Nullstill
Filter
Ferdig

-

Kombinert klasserom og nettbasert 6 dager 20 000 kr
Kunnskap om hvordan ulike myndigheter og virksomheter utøver gransking av ulykker og hendelser. [+]
Kurset består av en faglig teoretisk del som gjennomføres som ca 6-7 dagsseminarer, og et prosjektarbeid der studentene i grupper på 3-5 skriver en prosjektoppgave på ca 30 sider. Prosjektoppgaven er en analyse av granskinger som allerede er gjennomført. I prosjektarbeidet analyserer en de gjennomførte granskingene i lys av pensum, det vil si de teorier og metoder som blir belyst i seminarene. I dagsseminarene blir følgende tema tatt opp: Hva er hensikten med gransking? Hvem er det som driver med gransking? Hvilke hendelser og ulykker blir gransket? Regelverkskrav. Aktører og roller. Ulike perspektiver og teorier om årsaker til ulykker og hendelser. En vil gå nærmere inn på menneskelige, teknologiske og organisatoriske forhold (MTO) og STEP- metodikken der studentene selv gjør praktiske øvinger i MTO- og STEP-analyser. En vil også få en beskrivelse av AcciMap - metodikken. bli gjennomgått. Andre tema som blir behandlet er: Utfordringer i granskingen. Vitnepålitelighet. Intervjuteknikk. Hvordan forbereder og gjennomfører en intervju? [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert
Universitetet i Stavanger tilbyr en Executive MBA på 90 studiepoeng. Dette er et skreddersydd tilbud til deg som vil kombinere jobb og utdanning. Mastergraden består av..... [+]
Hvem er målgruppen? En Executive MBA ved UiS skal gi en bred og avansert innsikt i det bedriftsøkonomiske fagområdet, og på den måten bidra til å skape gode ledere på alle plan innen ulike bransjer. Den typiske målgruppen for dette studiet vil derfor være ledere eller kommende ledere i både private og offentlige virksomheter, og som har en viss arbeidserfaring - aller helst erfaring som leder. Hvorfor ta en Executive MBA ved UiS? Det finnes flere grunner til å ta en Executive MBA.: - attraktiv i jobbmarkedet - bedre lønn - flere jobbmuligheter - økt evne til kritisk tenking - takle morgendagens utfordringer - kompetanse til ”å gjøre de ansatte gode" - nettverksbygging - mastergrad Innhold og modell Executive MBA er en lederutdanning med fokus på økonomi- og ledelsesfag. Det forventes derfor at en Executive MBA inneholder regnskap, finans, markedsføring, strategi, HR og ledelse i vid forstand. Det skilles ofte mellom en generell MBA og en mer spesialisert MBA, basert på bransje eller fagområde. Executive MBA på UiS er generell, men med en viss grad av fokus og bransjespesialisering som samsvarer med etterspørsel og behov. Obligatorisk grunnmodul 30 studiepoeng Lederskap og mestring Strategi Økonomisk styring Valgfrie kurs 30 studiepoeng (Velg 3 av kursene - 3 x 10 studiepoeng) Prosjektledelse Strategisk markedsføring Kontrakt- og leverandørrelasjoner Konjunkturanalyse Strategisk HRM Adferdsøkonomi Endringsledelse Fremsynsledelse Investering og finansiering Masteroppgave 30 studiepoeng (Inkl. metodesamling) Undervisningsform Studiet er modulbasert; Hver modul 6 dager à 3 samlinger à 2 dager per emne. Studiet vil bruke It's Learning som kommunikasjonsplattform. Forelesningstidspunkt Forelesningstidspunkt er fra kl 08:30 – 16:00. Eksamen Det arrangeres en avsluttende eksamen med bokstavkarakterer etter hvert emne. Eksamenstype vil variere fra emne til emne (hjemmeeksamen/skoleeksamen). Det vil i tillegg være en utstrakt bruk av obligatoriske oppgaver og prosjektoppgaver som studentene kan arbeide med hjemme. Pris Fra 01.01.2014 vil pris per studiepoeng være kr. 2.300,-. Semesteravgift og pensumlitteratur kommer i tillegg. Opptakskrav For å bli tatt opp til Executive Master of Business Administration av 90 studiepoengs omfang kreves: a) Oppnådd bachelorgrad, cand.mag.