Nullstill
Filter
Ferdig

-

2 dager 11 900 kr
Få grunnleggende ferdigheter i beslutningsanalyse og bli en pådriver i prosessen for å strukturere beslutningsproblemer og identifisere alternativer og usikkerheter. [+]
Bidra til økt verdiskapning ved hjelp av gjennomtenkt beslutningsanalyse   Bli i stand til å vurdere viktige sider ved en gitt beslutningssituasjon for å frembringe klarhet og for å hjelpe beslutningstakere med å komme frem til anbefalte tiltak. Lær deg anerkjent metodikk for å  etablere et strukturert og konsistent rammeverk for å modellere og analysere ulike problemstillinger oppnå økt beslutningskvalitet skape merverdi gjennom optimalisering av prosjekter Eksempler blir brukt for å illustrere hvordan gode beslutninger er et resultat av den rette kombinasjonen av innsikt, kommunikasjon og beregninger.   Forelesere Mer enn 35 års samlet erfaring innenfor fagfeltet beslutningsanalyse     Hva sier kundene våre "Jeg ble spesielt imponert over måten instruktørene var åpne for og i stand til å svare på spørsmål på sparket og håndtere alt som dukket opp underveis i kurset."   Kurssted Holdes på Mathallen (Vulkan) i Oslo. Kurset kan settes opp i andre byer på forepørsel.   Forkunnskaper Kurset har en tverrfaglig profil. Teknisk eller økonomisk fagbakgrunn er hensiktsmessig. Erfaring fra prosjektarbeid og grunnleggende kunnskaper om kontantstrømsanalyser anbefales.    Varighet 2 dager   Målgruppe Fagdisipliner som er involvert i tekniske og økonomiske evalueringer i tverrfaglige prosjektteam: prosjektledere, prosjektmedlemmer, økonomer og teknisk personell.      [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
10 Feb
21 Sep
Modul 2 fokuserer på presentasjon og forhandling i konsulentroller. Hvordan ta kontakt, presentere tjenester, følge opp, forhandle i ulike situasjoner, «close»- og bekref... [+]
  Denne modulen (modul 2 av 4) fokuserer på presentasjon og forhandlinger. Dette er situasjoner du vil møte på hele tiden i rollen som konsulent og da er det viktig ha de grunnleggende prinsippene på plass. Kurset vil gi en innføring i hvordan du kontakter kunder og presenterer dine tjenester. Formålet med kurset er å få en grundig innføring i forhandlinger som prosess, med vesentlig vekt på å forstå de ulike utgangspunktene i en forhandlingssituasjon. På dette kurset arbeider du blant annet med ulike modeller og teknikker man møter og du vil lære hvordan du avdekker og forbereder deg for hersketeknikker og metoder. Du vil også få konkrete eksempler på ulike teknikker i ulike forhandlingssituasjoner. Vi har vinklet kursgjennomgangen spesielt mot konsultativ virksomhet. Etter kurset vil du være bedre rustet til å planlegge, gjennomføre, håndtere og styre forhandlinger av ulik karakter på en mer bevisst og målrettet måte. Kursinnholdet på denne dagen er: Kundekontakt og presentasjon av dine tjenester.Tilbudsutarbeidelser, formuleringer og formalia.Forberedelser før møter og før forhandlinger?Velger jeg en offensiv eller defensiv taktikk?Hvordan sikrer jeg forhandlingene mine før de trer i kraft?Vet jeg nok om meg selv og min samarbeidspartner før vi starter?Hva ønsker jeg å oppnå med forhandlingene?Hvilken taktikk har motparten valgt?Hvor mye må jeg gi fra meg i forhandlingene for å få det jeg ønsker?Hvor lenge antar jeg at forhandlingene vil pågå?Forstår jeg hva motparten ønsker å oppnå med forhandlingene?Har jeg den nødvendige kunnskapen for å løse konflikter kan oppstå? [-]
Les mer
Friluftskurs 5 dager 23 500 kr
Tverrfaglig feltkurs med fokus på evaluering av olje og gassprosjekter. [+]
