R Average and Range Chart X-Bar & S Average and Standard Deviation Chart P Chart nNP Chart C Chart U Chart Visuell ledelse Styrke lederegenskaper (skape varige endringer)  For å praktisere Lean Six Sigma benyttes et legospill i klasseromundervisningen. Spillet er utviklet av John Bicheno hos Lean Enterprise Research Centre ved Cardiff Business School, og senere videreutviklet av Joakim Hillberg hos Revere i Sverige. Spillet benyttes i flere land av foretak, universitet og konsulenter for å gi praktisk erfaring og forståelse av Lean Six Sigma prinsipper.     Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.   Nettundervisning GoLeanSixSigma leverer nettundervisningen som er utviklet av svært vellykkede Lean Six Sigma konsulenter, trenere og coacher med bred internasjonal erfaring. GoLeanSixSigma har hjulpet Amazon, Charles Schwab, BP, Starwood Hotels & Resorts - og andre ledende organisasjoner med å spare hundrevis av millioner av dollar med Lean Six Sigma. GoLeanSixSigmas læringsmetoder fokuserer på praktisk anvendelse, ikke bare "å vite om konseptene og verktøyene" - slik at kursdeltagerne kan begynne å bruke Lean Six Sigma med en gang. Kursene er brukervennlige og morsomme, noe som gjør læringen mer effektiv.    Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Sertifisering For å oppnå Black Belt sertifisering må du bestå eksamen som består av 185 multiple choice spørmål på engelsk.  Innholdet er delt i 6 deler (Introduksjon, Define, Measure, Analyze, Improve & Control), og du må svare riktig på 80 % av spørsmålene innenfor hver del.  Du har opptil 6 timer på deg til å gjennomføre eksamen, og har ubegrenset antall forsøk. Black Belt sertifisering krever at du får godkjent et forbedringsprosjekt du har ledet i jobben din innen 4 måneder etter at du har fullført eksamen. Du får tilsendt en veiledning for valg av prosjekt ved oppstart. Du presenterer ditt Project Storyboard på engelsk for GoLeanSixSigma. Innen 5 måneder etter fullført eksamen må du sende inn en engelsk oppsummering av forbedringsprosjektet ditt (1000-2000 ord).  Sertifiseringen er gyldig i 4 år og kan fornyes med en resertifisering som koster 499$ (nytt prosjekt må leveres inn og godkjennes)   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 6-15 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Etter påmeldingsfristen vil deltagerne kalles inn til Skype møte på 2 t hvor kursfremdrift & forventninger avklares og spørsmål besvares. Skypemøtet avholdes vanligvis første mandag etter påmeldingsfristen fra kl.9-11 (sjekk kursdatoer). Det er 10 dager med klasseromundervisning fordelt over en periode på 3 måneder. De 2 første samlingene er på 2 dager hver, de neste 2 på 3 dager hver. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av kursdagene er inkludert. Nettundervisning og sertifisering er på engelsk og du har tilgang i et år.  Du får også følgende maler, templater og veiledninger for å hjelpe deg i din utvikling innen Lean Six Sigma: 1-on-1 Project Coaching (verdi $1,499) The Ultimate Lean Six Sigma Training Rollout Kit (verdi $99) The Ultimate Lean Six Sigma Template Toolkit (verdi $49) Go-Getters Guide to Coaching DMAIC (verdi $19) Go-Getters Guide to DMAIC (verdi $14) Super Simple Lean Six Sigma Glossary (verdi $12) eBook: The Problem-Solver’s Toolkit (verdi $9) Kurset inkluderer 6 coaching timer fra kursinstruktør. De 6 coaching timene fordeles som følger: 1 t til prosjektutvelgelse og 1 t etter fullføring av hver fase i DMAIC.   Alle deltagerne mottar kursbevis fra Lean Tech og sertifiseringsbevis fra GoLeanSixSigma ved bestått eksamen. For å bli sertifisert må du bestå eksamen, presentere et forbedringsprosjekt og sende inn en oppsummering av prosjektet.  Du trenger en statistisk programvare for å gjennomføre analysene. Dersom du ikke har et program allerede anbefales SigmaXL eller Minitab. I klasseromundervisningen anvendes Minitab. Du kan laste ned en gratis prøveversjon av Minitab som gjelder i 30 dager. Minitab opplæringen gjennomføres i de 2 siste samlingene. Det er max 3 uker mellom samlingene slik at du kan bruke prøveversjonen. Kurset gir 48 studiepoeng (PDUs) hos Project Management Institutes (PMI), sertifiering for prosjektledere, og 4,8 studiepoeng (CEUs) etter den internasjonale sertifiseringsstandarden IACET. [-]
Les mer
Stavanger 6 timer 1 890 kr
16 Mar
En helhetlig leseopplæring hvor leseglede og tidlig innsats er satt i system gir elevene et solid grunnlag for videre læring. [+]