-grad, annen grad eller utdanningsløp av minimum 3 års omfang (180 sp), eller utdanning som i henhold til § 3-4 i lov om universiteter og høyskoler er godkjent som jevngode med ovennevnte grader eller utdanningsløp. b) Det samfunnsvitenskaplige fakultet, Universitetet i Stavanger, kan i spesielle tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis er likeverdige med utdanningsløpene nevnt i a. – Opptak på bakgrunn av realkompetanse. c) For å bli tatt opp til mastergradsstudium av 90 sp omfang, stilles det i tillegg til kravene under pkt a og b krav om minimum to års relevant yrkespraksis. En må søke om opptak til hvert enkelt emne. Blir man tatt opp til ett av emnene, er man automatisk kvalifisert for opptak til de andre emnene, samt masteroppgaven. Dersom du har relevant utdannelse på masternivå fra tidligere studier, kan du søke om fritak fra et av emnene. Det kan gis fritak for inntil 20 studiepoeng. Det er ett felles opptak til Grunnmodulen (tre emner). De valgfrie emnene har enkeltemneopptak, hvor man kun blir tatt opp til ett emne om gangen. Studieperioden er fleksibel, men en Executive MBA vil normalt vare 2-4 år på deltid, og det vil være opp til studenten hvordan han/hun velger å legge opp studieløpet sitt. Fullført studium vil føre fram til en erfaringsbasert mastergrad. Graden er yrkesrettet og kvalifiserer som sådan ikke for opptak til et doktorgradsstudium. Søknadsfrister  Søknadsfrister finner du ved å klikke deg inn på hvert enkelt emne. Her vil du også finne elektronisk påmelding. Vi praktiserer løpende opptaksvurdering, og tar i mot din søknad så fort som mulig (første-mann-til-mølla-prinsippet). [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 1 semester 25 000 kr
Course is divided in four phases: Phase one is a rapid introduction to - and an overview of basis issues in OM. This will establish a common foundation for main topics. P... [+]
Course is divided in four phases: Phase one is a rapid introduction to - and an overview of basis issues in OM. This will establish a common foundation for main topics. Phase two is within following main topics as example: - Theory of Constraints - Lean Management - Supply Chain/ Value Chain- Modeling tools for workflows Main topics may change from semester to semester. This part will consists of lectures and interactive Group work involving presentation of selected topics. The work is combined with essays in Phase three. Phase three involves CASE-work in groups where the groups are expected to use suitable methods in analysis of real organizations and companies in assignments provided. Contacts to suitable companies/organizations will be done based on the needs. The topics for analysis and essays can be selected based on specific interests/benefits to the company where the students are employed. Phase four is final delivery of 3 essays and exam. Exam is oral based on questions from the course made available 3-4 weeks before exam. Topics are from part 1-3. Student draws 3-5 questions one by one, answer the questions, and get additional questions within or related to the same topic. Even if many cases and issues will come from industry, the methods and focus in this course are just as applicable for service industry, shops, health sector, tourism etc. [-]
Les mer
Oslo kommune 1 dag 7 500 kr
08 May
Lær hvordan man kan gjennomføre en økonomisk vurdering av enkeltprospekter og leteporteføljen som helhet. [+]
