Nullstill
Filter
Ferdig

-

3 dager 1 500 kr
PowerPoint 2010 er et presentasjonsprogram som brukes når vi skal vise fram data – enten det er tekst, bilder, tall eller tegninger. [+]
PowerPoint 2010 er et presentasjonsprogram som brukes når vi skal vise fram data – enten det er tekst, bilder, tall eller tegninger. Programmet kan brukes til å lage lysark som skrives ut, eller vi kan vise presentasjonen ved hjelp av PC + videokanon. På kurset vil grunnleggende funksjoner vektlegges, men vi vil og se på hvordan en bygger opp og setter sammen en presentasjon. Forkunnskaper: Du må ha kunnskaper tilsvarende PC-begynnerkurs. Brukere av Powerpoint 2007 kan og følge dette kurset. [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
30 Jan
03 Mar
I henhold til Arbeidsmiljøloven og andre gjeldende forskrifter stilles det krav til HMS-opplæring for både arbeidsgiver selv og andre funksjoner i bedriften. Kurset «HMS ... [+]
I henhold til Arbeidsmiljøloven og andre gjeldende forskrifter stilles det krav til HMS-opplæring for både arbeidsgiver selv og andre funksjoner i bedriften. Kurset «HMS for ledere» gir den nødvendige innføringen i relevante HMS-lover og forskrifter, samt i å kunne etablere et godt og velfungerende internkontrollsystem for den enkelte virksomhet. Kurset «HMS for ledere» gir en innføring i de viktigste elementer som man må ha fokus på for å kunne etablere et godt og velfungerende Internkontrollsystem. Kursleder tar oss også med inn i det praktiske HMS-arbeidet, som bl. a. vil forebygge uønskede hendelser, oppnå et godt arbeidsmiljø, lavt sykefravær, høy sikkerhet, og minimale utslipp.  «HMS for ledere» tar utgangspunkt i norsk lovgivning knyttet til HMS. Kurset gir også en grundig innføring i det praktiske HMS-arbeidet som arbeidsgiver og ansatte skal prioritere. Kurset gir videre flere eksempler på godt og dårlig arbeid på HMS-området. Kurset vil bidra til å sikre arbeidstakerne større trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og gi grunnlag for at arbeidsgiver og arbeidstakerne i virksomheten selv kan ivareta og utvikle sitt arbeidsmiljø, samt å bidra til et inkluderende arbeidsliv.  Kurset «HMS for ledere» har som formål å gi deltakerne en oversikt over de mange krav som gjelder, og råd om hvordan man kan etablere et godt og velfungerende internkontrollsystem. Formålet med kurset er også og gi råd som kan påvirke virksomhetens HMS-kultur, og å større muligheter til å kunne nå virksomhetens HMS-mål.  Kursinnhold:  HMS for ledere Relevante lover Internkontrollforskriften Forskrift for utførelse av arbeid Krav til dokumentasjon Relevante HMS-mål for virksomheten Kartlegging av farer og problemer Vurdering av risiko Håndtering av avvik Sikker Jobb Analyse Holdninger og adferd Hvorfor tar vi «innersvinger» Tapsårsaksmodellen Vår HMS-kultur Observasjonsteknikk Praktiske HMS-samtaler [-]
Les mer
Bedriftsintern
Vårt kurs i Grunnopplæring - Maskiner og redskap handler om tema som: Arbeidsmiljø, ansvar og konsekvenser. [+]
  Kurset kommer innom de nye forskriftene, ansvar, risikoanalyse, bruksanvisning, miljøvern, faresymboler, hygiene, verneutstyr, sikkerhetsdatablad, vedlikehold, kontroll og andre viktige sikkerhetsinstrukser. Kurset vil sørge for en grunnleggende opplæring i lover og forskrifter, slik at du ikke behøver å gå så grundig gjennom dette teamet i alle våre kurs i dokumentert opplæring for maskiner og redskap. [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
10 Feb
21 Sep
Modul 2 fokuserer på presentasjon og forhandling i konsulentroller. Hvordan ta kontakt, presentere tjenester, følge opp, forhandle i ulike situasjoner, «close»- og bekref... [+]