Forstå betydningen av det geologiske grunnlaget for olje- og gassutbygginger   Vi tar med deltakerne til Ainsabassenget i de spanske Pyreneene, der vi observerer ulike geologiske strukturer som ligner på de vi finner i verdens største hydrokarbonproduserende regioner. Vi tilbringer mye tid ute i felten for å utforske forskjellige analoger og diskutere aspekter som vil påvirke den teknisk-økonomiske evalueringen av et feltutbyggingscase. Feltkurset er organisert for å etterligne en reell tverrfaglig arbeidssituasjon, der vi har særlig fokus på å etablere en feltutviklingsplan gjennom å forstå egenskapene til ulike avsetningsmiljøer og vurdere usikkerheten knyttet til geologisk tolkning og modellering.  Observer ulike geologiske strukturer og trekk ut viktig geologisk informasjon Forstå dens implikasjoner for volumestimering, produserbarhet, dreneringsstrategi, borestrategi, utbyggingskonsept og økonomisk verdi. Identifiser viktige verdidrivere og bidra til konstruktive tverrfaglige diskusjoner i skjæringspunktet mellom geomodellering og prosjektmodellering Resultatene fra det detaljarbeidet som utføres av hver disiplin kombineres - med henblikk på å gi en strukturert evaluering og anbefaling til beslutningstakerne.   Forelesere Mer enn 70 års samlet erfaring innenfor fagfeltene geo-modellering, petroleumsteknologi, økonomi og beslutningsanalyse.   Hva sier kundene våre "Jeg ble spesielt imponert over måten instruktørene var åpne for og i stand til å svare på spørsmål på sparket og håndtere alt som dukket opp underveis i kurset."   Kurssted Holdes i Ainsa i Pyreneene (Spania).   Forkunnskaper En grunnleggende forståelse av beslutningsanalysemetodikk er en fordel.    Varighet 5 dager   Målgruppe Kurset har en tverrfaglig profil og best utbytte oppnås når deltakerne dekker et bredt spekter av fagområder; geologi, reservoar, boring, utbygging og økonomi.   [-]
Les mer
1 dag 7 500 kr
Lær hvordan beslutningsanalyse brukes i tidlig-fase prosjekter for å belyse alle elementer involvert i å bringe et funn fra avgrensning til konseptvalg og utbygging. [+]
Hvordan alle elementer fra reservoar til marked inkluderes i evaluering av hvert utviklingsalternativ   Deltakerne vil lære å beregne den økonomiske verdien av et prosjekt basert på en optimal sekvens av beslutninger og mulige utfall,  fra avgrensing til produksjon og nedstengning planlegge avgrensningsprogrammer for å bevise kommersialitet søke den rette balansen mellom å påvise ytterligere reserver ved videre leting eller vurdere en utbyggingsbeslutning med en skrittvis og skalerbar utbyggingsløsning vurdere utbyggingsalternativer som er knyttet til ulike intervaller på volumfordelingskurven vurdere alternative dreneringsstrategier og nødvendige antall bunnrammer og brønner, finne optimal sekvens og timing av relevante beslutninger i et område med hydrokarbonforekomster av ulik modenhet presentere og kommunisere beslutningsalternativer, de viktigste verdidriverne, risiki og anbefalinger   Forelesere Mer enn 35 års samlet erfaring innenfor fagfeltet beslutningsanalyse     Hva sier kundene våre "Alle snakker om å definere et rammeverk. Dette er det første kurset jeg har deltatt på hvor jeg faktisk lærte teknikker for å gjøre det systematisk."   Kurssted Holdes på Mathallen (Vulkan) i Oslo. Kurset kan settes opp i andre byer på forepørsel.   Forkunnskaper Kurset har en tverrfaglig profil. Teknisk eller økonomisk fagbakgrunn er hensiktsmessig. Erfaring fra prosjektarbeid i tverrfaglige prosjektteam er en fordel. Grunnleggende kunnskaper om beslutningsanalysemetodikk anbefales og en viss kjennkap til økonomisk teori er anbefalt.   Varighet 1 dag   Målgruppe Fagdisipliner som er deltakere i tverrfaglige prosjektteam: prosjektledere, prosjektmedlemmer som utfører tekniske evalueringer eller økonomisk analyse, samt andre disipliner som medvirker i fremstilling av beslutningsunderlaget.      [-]
Les mer
3 dager 1 500 kr
PowerPoint 2010 er et presentasjonsprogram som brukes når vi skal vise fram data – enten det er tekst, bilder, tall eller tegninger. [+]
PowerPoint 2010 er et presentasjonsprogram som brukes når vi skal vise fram data – enten det er tekst, bilder, tall eller tegninger. Programmet kan brukes til å lage lysark som skrives ut, eller vi kan vise presentasjonen ved hjelp av PC + videokanon. På kurset vil grunnleggende funksjoner vektlegges, men vi vil og se på hvordan en bygger opp og setter sammen en presentasjon. Forkunnskaper: Du må ha kunnskaper tilsvarende PC-begynnerkurs. Brukere av Powerpoint 2007 kan og følge dette kurset. [-]
