Nullstill
Filter
Ferdig

-

Kleppestø 1 dag 2 250 kr
26 Mar
28 May
Kurset er gjennomført i regi av Norsk Brannvernforening, og etter lov om krav og opplæring i forsikringsselskapenes sikkerhetsforskrift for varme arbeider, forankret i Lo... [+]
Det er et intervall på 5 år mellom hver gang sertifikatet skal fornyes. Kandidaten må da ta hele kurset på nytt. Sertifikatet fra Danmark, Finland og Sverige er gyldig for bruk i Norge.   Kursinnhold: •          Sertifiseringsordningen for brannvern ved utførelse av varme arbeider•          Gjeldende regelverk•          Brann- og slukketeori•          Risiko av utførelse av varme arbeider•          Praktisk slukking•          Avsluttende teoretisk prøve   Gjennomføring:Gjennomført kurs kvalifiserer til utstedt sertifikat fra Norsk Brannvernforening i varme arbeider. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
02 Mar
Engasjement, utforskning og problemløsning i matematikk - verktøy for å beherske utforsking og problemløsning i praksis. [+]
I LK20, læreplan i matematikk, innleder ordet «utforske» hele 12 av 32 kompetansemålbeskrivelser for ungdomstrinnet. Dette indikerer at arbeidet med kjerneelementet utforsking og problemløsning er sentralt for å gi elevene en helhetlig matematisk kompetanse. Elevenes må få anledning til å praktisere systematisk bruk av ulike strategier og framgangsmåter i jakten på en eller flere mulige løsninger. Dette er utvilsomt en «krevende sport» for både lærer og elev, men etter denne kursdagen vil i hvert fall læreren ha en rikere utstyrt verktøykasse for å mestre dette kunststykket i klasserommet. Kursinnhold Hvordan engasjere og motivere elevene til å tenke selv? Verktøy for å beherske utforsking og problemløsing i klasserommet Systematisk bruk av sentrale problemløsningsstrategier Oppgaver med lav inngangstreskel og stor takhøyde Problemløsningsoppgaver på eksamen for 10. trinn Hvordan legge til rette for dybdelæring i matematikk? Samarbeidslæring ved bruk av enkle vertikale whiteboards limt rett på veggen Lærerens rolle for å beherske utforsking og problembasert læring  Utprøving og refleksjon rundt praktiske aktiviteter  [-]
Les mer
Kleppestø 1 dag 2 250 kr
05 Mar
02 Apr
07 May
Varme arbeider Kurset er gjennomført i regi av Norsk Brannvernforening, og etter lov om krav og opplæring i forsikringsselskapenes sikkerhetsforskrift for varme arbeider,... [+]
Det er et intervall på 5 år mellom hver gang sertifikatet skal fornyes. Kandidaten må da ta hele kurset på nytt. Sertifikatet fra Danmark, Finland og Sverige er gyldig for bruk i Norge. Kursinnhold: •          Sertifiseringsordningen for brannvern ved utførelse av varme                  arbeider•          Gjeldende regelverk•          Brann- og slukketeori•          Risiko av utførelse av varme arbeider•          Praktisk slukking•          Avsluttende teoretisk prøve Gjennomføring:Gjennomført kurs kvalifiserer til utstedt sertifikat fra Norsk Brannvernforening i varme arbeider. [-]
Les mer
14 timer 4 100 kr
Workshop med Mada Eliza Dalian hvor vi fordyper oss i vårt eget indre og bruker Dalian Method for å bli bevisst det som er i det ubevisste. [+]
Noen mener at det kun er én av tusen opplyste mestere som kan hjelpe andre ut av deres komplekse personlige illusjoner.. Mada Eliza Dalian er en slik spesiell mester. Hun er zenmester, prisbelønnet forfatter, internasjonalt anerkjent master healer og grunnlegger av Dalian Method. Mada er autor av bøkene "In Search of the Miraculous: Healing into Consciusness" og "Healing the Body & Awakening Consciousness with the Dalian Method". Dalian Mehod gir en helt ny måte å møte årsakene til begrensede tankemønstre, ubevisste følelser, frukt, depresjoner, smerte og andre vansker. Den hjelper å åpne opp til en tidløs indre tilstedeværelsePå workshop kan du:' Forandre viktige aspekter ved ditt liv og fordype deg i hvorfor du er her* Utvide din bevisssthet og gi slipp på begrensende overbevisninger* Motta individuell