Nullstill
Filter
Ferdig

-

Bodø 6 timer 1 695 kr
09 Nov
Den nye pedagognormen er en anerkjennelse av barnehagelærerens betydning for kvalitet i barnehagen – men hva innebærer det i praksis? [+]
Kravet om flere pedagoger i barnehagene har vært der lenge, nå er normen vedtatt. Men hvilken betydning har dette i personalarbeidet – hvordan organiserer vi hverdagen og øker kvaliteten – til barnas beste?   Dette kurset handler om å styrke og bevisstgjøre pedagogiske ledere i arbeidet med å utvikle den pedagogiske praksisen, gjennom systematisk sammenheng mellom planlegging og dokumentasjon. Her presenteres verktøy som pedagogiske ledere kan benytte for å strukturere det pedagogiske arbeidet i barnehagen.   Kursinnhold Barnehagefaglig kompetanse  hva betyr det i praksis?  hvordan deler vi kompetansen med våre medarbeidere?  hvordan kan vi legge til rette for systematisk veiledning?  Planlegging  hvem planlegger vi for?  hva planlegger vi? – lek, aktivitet, dagsrytme, konflikthåndtering, påkledning..?  hvordan får vi barna med i planleggingen?  Dokumentasjon  hvordan dokumenterer vi det vi planlegger?  hvordan evaluerer vi gjennomføring av planene?  hva reflekterer vi over og hvordan gjør vi det?  hvordan får vi barna med på refleksjon og vurdering?  Fokus er på pedagogiske lederes utfordringer og muligheter knyttet til ny pedagognorm, med vekt på praktisk kunnskap.  Kursholder Cathrine Ask er barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og hovedfag i praktisk kunnskap. Hun har jobbet 25 år i barnehage på alle nivåer og undervist i pedagogikk på universitet og på barne- og ungdomsarbeiderfag. Cathrine jobber i et fagteam for barnehager i Bodø, veileder styrere i ulike prosjekter og jobber med foreldreveiledning. Hun har lang fartstid som kursholder og veileder på temaene rammeplanen – fra praksis til teori, barns medvirkning og danning og læring.  [-]
Les mer
Test test [+]
Test test [-]
Les mer
1 dag 2 250 kr
Personløfter Vi tilbyr kurs og opplæring i sikker bruk av personløfter, på klassene A, B og C. Kurset skal gi deg teoretisk og praktisk kunnskap i betjening av manuelt dr... [+]
Formålet er for å redusere fare og risiko for ulykker med disse, når man benytter personløfter som midlertidig arbeidsplattform. Kursets innhold: •          Lover og forskrifter•          Brukerens ansvar og kvalifikasjoner•          Oppbygging, oppstilling og virkemåte•          Kjøring og stabilitet•          Sikkert arbeid•          Forflytting langs vei•          Rutinekontroll•          Ulykker, risiko og faremomenter•          Avsluttende teoretisk prøve Teorikurset gir opplæring på følgende klasser: Klasse A – tilhengermontert eller manuelt dreven personløfterKlassa B – selvgående personløfterKlasse C – bilmontert personløfter   Gjennomføring:Etter å ha fullført teoretisk del må deltaker gjennomføre praktisk opplæring på aktuell personløfter klasse. Opplæringen kan tas sammen med en kompetent person/ fadder i egen bedrift gjennom 25 timer/50 timer, eller hos Industrikompetanse på 4/6 timer. Praksis dokumenteres av arbeidsgiver på aktuell personløfterklasse. Gjennomført teoretisk og praktisk del kvalifiserer til kursbevis og utstedt kompetansebevis på gjeldende lift-klasse.   [-]
Les mer
Bergen Trondheim Og 1 annet sted 11 600 kr
05 Oct
19 Oct
26 Oct
40 timers kurs [+]
Innhold: Arbeidsmiljøloven med forskrifter Gjennomgang av aktuelle forskrifter og standarder rettet mot petroliumsvirksomheten Fysiske miljøfaktorer - støy - belysning - klima - kjemisk eksponering m.v. Praktisk verne- og miljøarbeid offshore Internkontroll og kvalitetssikring Arbeidsgivers og arbeidstagers plikter i HMS-sammenheng AKAN-rusforebyggende arbeid Gruppearbeid med relevanta oppgaver rettet mot petroliumsvirksomheten [-]
Les mer
Arendal 30 timer 4 000 kr
05 Oct
Øverste stillasgulv fra 5-9m høyde: 15t teori og 15t praksis [+]
