Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettkurs 1 dag 3 750 kr
29 Oct
Repetisjonskurs for fiskevelferd - slakteri [+]
VAL FoU og Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs for havbruksnæringa. Kurset er lovpålagt og dekker lov- og forskriftsfestede kompetansekrav for laksefisk. Fiskevelferd Regelverk Forebyggende helsearbeid Helseutfordringer og sykdom Fiskevelferd ved slakting Miljø og produksjonssystemer   Kurset er utviklet- og holdes av fiskehelsepersonell som jobber i havbruksnæringen.  [-]
Les mer
1 dag 2 250 kr
Kurset er gjennomført i regi av Norsk Brannvernforening, og etter lov om krav og opplæring i forsikringsselskapenes sikkerhetsforskrift for varme arbeider, forankret i Lo... [+]
Det er et intervall på 5 år mellom hver gang sertifikatet skal fornyes. Kandidaten må da ta hele kurset på nytt. Sertifikatet fra Danmark, Finland og Sverige er gyldig for bruk i Norge.   Kursinnhold: •          Sertifiseringsordningen for brannvern ved utførelse av varme arbeider•          Gjeldende regelverk•          Brann- og slukketeori•          Risiko av utførelse av varme arbeider•          Praktisk slukking•          Avsluttende teoretisk prøve   Gjennomføring:Gjennomført kurs kvalifiserer til utstedt sertifikat fra Norsk Brannvernforening i varme arbeider. [-]
Les mer
3 dager 5 150 kr
G11 stropp og anhuker. Grunnopplæring i sikker bruk av løfteredskap til kranførere, anhukere / stroppere og signalgivere. [+]
Kursinnhold: Modul 1.1 (SAK – Sikkerhet, ansvar og kontroll) – 8 timer (1 dag) Innledning Lover og forskrifter Arbeidsmiljø, ansvar og konsekvenser Ytre miljø Sikkerhetsbestemmelser for bruk av arbeidsutstyr Farlig gods, merking og håndtering Skriftlig teoretisk prøve Modul 2.3 – 16 timer (2 dager) Innledning Løfteredskap Løfteredskapstabeller Signaler og tegn Øvingsoppgaver Praktisk bruk av løfteredskap Skriftlig teoretisk prøve Gjennomføring:Bestått teoretisk prøve kvalifiserer til kompetansebevis på klasse G11 stropp og anhuker. [-]
Les mer
1 dag 2 850 kr
Farlig småverktøy Kurs og opplæringen i farlig småverktøy skal gi kursdeltaker/ bruker en grunnleggende innføring i sikker bruk av farlig småverktøy. [+]
Opplæringen er gitt i henhold til Forskrift om utførelse av arbeid § 10-2. Krav om dokumentert sikkerhetsopplæring ved bruk av arbeidsutstyr. Eksempler på farlig småverktøy kan være diverse håndholdte verktøy som; boltepistol, kappsag, spikerpistol, vinkelkutter osv. Kursets innhold: •          Lover og forskrifter•          Oppbygging og bruksegenskaper•          Bruk og vedlikehold•          Kartlegging av farer og risikovurdering•          Bruk av egnet verneutstyr Gjennomføring:Kurset gjennomføres med en teoretisk del.Gjennomført kurs kvalifiserer for kursbevis og utstedt kompetansebevis. [-]
Les mer
1 dag 2 150 kr
Grunnleggende fallsikring Kurs i grunnleggende fallsikring. Opplæringen er rettet mot de som arbeider i høyden, med fokus på bruk av fallsikringsutstyr som personlig vern... [+]
Kursets innhold: •          Lover og regler•          Bruk og valg av riktig fallsikringsutstyr•          Fallteori•          Forankringsmetoder•          Kartlegging av farer og risikovurdering•          Brukerkontroll og vedlikehold av utstyr•          Avsluttende teoretisk prøve Gjennomføring:Kurset gjennomføres med en teoretisk del og en avsluttende teoretisk prøve. Gjennomført kurs kvalifiserer for kursbevis og utstedt kompetansebevis. [-]
Les mer
Test test [+]
Test test [-]
Les mer
1 dag 2 250 kr
Varme arbeider Kurset er gjennomført i regi av Norsk Brannvernforening, og etter lov om krav og opplæring i forsikringsselskapenes sikkerhetsforskrift for varme arbeider,... [+]
Det er et intervall på 5 år mellom hver gang sertifikatet skal fornyes. Kandidaten må da ta hele kurset på nytt. Sertifikatet fra Danmark, Finland og Sverige er gyldig for bruk i Norge. Kursinnhold: •          Sertifiseringsordningen for brannvern ved utførelse av varme                  arbeider•          Gjeldende regelverk•          Brann- og slukketeori•          Risiko av utførelse av varme arbeider•          Praktisk slukking•          Avsluttende teoretisk prøve Gjennomføring:Gjennomført kurs kvalifiserer til utstedt sertifikat fra Norsk Brannvernforening i varme arbeider. [-]