veiledning av Mada som hjelper å fremskynde din utviklingAllerede som barn kunne Mada lese andre menneskers tanker og følelser. Denne gaven hjalp henne å utvikle og teste Dalian Method. Dalian Method knytter tett sammen kroppen, pusten, følelser, tankemønstre og bevisstheten. Det gjør at man raskt kan bearbeide tanker og følelser som har samlet seg i ubevisstheten. Metoden passer både for voksne, tenåringer og barn. Metoden kan praktiseres hjemme på egen hånd eller ved hjelp av en utdannet veileder.Se nærmere på:www.madadalian.comhttps://wisdomfromnorth.com/what-is-enlightenment/https://www.youtube.com/watch?v=JbiHNp4vd9wBOKPRESENTASJON:https://www.zen.no/in-search-of-the-miraculous Onsdag 30. oktober klokken 19.00-20.30 i Zen House. Pris kr 150. Påmelding til zenhouse@zen.noWORKSHOP:Språk: engelskPris: Kr. 4.100. Early bird kr 3.900 ved registrering og betaling senest 02.10.19.Påmelding til madadalianeurope@hotmail.com eller på 414 15 328.Betaling til https://sjoholmen.ticketco.events/ Betalingsfrist senest 22.10.19. PRIVATE KONSULTASJONER:Tre ledige timer på følgende datoer:: 30.10, 31.10 og 01.11.Velg ønsket konsultasjon på https://www.madadalian.com/product-category/private-sessions/ og betal på hjemmesiden.Ta kontakt på madadalianeurope@hotmail.com ved spørsmål om tidspunkt og sted. [-]
Les mer
4 timer
Førstehjelpskurs i grunnleggende livredning Førstehjelpskurs i grunnleggende livredning, inkludert hjerte og lungeredning. [+]
Det vil bli fokusert på relevante risikofaktorer innen aktuell yrkesgruppe. Kurset gir deg også en innføring i bruk av hjertestarter.   Kursinnhold: ·       Akutt førstehjelp ·       Varsling av ulykke ·       Aktuelle risikofaktorer ·       Forebygging av ulykker ·       Praktiske øvelser hjerte og lungeredning ·       Praktisk innføring i bruk av hjertestarter Gjennomføring:Gjennomført kurs kvalifiserer til diplom/ kursbevis for gjennomført kurs i førstehjelp og grunnleggende livredning. [-]
Les mer
Kleppestø 1 dag 2 850 kr
18 Feb
09 Mar
31 Mar
Farlig småverktøy Kurs og opplæringen i farlig småverktøy skal gi kursdeltaker/ bruker en grunnleggende innføring i sikker bruk av farlig småverktøy. [+]
Opplæringen er gitt i henhold til Forskrift om utførelse av arbeid § 10-2. Krav om dokumentert sikkerhetsopplæring ved bruk av arbeidsutstyr. Eksempler på farlig småverktøy kan være diverse håndholdte verktøy som; boltepistol, kappsag, spikerpistol, vinkelkutter osv. Kursets innhold: •          Lover og forskrifter•          Oppbygging og bruksegenskaper•          Bruk og vedlikehold•          Kartlegging av farer og risikovurdering•          Bruk av egnet verneutstyr Gjennomføring:Kurset gjennomføres med en teoretisk del.Gjennomført kurs kvalifiserer for kursbevis og utstedt kompetansebevis. [-]
Les mer
Kleppestø 1 dag 2 150 kr
17 Feb
12 Mar
30 Mar
Grunnleggende fallsikring Kurs i grunnleggende fallsikring. Opplæringen er rettet mot de som arbeider i høyden, med fokus på bruk av fallsikringsutstyr som personlig vern... [+]
Kursets innhold: •          Lover og regler•          Bruk og valg av riktig fallsikringsutstyr•          Fallteori•          Forankringsmetoder•          Kartlegging av farer og risikovurdering•          Brukerkontroll og vedlikehold av utstyr•          Avsluttende teoretisk prøve Gjennomføring:Kurset gjennomføres med en teoretisk del og en avsluttende teoretisk prøve. Gjennomført kurs kvalifiserer for kursbevis og utstedt kompetansebevis. [-]
Les mer
Kleppestø 1 dag 2 250 kr
20 Feb
10 Mar
01 Apr
Personløfter Vi tilbyr kurs og opplæring i sikker bruk av personløfter, på klassene A, B og C. Kurset skal gi deg teoretisk og praktisk kunnskap i betjening av manuelt dr... [+]