§ 17-3. Krav til opplæring ved montering, demontering, endring og kontroll av stillas med øverste stillasgulv fra fem meter og inntil ni meter Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker som skal arbeide med montering, demontering, endring og kontroll av systemstillaser med øverste stillasgulv fra fem meter og inntil ni meter i standardoppstilling etter leverandørens monteringsanvisning får opplæring.   Kravet til opplæring gjelder også ved montering, demontering, endring og kontroll av rullestillaser fra fem meter og inntil ni meter.   Opplæringen skal ta hensyn til mulige faremomenter arbeidet kan medføre og skal omfatte kravene i § 17-2 tredje ledd bokstav a-h.   For at arbeidsgiver skal kunne sette arbeidstaker til selvstendig arbeid med montering, demontering, endring og kontroll, skal arbeidsgiver påse at arbeidstaker har 15 timer teoretisk opplæring og 15 timer praktisk øvelse under tilsyn og veiledning av en kvalifisert person. Arbeidsgiver skal i tillegg påse at arbeidstaker får øvelse i bruk av relevant sikringsutstyr mot fall under montering, demontering og endring av stillaskonstruksjoner, herunder bruk av personlig verneutstyr (fallsikringsutstyr).   Arbeidstaker som har gjennomgått opplæring i henhold til denne bestemmelsen er å anse som en kvalifisert person for stillas med øverste stillasgulv inntil ni meter.   Det skal utstedes dokumentasjon på at praktisk og teoretisk opplæring er gitt i henhold til denne bestemmelsen. Dokumentasjon av praktisk og teoretisk opplæring skal være tilgjengelig for verneombudet og Arbeidstilsynet.   -     Arbeidsmiljøloven Kap. 17 Arbeid i høyden   Grunnet Covid-19 settes maks antall deltagere: 15 [-]
Les mer
Skien Trondheim 3 timer 990 kr
11 Nov
30 Nov
Kurset handler om barna som utfordrer oss med sin væremåte: De som strever med temperament, følelser og reaksjoner, og som ofte kommer i konflikt med sine omgivelser. [+]
Det handler like mye om de stille barna, de innagerende, som ofte sliter med konsentrasjon, oppmerksomhet og utholdenhet. “Vi har prøvd alt”, sier vi ofte om disse barna, men har vi det? Disse barna er spesielt utsatt og spesielt sårbare ettersom de ofte påkaller vår irritasjon og vår kritikk, mens de mer enn andre trenger vår innsikt og forståelse. Kursinnhold Hvordan kan vi hjelpe barn til økt selvinnsikt, selvforståelse og selvrespekt? Hvordan kan vi hjelpe barn til å tenke, reflektere og undre seg over det som skjer i samhandling med andre? Hvordan kan vi ta barnet med på å utvikle ideer og forslag til løsninger på det som oppleves vanskelig for  dem? Hvordan stiller vi gode spørsmål som hjelper barn videre, og unngår spørsmål som stopper dem? Hvordan kan vi bli bedre til å snakke med barn og ikke bare til dem? Hvordan se hele barnet – med samtalen som utgangspunkt Kursholder Emilie Kinge er barnehagelærer med embetseksamen i spesialpedagogikk. Hun har mange års erfaring fra arbeid i barnehage, men har enda flere år arbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste, med spesiell vekt på barn med sosiale-emosjonelle vansker. [-]
Les mer
Nettstudier Sentrum 2 timer 790 kr
26 Nov
I alle skoler, på alle trinn, finnes det sårbare elever. Mange unge oppgir å ikke være gode nok og kravet til å prestere er høyt. [+]
Flere oppgir å slite med psykiske problemer knyttet til vanskelig liv og oppvekst. Hvordan kan du som lærer forstå mer og snakke om psykisk helse med elever? Dette nettkurset tar sikte på å styrke deg i møtet med utsatte elever som sliter med depresjon, angst og mobbing og på den måten forhindre utenforskap og isolasjon. Kurset gir deg også kunnskap om sårbarhetsfaktorer, økt emosjonell kompetanse og råd til hvordan du kan styrke og engasjere eleven i målet om å få det bedre med seg selv. I løpet av kurset vil du få en innføring i hvordan du kan ha gode og støttende samtaler, ta utgangspunkt i caser og gjennom dette gi deg økt kompetanse og styrke deg i ditt arbeid med å skape et mer åpent og inkluderende mangfoldsmiljø i skolen. Kursholder Anders Røyneberg er psykiatrisk sykepleier og sexologisk rådgiver. Han jobber som terapeut ved Institutt for klinisk sexologi og terapi. Anders skriver også i spalten Si;D i Aftenposten og underviser ved OsloMet.  [-]
Les mer
Nettkurs 4 900 kr
Jobber du på fiskebåt, brønnbåt eller servicefartøy og håndterer kran/annet løfteutstyr? [+]