  Denne modulen (modul 2 av 4) fokuserer på presentasjon og forhandlinger. Dette er situasjoner du vil møte på hele tiden i rollen som konsulent og da er det viktig ha de grunnleggende prinsippene på plass. Kurset vil gi en innføring i hvordan du kontakter kunder og presenterer dine tjenester. Formålet med kurset er å få en grundig innføring i forhandlinger som prosess, med vesentlig vekt på å forstå de ulike utgangspunktene i en forhandlingssituasjon. På dette kurset arbeider du blant annet med ulike modeller og teknikker man møter og du vil lære hvordan du avdekker og forbereder deg for hersketeknikker og metoder. Du vil også få konkrete eksempler på ulike teknikker i ulike forhandlingssituasjoner. Vi har vinklet kursgjennomgangen spesielt mot konsultativ virksomhet. Etter kurset vil du være bedre rustet til å planlegge, gjennomføre, håndtere og styre forhandlinger av ulik karakter på en mer bevisst og målrettet måte. Kursinnholdet på denne dagen er: Kundekontakt og presentasjon av dine tjenester.Tilbudsutarbeidelser, formuleringer og formalia.Forberedelser før møter og før forhandlinger?Velger jeg en offensiv eller defensiv taktikk?Hvordan sikrer jeg forhandlingene mine før de trer i kraft?Vet jeg nok om meg selv og min samarbeidspartner før vi starter?Hva ønsker jeg å oppnå med forhandlingene?Hvilken taktikk har motparten valgt?Hvor mye må jeg gi fra meg i forhandlingene for å få det jeg ønsker?Hvor lenge antar jeg at forhandlingene vil pågå?Forstår jeg hva motparten ønsker å oppnå med forhandlingene?Har jeg den nødvendige kunnskapen for å løse konflikter kan oppstå? [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
14 Jan
03 Mar
Konflikt kan defineres som en kollisjon mellom interesser, verdier, handlinger eller retninger, der konflikt da refererer seg til at det faktisk foreligger en slik kollis... [+]
Konflikthåndtering i praksis er et nyttig kurs for ledere, mellomledere, personer med personalansvar, styremedlemmer, samt fagorganiserte med lederverv og ledergrupper. Konflikt kan defineres som en kollisjon mellom interesser, verdier, handlinger eller retninger, der konflikt da refererer seg til at det faktisk foreligger en slik kollisjon. Konflikthåndtering dreier seg da om å håndtere slike kollisjonssituasjoner på en profesjonell måte. Formålet med kurset er å bidra til at deltakerne får betydelig mer forståelse for alle sider ved konflikter på arbeidsplassen, herunder å identifisere holdninger og kultur som kan utløse konflikter, sette seg inn i disse og arbeide med de, for å finne hensiktsmessige løsninger. Kursinnhold; Konflikthåndtering i praksis - Hva er en konflikt og hva ligger i begrepet "konflikt"?- Spenninger, sammenstøt og kollisjoner mellom mennesker- Ulike typer / former for konflikter- Verdi-, lojalitets-, samvittighets-, interesse-, vurderings-, rolle og maktkonflikt- Nærmere om indre personlige konflikter- Nærmere om konflikter mellom enkeltmennesker eller grupper av mennesker - Rettsforholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker og i forhold til konflikter- Ansvar og roller i forhold til konflikter på arbeidsplassen. - Hva er en holding? - Holdninger og menneskesyn, etikk og moral i konfliktsammenhenger- Verdigrunnlaget i arbeidslivet og forholdet til godt arbeidsmiljø og HMS- Følelser; sinne, sorg, utrygghet, frykt, skyld, skam, stess og glede!- Forsvarsmekanismer og hvordan de utarter seg!- Fortrengning, projeksjon, overkompensasjon, rasjonalisering, benekting, regresjon.Case: Holdninger og følelser og hvordan de håndteres - Om kommunikasjon og de ulike kommunikasjonsformer- Hva er god kommunikasjon og hvorfor er det så ofte en komplisert prosess?- De gode samtalene og den gode dialogen - Konflikter i grupper og organisasjonsmessig sammenheng- Konfliktskapende personer og situasjoner - Regler og retningslinjer som kan forebygge konflikter- Internkontrollrutiner og spilleregler - Medarbeidersamtalen i konfliktforebyggende sammenheng- Systematisk arbeid med konflikthåndtering i organisasjoner- Kartlegging, vurdering, mål, tiltak, oppfølging, frister, evalueringCase: Retningslinjer med konfliktdempende effekt i organisasjoner - Ulike metoder for konflikthåndtering og teknikker for bruk i konfliktsammenheng- Forhandlinger, mekling, veiledning, konfrontasjoner - Praktiske eksempler og modeller å bygge videre på i konflikthåndteringssituasjoner [-]