Formålet er for å redusere fare og risiko for ulykker med disse, når man benytter personløfter som midlertidig arbeidsplattform. Kursets innhold: •          Lover og forskrifter•          Brukerens ansvar og kvalifikasjoner•          Oppbygging, oppstilling og virkemåte•          Kjøring og stabilitet•          Sikkert arbeid•          Forflytting langs vei•          Rutinekontroll•          Ulykker, risiko og faremomenter•          Avsluttende teoretisk prøve Teorikurset gir opplæring på følgende klasser: Klasse A – tilhengermontert eller manuelt dreven personløfterKlassa B – selvgående personløfterKlasse C – bilmontert personløfter   Gjennomføring:Etter å ha fullført teoretisk del må deltaker gjennomføre praktisk opplæring på aktuell personløfter klasse. Opplæringen kan tas sammen med en kompetent person/ fadder i egen bedrift gjennom 25 timer/50 timer, eller hos Industrikompetanse på 4/6 timer. Praksis dokumenteres av arbeidsgiver på aktuell personløfterklasse. Gjennomført teoretisk og praktisk del kvalifiserer til kursbevis og utstedt kompetansebevis på gjeldende lift-klasse.   [-]
Les mer
Ålesund 6 timer 1 890 kr
02 Mar
Hva er god undervisning i matematikk? [+]
De nye kjerneelementene i matematikk er: 1) Utforskning og problemløsning 2) Modellering og anvendelser3) Resonnering og argumentasjon4) Abstraksjon og generalisering 5) Matematiske kunnskapsområder  Hvordan kan vi matematikklærere gjennom bruk av rike, gode oppgaver møte de nye kjerneelementene i faget og ikke minst tilpasse undervisningen vår til et stort spekter av elever uten å måtte lage hundre ulike opplegg til hundre ulike elever? I dette kurset ser vi på samtalegrep for å ha en god og fruktbar matematisk dialog i klasserommet. Det vil bli vektlagt hvordan man kan bruke typiske feil elevene gjør på en konstruktiv og læringsfremmende måte. Kursinnhold Visualisering Konkretisering Bruk av digitale hjelpemidler Praktiske matematiske oppgaver knyttet til aktualitet Rike matematikkoppgaver Kursholder Hanan M. Abdelrahman har jobbet som lærer i 14 år, både på barneskole, ungdomsskole og i voksenopplæringen. I dag er Hanan høgskolelektor i matematikk og matematikkdidaktikk på høgskolen i Innlandet Campus Hamar og underviser MGLU 1.-7. + kurs. Hun er forfatter hos Kikora og gründer og eier av Firmaet Matematikkhjelperen. Hanan har bachelor i språk fra UiO (fransk m/ tilleggsspråk spansk og arabisk). Hun har også bachelor faglærerutdanning fra HIOA (Oslo Met). Hanan har en mastergrad i grunnskoledidaktikk med hovedfordypning i matematikkdidaktikk og tilleggsfordypning naturfagdidaktikk. Hanan har tolkeutdanning fra UiO. Hanan vant Holmboeprisen i matematikk i 2017 https://holmboeprisen.no/arkiv/2017 [-]
Les mer
Nettkurs Hele landet 1 990 kr
26 Feb
På dette kurset ser vi på hvordan man kan lage egne tittelfelt, hvordan informasjonen vi legger inn i partene kan hentes i tittelfelt og stykkliste. Jo mer man kan automa... [+]
Bruker du den vanlige Inventor-malfilen.idw fortsatt, så trenger du kanskje å gjøre den til din egen. Vil du ha A-A (1:20) plassert fast under et view, istedenfor å alltid flytte den under manuelt? Vil du ha lagt til faste skaleringer, eller holder det med de få som ligger i templaten?Er det tykk linjetykkelse i tittelfelt-rammen?Får du Style Conflict- warning hver gang du starter en ny template?Endrer du alltid noe manuelt i tegningen? Du vil få svar på alle disse spørsmålene i dette kurset!   HOVEDPUNKTER: lage eget tittelfelt sette inn logo i tittelfeltet opprette nytt material-bibliotek, og lage nye materialer lage Custom Properties i part, og få dem inn i stykkliste unngå å få Style Conflict-advarselen hver gang du oppretter en ny fil bli kjent med Styles Editor lagre endringer i Styles, dvs endringer i stykkliste, linjetykkelser, stykk-lister, dimensjoner, farger osv. litt om Project-oppsett [-]
Les mer
Hol 16 400 kr
23 Nov
Videregående kurs innen regulseringsteknikk, datafangst og feilsøking [+]