Les mer
4 timer
Førstehjelpskurs i grunnleggende livredning Førstehjelpskurs i grunnleggende livredning, inkludert hjerte og lungeredning. [+]
Det vil bli fokusert på relevante risikofaktorer innen aktuell yrkesgruppe. Kurset gir deg også en innføring i bruk av hjertestarter.   Kursinnhold: ·       Akutt førstehjelp ·       Varsling av ulykke ·       Aktuelle risikofaktorer ·       Forebygging av ulykker ·       Praktiske øvelser hjerte og lungeredning ·       Praktisk innføring i bruk av hjertestarter Gjennomføring:Gjennomført kurs kvalifiserer til diplom/ kursbevis for gjennomført kurs i førstehjelp og grunnleggende livredning. [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 400 kr
11 Nov
Spesialisering 2 - en del av sertifiseringløpet som SERTIFISERT SAMSPILLSLEDER [+]
Kurset er en del av sertifiseringsløpet "Sertifisert samspillsleder" som består av 6 moduler totalt.  Kurset gjennomføres som interaktivt nettkurs. De fleste er enige om at det er menneskene som er den største suksessfaktoren for et vellykket prosjekt. I samspillprosjekter skal vi integrere et helt nytt team med personer fra ulike organisasjoner. Høyt presterende team kommer ikke av seg selv, de må utvikles. Jo raskere vi klarer å bygge et sterkt team, jo bedre vil prosjektet bli.   For å imøtekomme et økende kompetansebehov i bransjen og bidra til omforent bruk av samspill som gjennomføringsmodell, lanserer Marstrand en sertifiseringsordning innen samspillsprosjekter – «Sertifisert samspillsleder». Marstrands sertifiseringsordning for samspill i bygg- og anleggsbransjen er den første og eneste på markedet, og vil bidra til å styrke bransjen evne til å lykkes med sine prosjekter. Hver gang! Kursprogrammet i «Sertifisert samspillsleder» består av totalt 6 moduler, hvorav to grunnleggende kurs i samspillprosjekter og fire praktiske workshops som utgjør spesialisering. Samlet vil dette gi deltakerne teoretisk kunnskap, funksjonell trening og nyttig erfaringsdeling i samspillsorienterte prosjektprosesser. Grunnkurs 1: Samspillprosjekter Grunnkurs 2: Samspillkontrakter og konkurranse Spesialisering 1: Evaluering og valg av team Spesialisering 2: Utvikling av team og samhandlingskultur Spesialisering 3: Organisering og prosjekteierstyring Spesialisering 4: Praktisk gjennomføring av samspill Grunnkursene gjennomføres som fysiske kurs, spesialiseringen som interaktive nettkurs. [-]
Les mer
Stavanger Sentrum 6 timer 1 890 kr
05 Nov
06 Nov
En workshop i Cooperative Learning med fokus på strukturer som fremmer vurdering, utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. [+]
Dette er et kurs for deg som har noe kjennskap til Cooperative Learning og har lyst til å lære mer og utvikle din praksis. Sentrale element vil være å lære hvordan skape god vurderingspraksis gjennom Cooperative Learning med fokus på elevers egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering. Hvordan samarbeidslæring kan være med å  facilitere for utforskende praksis, dybdelæring og samarbeidslæring som redskap for å utvikle elevenes kritiske tenkning. Cooperative Learning strukturerer for effektivt samarbeid i undervisningen, slik at elever lærer gjennom samarbeid – og på samme tid lærer å samarbeide. Ved å bruke Cooperative Learning i undervisningen skaper læreren elevaktiv undervisning, der elevene blir ressurser i hverandres læringsarbeid, slik at alle i gruppen lærer mest mulig. Metoden har vært gjenstand for omfattende forskning som viser til positive resultater for elevers faglige og sosiale læring. Cooperative Learning vil være et viktig redskap for læreren til å utvikle elevens faglig og sosiale kompetanse i tråd med fagfornyelsen som nå står på trappene til å implementeres i skolen høsten 2020. Denne workshopen vil være med på å hjelpe deg som lærer å tilrettelegge for elevenes læring, både faglig