Les mer
Nettkurs 5 timer 1 500 kr
Dette er test [+]
Dette er test [-]
Les mer
Oslo 6 timer 7 950 kr
05 Dec
Hva bør vedtekter inneholde? Det er helt utrolig å registrere hvor mange selskaper som registreres med noen standard «nedlastede» vedtekter. Hva kan og bør man medta? [+]
Om kurset:  VEDTEKTER, AKSJONÆR- OG PARTNERAVTALER Hva bør vedtekter inneholde? Det er helt utrolig å registrere hvor mange selskaper som registreres med noen standard «nedlastede» vedtekter. Hva kan og bør man medta i vedtekter og/eller aksjonæravtaler?  Kursdagen retter seg mot eiere, stiftere, styremedlemmer og andre med interesse for vedtektenes mulige omfattende og grunnleggende funksjon i forhold til å legge de avgjørende føringer for selskapet.    Kursinnhold:- Om vedtekter, aksjonær- og partneravtaler - Eier/deltaker/partner/deleier med ulike eierandeler  - Hva bør hensyntas hvor og hvorfor - hovedtrekk? - Hva kan reguleres i selskapets vedtekter? - Lovmessige minimumskrav til vedtekter/deltakeravtaler - Hva kan ikke fritt avtales og hvorfor?  - Hva bør / bør ikke legges i off.tilgjengelige vedtekter? - Når bør forhold heller formaliseres i aksjonæravtale? - Hvilke rolle har hvem, hvilke rolle ønsker hvem å ha? - Styremedlem / Styreleder / Nestleder / Observatør - Styresammensetting, begrensninger i styrets rolle - Styrehonorar, styrevalg og interessehensyn - Daglig leder eller ledende ansatt rolle ut over eierskap - Representasjon, signaturrett, andre viktige rettigheter - Forkjøpsrett til aksjer/andeler og overtakelsemodeller - Aksjeklasser og stemmerettsbegrensninger - Andre styrende og vesentlige dokumenter - Uklarheter, uenighet og konflikter - Exit løsninger når eieravtalenes intensjoner svikter   Sjekklister for gjennomgang og etablering av vedtekter Sjekklister for gjennomgang og etablering av aksjonæravtale Dokumentmaler   Den norske forening for styremedlemmer – styreforeningen.no  (etbl.1997) har levert kurs til over 54.000 styremedlemmer, ledere, eiere og andre over hele landet i over 20 år, og er; «Norges ledende aktør innen styreutvikling»    [-]
Les mer
Oslo 2 dager 8 600 kr
11 Nov
Flere og flere bedrifter går over til Office 365, skyplattformen som muliggjør en smidigere og mer digital hverdag. Mulighetene for brukere er mange flere enn noen gang, ... [+]
Kurset gir en gjennomgang av de viktigste funksjonene administratorer bør beherske og være bevisst på. Det er en fordel å ha noe kjennskap til Office 365. Globale innstillinger for Office 365-tenanten, bl.a.: Autentiserings-/pålogging Domene Språk og tidssone Tema (farger/logo) Brukere, grupper og lisenser Policies, rapporter og andre muligheter i Sikkerhets- og samsvarssentrene Innstillinger for Teams, SharePoint/OneDrive og Exchange Recover-funksjoner Meldingssenteret og supportmuligheter Under kurset vil det bli vist ressurser på nett som kan benyttes til støtte for administratorer. [-]
Les mer
Spydeberg 35 timer
28 Jan
21 Apr
15 Sep
Lang bransje erfaring i både person og gods transport. Nye lokaler - God lunsj - Øyvind Dahl vært med siden starten av YSK [+]
