Nullstill
Filter
Ferdig

-

1 dag 2 250 kr
Personløfter Vi tilbyr kurs og opplæring i sikker bruk av personløfter, på klassene A, B og C. Kurset skal gi deg teoretisk og praktisk kunnskap i betjening av manuelt dr... [+]
Formålet er for å redusere fare og risiko for ulykker med disse, når man benytter personløfter som midlertidig arbeidsplattform. Kursets innhold: •          Lover og forskrifter•          Brukerens ansvar og kvalifikasjoner•          Oppbygging, oppstilling og virkemåte•          Kjøring og stabilitet•          Sikkert arbeid•          Forflytting langs vei•          Rutinekontroll•          Ulykker, risiko og faremomenter•          Avsluttende teoretisk prøve Teorikurset gir opplæring på følgende klasser: Klasse A – tilhengermontert eller manuelt dreven personløfterKlassa B – selvgående personløfterKlasse C – bilmontert personløfter   Gjennomføring:Etter å ha fullført teoretisk del må deltaker gjennomføre praktisk opplæring på aktuell personløfter klasse. Opplæringen kan tas sammen med en kompetent person/ fadder i egen bedrift gjennom 25 timer/50 timer, eller hos Industrikompetanse på 4/6 timer. Praksis dokumenteres av arbeidsgiver på aktuell personløfterklasse. Gjennomført teoretisk og praktisk del kvalifiserer til kursbevis og utstedt kompetansebevis på gjeldende lift-klasse.   [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 500 kr
Brønnbåtkurs [+]
VAL FoU og Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs for havbruksnæringa. Kurset er lovpålagt og dekker lov- og forskriftsfestede kompetansekrav for laksefisk. Fiskevelferd Laksens naturlige behov og adferd Regelverk Velferdsindikator Stress og stressfaktorer Forebyggende helsearbeid Helseutfordringer og sykdom Hvordan ivareta fiskevelferd under ulike arbeidsoperasjoner? Lus og avlusing Rensefisk Vannkjemi og fiskevelferd   Kurset er utviklet- og holdes av fiskehelsepersonell som jobber i havbruksnæringen.  [-]
Les mer
Test test [+]
Test test [-]
Les mer
Sola 2 dager 9 300 kr
10 Jan
Conference focusing on ispection as an important and strategic element in maintaining an acceptable safety level and to secure reliable and economical production. [+]
I samarbeid med Norsk Forening for Vedlikehold som også er faglig ansvarlig.   This conference is focusing on ispection as an important and strategic element in maintaining an acceptable safety level and to secure reliable and economical production This year conferance will focus on: Digitalization Corrosion Under Isulation (CUI) Inspection and inspection techniques   Effective and right inspection requires knowledge about methodology and equipment in addition to implementation of effective working processes. Training and competence in all levels of the organization are the two main elements to secure quality in planning, execution and evaluation of findings from an inspection.The objectives for the seminar are: Be a forum for exchange of experience and knowledge  Show the importance of inspection as a integrated part of the total operation and maintenance activities Update to the industry about new  standards,methods and equipment introduced into the marked Strategic Inspection Management is the preferred meeting place to establish and maintain an industrial network for further develop and improve all inspection related activities in the industry.   Technical organizer: Quality Norway AS. [-]
Les mer
Bodø 6 timer 1 695 kr
09 Nov
Den nye pedagognormen er en anerkjennelse av barnehagelærerens betydning for kvalitet i barnehagen – men hva innebærer det i praksis? [+]