Les mer
1 dag 7 500 kr
Lær hvordan man kan gjennomføre en økonomisk vurdering av enkeltprospekter og leteporteføljen som helhet. [+]
Hvordan alle elementer fra reservoar til marked inkluderes i evaluering av hvert utviklingsalternativ   Deltakerne vil lære å beregne geologisk og kommersiell risiko anvende konseptet "verdi av informasjon" i forbindelse med vurdering av avgrensningsbrønner og andre datainnsamlingsprogram strukture evalueringen av ulike prospekter slik at de gjenspeiler hvert prospekts unike egenskaper kommunisere de viktigste verdidrivere for ulike muligheter og sammenligne og rangere prospekter på en konsekvent måte tilpasse hver enkelt evaluering til formålet gitt ufullstendige data og det faktum at mange av de forutsetninger som ligger til grunn ofte er konseptuelle og basert på analoger presentere og kommunisere beslutningsalternativer, de viktigste verdidriverne, risiki og anbefalinger.    Forelesere Mer enn 35 års samlet erfaring innenfor fagfeltet beslutningsanalyse     Hva sier kundene våre "Alle snakker om å definere et rammeverk. Dette er det første kurset jeg har deltatt på hvor jeg faktisk lærte teknikker for å gjøre det systematisk."   Kurssted Holdes på Mathallen (Vulkan) i Oslo. Kurset kan settes opp i andre byer på forepørsel.   Forkunnskaper Kurset har en tverrfaglig profil. Teknisk eller økonomisk fagbakgrunn er hensiktsmessig. Erfaring fra prosjektarbeid i tverrfaglige prosjektteam er en fordel. Grunnleggende kunnskaper om beslutningsanalysemetodikk anbefales og en viss kjennkap til økonomisk teori er anbefalt.   Varighet 1 dag   Målgruppe Fagdisipliner som er deltakere i tverrfaglige prosjektteam: prosjektledere, prosjektmedlemmer som utfører tekniske evalueringer eller økonomisk analyse, samt andre disipliner som medvirker i fremstilling av beslutningsunderlaget.      [-]
Les mer
1 dag 7 500 kr
Lær ulike teknikker for å avgrense og strukturere et beslutningsproblem. Bli god til å identifisere alle vesentlige elementer tidlig for å maksimere verdiskapning. [+]
Start beslutningsanalysen fra den rette angrepsvinkelen   Bli en pådriver for å lage gode beslutningsunderlag ved å sikre at beslutningsproblemet er godt forstått av alle prosjektmedlemmer identifisere viktige beslutninger og relevante risiki og usikkerheter så tidlig som mulig enes om hvilke beslutninger som er mest kritiske og hvilke som kan tas senere forvandle resultatene fra avgrensningsøvelsen til alternative strategier avdekke usikkerhet og identifisere reelle valg som bidrar til ytterligere verdiskapning visualisere en innledende problemstruktur, forenkle tankeprosesser og beregne resultater bruke foreløpige resultater for å gi større innsikt i beslutningsproblemet analysere nye spørsmål og problemer gjennom en iterativ prosess presentere og kommunisere beslutningsalternativer, de viktigste verdidriverne, risiki og anbefalinger   Forelesere Mer enn 35 års samlet erfaring innenfor fagfeltet beslutningsanalyse     Hva sier kundene våre "Alle snakker om å definere et rammeverk. Dette er det første kurset jeg har deltatt på hvor jeg faktisk lærte teknikker for å gjøre det systematisk."   Kurssted Holdes på Mathallen (Vulkan) i Oslo. Kurset kan settes opp i andre byer på forepørsel.   Forkunnskaper Kurset har en tverrfaglig profil. Teknisk eller økonomisk fagbakgrunn er hensiktsmessig. Erfaring fra prosjektarbeid i tverrfaglige prosjektteam er en fordel.   Varighet 1 dag   Målgruppe Fagdisipliner som er vil lede aktiviteter knyttet til avgrensning og strukturering av beslutningsproblemer. Deltakere i tverrfaglige prosjektteam: prosjektledere, prosjektmedlemmer som utfører tekniske evalueringer eller økonomisk analyse, samt andre disipliner som medvirker i fremstilling av beslutningsunderlaget.      [-]
Les mer
Ålesund 80 timer 23 500 kr
23 Oct
