Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettkurs 2 timer 3 438 kr
Selv om HMS (helse-, miljø- og sikkerhet) er et innarbeidet begrep og arbeidsmiljøloven stiller krav til arbeidsgiver om HMS opplæring, kan det være vanskelig å komme i g... [+]
Informasjon Selv om HMS (helse-, miljø- og sikkerhet) er et innarbeidet begrep og arbeidsmiljøloven stiller krav til arbeidsgiver om HMS opplæring, kan det være vanskelig å komme i gang. Når Arbeidstilsynet kommer på besøk, når anbud skal utformes eller man skal i forhandlinger med forsikringsselskapet om premiefastsetting er det både nødvendig og lønnsomt å kunne dokumentere hva man faktisk gjør på HMS området. Kurset er i henhold til arbeidsmiljøloven § 3-5 med tilhørende veiledning fra arbeidstilsynet og behandler bl.a.: Nytteverdi av systematisk HMS arbeid Lov og regelverk Ansvar, rolle og oppgaver i HMS arbeidet HMS faktorer Kartleggingsmetoder Dokumentasjon og systematikk [-]
Les mer
1 dag 2 250 kr
Personløfter Vi tilbyr kurs og opplæring i sikker bruk av personløfter, på klassene A, B og C. Kurset skal gi deg teoretisk og praktisk kunnskap i betjening av manuelt dr... [+]
Formålet er for å redusere fare og risiko for ulykker med disse, når man benytter personløfter som midlertidig arbeidsplattform. Kursets innhold: •          Lover og forskrifter•          Brukerens ansvar og kvalifikasjoner•          Oppbygging, oppstilling og virkemåte•          Kjøring og stabilitet•          Sikkert arbeid•          Forflytting langs vei•          Rutinekontroll•          Ulykker, risiko og faremomenter•          Avsluttende teoretisk prøve Teorikurset gir opplæring på følgende klasser: Klasse A – tilhengermontert eller manuelt dreven personløfterKlassa B – selvgående personløfterKlasse C – bilmontert personløfter   Gjennomføring:Etter å ha fullført teoretisk del må deltaker gjennomføre praktisk opplæring på aktuell personløfter klasse. Opplæringen kan tas sammen med en kompetent person/ fadder i egen bedrift gjennom 25 timer/50 timer, eller hos Industrikompetanse på 4/6 timer. Praksis dokumenteres av arbeidsgiver på aktuell personløfterklasse. Gjennomført teoretisk og praktisk del kvalifiserer til kursbevis og utstedt kompetansebevis på gjeldende lift-klasse.   [-]
Les mer
Test test [+]
Test test [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
18 Nov
En intensivert leseperiode som en integrert del av fagundervisning. [+]
Kurset vil gi et grunnlag for at lærere i ungdomsskolen, videregående skoler og voksenopplæringen skal kunne samarbeide om å gjennomføre en felles leseperiode eller et klasselesekurs. Dette vil være en periode hvor litterære eller faglige tekster leses og gjennomarbeides språklig og innholdsmessig, gjerne med utgangspunkt i en problemstilling eller et spørsmål som lar seg drøfte.God lesing innebærer å kunne hente ut informasjon fra ulike tekster på en sikker og trygg måte, tolke og forstå hva som formidles og, ikke minst, ta selvstendig stilling til innhold og aktuelle spørsmål. Kildekritiske strategier og øvelse i argumentasjon vil være sentralt, sammen med både nøyaktig og reflektert lesing. Elevsentrerte og inkluderende dialoger vil bli vektlagt som fundamentet for strukturert og faglig relevant språk- og leseundervisning. Referanser og aktuelle kilder vil bli oppgitt. Kursholder Vigdis Refsahl er utdannet som cand.paed, med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving. Hun har sin praksis arbeid i skolen, PPT og Statped, lesing og lesevansker som sitt viktigste arbeidsfelt. Hun har bred erfaring med systemrettet arbeid i kommuner og på skoler, fra de laveste trinn på barnetrinnet til videregående skoler og voksenopplæring. Hun har også vært delaktig i å utvikle og gjennomføre en videreutdanning av lærere innenfor språk- og leseopplæring. [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 3 750 kr
Brønnbåtkurs, repetisjon [+]