Dette er et videregående kurs i PLS-programmering med fokus på avansert bruk av signaler og behandling av disse. På kurset lærer du om reguleringsteknikk og alarmhåndtering, datafangst og logging, samt feilsøking med PLS.Med grunnlaget fra PLS I kan du med dette kurset ta fatt på mer avansert bruk av PLSer brukt i industrien i dag. Dokumentasjon og systemkrav tegningsforståelse skjemaforståelse standarder risikovurdering lover, regler og standarder Analoge signaler og aktuatorer måleteknikk analoge signalgivere og pådragsorganer portokoller signalhåndtering Avansert programmering/forståelse utvidete programmeringsmetoder forståelse av analoge signaler i PLS kommunikasjon datafangst overføringsmetoder sortering av data trendanalyse Feilsøking og måleutstyr måleteknikk tolkning av måleresultater trådløst utstyr on-line tegningslesning   [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 990 kr
08 May
Prestasjonsjag på skolen. Kroppspress. Status. Fasade. Sosiale medier. [+]
Behovet for selvrealisering skaper stress hos mange tenåringer. Det er så mange arenaer de skal prestere på, både i skole og fritid. Mange unge bruker altfor mye tid på å grue seg til prøver eller gruble på om de har sagt noe dumt. De er lite tilstede «her og nå». Hva skjer i kroppen og tankene når stress blir en reaksjon og tar overhånd? Kursholder deler i dette kurset sin kunnskap om ulike former for stress. Hun gir deg gode strategier og stressmestringsverktøy du kan bruke i ditt arbeid med ungdommer som opplever at livet stresser dem.    Kursholder Belinda Ekornås er psykologspesialist med fordypning innen barn og unges psykiske helse. Hun har skrevet en doktorgrad om selvfølelse og venneforhold hos barn med atferdsvansker og emosjonelle vansker. Belinda har jobbet mange år i BUP og PPT og i inneliggende avdeling for barn med psykiske vansker, spesielt med veiledning til lærere som hadde elever med utageringsproblemer, tvang og/eller angst. Hun har også jobbet med stressmestring og støtte til mestring for familier. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
05 May
Å kjempe mot intuisjon og skape forståelse. [+]
Er det dobbelt så stor sjanse for å få en 5-er når du kaster to i stedet for én terning? Tar nå-utgaven av deg selv mer funderte avgjørelser innen sannsynlighet enn deg selv som 10-åring? Både barn og voksne har en tendens til å se verden på deterministisk vis, der alt som skjer er årsaksbestemt. Sannsynlighet beskriver mindre forutsigbare hendelser som er umulig å forklare deterministisk, og som ofte er i konflikt med intuisjonen vår. Mye på grunn av denne iboende intuitive opplevelsen av hva som er sannsynlig, så kan undervisning i sannsynlighet oppleves som utfordrende. Vi lar oss farge av ting som har skjedd tidligere, av tilgjengelig informasjon og av det vi har lært. Lærere kan ikke ha som mål å «utrydde» den intuisjon elevene tar med seg til skolen (eller sin egen, for den saks skyld), men de må være den bevisst. Utgangspunktet for dette kurset er forskning på hvordan barn og voksne forholder seg til sannsynlighet, og hvordan lærere kan tilrettelegge for elevers møte med kjerneideer innen sannsynlighet. Vi støtter oss til forskning som understreker viktigheten av å ta tak i de ideene elevene har knyttet til sjanse når de kommer til skolen. Det betyr, at uavhengig av hva til enhver tid gjeldende læreplaner måtte si, så bør vi som lærere snakke med elever om sjanse og sannsynlighet fra tidlig alder. Det tar tid å etablere en god forståelse for hvordan tenke matematisk om sjanse. Ny læreplan har gitt plass til sannsynlighet som del av matematikkfaget på to trinn – 5. og 9. trinn. I dette kurset skal vi ikke bare fokusere på det første møtet med sannsynlighet på 5. trinn – vi skal slå et slag for viktigheten av å starte lenge før – med små drypp. Hensikten med dette kurset er å belyse, problematisere og drøfte viktige faglige og didaktiske momenter, prinsipper og mål i forbindelse med utvikling av grunnskoleelevers forståelse innen sannsynlighet. I dette kurset skal vi jobbe med problemstillinger knyttet til usikkerhet, tilfeldighet og primære og sekundære intuisjoner, der vi introduserer et begrepsapparat som hjelper lærere til å sette