Nullstill
Filter
Ferdig

-

1 dag 2 250 kr
Personløfter Vi tilbyr kurs og opplæring i sikker bruk av personløfter, på klassene A, B og C. Kurset skal gi deg teoretisk og praktisk kunnskap i betjening av manuelt dr... [+]
Formålet er for å redusere fare og risiko for ulykker med disse, når man benytter personløfter som midlertidig arbeidsplattform. Kursets innhold: •          Lover og forskrifter•          Brukerens ansvar og kvalifikasjoner•          Oppbygging, oppstilling og virkemåte•          Kjøring og stabilitet•          Sikkert arbeid•          Forflytting langs vei•          Rutinekontroll•          Ulykker, risiko og faremomenter•          Avsluttende teoretisk prøve Teorikurset gir opplæring på følgende klasser: Klasse A – tilhengermontert eller manuelt dreven personløfterKlassa B – selvgående personløfterKlasse C – bilmontert personløfter   Gjennomføring:Etter å ha fullført teoretisk del må deltaker gjennomføre praktisk opplæring på aktuell personløfter klasse. Opplæringen kan tas sammen med en kompetent person/ fadder i egen bedrift gjennom 25 timer/50 timer, eller hos Industrikompetanse på 4/6 timer. Praksis dokumenteres av arbeidsgiver på aktuell personløfterklasse. Gjennomført teoretisk og praktisk del kvalifiserer til kursbevis og utstedt kompetansebevis på gjeldende lift-klasse.   [-]
Les mer
Stavanger Sentrum 6 timer 1 890 kr
05 Nov
06 Nov
En workshop i Cooperative Learning med fokus på strukturer som fremmer vurdering, utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. [+]
Dette er et kurs for deg som har noe kjennskap til Cooperative Learning og har lyst til å lære mer og utvikle din praksis. Sentrale element vil være å lære hvordan skape god vurderingspraksis gjennom Cooperative Learning med fokus på elevers egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering. Hvordan samarbeidslæring kan være med å  facilitere for utforskende praksis, dybdelæring og samarbeidslæring som redskap for å utvikle elevenes kritiske tenkning. Cooperative Learning strukturerer for effektivt samarbeid i undervisningen, slik at elever lærer gjennom samarbeid – og på samme tid lærer å samarbeide. Ved å bruke Cooperative Learning i undervisningen skaper læreren elevaktiv undervisning, der elevene blir ressurser i hverandres læringsarbeid, slik at alle i gruppen lærer mest mulig. Metoden har vært gjenstand for omfattende forskning som viser til positive resultater for elevers faglige og sosiale læring. Cooperative Learning vil være et viktig redskap for læreren til å utvikle elevens faglig og sosiale kompetanse i tråd med fagfornyelsen som nå står på trappene til å implementeres i skolen høsten 2020. Denne workshopen vil være med på å hjelpe deg som lærer å tilrettelegge for elevenes læring, både faglig og sosialt, når de arbeider sammen i små grupper. I dette kurset vil vi gå mer i dybden på elementer i samarbeidslæring som er i tråd med fagfornyelsen og ta et dypdykk i Cooperative Learning strukturer som kan støtte utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. Kurset vil også ha et særlig fokus på hvordan Cooperative Learning kan støtte formativ og summativ vurdering med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærerens vurderingspraksis. Kursinnhold Kort introduksjon til Cooperative Learning med fokus på fem element som fremmer effektivt samarbeid for faglig og sosial læring (Johnson & Johnson, 2002): Positiv gjensidig avhengighet, Individuell ansvarlighet, Sosialt samspill, Sosiale ferdigheter og Prosessvurdering. Muligheter Cooperative Learning gir for å realisere Overordnet del av læreplan og Fagfornyelsen Tre typer Cooperative Learning i undervisningen: Basisgrupper, Samarbeidsrutiner og Formell Cooperative Learning Hvordan støtte en utforskende praksis i klasserommet. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Group Investigation (Sharan and Sharan, 1994) Hvordan lære elever å se en sak fra ulike sider, stå for sine egne meninger, tenke kritisk, reflektere og diskutere i gruppe og klassen. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Constructive Controversy (Johnson, 2015) Hvordan kan samarbeidslæring støtte en god vurderingspraksis med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering Kursholder Beathe Liebech-Lien utdannet allmennlærer med master i spesialpedagogikk. Beathe har lang erfaring som lærer på ungdomskolen, der hun har arbeidet som faglærer, kontaktlærer og spesialpedagog. Hun har erfaring med samarbeidslæring i egen undervisningspraksis og som facilitator for skoleutviklingsprosjekt i egen organisasjon. Dette ledet henne til å initiere et forsknings- og utviklingsprosjekt i ungdomsskolen rundt implementering av samarbeidslæring i 2016, som hun nå arbeider med som en del av sin doktorgrad. [-]
