Nullstill
Filter
Ferdig

-

Test test [+]
Test test [-]
Les mer
Hamar 80 timer 21 500 kr
21 Jan
Er du teknisk interessert og miljøbevisst? Har du lang erfaring fra deponier eller gjenvinningsbedrifter? Da kan fagbrev som gjenvinningsoperatør være noe for deg! [+]
Informasjon Aktuelle arbeidssteder er private og offentlige deponier og gjenvinningsbedrifter. Gjenvinningsoperatøren skal etter endt utdanning kunne: motta avfallet og sortere det for videre, tilpasset gjenvinning og sluttbehandling anvende utstyr som gjenvinningsanlegget benytter som ledd i sorteringen av avfallet betjene maskiner og annet utstyr for mål og vekt, forflytning, komprimering, knusing, pressing og annen maskinell bearbeiding av avfall utføre regelmessig vedlikehold av maskiner og utstyr klargjøre og merke for videre bearbeiding og transport ut fra anlegget   Gjenvinningsfaget er en komprimert utdanning for voksne og opplæringen skal forberede og kvalifisere deltagerne teoretisk for  å avlegge nødvendig eksamener innen faget. Gjenvinningsfaget bygger på læreplanene for Vg 1 Teknikk og industriell produksjon og Vg 2 /Vg3 Gjenvinningsfaget (hovedfokus). Opplæringen følger Utdanningsdirektoratets læreplaner, men er spesielt tilpasset voksne.  Hovedområder innenfor Vg2/Vg3 Gjenvinningsfaget er: Gjenvinning av avfall Hovedområdet omfatter mottak, sortering og vurdering av alle typer avfall.. Det dreier seg også om ombruk, materialgjenvinning og energigjenvinning. Videre omfatter det innsamlingsutstyr, komprimerende utstyr og maskiner til sortering og håndtering. Drift og vedlikehold av produksjonslinjene på et gjenvinningsanlegg inngår i hovedområdet    Logistikk og kundebehandling Hovedområdet omfatter transportmidler og innsamlingsutstyr i gjenvinningsprosesser. Videre omfatter det vareflyt fra mottak til nedstrømssløsning. Veiledning av kunder og leverandører i håndtering, sortering og behandling av avfall inngår i hovedområdet.    Kvalitet og rammebetingelser Hovedområdet omfatter arbeidsrutiner regulert av kvalitets-, internkontroll- og HMS–systemer. Det dreier seg også om dokumentasjon, registreringsarbeid og avviksmeldinger. Videre omfatter hovedområdet intern kommunikasjon og rapportering til myndigheter. Hovedområdet omfatter også nasjonale og internasjonale regelverk for avfallshåndtering og rammevilkår for bransjen. Videre omfatter dette krav til gjenvinningsgrad for ulike typer avfall og for håndtering og lagring av farlig avfall.    Miljø og økonomi Hovedområde omfatter avfallets påvirkning på det ytre miljøet og bidrag til et bærekraftig samfunn. Videre dreier det seg om økonomiske vurderinger av råstoff-, sortering- og transportkostnader. Markedsmekanismer, nasjonale og internasjonale nedstrømsløsninger og indeksreguleringer inngår i faget. [-]
Les mer
1 dag 2 250 kr
Personløfter Vi tilbyr kurs og opplæring i sikker bruk av personløfter, på klassene A, B og C. Kurset skal gi deg teoretisk og praktisk kunnskap i betjening av manuelt dr... [+]
Formålet er for å redusere fare og risiko for ulykker med disse, når man benytter personløfter som midlertidig arbeidsplattform. Kursets innhold: •          Lover og forskrifter•          Brukerens ansvar og kvalifikasjoner•          Oppbygging, oppstilling og virkemåte•          Kjøring og stabilitet•          Sikkert arbeid•          Forflytting langs vei•          Rutinekontroll•          Ulykker, risiko og faremomenter•          Avsluttende teoretisk prøve Teorikurset gir opplæring på følgende klasser: Klasse A – tilhengermontert eller manuelt dreven personløfterKlassa B – selvgående personløfterKlasse C – bilmontert personløfter   Gjennomføring:Etter å ha fullført teoretisk del må deltaker gjennomføre praktisk opplæring på aktuell personløfter klasse. Opplæringen kan tas sammen med en kompetent person/ fadder i egen bedrift gjennom 25 timer/50 timer, eller hos Industrikompetanse på 4/6 timer. Praksis dokumenteres av arbeidsgiver på aktuell personløfterklasse. Gjennomført teoretisk og praktisk del kvalifiserer til kursbevis og utstedt kompetansebevis på gjeldende lift-klasse.   [-]