Har du praktisk erfaring fra transportbransjen eller en rekke bransjer som treforedlingsindustri, mekanisk industri, verkstedindustri, metallurgisk industri eller annen i... [+]
Har du praktisk erfaring fra transportbransjen eller en rekke bransjer som treforedlingsindustri, mekanisk industri, verkstedindustri, metallurgisk industri eller annen industri eller næringsvirksomhet, men mangler formell kompetanse? Da er fagbrev som Logistikkoperatør noe for deg! Sentrale arbeidsområder for en logistikkoperatør er: service, informasjon, veiledning, kundebehandling, kommunikasjon og etikk ordrebehandling, lagerhold og emballering klargjøring for forsendelser sikring av gods vektbegrensning og vektfordeling ved transport effektiv og sikker forflytting av gods og varer håndtering og transport av varer som krever spesiell behandling bruk av manuelle og elektroniske verktøy for transport, vareflyt og dokumentbehandling bruk og vedlikehold av teknisk utstyr  Opplæringen skal forberede og kvalifisere deltagerne teoretisk for å avlegge nødvendige eksamener innen logistikkfaget. Logistikkfaget er en komprimert utdanning spesielt tilpasset voksne. Logistikkfaget er en komprimert utdanning for voksne. Den bygger på læreplanene for Vg1 Service og samferdsel, Vg2 Transport og logistikk og Vg3 Logistikkfaget (hovedfokus). Opplæringen følger Utdanningsdirektoratets læreplaner, men er spesielt tilpasset voksne. De som selv ønsker det, kan melde seg opp til offentlig tverrfaglig eksamen i Vg3 logistikkfaget og deretter til fagprøven. Praksis må godkjennes av den fylkeskommunale Fagopplæringen. Fullført opplæring med bestått resultat fører frem til fagbrev. Yrkestittel er logistikkoperatør . Hovedområder i Vg3 Logistikkfaget er:   Eksternlogistikk Hovedområdet omfatter behandling, klassifisering og dokumentasjon av varer og gods ved transport til og fra handels- og produksjonsbedrifter og gods- og personterminaler. Hovedområdet omfatter sikre, miljøvennlige, effektive og lønnsomme logistikktjenester. Eksternlogistikk dreier seg om manuell og maskinell lasting og lossing av transportmidler. Videre inngår klargjøring for forsendelse og midlertidig lagring, lastsikring, vektberegning av transportenheter og beregning av framføringstider. Enklere vedlikehold av utstyr og hjelpemidler inngår i hovedområdet. Hovedområdet omfatter service og kundebehandling.   Internlogistikk og lagerhold Hovedområdet omfatter varestrømmen i en handels- og produksjonsbedrift og på en gods- eller personterminal. I hovedområdet inngår lagerkostnader og registrering av varer inn og ut av lager. Hovedområdet omfatter forhold som påvirker bedriftens produktivitet og lønnsomhet og logistikkfunksjonens plass i en produksjonsprosess. Videre omfatter det bruk av manuelt og automatisert utstyr til produksjon og interntransport. Helse, miljø og sikkerhet, service og kundebehandling og nasjonalt og internasjonalt regelverk om befordring av gods og bagasje inngår i hovedområdet.    LO organiserte kan søke stipend. Klikk: Fagforbundet, Handel og Kontor, LOs Utdanningsfond. Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon. Er du organisert i en annen fagforening eller har spørsmål, kan du kontakte oss for nærmere informasjon om dine muligheter for stipend. Vi hjelper gjerne med søknaden. [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
09 Mar
19 Oct
Modul 3 handler om spesielt om kvalitet og kommunikajon, avklaringer ved endringer og utfordringer, konflikthåndtering og vanskelige samtaler der ett større Case er sentr... [+]
KONSULENTAKADEMIET MODUL 3 handler om spesielt om kvalitet og kommunikajon, avklaringer ved endringer og utfordringer, konflikthåndtering og vanskelige samtaler der ett større Case er sentralt. Konsulentakademiet er et modulbasert. Du kan fritt velge å ta kun en modul eller alle, avhengig av ditt ståsted.  [-]
Les mer
Oslo 5 dager 24 000 kr
23 Sep
28 Oct
25 Nov
This 5-day course provides students with the key knowledge to help prepare for exam AZ-400. [+]