Hvordan alle elementer fra reservoar til marked inkluderes i evaluering av hvert utviklingsalternativ   Deltakerne vil lære å beregne geologisk og kommersiell risiko anvende konseptet "verdi av informasjon" i forbindelse med vurdering av avgrensningsbrønner og andre datainnsamlingsprogram strukture evalueringen av ulike prospekter slik at de gjenspeiler hvert prospekts unike egenskaper kommunisere de viktigste verdidrivere for ulike muligheter og sammenligne og rangere prospekter på en konsekvent måte tilpasse hver enkelt evaluering til formålet gitt ufullstendige data og det faktum at mange av de forutsetninger som ligger til grunn ofte er konseptuelle og basert på analoger presentere og kommunisere beslutningsalternativer, de viktigste verdidriverne, risiki og anbefalinger.    Forelesere Mer enn 35 års samlet erfaring innenfor fagfeltet beslutningsanalyse     Hva sier kundene våre "Alle snakker om å definere et rammeverk. Dette er det første kurset jeg har deltatt på hvor jeg faktisk lærte teknikker for å gjøre det systematisk."   Kurssted Holdes på Mathallen (Vulkan) i Oslo. Kurset kan settes opp i andre byer på forepørsel.   Forkunnskaper Kurset har en tverrfaglig profil. Teknisk eller økonomisk fagbakgrunn er hensiktsmessig. Erfaring fra prosjektarbeid i tverrfaglige prosjektteam er en fordel. Grunnleggende kunnskaper om beslutningsanalysemetodikk anbefales og en viss kjennkap til økonomisk teori er anbefalt.   Varighet 1 dag   Målgruppe Fagdisipliner som er deltakere i tverrfaglige prosjektteam: prosjektledere, prosjektmedlemmer som utfører tekniske evalueringer eller økonomisk analyse, samt andre disipliner som medvirker i fremstilling av beslutningsunderlaget.      [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 6 dager 23 000 kr
The purpose of this module is to facilitate at challenging learning environment which will support the development of a critical understanding of organizational change le... [+]
Introduction The module sets out to identify and critically explore a range of current issues and challenges relevant to organizational change. Furthermore, it will introduce students to a variety of theories, concepts and models which may all be of use in specific contexts. Learning outcomes Knowledge Based on a foundation of academic theories, concepts and models, case studies and practitioner experience we aim to hone a mental capacity and a critical capability to explore and master a range of change enabling approaches which may all be appropriate in a given situation. The module will include: - A clear link to leadership and followership; - Contemporary change leadership and management issues and concepts (e.g. ethics, trust and participation); - Change enabling organizational structures, cultures and processes; - Barriers and resistance to change/Change readiness; - Organizational power and politics TimetableThe course is held over 3 gatherings of 2 days each. Dates to be annouced later. Lecturing hours, 08:30 - 16:00 hrs. each day. Assessment Form of assessment Weight Duration Support Grades - 2500 word assignment (academic essay) Weight: 90%    Grades: A - F - 500 word critical reflection*                            Weight:  10%   Grades: Pass/Fail * Each individual student is to reflects on their own experience of the module as well as approach to organizational change. To be written in first person and drawing upon relevant literature. Required task(s) which must be passed: We recommend the students to attend a minimum of 75% of taught classes (Lectures/tutorials/seminars). We will also recommend the students to come prepared (having read identified readings – journal articles etc.) and that the students must contribute to presentations, seminars, group work etc. Teaching language Please note that if only Norwegian speaking students, the course will be held in Norwegian.. [-]
Les mer
1 semester 23 000 kr
På forespørsel
Kurset diskuterer teorigrunnlaget for strategisk og konkurransedyktig personalledelse, samt innføring og et kritisk innovativt blikk på teknikker og metoder. [+]