Les mer
Test test [+]
Test test [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 500 kr
24 Sep
29 Oct
Fiskevelferdskurs i hht. havbruksforskriften [+]
Fiskevelferdskurs matfiskproduksjon - grunnopplæring. VAL FoU og Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs for havbruksnæringa. Kurset er lovpålagt og dekker lov- og forskriftsfestede kompetansekrav for laksefisk. Fiskevelferd Laksens naturlige behov og adferd Regelverk Velferdsindikatorer Stress og stressfaktorer Forebyggende helsearbeid Helseutfordringer og sykdom Hvordan ivareta fiskevelferd under ulike arbeidsoperasjoner? Lus og avlusing Rensefisk Miljø og produksjonssystemer Kurset er utviklet- og holdes av fiskehelsepersonell som jobber i havbruksnæringen.   [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 990 kr
12 Nov
Få kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner. [+]
I samarbeid med KranTeknisk Forening som også er faglig ansvarlig.   Kurset gjennomføres som interaktivt nettkurs på 1 dag (kl. 8.30-16.30).   Få kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner i bygg og anlegg. Kurset gir deg kunnskap og metoder for å vite at løfteoperasjoner blir forskriftsmessig utført.    Etter endt kurs vil du: kjenne til hvilke lover, forskrifter og standarder som gjelder vedr. bruk av kraner og løfteutstyr kunne redegjøre for ulike typer ulykker som kan inntre ved feil bruk av kraner, ansvarsforhold, årsakssammenheng og hvordan disse kan forebygges. utøve overordnet operasjonell ledelse av løfteoperasjoner. kjenne til hvordan en sikrer helhetlig planlegging av løfteoperasjoner i ulike områder og vurdere sikkerheten  i forbindelse med samtidige operasjoner. kunne redegjøre for SJA – Sikker Jobb Analyse, sikkerhetsbestemmelser for føring av kran, og hvilke forholdsregler som må tas for at kranfører skal kunne verne seg selv og annet personell mot ulykker. kunne redegjøre for aktuelle forskrifter og retningslinjer for personbefordring. kjenne til vurdering av enkle løfteinnretninger og oppbevaring av løst løfteutstyr. kjenne til kompetansekrav ved bruk av ulike type løfteutstyr. kunne veilede og gi opplæring til annet personell som skal ha rollen som operasjonelt ansvarlige. Kursene gjennomføres med videoløsningen Zoom som er en av verdens mest brukte undervisningsplattformer for interaktive kurs. Løsningen er enkel og krever ingen teknisk kompetanse - kun tilgang til internett! Du får tilsendt informasjon i forkant av kurset og en link som automatisk kobler deg til kurset.   Teknisk ansvarlig: Quality Norway AS [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 990 kr
26 Oct
I alle skoler, på alle trinn, finnes det sårbare elever. Mange unge oppgir å ikke være gode nok og kravet til å prestere er høyt. [+]
Flere oppgir å slite med psykiske problemer knyttet til vanskelig liv og oppvekst. Hvordan kan du som lærer forstå mer og snakke om psykisk helse med elever? Dette kurset tar sikte på å styrke deg i møtet med utsatte elever som sliter med depresjon, angst og mobbing og på den måten forhindre utenforskap og isolasjon. Kurset gir deg også kunnskap om sårbarhetsfaktorer, økt emosjonell kompetanse og råd til hvordan du kan styrke og engasjere eleven i målet om å få det bedre med seg selv. I løpet av kursdagen vil du få en innføring i hvordan du kan ha gode og støttende samtaler, ta utgangspunkt i caser og gjennom dette gi deg økt kompetanse og styrke deg i ditt arbeid med å skape et mer åpent og inkluderende mangfoldsmiljø i skolen. Kursholder Anders Røyneberg er psykiatrisk sykepleier og sexologisk rådgiver. Han jobber som terapeut ved Institutt for klinisk sexologi og terapi. Anders skriver også i spalten Si;D i Aftenposten og underviser ved OsloMet.  [-]
Les mer
Oslo 1 dag 6 600 kr
18 Nov