This 5-day course provides students with the key knowledge to help prepare for exam AZ-400, which will lead to the new Azure DevOps Engineer Expert certification. In this course you will learn to design a DevOps strategy and how to implement DevOps Development Processes, Continuous Integration and Delivery, Dependency Management, Application Infrastructure and Continuous Feedback.   Course content This 5 day course contains of these modules: Implementing DevOps Development Processes:You will learn how to use source control, scale Git for an enterprise, and implement and manage build infrastructure. Implementing Continuous Integration:You will learn how to implement continuous integration in an Azure DevOps pipeline, how to manage code quality and security principles, and how to implement a container build strategy. Implementing Continuous Delivery:You will learn how to design a release strategy, set up a release management workflow, and implement an appropriate deployment pattern. Implementing Dependency Management:You will learn how to design a dependency management strategy and manage security and compliance. Implementing Application Infrastructure:You will learn how to implement infrastructure as code and configuration management, how to provision Azure infrastructure using common automation tools, and how to deploy an application infrastructure using various Azure services and deployment methodologies. Students will also learn how to integrate 3rd party deployment tools with Azure, such as Chef and Puppet to incorporate compliance and security into the release pipeline. Implementing Continuous Feedback:You will learn how to recommend and design system feedback mechanisms, implement a process for routing system feedback to development teams, and optimize feedback mechanisms. Designing a DevOps Strategy:You will learn how to plan for transformation, select a project, and create team structures. You will also learn how to develop quality and security strategies. Planning for migrating and consolidating artifacts and source control will also be covered.  [-]
Les mer
Sentrum 12 timer 5 400 kr
22 Jan
Kurset gir innføring i tradisjonell og digital administrering av WISC-V. I kursets tolkningsdel blir ulike sider ved tolkning forklart. [+]
Kurset gir innføring i tradisjonell og digital administrering av WISC-V. I kursets tolkningsdel blir ulike sider ved tolkning forklart. Tolkningsteori, som er retningsgivende for hva testresultatet kan fortelle oss, blir presentert. Ulike teorier om intelligens og kognitive funksjoner blir gjennomgått. Blant annet blir CHC-teori, som kan beskrives som et begrepsapparat om kognitive evner, beskrevet og forklart. Til slutt går vi gjennom rapportskriving, og testdeltakerne får utdelt testprofiler med rapporter skrevet av kursholder.   Våren 2017 ble WISC-V lansert i Norge. Det er flere endringer, deriblant tre nye deltester og ny faktorstruktur. I tillegg til de fire indeksene man kunne beregne i WISC-IV, er visuospatial indeks ny i WISC-V. Man kan også beregne flere sekundære indekser. En annen nyvinning er at man gjennom Pearsons internettbaserte plattform Q-interactive kan administrere testen digitalt. Den norske versjonen av WISC-V er resultatet av et skandinavisk samarbeidsprosjekt.   Kursholder er Helge Galta, Cand.polit. med hovedfag i psykologi. Helge Galta driver Galta testkompetanse, har arbeidet i PP-tjenesten siden 2004 og underviser i testpsykologi ved flere norske universiteter. Høsten 2014 ga Helge Galta ut boken Tolkning av WISC-IV. Teori og praksis på Universitetsforlaget.   Kurset er godkjent som vedlikeholdsaktivitet for psykologspesialister av Norsk psykologforening.   Kurset går over to dager og gir kursdeltakeren innføring i:     Administrering Manuell og digital og administrering blir gjennomgått. Riktig administrering er avgjørende for gyldige testresultater. Støtteark, som gjør manuell administrering enklere, blir sendt pr. e-post i forkant av kurset. Digital administrering (Q-interactive) blir gjennomgått på storskjerm.    