Jobber du på fiskebåt, brønnbåt eller servicefartøy og håndterer kran/annet løfteutstyr? Bruk av kraner og tilhørende løfteredskap anses av myndighetene som så farlig at det kreves dokumentert opplæring. Det vil si teoretisk og praktisk opplæring som gir kunnskap om bruk og vedlikehold av utstyr med sikkerhet som hovedmål.   Sjøfartsdirektoratet krever dokumentert intern opplæring. Dette kurset gir deg teorien til G20 - fastmontert hydraulisk kran, samt teorien i G11 - løfteredskap /stroppekurs. I tillegg kan praktisk utsjekk ombord gis, men dette må avtales separat. Kurset er utviklet av Bernt Arve Midtbø, M-BA Ålesund.  Noen av temaene i kurset Sjøfarts regelverk Krav til systematisk HMS Vurdering av risiko Utstyret skal være egnet for formålet Krav om dokumentert opplæring ved bruk av farlig arbeidsutstyr Kraner på skip Krav til bruk av løfteredskap Fiberstropper Bruksområder for hydrauliske kraner/laste og losseinnretninger Krav til kompetanse for kranfører [-]
Les mer
Hamar 80 timer 23 500 kr
21 Oct
Mangler du den formelle kompetansen innen renhold? Da er fagbrev i renholdsoperatør det rette for deg! [+]
Om kurset: Formålet med kurset er å forberede deg til den teoretiske eksamen som er ett av tre krav for å få fagbrev. Gjennom tett dialog og oppfølging med veileder, skal du som deltaker få den kunnskapen du trenger for å bestå den teoretiske eksamen. Undervisningen baserer seg på kompetansemålene for faget, slik Undervisningsdirektoratet har definert dem. Les mer om kompetansemålene for faget her. Du lærer også hvordan du kan studere mest mulig effektivt og hvordan du går fram for å skrive en eksamensoppgave. Sentrale områder i faget rengjøring og vedlikehold av vegger, tak, inventar og gulv. valg og bruk av riktige kjemikalier valg av hensiktsmessige metoder for rengjøring og bruk av maskiner og utstyr i arbeidet service, kundebehandling og kommunikasjon arbeid med inneklima og hygiene kalkulasjon og planlegging, bruk av IKT-verktøy   Gjennomføring Kurset går over to semestere med undervisning en kveld i uken (onsdager) 3 timer kl. 18:00-21:00.   Målgruppe Kurset passer for alle med erfaring fra arbeid med renhold, og som vil forberede seg til teoretisk eksamen. Veien til fagbrev i renholdsoperatørfaget: Teorikurs hos AOF Oslo og Akershus. Gjennom tett dialog og oppfølging med veileder, skal du som deltaker få den kunnskapen du trenger for å bestå den teoretiske eksamen.  Du trenger ingen formell kompetanse for å ta kurset. Du må ta en teoretisk eksamen gjennom din fylkeskommune. Eksamen avlegges som privatist hos fylkeskommunen.  Oppmelding ca et halvt år før eksamen - normalt i slutten av januar for vårsemesteret og begynnelsen av september for høstsemesteret. Oppmelding på www.privatistweb.no Du må ha fem år med variert praksis fra fagområdet. Det er fylkeskommunen som godkjenner denne praksisen. Du må ta en praktisk fagprøve hos fylkeskommunen.  For å ta denne prøven må du ha bestått teoriprøven og fått praksiserfaringen din godkjent hos fylkeskommunen. Oppmelding til prøven for fagbrevet: http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/fagopplaring/praksiskandidat/   Finansiering Studiet er godkjent av Lånekassen, og man kan derfor søke om lån og stipend. Dersom du er medlem i en fagforening vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. En del fagforeninger gir stipend gjennom LOs Utdanningsfond. Stipendsatsen for fagbrevutdanning hos LOs utdanningsfond er for tiden kr. 10.500. Har du ikke rettigheter i LOs utdanningsfond har også Fagforbundet og Handel og kontor egne stipendordninger. Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon om finansiering. [-]
Les mer
Sola 2 dager 9 300 kr
10 Jan
Conference focusing on ispection as an important and strategic element in maintaining an acceptable safety level and to secure reliable and economical production. [+]