ord på elevers forståelse av sannsynlighet og hva som bør fokuseres i undervisningen de matematikkfaglige sidene ved sannsynlighet slik det kan forstås og jobbes med i grunnskolen hvordan vi som lærere kan hjelpe barn å utvikle en ny type kunnskap for å kunne resonnere om sannsynlighet hvordan vi ved å sjonglere mellom både subjektive, empiriske og teoretiske tilnærminger kan jobbe fram et fokus som har som mål at elevene oppnår en dypere forståelse for sannsynlighet å tallfeste sannsynlighet for at en hendelse skal inntreffe de systematiske tenkemåtene som brukes for å resonnere om opptellingsproblemer som inngår i den teoretiske tilnærmingen til sannsynlighet Kursholder Annette Hessen Bjerke er førsteamanuensis i matematikk ved OsloMet – Storbyuniversitetet hvor hun underviser på grunnskolelærerutdanningen og forsker innen matematikkdidaktikk. Hun har sammen med Elisabeta Eriksen skrevet boka «Hva er sjansen for det?» utgitt av Universitetsforlaget i 2019, og er medforfatter på læreverket «Matemagisk» utgitt av Aschehoug. Hun er spesielt interessert i hvordan lærerstudenter utvikler mestringsforventninger i matematikk, og i spenningsfeltet mellom teori og praksis i grunnskolelærerutdanningen. Bjerke har doktorgrad i utdanningsvitenskap med matematikk som fag fra OsloMet – Storbyuniversitetet.  [-]
Les mer
Bydel Bjerke 7 timer 4 700 kr
27 Feb
Dette er et innføringskurs i legionellaproblematikk og ulike metoder for å unngå bakterien. Fokuset er på kaldt- og varmtvannsanlegg med dusjer. [+]
Det gis en kort intro om bakterien, smittekilder og gjeldende lovverk. Hovedfokuset vil være å tilegne seg kunnskap om egne anlegg, samt praktiske tiltak for å forebygge eller bekjempe bakterievekst. Dette omfatter kjennskap til anbefalte tekniske utbedringer og driftsrutiner som bør følges opp. Det blir en gjennomgang av de mest effektive vannbehandlingsmetodene, hvordan de virker, drift, ettersyn og HMS. Til sist vil det fokuseres på avviksoppfølging.   AGENDA • Innføring om legionellabakterien,  smittekilder og lovverk • Hvordan forebygge eller bekjempe bakterievekst ved ditt dusjanlegg?    • God kjennskap til anleggene dine  • Tekniske utbedringer som gir dårligere vekstforhold    • Vannbehandlingsmetoder på markedet  • Gode driftsrutiner  • Jevnlig ettersyn og vannanalyser  • Avvikshåndtering     Kursholder: Van Ha Doan Van Ha er utdannet Cand. Scient i kjemi fra Universitet i Bergen. Han har siden år 2000 jobbet med vannbehandling, legionellakontroll og kjemikalie håndtering både onshore og offshore. Van Ha har solid erfaring som kursholder innen vannbehandling, og har gjennom yrkeskarrieren jobbet som produktsjef, produkt- og forretningsutvikler.         [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 990 kr
20 Apr
Stadig flere skoler tar i bruk Teams, eller har planer om det. [+]
I dette kurset ser vi nærmere på alle samarbeidsmulighetene som finnes i verktøyet. Kurset egner seg for nybegynnere, og er delt i to bolker. Den første delen tar for seg Teams med kolleger, den andre delen tar for seg Teams som undervisnings- og klassestyringsverktøy. Bakteppet er fagfornyelsen og hvordan digitale verktøy kan hjelpe til med å skape mer læringsaktivitet i og utenfor klasserommet og en vurderingspraksis som støtter opp om dette. Både vurdering for læring, dybdelæring og karakterfrihet blir tematisert i kurset.  Kursholder Nils Håkon Nordberg jobber som lektor ved Drammen videregående skole, og har 15 års erfaring i skolen. Han har bakgrunn som journalist, forfatter, forlagsredaktør og brettspillutvikler. Nils Håkons fag er først og fremst engelsk og historie, og det brukes eksempler herfra. Nils Håkon tok master i IKT-støttet læring ved Oslo Met i 2015, med fokus på vurdering for læring. Han har jobbet prøveløst de siste årene, etter å ha innsett at egne tilbakemeldinger etter prøver ikke var nyttige for elevene frem mot neste prøve. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.