Helhetlig leseopplæring setter fokus på viktige spørsmål som: Hvordan kan undervisningen organiseres slik at elevene blir sett, hørt og fulgt opp i lese- og skriveutvikling? Hvorfor er det viktig at lese- og læringskulturen på skolen preges av leseglede? Og hvordan kan man sette tidlig innsats i system i den ordinære opplæringen?Metodevalg, materiell, organiseringsformer og ressursfordeling kan forsterke kvaliteten på opplæringen – og kursholder viser deg hvordan dette kan gjøres i praksis, uavhengig av læreverk. Spangereid skole i Lindesnes kommune har i en årrekke arbeidet med en helhetlig leseopplæring, og resultatene er oppsiktsvekkende gode. Skolen har redusert andelen spesialundervisning til tilnærmet lik null. Kursinnhold Hvorfor er leseglede og tidlig innsats viktig i begynneropplæringen? Hva sier teori og forskning? Metodevalg, materiell, organiseringsformer og ressursfordeling Gjennomgang av fokusområdene: lyd- og bokstavinnlæring, veiledet lesing, språkleker, høytlesing, tekstproduksjon, skolebibliotek og egenlesing. Tidlig innsats satt i system - hva betyr det i praksis? KursholderLine Hansen Hjellup er lærer og lærerspesialist i begynneropplæring. Line er også skolebibliotekar på Spangereid skole og pedagogisk veileder i språk, lesing og skriving på Kompetansesenter Sør. Hun har gitt ut boka Helhetlig leseopplæring – leseglede og tidlig innsats (Pedlex 2014) og Skolebiblioteket – læring og leseglede i grunnskolen (Cappelen Damm 2018). Hun er en ettertraktet foredragsholder i skolebibliotek-Norge. I region Sør har hun hatt årlige kursrekker for lærere som skal ha lese- og skriveopplæring på 1. trinn. [-]
Les mer
Bergenhus Sentrum 6 timer 1 890 kr
31 Jan
04 Feb
Hva er egentlig Cooperative Learning, og hvorfor er det en god metode i klasserommet? [+]
De fleste pedagoger er enige i at elevene lærer mye – både faglig og sosialt – av å samarbeide om arbeidsoppgaver. Utfordringen ligger ofte i å sikre at alle elevene har utbytte av samarbeidet, uansett faglig og sosial kompetanse. Dette kurset gir deg et praktisk verktøy som vil øke både læringslyst og læringsutbytte hos elevene dine, og det ganske umiddelbart! Cooperative Learning er en strukturert og lærerstyrt metodikk som sikrer at elevene samarbeider om å løse oppgaver og hvor alle elevene må være aktive i læringsprosessen. Omfattende forskning og erfaring fra blant annet Canada, Danmark og USA, viser at systematisk bruk av samarbeidslæring gir gode læringsresultater. Hensiktsmessig bruk av metoden sikrer gode relasjoner mellom elevene, som igjen bidrar til økt trivsel og motivasjon. Kurset er en innføring i metodikken og vil gi deltakerne praktiske ferdigheter som umiddelbart kan tas i bruk i klasserommet. Kursinhold Hva er Cooperative Learning, og hvorfor er det en effektiv metodikk? Cooperative Learning som verktøy for klasseledelse og relasjonsbygging Coopearive Learning og utvikling av sosial kompetanse Hvordan skape et inkluderende læringsmiljø? Hvordan ivareta prinsippene for dybdelæring? Planlegging av Cooperative Learning i eget/egne fag Praktisk gjennomføring av 3 forskjellige strukturer Kursholder Frank Westby er skolesjef i Frogn kommune. Han har mange års erfaring fra skolen, både fra grunnskolen og fra den videregående skolen. Frank har arbeidet som lærer, pedagogisk konsulent, assisterende rektor og rektor. Han har også vært virksomhetsleder for Askimskolen. Som leder har han bidratt til gode resultater, hvor kunnskapsbasert ledelse og effektiv ressursforvaltning har vært blant suksessfaktorene. Franks formelle kompetanse inkluderer Master i skoleledelse ved BI og utdanning innen veiledning, coaching og relasjonsledelse. Frank Westby er forfatter av boken Cooperative Learning - undervisning med samarbeidsstrukturer (GAN Aschehoug 2018).   [-]
Les mer
Lillehammer Sentrum 6 timer 1 890 kr
04 Mar
10 Mar
Hvordan kan vi veilede elevene mot en forståelse av innholdet i sammensatte tekster? [+]
Selv om elevene teknisk sett kan lese, viser blant annet resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing at det ofte er mye de ikke forstår. Hvordan kan vi veilede elevene mot en forståelse av innholdet i sammensatte tekster?  Gode leseferdigheter er av stor betydning både for elevenes videre læring i skolen og for deres fremtid. Skal elevene bli funksjonelle lesere, må det undervises i leseforståelse – på alle trinn og i alle fag. Kanskje bør det undervises i leseforståelse allerede før elevene kan lese? Elever som strever med leseforståelse, kjennetegnes gjerne ved lite ordforråd, problemer med grammatikken og ved at de har vansker med å gjenfortelle og huske hva de har lest. Denne kursdagen vil ha fokus på hvordan undervisning i læringsstrategier og leseforståelse i alle fag og på alle trinn kan gi elevene de nødvendige verktøyene de trenger i møte med lesing av sammensatte tekster. Kursinnhold Systematisk undervisning i leseforståelse Nødvendige verktøy for møte med fagtekster Lesingens hensikt Språk- og begrepstrening Lesing av sammensatte tekster Strategier for å løse tekststykker i matematikk Kurset er praksisnært, og gir deg redskaper du umiddelbart kan ta i bruk i klasserommet. Kursholder Gerd Fredheim er utdannet allmennlærer, og har mange års erfaring som lærer og skoleleder. Hun jobber i dag fulltid som kursholder og lærebokforfatter på lesing og skriving, både i Danmark og Norge. Gerd er medforfatter av "Lesevis - lesing på ulike måter". Lesevis tar utgangspunkt i ferdighetene lese, skrive, regne og muntlig aktivitet og er i tråd med kompetansemålene i norsk, naturfag og matematikk etter 2. og 4. trinn.  [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.