Nullstill
Filter
Ferdig

-

Trondheim 3 timer 990 kr
27 Apr
Hverdagen i barnehagen og på SFO/AKS består ofte av små og store konflikter, mellom barn og mellom barn og voksne. [+]
Hvorfor kan det noen ganger virke så vanskelig å skape balanse og legge til rette for den gode arenaen for lek, omsorg, læring og danning? Kursinnhold Grensesetting – hvorfor er det så komplisert? Er alle grenser like viktige? Nei – et kjærlig svarHvem blir jeg i møte med deg? Kommunikasjon og konflikthåndtering Konflikter som en mulighet for læring? Selvregulering og vilje Kursholder Anne Holsæter Nordbye er barnehagelærer med videreutdanning i endringsledelse og personalledelse, og styrerutdanning fra BI. Hun har 20 års erfaring fra arbeid i og med barnehage, fra assistent til pedagogisk leder, styrer og seksjonsleder. Nå er hun rådgiver i oppvekstavdelingen i Oppegård kommune. Anne har en varm og praksisnær formidlingsevne, og holder kurs om flere tema innenfor det barnehagefaglige, som lek, de yngste barna, barn i risiko, tilstedeværelse, grenser, vurdering, verdigrunnlaget, barnehagen som lærende organisasjon og implementering av ny rammeplan. Annes kurs er stappfulle av praksisfortellinger, humor og alvor, og det er alltid rom for aktiv dialog og refleksjon! [-]
Les mer
Kleppestø 1 dag 2 250 kr
10 Mar
01 Apr
15 Apr
Personløfter Vi tilbyr kurs og opplæring i sikker bruk av personløfter, på klassene A, B og C. Kurset skal gi deg teoretisk og praktisk kunnskap i betjening av manuelt dr... [+]
Formålet er for å redusere fare og risiko for ulykker med disse, når man benytter personløfter som midlertidig arbeidsplattform. Kursets innhold: •          Lover og forskrifter•          Brukerens ansvar og kvalifikasjoner•          Oppbygging, oppstilling og virkemåte•          Kjøring og stabilitet•          Sikkert arbeid•          Forflytting langs vei•          Rutinekontroll•          Ulykker, risiko og faremomenter•          Avsluttende teoretisk prøve Teorikurset gir opplæring på følgende klasser: Klasse A – tilhengermontert eller manuelt dreven personløfterKlassa B – selvgående personløfterKlasse C – bilmontert personløfter   Gjennomføring:Etter å ha fullført teoretisk del må deltaker gjennomføre praktisk opplæring på aktuell personløfter klasse. Opplæringen kan tas sammen med en kompetent person/ fadder i egen bedrift gjennom 25 timer/50 timer, eller hos Industrikompetanse på 4/6 timer. Praksis dokumenteres av arbeidsgiver på aktuell personløfterklasse. Gjennomført teoretisk og praktisk del kvalifiserer til kursbevis og utstedt kompetansebevis på gjeldende lift-klasse.   [-]
Les mer
Kleppestø 1 dag 2 850 kr
09 Mar
31 Mar
22 Apr
Farlig småverktøy Kurs og opplæringen i farlig småverktøy skal gi kursdeltaker/ bruker en grunnleggende innføring i sikker bruk av farlig småverktøy. [+]
Opplæringen er gitt i henhold til Forskrift om utførelse av arbeid § 10-2. Krav om dokumentert sikkerhetsopplæring ved bruk av arbeidsutstyr. Eksempler på farlig småverktøy kan være diverse håndholdte verktøy som; boltepistol, kappsag, spikerpistol, vinkelkutter osv. Kursets innhold: •          Lover og forskrifter•          Oppbygging og bruksegenskaper•          Bruk og vedlikehold•          Kartlegging av farer og risikovurdering•          Bruk av egnet verneutstyr Gjennomføring:Kurset gjennomføres med en teoretisk del.Gjennomført kurs kvalifiserer for kursbevis og utstedt kompetansebevis. [-]
Les mer
Kleppestø 1 dag 2 250 kr
05 Mar
02 Apr
07 May
Varme arbeider Kurset er gjennomført i regi av Norsk Brannvernforening, og etter lov om krav og opplæring i forsikringsselskapenes sikkerhetsforskrift for varme arbeider,... [+]
Det er et intervall på 5 år mellom hver gang sertifikatet skal fornyes. Kandidaten må da ta hele kurset på nytt. Sertifikatet fra Danmark, Finland og Sverige er gyldig for bruk i Norge. Kursinnhold: •          Sertifiseringsordningen for brannvern ved utførelse av varme                  arbeider•          Gjeldende regelverk•          Brann- og slukketeori•          Risiko av utførelse av varme arbeider•          Praktisk slukking•          Avsluttende teoretisk prøve Gjennomføring:Gjennomført kurs kvalifiserer til utstedt sertifikat fra Norsk Brannvernforening i varme arbeider. [-]