og sosialt, når de arbeider sammen i små grupper. I dette kurset vil vi gå mer i dybden på elementer i samarbeidslæring som er i tråd med fagfornyelsen og ta et dypdykk i Cooperative Learning strukturer som kan støtte utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. Kurset vil også ha et særlig fokus på hvordan Cooperative Learning kan støtte formativ og summativ vurdering med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærerens vurderingspraksis. Kursinnhold Kort introduksjon til Cooperative Learning med fokus på fem element som fremmer effektivt samarbeid for faglig og sosial læring (Johnson & Johnson, 2002): Positiv gjensidig avhengighet, Individuell ansvarlighet, Sosialt samspill, Sosiale ferdigheter og Prosessvurdering. Muligheter Cooperative Learning gir for å realisere Overordnet del av læreplan og Fagfornyelsen Tre typer Cooperative Learning i undervisningen: Basisgrupper, Samarbeidsrutiner og Formell Cooperative Learning Hvordan støtte en utforskende praksis i klasserommet. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Group Investigation (Sharan and Sharan, 1994) Hvordan lære elever å se en sak fra ulike sider, stå for sine egne meninger, tenke kritisk, reflektere og diskutere i gruppe og klassen. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Constructive Controversy (Johnson, 2015) Hvordan kan samarbeidslæring støtte en god vurderingspraksis med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering Kursholder Beathe Liebech-Lien utdannet allmennlærer med master i spesialpedagogikk. Beathe har lang erfaring som lærer på ungdomskolen, der hun har arbeidet som faglærer, kontaktlærer og spesialpedagog. Hun har erfaring med samarbeidslæring i egen undervisningspraksis og som facilitator for skoleutviklingsprosjekt i egen organisasjon. Dette ledet henne til å initiere et forsknings- og utviklingsprosjekt i ungdomsskolen rundt implementering av samarbeidslæring i 2016, som hun nå arbeider med som en del av sin doktorgrad. [-]
Les mer
Oslo 1 dag 6 600 kr
18 Nov
This course deals with the challenges of reaching a common understanding of specifications and expectations where there is a high content of complex work. It addresses th... [+]
This ALL Specifications course takes students through the basics of producing useful specifications. This includes using advanced narrative techniques to achieve common understanding and high recall factor of facts. A balance between structure and flexibility has to be constantly upheld. The course also gives a number of different workflows that can be deployed to secure a solid common understanding.   Content Basic specification theory – How can the wishes and requirements of stakeholders be transmitted to team members that will do the work?- The case for using narratives for specification. User Stories and their practical use. Start with the “why”.- Reaching common understanding, the importance of verbal communication in this process.- Adding acceptance criteria, detailed scenarios.- Relevant metadata – Specifications carry extra information to help determine prioritization and course of action. Discussion of what is relevant.- A tactile exercise to try specifying a delivery. Workflows – Specifications need to be thoroughly formulated, refined and reviewed from different perspectives.- A number of model workflows are presented and discussed to give students a selection to choose from. Decomposition of specifications – Specifications have to be broken down into manageable sizes so that implementation can be reasonably understood and estimated.- The Story Map as the backbone of understanding and aggregation of metrics.- Different patterns for decomposition.- Minimal user value quality (marketable feature). Estimation at large – Predictability is always a desired quality. Different methods for estimation of different things.- Estimation Poker, Magic Estimation, Buy a feature, keeping the references for estimation realistic.- Uncertainty, impact estimation, cost of delay.- Complexity estimation, special specifications for experiments and investigations.- Kano analysis, desirability of qualities. Visualize and understand – Different ways to illustrate a solution and focus on common understanding.- Backlog in varying detail, Story map in detail. Storyboarding. Impact mapping.- Building a high level roadmap to focus everybody.- State event pattern, ways to illustrate.- Workflow for preparing specifications for action. [-]