Fokus på praksis og faglig diskusjon på YSK-Kurs. Hensikten med etterutdanningen er at du skal oppdatere, utdype og repetere kunnskap som er viktig i det daglige arbeid. Vi har økt antallet praktiske øvelser for å gi mer aktiv læring. Vi legger dessuten opp til faglige diskusjoner i alle modulene, hvor deltakerne deler av egne erfaringer og kunnskap – og lærer av andres. Hensikten er å få mer engasjement og interaksjon i undervisningen.   Vi har instruktører som er spesialister på sine fagområder, så du er garantert et kvalitetskurs. Lang erfaring og god kompetanse innen godstransport, ADR, persontransport i rute og persontransport tur.  Vi har mange års trening i ulykkesberedskap, førstehjelp og brann.  Vi har erfaring fra å holde kurs for Esso i økonomisk og atferdsmessig kjøreopplæring og HMS gjennom 10 år.  Instruktører: Øyvind Dahl og Jon Brødremoen Innhold i kurset Aktuelle lovbestemmelser Førstehjelp og ulykkesberedskap Service og kundebehandling Arbeidsmiljø Ergonomi, helse og ernæring Kriminalitet og smugling Ny teknologi Sikring av last Bedriftsinterne behov Generell trafikksikkerhet Optimal og sikker kjøring med buss eller lastebil [-]
Les mer
Oslo Asker 6 timer 5 950 kr
20 Apr
16 Nov
Modul 4 går spesielt inn på juridiske sider ved å være i en konsultativ situasjon, og har fokus på dokumentmaler, formuleringer i avtaler, oppsigelser og oppdragsspesifik... [+]
KONSULENTAKADEMIET MODUL 4 går spesielt inn på juridiske sider ved å være i en konsultativ situasjon, og har fokus på dokumentmaler, formuleringer i avtaler, oppsigelser og oppdragsspesifikasjoner mm. Du kan fritt velge å ta kun en modul eller alle, avhengig av ditt ståsted.  [-]
Les mer
Asker 6 timer 7 950 kr
11 Dec
Due diligence prosesser i praksis [+]
Formålet med kurset er at kursdeltakere skal få en grundig gjennomgang av de ulike sider ved due diligence prosesser i praksis. Når en avtale er inngått, eller når de vesentlige avtalepunkter er avklart, bør det ved kjøp og salg av virksomhet gjennomføres en "due dilligence", dvs en prosess der man grundig undersøker ulike sider ved den bedrift man har kjøpt/skal kjøpe for å avdekke hvorvidt det som inngår i kjøpet/skal inngå i kjøpet svarer til forventningene og er i samsvar med avtalen.  Avvik mellom det som er avtalt og forstått som innhold og omfang av det som er kjøpt og det man faktisk overtar, kan danne grunnlag for at kjøper påberoper seg prisjusteringer. Kurset tar for seg ulike due diligenceområder og gir nyttige råd og tips om riktig gjennomføring av "due diligence". Kurset er rettet mot eiere, investorer, daglig ledere, styremedlemmer og privatpersoner som er eller vil bli involvert i kjøp og salg av virksomheter.  Kursinnhold: Due diligence prosesser - Due diligence - definisjon og forklaringer - I hvilke situasjoner anvendes due diligence? - Når er det hensiktsmessig å anvende due diligence? - Sammenhengen mellom kjøpt og overtatt. - Due diligence som verdisikrer og avviksanalyse - Ulike due diligence-områder: - Juridisk due diligence - Finansiell due diligence - Management due diligence - Teknologisk due diligence - Rutinemessig due diligence - Markedsmessig due diligence - Teknisk due diligence - Sjekklister ved ulike due diligence-områder   Den norske forening for styremedlemmer – styreforeningen.no  (etbl.1997) har levert kurs til over 54.000 styremedlemmer, ledere, eiere og andre over hele landet i over 20 år, og er; «Norges ledende aktør innen styreutvikling»  Alle våre kurs inkluderer prøvetilgang til verktøy, dokumentmaler og utfyllende faglige artikler på vår webløsning med support!   [-]
Les mer
Asker 6 timer 6 950 kr
05 Dec
03 Mar
Rolleavklaringer i forholdene; eier, styremedlem og ansatt, samt forpliktelser og rettigheter som eier. Vi går grundig inn på ulike sider ved aksjonær og partneravtaler. ... [+]