Les mer
Kleppestø 1 dag 2 250 kr
26 Mar
28 May
Kurset er gjennomført i regi av Norsk Brannvernforening, og etter lov om krav og opplæring i forsikringsselskapenes sikkerhetsforskrift for varme arbeider, forankret i Lo... [+]
Det er et intervall på 5 år mellom hver gang sertifikatet skal fornyes. Kandidaten må da ta hele kurset på nytt. Sertifikatet fra Danmark, Finland og Sverige er gyldig for bruk i Norge.   Kursinnhold: •          Sertifiseringsordningen for brannvern ved utførelse av varme arbeider•          Gjeldende regelverk•          Brann- og slukketeori•          Risiko av utførelse av varme arbeider•          Praktisk slukking•          Avsluttende teoretisk prøve   Gjennomføring:Gjennomført kurs kvalifiserer til utstedt sertifikat fra Norsk Brannvernforening i varme arbeider. [-]
Les mer
14 timer 4 100 kr
Workshop med Mada Eliza Dalian hvor vi fordyper oss i vårt eget indre og bruker Dalian Method for å bli bevisst det som er i det ubevisste. [+]
Noen mener at det kun er én av tusen opplyste mestere som kan hjelpe andre ut av deres komplekse personlige illusjoner.. Mada Eliza Dalian er en slik spesiell mester. Hun er zenmester, prisbelønnet forfatter, internasjonalt anerkjent master healer og grunnlegger av Dalian Method. Mada er autor av bøkene "In Search of the Miraculous: Healing into Consciusness" og "Healing the Body & Awakening Consciousness with the Dalian Method". Dalian Mehod gir en helt ny måte å møte årsakene til begrensede tankemønstre, ubevisste følelser, frukt, depresjoner, smerte og andre vansker. Den hjelper å åpne opp til en tidløs indre tilstedeværelsePå workshop kan du:' Forandre viktige aspekter ved ditt liv og fordype deg i hvorfor du er her* Utvide din bevisssthet og gi slipp på begrensende overbevisninger* Motta individuell veiledning av Mada som hjelper å fremskynde din utviklingAllerede som barn kunne Mada lese andre menneskers tanker og følelser. Denne gaven hjalp henne å utvikle og teste Dalian Method. Dalian Method knytter tett sammen kroppen, pusten, følelser, tankemønstre og bevisstheten. Det gjør at man raskt kan bearbeide tanker og følelser som har samlet seg i ubevisstheten. Metoden passer både for voksne, tenåringer og barn. Metoden kan praktiseres hjemme på egen hånd eller ved hjelp av en utdannet veileder.Se nærmere på:www.madadalian.comhttps://wisdomfromnorth.com/what-is-enlightenment/https://www.youtube.com/watch?v=JbiHNp4vd9wBOKPRESENTASJON:https://www.zen.no/in-search-of-the-miraculous Onsdag 30. oktober klokken 19.00-20.30 i Zen House. Pris kr 150. Påmelding til zenhouse@zen.noWORKSHOP:Språk: engelskPris: Kr. 4.100. Early bird kr 3.900 ved registrering og betaling senest 02.10.19.Påmelding til madadalianeurope@hotmail.com eller på 414 15 328.Betaling til https://sjoholmen.ticketco.events/ Betalingsfrist senest 22.10.19. PRIVATE KONSULTASJONER:Tre ledige timer på følgende datoer:: 30.10, 31.10 og 01.11.Velg ønsket konsultasjon på https://www.madadalian.com/product-category/private-sessions/ og betal på hjemmesiden.Ta kontakt på madadalianeurope@hotmail.com ved spørsmål om tidspunkt og sted. [-]
Les mer
Bedriftsintern
Vårt kurs i Grunnopplæring - Maskiner og redskap handler om tema som: Arbeidsmiljø, ansvar og konsekvenser. [+]
  Kurset kommer innom de nye forskriftene, ansvar, risikoanalyse, bruksanvisning, miljøvern, faresymboler, hygiene, verneutstyr, sikkerhetsdatablad, vedlikehold, kontroll og andre viktige sikkerhetsinstrukser. Kurset vil sørge for en grunnleggende opplæring i lover og forskrifter, slik at du ikke behøver å gå så grundig gjennom dette teamet i alle våre kurs i dokumentert opplæring for maskiner og redskap. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
27 Apr
Fra "Robinson Crusoe" og "Den afrikanske farm" til "Tante Ulrikkes vei". [+]