Emnet er basert på evidensbasert ledelse og fokuserer på bruk av den beste tilgjengelige vitenskaplige dokumentasjon for å fremme kvaliteten i en leder, organisjonens beslutninger og praksis. Emnet vil også ta for seg hva forskning sier om effektive systemer for å rekruttere, mobilisere, beholde og lede organisasjonens menneskelige verdier. 10 studiepoeng MålgruppeMålgruppe for dette studiet er ledere i små- og mellomstore bedrifter som ønsker en dypere forståelse av  organisasjonens menneskelige ressurser. Kurset retter seg også mot personer med utvidet ansvar for personalressurser, ol.  InnholdKurset omfatter følgende temaområder: Hvilke samfunnsforhold påvirker HRM Strategisk HRM Konkurransefordeler gjennom HRM Arbeid, mening og driverne for et positivt arbeidsmiljø og effektiv personalledelse Sikring av medarbeidernes "employability" Top-down eller bottom-up: Om deltakelse, engasjement og effektivitet Teknikker for utvikling av medarbeidere og organisasjon Hva driver prestasjoner og hva er effektiv ledelse? Prestasjonsledelse, lønn og belønning Tiltak for helsefremmende arbeidsplasser og redusert sykefravær Kommunikasjon og og interpersonlig effektivitet LæringsutbytteEtter fullført kurs forventes det at studenten bla. skal kunne redegjøre for de samfunnsforhold som påvirker valg av HRM strategi, kunne utforme alternative HRM-strategier for en definert organisasjon og påvise fordeler og ulemper ved de ulike strategiene, mv. [-]
Les mer
Friluftskurs 5 dager 23 500 kr
Tverrfaglig feltkurs med fokus på evaluering av olje og gassprosjekter. [+]
Forstå betydningen av det geologiske grunnlaget for olje- og gassutbygginger   Vi tar med deltakerne til Ainsabassenget i de spanske Pyreneene, der vi observerer ulike geologiske strukturer som ligner på de vi finner i verdens største hydrokarbonproduserende regioner. Vi tilbringer mye tid ute i felten for å utforske forskjellige analoger og diskutere aspekter som vil påvirke den teknisk-økonomiske evalueringen av et feltutbyggingscase. Feltkurset er organisert for å etterligne en reell tverrfaglig arbeidssituasjon, der vi har særlig fokus på å etablere en feltutviklingsplan gjennom å forstå egenskapene til ulike avsetningsmiljøer og vurdere usikkerheten knyttet til geologisk tolkning og modellering.  Observer ulike geologiske strukturer og trekk ut viktig geologisk informasjon Forstå dens implikasjoner for volumestimering, produserbarhet, dreneringsstrategi, borestrategi, utbyggingskonsept og økonomisk verdi. Identifiser viktige verdidrivere og bidra til konstruktive tverrfaglige diskusjoner i skjæringspunktet mellom geomodellering og prosjektmodellering Resultatene fra det detaljarbeidet som utføres av hver disiplin kombineres - med henblikk på å gi en strukturert evaluering og anbefaling til beslutningstakerne.   Forelesere Mer enn 70 års samlet erfaring innenfor fagfeltene geo-modellering, petroleumsteknologi, økonomi og beslutningsanalyse.   Hva sier kundene våre "Jeg ble spesielt imponert over måten instruktørene var åpne for og i stand til å svare på spørsmål på sparket og håndtere alt som dukket opp underveis i kurset."   Kurssted Holdes i Ainsa i Pyreneene (Spania).   Forkunnskaper En grunnleggende forståelse av beslutningsanalysemetodikk er en fordel.    Varighet 5 dager   Målgruppe Kurset har en tverrfaglig profil og best utbytte oppnås når deltakerne dekker et bredt spekter av fagområder; geologi, reservoar, boring, utbygging og økonomi.   [-]
Les mer
20 000 kr
Sikring/Security - Risikostyring og sikkerhet i forhold til tilsiktede angrep [+]
Hovedmålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å forstå risiko og sikkerhet i forhold til terrorisme og andre tilsiktede uønskede handlinger. Emnet vil legge vekt på å gi studentene en forståelse av terrorisme og kriminelle angrep som fenomen, herunder årsaker, former og sikringstiltak. Studentene skal bli kjent med ulike strategier for forebygging og bekjempelse av tilsiktede uønskede handlinger herunder ulike risikostyringsverktøy og regelverk. Emnet skal også gi innsikt i forhold som påvirker opplevelse av risiko og behovet for beskyttelse. [-]
Les mer