Les mer
Oslo 2 dager 14 500 kr
09 Dec
Har du hatt lyst til å lære deg React, men er usikker på hvor du skal begynne? Da er denne workshoppen noe for deg! [+]
Bli med å lær hva React er og hvordan vi kan benytte dette kraftige rammeverket til å bygge store og testbare Single-Page-Applications. All kode skrives i TypeScript som er en type-safe variant av JavaScript. Kursets oppbygning: Kurset består i to dager med praktiske oppgaver og par-programmering i plenum med kursholderen. Sammen setter vi opp et kraftig utviklingsmiljø basert på Webpack og bygger en React applikasjon med gjenbrukbare og testbare komponenter. Gjennom kurset vil du få god kjennskap til hvordan React virker under panseret, hvordan du kan strukturere koden din på en skalerbar måte og hvordan du kan bygge React komponenter slik at de er fleksible, testbare og vedlikeholdbare. All koding vil foregå i TypeScript med Visual Studio Code, men det er fritt fram å bruke andre IDEer om man ønsker det. Stikkord: Typescript Props State Hooks Error boundaries Ruting Webpack Babel Kodestruktur og best-practices Testbarhet SCSS/CSS (med moduler) Kodesplitting (chunking) [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 990 kr
26 Oct
I alle skoler, på alle trinn, finnes det sårbare elever. Mange unge oppgir å ikke være gode nok og kravet til å prestere er høyt. [+]
Flere oppgir å slite med psykiske problemer knyttet til vanskelig liv og oppvekst. Hvordan kan du som lærer forstå mer og snakke om psykisk helse med elever? Dette kurset tar sikte på å styrke deg i møtet med utsatte elever som sliter med depresjon, angst og mobbing og på den måten forhindre utenforskap og isolasjon. Kurset gir deg også kunnskap om sårbarhetsfaktorer, økt emosjonell kompetanse og råd til hvordan du kan styrke og engasjere eleven i målet om å få det bedre med seg selv. I løpet av kursdagen vil du få en innføring i hvordan du kan ha gode og støttende samtaler, ta utgangspunkt i caser og gjennom dette gi deg økt kompetanse og styrke deg i ditt arbeid med å skape et mer åpent og inkluderende mangfoldsmiljø i skolen. Kursholder Anders Røyneberg er psykiatrisk sykepleier og sexologisk rådgiver. Han jobber som terapeut ved Institutt for klinisk sexologi og terapi. Anders skriver også i spalten Si;D i Aftenposten og underviser ved OsloMet.  [-]
Les mer
Oslo 1 dag 6 600 kr
21 Oct
This course covers the aspects building real Teams in organizations. Teaming requires trust and commitment beyond what most people are used to. Working in a Team sometime... [+]
This ALL course teaches leaders and team members alike the fundamentals of teamwork. Why is it not only beneficial, but necessary, when working in the complex domain? What can each person do, how can everybody participate in building and cultivating teams. Who are the best candidates for a Team?   Learning Objectives Agile Lean Leadership Context Understanding the foundational nature of teams , the success of ALL and working in the complex domain. Leadership Understanding the dynamics of teams, how to set enabling constraints. Understand the necessity of constantly nurturing and tending to the Team like a gardner not a chess master. The Toolbox Apprehending a collection of patterns, practices and templates that can ble used in teamwork depending on context. Understand the applicability of each. Real Life Understanding the events that makes it necessary to deviate to the semi static structure of Teams and use transient teams based on "crews". How to adapt to imperfect conditions and still find the evolutionary potential in the present. Prerequisite Prerequisite for this course is Agile Lean Leadership - Foundation. Reccomended experience as a  Scrum Master or as a Scrum Product Owner.    [-]