Kravet om flere pedagoger i barnehagene har vært der lenge, nå er normen vedtatt. Men hvilken betydning har dette i personalarbeidet – hvordan organiserer vi hverdagen og øker kvaliteten – til barnas beste?   Dette kurset handler om å styrke og bevisstgjøre pedagogiske ledere i arbeidet med å utvikle den pedagogiske praksisen, gjennom systematisk sammenheng mellom planlegging og dokumentasjon. Her presenteres verktøy som pedagogiske ledere kan benytte for å strukturere det pedagogiske arbeidet i barnehagen.   Kursinnhold Barnehagefaglig kompetanse  hva betyr det i praksis?  hvordan deler vi kompetansen med våre medarbeidere?  hvordan kan vi legge til rette for systematisk veiledning?  Planlegging  hvem planlegger vi for?  hva planlegger vi? – lek, aktivitet, dagsrytme, konflikthåndtering, påkledning..?  hvordan får vi barna med i planleggingen?  Dokumentasjon  hvordan dokumenterer vi det vi planlegger?  hvordan evaluerer vi gjennomføring av planene?  hva reflekterer vi over og hvordan gjør vi det?  hvordan får vi barna med på refleksjon og vurdering?  Fokus er på pedagogiske lederes utfordringer og muligheter knyttet til ny pedagognorm, med vekt på praktisk kunnskap.  Kursholder Cathrine Ask er barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og hovedfag i praktisk kunnskap. Hun har jobbet 25 år i barnehage på alle nivåer og undervist i pedagogikk på universitet og på barne- og ungdomsarbeiderfag. Cathrine jobber i et fagteam for barnehager i Bodø, veileder styrere i ulike prosjekter og jobber med foreldreveiledning. Hun har lang fartstid som kursholder og veileder på temaene rammeplanen – fra praksis til teori, barns medvirkning og danning og læring.  [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 3 750 kr
Brønnbåtkurs, repetisjon [+]
VAL FoU og Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs for havbruksnæringa. Kurset er lovpålagt og dekker lov- og forskriftsfestede kompetansekrav. Kort om kursinnholdet: Fiskevelferd Regelverk Forebyggende helsearbeid Helseutfordringer og sykdom Hvordan ivareta fiskevelferd under ulike arbeidsoperasjoner? Lus og avlusing Rensefisk Vannkjemi og fiskevelferd Kurset er utviklet- og holdes av fiskehelsepersonell som jobber i havbruksnæringen.  [-]
Les mer
Skjetten 2 dager 9 200 kr
14 Oct
- få full kontroll på planlagt vedlikehold, oppnå besparing og økt effektivitet [+]
I samarbeid med Norsk Forening for Vedlikehold som også er faglig ansvarlig.   Få full kontroll på planlagt vedlikehold, oppnå besparing og økt effektivitet! Introduksjon Vedlikeholdsplanlegging Planleggingsprossesser Planleggingsverktøy Innflytelse vedlikeholdsplanlegging Jobbpakking Vedlikeholdspplanleggingsspillet Forbedringsteknikker Organisering, møtestruktur, kommunikasjon En av aktivitetene i vedlikeholdsstyringssløyfa er Planlegging. De fleste har erfart en vedlikeholdsstans som ikke gikk helt som planlagt. Dette gir konsekvenser for økonomi og regularitet, og av og til sikkerheten. Ikke alle, men mange overraskelser kan unngås med god planlegging. Modeller er en god hjelp, men viktigst er kompetansen til det personellet som skal utføre planleggingen. Kort oppsummert er dette hovedelementene i kursets budskap: • Skaffe oversikt • Planlegge • Forberede mulighetene for tilpasninger i planarbeidet • Utføre oppgavene i henhold til plan • Rapportere og analysere     Du kan være trygg på at gjeldende smittevernregler følges på alle våre kurs!   Teknisk arrangør: Quality Norway AS. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
14 Oct
En intensivert leseperiode i fellesundervisningen [+]
Dette kurset vil gi et grunnlag for at lærere i barneskolen skal kunne samarbeide om å styrke elevenes leseferdigheter. Formålet vil være å styrke sikker og kontrollert lesing (ordavkoding), sammen med fordypning, kritisk tenkning og argumentasjon (forståelse). Det vil i løpet av kursdagen bli gitt en beskrivelse av innhold og gjennomføring, med forankring i teorier om språk, lesing og læring. Dette gjelder alle trinn på barnetrinnet, med tilpasninger til de laveste trinnene og for elever med ulike utfordringer. Elevsentrerte og inkluderende dialoger vil bli vektlagt som fundamentet for strukturert språk- og leseundervisning. Referanser og aktuelle kilder vil bli oppgitt. Kursholder Vigdis Refsahl er utdannet som cand.paed, med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving. Hun har sin praksis arbeid i skolen, PPT og Statped, lesing og lesevansker som sitt viktigste arbeidsfelt. Hun har bred erfaring med systemrettet arbeid i kommuner og på skoler, fra de laveste trinn på barnetrinnet til videregående skoler og voksenopplæring. Hun har også vært delaktig i å utvikle og gjennomføre en videreutdanning av lærere innenfor språk- og leseopplæring. [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 400 kr