Tolkning og rapportskriving En kompetent testbruker har kunnskap om psykometri, metode, statistikk, tolkningsteori, intelligensteori og den enkelte test han eller hun anvender. I dette kurset gjennomgås det viktigste for å administrere og tolke WISC-V på en etisk forsvarlig måte.   Ved å forstå metode og statistikk vurderer man IQ- og indeksskårene riktig. Det er gjennom denne kunnskapen man finner ut hva testresultatet indikerer og hva som skal med i rapporten. Tolkningsteori forteller oss hvor robuste ulike testskårer er. Gjennom ulike studier har man sett at fullskala IQ-skår og indeksskårene er robuste, og at de derfor bør ha en sentral plass i tolkning av testresultater. På den andre siden har studier vist at enkeltstående deltestskårer ikke er robuste. Enkeltstående deltestskårer bør derfor ikke vies mye oppmerksomhet ved tolkning.   I dag har intelligensteori en sentral plass i tolkning av testresultater. CHC-teori forteller oss hva som måles i ulike evnetester. Nevrologisk forståelse av intelligens hjelper oss til å forstå hvorfor det er individuelle forskjeller i prestasjoner på skole og i jobb. Teorier om arbeidshukommelse og prosesseringshastighet bidrar til å forstå hvorfor klasseromssituasjonen og andre kognitivt krevende oppgaver, kan være vanskelige for mange barn. Vi vet også at ulike miljøbetingelser er av avgjørende betydning for kognitiv utvikling.   Forskjellige diagnosegrupper kjennetegnes av ulike kognitive vansker. Fullskala IQ-skår under 70 er et kriterium ved diagnostisering av psykisk utviklingshemning. I andre utredninger er ikke sammenhengen mellom testskår og diagnose like åpenbar. På gruppenivå ser man likevel at bestemte kliniske populasjoner tenderer til å vise kognitive vansker. Personer med ADHD tenderer til å ha nedsatt fullskala IQ-skår og nedsatt skår på mål av arbeidshukommelse og prosesseringshastighet. Personer med autismespekterforstyrrelser tenderer også til å få nedsatt skår på indekser som måler arbeidshukommelse og prosesseringshastighet. Det forskes mye på kognitiv fungering i ulike diagnosegrupper, og det er mange interessante diskusjoner både når det gjelder testresultater og nevrologisk forståelse av kognitiv funksjon. Det fremholdes blant annet at de kognitive vanskene til personer med ADHD skyldes saktere og mer varierende informasjonsprosessering. Nevrologisk forklares dette med at personer med ADHD har vansker med å endre hjernens aktivering fra hviletilstand til en aktiv kognitiv tilstand.       Rapportskriving er en viktig del av evnetesting. Gjennom rapporten skal man med ett lett og forståelig språk forklare barnets testresultater. Man tolker testresultatet, og i rapporten skriver man hvordan et slikt resultat kan bidra til å forstå barnets kognitive prestasjoner utenfor testrommet. I testrapporter skriver man også ofte om tiltak. Å forstå hvorfor et barn strever er avgjørende for å legge best til rette for videre læring og utvikling.        [-]
Les mer
Rana Skien 6 timer 2 500 kr
25 Nov
09 Dec
Det stilles store krav til kompetanse og analytiske evner for de som gjennomfører periodisk verifikasjon av elektriske anlegg, og god kjennskap til gamle og nye normer/fo... [+]
Det stilles store krav til kompetanse og analytiske evner for de som gjennomfører periodisk verifikasjon av elektriske anlegg, og god kjennskap til gamle og nye normer/forskrifter. En el-kontrollør må også kunne begrunne anbefalinger om utskifting der hvor det elektriske anlegget er modent for oppgraderinger og være en god el-sikkerhets rådgiver for kunde. MålgruppeEl-kontrollører, installatører, saksbehandlere og service-montører. Mål med kursetÅ gi el-kontrollører økt trygghet, faglig tyngde og bedre effektivitet i en krevende hverdag, gjennom å se på faktiske avvik i elektriske anlegg, hvordan disse bør defineres i forhold til anvendt norm og forskrift, og hvordan de bør klassifiseres. Det vil også bli drøftet eksempler på typiske avvik som noen el-kontrollører overser, og avvik som ikke egentlig er avvik. Følgene emner blir gjennomgått, med utgangspunkt i deltagernes bakgrunn og erfaring: Hva IK-elektro egentlig handler om Hvilke krav stilles til en el-kontrollør? Historikk FEA, FEB, FEL og NEK 400 Typiske avvik Spesielle avvik Avvik som ikke egentlig er avvik Vanlige svakheter i eldre anlegg og anbefalinger om oppgradering Gode rutiner for en effektiv kontroll Diskusjon og erfaringsutveksling [-]