3 år
Er du opptatt av din og andres helse og ønsker å gi folk en sunnere livsstil og bedre form? [+]
Dårlig fysisk form og usunt kosthold er noen av de viktigste årsakene til livsstilssykdommer. Samtidig er mange allerede fysisk aktive, men trenger veiledning og motivasjon for å opprettholde eller forbedre helsen sin og prestasjonene sine. Bachelor i Fysisk aktivitet og ernæring er utdanningen for deg som har lyst til å jobbe med mennesker. Utdanningen gir deg både et biologisk og et samfunnsrettet perspektiv på forebyggende og rehabiliterende helsetiltak. Gjennom målrettet og systematisk arbeid med fysisk aktivitet og kosthold vil du kunne bidra til å bedre menneskers helse, fysiske form og prestasjonsevne.   Hva lærer du? På Bachelor i Fysisk aktivitet og ernæring lærer du om den friske menneskekroppens struktur og funksjon. Du lærer om ulike fysiologiske tilpasninger som skjer under utvikling, aldring og trening, for deretter å kunne planlegge og lede arbeid med fysisk aktivitet tilpasset mennesker på ulike nivåer og stadier i livet. Du vil også lære om livsstilsrelaterte sykdommer og lidelser samt deres årsaksforhold, og du vil kunne forklare sammenhengen mellom fysisk aktivitet og kostholdets betydning for helse ved å kjenne til sentrale vitenskapelige artikler på fagfeltet.   Undervisningsopplegg Du vil møte studentaktiviserende læringsformer, så som problembasert gruppearbeid, ferdighetstrening, medstudentrespons, studentpresentasjoner samt mye praksisarbeid underveis i studiet. Den praktiske treningen gjennomføres i våre egne treningslokaler og utendørs. Du vil lære om helseprofiltesting som setter deg i stand til å gjennomføre kartlegging av nåtilstanden til noen av de viktigste helseparameterne. Vi vektlegger hvordan du kan jobbe med motiverende kommunikasjon for å skape varig endring av livsstil, som resulterer i bedre helse og prestasjoner. Intern praksis gjennomføres på Høyskolen Kristianias egen testlab og studentklinikk, hvor du vil øve deg på å veilede og teste pasienter under kyndig veiledning av vår fagstab. Den eksterne praksisen gjennomføres på en bedrift eller frisklivssentral, slik at du blir eksponert for situasjoner med stor overføringsverdi til yrkeslivet.   Innpass Dersom du har studert helsefag tidligere og ønsker opptak til andre året på Bachelor i Livsstilsendring og folkehelse, må du ta forkurs som følger studiene. Opptak forutsetter at vi har ledige studieplasser. Fysisk aktivitet og ernæring innpass   Utveksling I løpet av bachelorløpet ditt har du muligheten til å søke om utveksling på University of Queensland, Brisbane, Australia.   Videre studier Bachelor i Fysisk aktivitet og ernæring er en praktisk rettet utdanning, slik at du enten kan gå rett ut i jobb etter endt studium, eller velge blant en rekke mastermuligheter, både i inn- og utland.   Karrieremuligheter Utdanningen gir varierte jobbmuligheter og er også et godt utgangspunkt for videre studier. Det er et stort behov for denne kompetansen i Norge. Eksempler på hvor slik kompetanse kreves, er i treningsbransjen, bedriftshelsetjenesten, idrettsklubber, skolehelsetjenesten, skolefritidsordningen, eldreomsorgen samt i frivillige organisasjoner. [-]
Les mer
6 900 kr
Norges Dykkeforbund setter opp et CMAS* apparatdykkerinstruktørkurs. Etter endt kurs har du anledning til å undervise og sertisere på grunnkurs/CMAS*. [+]
Norges Dykkeforbund setter opp et CMAS* apparatdykkerinstruktørkurs. Etter endt kurs har du anledning til å undervise og sertisere på grunnkurs/CMAS*. Etter endt kurs har du anledning til å sertifisere grunnkursdykkere, og kan gå videre på CMAS/NDFs apparatdykkerinstruktørstige. Du kan også undervise og sertifisere på enkelte emnekurs.   Teoriundervisning:Minimum 29 undervisningstimer utenom teorieksamen, fordelt på 17 moduler. • Tidsangivelsen er et estimat og er å betrakte som minimumsmål. Det er fritt opp til instruktøren å utvide denne tiden etter behov. Praktisk undervisning: • Bassengdykking som beskrevet i dette dokumentet. • Sjødykking som beskrevet i dette dokumentet. • Redningsdykking som beskrevet i dette dokumentet. [-]