VAL FoU og Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs for havbruksnæringa. Kurset er lovpålagt og dekker lov- og forskriftsfestede kompetansekrav. Kort om kursinnholdet: Fiskevelferd Regelverk Forebyggende helsearbeid Helseutfordringer og sykdom Hvordan ivareta fiskevelferd under ulike arbeidsoperasjoner? Lus og avlusing Rensefisk Vannkjemi og fiskevelferd Kurset er utviklet- og holdes av fiskehelsepersonell som jobber i havbruksnæringen.  [-]
Les mer
Arendal 30 timer 4 000 kr
05 Oct
Øverste stillasgulv fra 5-9m høyde: 15t teori og 15t praksis [+]
§ 17-3. Krav til opplæring ved montering, demontering, endring og kontroll av stillas med øverste stillasgulv fra fem meter og inntil ni meter Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker som skal arbeide med montering, demontering, endring og kontroll av systemstillaser med øverste stillasgulv fra fem meter og inntil ni meter i standardoppstilling etter leverandørens monteringsanvisning får opplæring.   Kravet til opplæring gjelder også ved montering, demontering, endring og kontroll av rullestillaser fra fem meter og inntil ni meter.   Opplæringen skal ta hensyn til mulige faremomenter arbeidet kan medføre og skal omfatte kravene i § 17-2 tredje ledd bokstav a-h.   For at arbeidsgiver skal kunne sette arbeidstaker til selvstendig arbeid med montering, demontering, endring og kontroll, skal arbeidsgiver påse at arbeidstaker har 15 timer teoretisk opplæring og 15 timer praktisk øvelse under tilsyn og veiledning av en kvalifisert person. Arbeidsgiver skal i tillegg påse at arbeidstaker får øvelse i bruk av relevant sikringsutstyr mot fall under montering, demontering og endring av stillaskonstruksjoner, herunder bruk av personlig verneutstyr (fallsikringsutstyr).   Arbeidstaker som har gjennomgått opplæring i henhold til denne bestemmelsen er å anse som en kvalifisert person for stillas med øverste stillasgulv inntil ni meter.   Det skal utstedes dokumentasjon på at praktisk og teoretisk opplæring er gitt i henhold til denne bestemmelsen. Dokumentasjon av praktisk og teoretisk opplæring skal være tilgjengelig for verneombudet og Arbeidstilsynet.   -     Arbeidsmiljøloven Kap. 17 Arbeid i høyden   Grunnet Covid-19 settes maks antall deltagere: 15 [-]
Les mer
Hamar 80 timer 21 500 kr
21 Jan
Er du teknisk interessert og miljøbevisst? Har du lang erfaring fra deponier eller gjenvinningsbedrifter? Da kan fagbrev som gjenvinningsoperatør være noe for deg! [+]
Informasjon Aktuelle arbeidssteder er private og offentlige deponier og gjenvinningsbedrifter. Gjenvinningsoperatøren skal etter endt utdanning kunne: motta avfallet og sortere det for videre, tilpasset gjenvinning og sluttbehandling anvende utstyr som gjenvinningsanlegget benytter som ledd i sorteringen av avfallet betjene maskiner og annet utstyr for mål og vekt, forflytning, komprimering, knusing, pressing og annen maskinell bearbeiding av avfall utføre regelmessig vedlikehold av maskiner og utstyr klargjøre og merke for videre bearbeiding og transport ut fra anlegget   Gjenvinningsfaget er en komprimert utdanning for voksne og opplæringen skal forberede og kvalifisere deltagerne teoretisk for  å avlegge nødvendig eksamener innen faget. Gjenvinningsfaget bygger på læreplanene for Vg 1 Teknikk og industriell produksjon og Vg 2 /Vg3 Gjenvinningsfaget (hovedfokus). Opplæringen følger Utdanningsdirektoratets læreplaner, men er spesielt tilpasset voksne.  Hovedområder innenfor Vg2/Vg3 Gjenvinningsfaget er: Gjenvinning av avfall Hovedområdet omfatter mottak, sortering og vurdering av alle typer avfall.. Det dreier seg også om ombruk, materialgjenvinning og energigjenvinning. Videre omfatter det innsamlingsutstyr, komprimerende utstyr og maskiner til sortering og håndtering. Drift og vedlikehold av produksjonslinjene på et gjenvinningsanlegg inngår i hovedområdet    Logistikk og kundebehandling Hovedområdet omfatter transportmidler og innsamlingsutstyr i gjenvinningsprosesser. Videre omfatter det vareflyt fra mottak til nedstrømssløsning. Veiledning av kunder og leverandører i håndtering, sortering og behandling av avfall inngår i hovedområdet.    