Les mer
Arendal 30 timer 4 000 kr
05 Oct
Øverste stillasgulv fra 5-9m høyde: 15t teori og 15t praksis [+]
§ 17-3. Krav til opplæring ved montering, demontering, endring og kontroll av stillas med øverste stillasgulv fra fem meter og inntil ni meter Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker som skal arbeide med montering, demontering, endring og kontroll av systemstillaser med øverste stillasgulv fra fem meter og inntil ni meter i standardoppstilling etter leverandørens monteringsanvisning får opplæring.   Kravet til opplæring gjelder også ved montering, demontering, endring og kontroll av rullestillaser fra fem meter og inntil ni meter.   Opplæringen skal ta hensyn til mulige faremomenter arbeidet kan medføre og skal omfatte kravene i § 17-2 tredje ledd bokstav a-h.   For at arbeidsgiver skal kunne sette arbeidstaker til selvstendig arbeid med montering, demontering, endring og kontroll, skal arbeidsgiver påse at arbeidstaker har 15 timer teoretisk opplæring og 15 timer praktisk øvelse under tilsyn og veiledning av en kvalifisert person. Arbeidsgiver skal i tillegg påse at arbeidstaker får øvelse i bruk av relevant sikringsutstyr mot fall under montering, demontering og endring av stillaskonstruksjoner, herunder bruk av personlig verneutstyr (fallsikringsutstyr).   Arbeidstaker som har gjennomgått opplæring i henhold til denne bestemmelsen er å anse som en kvalifisert person for stillas med øverste stillasgulv inntil ni meter.   Det skal utstedes dokumentasjon på at praktisk og teoretisk opplæring er gitt i henhold til denne bestemmelsen. Dokumentasjon av praktisk og teoretisk opplæring skal være tilgjengelig for verneombudet og Arbeidstilsynet.   -     Arbeidsmiljøloven Kap. 17 Arbeid i høyden   Grunnet Covid-19 settes maks antall deltagere: 15 [-]
Les mer
Oslo 1 dag 9 200 kr
20 Oct
Kurset tar for seg hvordan mellomlederens rolle endrer seg i takt med utviklingen i arbeidslivet knyttet til hurtig digitalisering, globalisering, nye arbeidsforhold, pro... [+]
I kurset får du påfyll og kunnskap om nye lederfilosofier og lederteorier som danner grunnlaget for å mestre mellomlederrollen i en ny, distribuert og digital hverdag. Vi ser på metoder og verktøy for hvordan du kan bygge proaktive medarbeidere og selvstendige team, for å tilrettelegge både for innovasjon og god drift. I tillegg vil du få verktøy for å forankre og operasjonalisere strategier som kommer fra virksomheten, hvordan du involverer medarbeiderne dine i innovasjon og utvikling av enheten, samt håndtere utfordrende reaksjoner. Tema: Mellomlederrollen- Relasjonsledelse- Tjenestebasert ledelse- Distribuert ledelse God drift og innovasjon- Selvstendige team- Målstyring- Fra prosjekt til produkt/tjeneste- Agile arbeidsprosesser Utvikling av menneskelige ressurser- Samhandling mellom mennesker og teknologi- Feedback og kontinuerlig læring- Motivasjon og inspirasjon og resultatorientering- Proaktive medarbeidere- Etikk og refleksjon Endringsledelse- Formidling og forankring av strategi- Operasjonalisering av strategi- Mobilisering av ressurser- Folk og følelser- Håndtering av utfordrende reaksjoner Ramme og form: Forberedelser Tilgang til 4-5 videoer som gjennomgår teori Forberedende refleksjonsoppgaver relatert til egen arbeidshverdag Gjennomføring: Etter at alle har gått gjennom videoer med teori og tilsendte refleksjonsoppgaver, møtes vi fysisk i kursrommet. På kursdagen har vi fokus på å bruke teori i praksis på egen hverdag. Dagen består av å løse case, rådgi hverandre og reflektere sammen basert på teori og erfaringer. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.