This course deals with the challenges of reaching a common understanding of specifications and expectations where there is a high content of complex work. It addresses th... [+]
This ALL Specifications course takes students through the basics of producing useful specifications. This includes using advanced narrative techniques to achieve common understanding and high recall factor of facts. A balance between structure and flexibility has to be constantly upheld. The course also gives a number of different workflows that can be deployed to secure a solid common understanding.   Content Basic specification theory – How can the wishes and requirements of stakeholders be transmitted to team members that will do the work?- The case for using narratives for specification. User Stories and their practical use. Start with the “why”.- Reaching common understanding, the importance of verbal communication in this process.- Adding acceptance criteria, detailed scenarios.- Relevant metadata – Specifications carry extra information to help determine prioritization and course of action. Discussion of what is relevant.- A tactile exercise to try specifying a delivery. Workflows – Specifications need to be thoroughly formulated, refined and reviewed from different perspectives.- A number of model workflows are presented and discussed to give students a selection to choose from. Decomposition of specifications – Specifications have to be broken down into manageable sizes so that implementation can be reasonably understood and estimated.- The Story Map as the backbone of understanding and aggregation of metrics.- Different patterns for decomposition.- Minimal user value quality (marketable feature). Estimation at large – Predictability is always a desired quality. Different methods for estimation of different things.- Estimation Poker, Magic Estimation, Buy a feature, keeping the references for estimation realistic.- Uncertainty, impact estimation, cost of delay.- Complexity estimation, special specifications for experiments and investigations.- Kano analysis, desirability of qualities. Visualize and understand – Different ways to illustrate a solution and focus on common understanding.- Backlog in varying detail, Story map in detail. Storyboarding. Impact mapping.- Building a high level roadmap to focus everybody.- State event pattern, ways to illustrate.- Workflow for preparing specifications for action. [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 500 kr
24 Sep
29 Oct
Fiskevelferdskurs med e-læring [+]
VAL FoU og Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs for havbruksnæringa. Kurset er lovpålagt og dekker lov- og forskriftsfestede kompetansekrav for laksefisk. Fiskevelferd Laksens naturlige behov og adferd Regelverk Velferdsindikator Stress og stressfaktorer Forebyggende helsearbeid Helseutfordringer og sykdom Hvordan ivareta fiskevelferd under ulike arbeidsoperasjoner? Lus og avlusing Rensefisk Miljø og produksjonssystemer Kurset er utviklet- og holdes av fiskehelsepersonell som jobber i havbruksnæringen.  [-]
Les mer
Oslo 1 dag 6 600 kr
21 Oct
This course covers the aspects building real Teams in organizations. Teaming requires trust and commitment beyond what most people are used to. Working in a Team sometime... [+]
This ALL course teaches leaders and team members alike the fundamentals of teamwork. Why is it not only beneficial, but necessary, when working in the complex domain? What can each person do, how can everybody participate in building and cultivating teams. Who are the best candidates for a Team?   Learning Objectives Agile Lean Leadership Context Understanding the foundational nature of teams , the success of ALL and working in the complex domain. Leadership Understanding the dynamics of teams, how to set enabling constraints. Understand the necessity of constantly nurturing and tending to the Team like a gardner not a chess master. The Toolbox Apprehending a collection of patterns, practices and templates that can ble used in teamwork depending on context. Understand the applicability of each. Real Life Understanding the events that makes it necessary to deviate to the semi static structure of Teams and use transient teams based on "crews". How to adapt to imperfect conditions and still find the evolutionary potential in the present. Prerequisite Prerequisite for this course is Agile Lean Leadership - Foundation. Reccomended experience as a  Scrum Master or as a Scrum Product Owner.    [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