Kvalitet og rammebetingelser Hovedområdet omfatter arbeidsrutiner regulert av kvalitets-, internkontroll- og HMS–systemer. Det dreier seg også om dokumentasjon, registreringsarbeid og avviksmeldinger. Videre omfatter hovedområdet intern kommunikasjon og rapportering til myndigheter. Hovedområdet omfatter også nasjonale og internasjonale regelverk for avfallshåndtering og rammevilkår for bransjen. Videre omfatter dette krav til gjenvinningsgrad for ulike typer avfall og for håndtering og lagring av farlig avfall.    Miljø og økonomi Hovedområde omfatter avfallets påvirkning på det ytre miljøet og bidrag til et bærekraftig samfunn. Videre dreier det seg om økonomiske vurderinger av råstoff-, sortering- og transportkostnader. Markedsmekanismer, nasjonale og internasjonale nedstrømsløsninger og indeksreguleringer inngår i faget. [-]
Les mer
Sola 2 dager 9 300 kr
10 Jan
Conference focusing on ispection as an important and strategic element in maintaining an acceptable safety level and to secure reliable and economical production. [+]
I samarbeid med Norsk Forening for Vedlikehold som også er faglig ansvarlig.   This conference is focusing on ispection as an important and strategic element in maintaining an acceptable safety level and to secure reliable and economical production This year conferance will focus on: Digitalization Corrosion Under Isulation (CUI) Inspection and inspection techniques   Effective and right inspection requires knowledge about methodology and equipment in addition to implementation of effective working processes. Training and competence in all levels of the organization are the two main elements to secure quality in planning, execution and evaluation of findings from an inspection.The objectives for the seminar are: Be a forum for exchange of experience and knowledge  Show the importance of inspection as a integrated part of the total operation and maintenance activities Update to the industry about new  standards,methods and equipment introduced into the marked Strategic Inspection Management is the preferred meeting place to establish and maintain an industrial network for further develop and improve all inspection related activities in the industry.   Technical organizer: Quality Norway AS. [-]
Les mer
Stavanger 3 dager 8 500 kr
26 Oct
23 Nov
Truckfører kurs stor truck T8 med praksis, 1 dag teori og 2 dager praksis. [+]
  Kursinnhold   Innledning Konstruksjon og virkemåte Kontroll og ettersyn Stabilitet, godshåndtering og bruk Eksamen     [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 990 kr
26 Oct
I alle skoler, på alle trinn, finnes det sårbare elever. Mange unge oppgir å ikke være gode nok og kravet til å prestere er høyt. [+]
Flere oppgir å slite med psykiske problemer knyttet til vanskelig liv og oppvekst. Hvordan kan du som lærer forstå mer og snakke om psykisk helse med elever? Dette kurset tar sikte på å styrke deg i møtet med utsatte elever som sliter med depresjon, angst og mobbing og på den måten forhindre utenforskap og isolasjon. Kurset gir deg også kunnskap om sårbarhetsfaktorer, økt emosjonell kompetanse og råd til hvordan du kan styrke og engasjere eleven i målet om å få det bedre med seg selv. I løpet av kursdagen vil du få en innføring i hvordan du kan ha gode og støttende samtaler, ta utgangspunkt i caser og gjennom dette gi deg økt kompetanse og styrke deg i ditt arbeid med å skape et mer åpent og inkluderende mangfoldsmiljø i skolen. Kursholder Anders Røyneberg er psykiatrisk sykepleier og sexologisk rådgiver. Han jobber som terapeut ved Institutt for klinisk sexologi og terapi. Anders skriver også i spalten Si;D i Aftenposten og underviser ved OsloMet.  [-]
Les mer
Bodø 6 timer 1 695 kr
09 Nov
Den nye pedagognormen er en anerkjennelse av barnehagelærerens betydning for kvalitet i barnehagen – men hva innebærer det i praksis? [+]