Fagfornyelsen for norsk legger vekt på at elevene skal få estetiske opplevelser, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Tekstene de leser kan knyttes både til kulturhistorisk kontekst og elevenes egen samtid. Elevene skal gis innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i Norge. For engelskfaget gjelder det å oppøve en utforskende tilnærming til andre språk, samfunn, levesett, tenkemåter, kommunikasjonsformer og kulturelle uttrykksformer som åpner for nye perspektiver på verden og oss selv.  Men hvordan gjør man det? Dette kurset tar utgangpunkt i norsk og oversatt litteratur, og viser hvordan eldre og nyere litteratur gir innganger nettopp til å stille spørsmål til sin egen plass i en større verden, og i et Norge som er grunnleggende preget av mangfold. Litterære eksempler hentes både fra den skandinaviske litteraturen, fra Karen Blixen, Ivo de Figueiredo og Zeshan Shakar, og fra oversatt litteratur, som Robinson Crusoe, Meursault-saken og Vide Sargasso. Det er et poeng i kurset å vise hvordan skjønnlitteraturen gir perspektiver på identitet, kanon og migrasjon, som kan brukes i undervisning. Gjennom kursdagen diskuterer vi emner som litteraturens behandling av nasjonal identitet og rasisme, kulturarv og kulturkræsj, kjønn og klimakrise.  Kurset gir også en grunnleggende oversikt i teoriretninger som postkolonialisme og økokritikk. Kursholder Tonje Vold er førsteamanuensis i litteratur- og kulturformidling ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag ved OsloMet, og har undervist i norsk og oversatt samtidslitteratur i en årrekke. Hun har skrevet boka «Å lese verden. Fra imperieblikk og postkolonialisme til verdenslitteratur og økokritikk» (2019), og arbeider med afrikansk litteratur, norsk samtidslitteratur, etiske spørsmål i litteraturen, litteratur og etikk og litteratursosiologi. [-]
Les mer
Bodø 5 dager 20 000 kr
11 May
The purpose of this on-scene-coordinator (OSC) course is to educate and train maritime personnel in the role as on-scene-coordinator in search and rescue (SAR) operations... [+]
The purpose of this on-scene-coordinator (OSC) course is to educate and train maritime personnel in the role as on-scene-coordinator in search and rescue (SAR) operations at sea. After completion of this course, students will be able to understand and follow advice given by the search and rescue (SAR) mission coordinators at a maritime rescue coordination center, coordinate SAR-operations on-scene including the contributions of other search and rescue units, and conduct assistance to persons and vessels in distress. The course is especially relevant for merchant- and cruise vessels, navy and coast guard officers, and other key personnel taking part in SAR-operations at sea. Requirements The course is conducted in accordance with the International Aeronautical and Maritime Search and Rescue Manual (IAMSAR) Volume III, and the International Maritime Organization (IMO) Model Course “SAR IN-SCENE COORDINATOR”. Course contents International and national legal regulations Responsibilities and tasks Organization and managerial roles in SAR- operations OSC duties The role of the Air Coordinator (ACO) Bridge resource management and team work Search and rescue units (SRU) coordination Search areas and search patterns Communication Challenges and limitations in different sea areas Table-top and simulator exercises Literature The IAMSAR-guidelines The MARPART reports on maritime preparedness systems in Arctic countries The Norwegian maritime preparedness system Course compendium The training will take place in advanced tactical simulators including decision support tools for SAR operations at NORDLAB, Nord university and Bodø Maritime. [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 895 kr
24 Mar
Hvordan vi mennesker opplever vår egen kropp er en av de viktigste faktorene for vår selvfølelse og livskvalitet [+]