27 Oct
Spesialisering 1 - en del av sertifiseringsløpet som SERTIFISERT SAMSPILLSLEDER [+]
Kurset er en del av sertifiseringsløpet "Sertifisert samspillsleder" som består av 6 moduler totalt. Kurset gjennomføres som interaktivt nettkurs. De fleste er enige om at det er menneskene som er den største suksessfaktoren for et prosjekt. Et godt team handler ikke bare om summen av den enkeltes kunnskap og erfaring, vi må også jobbe godt sammen. Det er derfor viktig å vite hva som kjennetegner et godt team og sikre at man får dette i prosjektet – vi kaller det et høyt presterende team.   For å imøtekomme et økende kompetansebehov i bransjen og bidra til omforent bruk av samspill som gjennomføringsmodell, lanserer Marstrand en sertifiseringsordning innen samspillsprosjekter – «Sertifisert samspillsleder». Marstrands sertifiseringsordning for samspill i bygg- og anleggsbransjen er den første og eneste på markedet, og vil bidra til å styrke bransjen evne til å lykkes med sine prosjekter. Hver gang! Kursprogrammet i «Sertifisert samspillsleder» består av totalt 6 moduler, hvorav to grunnleggende kurs i samspillprosjekter og fire praktiske workshops som utgjør spesialisering. Samlet vil dette gi deltakerne teoretisk kunnskap, funksjonell trening og nyttig erfaringsdeling i samspillsorienterte prosjektprosesser. Grunnkurs 1: Samspillprosjekter Grunnkurs 2: Samspillkontrakter og konkurranse Spesialisering 1: Evaluering og valg av team Spesialisering 2: Utvikling av team og samhandlingskultur Spesialisering 3: Organisering og prosjekteierstyring Spesialisering 4: Praktisk gjennomføring av samspill Grunnkursene gjennomføres som fysiske kurs, spesialiseringen som interaktive nettkurs. [-]
Les mer
Ullern 3 dager 10 900 kr
12 Nov
For deg som ønsker å få frem det beste hos andre, som ønsker å skape innovative team, og som ønsker å vedlikeholde gode team. [+]
Å få til et godt teamarbeid er en krevende oppgave. Dyktige ledere produserer sine beste resultater gjennom andre. Suksessrike organisasjoner og produkter er basert på evnene til mange personer. Ledelse er ferdigheten i å motivere og samle et team for å nå et felles mål. Vi har alle erfart forskjellen på en gruppe individer og et team. Visjon – Nøkkelen er å bygge felles personlige og team visjoner  Felleskap – Den kraft som transformerer individene til et team Coaching – Det beste rammeverket for reell samvirkning og ledelse   Målgruppe For deg som ønsker svar på spørsmålene: Hvordan skapes et godt team? Hvordan kan vi gjentatte ganger klare å skape gode team? Hvordan sikre trivsel og energi når man veileder, gjennomfører møter, coacher i team og leder innovative omstillingsprosesser?   Dette lærer du I løpet av 3 dager vil vi dekke: Strategisk planlegging og utvikling av koherens i team Utvikling av personlig kreativitet – dag-til-dag vaner Kraften bak anerkjennende gruppesamtaler og teamvisjoner Ledelse av gruppeinnovasjon og gruppedynamikk Jobbe med de 4 spørsmålstypene bak coachende team Forstå hvordan spørsmålene gir kraftfull team utvikling Identifisere og effektivt coache ulike typer team medlemmer   Kursholder Jan Georg Kristiansen Siviløkonomen og læreren som i 2005 ble Norges første Master-sertifiserte ICF­coach MCC. Utdannet fra Erickson Coaching International og forfatter av to coaching-­ og lederutviklingsbøker. Kåret til beste kursleder 2006 for Norges største kursarrangør Confex blant 500 profesjonelle kursledere, for kurs i coachende lederskap for skoleledere. Har frem til 2019 utdannet 700 sertifiserte coacher fram til ICFs sertifiseringsnivå ACC. Mentor for PCC’er som vil bli MCC.   Dette synes fornøyde tidligere deltakere var mest verdifullt: ”Vi deltok med vår nye ledergruppe på Ericksons teamcoachingkurs.Tidligere ble våre møter ofte holdt etter innfallsmetoden og ikke alltid prioritert av alle deltakere. Etter kurset fikk vi internt en åpen diskusjon om lederteamets verdier, utøvelse og ikke minst enighet om målene våre. Vi utarbeidet halvårige handlingsplaner som styrer vårt arbeid og setter agendaer. Vi har nådd våre mål om mer effektive og målstyrte ledermøter og er meget godt fornøyd med at vi valgte å bli med på kurset.” - Ingjerd Eriksen, rektor Marienlyst grunnskole [-]