Les mer
Arendal 9 dager 18 500 kr
02 Nov
Komplett riggerkurs. Modul O-1.1 Modul O-2.2 Modul O-3.2 Teori og praksis [+]
Gjennomføres i henhold til Forskrift om utførelse av arbeid, bruk av arbeidsutstyr og tilhørende tekniske krav (Forskrift, best.nr. 703) § 10-1 – 10-4, og opplæringsplaner for sertifisert sikkerhetsopplæring (www.sert555.no) Modul 1.1 – Arbeidsmiljø, ansvar og konsekvenser                                            8 timer Modul 2.3  - G11 Løfteredskap (stroppekurs)                                                      16 timer Modul 3.2 – teoretisk og praktisk grunnopplæring:                                            48 timer Sikker bruk av fallsikringsutstyr, enkle løfteinnretninger, vinsjer og riggerutstyr Innsikt i prinsippene for virkemåte, bruk og vedlikehold av fallsikringsutstyr, enkle løfteinnretninger, transportable vinsjer og riggerutstyr [-]
Les mer
Nettkurs 15 timer 599 kr
AOF Norge tilbyr i samarbeid med Norsk helseinformatikk en kurspakke på nett for deg som jobber med mennesker ved sykehjem, sykehus eller andre institusjoner der pleie er... [+]
Jobber du som pleieassistent? AOF Norge tilbyr i samarbeid med Norsk helseinformatikk en kurspakke på nett for deg som jobber med mennesker ved sykehjem, sykehus eller andre institusjoner der pleie er en viktig arbeidsoppgave.     Kurspakken inneholder flere kurs som er relevante for deg som jobber med eldre og syke mennesker. Du får god innføring i ulike deler av jobben, og lærer om viktige tema fokusområder i ditt arbeid.    Følgende kurs får du tilgang til:  Kurset Innføring i omsorgsyrket:   Kurset gir en innføring for å sikre at pleieassistenter og medhjelpere uten relevant helsefaglig utdanning og erfaring, vet hvilke forventninger som stilles til dem når de trer inn i omsorgsrollen: - Kursdeltakeren får innsikt og kompetanse på hvilke verdier og holdninger som må ligge til grunn og styre helsepersonellets adferd i pasientnært arbeid - Kursdeltakeren får grunnleggende kunnskap om stell og omsorgsoppgaver - Kursdeltakeren får informasjon om at de ikke skal påta seg oppgaver de ikke har kompetanse for, men rapportere og innhente hjelp fra kvalifisert personell når situasjonen tilsier det.   Kurset: Basale smittevernsrutiner Kurset har som formål å sikre og dokumentere at helsepersonell har nødvendig kompetanse om basale smittevernrutiner som skal følges i arbeid med alle pasienter og beskytte helsepersonell og pasient mot kjent og ukjent smitte.   Kurset: Nye koronavirus, innføring og råd til helsepersonell Kurset har som formål er å sikre og dokumentere at pleie- og omsorgspersonell i primærhelsetjenesten har lest og forstått sentral informasjon om utvidede smitteverntiltak i forbindelse med det nye koronaviruset SARS-CoV-2. Det er også et mål at kursdeltakeren skal skal få erfaring med å innhente nødvendig informasjon fra myndighetene, og motiveres til holde seg oppdatert på hvilke råd som gjelder til en hver tid, i deres arbeidssituasjon.   Kurset: Observasjonkompetanse Kurset har som mål å oppøve observasjonskompetanse hos kursdeltakeren. Med observasjonskompetanse mener vi oppmerksom iakttagelse av pasienten i den hensikt å innhente data om helsetilstanden. Hvis en konkret observasjon skal si noe om helsetilstanden til pasienten, må den kobles sammen med fagkunnskap.   Kurset: BHLR Kurset skal gi deltakeren en teoretisk innføring i basal hjerte-lunge redning    Kurset : Legemiddelhåndtering Kurset skal gi deltakeren innsikt og kompetanse på hvilket ansvar som ligger i det å dele ut og håndtere medisiner til pasienter. Du jobber som assistent (medhjelper) i hjemmetjenesten eller ved et sykehjem og skal dele ut medisiner fra multidose og dosett. Hva innebærer det å ha slikt ansvar? Hvilke situasjoner og problemstillinger kan du møte? Hva er viktig å rapportere, og når må du tilkalle hjelp?   NB! Bekreftelse pålogging maks 24 timer. [-]