16 Oct
Fra "Robinson Crusoe" og "Den afrikanske farm" til "Tante Ulrikkes vei". [+]
Fagfornyelsen for norsk legger vekt på at elevene skal få estetiske opplevelser, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Tekstene de leser kan knyttes både til kulturhistorisk kontekst og elevenes egen samtid. Elevene skal gis innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i Norge. For engelskfaget gjelder det å oppøve en utforskende tilnærming til andre språk, samfunn, levesett, tenkemåter, kommunikasjonsformer og kulturelle uttrykksformer som åpner for nye perspektiver på verden og oss selv.  Men hvordan gjør man det? Dette kurset tar utgangpunkt i norsk og oversatt litteratur, og viser hvordan eldre og nyere litteratur gir innganger nettopp til å stille spørsmål til sin egen plass i en større verden, og i et Norge som er grunnleggende preget av mangfold. Litterære eksempler hentes både fra den skandinaviske litteraturen, fra Karen Blixen, Ivo de Figueiredo og Zeshan Shakar, og fra oversatt litteratur, som Robinson Crusoe, Meursault-saken og Vide Sargasso. Det er et poeng i kurset å vise hvordan skjønnlitteraturen gir perspektiver på identitet, kanon og migrasjon, som kan brukes i undervisning. Gjennom kursdagen diskuterer vi emner som litteraturens behandling av nasjonal identitet og rasisme, kulturarv og kulturkræsj, kjønn og klimakrise.  Kurset gir også en grunnleggende oversikt i teoriretninger som postkolonialisme og økokritikk. Kursholder Tonje Vold er førsteamanuensis i litteratur- og kulturformidling ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag ved OsloMet, og har undervist i norsk og oversatt samtidslitteratur i en årrekke. Hun har skrevet boka «Å lese verden. Fra imperieblikk og postkolonialisme til verdenslitteratur og økokritikk» (2019), og arbeider med afrikansk litteratur, norsk samtidslitteratur, etiske spørsmål i litteraturen, litteratur og etikk og litteratursosiologi. [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 3 750 kr
24 Sep
29 Oct
Repetisjonskurs for fiskevelferd - slakteri [+]
VAL FoU og Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs for havbruksnæringa. Kurset er lovpålagt og dekker lov- og forskriftsfestede kompetansekrav for laksefisk. Fiskevelferd Regelverk Forebyggende helsearbeid Helseutfordringer og sykdom Fiskevelferd ved slakting Miljø og produksjonssystemer   Kurset er utviklet- og holdes av fiskehelsepersonell som jobber i havbruksnæringen.  [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 3 438 kr
Selv om HMS (helse-, miljø- og sikkerhet) er et innarbeidet begrep og arbeidsmiljøloven stiller krav til arbeidsgiver om HMS opplæring, kan det være vanskelig å komme i g... [+]
Informasjon Selv om HMS (helse-, miljø- og sikkerhet) er et innarbeidet begrep og arbeidsmiljøloven stiller krav til arbeidsgiver om HMS opplæring, kan det være vanskelig å komme i gang. Når Arbeidstilsynet kommer på besøk, når anbud skal utformes eller man skal i forhandlinger med forsikringsselskapet om premiefastsetting er det både nødvendig og lønnsomt å kunne dokumentere hva man faktisk gjør på HMS området. Kurset er i henhold til arbeidsmiljøloven § 3-5 med tilhørende veiledning fra arbeidstilsynet og behandler bl.a.: Nytteverdi av systematisk HMS arbeid Lov og regelverk Ansvar, rolle og oppgaver i HMS arbeidet HMS faktorer Kartleggingsmetoder Dokumentasjon og systematikk [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 3 750 kr
24 Sep
29 Oct
Repetisjonskurs for fiskevelferd - matfiskproduskjon [+]
Fiskevelferdskurs matfiskproduksjon, repetisjon VAL FoU og Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs for havbruksnæringa. Kurset er lovpålagt og dekker lov- og forskriftsfestede kompetansekrav for laksefisk. Fiskevelferd Regelverk Forebyggende helsearbeid Helseutfordringer og sykdom Hvordan ivareta fiskevelferd under ulike arbeidsoperasjoner? Lus og avlusing Rensefisk Miljø og produksjonssystemer Kurset er utviklet- og holdes av fiskehelsepersonell som jobber i havbruksnæringen.  [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.