Les mer
Hamar 80 timer 21 500 kr
21 Jan
Er du teknisk interessert og miljøbevisst? Har du lang erfaring fra deponier eller gjenvinningsbedrifter? Da kan fagbrev som gjenvinningsoperatør være noe for deg! [+]
Informasjon Aktuelle arbeidssteder er private og offentlige deponier og gjenvinningsbedrifter. Gjenvinningsoperatøren skal etter endt utdanning kunne: motta avfallet og sortere det for videre, tilpasset gjenvinning og sluttbehandling anvende utstyr som gjenvinningsanlegget benytter som ledd i sorteringen av avfallet betjene maskiner og annet utstyr for mål og vekt, forflytning, komprimering, knusing, pressing og annen maskinell bearbeiding av avfall utføre regelmessig vedlikehold av maskiner og utstyr klargjøre og merke for videre bearbeiding og transport ut fra anlegget   Gjenvinningsfaget er en komprimert utdanning for voksne og opplæringen skal forberede og kvalifisere deltagerne teoretisk for  å avlegge nødvendig eksamener innen faget. Gjenvinningsfaget bygger på læreplanene for Vg 1 Teknikk og industriell produksjon og Vg 2 /Vg3 Gjenvinningsfaget (hovedfokus). Opplæringen følger Utdanningsdirektoratets læreplaner, men er spesielt tilpasset voksne.  Hovedområder innenfor Vg2/Vg3 Gjenvinningsfaget er: Gjenvinning av avfall Hovedområdet omfatter mottak, sortering og vurdering av alle typer avfall.. Det dreier seg også om ombruk, materialgjenvinning og energigjenvinning. Videre omfatter det innsamlingsutstyr, komprimerende utstyr og maskiner til sortering og håndtering. Drift og vedlikehold av produksjonslinjene på et gjenvinningsanlegg inngår i hovedområdet    Logistikk og kundebehandling Hovedområdet omfatter transportmidler og innsamlingsutstyr i gjenvinningsprosesser. Videre omfatter det vareflyt fra mottak til nedstrømssløsning. Veiledning av kunder og leverandører i håndtering, sortering og behandling av avfall inngår i hovedområdet.    Kvalitet og rammebetingelser Hovedområdet omfatter arbeidsrutiner regulert av kvalitets-, internkontroll- og HMS–systemer. Det dreier seg også om dokumentasjon, registreringsarbeid og avviksmeldinger. Videre omfatter hovedområdet intern kommunikasjon og rapportering til myndigheter. Hovedområdet omfatter også nasjonale og internasjonale regelverk for avfallshåndtering og rammevilkår for bransjen. Videre omfatter dette krav til gjenvinningsgrad for ulike typer avfall og for håndtering og lagring av farlig avfall.    Miljø og økonomi Hovedområde omfatter avfallets påvirkning på det ytre miljøet og bidrag til et bærekraftig samfunn. Videre dreier det seg om økonomiske vurderinger av råstoff-, sortering- og transportkostnader. Markedsmekanismer, nasjonale og internasjonale nedstrømsløsninger og indeksreguleringer inngår i faget. [-]
Les mer
Oslo 2 dager 17 500 kr
16 Dec
React og Redux er to navn som ofte følger hverandre når det er snakk om såkalte Single-Page-Applications eller SPAs. Denne kombinasjonen har etterhvert blitt blant de mes... [+]
React og Redux er to navn som ofte følger hverandre når det er snakk om såkalte Single-Page-Applications eller SPAs. Denne kombinasjonen har etterhvert blitt blant de mest kjente verktøyene for bygging av slike applikasjoner. Bli med på en tredagers workshop der vil lærer hvordan vi benytter styrkene fra begge bibliotekene til å bygge robuste, testbare og ikke minst skalerbare web applikasjoner! Kursets oppbygning: Dette kurset er en praktisk workshop der vi over tre dager bygger en fullverdig Single-Page-Application sammen. Ved hjelp av vårt robuste utviklingsmiljø og TypeScript språket vil vi lære hvordan vi benytter Redux sammen med React for å få utbytte av styrkene i begge bibliotekene. Gjennom praktiske oppgaver vil du få hands-on erfaring med koding, struktur, testing og best-practices som legger grunnlaget en applikasjon som kan skaleres til en stor kodebase uten å ta knekken på brukerens browser. Dette er ikke en PowerPoint bonanza, men en solid praktisk gjennomgang der du vil få skrive mye kode. Stikkord: TypeScript State management Actions og Reducers Selektorer (memoization) Strukturering av kode med “Ducks Modular Redux” Asynkrone operasjoner med Sagas (eller Thunks etter ønske) Kodestruktur og best-practice Testbarhet Kodesplitting (chunking) [-]