Les mer
Bodø 6 timer 1 695 kr
09 Nov
Den nye pedagognormen er en anerkjennelse av barnehagelærerens betydning for kvalitet i barnehagen – men hva innebærer det i praksis? [+]
Kravet om flere pedagoger i barnehagene har vært der lenge, nå er normen vedtatt. Men hvilken betydning har dette i personalarbeidet – hvordan organiserer vi hverdagen og øker kvaliteten – til barnas beste?   Dette kurset handler om å styrke og bevisstgjøre pedagogiske ledere i arbeidet med å utvikle den pedagogiske praksisen, gjennom systematisk sammenheng mellom planlegging og dokumentasjon. Her presenteres verktøy som pedagogiske ledere kan benytte for å strukturere det pedagogiske arbeidet i barnehagen.   Kursinnhold Barnehagefaglig kompetanse  hva betyr det i praksis?  hvordan deler vi kompetansen med våre medarbeidere?  hvordan kan vi legge til rette for systematisk veiledning?  Planlegging  hvem planlegger vi for?  hva planlegger vi? – lek, aktivitet, dagsrytme, konflikthåndtering, påkledning..?  hvordan får vi barna med i planleggingen?  Dokumentasjon  hvordan dokumenterer vi det vi planlegger?  hvordan evaluerer vi gjennomføring av planene?  hva reflekterer vi over og hvordan gjør vi det?  hvordan får vi barna med på refleksjon og vurdering?  Fokus er på pedagogiske lederes utfordringer og muligheter knyttet til ny pedagognorm, med vekt på praktisk kunnskap.  Kursholder Cathrine Ask er barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og hovedfag i praktisk kunnskap. Hun har jobbet 25 år i barnehage på alle nivåer og undervist i pedagogikk på universitet og på barne- og ungdomsarbeiderfag. Cathrine jobber i et fagteam for barnehager i Bodø, veileder styrere i ulike prosjekter og jobber med foreldreveiledning. Hun har lang fartstid som kursholder og veileder på temaene rammeplanen – fra praksis til teori, barns medvirkning og danning og læring.  [-]
Les mer
Stavanger Sentrum 6 timer 1 890 kr
05 Nov
06 Nov
En workshop i Cooperative Learning med fokus på strukturer som fremmer vurdering, utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. [+]
Dette er et kurs for deg som har noe kjennskap til Cooperative Learning og har lyst til å lære mer og utvikle din praksis. Sentrale element vil være å lære hvordan skape god vurderingspraksis gjennom Cooperative Learning med fokus på elevers egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering. Hvordan samarbeidslæring kan være med å  facilitere for utforskende praksis, dybdelæring og samarbeidslæring som redskap for å utvikle elevenes kritiske tenkning. Cooperative Learning strukturerer for effektivt samarbeid i undervisningen, slik at elever lærer gjennom samarbeid – og på samme tid lærer å samarbeide. Ved å bruke Cooperative Learning i undervisningen skaper læreren elevaktiv undervisning, der elevene blir ressurser i hverandres læringsarbeid, slik at alle i gruppen lærer mest mulig. Metoden har vært gjenstand for omfattende forskning som viser til positive resultater for elevers faglige og sosiale læring. Cooperative Learning vil være et viktig redskap for læreren til å utvikle elevens faglig og sosiale kompetanse i tråd med fagfornyelsen som nå står på trappene til å implementeres i skolen høsten 2020. Denne workshopen vil være med på å hjelpe deg som lærer å tilrettelegge for