I samarbeid med Norsk Forening for Vedlikehold som også er faglig ansvarlig.   This conference is focusing on ispection as an important and strategic element in maintaining an acceptable safety level and to secure reliable and economical production This year conferance will focus on: Digitalization Corrosion Under Isulation (CUI) Inspection and inspection techniques   Effective and right inspection requires knowledge about methodology and equipment in addition to implementation of effective working processes. Training and competence in all levels of the organization are the two main elements to secure quality in planning, execution and evaluation of findings from an inspection.The objectives for the seminar are: Be a forum for exchange of experience and knowledge  Show the importance of inspection as a integrated part of the total operation and maintenance activities Update to the industry about new  standards,methods and equipment introduced into the marked Strategic Inspection Management is the preferred meeting place to establish and maintain an industrial network for further develop and improve all inspection related activities in the industry.   Technical organizer: Quality Norway AS. [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 500 kr
Brønnbåtkurs [+]
VAL FoU og Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs for havbruksnæringa. Kurset er lovpålagt og dekker lov- og forskriftsfestede kompetansekrav for laksefisk. Fiskevelferd Laksens naturlige behov og adferd Regelverk Velferdsindikator Stress og stressfaktorer Forebyggende helsearbeid Helseutfordringer og sykdom Hvordan ivareta fiskevelferd under ulike arbeidsoperasjoner? Lus og avlusing Rensefisk Vannkjemi og fiskevelferd   Kurset er utviklet- og holdes av fiskehelsepersonell som jobber i havbruksnæringen.  [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
18 Nov
En intensivert leseperiode som en integrert del av fagundervisning. [+]
Kurset vil gi et grunnlag for at lærere i ungdomsskolen, videregående skoler og voksenopplæringen skal kunne samarbeide om å gjennomføre en felles leseperiode eller et klasselesekurs. Dette vil være en periode hvor litterære eller faglige tekster leses og gjennomarbeides språklig og innholdsmessig, gjerne med utgangspunkt i en problemstilling eller et spørsmål som lar seg drøfte.God lesing innebærer å kunne hente ut informasjon fra ulike tekster på en sikker og trygg måte, tolke og forstå hva som formidles og, ikke minst, ta selvstendig stilling til innhold og aktuelle spørsmål. Kildekritiske strategier og øvelse i argumentasjon vil være sentralt, sammen med både nøyaktig og reflektert lesing. Elevsentrerte og inkluderende dialoger vil bli vektlagt som fundamentet for strukturert og faglig relevant språk- og leseundervisning. Referanser og aktuelle kilder vil bli oppgitt. Kursholder Vigdis Refsahl er utdannet som cand.paed, med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving. Hun har sin praksis arbeid i skolen, PPT og Statped, lesing og lesevansker som sitt viktigste arbeidsfelt. Hun har bred erfaring med systemrettet arbeid i kommuner og på skoler, fra de laveste trinn på barnetrinnet til videregående skoler og voksenopplæring. Hun har også vært delaktig i å utvikle og gjennomføre en videreutdanning av lærere innenfor språk- og leseopplæring. [-]
Les mer
Oslo 2 dager 14 500 kr
09 Dec
Har du hatt lyst til å lære deg React, men er usikker på hvor du skal begynne? Da er denne workshoppen noe for deg! [+]
Bli med å lær hva React er og hvordan vi kan benytte dette kraftige rammeverket til å bygge store og testbare Single-Page-Applications. All kode skrives i TypeScript som er en type-safe variant av JavaScript. Kursets oppbygning: Kurset består i to dager med praktiske oppgaver og par-programmering i plenum med kursholderen. Sammen setter vi opp et kraftig utviklingsmiljø basert på Webpack og bygger en React applikasjon med gjenbrukbare og testbare komponenter. Gjennom kurset vil du få god kjennskap til hvordan React virker under panseret, hvordan du kan strukturere koden din på en skalerbar måte og hvordan du kan bygge React komponenter slik at de er fleksible, testbare og vedlikeholdbare. All koding vil foregå i TypeScript med Visual Studio Code, men det er fritt fram å bruke andre IDEer om man ønsker det. Stikkord: Typescript Props State Hooks Error boundaries Ruting Webpack Babel Kodestruktur og best-practices Testbarhet SCSS/CSS (med moduler) Kodesplitting (chunking) [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.