Les mer
25 000 kr
The course covers profitability analysis of investment projects, cost of capital, processes for managing uncertainty in projects, cash flows and liquidity requirements. T... [+]
The course covers profitability analysis of investment projects, cost of capital, processes for managing uncertainty in projects, cash flows and liquidity requirements. The project economics and its link to company income statement and balance sheet are established. Economics are investigated through an engineer’s perspective and learn to use economic criteria on technical decisions through the process of life cycle costing. [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 1 semester 25 000 kr
MTO - Human factors Videreutdanning i menneske-teknologi-organisasjon [+]
Universitetet i Stavanger har i samarbeid med Statoil, Petroleumstilsynet og Institutt for energiteknikk(IFE) utarbeidet etter- og videreutdanningskurs med høyt faglig nivå. UiS tilbyr forelesningsbasert kurs med nettstøtte.  10 studiepoeng     [-]
Les mer
2 år
Lær hvordan du kan utarbeide interiørløsninger for privat og offentlig sektor. [+]
Gå til studiesiden. Interiørfaget dreier seg om å forme våre fysiske omgivelser og skape en funksjon og opplevelse relatert til rom og innredning. På fagskolestudiet i interiør har du flere lærerstyrte undervisningstimer enn på bachelor. Du får tett oppfølgning og veiledning. Fagskolestudiet jobber med en mappemetodikk som bidrar til at du får bedre forståelse for egen læring. Høyskolen Kristiania tilbyr et toårig fagskolestudium i interiør. Ved å studere interiør gjør du hobbyen til et levebrød. Hva lærer du? På interiørstudiet jobber du praktisk og virkelighetsnært med blant annet rommets funksjon, farger, materialer og produkter. Interiørfaget er så mye mer enn det som fremstilles i interiørblader, og det å «pynte» etter sesongens trender er bare en brøkdel av hva interiør handler om. Vi konsentrerer oss derfor om alt annet enn det. Du skal blant annet få en forståelse for hvordan du kan formgi et rom ved bruk av forskjellige virkemidler, du lærer om stilhistorie fra antikken til modernismen, og du får kunnskap om hvordan man utarbeider konsepter som skal kommunisere med ulike målgrupper. Du lærer å lage tekniske tegninger, presentere idéer og løsninger på en kreativ måte, betydningen av en kreativ prosess og hvordan du kommer frem til den gode ideen, for å nevne noe.   Undervisningsopplegg Lærerne har ofte annet arbeid i bransjen, noe som gjør at du knytter kontakter allerede i studietiden. De er samtidig oppdatert på det som skjer, og bringer denne kunnskapen med seg inn i klasserommet. Interiørstudiet er et heltidsstudium hvor man jobber praktisk med oppgavene man blir tildelt. Man må både skrive og holde seg oppdatert på pensum, men hovedvekten ligger på det praktiske.   Karrieremuligheter Etter endt utdanning vil du ha fagkompetanse innen interiør rettet mot møbel- og innredningsbransjens tjenester og vil kunne fungere som et rådgivende ledd mellom kjøper og selger. Som interiørkonsulent kan du for eksempel arbeide som selvstendig næringsdrivende, på et interiørarkitektkontor, i en møbelbutikk eller et showroom, med styling av boliger eller som teknisk tegner. Etter at du har fullført og bestått to år på interiørstudiet, kan du ta en bachelorgrad i England, Irland, Italia eller Australia eller søke om opptak til vår Bachelor i Interiørarkitektur forutsatt at det er ledige plasser. [-]
Les mer
Nettbasert kurs 19 300 kr
Helsefagarbeider gir deg den teoretiske kunnskapen du trenger for å få fagbrev som helsefagarbeider. Du får kompetanse til å kunne gi mennesker som trenger det prakti... [+]