Kravet om flere pedagoger i barnehagene har vært der lenge, nå er normen vedtatt. Men hvilken betydning har dette i personalarbeidet – hvordan organiserer vi hverdagen og øker kvaliteten – til barnas beste?   Dette kurset handler om å styrke og bevisstgjøre pedagogiske ledere i arbeidet med å utvikle den pedagogiske praksisen, gjennom systematisk sammenheng mellom planlegging og dokumentasjon. Her presenteres verktøy som pedagogiske ledere kan benytte for å strukturere det pedagogiske arbeidet i barnehagen.   Kursinnhold Barnehagefaglig kompetanse  hva betyr det i praksis?  hvordan deler vi kompetansen med våre medarbeidere?  hvordan kan vi legge til rette for systematisk veiledning?  Planlegging  hvem planlegger vi for?  hva planlegger vi? – lek, aktivitet, dagsrytme, konflikthåndtering, påkledning..?  hvordan får vi barna med i planleggingen?  Dokumentasjon  hvordan dokumenterer vi det vi planlegger?  hvordan evaluerer vi gjennomføring av planene?  hva reflekterer vi over og hvordan gjør vi det?  hvordan får vi barna med på refleksjon og vurdering?  Fokus er på pedagogiske lederes utfordringer og muligheter knyttet til ny pedagognorm, med vekt på praktisk kunnskap.  Kursholder Cathrine Ask er barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og hovedfag i praktisk kunnskap. Hun har jobbet 25 år i barnehage på alle nivåer og undervist i pedagogikk på universitet og på barne- og ungdomsarbeiderfag. Cathrine jobber i et fagteam for barnehager i Bodø, veileder styrere i ulike prosjekter og jobber med foreldreveiledning. Hun har lang fartstid som kursholder og veileder på temaene rammeplanen – fra praksis til teori, barns medvirkning og danning og læring.  [-]
Les mer
Stavanger Sentrum 6 timer 1 890 kr
05 Nov
06 Nov
En workshop i Cooperative Learning med fokus på strukturer som fremmer vurdering, utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. [+]
Dette er et kurs for deg som har noe kjennskap til Cooperative Learning og har lyst til å lære mer og utvikle din praksis. Sentrale element vil være å lære hvordan skape god vurderingspraksis gjennom Cooperative Learning med fokus på elevers egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering. Hvordan samarbeidslæring kan være med å  facilitere for utforskende praksis, dybdelæring og samarbeidslæring som redskap for å utvikle elevenes kritiske tenkning. Cooperative Learning strukturerer for effektivt samarbeid i undervisningen, slik at elever lærer gjennom samarbeid – og på samme tid lærer å samarbeide. Ved å bruke Cooperative Learning i undervisningen skaper læreren elevaktiv undervisning, der elevene blir ressurser i hverandres læringsarbeid, slik at alle i gruppen lærer mest mulig. Metoden har vært gjenstand for omfattende forskning som viser til positive resultater for elevers faglige og sosiale læring. Cooperative Learning vil være et viktig redskap for læreren til å utvikle elevens faglig og sosiale kompetanse i tråd med fagfornyelsen som nå står på trappene til å implementeres i skolen høsten 2020. Denne workshopen vil være med på å hjelpe deg som lærer å tilrettelegge for elevenes læring, både faglig og sosialt, når de arbeider sammen i små grupper. I dette kurset vil vi gå mer i dybden på elementer i samarbeidslæring som er i tråd med fagfornyelsen og ta et dypdykk i Cooperative Learning strukturer som kan støtte utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. Kurset vil også ha et særlig fokus på hvordan Cooperative Learning kan støtte formativ og summativ vurdering med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærerens vurderingspraksis. Kursinnhold Kort introduksjon til Cooperative Learning med fokus på fem element som fremmer effektivt samarbeid for faglig og sosial læring (Johnson & Johnson, 2002): Positiv gjensidig avhengighet, Individuell ansvarlighet, Sosialt samspill, Sosiale ferdigheter og Prosessvurdering. Muligheter Cooperative Learning gir for å realisere Overordnet del av læreplan og Fagfornyelsen Tre typer Cooperative Learning i undervisningen: Basisgrupper, Samarbeidsrutiner og Formell Cooperative Learning Hvordan støtte en utforskende praksis i klasserommet. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Group Investigation (Sharan and Sharan, 1994) Hvordan lære elever å se en sak fra ulike sider, stå for sine egne meninger, tenke kritisk, reflektere og diskutere i gruppe og klassen. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Constructive Controversy (Johnson, 2015) Hvordan kan samarbeidslæring støtte en god vurderingspraksis med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering Kursholder Beathe Liebech-Lien utdannet allmennlærer med master i spesialpedagogikk. Beathe har lang erfaring som lærer på ungdomskolen, der hun har arbeidet som faglærer, kontaktlærer og spesialpedagog. Hun har erfaring med samarbeidslæring i egen undervisningspraksis og som facilitator for skoleutviklingsprosjekt i egen organisasjon. Dette ledet henne til å initiere et forsknings- og utviklingsprosjekt i ungdomsskolen rundt implementering av samarbeidslæring i 2016, som hun nå arbeider med som en del av sin doktorgrad. [-]