Les mer
Tromsø 4 uker 500 kr
28 Nov
Kom og dans Tromsø holder et fire ukers kurs i Swing for deg som har gått på grunnkurs/videregående kurs før og ønsker å lære mer. [+]
Kurset er etter opplegget til Johan Fasting. Vi repeterer raskt det du har lært på grunnkurs og fortsetter der VG1 slutter. Kurset foregår på LHL-huset i Storgata 132. Pris: 500/400 for studenter. Ved betaling i døra foretrekker vi at du betaler med bankkort, men har du kontanter, fikser vi det også. Priser kurs og dansekvelder 2 klipp        320 kr         Student 250 kr 3 klipp        350 kr         Student 300 kr 4 klipp        500 kr         Student 400 kr 5 klipp        600 kr         Student 560 kr 6 klipp        720 kr         Student 620 kr 8 klipp        960 kr         Student 720 kr Dansekveld 80 kr         Student 50 kr Vi har betalingsterminal. Varighet og tid for kursene finner du i kursoversikten på våre hjemmesider. Hvis du er med på kurs har du gratis inngang på dansekvelden etterpå. Vi selger videregående kurs som klippekort. Jo flere klipp du kjøper, jo billigere blir det for hvert klipp. Grunnkurs har faste priser. Votterock og temahelger har egne priser for kurs og dansefester. [-]
Les mer
Mo i Rana 80 timer 23 500 kr
01 Jan
Bli barne- og ungdomsarbeider - en spennende og utfordrende jobb! [+]
Informasjon Trives du med å jobbe med barn og unge? Har du erfaring fra barnehager, barneparker, skoler, skolefritidsordninger, fritidsklubber eller kommunale etater, men ingen formell utdannelse? Da er fagbrev som barne- og ungdomsarbeider det rette valget for deg!   Barn og unges oppvekstvilkår er i stadig endring, og det er en spennende utfordring for fagarbeideren å delta i denne endrings- og utviklingsprosessen. Gode pedagogiske tilbud til barn og unge er en forutsetning for å lykkes med integrering og gode utviklingsmuligheter for alle i et mangfoldig samfunn.   Som barne- og ungdomsarbeider kan du få arbeid i barnehager, barneparker, skoler, skolefritidsordninger, klubber og kommunale etater. Barne- og ungdomsarbeideren tilrettelegger og velger hensiktsmessige pedagogiske metoder i arbeid med barn og unge i alderen 0 – 18 år. Sentrale arbeidsområder er:   •planlegging, ledelse, gjennomføring og evaluering av pedagogiske aktiviteter for barn og unge •tilrettelegging for lek og fysisk aktivitet med utgangspunkt i den enkeltes funksjonsnivå og livssituasjon •anvendelse av forming, sang, lek, musikk, litteratur og drama i det daglige arbeid •kommunikasjon med mennesker med ulik kulturell bakgrunn, livssyn og sosial status •samarbeid med barn og unge, foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere •grensesetting, konfliktløsing og å være en tydelig voksenmodell   Det er ingen krav tilfaglige forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om deltakeren har noen års erfaring fra yrket. Kurset skal forberede og kvalifisere deltagerne teoretisk for å avlegge nødvendige eksamener i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en komprimert utdanning for voksne. Den bygger på læreplanene for Vg1 Helse- og sosialfag, Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag og Vg3 Barne- og ungdomsarbeiderfaget (hovedfokus). Deltagere som ønsker det, kan melde seg opp til offentlig tverrfaglig eksamen i  Vg3 Barne- og ungdomsarbeiderfaget og deretter til fagprøven. Praksis må godkjennes av den fylkeskommunale Fagopplæringen. Fullført opplæring med bestått resultat fører frem til fagbrev. Yrkestittel er  Barne- og ungdomsarbeider. Utøvelsen av barne- og ungdomsarbeiderfaget faget krever derimot politiattest som viser at du ikke er siktet, tiltalt eller dømt for overgrep mot barn.   