elevenes læring, både faglig og sosialt, når de arbeider sammen i små grupper. I dette kurset vil vi gå mer i dybden på elementer i samarbeidslæring som er i tråd med fagfornyelsen og ta et dypdykk i Cooperative Learning strukturer som kan støtte utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. Kurset vil også ha et særlig fokus på hvordan Cooperative Learning kan støtte formativ og summativ vurdering med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærerens vurderingspraksis. Kursinnhold Kort introduksjon til Cooperative Learning med fokus på fem element som fremmer effektivt samarbeid for faglig og sosial læring (Johnson & Johnson, 2002): Positiv gjensidig avhengighet, Individuell ansvarlighet, Sosialt samspill, Sosiale ferdigheter og Prosessvurdering. Muligheter Cooperative Learning gir for å realisere Overordnet del av læreplan og Fagfornyelsen Tre typer Cooperative Learning i undervisningen: Basisgrupper, Samarbeidsrutiner og Formell Cooperative Learning Hvordan støtte en utforskende praksis i klasserommet. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Group Investigation (Sharan and Sharan, 1994) Hvordan lære elever å se en sak fra ulike sider, stå for sine egne meninger, tenke kritisk, reflektere og diskutere i gruppe og klassen. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Constructive Controversy (Johnson, 2015) Hvordan kan samarbeidslæring støtte en god vurderingspraksis med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering Kursholder Beathe Liebech-Lien utdannet allmennlærer med master i spesialpedagogikk. Beathe har lang erfaring som lærer på ungdomskolen, der hun har arbeidet som faglærer, kontaktlærer og spesialpedagog. Hun har erfaring med samarbeidslæring i egen undervisningspraksis og som facilitator for skoleutviklingsprosjekt i egen organisasjon. Dette ledet henne til å initiere et forsknings- og utviklingsprosjekt i ungdomsskolen rundt implementering av samarbeidslæring i 2016, som hun nå arbeider med som en del av sin doktorgrad. [-]
Les mer
Skjetten 2 dager 9 200 kr
14 Oct
- få full kontroll på planlagt vedlikehold, oppnå besparing og økt effektivitet [+]
I samarbeid med Norsk Forening for Vedlikehold som også er faglig ansvarlig.   Få full kontroll på planlagt vedlikehold, oppnå besparing og økt effektivitet! Introduksjon Vedlikeholdsplanlegging Planleggingsprossesser Planleggingsverktøy Innflytelse vedlikeholdsplanlegging Jobbpakking Vedlikeholdspplanleggingsspillet Forbedringsteknikker Organisering, møtestruktur, kommunikasjon En av aktivitetene i vedlikeholdsstyringssløyfa er Planlegging. De fleste har erfart en vedlikeholdsstans som ikke gikk helt som planlagt. Dette gir konsekvenser for økonomi og regularitet, og av og til sikkerheten. Ikke alle, men mange overraskelser kan unngås med god planlegging. Modeller er en god hjelp, men viktigst er kompetansen til det personellet som skal utføre planleggingen. Kort oppsummert er dette hovedelementene i kursets budskap: • Skaffe oversikt • Planlegge • Forberede mulighetene for tilpasninger i planarbeidet • Utføre oppgavene i henhold til plan • Rapportere og analysere     Du kan være trygg på at gjeldende smittevernregler følges på alle våre kurs!   Teknisk arrangør: Quality Norway AS. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
18 Nov
En intensivert leseperiode som en integrert del av fagundervisning. [+]