Les mer
Stavanger Sentrum 6 timer 1 890 kr
05 Nov
06 Nov
En workshop i Cooperative Learning med fokus på strukturer som fremmer vurdering, utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. [+]
Dette er et kurs for deg som har noe kjennskap til Cooperative Learning og har lyst til å lære mer og utvikle din praksis. Sentrale element vil være å lære hvordan skape god vurderingspraksis gjennom Cooperative Learning med fokus på elevers egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering. Hvordan samarbeidslæring kan være med å  facilitere for utforskende praksis, dybdelæring og samarbeidslæring som redskap for å utvikle elevenes kritiske tenkning. Cooperative Learning strukturerer for effektivt samarbeid i undervisningen, slik at elever lærer gjennom samarbeid – og på samme tid lærer å samarbeide. Ved å bruke Cooperative Learning i undervisningen skaper læreren elevaktiv undervisning, der elevene blir ressurser i hverandres læringsarbeid, slik at alle i gruppen lærer mest mulig. Metoden har vært gjenstand for omfattende forskning som viser til positive resultater for elevers faglige og sosiale læring. Cooperative Learning vil være et viktig redskap for læreren til å utvikle elevens faglig og sosiale kompetanse i tråd med fagfornyelsen som nå står på trappene til å implementeres i skolen høsten 2020. Denne workshopen vil være med på å hjelpe deg som lærer å tilrettelegge for elevenes læring, både faglig og sosialt, når de arbeider sammen i små grupper. I dette kurset vil vi gå mer i dybden på elementer i samarbeidslæring som er i tråd med fagfornyelsen og ta et dypdykk i Cooperative Learning strukturer som kan støtte utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. Kurset vil også ha et særlig fokus på hvordan Cooperative Learning kan støtte formativ og summativ vurdering med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærerens vurderingspraksis. Kursinnhold Kort introduksjon til Cooperative Learning med fokus på fem element som fremmer effektivt samarbeid for faglig og sosial læring (Johnson & Johnson, 2002): Positiv gjensidig avhengighet, Individuell ansvarlighet, Sosialt samspill, Sosiale ferdigheter og Prosessvurdering. Muligheter Cooperative Learning gir for å realisere Overordnet del av læreplan og Fagfornyelsen Tre typer Cooperative Learning i undervisningen: Basisgrupper, Samarbeidsrutiner og Formell Cooperative Learning Hvordan støtte en utforskende praksis i klasserommet. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Group Investigation (Sharan and Sharan, 1994) Hvordan lære elever å se en sak fra ulike sider, stå for sine egne meninger, tenke kritisk, reflektere og diskutere i gruppe og klassen. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Constructive Controversy (Johnson, 2015) Hvordan kan samarbeidslæring støtte en god vurderingspraksis med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering Kursholder Beathe Liebech-Lien utdannet allmennlærer med master i spesialpedagogikk. Beathe har lang erfaring som lærer på ungdomskolen, der hun har arbeidet som faglærer, kontaktlærer og spesialpedagog. Hun har erfaring med samarbeidslæring i egen undervisningspraksis og som facilitator for skoleutviklingsprosjekt i egen organisasjon. Dette ledet henne til å initiere et forsknings- og utviklingsprosjekt i ungdomsskolen rundt implementering av samarbeidslæring i 2016, som hun nå arbeider med som en del av sin doktorgrad. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.