Les mer
Oslo 22 500 kr
21 Oct
Agile and Lean work when there is deep respect and consideration for people. [+]
Påmelding 2 måneder før kursstart: kr. 17500  Påmelding 1 måned før kursstart: kr. 20500  Online course key takeaways: Get double the expertise with not just one but two expert trainers for this online training. Participants will know how to help their clients / teams realise their objectives that may be just outside of their reach. Create safety and trust! Participants will also learn how to create high-trust and psychologically safe environments online using a blend of coaching techniques and online collaboration tools we will share with the class!  Continue with continuous professional development as an aspiring Agile Coach, Manager or Agile Consultant and harness the power of Agile Coaching to build highly productive agile teams, even when they're remote! They will come away from our training with hands-on capabilities to help their teams succeed thanks to the highly interactive, ‘do it now’ training format. Plus upon successful completion of the class participants will earn the ICAgile Agile Coaching Certification which demonstrates they have the skill set to do the work required of an Agile Team Coach.    During this highly interactive, powerpoint free, ICAgile-Certified coaching course with Adventures with Agile, you will learn specific professional coaching skills required to help others who are moving towards Agile ways of working. You will also gain the understanding and skills required to create a safe environment for meaningful collaboration and healthy conflict resolution within an agile team and be exposed to team dynamics and the role the wider organisation system plays. Everyone who participates in our Agile Team Coach courses is invited to participate in our monthly online coaching clinic calls. The coaching clinic is available exclusively for our Agile Team Coach graduates to support their continuous professional development. Upon successful completion of the course you will receive the ICAgile Certified Professional in Agile Coaching certification. Bouvet delivers this training course on behalf of Adventures with Agile       Agenda WHY ATTEND? - Acquire skills in professional coaching, create safe environments and how to resolve conflict.- Help your teams to resolve blockers that are preventing them from success.- Stand out from the crowd with the ICAgile Certified Professional Agile Coach certification.- Demonstrate that you have the skill set to do the work required of an Agile Team Coach.- Illustrate your commitment to professional mastery- Designed by Certified Training from the back of the Room Trainers using research -backed adult learning techniques- Facilitated by professional coaches with real-word experience working in agile transformations and agile teams across many different companies of all shapes and sizes- Highly-reputable training provider backed by years of experience, industry leading certification and globally recognised trainers-Access to full learning pathway from team to enterprise coaching (plus many other world-class trainings) WHO SHOULD ATTEND Execs, Managers, Team Leaders, Project Managers, Scrum Masters, Iteration Managers, Agile Coaches, aspiring Coaches, Product Owners PRE-REQUISITES This an intermediate-level course for practitioners with at least 6 months of hands-on agile experience. You will build upon the experience you already have working with agile teams. WHAT YOU WILL LEARN - What an agile coach is and how this role plays out with your teams.