Helsefagarbeider er en utdanning for deg som liker å jobbe med mennesker i alle aldre, og i ulike livssituasjoner. Arbeidsoppgavene er varierte, og utdanningen strekker seg derfor over et vidt spenn av fagområder: Dette er ikke et studie for deg som skal fullføre Helsefagarbeider ved en videregående skole. Helsefremmende arbeid Livsstil og helse Funksjonshemninger Omsorg og psykisk helse Sykdomstegn og sykepleie Forebygging av sykdommer Kommunikasjon og samhandling Å skape tillit Samarbeid Taushetsplikten Yrkesutøvelse Brukeren i fokus Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering Regelverk og yrkesetiske retningslinjer Det er to veier fram til fagbrev som helsefagarbeider. Den ene går gjennom videregående skole mens den andre, og som dette utdanningstilbudet bygger på, er for deg som har lang praksis innen faget. Den kalles praksiskandidatordningen og er regulert gjennom § 3-5 i opplæringsloven. Denne loven gjelder deg som ikke kan ta fagbrev gjennom videregående opplæring, og som har minst 5 års allsidig praksis fra fagområdet (hvis du mangler noe av praksisen kan du skaffe deg denne samtidig med at du studerer hos oss). Les mer om praksiskandidatordninger her   LÆRINGSMÅL Denne utdanningen gir det det teoretiske grunnlaget du trenger for å kunne arbeidet som helsefagarbeider, og dekker programfagene helsefremmende arbeid, kommunikasjon og samhandling og yrkesutøvelse.  JOBBMULIGHETER Helsefagarbeidere jobber blant annet: i hjemmetjenesten på sykehjem på bo- og servicesenter på sykehus i rusomsorgen  innen psykiatrien i boliger for funksjonshemmede eller psykisk utviklingshemmede ved opptrenings- og behandlingssentre i skolen med barn eller ungdom som har behov for ekstra hjelp [-]
Les mer
1 dag 7 500 kr
Lær hvordan beslutningsanalyse brukes i tidlig-fase prosjekter for å belyse alle elementer involvert i å bringe et funn fra avgrensning til konseptvalg og utbygging. [+]
Hvordan alle elementer fra reservoar til marked inkluderes i evaluering av hvert utviklingsalternativ   Deltakerne vil lære å beregne den økonomiske verdien av et prosjekt basert på en optimal sekvens av beslutninger og mulige utfall,  fra avgrensing til produksjon og nedstengning planlegge avgrensningsprogrammer for å bevise kommersialitet søke den rette balansen mellom å påvise ytterligere reserver ved videre leting eller vurdere en utbyggingsbeslutning med en skrittvis og skalerbar utbyggingsløsning vurdere utbyggingsalternativer som er knyttet til ulike intervaller på volumfordelingskurven vurdere alternative dreneringsstrategier og nødvendige antall bunnrammer og brønner, finne optimal sekvens og timing av relevante beslutninger i et område med hydrokarbonforekomster av ulik modenhet presentere og kommunisere beslutningsalternativer, de viktigste verdidriverne, risiki og anbefalinger   Forelesere Mer enn 35 års samlet erfaring innenfor fagfeltet beslutningsanalyse     Hva sier kundene våre "Alle snakker om å definere et rammeverk. Dette er det første kurset jeg har deltatt på hvor jeg faktisk lærte teknikker for å gjøre det systematisk."   Kurssted Holdes på Mathallen (Vulkan) i Oslo. Kurset kan settes opp i andre byer på forepørsel.   Forkunnskaper Kurset har en tverrfaglig profil. Teknisk eller økonomisk fagbakgrunn er hensiktsmessig. Erfaring fra prosjektarbeid i tverrfaglige prosjektteam er en fordel. Grunnleggende kunnskaper om beslutningsanalysemetodikk anbefales og en viss kjennkap til økonomisk teori er anbefalt.   Varighet 1 dag   Målgruppe Fagdisipliner som er deltakere i tverrfaglige prosjektteam: prosjektledere, prosjektmedlemmer som utfører tekniske evalueringer eller økonomisk analyse, samt andre disipliner som medvirker i fremstilling av beslutningsunderlaget.      [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.