Hovedområder innen Vg3 Barne- og ungdomsarbeiderfaget er:   Helsefremmende arbeid: Hovedområdet handler om sammenhenger mellom fysisk og psykisk helse og aktiviteter for barn og unge. Videre handler det om ulike læringsaktiviteter som grunnlag for vekst og utvikling. Hovedområdet dekker også hygiene, forebygging av sykdom og førstehjelp. Holdninger til tobakk og rusmidler inngår i hovedområdet, og det gjør også forebygging av mobbing, diskriminering og kriminalitet.   Kommunikasjon og samhandling: Hovedområdet handler om kommunikasjon og samhandling med barn og unge. Videre handler det om utvikling av barn og unges selvfølelse, identitet og sosiale kompetanse. Gruppeprosesser og konflikthåndtering inngår også. Yrkesutøvelse: Hovedområdet handler om ulike typer pedagogiske aktiviteter for barn og unge. Aktiviteter knyttet til kunst og kultur, natur og miljø inngår i hovedområdet. Tilberedning av trygg og sunn mat for barn og unge er også med. Videre inngår relevante regelverk om taushetsplikt og personvern og om universell utforming av produkter og tjenester. Yrkesforståelse og yrkesetikk inngår. Endelig oppstartsdato er ikke fastsatt. Påmeldte og interesserte får informasjon. Kursoppstart avhenger av antall påmeldte.  [-]
Les mer
Oslo 4 600 kr
25 Sep
10 Oct
Personalforum 2019 - oppdatering på nye regler innenfor personalområdet. [+]
Har du personalansvar eller jobber innen HR? Er du tillitsvalgt, leder eller mellomleder? Jobber du med revisjon, regnskap eller lønn? Da er det viktig at du har kjennskap til rammene for arbeidsgivers styringsrett, har en oversikt over arbeidstakers rettigheter og nye regler innenfor personalområdet.Det er mange nye regelendringer som berører personalområdet denne høsten. Endring i reglene for pleiepenger og foreldrepenger Praksisendringer for rapportering av fravær i A-melding Få svar på ofte stilte spørsmål om nye sykepengeregler Agenda: Regelnyheter på Personalområder GDPR ofte stilte spørsmål Varsling Endring i reglene for pleiepenger - gradering  Foreldrepenger - nye regler - prematurfødte barn Drøftningsplikt - egenmelding Arbeidstakere i ulike livsfaser Unge arbeidstakere -  arbeidstakere under 18 år Arbeidstid Pauser og fritid Nattarbeid Småbarnsforeldre Kort om foreldrepermisjon Sykt barn/barnepasser Redusert arbeidstid Tilvenning til barnehage/skolestart Fravær ifm omsorg og pleie av nærstående Terminalfase  Nødvendig omsorg  Eldre arbeidstakere Sykepenger  Ferie  Redusert arbeidstid Stillingsvern Ofte stilte spørsmål mht sykepengegrunnlaget Hvilken betydning får korte permisjoner uten lønn eller avspasering? Lønnsendring - når påvirker dette grunnlaget? Ferie - hvordan beregne grunnlaget når det ikke er utbetalt lønn? Hvordan kan avtaler om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden påvirke grunnlaget? Er det forskjell på grunnlaget ved egenmelding og sykmelding? Rapportering av fravær i A-melding Sluttdato for arbeidsforholdet Barns sykdom Rapportering av permisjoner Lange sykefravær Sykefravær- oppfølging og oppsigelse Arbeidstakers medvirkningsplikt  Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt  Oppfølging og dokumentasjon  Oppsigelse Delta i Oslo eller online Du kan delta online på ulike datoer i oktober til desember. Ønsker du å treffe oss på "Personalforum høst 2019" er vi i Oslo 25. september og 10. oktober 2019. Online sending er et opptak fra 10. oktober 2019. Det vil være muligheter for å sende inn spørsmål som blir besvart senest innen to arbeidsdager. Ved online deltagelse mottar du et opptak av kurset i etterkant for repetisjon og oppslag. Du vil ha tilgang til opptaket i seks måneder. På Personalforum møter du våre mest engasjerte og erfarne jurister som brenner for å dele sin kunnskap innenfor fagområdet. Alle deltagere mottar elektronisk dokumentasjon i forkant av kurset. Etter gjennomført kurs mottar du kursbevis og blir bedt om å gi din evaluering av kurset.   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.