Vedtekter, aksjonær- og partneravtaler retter seg mot eiere, medeiere og partnere/deltakere i ulike virksomheter. Kurset omhandler rolleavklaringer i forholdene; eier, styremedlem og ansatt. Kurset tar videre for seg forpliktelser og rettigheter som eier, samt går grundig inn på ulike sider ved aksjonær og partneravtaler. Hva bør hensyntas i eier- /aksjonæravtaler, hvordan bør og kan avtaler formuleres, hvilke exitmuligheter finnes med mer? Formålet med kurset er at deltakerne skal oppnå større bevissthet om ulike roller i forhold til eier- og selskapsengasjement, samt få oversikt over de rettigheter og forpliktelser man som eiere har basert på ulike lover og regler. Videre er formålet at deltakere skal få utvidet forståelse for rettigheter og plikter som kan følge av vedtekter, selskapsavtaler, eieravtaler og/eller vedtak i beslutningsdyktige fora som generalforsamling, Kursmateriell med eksempelmaler som deltakere kan legge til grunn ved utforming og bruk i egen virksomhet er inkludert i kursprisen. Kursinnhold: Aksjonæravtaler i praksis- Rolleavklaringer:- Eier/partner/deleier med ulike eierandeler - Styremedlem- Daglig leder, ansatt - Hvilke rolle har jeg - og hvilke rolle ønsker jeg å ha?- Hvordan er mine muligheter/rettigheter og forpliktelser som aksjonær? - Hvordan er mine muligheter/rettigheter og forpliktelser som deltaker?- Hvordan er mine muligheter/rettigheter og forpliktelser som partner?- Hvilke eier/medeier/deltaker/roller med eierskap kan man ha forøvrig? - Hvilke elementer bør en aksjonæravtale hensynta og hvordan bør den bygges opp?- Hva bør inngå i selskapets vedtekter?- Hvilke elementer bør en deltakeravtale hensynta og hvordan bør den bygges opp? - Lønn og eieravkastning.- Uklarheter, uenighet og konflikter.- Exit løsninger når eieravtalenes intensjoner svikter. Sjekklister for gjennomgang og etablering av aksjonær og partneravtaler! [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
10 Dec
03 Mar
Kurset gir deltakere innsikt i hva som kan oppnås ved å bygge gode team, hva som kan skje i dårlige team, hvordan jobbe systematisk med å utvikle team og hvordan bevisstg... [+]
Kurset gir deltakere innsikt i hva som kan oppnås ved å bygge gode team, hva som kan skje i dårlige team, hvordan jobbe systematisk med å utvikle team og hvordan bevisstgjøre medarbeidere på deres rolle.Noen team er verdiskapende og energigivende, andre team sliter og er energitappende. Hvordan bevisstgjøre medarbeidere til å bli samspillende energiboostere. Kursets varierte innhold gir deltakere verktøy ogkonkrete eksempler hvorpersonlighetstyper, selvvinnsikt og prosessarbeid er viktige faktorer.   Et velfungerende team er verdiskapende og lønnsomt for bedriften. Det å etablere og utvikle gode team krever kunnskap og innsikt i ulike teamroller og personlighetstyper. Verktøy bidrar til å identifiserefremtidige teamutfordringer og muliggjøre iverksettelse av nødvendige tiltak for å snu en negativ trend. Et verdiskapende team skal ha medlemmer som samhandler og utnytter hverandres styrker og kompetanser. Et effektivt team oppnås med bevisst ledelse hvor åpenhet og gjensidig respekt råder. Når et team er fylt med energi og skaperkraft kan krevende og store utfordringer løses. Formålet med kurset er at deltakere skal;- forstå hva som hemmer og hva som fremmer et teamarbeid - bli bevisste på å bygge gode verdiskapende team- evne å endre dårlige team til å bli effektive og energigivende Kursinnhold: Team- og medarbeiderutvikling• Verdien av å etablere en forståelse for at det å jobbe sammen gir bedre resultat enn å jobbe alene• Etablere et nytt verdiskapende team• «Alle har en dårlig erfaring med team» - hvordan håndtere motforestillinger og «spøkelser»•  Lederrolle som teambygger kontra lederrollen generelt•  Hvordan et teams målsetning påvirker sammensetning og metodevalg•  Ved bruk av modeller forstås betydning av personlighet og preferanser •  Roller man har, roller man tar, og roller man kan ta i teamet•  Hvordan endre et team som fungerer dårlig•  Tilbakemeldinger på team- og individnivå•  Verktøy for å skape entusiasme og skaperglede i hverdagen [-]