- An introduction to neuroscience and why it’s important as coaches we understand how the brain reacts when we’re stressed.- Gain fundamental professional coaching skills and insights, like what powerful questions are and how to use them effectively and one of the important tools for team and personal growth – giving and receiving feedback.- How to create a psychologically safe environment for your teams by looking at how to set up the team environment and help the team to know themselves and create a shared culture and vision.- How to conduct the coaching conversation including techniques to improve the way you listen, brainstorm and help your client be effective with actions.-Why it’s important to design a coaching contract with your team and stakeholders.- How to coach and mentor through different kinds of change.-How to coach toward high-performance and gain effective skills in encouraging team collaboration and trust and how to resolve conflicts.- A powerfully effective conflict resolution coaching tool not found anywhere else.- Connect with other participants/peers and exchange experiences first hand.- Experience what it is like to offer and receive professional coaching and how profoundly helpful it is. AGENDA - Team Emotional Intelligence- Defining agile coaching- The agile mindset- Achieving self-awareness- Coaching principles & patterns- Neuroscience and coaching- Professional coaching vs advising- Training and Facilitation- Mentoring- Conducting the Coaching Conversation- Goal & action-based outcomes- Presence & Listening- Giving & receiving feedback- Powerful questions- Creating a psychologically safe environment- Understanding team development and team culture- Conflict Resolution- Setting up the team environment- Creating a team kickoff / startup- Characteristics of an agile team- Coaching the journey towards high-performance- Understanding the change cycle- Working with Leadership- Contracting- Putting it into practice WHAT YOU WILL RECEIVE - Printed and bound manual- Twenty-one hours of immersive in-classroom training providing you with unrivalled access to deep experiential learning, support and practice to embed learning. Plus two sleeps helps the new learning sink in deeper!- Improved skills and knowledge that will enable you to mentor and coach your teams- Enhanced competency and skill set to do the work required of an Agile Team Coach with the internationally recognised Agile Coaching Certification (ICP-ACC) from the International Consortium of Agile (ICAgile)- Delicious breakfast, lunch and refreshments are provided throughout the course as part of your registration fee.- Membership to the global Agile Team Coach class online community providing a rich ecosystem for support, learning and sharing experiences post-class.- Access to AWA’s online coaching clinic to support your continuous professional development in coaching- Membership to Adventures with Agile community for organisational change and agile. CERTIFICATION ICAGILE ACCREDITED The Agile Team Coach course is accredited by the International Consortium for Agile (ICAgile) as fulfilling all Learning Objectives in the Agile Coaching track. After successful completion of the Agile Team Coach course and assessment, you will receive for the ICAgile Certified Professional-Agile Coaching (ICP-ACC). This continuing education certification is a key step toward achieving the ICAgile Expert-Agile Coaching (ICE-AC), the industry’s first competence-based certification. There is an ongoing assessment throughout the class as well as a practical assessment at the end of the course that you will need to pass. As long as the trainers believe you have demonstrated competence and that you have understood the learning objectives and you do not miss more than 1 hour of the course then you will receive the certification. The certification is included in the price of the course. Following the class you will receive an email from ICAgile with your Certification. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.