I dag er det en svært høy andel unge gutter og jenter som opplever å være misfornøyd med kroppen sin, og mange rapporterer å oppleve et høyt press om å presentere seg selv som perfekte (NOVA 6/17). Kroppsbilde er ikke statisk, og vi kan derfor jobbe for å styrke ungdoms opplevelse av egen kropp. Et godt kroppsbilde må sees i sammenheng med både fysisk, mental og sosial helse, og er dermed viktig å vedlikeholde for at barn og ungdom skal ha en god hverdag. Meld. St. 28 kapittel 4.3.4 viser til at skolen er en naturlig arena for opplæring i livsmestring, og nettopp opplæring i livsmestring vil gi elevene ressurser til å bedre håndtere det presset de rapporterer å oppleve i sine omgivelser. I løpet av denne halve kursdagen vil deltagere få en innføring i sentrale faktorer som påvirker hvordan ungdom opplever sin egen kropp, hvordan faktorer som er negative for selvfølelse og kroppsbildet kan reduseres, og hvordan kroppsbildefremmende faktorer kan styrkes i skolehverdagen. Dette presenteres gjennom teori og praktiske oppgaver.   Kursinnhold Hva er kroppsbilde? Sammenheng mellom kroppsbilde, selvfølelse og livskvalitet Hva kan være med på å påvirke ungdoms opplevelse av egen kropp? Sosiale medier Kroppsidealer og idealisering Livsstil Kommunikasjon Sammenligning Selvfølelse Å være en rollemodell og omsorgsperson Erfaringer fra skoleintervensjon som dere kan ta med dere videre inn i egne skoletimer Kursholder Christine Sundgot-Borgen har en mastergrad i fysisk aktivitet og helse blant barn og unge, IOC Diploma idrettsernæring og er nå Ph.D stipendiat ved seksjon for idrettsmedisinske fag, Norges idrettshøgskole. Sundgot-Borgen studerer effekten av en skolebasert intervensjon for å fremme positivt kroppsbilde og livskvalitet hos ungdom. [-]
Les mer
Sentrum Tromsø 6 timer 1 890 kr
31 Mar
22 Apr
Hvordan utnytte skolens kollektive kapasitet for å bedre elevenes læring? [+]
Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap er alle skolers mål. I Meld. St. 21 (2016-2017) leser vi at dette også er en forutsetning for implementering av fagfornyelsen: "For at det nye læreplanverket skal utvikle kvaliteten på undervisningen, vil det være en forutsetning at lærerkollegiet sammen legger til rette for at det kan skje faktiske endringer i den enkelte læreres virke i klasserommet." (s. 35) Kollegaveiledning er en fellesbetegnelse for hvordan strukturer, rammer, roller og ulike metoder for samhandling kan bidra i skolens arbeid med å utvikle systematisk læring i profesjonsfellesskapet. Strukturer, relasjonsbygging, aksept for forskjellighet og samtidig felles kjøreregler, vil gi lærerne gode rammer og muligheter til å utvikle sin egen undervisning i samarbeid med kolleger, for elevenes læring, trivsel og utviklingsmuligheter. I de siste årene har kollegaveiledning tatt nye former og fått nytt innhold. Det ligger et stort potensial i hver enkelt lærer og i hvordan skolen skaper arenaer og motivasjon for profesjonsutvikling. Fra forskning vet vi at trygge relasjoner åpner for at læreres tause kunnskap kan løftes fram og bli utfordret gjennom analyse og kritisk refleksjon i utforskende samtaler. Gjennom dette arbeidet legges grunnlag for ny kunnskap, og at felles verdier og holdninger kan tydeliggjøres i kollegiet.   Kursinnhold Betydning av relasjoner og relasjonsbygging i organisasjonen Kommunikasjon – hvordan skape åpenhet, trygghet og klima for utforskende samtaler Du som veileder: dine kommunikative og kollegaers preferanser i ulike samtaler og i samarbeid Funksjoner, roller, ansvar og oppgaver i veiledning: ledere, lærerspesialister, teamledere, lærere Samtalens betydning og ulike samtaler i skolen, symmetri og asymmetri i samtaler, veiledning av nyutdannede lærere, praksisstudenter, «den vanskelige samtalen» osv Observasjon av undervisning som verktøy for analyse og kritisk refleksjon Planlegging av undervisning individuelt og i fellesskap, før- og ettersamtaler Ulike metoder i kollegaveiledning: par- og gruppeveiledning Modeller for erfaringsdeling: Formulering av taus kunnskap og potensial i kollegiale situasjoner Analyse og kritisk refleksjon som verktøy i kollegaveiledning Elevers kommunikasjon med undervisningsopplegget, konsekvenser av undervisning: observasjon av elevers deltakelse og elever læring, for eksempel "Lesson Study" Didaktiske utfordringer og lærernes profesjonelle utvikling Kursholder Anne Kristin Dahl er universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Universitetet i Oslo. Hun har undervist i norsk og geografi fagdidaktikk i mange år, og har erfaring fra ulike skoleutviklingsprosjekter. Anne Kristin har utviklet veilederutdanningen ved Universitetet i Oslo, og er studieleder for tilbudet Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen 1 og 2. Hun er også prosjektleder for Veiledning for nyutdannede lærere (Udir), og bidrar med veiledning på ulike nivå i skolen. [-]