Kurset vil gi et grunnlag for at lærere i ungdomsskolen, videregående skoler og voksenopplæringen skal kunne samarbeide om å gjennomføre en felles leseperiode eller et klasselesekurs. Dette vil være en periode hvor litterære eller faglige tekster leses og gjennomarbeides språklig og innholdsmessig, gjerne med utgangspunkt i en problemstilling eller et spørsmål som lar seg drøfte.God lesing innebærer å kunne hente ut informasjon fra ulike tekster på en sikker og trygg måte, tolke og forstå hva som formidles og, ikke minst, ta selvstendig stilling til innhold og aktuelle spørsmål. Kildekritiske strategier og øvelse i argumentasjon vil være sentralt, sammen med både nøyaktig og reflektert lesing. Elevsentrerte og inkluderende dialoger vil bli vektlagt som fundamentet for strukturert og faglig relevant språk- og leseundervisning. Referanser og aktuelle kilder vil bli oppgitt. Kursholder Vigdis Refsahl er utdannet som cand.paed, med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving. Hun har sin praksis arbeid i skolen, PPT og Statped, lesing og lesevansker som sitt viktigste arbeidsfelt. Hun har bred erfaring med systemrettet arbeid i kommuner og på skoler, fra de laveste trinn på barnetrinnet til videregående skoler og voksenopplæring. Hun har også vært delaktig i å utvikle og gjennomføre en videreutdanning av lærere innenfor språk- og leseopplæring. [-]
Les mer
Hamar 80 timer 23 500 kr
21 Oct
Mangler du den formelle kompetansen innen renhold? Da er fagbrev i renholdsoperatør det rette for deg! [+]
Om kurset: Formålet med kurset er å forberede deg til den teoretiske eksamen som er ett av tre krav for å få fagbrev. Gjennom tett dialog og oppfølging med veileder, skal du som deltaker få den kunnskapen du trenger for å bestå den teoretiske eksamen. Undervisningen baserer seg på kompetansemålene for faget, slik Undervisningsdirektoratet har definert dem. Les mer om kompetansemålene for faget her. Du lærer også hvordan du kan studere mest mulig effektivt og hvordan du går fram for å skrive en eksamensoppgave. Sentrale områder i faget rengjøring og vedlikehold av vegger, tak, inventar og gulv. valg og bruk av riktige kjemikalier valg av hensiktsmessige metoder for rengjøring og bruk av maskiner og utstyr i arbeidet service, kundebehandling og kommunikasjon arbeid med inneklima og hygiene kalkulasjon og planlegging, bruk av IKT-verktøy   Gjennomføring Kurset går over to semestere med undervisning en kveld i uken (onsdager) 3 timer kl. 18:00-21:00.   Målgruppe Kurset passer for alle med erfaring fra arbeid med renhold, og som vil forberede seg til teoretisk eksamen. Veien til fagbrev i renholdsoperatørfaget: Teorikurs hos AOF Oslo og Akershus. Gjennom tett dialog og oppfølging med veileder, skal du som deltaker få den kunnskapen du trenger for å bestå den teoretiske eksamen.  Du trenger ingen formell kompetanse for å ta kurset. Du må ta en teoretisk eksamen gjennom din fylkeskommune. Eksamen avlegges som privatist hos fylkeskommunen.  Oppmelding ca et halvt år før eksamen - normalt i slutten av januar for vårsemesteret og begynnelsen av september for høstsemesteret. Oppmelding på www.privatistweb.no Du må ha fem år med variert praksis fra fagområdet. Det er fylkeskommunen som godkjenner denne praksisen. Du må ta en praktisk fagprøve hos fylkeskommunen.  For å ta denne prøven må du ha bestått teoriprøven og fått praksiserfaringen din godkjent hos fylkeskommunen. Oppmelding til prøven for fagbrevet: http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/fagopplaring/praksiskandidat/   Finansiering Studiet er godkjent av Lånekassen, og man kan derfor søke om lån og stipend. Dersom du er medlem i en fagforening vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. En del fagforeninger gir stipend gjennom LOs Utdanningsfond. Stipendsatsen for fagbrevutdanning hos LOs utdanningsfond er for tiden kr. 10.500. Har du ikke rettigheter i LOs utdanningsfond har også Fagforbundet og Handel og kontor egne stipendordninger. Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon om finansiering. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.