Les mer
Oslo 6 timer 5 950 kr
31 Mar
11 Jun
Ny som leder - Førstegangsleder Modul 4 (av 4) er siste og avsluttende del. Her arbeider vi med planlegging, mål, strategi, oppfølging, kontroll og rapportering. Her ser... [+]
  Kursserien «Ny som leder – førstegangsleder, modul 1-4» (kursdag 1, 2, 3 og 4) er alle frittstående dager, men er et skreddersydd modulkonsept der deltakelse på alle de 4 modulene/dagene gir deg et godt fundament for din videre ledelse. DET ER SÅ VIKTIG Å KOMME «GODT IGANG»! Når du er «ny i en lederrolle» blir du betraktet ekstra nøye og vaktsomt fra dine nye medarbeidere. Er du; ny i en lederrolle for medarbeidere som tidligere var dine kollegaer, kan «din og deres verden - og forholdene dere imellom – snus på hodet i løpet av dager, i løpet av ett møte, som følge av en eneste handling fra din side… de relasjonelle forholdene er plutselig helt annerledes! Forventningspresset til deg som er førstegangsleder eller mellomleder er stort - både ovenfra og nedenfra. For å «overleve» presset og vokse godt inn i rollen kan det være avgjørende å få god hjelp i å håndtere teknikker, samt skape trygghet for et mentalt skille mellom personer og roller fremover.Men det starter med deg selv – å kjenne deg selv best mulig! Så må du lære deg å lese og forstå dine medarbeidere best mulig, se deres behov for åpenhet, hjelp, tilrettelegging, problemløsning, råd og veiledning. Det å kunne gi andre mennesker virkningsfulle tilbakemeldinger samt å beherske gode kommunikasjonsteknikker for å oppnå ønskede resultater er avgjørende for et godt resultat. Få rådene som gir deg suksess i lederrollen. Hør, se og opplev andre lederes årelange erfaringer samt få med deg de andre deltakernes spørsmål, utfordringer og erfaringer. Bygg deg ett nettverk med førstegangsledere i samme situasjon – men i andre virksomheter. Voks sammen! Kursinnhold på denne fjerde dagen / Modul nr 4 av totalt 4 er: Ny som leder – modul/kursdag 4:Mål, visjon og strategi for selskapet som helhet eller for din avdelingKPI’ ene du skal utvikle og måle etterPrognoser – estimere effekter fremover i tidBudsjetter – forutseende og planmessig arbeidResultatmåling – resultatoppfølging og produktivitetskontrollDin lille «due diligence» - leders bevissthet omkring risikoelementerRapportering og rapporteringsformerKommunikasjon med og rapportering til din nærmeste leder/eller styretAvstemme viktige forhold opp mot helheten20 helt avgjørende og overliggende tips og råd   [-]
Les mer
Hol 5 dager 15 900 kr
09 Dec
Monitorering av vedlikeholdsbehov, forebyggende og tilstandsbasert vedlikehold. [+]
Hva er maskinens kritiske komponenter? Hvorfor oppstår svikt og nedetid på din maskin? På dette kurset lærer du hvordan du kan finne og analysere deg fram til hvordan akkurat din maskin skal overvåkes og vedlikeholdes. Kunnskapen om hvilke sensorer og hvor disse skal plasseres for å ta ut riktige data, er helt avgjørende for å drive prediktivt vedlikehold. Kunnskap om maskinen sviktmekanismer kritiske punkter vitale komponenter Riktig og effektivt vedlikehold av maskiner metoder filosofi prediktivt vedlikehold Tilstandsstyrt vedlikehold kontiuerlig monitorering sensorer spesielt til bruk for monitorering av vedlikeholdsparametre bruk av eksisterende driftsdata for å bestetmme tilstand Innsamling, prosessering og presentasjon av måledata identifisere kritiske punkter i systemet og metoder for å monitorere disse anvendt bruk av måledata til smarte algoritmer maskinlæring i praksis Delsystemter og overordnede systemer for monitorering/overvåking av vedlikeholdsbehovet [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.