Les mer
Bærum 2 timer 9 500 kr
19 Mar
The focus is on user interface, menus, preferences, modeling, handling of loads, fundamental analysis and interpretation and documentation of results. We combine theoreti... [+]
After the course, participants will be able to independently find their way in the RSA and use it as a 3D modelling tool for structural analysis. Participants will also be aware of the more advanced analytical methods that RSA offers and how RSA can be used in a BIM solution by communicating to other modelling and analysis tools.   Content:• Introduction to Robot Structural Analysis• Modeling of beam and shell type elements• Definition and changing of loads• Manual and automatic load combinations• Linear analysis vs non-linear analysis• Meshing possibilities and limits• Offsets and rigid links• Use of Claddings for load distributions• Beam end releases• Viewing results graphically and in table formats• Modelling of a complex beam to column connection [-]
Les mer
Bydel Bjerke 3 timer 950 kr
17 Apr
Kompa inviterer til lunsjseminar om temaene vannbehandling og legionellakontroll med Van Ha Doan og Hanne Terese Skiri. Seminaret har som mål å gjøre deltakerne kjent me... [+]
Agenda Vannbehandling i varme- og kjøleanlegg  - Hvorfor er vannbehandling avgjørende? - Hva er gevinsten? - Finnes det standardkrav for vannbehandling og væskekvalitet?   Legionellakontroll - Hva er godt nok?  - Hvordan velge blant mylderet av leverandører? - Hvilke gevinster oppnås med riktig vannbehandling?   Seminaret er egnet for eiendomsaktører, driftsledere, kommuner, rådgivere og andre interesserte.    Pris kr 950 pr person inkludert meget god lunsjservering!    Oppmøte kl 09:45 [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
03 Apr
Elever med psykiske vansker - kjennetegn og tiltak. [+]
Elever med psykiske vansker har større utfordringer med å utvikle sin evne til å mestre utfordringer og har derfor behov for mer og tettere oppfølging i skolehverdagen. Kursholder gir deg oppdatert kunnskap om kjennetegn på ulike psykiske lidelser og hvordan vi kan hjelpe og støtte disse elevene slik at de føler seg inkludert og opplever mestring både faglig og sosialt.  Dette kurset handler om barn som kan være vanskelig både å forstå og støtte fordi de reagerer sterkere eller annerledes enn jevnaldrende. Tiltak som er nyttige for medelever kan føre til sinneutbrudd eller tilbaketrekning og i verste fall skolefravær for disse barna. Kunnskap om barn som er over- eller underaktivert gir grunnlag for å drøfte virksomme tiltak for å støtte barna. I løpet av kursdagen vil du få forslag til tiltak for å hjelpe barn med psykiske vansker å regulere sinne, aktivitet og engstelse. Tiltak som støtter barnas regulering bidrar til at de kan få bedre faglig og sosial tilpasning. Det vil bli presentert konkrete forslag til endringer i skolehverdagen for å hjelpe barna å oppleve mestring faglig og for å forebygge konflikter i overgangssituasjoner og friminutt.    Kursinnhold Kjennetegn ved barn med ulike psykiske vansker Hvordan påvirker reguleringsvansker barna, både over- og underaktivering? Hvordan kan vi hjelpe barn til å regulere følelser og aktivitet når de er i en utfordrende situasjon? Forebygging av sinneutbrudd, uro og tilbaketrekking gjennom tilpasninger over tid Støtte til opplevelse av mestring i skolehverdagen Styrke sosial tilhørighet gjennom konkrete tiltak for å forebygge og unngå konflikter og sinneutbrudd Gjøre avtaler med barnet og sammen finne forslag til løsninger på det som er vanskelig Kursholder Belinda Ekornås er sykologspesialist med fordypning innen barn og unges psykiske helse. Belinda har skrevet en doktorgrad om selvfølelse og venneforhold hos barn med atferdsvansker og emosjonelle vansker. Hun har jobbet mange år i BUP og PPT og i inneliggende avdeling for barn med psykiske vansker, spesielt med veiledning til lærere som hadde elever med utageringsproblemer, tvang og/eller angst. Belinda har også jobbet med stressmestring og støtte til mestring for familier. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.